ORDIN
Nr. 279 din 22 iulie 2004
pentru aprobarea Procedurii privind activitatea de control, de indeplinire a
masurilor asiguratorii, precum si de efectuare a executarii silite a debitelor
rezultate din nerespectarea prevederilor Legii nr. 76/2002 privind sistemul
asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu
modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI
FAMILIEI
AGENTIA NATIONALA PENTRU OCUPAREA FORTEI DE MUNCA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 725 din 11 august 2004
In temeiul prevederilor art. 8 lit. a) din Statutul Agentiei Nationale
pentru Ocuparea Fortei de Munca, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 768/2003,
cu modificarile si completarile ulterioare,
avand in vedere prevederile art. 116 alin. (4) din Procedurile privind
accesul la masurile pentru stimularea ocuparii fortei de munca, modalitatile de
finantare si instructiunile de implementare a acestora, aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 377/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
secretarul de stat la Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei,
presedintele Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba Procedura privind activitatea de control, de indeplinire a
masurilor asiguratorii, precum si de efectuare a executarii silite a debitelor
rezultate din nerespectarea prevederilor Legii nr. 76/2002 privind sistemul
asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu
modificarile si completarile ulterioare, prevazuta in anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Agentiei Nationale
pentru Ocuparea Fortei de Munca,
Ioan Cindrea,
secretar de stat
ANEXA 1
PROCEDURA
privind activitatea de control, de indeplinire a masurilor asiguratorii, precum
si de efectuare a executarii silite a debitelor rezultate din nerespectarea
prevederilor Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si
stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare
Prezenta procedura reglementeaza modul de organizare si desfasurare a
activitatii de control asupra respectarii prevederilor Legii nr. 76/2002
privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca,
cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare lege, precum
si drepturile si obligatiile organelor de control masuri active din cadrul
Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca si al agentiilor pentru
ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in
exercitarea atributiilor prevazute de art. 116^1 din lege.
De asemenea, procedura reglementeaza modul de realizare a activitatii de
indeplinire a masurilor asiguratorii si de efectuare a executarii silite a
debitelor rezultate din nerespectarea prevederilor legii.
CAP. 1
Activitatea de control
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 1
Activitatea de control cuprinde totalitatea verificarilor efectuate asupra
respectarii de catre persoanele fizice sau juridice a obligatiilor ce le revin
potrivit legii.
Art. 2
Sunt supuse controlului, in conditiile prezentei proceduri:
a) persoanele fizice sau juridice cu sediul, respectiv domiciliul, in
Romania ori sucursalele, filialele, agentiile, reprezentantele din Romania ale
unor persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizate potrivit
legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii, denumite in
continuare angajatori;
b) furnizorii de servicii pentru stimularea ocuparii fortei de munca din
sectorul public sau privat, acreditati de Agentia Nationala pentru Ocuparea
Fortei de Munca;
c) agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, denumite in continuare agentii pentru ocuparea fortei
de munca.
Art. 3
Controlul se efectueaza de catre organele de control masuri active din
cadrul Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, respectiv din cadrul
agentiilor pentru ocuparea fortei de munca, potrivit competentelor prevazute in
prezenta procedura.
Art. 4
(1) In exercitarea atributiilor de serviciu, persoanele din cadrul
organelor de control masuri active sunt investite cu exercitiul autoritatii
publice si beneficiaza de protectie potrivit legii.
(2) Persoanele prevazute la alin. (1) sunt imputernicite, in fata
persoanelor fizice sau juridice supuse controlului, prin legitimatii de control
si delegatii.
(3) Modelul legitimatiei de control este prevazut in anexa nr. 1 la
prezenta procedura.
SECTIUNEA a 2-a
Competenta organelor de control masuri active
Art. 5
Principalele obiective ale activitatii de control desfasurate de catre
organele de control masuri active sunt:
a) verificarea respectarii obligatiilor privind incadrarea in munca si
mentinerea raporturilor de munca asumate de angajatorii care au beneficiat, din
bugetul asigurarilor pentru somaj, de subventii, credite sau fonduri
nerambursabile, precum si de facilitati in temeiul art. 93 din lege;
b) verificarea finantarii masurilor de stimulare a angajatorilor.
Art. 6
Organele de control masuri active din cadrul Agentiei Nationale pentru
Ocuparea Fortei de Munca au, in ceea ce priveste activitatea de control,
urmatoarele competente:
a) elaboreaza metodologii, instructiuni, precizari privind activitatea de
control masuri active;
b) coordoneaza, indruma si verifica activitatea de control masuri active
desfasurata la nivelul agentiilor pentru ocuparea fortei de munca;
c) verifica respectarea prevederilor legii de catre agentiile pentru
ocuparea fortei de munca, in calitate de furnizori de servicii specializate
pentru stimularea ocuparii fortei de munca;
d) participa, impreuna cu organele de control masuri active din cadrul
agentiilor pentru ocuparea fortei de munca, la verificarile efectuate asupra
respectarii de catre persoanele fizice sau juridice a obligatiilor ce le revin
potrivit legii.
