DECRET
Nr. 217 din 12 iulie 1977
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a comisiilor de
pensii si asigurari sociale si a comisiilor de expertiza medicala si recuperare
a capacitatii de munca
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 70 din 16 iulie 1977
In temeiul art. 56 din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurari
sociale de stat si asistenta sociala,
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste Romania decreteaza:
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a comisiilor de pensii
si asigurari sociale si a comisiilor de expertiza medicala si recuperare a
capacitatii de munca prevazut in anexa la prezentul decret.
Art. 2
Consiliul de Ministri, Ministerul Muncii, celelalte ministere si organe
centrale, comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al
municipiului Bucuresti, unitatile de stat si unitatile agricole cooperatiste
vor lua masuri de constituire, in termen de 15 zile, a comisiilor prevazute in
regulamentul aprobat prin prezentul decret.
Art. 3
Consiliul de Ministri va prezenta, in termen de 30 de zile de la adoptarea
prezentului decret, propuneri privind imbunatatirea organizarii aparatului
central si local cu atributii in domeniul pensiilor si asigurarilor sociale.
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a comisiilor de pensii si asigurari sociale si a
comisiilor de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In vederea respectarii stricte a prevederilor legale si a rezolvarii
operative si corecte a cererilor oamenilor muncii privind pensionarea,
expertiza medicala, asigurarile sociale si alte drepturi cu caracter social,
functioneaza, potrivit legii, urmatoarele comisii:
a) comisiile de pensii si asigurari sociale din unitatile de stat si
cooperativele agricole de productie, precum si comisiile de pensii si asigurari
sociale pentru taranii cu gospodarie individuala din zonele necooperativizate;
b) comisiile de pensii judetene si ale municipiului Bucuresti;
c) comisiile de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca
judetene si ale municipiului Bucuresti;
d) Comisia centrala de pensii.
Art. 2
Comisiile se constituie, potrivit legii, din membri ai conducerii colective
a unitatilor, delegati ai organizatiilor sindicale si de femei, reprezentanti
ai oamenilor muncii, deputati, medici, specialisti din compartimentele de
personal si retribuire.
Art. 3
In exercitarea atributiilor lor, membrii comisiilor de pensii si asigurari
sociale din unitati, ai comisiilor de pensii judetene si ale municipiului
Bucuresti si ai comisiilor de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de
munca, raspund de respectarea intocmai a dispozitiilor legale in stabilirea
pensiilor, incadrarea in grade de invaliditate si acordarea celorlalte drepturi
de asigurari sociale.
Art. 4
(1) Unitatile socialiste au obligatia de a asigura, pentru intregul lor
personal, tinerea unei evidente corecte a vechimii in munca, a retributiei si a
celorlalte elemente necesare pentru stabilirea pensiei si a altor drepturi de
asigurari sociale.
(2) De asemenea, unitatile sunt obligate sa asigure comisiilor toate
conditiile necesare pentru buna desfasurare a activitatii lor.
CAP. 2
Comisiile de pensii si asigurari sociale
A. Comisiile de pensii si asigurari sociale din unitatile de stat
Art. 5
(1) Comisiile de pensii si asigurari sociale constituite in unitatile de
stat functioneaza pe langa organele de conducere colectiva ale acestora.
(2) Comisiile de pensii si asigurari sociale se constituie din 3-7 membri
si sunt conduse de catre un reprezentant al organului de conducere colectiva a
unitatii.
Art. 6
(1) Din comisiile de pensii si asigurari sociale din unitatile de stat fac
parte, ca membri:
a) reprezentanti ai compartimentelor de personal si retribuire din unitate;
b) delegati ai organizatiei de sindicat si ai comisiilor de femei;
c) medicul de specialitate in expertiza medicala si recuperarea capacitatii
de munca sau medicul care asigura asistenta medicala a personalului unitatii;
d) unu sau doi reprezentanti ai oamenilor muncii din unitate.
(2) Componenta nominala a comisiei se stabileste de catre organul de
conducere colectiva impreuna cu comitetul sindicatului din unitate.
