HOTARARE Nr. 278 din 21 martie 2002
pentru aprobarea Procedurilor privind accesul la masurile pentru prevenirea
somajului, modalitatile de finantare si instructiunile de implementare a
acestora
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 224 din 3 aprilie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 52
alin. (2) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si
stimularea ocuparii fortei de munca,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Procedurile privind accesul la masurile pentru prevenirea
somajului, modalitatile de finantare si instructiunile de implementare a
acestora, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
PROCEDURI
privind accesul la masurile pentru prevenirea somajului, modalitatile de
finantare si instructiunile de implementare a acestora
Prezentele proceduri reglementeaza punerea in aplicare a prevederilor cap.
IV "Masuri pentru prevenirea somajului" din Legea nr. 76/2002 privind
sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca,
denumita in continuare lege.
Art. 1
Masurile pentru prevenirea somajului se realizeaza, in principal, prin
furnizarea serviciilor de preconcediere.
Art. 2
Serviciile de preconcediere se acorda, potrivit legii, persoanelor care
urmeaza sa fie disponibilizate in cazul unor restructurari ale activitatii care
conduc la modificari substantiale ale numarului si structurii profesionale a
personalului si, la cerere, persoanelor amenintate de riscul de a deveni
someri.
Art. 3
Sintagma "modificari substantiale ale numarului si structurii
profesionale a personalului" din textul art. 49 din lege se interpreteaza
in sensul art. 30 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002
privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de
munca, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 174/2002, denumite in continuare
norme.
Art. 4
Serviciile de preconcediere pentru persoanele disponibilizate in conditiile
art. 49 din lege se realizeaza de agentiile pentru ocuparea fortei de munca
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, denumite in continuare agentii
pentru ocuparea fortei de munca, sau prin furnizori de servicii de ocupare
acreditati, cu care se incheie contracte, potrivit legii.
Art. 5
Angajatorii care disponibilizeaza personal in conditiile art. 49 din lege
au obligatia sa instiinteze agentiile pentru ocuparea fortei de munca asupra
restructurarii activitatii care poate conduce la disponibilizari de personal.
Instiintarea se face in forma scrisa, in termenul prevazut la art. 50 alin. (3)
din lege, si cuprinde si lista cuprinzand persoanele care urmeaza sa fie
disponibilizate, conform anexei nr. 1.
Art. 6
In scopul prevenirii si reducerii efectelor sociale nefavorabile ale
restructurarii activitatii angajatorilor agentiile pentru ocuparea fortei de
munca comunica in scris disponibilizarile de personal ce vor fi efectuate pe
plan local prefecturilor si autoritatilor administratiei publice locale, pentru
ca acestea sa participe activ la elaborarea si realizarea masurilor pentru
prevenirea somajului, potrivit dispozitiilor art. 104 din lege.
Art. 7
(1) Pentru acordarea serviciilor de preconcediere agentiile pentru ocuparea
fortei de munca contacteaza conducerea unitatilor, precum si organizatiile
sindicale legal constituite si reprezentative la nivel de unitate sau, dupa
caz, reprezentantii alesi ai salariatilor, in vederea stabilirii unui program
comun de lucru.
(2) Prin programul comun de lucru se stabilesc: data si locul desfasurarii
serviciilor de preconcediere, tipul serviciilor furnizate, numarul
participantilor, precum si reprezentantii angajatorilor, ai organizatiilor
sindicatelor reprezentative la nivel de unitate sau, dupa caz, reprezentantii
alesi ai salariatilor, care colaboreaza cu agentiile pentru ocuparea fortei de
munca pentru realizarea serviciilor de preconcediere. La stabilirea programului
comun de lucru se tine seama de situatia in care se afla angajatorul, respectiv
restructurare, inchidere operationala partiala sau totala a activitatii,
schimbarea profilului de activitate, privatizare, lichidare, reorganizare
judiciara si faliment.