Art. 7
Organele de control masuri active din cadrul agentiilor pentru ocuparea
fortei de munca au, in ceea ce priveste activitatea de control, urmatoarele
competente:
a) verifica respectarea de catre angajatori a obligatiei prevazute la art.
10 din lege;
b) verifica respectarea de catre angajatori a obligatiei prevazute la art.
21 din lege;
c) verifica respectarea de catre angajatorii care au incadrat in munca,
conform legii, persoane din randul beneficiarilor de indemnizatii de somaj, a
obligatiei prevazute la art. 41 alin. (2) din lege;
d) verifica respectarea de catre angajatorii prevazuti la art. 48^1 alin.
(1) din lege a obligatiei ce le revine potrivit art. 48^1 alin. (4) din lege;
e) verifica respectarea de catre angajatorii aflati in situatiile prevazute
la art. 49 din lege a obligatiei prevazute la art. 50 alin. (3) din lege;
f) verifica respectarea conditiilor de acordare a subventiilor prevazute la
art. 78 din lege;
g) verifica respectarea de catre angajatorii care incadreaza absolventi, in
conditiile art. 80 din lege, a obligatiei ce le revine potrivit art. 83 din lege;
h) verifica respectarea de catre angajatorii care incadreaza someri in
varsta de peste 45 de ani, intretinatori unici de familie, sau persoane cu
handicap a obligatiei ce le revine potrivit art. 85 alin. (1) si (2) din lege;
i) verifica respectarea de catre angajatorii care au beneficiat de credite
in conditii avantajoase, acordate din bugetul asigurarilor pentru somaj,
potrivit legii, a obligatiilor prevazute la art. 86 alin. (7) lit. c) si d),
art. 86^2 alin. (3) si art. 88 din lege;
j) verifica respectarea de catre angajatorii care au beneficiat de fonduri
nerambursabile, acordate din bugetul asigurarilor pentru somaj, potrivit legii,
a obligatiilor prevazute la art. 86^1 alin. (5), art. 86^2 alin. (3) si art. 88
din lege;
k) verifica respectarea de catre angajatorii care au beneficiat, potrivit
legii, de reducerea sumei reprezentand contributia de 3% datorata bugetului
asigurarilor pentru somaj, a obligatiei prevazute la art. 93 alin. (1) din
lege;
l) verifica acreditarea furnizorilor de servicii specializate pentru
stimularea ocuparii fortei de munca;
m) verifica respectarea altor obligatii prevazute in conventiile sau
contractele incheiate de catre angajatori cu agentiile pentru ocuparea fortei
de munca.
SECTIUNEA a 3-a
Reguli privind desfasurarea controlului
Art. 8
(1) Activitatea de control asupra respectarii de catre persoanele fizice
sau juridice a obligatiilor ce le revin potrivit legii se desfasoara in baza
programelor de control aprobate de presedintele Agentiei Nationale pentru
Ocuparea Fortei de Munca, pentru compartimentul de control masuri active din
cadrul acesteia, sau de directorii executivi ai agentiilor pentru ocuparea
fortei de munca.
(2) Programele de control trebuie sa cuprinda denumirea angajatorului,
obiectul si durata controlului.
Art. 9
Controlul efectuat de catre organele de control masuri active din cadrul
Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, respectiv din cadrul
agentiilor pentru ocuparea fortei de munca, poate fi:
a) control general, in cadrul caruia se verifica respectarea de catre
persoanele fizice sau juridice supuse controlului a tuturor obligatiilor
prevazute de lege, pentru o perioada de timp determinata;
b) control partial, in cadrul caruia se verifica respectarea de catre
persoanele fizice sau juridice supuse controlului a uneia sau mai multor
obligatii prevazute de lege, pentru o perioada de timp determinata.
Art. 10
In realizarea atributiilor ce le revin, organele de control masuri active
din cadrul agentiilor pentru ocuparea fortei de munca pot aplica urmatoarele
proceduri de control:
a) controlul prin sondaj, care consta in activitatea de verificare
selectiva a documentelor si operatiunilor ce prezinta relevanta asupra
respectarii de catre angajatori a obligatiilor prevazute de lege;
b) controlul inopinat, care consta in activitatea de verificare faptica si
documentara, in principal, ca urmare a unei sesizari cu privire la existenta
unor fapte de incalcare a legii, fara anuntarea in prealabil a angajatorilor.
Art. 11
Perioada necesara efectuarii controlului la un angajator nu poate fi mai
mare de 5 zile.
Art. 12
Perioada supusa controlului nu poate depasi termenul general de prescriptie
prevazut de lege.
Art. 13
Controlul se desfasoara la sediul sau la domiciliul persoanelor fizice sau
juridice care au calitatea de angajator potrivit legii.
Art. 14
Controlul poate fi repetat in situatia in care persoanele fizice sau
juridice solicita in interes propriu efectuarea unei noi verificari sau ori de
cate ori se considera justificat de catre directorul general executiv al
Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, respectiv de catre
directorii executivi ai agentiilor pentru ocuparea fortei de munca.
Art. 15
(1) Rezultatele controlului, masurile stabilite, eventualele debite, precum
si sanctiunile prevazute de lege se consemneaza in mod obligatoriu in
procese-verbale de control.