Art. 7
Comisiile de pensii si asigurari sociale din unitatile de stat au urmatoarele
atributii:
a) urmaresc respectarea stricta a legii privind completarea corecta si la
zi a carnetului de munca, precum si a celorlalte acte necesare intocmirii
dosarelor de pensionare;
b) urmaresc respectarea dispozitiilor legale la acordarea altor drepturi de
asigurari sociale, a alocatiei de stat pentru copii, precum si a celorlalte
drepturi materiale cu caracter social;
c) analizeaza si fac propuneri pentru incadrarea in grade de invaliditate
pentru personalul unitatii;
d) urmaresc si sprijina intocmirea la timp a dosarelor de pensionare pentru
limita de varsta, invaliditate sau de urmas; verifica dosarele intocmite si
semnaleaza conducerii unitatii orice nereguli constatate;
e) sprijina activitatea de protectie si igiena a muncii, de prevenire a
accidentelor de munca si a imbolnavirilor; organizeaza, impreuna cu organele de
resort, analiza periodica a starii de invaliditate si de incapacitate temporara
de munca in randul personalului unitatii si controleaza modul de aplicare a
masurilor stabilite;
f) stabilesc, impreuna cu organele sindicale, repartizarea, pentru
personalul unitatii, a biletelor de odihna si a celor de tratament in statiuni
balneoclimaterice;
g) urmaresc si sprijina incadrarea in noi locuri de munca, corespunzatoare
capacitatii lor de munca sau cu program de lucru redus la jumatate, a
persoanelor care din cauza unor accidente sau boli nu mai pot lucra in
conditiile avute anterior;
h) indeplinesc orice alte atributii prevazute de dispozitiile legale.
B. Comisiile de pensii si asigurari sociale din unitatile agricole
cooperatiste
Art. 8
(1) Comisiile de pensii si asigurari sociale din unitatile agricole
cooperatiste se constituie pe langa organele de conducere colectiva ale
acestora si sunt conduse de catre vicepresedintele sau un alt membru al
consiliului de conducere sau, dupa caz, al consiliului oamenilor muncii.
(2) Comisiile se alcatuiesc din 3-7 membri, printre care si medicul
circumscriptiei sanitare. Componenta nominala a comisiei se stabileste de catre
adunarea generala a unitatii agricole cooperatiste.
Art. 9
Comisiile de pensii si asigurari sociale din unitatile agricole
cooperatiste au urmatoarele atributii:
a) urmaresc intocmirea la timp a dosarelor de pensionare pentru limita de
varsta, de invaliditate sau de urmas; verifica dosarele intocmite si semnaleaza
conducerii unitatii orice nereguli constatate;
b) analizeaza si fac propuneri pentru incadrarea in grade de invaliditate a
membrilor si personalului unitatii agricole cooperatiste;
c) urmaresc respectarea dispozitiilor legale la acordarea celorlalte
drepturi de asigurari sociale;
d) fac propuneri organului de conducere colectiva privind repartizarea
biletelor la statiunile balneoclimaterice, pentru membrii cooperatori.
C. Comisiile de pensii si asigurari sociale pentru taranii cu gospodarie
individuala din zonele necooperativizate
Art. 10
(1) In comunele din zonele necooperativizate se constituie comisii de
pensii si asigurari sociale, pe langa consiliile populare comunale, conduse de
vicepresedintele biroului executiv al consiliului popular.
(2) Din comisie fac parte : secretarul biroului executiv, medicul
circumscriptiei sanitare, precum si un numar de 5 - 7 deputati si tarani cu gospodarie
individuala, desemnati de adunarea cetatenilor. Componenta nominala a comisiei
se aproba de biroul executiv al consiliului popular comunal.
Art. 11
Comisiile de pensii si asigurari sociale au urmatoarelor atributii:
a) urmaresc depunerea la termen a contributiilor personale pentru fondul de
pensii si asigurari sociale, precum si livrarile de produse la fondul de stat,
de catre taranii cu gospodarie individuala;
b) verifica corectitudinea inscrierilor in carnetele de pensii si asigurari
sociale a contributiilor personale si a livrarilor de produse la fondul de
stat;
c) analizeaza si fac propuneri pentru incadrarea in grade de invaliditate a
taranilor cu gospodarie individuala;
d) verifica si confirma dosarele de pensionare pentru limita de varsta,
invaliditate si de urmas.