(3) In vederea acordarii serviciilor de preconcediere agentiile pentru
ocuparea fortei de munca culeg informatii cu privire la datele personale,
planurile de viitor, tipul serviciului solicitat, pe baza unor chestionare ce
se completeaza de catre beneficiari. Continutul minimal al chestionarului este
prevazut in anexa nr. 2.
Art. 8
Agentiile pentru ocuparea fortei de munca pot propune angajatorilor care
vor efectua restructurari ale activitatii, ce pot conduce la modificari
substantiale ale numarului si structurii profesionale ale personalului,
urmatoarele masuri:
a) constituirea unui comitet de sprijin pentru salariatii care vor fi
disponibilizati, format din reprezentanti ai conducerii angajatorului si
reprezentanti ai organizatiilor sindicale legal constituite si reprezentative
la nivel de unitate sau, dupa caz, din reprezentanti alesi ai salariatilor,
coordonat de un presedinte neutru. Scopul comitetului de sprijin este de a
ajuta angajatii care urmeaza sa fie disponibilizati in gasirea unui nou loc de
munca adecvat, in cel mai scurt timp posibil, de preferinta inainte de
incetarea activitatii in unitate;
b) constituirea unor centre de tranzitie care sa ofere un cadru organizat
pentru acordarea in mod rapid a serviciilor de preconcediere, ce se
organizeaza, de regula, in spatii puse la dispozitie de catre angajatorii ce
urmeaza sa isi restructureze activitatea.
Art. 9
(1) Persoanele amenintate de riscul de a deveni someri, prevazute la art.
52 alin. (1) din lege, sunt persoanele angajate care urmeaza sa fie
disponibilizate de la angajatorii care nu indeplinesc conditiile prevazute la
art. 30 din norme sau care considera ca in cazul unor restructurari sau
restrangeri ale activitatii isi pot pierde locul de munca.
(2) Cererea de participare la serviciile de preconcediere a persoanelor
prevazute la alin. (1) este cea prevazuta in anexa nr. 6 la norme.
Art. 10
Serviciile de preconcediere oferite sunt cele prevazute la art. 51 din
lege, dupa cum urmeaza:
A. Informarea privind prevederile legale referitoare la protectia somerilor
si acordarea serviciilor de ocupare si de formare profesionala au ca scop
cunoasterea drepturilor si obligatiilor persoanelor asigurate in sistemul
asigurarilor pentru somaj, documentelor necesare pentru inscriere la somaj,
cuantumului si duratei legale a indemnizatiei de somaj, precum si a serviciilor
de care pot beneficia in conditiile legii.
Acest serviciu presupune prezentarea principalelor prevederi din legislatia
cu privire la:
a) sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de
munca;
b) formarea profesionala a adultilor;
c) asigurari sociale si pensii;
d) asigurarea venitului minim garantat;
e) infiintarea de intreprinderi mici si mijlocii, asociatii familiale si
activitati independente;
f) asistenta sociala;
g) relatii de munca.
B. Plasarea pe locurile de munca vacante existente pe plan local si
instruirea in ceea ce priveste modalitatile de cautare a unui loc de munca au
ca obiectiv prevenirea somajului prin ocuparea imediata a locurilor de munca
disponibile, precum si cresterea sanselor de reintegrare profesionala prin dobandirea
de noi tehnici si cunostinte.
Aceste servicii se realizeaza prin:
a) oferirea de locuri de munca in ocupatia de baza, vacante pe piata muncii
atat la nivel judetean, cat si la nivel national, pe perioada determinata sau
nedeterminata;
b) prezentarea activitatii serviciilor de mediere in vederea ocuparii unui
loc de munca, precum si a posibilitatilor de formare profesionala;
c) prezentarea serviciului electronic de mediere a muncii pe Internet
(SEMM) si instruirea in vederea accesarii acestuia;
d) informatii privind stimularea financiara prevazuta de lege pentru
incadrarea in alta localitate, cu schimbarea domiciliului, sau pentru
incadrarea la o distanta de peste 50 km fata de domiciliu;
e) instruirea pentru participarea la bursa locurilor de munca;
f) informarea si pregatirea in tehnici de cautare a unui loc de munca;
g) informarea cu privire la alte actiuni organizate pe piata muncii in
vederea oferirii unui loc de munca: proiecte locale, programe de ocupare prin
munca la domiciliu, programe pentru persoane defavorizate pe piata muncii.