(2) Procesele-verbale de control devin titluri executorii la data la care
creantele consemnate sunt scadente prin expirarea termenului de plata stabilit
de lege sau stabilit de organul competent.
(3) Modelul procesului-verbal de control este prevazut in anexa nr. 2 la
prezenta procedura.
Art. 16
Procesele-verbale de control se semneaza de organele de control masuri
active si de catre persoanele fizice sau juridice supuse controlului, cu sau
fara obiectiuni din partea acestora.
Art. 17
In cazul in care persoanele fizice sau juridice supuse controlului refuza
sa semneze procesele-verbale de control, organele de control masuri active vor
face mentiune despre aceasta in procesul-verbal de control.
Art. 18
Procesele-verbale de control se considera a fi comunicate persoanelor
fizice sau juridice supuse controlului la data semnarii de catre acestea.
Art. 19
In situatia prevazuta la art. 17, procesele-verbale de control se considera
a fi comunicate de la data consemnarii in acestea, de catre organele de control
masuri active, a refuzului de a semna.
SECTIUNEA a 4-a
Drepturile si obligatiile organelor de control masuri active
Art. 20
In exercitarea atributiilor ce le revin potrivit art. 116^1 din lege,
organele de control masuri active din cadrul Agentiei Nationale pentru Ocuparea
Fortei de Munca, respectiv din cadrul agentiilor pentru ocuparea fortei de
munca, au urmatoarele drepturi:
a) sa intre, in prezenta reprezentantilor legali ai persoanelor fizice sau
juridice supuse controlului sau a altor persoane desemnate de acestea, in orice
incinta a sediului in care isi desfasoara activitatea, in timpul programului
normal de lucru; controlul se poate desfasura si in afara programului de lucru,
cu acordul scris al persoanelor fizice sau juridice supuse controlului si cu aprobarea
directorului general executiv al Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de
Munca, pentru compartimentul de control masuri active din cadrul acesteia, sau
a directorilor executivi ai agentiilor pentru ocuparea fortei de munca in
cadrul carora functioneaza celelalte compartimente de control masuri active;
b) sa examineze orice inscrisuri care pot fi relevante pentru determinarea
modului in care persoanele fizice sau juridice supuse controlului respecta
obligatiile ce le revin potrivit legii;
c) sa primeasca copii de pe orice inscrisuri supuse controlului;
d) sa solicite informatii care nu au, potrivit legii, caracter secret, de
la organele administratiei publice centrale si locale, institutiile publice sau
de interes public, institutiile publice sau private care inregistreaza, sub
orice forma, incheierile de contracte, evidenta populatiei sau a bunurilor,
exploatarea proprietatilor si altele asemenea;
e) sa solicite declaratii scrise de la salariatii persoanelor fizice sau
juridice supuse controlului in situatia in care informatiile furnizate de
reprezentantii legali sau de persoanele numite de acestea sunt insuficiente;
modelul declaratiei pe propria raspundere este prevazut in anexa nr. 3 la
prezenta procedura;
f) sa expuna constatarile efectuate cu ocazia controlului si sa solicite
explicatii scrise de la reprezentantii legali ai persoanelor fizice sau
juridice supuse controlului sau de la imputernicitii acestora, dupa caz;
g) sa solicite, in scris, cu cel putin 15 zile inainte, prezenta
reprezentantilor legali ai persoanelor fizice sau juridice supuse controlului
sau a imputernicitilor acestora la sediul Agentiei Nationale pentru Ocuparea
Fortei de Munca sau al agentiilor pentru ocuparea fortei de munca in cadrul
carora functioneaza compartimentele de control masuri active;
h) sa dispuna masurile necesare in vederea indeplinirii, de catre
persoanele fizice sau juridice supuse controlului, a obligatiilor ce le revin
potrivit legii;
i) sa stabileasca, in situatia in care se constata incalcari ale legii,
eventualele debite;
j) sa aplice sanctiunile prevazute de lege.
Art. 21
In exercitarea atributiilor ce le revin potrivit art. 116^1 din lege,
organele de control masuri active din cadrul Agentiei Nationale pentru Ocuparea
Fortei de Munca, respectiv din cadrul agentiilor pentru ocuparea fortei de
munca, au urmatoarele obligatii:
a) sa notifice in scris persoanele fizice sau juridice care urmeaza a fi
supuse controlului cu 15 zile lucratoare inaintea inceperii acestuia, cu
exceptia cazurilor in care controlul se desfasoara la solicitarea persoanelor
respective, a unor autoritati, potrivit legii, sau inopinat;
b) sa prezinte persoanelor fizice sau juridice, la inceperea controlului,
legitimatia de control si delegatia semnata, dupa caz, de directorul general
executiv al Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca sau de
directorul executiv al agentiei pentru ocuparea fortei de munca; inceperea
controlului trebuie consemnata, potrivit legii, in registrul unic de control;
c) sa efectueze controlul in asa fel incat sa afecteze cat mai putin
activitatea curenta a persoanelor fizice sau juridice si sa utilizeze eficient
timpul alocat in acest scop;
d) sa furnizeze persoanelor fizice sau juridice, pe parcursul desfasurarii
controlului, informatii asupra constatarilor efectuate, precum si a
eventualelor situatii neclare;
e) sa pastreze secretul asupra datelor si informatiilor privind persoanele
fizice sau juridice supuse controlului, pe care le detin ca urmare a
exercitarii atributiilor de serviciu;
f) sa procedeze la sesizarea organelor de urmarire penala in legatura cu
constatarile efectuate cu ocazia controlului si care ar putea intruni elemente
constitutive ale unei infractiuni, in conditiile prevazute de lege.
