LEGE
Nr. 107 din 7 aprilie 2004
pentru modificarea si completarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul
asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 338 din 19 aprilie 2004
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea
ocuparii fortei de munca, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 103 din 6 februarie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se
modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Litera e) a articolului 16 va avea urmatorul cuprins:
"e) cetateni straini sau apatrizi care au fost incadrati in munca sau
au realizat venituri in Romania, conform legii;"
2. Partea introductiva si literele a), g) si h) ale alineatului (1) al
articolului 17 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
(1) In vederea stabilirii dreptului de indemnizatie de somaj, somerii
prevazuti la art. 16 lit. a) sunt persoanele care se pot gasi in una dintre
urmatoarele situatii:
a) le-a incetat contractul individual de munca sau contractul de munca
temporara din motive neimputabile lor;
...........................................................................
g) au incetat activitatea ca urmare a pensionarii pentru invaliditate si
care, ulterior, au redobandit capacitatea de munca si nu au reusit sa se
incadreze in munca;
h) le-au incetat raporturile de munca sau de serviciu din motive
neimputabile lor, in perioada de suspendare a acestora, potrivit legii;"
3. Litera i) a alineatului (1) al articolului 17 se abroga.
4. Literele a) si b) ale alineatului (2) al articolului 17 vor avea
urmatorul cuprins:
"a) sunt absolventi ai institutiilor de invatamant, in varsta de
minimum 16 ani, care intr-o perioada de 60 de zile de la absolvire nu au reusit
sa se incadreze in munca potrivit pregatirii profesionale;
b) sunt absolventi ai scolilor speciale pentru persoane cu handicap in
varsta de minimum 16 ani, care nu au reusit sa se incadreze in munca potrivit
pregatirii profesionale;"
5. Litera c) a alineatului (2) al articolului 18 va avea urmatorul cuprins:
"c) cetateni straini sau apatrizi care, pe perioada in care au
domiciliul sau resedinta in Romania, sunt incadrati in munca sau realizeaza
venituri, in conditiile legii."
6. Litera a) a articolului 19 va avea urmatorul cuprins:
"a) persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual
de munca sau pe baza de contract de munca temporara, in conditiile legii, cu
exceptia persoanelor care au calitatea de pensionari;"
7. Dupa alineatul (1) al articolului 24 se introduce alineatul (1^1) cu
urmatorul cuprins:
"(1^1) Cu sumele recuperate din debite provenite din venituri datorate
bugetului asigurarilor pentru somaj se reintregesc veniturile acestui buget, in
functie de natura sursei la care a fost creat debitul."
8. Alineatul (2) al articolului 25 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Disponibilitatile banesti inregistrate la finele anului de
bugetul asigurarilor pentru somaj se reporteaza si se utilizeaza in anul
urmator."
9. Dupa alineatul (2) al articolului 25 se introduce alineatul (3) cu
urmatorul cuprins:
"(3) Disponibilitatile banesti ale bugetului asigurarilor pentru somaj
sunt purtatoare de dobanzi."
10. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
Angajatorii au obligatia de a plati lunar o contributie la bugetul
asigurarilor pentru somaj, in cota de 3%, aplicata asupra fondului total de
salarii brute lunare realizate de persoanele asigurate obligatoriu, prin
efectul legii, prevazute la art. 19."
11. Dupa alineatul (1) al articolului 27 se introduce alineatul (2) cu
urmatorul cuprins:
"(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica pe perioada in care
raporturile de munca sau de serviciu ale persoanelor asigurate obligatoriu,
prin efectul legii, prevazute la art. 19, sunt suspendate potrivit legii, cu
exceptia perioadei de incapacitate temporara de munca, daca aceasta nu
depaseste 30 de zile."
12. Articolul 28 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 28
Persoanele asigurate in baza contractului de asigurare pentru somaj,
prevazute la art. 20, au obligatia de a plati lunar o contributie la bugetul
asigurarilor pentru somaj, in cota de 4%, aplicata asupra venitului lunar
declarat in contractul de asigurare pentru somaj."
13. Litera f) a alineatului (1) al articolului 33 va avea urmatorul
cuprins:
"f) finantarea serviciilor de formare profesionala pentru persoanele
care, potrivit legii, beneficiaza in mod gratuit de aceste servicii;"
14. Dupa alineatul (1) al articolului 34 se introduc alineatele (1^1) -
(1^3) cu urmatorul cuprins:
"(1^1) La stabilirea perioadei de 24 de luni, prevazuta la alin. (1)
lit. a), nu se iau in calcul:
a) perioada de suspendare a raporturilor de munca sau de serviciu, cu
exceptia perioadei de incapacitate temporara de munca, daca aceasta nu
depaseste 30 de zile;
b) perioada de pensionare pentru invaliditate, daca aceasta nu depaseste 12
luni, pentru persoanele prevazute la art. 17 alin. (1) lit. g);
c) perioada cuprinsa intre data suspendarii raporturilor de munca sau de
serviciu si data incetarii motivului pentru care acestea au fost suspendate,
pentru persoanele prevazute la art. 17 alin. (1) lit. h);
d) perioada cuprinsa intre data incetarii raporturilor de munca sau de
serviciu si data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti de reintegrare
in munca, daca aceasta perioada nu depaseste 12 luni, pentru persoanele
prevazute la art. 17 alin. (1) lit. j).