C. Reorientarea profesionala in cadrul unitatii sau prin cursuri de formare
de scurta durata are ca scop dobandirea de noi cunostinte si abilitati necesare
pentru a ocupa un alt loc de munca in cadrul aceleiasi unitati sau un loc de
munca vacant existent pe piata muncii.
Aceasta masura se realizeaza prin asigurarea unor servicii de informare si
consiliere privind cariera profesionala, precum si prin organizarea de cursuri
de formare profesionala de scurta durata ori de instruire la locul de munca.
D. Sondarea opiniei salariatilor si consilierea acestora cu privire la
masurile de combatere a somajului au ca scop identificarea necesitatilor si
prioritatilor persoanelor asistate, in vederea orientarii acestora catre cele
mai potrivite masuri active.
Modalitatile de realizare a acestei masuri constau in chestionarea
persoanelor care urmeaza sa fie concediate cu privire la planurile de viitor,
la serviciile solicitate, la experienta in alte activitati decat cele in care
sunt calificate, precum si in evaluarea si valorificarea chestionarelor in
vederea orientarii lor spre masurile de combatere a somajului.
Art. 11
(1) In situatia in care serviciile de preconcediere nu pot fi realizate de
catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca, acestea se acorda prin
intermediul furnizorilor de servicii de ocupare din sectorul public sau privat,
acreditati si selectati in conditiile legii.
(2) Selectia furnizorilor de servicii de ocupare se efectueaza de catre
agentiile pentru ocuparea fortei de munca in conformitate cu prevederile legale
privind achizitiile publice.
(3) Agentiile pentru ocuparea fortei de munca incheie, in conditiile legii,
contracte cu furnizorii de servicii de ocupare acreditati si selectati in
conditiile legii, declarati castigatori in urma selectiei efectuate.
Art. 12
Cheltuielile de finantare privind masurile de prevenire a somajului se fac
din urmatoarele surse:
a) bugetul asigurarilor pentru somaj, pentru masurile care se realizeaza de
catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca sau de catre furnizorii de
servicii de ocupare acreditati, cu care agentiile pentru ocuparea fortei de
munca incheie contracte in conditiile legii;
b) fondurile angajatorilor, pentru masurile care se realizeaza la
initiativa acestora cu forte proprii sau prin intermediul unor furnizori de
servicii de ocupare acreditati in conditiile legii;
c) alte surse financiare atrase prin diferite programe si utilizate de
agentiile pentru ocuparea fortei de munca sau de furnizorii de servicii de
ocupare acreditati in conditiile legii.
Art. 13
(1) Pe baza analizei datelor inregistrate de agentiile pentru ocuparea
fortei de munca, precum si a celor primite de la furnizorii de servicii de
ocupare acreditati se realizeaza evaluarea rezultatelor acordarii serviciilor
de preconcediere, care urmareste in principal: numarul persoanelor asistate,
numarul persoanelor plasate pe locurile de munca vacante existente, numarul
persoanelor care si-au gasit un loc de munca in termen de maximum 3 luni de la
acordarea serviciilor, numarul persoanelor orientate in masuri pentru
stimularea ocuparii fortei de munca, numarul persoanelor cuprinse la cursuri de
scurta durata.
(2) Sistemul de indicatori si procedurile de evaluare a rezultatelor
acordarii serviciilor de prevenire a somajului se aproba prin decizie a
presedintelui Agentiei Nationale pentru ocuparea Fortei de Munca.
Art. 14
Evaluarea impactului serviciilor de preconcediere se realizeaza de catre
agentiile pentru ocuparea fortei de munca trimestrial, semestrial, anual sau
ori de cate ori este cazul, evidentiindu-se cele mai eficiente servicii, precum
si identificarea dificultatilor intampinate in implementarea acestora.