SECTIUNEA a 5-a
Drepturile si obligatiile persoanelor fizice sau juridice supuse
controlului
Art. 22
Persoanele fizice sau juridice supuse controlului efectuat de catre
organele de control masuri active din cadrul Agentiei Nationale pentru Ocuparea
Fortei de Munca, respectiv din cadrul agentiilor pentru ocuparea fortei de
munca, au urmatoarele drepturi:
a) sa fie notificate in scris, cu 15 zile lucratoare inaintea inceperii
controlului, cu exceptia cazurilor in care acesta se desfasoara la solicitarea
persoanelor fizice sau juridice, a unor autoritati, potrivit legii, sau
inopinat;
b) sa fie informate pe parcursul desfasurarii controlului asupra
constatarilor efectuate de organele de control masuri active, precum si a
eventualelor situatii neclare;
c) sa beneficieze de asistenta de specialitate sau juridica;
d) sa fie protejate in ceea ce priveste confidentialitatea datelor si a
informatiilor furnizate;
e) sa semneze procesele-verbale de control cu obiectiuni;
f) sa solicite, din proprie initiativa, sa fie controlate.
Art. 23
Persoanele fizice sau juridice supuse controlului efectuat de catre
organele de control masuri active din cadrul Agentiei Nationale pentru Ocuparea
Fortei de Munca, respectiv din cadrul agentiilor pentru ocuparea fortei de
munca, au urmatoarele obligatii:
a) sa asigure desfasurarea in conditii optime a controlului prin
respectarea drepturilor organelor de control masuri active si prin acordarea
sprijinului necesar in exercitarea acestor drepturi;
b) sa puna la dispozitia organelor de control masuri active spatii
adecvate, precum si logistica necesara desfasurarii controlului;
c) sa dea informatii si sa prezinte la locul de desfasurare a controlului
toate inscrisurile, precum si orice alte date necesare clarificarii situatiilor
constatate;
d) sa indeplineasca masurile prevazute in actul intocmit cu ocazia
controlului, in termenele si conditiile stabilite de organele de control masuri
active.
SECTIUNEA a 6-a
Solutionarea contestatiilor
Art. 24
Masurile dispuse de organele de control masuri active prin actele de
control pot fi contestate de persoanele fizice sau juridice supuse controlului,
pe cale administrativa, la conducerea Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei
de Munca, pentru acte de control incheiate de catre organele de control masuri
active din cadrul acesteia, sau la conducerea agentiilor pentru ocuparea fortei
de munca, pentru acte de control incheiate de catre organele de control masuri
active din cadrul acestora.
Art. 25
(1) Contestatiile se formuleaza in scris si vor cuprinde in mod obligatoriu
urmatoarele:
a) numele sau denumirea contestatarului, sediul sau domiciliul acestuia;
b) obiectul si suma contestata;
c) aratarea motivelor de fapt si de drept pe care se intemeiaza.
(2) Contestatiile trebuie semnate de catre contestatari sau de catre
reprezentantii legali ai acestora, iar in cazul persoanelor juridice trebuie sa
poarte si stampila.
(3) Dovedirea calitatii de reprezentant legal al contestatarilor, persoane
fizice sau juridice, se face prin imputernicire avocatiala, in cazul
avocatilor, sau prin procura autentificata, in cazul altor persoane.
(4) Contestatarii pot depune in dovedirea contestatiilor formulate acte
care nu au fost avute in vedere de organul de control masuri active.
(5) Contestatiile impotriva masurilor dispuse de organele de control masuri
active nu pot avea ca obiect alte sume si masuri decat cele stabilite prin
actele atacate.
Art. 26
(1) Contestatiile se depun, sub sanctiunea decaderii, in termen de 15 zile
de la comunicarea actului atacat, la Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei
de Munca, atunci cand au ca obiect acte de control incheiate de catre organele
de control masuri active din cadrul acesteia, sau la agentiile pentru ocuparea
fortei de munca, atunci cand au ca obiect acte de control incheiate de acestea.
(2) Contestatiile trimise prin posta se socotesc formulate in termen daca
au fost predate cu scrisoare recomandata la oficiul postal inainte de
implinirea acestuia.
Art. 27
(1) Contestatiile se solutioneaza in termen de 30 de zile de la
inregistrare prin decizie motivata a directorului general executiv al Agentiei
Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, atunci cand au ca obiect acte de
control incheiate de catre organele de control masuri active din cadrul
acesteia, sau prin decizii motivate ale directorilor executivi ai agentiilor
pentru ocuparea fortei de munca, atunci cand au ca obiect acte de control
incheiate de acestea.