CAP. 3
Comisiile de pensii judetene si ale municipiului Bucuresti
Art. 12
Comisiile de pensii judetene se numesc prin decizia comitetului executiv al
consiliului popular judetean, cu acordul Ministerului Muncii si al Consiliului
Central al Uniunii Generale a Sindicatelor, in urmatoarea componenta:
Presedinte: - un vicepresedinte al comitetului executiv al consiliului
popular judetean;
Membri:
- directorul directiei pentru probleme de munca si ocrotiri sociale;
- un membru al biroului consiliului judetean al sindicatelor;
- un reprezentant al conducerii directiei sanitare;
- un judecator desemnat de catre presedintele tribunalului judetean;
- un reprezentant al uniunii judetene a cooperativelor agricole de
productie, pentru solutionarea cererilor de pensie ale membrilor cooperativelor
agricole de productie;
- cate un reprezentant din cadrul organelor de conducere ale organizatiilor
de femei si de tineret judetene.
Art. 13
(1) In municipiul Bucuresti, se constituie comisii de pensii pe langa
fiecare sector, in urmatoarea componenta:
Presedinte: - un vicepresedinte al comitetului executiv al consiliului
popular al sectorului;
Membri:
- un judecator desemnat de catre presedintele Tribunalului Municipiului
Bucuresti;
- un membru al biroului consiliului sindicatelor al sectorului;
- un reprezentant al Directiei pentru probleme de munca si ocrotiri sociale
a municipiului Bucuresti;
- un reprezentant al Directiei sanitare a municipiului Bucuresti;
- cate un reprezentant din cadrul organelor de conducere ale organizatiilor
de femei si de tineret din sector;
- un reprezentant al consiliului de conducere al unei cooperative agricole
de productie din comunele suburbane, pentru solutionarea cererilor de pensie
ale membrilor cooperativelor agricole de productie.
(2) Componenta nominala a comisiilor de pensii de pe langa sectoare se
stabileste prin decizia Comitetului executiv al Consiliului popular al
municipiului Bucuresti, cu acordul Ministerului Muncii si al Consiliului
Central al Uniunii Generale a Sindicatelor.
Art. 14
Comisiile de pensii judetene si ale municipiului Bucuresti au urmatoarele
atributii:
a) emit decizii de pensii pentru limita de varsta, pentru invaliditate si
de urmas, pe baza propunerilor comisiilor de pensii si asigurari sociale din
unitati, verificate de catre oficiile de pensii din cadrul directiilor pentru
probleme de munca si ocrotiri sociale judetene si a municipiului Bucuresti;
b) emit decizii de incadrare in grade de invaliditate, la propunerea
comisiilor de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca;
c) examineaza contestatiile impotriva solutiilor adoptate de catre
comisiile de pensii si asigurari sociale, precum si ale comisiilor de expertiza
medicala si recuperare a capacitatii de munca. Examinarea contestatiei se face
in termen de 30 de zile de la primire, cu citarea celui care a depus-o;
d) indruma si controleaza activitatea comisiilor de pensii si asigurari
sociale din unitatile de stat si unitatile agricole cooperatiste, precum si a
celor de pe langa consiliile populare comunale.
Art. 15
(1) Deciziile emise de comisiile de pensii judetene si ale municipiului Bucuresti
se comunica unitatilor si persoanelor in cauza, in cel mult 15 zile.
(2) Impotriva deciziilor comisiilor de pensii prevazute la alin. (1) se
poate face apel, in termen de 30 de zile de la comunicare, la Comisia centrala
de pensii.
CAP. 4
Comisiile de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca
Art. 16
(1) Comisiile de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca
functioneaza in cadrul directiilor pentru probleme de munca si ocrotiri sociale
judetene.
(2) In municipiul Bucuresti, comisiile functioneaza in cadrul directiei
pentru probleme de munca si ocrotiri sociale si se organizeaza pe langa fiecare
sector.
Art. 17
(1) Comisiile de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca
sunt alcatuite din 9-13 membri. Din comisie fac parte:
- directorul directiei pentru probleme de munca si ocrotiri sociale sau
inlocuitorul sau;
- directorul directiei sanitare sau inlocuitorul sau;
- reprezentanti ai organelor locale ale sindicatelor;
- reprezentante ale organizatiilor de femei;
- reprezentanti ai oamenilor muncii din unitatile socialiste;
- un medic de specialitate in expertiza medicala a capacitatii de munca si
unu sau doi medici de specialitate, in raport de natura afectiunii celui
expertizat. Presedinte al comisiei este directorul directiei sanitare sau
inlocuitorul sau.
(2) Componenta nominala a comisiilor de expertiza medicala si recuperare a
capacitatii de munca se aproba prin decizie a comitetului executiv al consiliului
popular judetean sau al municipiului Bucuresti, cu acordul Ministerului Muncii
si al Consiliului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor.