(1^2) Pentru persoanele incadrate cu contract individual de munca cu timp
partial, stagiul de cotizare prevazut la alin. (1) lit. a) se stabileste
proportional cu timpul efectiv lucrat, prin cumularea stagiilor realizate in
baza contractelor individuale de munca cu timp partial.
(1^3) Pentru persoanele incadrate cu contract de munca temporara, stagiul
de cotizare prevazut la alin. (1) lit. a) se stabileste in functie de durata fiecarei
misiuni, respectiv de timpul cat persoanele se afla la dispozitia agentului de
munca temporara, intre misiuni."
15. Alineatul (2) al articolului 34 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Constituie stagiu de cotizare si perioadele in care angajatorul
nu a platit contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj si se afla in
procedura de executare silita, reorganizare judiciara, faliment, inchidere
operationala, dizolvare, lichidare, administrare speciala sau nu si-a achitat
contributiile datorita unor situatii de forta majora."
16. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35
(1) Pentru persoanele care au avut raporturile de munca sau de serviciu
suspendate, cu exceptia suspendarii pentru incapacitate temporara de munca,
daca aceasta nu depaseste 30 de zile, stagiul minim de cotizare se realizeaza
prin cumularea perioadei de asigurare realizata inainte de suspendare cu
perioada de asigurare realizata dupa reluarea activitatii.
(2) Pentru persoanele prevazute la art. 17 alin. (1) lit. g) si j), stagiul
minim de cotizare se realizeaza prin cumularea perioadelor de asigurare
realizate inainte de incetarea raporturilor de munca sau de serviciu.
(3) Pentru persoanele prevazute la art. 17 alin. (1) lit. h), stagiul minim
de cotizare se realizeaza prin cumularea perioadelor de asigurare realizate
inainte de suspendarea raporturilor de munca sau de serviciu."
17. Literele a) si h) ale alineatului (1) al articolului 38 vor avea
urmatorul cuprins:
"a) incetarii contractului individual de munca sau a contractului de
munca temporara;
...........................................................................
h) incetarii motivului pentru care au fost suspendate raporturile de munca
sau de serviciu;"
18. Litera i) a alineatului (1) al articolului 38 se abroga.
19. Litera m) a articolului 44 va avea urmatorul cuprins:
"m) la data admiterii intr-o forma de invatamant, in cazul persoanelor
asimilate somerilor, prevazute la art. 17 alin. (2) lit. a) si b)."
20. Litera c) a alineatului (1) al articolului 45 va avea urmatorul
cuprins:
"c) la data incadrarii in munca, conform legii, pe o perioada de cel
mult 12 luni;"
21. Dupa titlul capitolului IV "Masuri pentru prevenirea
somajului" se introduce articolul 48^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 48^1
(1) In scopul prevenirii somajului si consolidarii locurilor de munca prin
cresterea si diversificarea competentelor profesionale ale persoanelor
incadrate in munca, angajatorilor care organizeaza, in baza planului anual de
formare profesionala, programe de formare profesionala pentru proprii angajati,
derulate de furnizori de servicii de pregatire profesionala, autorizati in
conditiile legii, se acorda, din bugetul asigurarilor pentru somaj, o suma
reprezentand 50% din cheltuielile cu serviciile de formare profesionala
organizate pentru un numar de cel mult 20% din personalul angajat.
(2) Angajatorii pot beneficia de suma prevazuta la alin. (1) pentru
derularea unui singur program de formare profesionala in cursul unui an.
(3) Suma prevazuta la alin. (1) se acorda din bugetul asigurarilor pentru
somaj, de la capitolul "Cheltuieli de invatamant", in limita de cel
putin 15%, angajatorilor selectati anual de agentia pentru ocuparea fortei de
munca.
(4) Angajatorii sunt obligati sa mentina raporturile de munca sau de
serviciu ale persoanelor participante la programul de pregatire profesionala,
pentru care s-a acordat suma prevazuta la alin. (1), cel putin 3 ani de la data
acordarii sumei.
(5) Angajatorii care inceteaza raporturile de munca sau de serviciu ale
persoanelor prevazute la alin. (4) anterior termenului de 3 ani sunt obligati
sa restituie, in totalitate, agentiilor pentru ocuparea fortei de munca
subventia acordata, plus dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, in
vigoare la data incetarii raporturilor de munca sau de serviciu, daca incetarea
acestora a avut loc din motivele prevazute la art. 83 alin. (2) si nu mai pot
beneficia de prevederile alin. (1) o perioada de 2 ani de la data incetarii
raporturilor de munca sau de serviciu ale persoanelor respective.