(2) Deciziile se semneaza de catre persoanele prevazute la alin. (1) ori de
catre inlocuitorii de drept ai acestora.
Art. 28
(1) Prin decizii, contestatiile vor putea fi admise in totalitate sau in
parte ori respinse.
(2) In cazul admiterii contestatiilor se decide, dupa caz, anularea totala
sau partiala a actelor de control atacate.
Art. 29
(1) Deciziile se comunica prin posta, cu scrisoare recomandata cu
confirmare de primire, la sediul sau la domiciliul contestatarilor, declarat
prin contestatiile formulate, precum si la organele de control masuri active
ale caror acte se ataca.
(2) In situatia in care contestatarii si-au schimbat sediul sau domiciliul
fara a aduce la cunostinta acest fapt agentiilor pentru ocuparea fortei de
munca, deciziile se comunica organelor de control masuri active ale caror acte
se ataca.
Art. 30
Deciziile pot fi atacate la instantele judecatoresti competente potrivit
dreptului comun.
CAP. 2
Activitatea de indeplinire a masurilor asiguratorii, precum si de efectuare
a executarii silite a debitelor rezultate din nerespectarea prevederilor legii
Art. 31
Activitatea de indeplinire a masurilor asiguratorii, precum si de efectuare
a executarii silite a debitelor rezultate din nerespectarea prevederilor legii,
se realizeaza potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedura fiscala, republicata, de catre personalul de specialitate
din cadrul agentiilor pentru ocuparea fortei de munca, desemnat prin dispozitii
ale directorilor executivi.
Art. 32
(1) In exercitarea atributiilor de serviciu, personalul de specialitate
desemnat potrivit art. 31 este investit cu exercitiul autoritatii publice si
beneficiaza de protectie potrivit legii.
(2) Personalul prevazut la alin. (1) este imputernicit in fata debitorului
sau a tertilor prin legitimatii de executor bugetar si delegatii.
(3) Modelul legitimatiei de executor bugetar este prevazut in anexa nr. 4
la prezenta procedura.
Art. 33
Fac obiectul executarii silite, in conditiile art. 31, urmatoarele debite
rezultate din nerespectarea prevederilor legii:
a) sumele platite fara temei legal, cu titlu de indemnizatie de somaj,
precum si debitele create in conditiile legii, care se recupereaza in temeiul
deciziilor emise de agentiile pentru ocuparea fortei de munca, ce constituie
titluri executorii, potrivit art. 47 alin. (1) din lege, de la persoanele care
le-au primit;
b) sumele platite fara temei legal, cu titlu de prima de incadrare
neimpozabila sau prima de instalare, care se recupereaza in temeiul
angajamentelor beneficiarilor, ce constituie titluri executorii, potrivit art.
76 alin. (2) din lege;
c) debitele si sanctiunile consemnate de organele de control masuri active
din cadrul agentiilor pentru ocuparea fortei de munca in procesele-verbale de
control ce devin titluri executorii la data la care creantele respective sunt
scadente prin expirarea termenului de plata stabilit de lege sau stabilit de
organul competent.
Art. 34
Personalul de specialitate din cadrul agentiilor pentru ocuparea fortei de
munca, desemnat prin dispozitii ale directorilor executivi, este imputernicit
sa indeplineasca masurile asiguratorii si sa efectueze executarea silita, in
conditiile art. 31, in privinta urmatoarelor creante bugetare administrate de
Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, altele decat cele rezultate
din nerespectarea prevederilor legii:
a) sume acordate in mod necuvenit, din bugetul asigurarilor pentru somaj,
care se recupereaza in temeiul deciziilor emise de agentiile pentru ocuparea
fortei de munca, ce constituie titluri executorii, de la persoanele care le-au
primit;
b) orice alte debite constituite la bugetul asigurarilor pentru somaj,
altele decat cele provenind din contributii, care se recupereaza in temeiul
deciziilor emise de agentiile pentru ocuparea fortei de munca, ce constituie
titluri executorii, de la persoanele fizice sau juridice.
CAP. 3
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 35
Controalele in curs la data intrarii in vigoare a prezentului ordin se vor
continua potrivit dispozitiilor acestuia, actele indeplinite anterior ramanand
valabile.
Art. 36
Legitimatiile de control, precum si legitimatiile de executor bugetar se
emit de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca prin Directia
resurse umane si salarizare si sunt semnate de catre directorul general
executiv.
Art. 37
Evidenta legitimatiilor se tine intr-un registru special care va contine:
numarul de ordine, numele, prenumele si functia titularului, indicativul
judetului, seria, data eliberarii si semnatura de primire.
Art. 38
La incetarea calitatii de executori bugetari a persoanelor desemnate in
conditiile art. 31, precum si la modificarea sau incetarea raporturilor de
serviciu ale persoanelor din cadrul compartimentelor de control masuri active,
acestea vor preda legitimatiile in vederea anularii; anularea va fi consemnata
in registrul special prevazut la art. 37.
ANEXA 1*)
la procedura
*) Anexa nr. 1 este reprodusa in facsimil.
______________________________________________________________________________
| | |
|
| | | In exercitarea atributiilor ce le
revin|
| | ROMANIA | potrivit art. 116^1 din Legea nr.