Art. 18
Comisiile de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca au
urmatoarele atributii:
a) verifica temeinicia si legalitatea propunerilor comisiilor de pensii si
asigurari sociale privind incadrarea in grade de invaliditate; pentru
fundamentarea diagnosticului si stabilirea concluziilor medicale comisiile
dispun, dupa caz, prezentarea la comisie a persoanei in cauza, completarea
examenelor medicale sau internarea in unitati sanitare de specialitate;
b) stabilesc cauza invaliditatii, gradul de invaliditate si termenul de
revizuire medicala, potrivit legii;
c) propun comisiilor de pensii judetene si ale municipiului Bucuresti, dupa
caz, emiterea deciziilor de incadrare in grade de invaliditate sau respingerea
cererii de pensionare pentru invaliditate;
d) analizeaza propunerile de prelungire peste 90 de zile a concediilor medicale
si avizeaza eliberarea certificatelor medicale pentru aceste conditii;
e) analizeaza periodic starea de sanatate a personalului muncitor din
unitatile socialiste din raza lor teritoriala, impreuna cu organele locale
sanitare si sindicale si propun masurile necesare pentru eliminarea
deficientelor constatate;
f) indruma si controleaza activitatea comisiilor de pensii si asigurari
sociale din unitatile de stat, unitatile agricole cooperatiste si de pe langa
consiliile populare comunale, in problemele referitoare la expertiza medicala
si recuperarea capacitatii de munca.
Art. 19
Comisiile de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca isi
desfasoara activitatea in cadrul spitalelor sau policlinicilor.
CAP. 5
Comisia centrala de pensii
Art. 20
Comisia centrala de pensii functioneaza la Ministerul Muncii si are
urmatoarea componenta:
Presedinte: - un adjunct al ministrului muncii;
Vicepresedinte: - un secretar al Consiliului Central al Uniunii Generale a
Sindicatelor;
Membri:
- directorul general al Directiei generale de asigurari sociale si pensii
din Ministerul Muncii;
- directorul Institutului de expertiza medicala si recuperare a capacitatii
de munca;
- cate un reprezentant al Ministerului Justitiei, Ministerului Finantelor,
Ministerului Sanatatii, Consiliului Central al U.G.S.R., Comitetului Central al
U.T.C. si Consiliului National al Femeilor, desemnati dintre membrii organelor
de conducere ale acestor ministere si organizatii;
- un reprezentant al Uniunii Nationale a Cooperativelor Agricole de
Productie, pentru solutionarea cererilor privind pensiile membrilor
cooperativelor agricole de productie.
Art. 21
(1) Comisia Centrala de pensii este organ de apel si de control. In aceasta
calitate, comisia judeca si hotaraste asupra cererilor de revizuire date de
comisiilor de pensii judetene si ale municipiului Bucuresti si urmareste
aplicarea corecta a legislatiei de pensii.
(2) In indeplinirea sarcinilor sale, Comisia centrala de pensii are
urmatoarele atributii:
a) examineaza si solutioneaza apelurile pentru revizuirea deciziilor de
pensii sau de incadrare in grade de invaliditate, emise de catre comisiile de
pensii judetene si ale municipiului Bucuresti;
b) indruma si controleaza comisiile de pensii si comisiile de expertiza
medicala si recuperare a capacitatii de munca, judetene si ale municipiului
Bucuresti, urmarind respectarea de catre acestea a legalitatii in domeniile lor
de activitate;
c) urmareste aplicarea corecta a legislatiei de pensii, de catre unitati si
organele teritoriale de pensii ale asigurarilor sociale de stat.
(3) In indeplinirea atributiilor sale de indrumare si control, Comisia
centrala de pensii foloseste personal de specialitate din aparatul Ministerului
Muncii si din Institutul de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de
munca. De asemenea, comisia este sprijinita, in aceste actiuni, de catre
Ministerul Sanatatii si Consiliul Central al Uniunii Generala a Sindicatelor.
Art. 22
Apelurile la Comisia centrala de pensii se adreseaza direct sau prin
directiile pentru probleme de munca si ocrotiri sociale, in cel mult 30 de zile
de la primirea deciziei.
Art. 23
Hotararile Comisiei centrale de pensii in solutionarea apelurilor privind
incadrarea in grade de invaliditate se adopta cu avizul Institutului de
expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca.