(6) Procedura si modul de acordare a sumei prevazute la alin. (1) se
stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi."
22. Alineatul (3) al articolului 50 va avea urmatorul cuprins:
"(3) In vederea realizarii serviciilor de preconcediere, angajatorii
aflati in situatiile prevazute la art. 49 sunt obligati sa instiinteze
agentiile pentru ocuparea fortei de munca cu cel putin 45 de zile
calendaristice anterioare emiterii deciziilor de concediere."
23. Articolul 56 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 56
Furnizorii de servicii pot presta serviciile specializate pentru stimularea
ocuparii fortei de munca, finantate din alte fonduri decat bugetul asigurarilor
pentru somaj, numai daca sunt acreditati de catre Agentia Nationala pentru
Ocuparea Fortei de Munca."
24. Dupa articolul 56 se introduce articolul 56^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 56^1
Nu se supun acreditarii de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei
de Munca furnizorii de servicii specializate pentru stimularea ocuparii fortei
de munca din statele membre ale Uniunii Europene si din Spatiul Economic
European care au fost supusi unei astfel de conditii in statul de origine sau
de provenienta."
25. Alineatul (3) al articolului 61 va avea urmatorul cuprins:
"(3) De servicii de mediere gratuite beneficiaza, la cerere, si
persoanele prevazute la art. 16 lit. c) - f)."
26. Articolul 66 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 66
(1) Persoanele prevazute la art. 16 lit. a), b), d), e) si f), precum si
persoanele care desfasoara activitati in mediul rural si nu realizeaza venituri
lunare sau realizeaza venituri lunare mai mici decat indemnizatia de somaj si
care sunt inregistrate la agentiile pentru ocuparea fortei de munca
beneficiaza, in mod gratuit, de servicii de formare profesionala.
(2) Serviciile de formare profesionala se asigura, gratuit, la cererea
persoanelor angajate, cu acordul angajatorului, sau la cererea angajatorului,
si pentru persoanele aflate in urmatoarele situatii:
a) au reluat activitatea ca urmare a incetarii concediului pentru cresterea
copilului pana la implinirea varstei de 2 ani, respectiv 3 ani in cazul
copilului cu handicap;
b) au reluat activitatea dupa satisfacerea stagiului militar;
c) au reluat activitatea ca urmare a recuperarii capacitatii de munca dupa
pensionarea pentru invaliditate.
(3) Prevederile alin. (2) se aplica in cazul in care cererea este formulata
in termen de 12 luni de la data reluarii activitatii persoanelor, o singura
data pentru fiecare situatie.
(4) Persoanele aflate in detentie care mai au de executat cel mult 9 luni
pana la ultima zi de executare a pedepsei pot urma un program de formare
profesionala organizat de agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, cheltuielile necesare pregatirii
profesionale fiind suportate din bugetul asigurarilor pentru somaj."
27. Dupa articolul 66 se introduce articolul 66^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 66^1
(1) Prin servicii de formare profesionala se intelege totalitatea
drepturilor de care beneficiaza persoanele prevazute la art. 66 alin. (1) si
(2) pe durata participarii la o forma de pregatire profesionala.
(2) Persoanele aflate in cautarea unui loc de munca, care beneficiaza in
mod gratuit de servicii de formare profesionala, au urmatoarele drepturi:
a) sa beneficieze de pregatire teoretica si practica pe toata durata
cursului;
b) sa beneficieze de rechizite si materiale de instruire si sa primeasca in
folosinta manuale;
c) sa beneficieze, daca este cazul, de echipament de protectie pe timpul
instruirii practice;
d) sa beneficieze, pentru traseul de la domiciliu la unitatea de pregatire,
de abonament gratuit pe mijloacele de transport in comun sau, dupa caz, de
decontarea cheltuielilor de transport, pentru cel mult patru deplasari in
cursul unei luni, daca nu se pot deplasa zilnic la unitatea de pregatire, in
conditiile prevazute de reglementarile in vigoare pentru salariatii
institutiilor publice si regiilor autonome cu specific deosebit pe perioada
delegarii si detasarii in alta localitate, precum si in cazul deplasarii, in
cadrul localitatii, in interesul serviciului;
e) sa beneficieze de consultatii medicale, analize medicale si teste
necesare frecventarii cursului.
(3) Persoanele prevazute la alin. (2), care nu se pot deplasa zilnic la
unitatea de pregatire sau locuiesc la o distanta mai mare de 50 de km de
aceasta, au dreptul pe perioada cat participa la pregatirea profesionala sa
beneficieze de cazare si de o suma de bani pentru acoperirea mesei la nivelul
prevazut de reglementarile in vigoare pentru salariatii institutiilor publice
si regiilor autonome cu specific deosebit pe perioada delegarii si detasarii in
alta localitate, precum si in cazul deplasarii, in cadrul localitatii, in
interesul serviciului.