76/2002|
| | | privind sistemul asigurarilor pentru
|
| | | somaj si stimularea ocuparii fortei de
|
| | | munca, cu modificarile si completarile
|
| | | ulterioare, organele de control masuri
|
|_____________|_____________________| active din cadrul Agentiei Nationale
|
| | pentru Ocuparea Fortei de Munca,
|
| GUVERNUL ROMANIEI | respectiv din cadrul agentiilor pentru
|
| MINISTERUL MUNCII, | ocuparea fortei de munca, au urmatoarele
|
| SOLIDARITATII SOCIALE SI FAMILIEI | drepturi:
|
| | a) sa intre, in prezenta
|
|___________________________________| reprezentantilor legali ai persoanelor
|
| | fizice sau juridice supuse controlului
|
| AGENTIA NATIONALA | sau a altor persoane desemnate de
|
| PENTRU OCUPAREA FORTEI DE MUNCA | acestea, in orice incinta a sediului in
|
| | care isi desfasoara activitatea, in
|
| LEGITIMATIE DE CONTROL | timpul programului normal de lucru;
|
|___________________________________| controlul se poate desfasura si in afara
|
| | programului de lucru, cu acordul scris
al|
| Seria ______________ nr. ________ | persoanelor fizice sau juridice supuse
|
| | controlului si cu aprobarea directorului
|
|___________________________________| general executiv al Agentiei Nationale
|
| | pentru Ocuparea Fortei de Munca, pentru
|
| Numele __________________________ | compartimentul de control masuri active
|
| | din cadrul acesteia, sau a directorilor
|
|___________________________________| executivi ai agentiilor pentru ocuparea
|
| | fortei de munca in cadrul carora
|
| Prenumele _______________________ | functioneaza celelalte compartimentele
|
| | de control masuri active;
|
|___________________________________| b) sa examineze orice inscrisuri care
|
| | pot fi relevante pentru determinarea
|
| CNP _____________________________ | modului in care persoanele fizice sau
|
| | juridice supuse controlului respecta
|
|___________________________________| obligatiile ce le revin potrivit legii;
|
| | c) sa primeasca copii de pe orice
|
| Semnatura autorizata ____________ | inscrisuri supuse controlului;
|
| | d) sa solicite informatii care nu au,
|
|___________________________________| potrivit legii, caracter secret, de la
|
| | | organele administratiei publice centrale
|
| Loc fotografie | Data emiterii | si locale, institutiile publice sau de
|
| | | interes public, institutiile publice sau
|
| | | private care inregistreaza, sub orice
|
| | | forma, incheierile de contracte,
evidenta|
| | | populatiei sau a bunurilor, exploatarea
|
| | | proprietatilor si altele asemenea;
|
| | | e) sa solicite declaratii scrise de la
|
| | | salariatii persoanelor fizice sau
|
| | | juridice supuse controlului in situatia
|
| | | in care informatiile furnizate de
|
| | | reprezentantii legali sau de persoanele
|
| | | numite de acestea sunt insuficiente;
|
| | | f) sa expuna constatarile efectuate cu
|
| | | ocazia controlului si sa solicite
|
| | | explicatii scrise de la reprezentantii
|
| | | legali ai persoanelor fizice sau
juridice|
| | | supuse controlului sau de la
|
| | | imputernicitii acestora, dupa caz;
|
| | | g) sa solicite, in scris, cu cel putin
|
| | | 15 zile inainte, prezenta
|
| | | reprezentantilor legali ai persoanelor
|
| | | fizice sau juridice supuse controlului
|
| | | sau a imputernicitilor acestora, la
|
| | | sediul Agentiei Nationale pentru
Ocuparea|
| | | Fortei de Munca sau al agentiilor pentru
|
| | | ocuparea fortei de munca in cadrul
carora|
| | | functioneaza compartimentele de control
|
| | | masuri active;
|
| | | h) sa dispuna masurile necesare in
|
| | | vederea indeplinirii, de catre
persoanele|
| | | fizice sau juridice supuse controlului,
a|
| | | obligatiilor ce le revin potrivit legii;
|
| | | i) sa stabileasca, in situatia in care
|
| | | se constata incalcari ale legii,
|
| | | eventualele debite;
|
| | | j) sa aplice sanctiunile prevazute de |
| | | lege.
|
| | |
|
| | | Pierderea legitimatiei se face publica
|
| | | in presa si se anunta institutia
emitenta|
| | | in termen de 15 zile.
|
| | |
|
| | |
|
| | | VIZE
|
| | | _____________________________________
|
|__________________|________________| | AN | AN | AN | AN |
|
| | | SEM. I | SEM. II | SEM. I | SEM. II |
|
| Legitimatia nu este transmisibila | |________|_________|________|_________|
|
| | | AN | AN | AN | AN |
|
| | | SEM. I | SEM. II | SEM. I | SEM. II |
|
| | |________|_________|________|_________|
|
|___________________________________|__________________________________________|
ANEXA 2*)
la procedura
*) Anexa nr. 2 este reprodusa in facsimil.