Art. 24
(1) Lucrarile de evidenta si de secretariat ale comisiei sunt asigurate de
Directia generala de asigurari sociale si pensii din Ministerul Muncii.
(2) Hotararile comisiei se comunica persoanelor in cauza si directiilor
pentru probleme de munca si ocrotiri sociale interesate, in termen de 30 de
zile.
CAP. 6
Procedura generala de lucru a comisiilor
Art. 25
(1) Dosarul de pensionare se intocmeste de catre unitatea in care este
incadrata persoana care urmeaza a fi pensionata.
(2) Dosarul de pensionare trebuie sa cuprinda fisa de pensie si alte acte
oficiale intocmite potrivit legii, din care sa rezulte varsta, vechimea in
munca si grupa de munca, retributiile avute si celelalte elemente de calculare
a drepturilor de pensie. Dosarul de pensionare pentru invaliditate trebuie sa
contina, in mod obligatoriu, documentatia medicala, cu concluziile expertizei
medicale, confirmate de medicul de intreprindere si spitalul teritorial.
(3) Unitatea poarta intreaga raspundere pentru exactitatea datelor pe care
le contine dosarul de pensie si fisa de pensionare.
Art. 26
(1) In cazul in care comisia de pensii si asigurari sociale din unitate
considera ca nu se confirma pierderea totala sau partiala a capacitatii de
munca, informeaza in scris despre aceasta concluzie conducerea unitatii, precum
si persoana in cauza.
(2) Daca este necesara schimbarea locului de munca sau incadrarea cu
jumatate din durata normala a programului de lucru, recalificarea celui in
cauza, comisia de pensii si asigurari sociale face propuneri conducerii
unitatii si sprijina realizarea lor.
Art. 27
(1) Dosarele completate, verificate de catre comisia de pensii si asigurari
sociale, se inainteaza de catre unitati directiei pentru probleme de munca si
ocrotiri sociale in raza careia locuieste persoana interesata, in urmatoarele
termene:
a) cu cel putin 90 de zile inainte de data la care urmeaza sa aiba loc
pensionarea pentru munca depusa si limita de varsta;
b) cu cel mult 30 de zile de la primirea hotararii de incadrare in grade de
invaliditate, in cazul pensionarii pentru invaliditate;
c) cu cel mult 30 de zile de la data decesului sustinatorului, in cazul
pensiei de urmas.
(2) Directia pentru probleme de munca si ocrotiri sociale examineaza
dosarul si, in cel mult 30 de zile, propune comisiei de pensii judetene sau de
sector al municipiului Bucuresti emiterea deciziei sau, dupa caz, restituie
dosarul unitatii, daca nu sunt indeplinite conditiile legale.
(3) In cazul pensionarii pentru invaliditate, directia pentru probleme de
munca si ocrotiri sociale depune dosarul la comisia de expertiza medicala si
recuperare a capacitatii de munca.
Art. 28
Comisia de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca verifica
temeinicia si legalitatea propunerilor comisiilor de pensii si asigurari
sociale din unitati privind incadrarea in grade de invaliditate si propun
comisiilor de pensii judetene sau ale municipiului Bucuresti emiterea
deciziilor sau, dupa caz, respingerea cererii de pensionare pentru
invaliditate.
Art. 29
Comisiile de pensii judetene si ale municipiului Bucuresti emit deciziile
de pensii in trei exemplare, din care un exemplar se trimite celui in cauza si
un exemplar unitatii care a trimis dosarul de pensie.
Art. 30
Revizuirea medicala periodica se efectueaza de catre cabinetele de
expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca, la termenele
stabilite, potrivit legii. Concluziile revizuirii medicale se trimit comisiilor
de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca.
Art. 31
Evidenta si dosarele medicale ale pensionarilor de invaliditate sunt tinute
de catre cabinetele de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca.
CAP. 7
Dispozitii comune si finale
Art. 32
Concluziile, propunerile si hotararile, dupa caz, ale comisiilor prevazute
in prezentul regulament sunt valabile daca ele au intrunit acordul a cel putin
2/3 din numarul membrilor care le compun.
Art. 33
Deciziile comisiilor de pensii judetene si ale municipiului Bucuresti,
necontestate in termen, precum si hotararile Comisiei centrale de pensii, sunt
definitive.
Art. 34
Prevederile prezentului regulament se intregesc cu celelalte dispozitii
legale, in aceasta materie, cuprinse in legislatia de pensii si asigurari
sociale.