(4) Procedurile privind modul de acordare a drepturilor de care beneficiaza
persoanele aflate in cautarea unui loc de munca pe durata participarii la o
forma de pregatire profesionala se elaboreaza de Agentia Nationala pentru
Ocuparea Fortei de Munca si se aproba prin ordin al ministrului muncii,
solidaritatii sociale si familiei, care se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
(5) Persoanele care beneficiaza de indemnizatie de somaj sunt obligate sa
participe la programele de formare profesionala oferite si organizate de
agentiile pentru ocuparea fortei de munca.
(6) Persoanele prevazute la art. 66 alin. (1) pot beneficia de servicii de
formare profesionala gratuite, o singura data, pentru fiecare perioada in care
se afla in cautarea unui loc de munca.
(7) Drepturile prevazute la alin. (2) si (3) se suporta din bugetul
asigurarilor pentru somaj."
28. Alineatul (2) al articolului 67 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Formarea profesionala a persoanelor in cautarea unui loc de munca
se realizeaza de agentiile pentru ocuparea fortei de munca prin centrele de
formare profesionala din subordinea acestora si prin centrele regionale pentru
formarea profesionala a adultilor ale Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei
de Munca, precum si prin furnizori de servicii de formare profesionala, din
sectorul public sau privat, autorizati in conditiile legii."
29. Dupa alineatul (2) al articolului 67 se introduc alineatele (3) si (4)
cu urmatorul cuprins:
"(3) Modul de organizare si functionare al centrelor regionale pentru
formarea profesionala a adultilor se aproba prin hotararea consiliului de
administratie al Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca.
(4) Ordinul presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de
Munca de punere in aplicare a hotararii consiliului de administratie se publica
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."
30. Alineatul (3) al articolului 71 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Serviciile prevazute la alin. (1) se acorda, gratuit, persoanelor
prevazute la art. 16 lit. a), b), d), e) si f) o singura data, pentru fiecare
perioada in care se afla in cautarea unui loc de munca, precum si studentilor
care solicita acordarea de credite cu dobanda avantajoasa din bugetul
asigurarilor pentru somaj in conditiile prezentei legi."
31. Articolul 72 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 72
(1) Persoanele carora li s-a stabilit dreptul la indemnizatia de somaj
potrivit legii si care se angajeaza pentru program normal de lucru, conform
prevederilor legale in vigoare, si, ca urmare a angajarii, le inceteaza plata
indemnizatiei de somaj beneficiaza, din momentul angajarii pana la sfarsitul
perioadei pentru care erau indreptatite sa primeasca indemnizatia de somaj, de
o suma lunara, neimpozabila, acordata din bugetul asigurarilor pentru somaj,
reprezentand 30% din cuantumul indemnizatiei de somaj, stabilita si, dupa caz,
recalculata conform legii.
(2) Nu beneficiaza de prevederile alin. (1) persoanele care se incadreaza
la angajatori cu care au fost in raporturi de munca sau de serviciu in ultimii
2 ani."
32. Articolul 76 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 76
(1) Angajatii au obligatia de a restitui integral sumele primite cu titlu
de prima de incadrare neimpozabila sau prima de instalare conform art. 74 si
75, in situatia in care raporturile de munca sau de serviciu inceteaza, intr-o
perioada mai mica de 12 luni de la data incadrarii in munca, in temeiul
urmatoarelor prevederi:
a) art. 55 lit. b), art. 56 lit. g) si i), art. 61 lit. a) si art. 79 din
Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile ulterioare;
b) art. 61 lit. b) din Legea nr. 53/2003, cu modificarile ulterioare, daca
au fost condamnati prin hotarare judecatoreasca definitiva;
c) art. 90 alin. (1) lit. b) si e), alin. (2) lit. f) si g) si alin. (5)
din Legea nr. 188/1999*) privind Statutul functionarilor publici, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(2) In situatia nerespectarii prevederilor alin. (1) recuperarea sumelor
prevazute la art. 74 si 75 se va face pe baza angajamentelor beneficiarilor,
care constituie titluri executorii."
------------
*) Legea nr. 188/1999 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 251 din 22 martie 2004.
33. Articolul 78 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 78
Din bugetul asigurarilor pentru somaj si din alte surse alocate conform
prevederilor legale se pot subventiona cheltuielile cu forta de munca efectuate
in cadrul unor programe care au ca scop ocuparea temporara a fortei de munca
din randul somerilor, pentru dezvoltarea comunitatilor locale."
34. Alineatul (1) al articolului 79 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 79
(1) Subventiile prevazute la art. 78 se acorda, la solicitarea
autoritatilor publice locale, angajatorilor carora li s-au atribuit contracte
cu respectarea reglementarilor in vigoare privind achizitiile publice, pe o
perioada de cel mult 12 luni pentru fiecare persoana incadrata, din randul
somerilor, cu contract individual de munca pe perioada determinata de cel mult
12 luni."