Art. 15
Rezultatele finale ale evaluarilor la nivel judetean se centralizeaza si se
cuprind in Raportul anual de activitate pe care Agentia Nationala pentru
Ocuparea Fortei de Munca il supune spre aprobare ministrului muncii si
solidaritatii sociale.
Art. 16
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentele proceduri.
ANEXA 1
la proceduri
Societatea Comerciala ..................
Adresa .................................
Codul fiscal ...........................
Telefon/fax/e-mail .....................
Catre
Agentia pentru ocuparea fortei de munca a judetului
.............../municipiului Bucuresti
INSTIINTARE
privind salariatii care urmeaza sa primeasca preaviz in vederea acordarii
serviciilor de preconcediere
In conformitate cu art. 50 din Legea nr. 76/2002 va instiintam ca incepand
cu data de ............. urmeaza sa fie disponibilizat un numar de
.................. salariati.
In prezent in cadrul societatii comerciale este angajat un numar total de
.............. salariati. Preavizul va fi acordat incepand cu data de
................., conform:
_
- Codului muncii |_|
- Contractului colectiv de munca |_|
Anexam tabelul nominal cuprinzand salariatii care urmeaza sa primeasca
preaviz.
Director general sau alta persoana autorizata,
..............................................
(numele si prenumele)
ANEXA 1.1.
la proceduri
Societatea Comerciala ..................
Adresa .................................
Codul fiscal ...........................
Telefon/fax/e-mail .....................
TABEL
nominal cuprinzand salariatii care urmeaza sa primeasca preaviz
________________________________________________________________________________
Nr. Numele si Cod numeric Denumire
crt. prenumele personal Domiciliul Ocupatia cod COR
(6 caractere) 12
...
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Director general Lider sindical/reprezentantul
sau alta persoana autorizata, salariatilor,
............................. .............................
(numele si prenumele) (numele si prenumele)
Semnatura si stampila Semnatura si stampila
ANEXA 2
la proceduri
CHESTIONAR
Date personale
1. Numele si prenumele .....................................................
2. Codul numeric personal
..................................................
3. Domiciliul
..............................................................
_ _
4. Telefon ............. 5. Data nasterii ............ 6. Sexul: M |_| F
|_|
_ _
7. Studii: Scoala generala |_| Scoala profesionala |_| _
Scoala de maistri |_| Scoala de ucenici |_| Liceu |_|
Scoala postliceala |_| Studii superioare |_|
8. Calificare: meseria .................................. alte calificari
................................ alte aptitudini ...............................
9. Vechimea in munca ................. in meseria de baza
..................
Planuri de viitor
_ _
10. Doriti un loc de munca? DA |_| NU |_|
11. Sunteti dispusi sa faceti naveta la o distanta mai mare de 50 km?
_ _
DA |_| NU |_|
12. Sunteti dispusi sa va schimbati domiciliul pentru ocuparea unui loc de
munca?
_ _
DA |_| NU |_|
13. Doriti sa va (re) calificati? DA |_| NU |_|
Daca da, in ce meserie?
....................................................
_ _
14. Doriti sa desfasurati o activitate pe cont propriu? DA |_| NU |_|
_ _
15. Doriti sa va pensionati? DA |_| NU |_|
16. Alte planuri (agricultura etc.)
............................................................................
Doriti sprijin in domeniile:
_
17. |_| Tehnici de cautare a unui loc de munca
18. |_| Consiliere si informare profesionala _ _ _
19. |_| Activitati pe cont propriu: Nu stiu |_| DA |_| NU |_|
_ _ _ _
_ Daca da: Comert |_| Servicii |_| Productie |_| Agricultura |_|
20. |_| Alte domenii (specificati)
............................................................................
_ _ _
21. Credeti ca informatiile oferite va sunt utile? DA |_| NU |_| Nu stiu
|_|