PROCES-VERBAL
Incheiat astazi __________ luna _______ anul ____
Subsemnatii ________________________________________________ indeplinind
functia de ________________________, in cadrul compartimentului control masuri
active din Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca/Agentia pentru
Ocuparea Fortei de Munca a municipiului/judetului __________________________ in
temeiul Hotararii Guvernului nr. 768/2003 privind aprobarea Statutului Agentiei
Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, cu modificarile si completarile
ulterioare, in baza legitimatiilor de control nr. ___________ si a delegatiilor
nr. ________/________ am procedat, conform programului de control aprobat si
atributiilor de serviciu, la efectuarea unui control de specialitate la
_________________________________ cu sediul in __________________________, str.
____________ nr. _______, judetul/sectorul ___________________________________.
Controlul a avut ca obiect verificarea respectarii de catre
___________________________ a obligatiilor ce ii revin potrivit Legii nr.
76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii
fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare.
Verificarea s-a efectuat asupra actelor, documentelor si evidentelor
aferente perioadei _______________________, puse la dispozitia organului de
control masuri active de catre persoana fizica/juridica supusa controlului.
Persoana fizica/juridica nu/a mai fost controlata anterior conform
procesului-verbal nr. __________/_________, pentru perioada __________________.
CAP. 1
Date de identificare a persoanei fizice/juridice
Numele/denumirea persoanei fizice/juridice ________________________________
Cod numeric personal _____________________________________ (persoane
fizice)
Certificatul de inmatriculare inregistrat la Oficiul Registrului Comertului
______________ sub nr. ________ din data de _________ si la Directia Generala a
Finantelor Publice a municipiului/judetului ___________________ sub nr.
________/____ (societati comerciale)
Actul normativ in temeiul caruia functioneaza _____________________________
(institutii publice)
Codul fiscal: _____________________________________________________________
Codul postal: _____________________________________________________________
Forma si situatia juridica:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Structura actionariatului (societati comerciale):
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Domiciliul/sediul:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Reprezentant legal:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Capitalul social subscris si varsat (societati comerciale): ___________ lei.
Obiectul de activitate:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Telefon/Fax/E-mail:________________________________________________________
Conturile de disponibilitati in lei si in devize, bancile la care sunt
deschise, precum si adresele acestora:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
La data incheierii prezentului proces-verbal, persoana fizica/juridica isi
desfasoara activitatea cu un numar de: ______ salariati, incadrati in baza unor
contracte individuale de munca/acte de numire (functionari publici).
CAP. 2
Respectarea de catre persoanele fizice sau juridice a obligatiilor ce le
revin potrivit Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si
stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare
Se completeaza de catre organele de control masuri active din cadrul
Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca:
a) verificarea activitatii de control masuri active desfasurata la nivelul
agentiilor pentru ocuparea fortei de munca:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
b) verificarea respectarii prevederilor legii de catre agentiile pentru
ocuparea fortei de munca, in calitate de furnizori de servicii specializate
pentru stimularea ocuparii fortei de munca:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Se completeaza de catre organele de control masuri active din cadrul
agentiilor pentru ocuparea fortei de munca:
a) verificarea respectarii de catre angajatori a obligatiei prevazute la
art. 10 din lege:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
b) verificarea respectarii de catre angajatori a obligatiei prevazute la
art. 21 din lege:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
c) verificarea respectarii de catre angajatorii care au incadrat in munca,
conform legii, persoane din randul beneficiarilor de indemnizatii de somaj, a
obligatiei prevazute la art. 41 alin. (2) din lege:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
d) verificarea respectarii de catre angajatorii prevazuti la art. 48^1
alin. (1) din lege, a obligatiei ce le revine potrivit art. 48^1 alin. (4) din
lege:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
e) verificarea respectarii de catre angajatorii aflati in situatiile
prevazute la art. 49 din lege, a obligatiei prevazute la art. 50 alin. (3) din
lege:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
f) verificarea respectarii conditiilor de acordare a subventiilor prevazute
la art. 78 din lege:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
g) verificarea respectarii de catre angajatorii care incadreaza absolventi,
in conditiile art. 80 din lege, a obligatiei ce le revine potrivit art. 83 din
lege:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
h) verificarea respectarii de catre angajatorii care incadreaza someri in
varsta de peste 45 de ani, intretinatori unici de familie sau persoane cu
handicap a obligatiei ce le revine potrivit art. 85 alin. (1) si (2) din lege:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
i) verificarea respectarii de catre angajatorii care au beneficiat de
credite in conditii avantajoase, acordate din bugetul asigurarilor pentru
somaj, potrivit legii, a obligatiilor prevazute la art. 86 alin. (7) lit. c) si
d), art. 86^2 alin. (3) si art. 88 din lege:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
j) verificarea respectarii de catre angajatorii care au beneficiat de
fonduri nerambursabile, acordate din bugetul asigurarilor pentru somaj,
potrivit legii, a obligatiilor prevazute la art. 86^1 alin. (5), art. 86^2
alin. (3) si art. 88 din lege:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
k) verificarea respectarii de catre angajatorii care au beneficiat,
potrivit legii, de reducerea sumei reprezentand contributia de 3% datorata
bugetului asigurarilor pentru somaj, a obligatiei prevazute la art. 93 alin.
(1) din lege:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
l) verificarea acreditarii furnizorilor de servicii specializate pentru
stimularea ocuparii fortei de munca:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
m) verificarea respectarii altor obligatii prevazute in conventiile sau
contractele incheiate de catre angajatori cu agentiile pentru ocuparea fortei
de munca:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
CAP. 3
Concluzii si masuri dispuse in urma controlului
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Prin semnarea procesului-verbal de control persoana fizica/juridica
recunoaste ca i s-au restituit toate documentele solicitate de catre organele
de control masuri active si puse la dispozitia acestora in vederea verificarii.
Masurile dispuse de organele de control masuri active prin prezentul
proces-verbal pot fi contestate, pe cale administrativa, la Agentia Nationala
pentru Ocuparea Fortei de Munca, atunci cand au ca obiect acte de control
incheiate de catre organele de control masuri active din cadrul acesteia, sau
la agentiile pentru ocuparea fortei de munca, atunci cand au ca obiect acte de
control incheiate de acestea.
Contestatia se depune, sub sanctiunea decaderii, in termen de 15 zile de la
comunicarea prezentului proces-verbal.
ORGAN DE CONTROL, PERSOANA FIZICA/JURIDICA,
________________________________________________________________________________
NOTA:
Prezentul model de proces-verbal va fi adaptat, in functie de obiectul
controlului.
ANEXA 3*)
la procedura
*) Anexa nr. 3 este reprodusa in facsimil.
DECLARATIE
Nr. _____ din ziua ______ luna _______ anul ____
Subsemnatul(a) __________________________________, legitimat(a) cu actul de
identitate ___________, seria _________ nr. ______ , CNP _____________________,
domiciliat(a) in localitatea ______________________, str. _____________________
nr. _____, bloc ____, sc. ___, et. ___, ap. ___, judetul/sectorul ____________,
avand functia de _______________________, in cadrul___________________________,
cu sediul in ______________________, str. ____________________ nr. ______,
judetul/sectorul _________________________.
La solicitarea organelor de control masuri active din cadrul Agentiei
Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca/Agentiei pentru Ocuparea Fortei de
Munca a municipiului/judetului _________________________, sub sanctiunea
prevazuta de Codul penal pentru fals in declaratii, declar pe proprie
raspundere urmatoarele*:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
* Informatii solicitate de catre organele de control masuri active, in
functie de obiectul activitatii de control.
DATA _______________ SEMNATURA,
ANEXA 4*)
la procedura
*) Anexa nr. 4 este reprodusa in facsimil.
______________________________________________________________________________
| | |
|
| | | In temeiul Ordonantei Guvernului
|
| | ROMANIA | nr. 92/2003 privind Codul de procedura
|
| | | fiscala, republicata, titularul are
|
| | | calitatea de executor bugetar si are
|
| | | dreptul:
|
| | | a) sa aplice masurile asiguratorii si
|
|_____________|_____________________| de executare silita;
|
| | b) sa intre in orice incinta de
afaceri|
| GUVERNUL ROMANIEI | a debitorului, persoana juridica, sau in
|
| MINISTERUL MUNCII, | alte incinte unde acesta isi pastreaza
|
| SOLIDARITATII SOCIALE SI FAMILIEI | bunurile, in scopul identificarii
|
| | bunurilor sau valorilor care pot fi
|
|___________________________________| executate silit, precum si sa analizeze
|
| | evidenta contabila a debitorului in
|
| AGENTIA NATIONALA | scopul identificarii tertilor care
|
| PENTRU OCUPAREA FORTEI DE MUNCA | datoreaza sau detin in pastrare venituri
|
| | ori bunuri ale debitorului;
|
| LEGITIMATIE DE EXECUTOR BUGETAR | c) sa intre in toate incaperile in
care|
|___________________________________| se gasesc bunuri sau valori ale
|
| | debitorului, persoana fizica, precum si
|
| Seria ______________ nr. ________ | sa cerceteze toate locurile in care
|
| | acesta isi pastreaza bunurile;
|
|___________________________________| d) sa solicite si sa cerceteze orice |
| | document sau element material care poate
|
| Numele __________________________ | constitui o proba in determinarea
|
| | bunurilor proprietate a debitorului.
|
|___________________________________|
|
| | Pierderea legitimatiei se face publica
|
| Prenumele _______________________ | in presa si se anunta institutia
emitenta|
| | in termen de 15 zile.
|
|___________________________________|
|
| |
|
| CNP______________________________ | VIZE
|
| | _____________________________________
|
|___________________________________| | AN | AN | AN | AN |
|
| | | SEM. I | SEM. II | SEM. I | SEM. II |
|
| Semnatura autorizata ____________ | |________|_________|________|_________|
|
| | | AN | AN | AN | AN |
|
|___________________________________| | SEM. I | SEM. II | SEM. I | SEM. II |
|
| Loc fotografie | Data emiterii | |________|_________|________|_________|
|
| | |
|
| | | |
| | |
|
| | |
|
|__________________|________________|
|
| |
|
| Legitimatia nu este transmisibila |
|
| |
|
|___________________________________|__________________________________________|