35. Articolul 80 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 80
(1) Angajatorii care incadreaza in munca pe durata nedeterminata absolventi
ai unor institutii de invatamant primesc lunar, pe o perioada de 12 luni,
pentru fiecare absolvent:
a) 1 salariu de baza minim brut de tara, in vigoare la data incadrarii in
munca, pentru absolventii ciclului inferior al liceului sau ai scolilor de arte
si meserii;
b) 1,2 salarii de baza minime brute pe tara, in vigoare la data incadrarii
in munca, pentru absolventii de invatamant secundar superior sau invatamant
postliceal;
c) 1,5 salarii de baza minime brute pe tara, in vigoare la data incadrarii
in munca, pentru absolventii de invatamant superior.
(2) Angajatorii care incadreaza in munca pe durata nedeterminata absolventi
din randul persoanelor cu handicap primesc lunar, pentru fiecare absolvent,
sumele prevazute la alin. (1) pe o perioada de 18 luni.
(3) Nu beneficiaza de prevederile alin. (1) si (2) angajatorii care au
obligatia, potrivit legii, de a incadra in munca absolventi ai institutiilor de
invatamant, pentru absolventii din aceasta categorie."
36. Alineatul (2) al articolului 83 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Angajatorii care inceteaza raporturile de munca sau de serviciu
ale absolventilor, anterior termenului prevazut la alin. (1), sunt obligati sa
restituie, in totalitate, agentiilor pentru ocuparea fortei de munca sumele
incasate pentru fiecare absolvent, plus dobanda de referinta a Bancii Nationale
a Romaniei in vigoare la data incetarii raporturilor de munca sau de serviciu,
daca incetarea acestora a avut loc din urmatoarele motive:
a) incetarea raportului de munca in temeiul art. 55 lit. b), art. 56 lit.
c), e) si f) si art. 65 din Legea nr. 53/2003, cu modificarile ulterioare;
b) incetarea raportului de serviciu in temeiul art. 90 alin. (1) lit. b),
alin. (2) lit. e) si alin. (4) lit. c) din Legea nr. 188/1999, cu modificarile
si completarile ulterioare."
37. Alineatul (3) al articolului 83 se abroga.
38. Articolul 85 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 85
(1) Angajatorii care incadreaza in munca pe perioada nedeterminata someri
in varsta de peste 45 de ani sau someri intretinatori unici de familie primesc
lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceste
categorii, o suma egala cu un salariu de baza minim brut pe tara in vigoare, cu
obligatia mentinerii raporturilor de munca sau de serviciu cel putin 2 ani.
(2) De facilitatile prevazute la alin. (1) beneficiaza si angajatorii care
au sub 100 de angajati si incadreaza in munca pe durata nedeterminata persoane
cu handicap, cu obligatia mentinerii raporturilor de munca sau de serviciu cel
putin 2 ani.
(3) Subventionarea locurilor de munca vacante pentru incadrarea in munca,
in conditiile alin. (2), a persoanelor cu handicap nu poate depasi 60% din
costurile salariale ale angajatorului, pe o perioada de un an de la angajare,
aferente persoanelor cu handicap incadrate in munca.
(4) Angajatorii care inceteaza raporturile de munca sau de serviciu ale
persoanelor prevazute la alin. (1) si (2), anterior termenului de 2 ani, sunt
obligati sa restituie, in totalitate, agentiilor pentru ocuparea fortei de
munca sumele incasate pentru fiecare persoana, plus dobanda de referinta a
Bancii Nationale a Romaniei in vigoare la data incetarii raporturilor de munca
sau de serviciu, daca incetarea acestora a avut loc din motivele prevazute la
art. 83 alin. (2).
(5) Angajatorii care incadreaza in munca, potrivit legii, someri care in
termen de 3 ani de la data angajarii indeplinesc, conform legii, conditiile
pentru a solicita pensia anticipata partiala sau de acordare a pensiei pentru
limita de varsta, daca nu indeplinesc conditiile de a solicita pensia
anticipata partiala, beneficiaza lunar, pe perioada angajarii, pana la data
indeplinirii conditiilor respective, de o suma egala cu un salariu de baza minim
brut pe tara in vigoare, acordata din bugetul asigurarilor pentru somaj.
(6) Nu beneficiaza de facilitatile prevazute la alin. (1), (2) si (5)
angajatorii care in ultimii 2 ani au fost in raporturi de munca sau de serviciu
cu persoanele angajate din categoriile prevazute la aceste alineate."
39. Dupa articolul 85 se introduce articolul 85^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 85^1
Angajatorii care beneficiaza de subventionarea locurilor de munca in
conditiile art. 80 sau art. 85 alin. (1) si (2) si care inceteaza raporturile
de munca sau de serviciu ale persoanelor incadrate pe aceste locuri de munca,
din motivele prevazute la art. 83 alin. (2), anterior termenelor prevazute de
lege, nu mai pot beneficia de o noua subventie din bugetul asigurarilor pentru
somaj pe o perioada de 2 ani de la data incetarii raporturilor de munca sau de
serviciu."
40. Articolul 86 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 86
(1) Pentru crearea de noi locuri de munca prin infiintarea sau dezvoltarea
de intreprinderi mici si mijlocii, unitati cooperatiste, asociatii familiale,
precum si activitati independente desfasurate de persoane fizice autorizate se
pot acorda, din bugetul asigurarilor pentru somaj, credite in conditii
avantajoase.
(2) Creditele se acorda in baza unor proiecte de fezabilitate, proportional
cu numarul de locuri de munca ce vor fi create, pentru o perioada de cel mult 3
ani, pentru investitii, inclusiv perioada de gratie de maximum 6 luni si,
respectiv, un an pentru asigurarea productiei, cu o dobanda de 50% din dobanda
de referinta a Bancii Nationale a Romaniei.
(3) In judetele in care rata medie anuala a somajului s-a situat peste rata
medie anuala a somajului pe tara, comunicata de Agentia Nationala pentru
Ocuparea Fortei de Munca, creditele se acorda in anul calendaristic urmator cu
o dobanda de 25% din dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei.
(4) Beneficiaza de credite, in conditiile legii, cu dobanda prevazuta la
alin. (3) si persoanele in varsta de pana la 30 de ani, care au statut de
student pentru prima data si urmeaza studiile la cursuri de zi la o institutie
de invatamant superior de stat sau particular, autorizata sau acreditata, in
conditiile legii.
(5) Creditele prevazute la alin. (4) se acorda studentilor care infiinteaza
sau dezvolta, individual sau impreuna cu alti studenti care indeplinesc
conditiile prevazute la alin. (4), intreprinderi mici si mijlocii, unitati
cooperatiste, asociatii familiale sau care desfasoara in mod independent o
activitate economica in calitate de persoana fizica autorizata.
(6) In cazul in care in perioada pentru care a fost acordat creditul
intervine cesionarea sau instrainarea partiala ori totala, prin orice
modalitate, a partilor sociale sau a actiunilor detinute de beneficiarii de
credite prevazuti la alin. (4) catre alte persoane decat cele din categoria
mentionata, acestia sunt obligati sa achite o suma egala cu diferenta dintre
dobanda prevazuta la alin. (2) si cea prevazuta la alin. (3).
(7) Beneficiarii de credite acordate in conditiile prevazute la alin. (2) -
(4) trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa aiba cel mult 249 de angajati si/sau membri cooperatori cu raporturi
de munca sau de serviciu;
b) activitatea de baza sa se realizeze in productie, servicii sau in
turism;
c) pe cel putin 50% din numarul locurilor de munca nou-create prin
infiintarea sau dezvoltarea de intreprinderi mici si mijlocii sau de unitati
cooperatiste sa fie incadrat personal provenind din randul somerilor
inregistrati la agentiile pentru ocuparea fortei de munca;
d) personalul incadrat in conditiile prevazute la lit. c) sa fie mentinut
in activitate cel putin 3 ani;
e) locurile de munca avute in vedere la acordarea de credite in conditiile
alin. (2) - (4) sa nu fie locurile de munca vacante, rezultate in urma
incetarii raporturilor de munca a unor angajati in ultimele 12 luni
premergatoare incheierii contractului de creditare.
(8) Somerii care se obliga sa infiinteze intreprinderi mici si mijlocii,
unitati cooperatiste, asociatii familiale sau care desfasoara in mod
independent o activitate economica in calitate de persoane fizice autorizate au
prioritate la obtinerea creditelor in conditii avantajoase."
41. Dupa articolul 86 se introduc articolele 86^1 si 86^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 86^1
(1) Pentru crearea de noi locuri de munca pentru someri, se pot acorda, din
bugetul asigurarilor pentru somaj, de la capitolul "Imprumuturi",
fonduri nerambursabile.
(2) Fondurile nerambursabile se acorda in baza unor proiecte de
fezabilitate, proportional cu numarul de locuri de munca ce vor fi create.
(3) Fondurile prevazute la alin. (1) se acorda pentru infiintarea sau
dezvoltarea de intreprinderi mici si mijlocii, unitati cooperatiste, asociatii
familiale, precum si activitati independente desfasurate de persoane fizice
autorizate, care isi desfasoara activitatea in localitati confruntate cu
fenomene de saracie si excluziune sociala din cauza nivelului ridicat al
somajului.
(4) Localitatile in care se vor acorda fondurile prevazute la alin. (1),
precum si sumele ce vor fi alocate fiecarei localitati se stabilesc prin
hotarare a Guvernului, in limitele stabilite prin legea bugetului asigurarilor
sociale de stat.
(5) Fondurile prevazute la alin. (1) se acorda intreprinderilor mici si
mijlocii si unitatilor cooperatiste cu conditia ca pe toate locurile de munca
nou-create sa incadreze in munca pe perioada nedeterminata someri pe care sa ii
mentina in activitate cel putin 4 ani, asociatiilor familiale infiintate de
someri, precum si somerilor care au dobandit calitatea de persoane fizice
autorizate sa desfasoare, in mod independent, o activitate economica.
Art. 86^2
(1) Pentru acordarea creditelor in conditii avantajoase sau a fondurilor
nerambursabile prevazute la art. 86^1, contributia beneficiarului trebuie sa
fie de cel putin 25% din valoarea proiectului de fezabilitate depus.
(2) Creditele in conditii avantajoase si fondurile nerambursabile se acorda
din bugetul asigurarilor pentru somaj cu respectarea prevederilor
Regulamentului privind ajutorul de stat regional si ajutorul de stat pentru
intreprinderile mici si mijlocii si ale Regulamentului privind ajutorul de stat
pentru ocuparea fortei de munca.
(3) Beneficiarii de credite acordate in conditiile art. 86 sau de fonduri
nerambursabile acordate in conditiile art. 86^1 au obligatia de a mentine
locurile de munca nou-create pentru o perioada minima de 5 ani."
42. Articolul 87 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 87
(1) Sumele totale care pot fi utilizate pentru acordarea de credite in
conditii avantajoase, respectiv de fonduri nerambursabile, precum si cuantumul
maxim al acestora, ce pot fi acordate unui beneficiar, se vor stabili prin
legea bugetului asigurarilor sociale de stat.
(2) Asociatiile familiale pot primi credite in conditii avantajoase sau
fonduri nerambursabile, proportional cu numarul membrilor acestora, iar
persoanele fizice autorizate care desfasoara in mod independent activitati
economice, pentru finantarea propriului loc de munca.
(3) Asociatiile familiale si persoanele fizice autorizate care desfasoara
in mod independent activitati economice pot primi credite in conditii
avantajoase daca cel putin unul dintre membrii asociatiei familiale, respectiv
persoana fizica autorizata, este asigurat in sistemul asigurarilor pentru somaj
si a realizat un stagiu de cotizare de cel putin 12 luni in ultimele 24 de luni
premergatoare datei solicitarii creditului.
(4) Asociatiile familiale si persoanele fizice autorizate care desfasoara
in mod independent activitati economice pot primi fonduri nerambursabile daca
cel putin unul dintre membrii asociatiei familiale, respectiv persoana fizica
autorizata, a realizat un stagiu total de cotizare in sistemul asigurarilor pentru
somaj, de minimum 24 de luni."
43. Articolul 88 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 88
(1) In cazul in care persoanelor angajate din randul somerilor le inceteaza
raporturile de munca anterior implinirii celor 3 ani, respectiv 4 ani, de la incadrare,
angajatorul este obligat ca, in termen de maximum 30 de zile calendaristice de
la data incetarii raporturilor de munca, sa incadreze someri pe locurile de
munca devenite vacante.
(2) Obligatia prevazuta la alin. (1) revine angajatorilor si in situatia in
care persoanele angajate pe noile locuri de munca create nu provin din randul
somerilor, pentru cei care beneficiaza de credite in conditii avantajoase.
(3) Pe perioada derularii contractului angajatorul nu poate reduce numarul
de posturi existent in unitate la data acordarii creditului sau a fondului
nerambursabil.
(4) In cazul in care unul dintre posturile existente la data acordarii
creditului sau a fondului nerambursabil devine vacant, angajatorul este obligat
ca, in termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data la care postul
devine vacant, sa incadreze alte persoane pe locurile de munca devenite
vacante."
44. Articolul 89 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 89
(1) In cazul nerespectarii conditiei prevazute la art. 86 alin. (7) lit.
c), angajatorul va suporta o penalitate egala cu marimea creditului acordat
pentru fiecare loc de munca creat si neocupat.
(2) In cazul nerespectarii obligatiei prevazute la art. 86^2 alin. (3) si
art. 88 alin. (1) si (2), angajatorul va suporta o penalitate egala cu valoarea
fondului nerambursabil, respectiv cu marimea creditului acordat, pentru fiecare
loc de munca creat si neocupat, proportional cu numarul de luni neocupate.
(3) In cazul nerespectarii obligatiei prevazute la art. 88 alin. (3) si
(4), angajatorul va suporta o penalitate egala cu o parte din marimea
creditului, respectiv a fondului nerambursabil, care s-a acordat, potrivit
legii, pentru un numar de locuri de munca nou-create, egal cu cel al locurilor
de munca desfiintate sau devenite vacante, proportionala cu ponderea perioadei
in care nu s-a respectat aceasta obligatie in totalul perioadei prevazute
pentru mentinerea sau ocuparea locurilor de munca, la care, in cazul
creditelor, se adauga dobanda aferenta."
45. Articolul 90 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 90
(1) Beneficiarii de credite in conditii avantajoase pot solicita din nou
credite din bugetul asigurarilor pentru somaj daca au achitat integral
creditele in conditii avantajoase obtinute anterior, inclusiv dobanzile
aferente.
(2) Beneficiarii unui fond nerambursabil nu mai au dreptul sa primeasca un
nou fond nerambursabil."
46. Articolul 91 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 91
(1) Administrarea sumelor alocate din bugetul asigurarilor pentru somaj
pentru acordarea de credite in conditii avantajoase sau fonduri nerambursabile
se face de banci sau de agentii autorizate potrivit legii, cu care Agentia
Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca incheie contracte in conditiile
prevazute de lege.
(2) Banca sau agentia de credite care administreaza fonduri pentru
acordarea de credite in conditii avantajoase poarta raspunderea pentru
rambursarea sumelor la bugetul asigurarilor pentru somaj."
47. Articolul 92 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 92
(1) Procedura si criteriile de acordare a fondurilor nerambursabile se
stabilesc prin hotarare a Guvernului.
(2) Conditiile de acordare si rambursare a creditelor, de acordare a
fondurilor nerambursabile, modul de stabilire a garantiilor, organizarea si
desfasurarea licitatiilor pentru desemnarea bancilor si agentiilor autorizate
sa acorde credite, respectiv fonduri nerambursabile, din bugetul asigurarilor
pentru somaj se vor stabili prin norme metodologice comune ale Ministerului
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si Bancii Nationale a Romaniei."
48. Alineatul (1) al articolului 93 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 93
(1) Angajatorii care incadreaza in munca persoane din randul somerilor, pe
care le mentin in activitate pe o perioada de cel putin 6 luni de la data
angajarii, beneficiaza de reducerea sumei reprezentand contributia de 3%
datorata bugetului asigurarilor pentru somaj."
49. Articolul 94 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 94
(1) Angajatorii care primesc credite din bugetul asigurarilor pentru somaj,
in conditiile art. 86, beneficiaza de reducere la plata contributiei, potrivit
art. 93 alin. (2), numai pentru somerii incadrati peste nivelul de 50% din
locurile de munca nou-create prevazute la art. 86 alin. (7) lit. c).
(2) Angajatorii care primesc fonduri nerambursabile din bugetul
asigurarilor pentru somaj, in conditiile art. 86^1, beneficiaza de reducere la
plata contributiei, potrivit art. 93 alin. (2), numai pentru somerii incadrati
pe alte locuri de munca decat cele nou-create ca urmare a acordarii fondurilor
nerambursabile."
50. Partea introductiva a articolului 113 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 113
Constituie contraventie urmatoarele fapte:"
51. Dupa litera h) a articolului 113 se introduce litera i) cu urmatorul
cuprins:
"i) furnizarea, fara acreditarea prevazuta de lege, a serviciilor
pentru stimularea ocuparii fortei de munca."
52. Litera b) a articolului 114 va avea urmatorul cuprins:
"b) cele prevazute la lit. c), d), e), g) si i), cu amenda de la
25.000.000 lei la 50.000.000 lei."
53. Dupa alineatul (1) al articolului 116 se introduce alineatul (2) cu
urmatorul cuprins:
"(2) Organele de control masuri active ale Agentiei Nationale pentru
Ocuparea Fortei de Munca si ale structurilor sale teritoriale vor constata si
vor sanctiona contraventiile prevazute la art. 113 lit. a), e), h) si i),
precum si contraventia prevazuta la lit. f), in ceea ce priveste nerespectarea
art. 50 alin. (3)."
54. Dupa articolul 116 se introduce articolul 116^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 116^1
Controlul respectarii obligatiilor privind incadrarea in munca si
mentinerea raporturilor de munca, asumate de angajatorii care au beneficiat de
subventii, credite sau fonduri nerambursabile din bugetul asigurarilor pentru
somaj, precum si de facilitati in temeiul art. 93, se efectueaza de catre
organele de control masuri active din cadrul agentiilor pentru ocuparea fortei
de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, care vor constata si vor
aplica, dupa caz, sanctiunile prevazute de prezenta lege."
Art. 2
Prezenta lege intra in vigoare in termen de 60 de zile de la publicarea in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, termen in care Ministerul Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei va modifica in mod corespunzator actele
normative elaborate in vederea aplicarii legii si le va supune spre aprobare
Guvernului.
Art. 3
Prevederile art. 56^1 din Legea nr. 76/2002 intra in vigoare la data
aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.
Art. 4
Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea
ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si
cu cele aduse prin prezenta lege, va fi republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 12 februarie 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DAN MIRCEA POPESCU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 16 martie
2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU