ORDONANTA Nr. 86 din 28 august 2003
privind reglementarea unor masuri in materie financiar-fiscala
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 624 din 31 august 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. II.2 din Legea nr.
279/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Reglementari specifice in materia financiar-fiscala
SECTIUNEA 1
Stabilirea regimului vamal si fiscal al marfurilor comercializate prin
magazinele amplasate in aeroporturile internationale dupa locurile stabilite
pentru efectuarea controlului vamal
Art. 1
(1) In aeroporturile internationale, in punctele de trecere a frontierei de
stat, dupa locurile stabilite pentru efectuarea controlului vamal, pot
functiona magazine care comercializeaza marfuri romanesti si straine, in
conditiile platii obligatiilor fiscale, prevazute de reglementarile legale in
vigoare.
(2) Inchirierea spatiilor comerciale din aeroporturile internationale se va
face prin licitatie publica.
(3) Amplasarea si amenajarea exterioara a magazinelor nu trebuie sa permita
introducerea si scoaterea de marfuri din incinta acestora prin alte locuri
decat cele stabilite de seful punctului de trecere a frontierei de stat,
impreuna cu cel al biroului vamal de control si vamuire.
(4) Introducerea si scoaterea de marfuri din aceste magazine se vor face
numai sub supravegherea autoritatilor prevazute la alin. (3).
(5) In vederea introducerii marfurilor in magazine, persoanele juridice
detinatoare ale acestora sunt obligate sa solicite biroului vamal, in
competenta caruia functioneaza magazinul, acordarea regimului vamal de
antrepozit.
(6) Antrepozitarea vamala se va face in conditiile Legii nr. 141/1997
privind Codul vamal al Romaniei, cu modificarile ulterioare.
Art. 2
Marfurile care pot face obiectul comercializarii prin aceste magazine sunt
prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta ordonanta.
Art. 3
(1) Comercializarea marfurilor se poate face numai catre pasagerii care
calatoresc inspre o destinatie internationala, precum si catre membrii
echipajelor aeronavelor care efectueaza curse in trafic extern de pasageri.
(2) Comercializarea marfurilor este conditionata de prezentarea de catre
cumparator a cartii de imbarcare sau a biletului de avion si a pasaportului si
de inregistrarea electronica a datelor cuprinse in acestea. Exceptie fac numai
membrii echipajelor aeronavelor care efectueaza curse in trafic extern de
pasageri, care vor prezenta numai pasaportul.
Art. 4
(1) Marfurile vor fi comercializate numai in ambalaje si in cantitati
uzuale comertului cu amanuntul, destinate consumului individual sau familial.
(2) Toate marfurile destinate vanzarii trebuie sa aiba aplicata pe ele sau
pe ambalaj o eticheta autocolanta cu urmatorul text: "EXPORT".
(3) Preturile de vanzare ale marfurilor vor fi exprimate in euro si vor fi
afisate la vedere.
(4) Justificarea vanzarilor se face prin bonuri fiscale sau facturi.
(5) Bonurile fiscale vor contine urmatoarele date: denumirea, adresa/sediul
si codul fiscal ale agentului economic emitent; logotipul si seria aparatului;
numarul de ordine; data si ora emiterii; denumirea bunurilor livrate;
cantitatile; preturile unitare; valoarea; valoarea totala.
(6) Facturile vor fi utilizate pentru produsele de folosinta indelungata
prevazute prin hotarare a Guvernului privind obligatiile ce revin agentilor
economici - persoane fizice sau juridice - in comercializarea produselor de
folosinta indelungata destinate consumatorilor si care se regasesc in anexa
care face parte integranta din prezenta ordonanta. Pe langa informatiile
continute in bonurile fiscale, facturile vor evidentia in plus marca, tipul,
seriile produselor vandute, precum si alte elemente cerute de reglementarile in
vigoare.
Art. 5
(1) Pentru marfurile romanesti care urmeaza a fi comercializate prin astfel
de magazine se pot incheia fie contracte de comision, fie contracte de
vanzare-cumparare.
(2) Pentru marfurile romanesti comercializate se vor intocmi formalitatile
privind exportul in primele 10 zile ale lunii urmatoare lunii in care s-a
realizat vanzarea marfurilor care au facut obiectul unor astfel de contracte.
(3) Declaratiile vamale de export vor fi insotite de o lista specificativa,
in care se vor evidentia numerele bonurilor fiscale si/sau ale facturilor, dupa
caz, in baza carora au fost vandute marfurile.
(4) Prin derogare de la prevederile legale in vigoare in materie, pentru
marfurile romanesti supuse accizelor, comercializate prin astfel de magazine,
se datoreaza accize.
Art. 6
(1) Pentru marfurile straine care urmeaza a fi comercializate prin astfel de
magazine se va proceda la antrepozitare, in conditiile scutirii de la plata
garantarii drepturilor de import.
(2) Introducerea si scoaterea marfurilor din antrepozite se vor efectua
numai sub supraveghere vamala.
(3) Evidenta intrarilor si iesirilor de marfuri se va efectua potrivit
protocolului incheiat cu autoritatea vamala in baza normelor legale aplicabile.
(4) In primele 10 zile ale lunii urmatoare lunii in care s-a realizat
vanzarea marfurilor straine se vor intocmi formalitatile vamale aferente
importurilor si se vor efectua platile privind obligatiile fiscale la bugetul
de stat, respectiv taxele vamale, accizele, taxa pe valoarea adaugata,
comisionul vamal.
(5) Prin derogare de la prevederile legale in vigoare, pentru marfurile straine
comercializate prin astfel de magazine se vor intocmi si formalitatile
specifice exportului.
(6) Pe declaratiile vamale de export se vor face urmatoarele mentiuni:
a) destinatar: "persoane fizice aflate in trafic extern";
b) conditii de plata: "numerar" sau "card electronic";
c) moneda platii: "devize cotate de Banca Nationala a Romaniei".
Art. 7
In cazul distrugerii totale sau partiale a marfurilor, acestea se scot din
evidenta pe baza documentelor justificative, legal intocmite, prezentate
autoritatii vamale.
Art. 8
(1) Comercializarea altor marfuri decat cele stabilite prin prezenta
ordonanta, precum si neemiterea bonurilor fiscale sau a facturilor pentru
marfurile comercializate constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda
cuprinsa intre 10.000.000 lei si 100.000.000 lei.
(2) Amenda se aplica agentilor economici care desfasoara activitatea de
comercializare a marfurilor in conditiile prezentei ordonante.
(3) In cazul in care contravenientul savarseste inca o data fapta prevazuta
la alin. (1), pe langa amenda se aplica si sanctiunea complementara a incetarii
activitatii desfasurate de agentul economic in astfel de magazine.
Art. 9
(1) Constatarea contraventiilor, precum si aplicarea sanctiunilor se fac de
catre organele de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice,
unitatilor sale teritoriale si Directiei Generale a Vamilor.
(2) Prevederile prezentei sectiuni se completeaza cu dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu completarile
ulterioare.
SECTIUNEA a 2-a
Sistemul de antrepozitare fiscala
Art. 10
(1) Incepand cu data de 1 ianuarie 2004 se instituie sistemul de
antrepozitare fiscala.
(2) Sistemul de antrepozitare fiscala se aplica produselor cuprinse in
urmatoarele grupe de produse: alcool si bauturi alcoolice, produse din tutun si
uleiuri minerale.
(3) Productia si/sau depozitarea produselor accizabile, acolo unde acciza
nu a fost platita, pot avea loc numai intr-un antrepozit fiscal. Un antrepozit
fiscal poate fi folosit numai pentru producerea si/sau depozitarea produselor
accizabile prevazute la alin. (2).
(4) Productia de produse accizabile reprezinta orice operatiune de
fabricare, procesare sau modificare sub orice forma a acestora.
Art. 11
(1) Un antrepozit fiscal poate functiona numai pe baza autorizatiei
valabile emise de Ministerul Finantelor Publice, ca autoritate fiscala competenta.
(2) In vederea obtinerii autorizatiei pentru ca un loc sa functioneze ca
antrepozit fiscal, persoana care intentioneaza sa fie antrepozitar autorizat
pentru acel loc trebuie sa depuna o cerere la autoritatea fiscala competenta,
in modul si sub forma prevazute in norme.
(3) Cererea trebuie sa contina informatii si sa fie insotita de documente
cu privire la:
a) amplasarea si natura locului;
b) tipurile si cantitatea de produse accizabile estimate a fi produse
si/sau depozitate in decursul unui an;
c) identitatea si alte informatii cu privire la persoana care urmeaza sa-si
desfasoare activitatea ca antrepozitar autorizat;
d) capacitatea persoanei care urmeaza a fi antrepozitar autorizat de a
satisface cerintele prevazute la art. 14.
(4) Persoana care intentioneaza sa fie antrepozitar autorizat va prezenta,
de asemenea, o copie a contractului de administrare sau a actelor de
proprietate ale sediului unde locul este amplasat. In plus, atunci cand
solicitantul nu este proprietarul locului, cererea trebuie sa fie insotita de o
declaratie din partea proprietarului, prin care se confirma permisiunea de
acces pentru personalul cu atributii de control.
Art. 12
Autoritatea fiscala competenta elibereaza autorizatia de antrepozit fiscal
pentru un loc numai daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) locul urmeaza a fi folosit pentru producerea, imbutelierea, ambalarea,
primirea, detinerea, depozitarea si/sau expedierea produselor accizabile. In
cazul unui loc ce va fi autorizat numai ca antrepozit fiscal de depozitare,
cantitatea de produse accizabile depozitata trebuie sa fie mai mare decat
cantitatea pentru care suma accizelor potentiale este mai mare de 50.000 euro;
b) locul este amplasat, construit si echipat astfel incat sa se previna
scoaterea produselor accizabile din acest spatiu fara plata accizelor;
c) locul nu va fi folosit pentru vanzarea cu amanuntul a produselor
accizabile;
d) in cazul unei persoane fizice care urmeaza sa functioneze ca antrepozitar
autorizat, aceasta sa nu fi fost condamnata definitiv pentru evaziune fiscala,
abuz de incredere, fals, uz de fals, inselaciune, delapidare, marturie
mincinoasa, dare sau luare de mita, in Romania sau in oricare dintre statele
straine in care aceasta a avut domiciliul/rezidenta in ultimii 5 ani;
e) in cazul unei persoane juridice care urmeaza sa functioneze ca
antrepozitar autorizat, administratorii acestor persoane juridice sa nu fi fost
condamnati definitiv pentru evaziune fiscala, abuz de incredere, fals, uz de
fals, inselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare de mita, in
Romania sau in oricare dintre statele straine in care aceasta a avut
domiciliul/rezidenta in ultimii 5 ani;
f) persoana care urmeaza sa isi desfasoare activitatea ca antrepozitar
autorizat trebuie sa dovedeasca faptul ca poate indeplini cerintele prevazute
la art. 14.
Art. 13
(1) Autorizatia va contine urmatoarele:
a) elementele de identificare ale antrepozitarului autorizat;
b) descrierea si amplasarea locului antrepozitului fiscal;
c) tipul produselor accizabile si natura activitatii;
d) capacitatea maxima de depozitare in cazul antrepozitelor fiscale
utilizate numai pentru operatiuni de depozitare;
e) nivelul garantiei financiare;
f) perioada de valabilitate a autorizatiei;
g) orice alte informatii relevante pentru autorizare.
(2) In cazul antrepozitelor fiscale autorizate pentru depozitare,
capacitatea maxima de depozitare a antrepozitului fiscal propus va fi
determinata de comun acord cu autoritatea fiscala competenta.
(3) Respingerea cererii de autorizare va fi comunicata in scris o data cu
motivele luarii acestei decizii.
(4) In cazul in care autoritatea fiscala competenta a respins cererea de
autorizare a unui loc ca antrepozit fiscal, persoana care a depus cererea poate
contesta aceasta decizie, conform prevederilor legislatiei in vigoare.
Art. 14
Orice antrepozitar autorizat are obligatia de a indeplini urmatoarele
cerinte:
a) sa depuna la autoritatea fiscala competenta o garantie financiara care
sa acopere riscul de neplata a accizelor pentru produsele accizabile care sunt
produse, primite, depozitate sau expediate din antrepozitul fiscal. Garantiile
pot imbraca mai multe forme, si anume: depozite in numerar, ipoteci, garantii
bancare sau garantii personale. Modul de calcul, suma si durata oricarei
garantii financiare impuse prin aceasta ordonanta sunt prezentate in normele
metodologice prevazute la art. 16 alin. (1);
b) sa instaleze si sa mentina incuietori, sigilii, instrumente de masura
sau alte instrumente similare adecvate, necesare asigurarii securitatii
produselor accizabile amplasate in antrepozitul fiscal;
c) sa tina evidente exacte si actualizate cu privire la materiile prime,
lucrarile in derulare si produsele accizabile finite, produse sau primite in
antrepozitele fiscale si expediate din antrepozitele fiscale, si sa prezinte
evidentele corespunzatoare la cererea autoritatilor fiscale;
d) sa tina un sistem corespunzator de evidenta a stocurilor din
antrepozitul fiscal, inclusiv un sistem de administrare, contabil si de
securitate;
e) sa asigure accesul autoritatilor fiscale competente in orice zona a
antrepozitului fiscal in orice moment in care antrepozitul fiscal este in exploatare
si in orice moment in care antrepozitul fiscal este deschis pentru primirea sau
expedierea produselor;
f) sa prezinte produsele accizabile pentru a fi inspectate de autoritatile
fiscale competente, la cererea acestora;
g) sa asigure in mod gratuit un birou in incinta antrepozitului fiscal, la
cererea autoritatilor fiscale competente;
h) sa cerceteze si sa raporteze catre autoritatile fiscale competente orice
pierdere, lipsa sau neregularitate cu privire la produsele accizabile;
i) sa instiinteze autoritatile fiscale competente cu privire la orice
extindere sau modificare propusa a structurii antrepozitului fiscal, precum si
a modului de operare in acesta, care poate afecta cuantumul garantiei
financiare constituite in conformitate cu lit. a);
j) sa se conformeze cu orice alte cerinte impuse de indeplinirea
prevederilor legale.
Art. 15
(1) Pentru obtinerea autorizatiilor de antrepozite fiscale cu valabilitate
de la data de 1 ianuarie 2004, persoanele care intentioneaza sa fie
antrepozitari autorizati pot depune la Ministerul Finantelor Publice, incepand
cu data de 1 octombrie 2003, cereri in conformitate cu prevederile art. 11
alin. (3).
(2) Emiterea autorizatiilor de antrepozite fiscale se efectueaza in baza
deciziei unei comisii instituite la nivelul Ministerului Finantelor Publice
prin ordin al ministrului finantelor publice.
(3) Autorizatiile se elibereaza in termen de 30 de zile de la data
depunerii documentatiei complete.
Art. 16
(1) Ministerul Finantelor Publice va emite in termen de 30 de zile de la
publicarea prezentei ordonante in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
norme metodologice de aplicare a prevederilor sectiunii privind sistemul de
antrepozitare fiscala, care vor fi supuse aprobarii Guvernului.
(2) Toate autorizatiile emise in cursul anului 2003 in baza Legii nr.
521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei, importului
si circulatiei unor produse supuse accizelor sunt valabile pana la data de 31
decembrie 2003.
(3) In cazul agentilor economici autorizati potrivit prevederilor Legii nr.
521/2002, ale caror autorizatii expira dupa data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante, valabilitatea acestor autorizatii se prelungeste de drept
pana la data de 31 decembrie 2003, cu conditia platii taxei de autorizare
legale, calculata proportional cu perioada de valabilitate ramasa.
SECTIUNEA a 3-a
Plata expertizelor judiciare si depunerea cautiunii de catre Ministerul
Finantelor Publice
Art. 17
Din sumele prevazute in bugetul Ministerului Finantelor Publice pentru
despagubiri civile, precum si pentru cheltuieli judiciare si extrajudiciare
derivate din actiuni in reprezentarea intereselor statului, potrivit
dispozitiilor legale, pot fi suportate si cheltuieli pentru plata expertizelor
judiciare sau depunerea cautiunilor de catre Ministerul Finantelor Publice in
cauzele in care acesta este parte in numele statului sau in nume propriu.
SECTIUNEA a 4-a
Agentia Nationala de Administrare Fiscala
Art. 18
(1) Se infiinteaza Agentia Nationala de Administrare Fiscala, organ de
specialitate al administratiei publice centrale, institutie publica cu
personalitate juridica, cu buget propriu, in subordinea Ministerului Finantelor
Publice, denumita in continuare Agentie.
(2) Cheltuielile curente si de capital se finanteaza de la bugetul de stat.
(3) Agentia are sediul central, la infiintare, in municipiul Bucuresti,
str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, si functioneaza cu unitati subordonate.
Sediul se va putea modifica prin hotarare a Guvernului.
(4) Agentia este condusa de un secretar de stat care are si calitatea de
presedinte.
(5) Presedintele Agentiei este ordonator secundar de credite si reprezinta
Agentia in relatia cu tertii.
Art. 19
(1) Agentia isi desfasoara activitatea in domeniul impozitelor, taxelor,
contributiilor si al altor venituri bugetare, pentru care este competenta
potrivit legii, prin intermediul procedurilor de gestiune, colectare, control
fiscal, solutionare a contestatiilor si dezvoltarea unor relatii de parteneriat
cu contribuabilii, inclusiv prin acordarea de servicii de asistenta.
(2) Agentia este responsabila, atat la nivel central, cat si la nivel
teritorial, in numele si in contul statului, de aplicarea legislatiei privind
impozitele, taxele, contributiile si alte venituri ale bugetului de stat,
precum si veniturile altor autoritati si institutii publice centrale sau ale
Comunitatii Europene, a caror administrare ii este conferita prin acte
normative sau conventii, exclusiv veniturile datorate in vama.
Art. 20
Organizarea si functionarea Agentiei se stabilesc prin hotarare a
Guvernului, in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei
ordonante.
Art. 21
Prin atributiile incredintate Agentia asigura: aplicarea unitara a
prevederilor legislatiei privind impozitele, taxele, contributiile si alte
venituri bugetare, colectarea veniturilor bugetare, exercitarea prerogativelor
stabilite prin lege prin aplicarea unui tratament echitabil tuturor
contribuabililor, utilizarea tehnologiilor noi in sustinerea managementului
Agentiei si imbunatatirea relatiei cu contribuabilii.
Art. 22
Predarea-primirea in administrare a bunurilor mobile si imobile intre
Ministerul Finantelor Publice si Agentie, respectiv unitatile subordonate
acesteia, se realizeaza pe baza de protocol de predare-preluare.
Art. 23
(1) Drepturile de natura salariala care decurg din activitatile de control
si colectare a impozitelor, taxelor, contributiilor si altor venituri ale
bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat si bugetelor
fondurilor speciale vor fi acordate, cu respectarea dispozitiilor legale in
vigoare, personalului Agentiei, personalului Ministerului Finantelor Publice,
cat si personalului din institutiile care gestioneaza bugetele pentru care se
face colectarea din sumele aferente ale bugetului respectiv.
(2) Prin ordin comun al ministrului finantelor publice, ministrului
sanatatii si ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei vor fi
aprobate norme de aplicare a prevederilor alin. (1).
Art. 24
In vederea indeplinirii unor sarcini pe termen scurt sau care presupun un
volum mare de activitate pe perioade limitate de timp, se vor asigura surse de
finantare pentru angajarea de personal pe perioade determinate de timp.
Perioadele, numarul de personal si cheltuielile aferente se vor stabili anual,
prin legea bugetului de stat.
Art. 25
Personalul aparatului propriu al Ministerului Finantelor Publice care trece
la aparatul propriu al Agentiei isi pastreaza toate drepturile.
Art. 26
(1) Agentia se infiinteaza la data de 1 octombrie 2003 si devine
operationala de la data de 1 ianuarie 2004.
(2) Agentia va functiona pana la data de 1 ianuarie 2004 cu un numar maxim
de 50 de posturi.
(3) Persoanele angajate pe aceasta perioada vor desfasura operatiuni legate
de organizarea si functionarea Agentiei.
(4) Cheltuielile de infiintare a Agentiei si de salarizare a personalului
Agentiei pentru anul 2003 se suporta din bugetul Ministerului Finantelor
Publice.
SECTIUNEA a 5-a
Preluarea activitatii de administrare a veniturilor bugetare reprezentand
contributii sociale de catre Ministerul Finantelor Publice
Art. 27
(1) Incepand cu data de 1 ianuarie 2004, activitatea privind declararea,
constatarea, controlul, colectarea si solutionarea contestatiilor pentru
contributia de asigurari sociale, contributia pentru asigurari de somaj,
contributia pentru asigurari sociale de sanatate si contributia de asigurare
pentru accidente de munca si boli profesionale, datorate de persoanele juridice
si persoanele fizice care au calitatea de angajator, denumite in continuare
contributii sociale, se va realiza de Ministerul Finantelor Publice si
unitatile sale subordonate, care au si calitatea de creditor bugetar.
(2) Contributiile sociale prevazute la alin. (1) se cuvin in continuare
bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetului Fondului national unic de
asigurari sociale de sanatate, bugetului asigurarilor pentru somaj, bugetului
asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale, dupa caz, si sunt
reglementate prin dispozitiile legale specifice.
(3) Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, Casa
Nationala de Asigurari de Sanatate, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de
Munca, Fondul National de Asigurare pentru Accidente de Munca si Boli
Profesionale si unitatile din subordinea acestora vor efectua cheltuieli in
limita aprobata prin buget si a creditelor bugetare deschise, in conditiile
legii.
Art. 28
(1) Persoanele juridice si persoanele fizice care au calitatea de angajator
au obligatia sa declare contributiile sociale datorate, lunar, pana la data de
25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza drepturile
salariale. Declararea se face la unitatile subordonate ale Ministerului
Finantelor Publice unde sunt luate in evidenta ca platitori de impozite si
taxe.
(2) Termenul de declarare a contributiilor sociale constituie si termen de
plata.
(3) Modelul si continutul declaratiei privind obligatiile de plata pentru
contributiile sociale se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice.
Prevederile legale referitoare la intocmirea si depunerea declaratiilor de
impozite si taxe pentru veniturile datorate bugetului de stat sunt aplicabile
si obligatiilor de plata reprezentand contributii sociale.
(4) Persoanele juridice si persoanele fizice care au calitatea de angajator
au obligatia sa se inregistreze ca platitori de contributii sociale conform
legislatiei privind inregistrarea fiscala a platitorilor de impozite si taxe.
(5) Penalitatile de orice fel, altele decat dobanzile si penalitatile de
intarziere, se fac venit la bugetul de stat.
Art. 29
Activitatea de control privind modul de stabilire, declarare si plata a
obligatiilor reprezentand contributii sociale, precum si constatarea si
aplicarea contraventiilor se efectueaza incepand cu data preluarii acestei
activitati de catre Ministerul Finantelor Publice si unitatile sale
subordonate, in baza prevederilor legale in vigoare privind controlul fiscal.
Art. 30
(1) Contestatiile formulate impotriva masurilor dispuse prin actele de
control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice,
abilitate, potrivit legii, sa incheie acte de control sau de impunere privind
contributiile sociale, se solutioneaza de catre organele specializate ale
Ministerului Finantelor Publice potrivit dispozitiilor legale in vigoare in
aceasta materie.
(2) Contestatiile formulate impotriva masurilor dispuse prin acte de
control sau de impunere intocmite de catre organele de control abilitate,
potrivit actelor normative speciale care reglementeaza contributiile sociale,
se solutioneaza de catre organele specializate ale Ministerului Finantelor
Publice, incepand cu data preluarii activitatii de catre acest minister.
Art. 31
Personalul care trece de la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de
Asigurari Sociale, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, Casa
Nationala de Asigurari de Sanatate, Casa Asigurarilor de Sanatate a
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului si Casa Asigurarilor
de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritatii
Judecatoresti, precum si de la Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei la Ministerul Finantelor Publice, atat la nivel central, cat si la
nivel teritorial, isi pastreaza toate drepturile.
Art. 32
(1) Pentru creantele bugetare reprezentand contributii sociale datorate
pana la data de 1 ianuarie 2004, procedurile de realizare a creantelor, aflate
in derulare la aceasta data, vor fi continuate de Ministerul Finantelor Publice
si unitatile sale subordonate, care se subroga in drepturile si obligatiile
institutiilor prevazute la art. 27 alin. (3), dupa caz, in calitate de creditor
bugetar, si le succeda de drept in aceasta calitate, actele indeplinite
anterior ramanand valabile.
(2) Pentru litigiile avand ca obiect contestatiile la executarea silita sau
contestatiile impotriva actelor prin care se dispun si se aduc la indeplinire
masurile asiguratorii, precum si in cazul litigiilor ce privesc procedurile de
reorganizare judiciara si faliment, Ministerul Finantelor Publice si unitatile
sale subordonate se subroga in toate drepturile si obligatiile procesuale ale
institutiilor prevazute la art. 27 alin. (3), dupa caz, si dobandesc calitatea
procesuala a acestora, incepand cu data de 1 ianuarie 2004, in toate procesele
si cererile aflate pe rolul instantelor judecatoresti, indiferent de faza de
judecata.
Art. 33
Predarea-preluarea dosarelor de executare, precum si a copiilor
documentelor depuse la dosarul instantei in litigiile prevazute la art. 32
alin. (2) se va efectua pana la data de 31 ianuarie 2004.
Art. 34
Incepand cu data de 1 ianuarie 2004, Ministerul Finantelor Publice si
unitatile sale subordonate vor inscrie la Arhiva Electronica de Garantii Reale
Mobiliare, in conditiile legii, si creantele bugetare reprezentand contributii
sociale, inclusiv dobanzi, penalitati si penalitati de intarziere.
Art. 35
Sumele reprezentand contributii sociale, inclusiv dobanzile, penalitatile
si penalitatile de intarziere pentru care dreptul de a cere executarea silita
s-a prescris pana la data de 1 ianuarie 2004, raman in responsabilitatea
institutiilor prevazute la art. 27 alin. (3), dupa caz.
Art. 36
Institutiile prevazute la art. 27 alin. (3), dupa caz, raspund de
activitatile desfasurate in domeniile prevazute la art. 27 alin. (1) pana la
data preluarii acestor activitati de catre Ministerul Finantelor Publice si
unitatile sale subordonate.
Art. 37
Cererile de acordare a inlesnirilor la plata contributiilor sociale, depuse
la institutiile prevazute la art. 27 alin. (3) si nesolutionate in baza
reglementarilor legale in vigoare pana la data de 1 ianuarie 2004, se preiau de
catre Ministerul Finantelor Publice sau organele subordonate acestuia, dupa
caz, in vederea analizarii si solutionarii conform competentelor stabilite in
conditiile legii.
Art. 38
(1) Pentru persoanele fizice care nu au calitatea de angajat, asigurate pe
baza de declaratie sau contract de asigurare la sistemele de asigurari sociale,
activitatea de colectare a contributiilor ramane in sarcina institutiilor
prevazute la art. 27 alin. (3), dupa caz, pana la o data ce va fi stabilita
prin hotarare a Guvernului.
(2) Obligatiile angajatorilor de depunere a Declaratiei privind evidenta
nominala a asiguratilor si obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor
sociale, Declaratiei privind obligatiile de plata la Fondul national unic de
asigurari sociale de sanatate si listele nominale privind persoanele pentru
care se plateste contributia de asigurari sociale de sanatate, precum si
personalul care intra/iese in/din activitate si a Declaratiei la bugetul
asigurarilor pentru somaj raman supuse prevederilor legale care reglementeaza
contributiile sociale.
Art. 39
(1) Debitorii, platitori de contributii sociale, persoane juridice si
persoane fizice care au calitatea de angajator, sunt obligati sa intocmeasca pe
propria raspundere si sa depuna pana la 15 februarie 2004 la unitatile
subordonate Ministerului Finantelor Publice la care sunt inregistrati ca
platitori de impozite si taxe declaratii-inventar privind contributiile sociale
in sold la 31 decembrie 2003 si neachitate pana la data de 31 ianuarie 2004,
inclusiv accesoriile aferente, pe ani fiscali.
(2) Termenele de prescriptie a dreptului de a cere executarea silita a
obligatiilor bugetare cuprinse in declaratiile-inventar prevazute la alin. (1)
se intrerup la data de 31 ianuarie 2004, dupa aceasta data urmand sa curga un
nou termen de prescriptie.
(3) Nedepunerea declaratiei-inventar in termenul prevazut la alin. (1)
constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000.000 lei la
30.000.000 lei. Constatarea contraventiei si aplicarea amenzii se fac de catre
organele abilitate, potrivit legii, din Ministerul Finantelor Publice si
unitatile subordonate acestuia.
(4) Modelul declaratiei-inventar se stabileste prin ordin al ministrului
finantelor publice.
Art. 40
Prevederile referitoare la preluarea activitatii de control fiscal si de
solutionare a contestatiilor, precum si la preluarea personalului aferent
acestor activitati se aplica incepand cu data de 1 octombrie 2003.
Art. 41
Preluarea in administrare a bunurilor imobile de la institutiile prevazute
la art. 27 alin. (3) la unitatile subordonate Ministerului Finantelor Publice
se va realiza, in conditiile legii, pana la data de 15 decembrie 2003.
Art. 42
(1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante, prin ordin comun al ministrului finantelor publice, ministrului
sanatatii si ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei, se aproba
protocolul-cadru de preluare a activitatilor prevazute la art. 27 alin. (1),
precum si termenele stabilite de comun acord pentru predarea-primirea dosarelor
fiscale, a documentelor referitoare la activitatile preluate, precum si a
bunurilor mobile.
(2) In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei
ordonante, prin ordin al ministrului finantelor publice, se aproba norme
metodologice de aplicare a prevederilor prezentei sectiuni.
Art. 43
In intervalul 1 octombrie - 31 decembrie 2003 personalul transferat pentru
activitatea de control se finanteaza din bugetul asigurarilor sociale de stat,
bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, bugetul
asigurarilor pentru somaj, bugetul asigurarilor pentru accidente de munca si
boli profesionale, in limita posturilor transferate.
Art. 44
Prevederile prezentei sectiuni se completeaza cu dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu completarile ulterioare.
Art. 45
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga:
a) art. XV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 147/2002 pentru
reglementarea unor probleme financiare si pentru modificarea unor acte
normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 821 din 13
noiembrie 2002, aprobata prin Legea nr. 41/2003, cu completarile ulterioare;
b) lit. a), b), c) si d) ale art. IV din Legea nr. 232/2003 pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 36/2003 privind corelarea unor dispozitii
din legislatia financiar-fiscala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 373 din 31 mai 2003;
c) orice alte dispozitii contrare.
CAP. 2
Modificarea si completarea unor acte normative in domeniul financiar-fiscal
SECTIUNEA 1
Modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 75/2001 privind
organizarea si functionarea cazierului fiscal
Art. 1
Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea
cazierului fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
540 din 1 septembrie 2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
410/2002, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (1) al articolului 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
(1) Cazierul fiscal se organizeaza de Ministerul Finantelor Publice la
nivel central si la nivelul directiilor generale ale finantelor publice
judetene si a municipiului Bucuresti si al Directiei generale de administrare a
marilor contribuabili din municipiul Bucuresti si din judetul Ilfov."
2. Dupa alineatul (3) al articolului 3 se introduce un nou alineat,
alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Prin derogare de la prevederile alin. (2), la nivelul Directiei
generale de administrare a marilor contribuabili din municipiul Bucuresti si
din judetul Ilfov se organizeaza cazierul fiscal in care se tine evidenta
contribuabililor mari cu sediul in municipiul Bucuresti si judetul Ilfov."
3. Litera b) a alineatului (1) al articolului 8 va avea urmatorul cuprins:
"b) la solicitarea inscrierii in Registrul asociatiilor si
fundatiilor, a asociatiilor si fundatiilor, de catre asociatii sau membrii
fondatori ai acestora;"
4. Alineatul (2) al articolului 8 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Judecatorul delegat, instantele si organele competente nu dispun,
respectiv nu autorizeaza desfasurarea de activitati in formele mentionate la
alin. (1), in cazul in care in cazierul fiscal exista inscrise fapte de natura
penala."
5. Alineatele (2) - (4) ale articolului 9 vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Eliberarea certificatului de cazier fiscal se face in termen de
10 zile lucratoare de la data solicitarii eliberarii.
(3) Pentru eliberarea certificatului de cazier fiscal se percepe o taxa in
suma de 50.000 lei.
(4) La cerere, pentru situatii de urgenta, certificatul de cazier fiscal
poate fi eliberat in 5 zile lucratoare, cu plata unei taxe in suma de 200.000
lei."
6. Dupa alineatul (4) al articolului 9 se introduce un nou alineat,
alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
"(5) Taxele prevazute la alin. (3) si (4) se fac venit la bugetul de
stat."
SECTIUNEA a 2-a
Modificarea Ordonantei Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor
bugetare
Art. 2
Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 582 din 14 august
2003, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (3) al articolului 13 va avea urmatorul cuprins:
"(3) In cazul obligatiilor bugetare stinse prin compensare, data
stingerii este, pentru compensarile la cerere, data depunerii la organul
competent a cererii de compensare, iar pentru compensarile efectuate din
oficiu, data depunerii cererii de rambursare sau restituire."
2. Alineatul (1) al articolului 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
(1) Pentru sumele de restituit sau de rambursat de la buget platitorii au
dreptul la dobanda dupa expirarea unui termen de 30 de zile de la data
depunerii la organul competent a cererii de restituire sau de rambursare, cu
exceptia sumelor provenite din impozitul pe venit."
3. Alineatul (2) al articolului 19 va avea urmatorul cuprins:
"(2) In cazul in care cererea de restituire sau de rambursare, precum
si documentatia anexata care sta la baza acesteia, depuse de platitor, sunt
incomplete si nu indeplinesc conditiile prevazute de reglementarile legale in
materie, termenul de 30 de zile curge de la data prezentarii de catre acesta a
documentatiei complete."
4. Alineatul (3) al articolului 19 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Pentru sumele de rambursat aferente operatiunilor efectuate
incepand cu data de 1 ianuarie 2003, pentru care, potrivit reglementarilor
legale in materie, nu se face control anticipat, platitorii au dreptul la
dobanda dupa expirarea unui termen de 30 de zile de la data depunerii cererii
de rambursare."
5. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
(1) In cazul platilor in numerar obligatia bugetara se considera platita la
data inscrisa in documentul de plata eliberat de organele sau persoanele
abilitate ale creditorilor bugetari.
(2) In cazul platii efectuate prin decontare bancara sau prin mandat postal
pentru obligatiile bugetare cu termen de plata fix sau stabilit sub forma de
interval, obligatia bugetara se considera platita la data la care bancile
debiteaza contul platitorului pe baza instrumentelor de decontare specifice,
confirmate prin stampila si semnatura autorizata a acestora.
(3) Nedecontarea de catre unitatile bancare a sumelor cuvenite bugetului,
in termen de 48 de ore de la data debitarii contului platitorului, atrage
pentru platitor dobanzi si penalitati la nivelul celor prevazute la art. 14
alin. (1), art. 16 si la art. 17 alin. (1), dupa intervalul de 48 de ore.
(4) Nedecontarea de catre unitatile bancare a sumelor cuvenite bugetului si
retinute din contul platitorului nu il exonereaza pe platitor de obligatia de
plata a sumelor respective, inclusiv dobanzi si penalitati la nivelul celor
prevazute la art. 14 alin. (1), art. 16 si art. 17 alin. (1).
(5) Pentru recuperarea sumelor datorate bugetului si nedecontate de
unitatile bancare, prevazute la alin. (4), precum si a dobanzilor si
penalitatilor prevazute la alin. (3) si (4) platitorul se poate indrepta
impotriva unitatii bancare respective."
SECTIUNEA a 3-a
Prevederi referitoare la aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
40/2002 pentru recuperarea arieratelor bugetare
Art. 3
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/2002 pentru recuperarea
arieratelor bugetare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
233 din 8 aprilie 2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
491/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa alineatul (2) al articolului 25 se introduce un nou alineat,
alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) In cazul in care debitorii nu achita ratele esalonate la
termenele prevazute in graficele-anexa la conventiile incheiate pot efectua
plata acestora cel mai tarziu pana la urmatorul termen de plata din grafic.
Pentru ratele reprezentand impozite, taxe, contributii si altele asemenea se
datoreaza dobanda si penalitatea de intarziere prevazute de lege. Organul
fiscal competent calculeaza si comunica debitorului pana la urmatorul termen de
plata din grafic diferenta de dobanda si penalitatea de intarziere aferenta,
care se constituie ca obligatii bugetare curente."
2. Alineatul (4) al articolului 28^1 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Debitorii, beneficiari de inlesniri la plata obligatiilor
bugetare restante, acordate in baza actelor normative anterioare, care achita
sau au achitat integral sumele ce fac obiectul acestor inlesniri la plata,
beneficiaza de amanarea la plata pe 3 ani a dobanzilor datorate si
neachitate."
Art. 4
(1) Debitorii, care au incheiate conventii in temeiul Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 40/2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
491/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si care, pana la 30
septembrie 2003, fac dovada achitarii ratelor si a obligatiilor bugetare
curente cu termene de plata pana la aceasta data, precum si a constituirii
garantiei si platii oricaror alte obligatii bugetare ce nu fac obiectul
conventiei incheiate, prin derogare de la prevederile art. 25 alin. (1) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/2002, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 491/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
beneficiaza de mentinerea valabilitatii inlesnirilor la plata acordate cu toate
efectele prevazute de reglementarile legale in vigoare.
(2) Pentru plata cu intarziere a ratelor si a obligatiilor bugetare curente
de catre debitorii care se incadreaza la alin. (1), organul fiscal competent
calculeaza si comunica acestuia pana la urmatorul termen de plata din grafic
diferenta de dobanda si penalitatea de intarziere aferenta, care se vor achita
pana la data de 20 decembrie 2003.
Art. 5
(1) Incepand cu data de 1 ianuarie 2004 nu se mai acorda inlesniri la plata
obligatiilor bugetare in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 40/2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
491/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Cererile pentru acordarea inlesnirilor la plata obligatiilor bugetare
restante, insotite de documentatia aferenta intocmita in conformitate cu
prevederile legale in vigoare, pot fi depuse de catre debitori numai pana la
data de 1 decembrie 2003 inclusiv.
(3) Inlesnirile la plata acordate in conformitate cu prevederile Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 40/2002, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 491/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se deruleaza in
termenii si in conditiile stabilite pana la recuperarea integrala a
obligatiilor bugetare restante ce au facut obiectul inlesnirii respective.
SECTIUNEA a 4-a
Prevederi referitoare la aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 57/2002
privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica
Art. 6
(1) Alineatul (2) al articolului 49 din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002
privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 643 din 30 august 2002, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, se abroga.
(2) Alineatul (2) al articolului 73 din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, se modifica si va
avea urmatorul cuprins:
"(2) Importurile realizate de unitatile si institutiile de
cercetare-dezvoltare prevazute la art. 7 si art. 8 lit. A, necesare
activitatilor de cercetare-dezvoltare, beneficiaza de exceptarea de la plata
taxelor vamale potrivit prevederilor Tarifului vamal de import al
Romaniei."
(3) Aplicarea prevederilor alin. (3) al art. 49 din Ordonanta Guvernului
nr. 57/2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, se
suspenda pana la 31 decembrie 2004. Pe perioada suspendarii, din bugetul de
stat se aloca fonduri pentru actiuni de cercetare-dezvoltare si inovare
finantate pe baza de programe, precum si pentru celelalte cheltuieli, stabilite
in conditiile legii, asigurandu-se o crestere permanenta a acestora.
SECTIUNEA a 5-a
Modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind
introducerea sistemelor moderne de plata
Art. 7
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea
sistemelor moderne de plata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 942 din 23 decembrie 2002, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 250/2003, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Alineatele (4) - (6) ale articolului 2 vor avea urmatorul cuprins:
"(4) Cheltuielile cu administrarea si operarea terminalelor de plata
se vor stabili prin contractele incheiate cu bancile desemnate potrivit alin.
(2) si (2^1).
(5) Bancile acceptante de carduri, prevazute la alin. (1), vor intreprinde
masurile corespunzatoare pentru asigurarea infrastructurii si a dotarilor
proprii, in vederea ordonarii platilor prin intermediul mijloacelor moderne de
plata si a realizarii transferului intre contul de card si contul
beneficiarilor sumelor platite, pana la datele prevazute la art. 1.
(6) Institutiile publice vor prevedea in bugetele proprii creditele
bugetare aferente cheltuielilor cu administrarea si operarea terminalelor de
plata."
2. Alineatul (1) al articolului 3 se abroga.
SECTIUNEA a 6-a
Modificarea Legii nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata
Art. 8
Literele b) si b^1) ale alineatului (1) al articolului 26 din Legea nr.
345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 371 din 1 iunie 2002, cu modificarile si completarile
ulterioare, se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"b) prin compensarea efectuata de organele fiscale la cerere sau din
oficiu, dupa caz, cu obligatii datorate si neachitate catre bugetul de stat,
obligatii datorate la fondul de risc provenind din platile efectuate de
Ministerul Finantelor Publice in calitate de garant, aferente ratelor de
capital, dobanzilor, comisioanelor si altor costuri, precum si din neplata
comisionului de risc de catre agentii economici beneficiari ai creditelor
externe garantate de stat, inclusiv dobanzile si penalitatile de orice fel
aferente acestora;
b^1) prin compensarea efectuata de organele fiscale la cerere sau din
oficiu, dupa caz, cu obligatii datorate si neachitate catre bugetul
asigurarilor sociale de stat, bugetul Fondului unic de asigurari sociale de
sanatate, bugetul asigurarilor pentru somaj, bugetele locale, inclusiv
accesoriile aferente acestora. In vederea efectuarii compensarii organele
fiscale teritoriale trebuie sa solicite in scris organelor teritoriale
competente ale ordonatorilor de credite, care raspund, conform legii, de
colectarea veniturilor respective, comunicarea cuantumului obligatiilor
datorate si neachitate catre aceste bugete si/sau fonduri. In cazul
necomunicarii in termen de 12 zile de la data solicitarii a acestor informatii
se considera ca nu exista datorii catre bugetele si/sau fondurile
respective;"
SECTIUNEA a 7-a
Modificarea unor prevederi din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea
activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati
Art. 9
Incepand cu data de 1 ianuarie 2004, articolul 14 al Ordonantei Guvernului
nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a
contabililor autorizati, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 243 din 30 august 1994, aprobata si modificata prin Legea nr. 42/1995, cu
modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 14
Onorariile stabilite pentru expertizele contabile dispuse din oficiu in
cursul procesului penal, conform art. 116, 124 si 125 din Codul de procedura
penala, in cauzele privind infractiuni prevazute in Codul penal sau in legi
speciale, prin care a fost prejudiciat avutul public, vor fi avansate de la
bugetul de stat prin bugetele Ministerului Justitiei, Ministerului Public sau
Ministerului Administratiei si Internelor, dupa caz."
SECTIUNEA a 8-a
Modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 30/2003 pentru instituirea
unor masuri speciale privind productia, importul si comercializarea uleiurilor
minerale
Art. 10
Alineatul (1) al articolului 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
30/2003 pentru instituirea unor masuri speciale privind productia, importul si
comercializarea uleiurilor minerale, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 294 din 25 aprilie 2003, se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Efectuarea formalitatilor vamale de import, aferente uleiurilor minerale
mentionate la art. 7, se face la sase birouri vamale de vamuire la frontiera si
este conditionata de prelevarea de probe in punctul vamal, in vederea
efectuarii analizelor de laborator. Modificarea acestui numar de birouri vamale
de frontiera se poate face prin hotarare a Guvernului."
SECTIUNEA a 9-a
Modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 209/2002 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 254/2002 privind unele masuri pentru
cresterea atractivitatii la privatizare a societatilor comerciale cu capital
integral sau partial de stat, ce detin in administrare terenuri agricole
proprietate publica sau privata a statului
Art. 11
Articolul II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 209/2002 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 254/2002 privind unele masuri pentru
cresterea atractivitatii la privatizare a societatilor comerciale cu capital
integral sau partial de stat, ce detin in administrare terenuri agricole
proprietate publica sau privata a statului, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 961 din 28 decembrie 2002, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 331/2003, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
Inlesnirile la plata prevazute la alin. (1), (2), (3) si (4) ale art. 1 din
Legea nr. 254/2002 isi pierd valabilitatea in situatia in care societatea
comerciala nu isi achita obligatiile bugetare curente ale fiecarui an fiscal
incepand cu data semnarii ordinului comun. In cazul in care societatea
comerciala nu achita la scadenta obligatiile bugetare curente, poate efectua
plata acestora in cel mult 90 de zile, impreuna cu dobanzile si penalitatile de
intarziere aferente. Obligatiile bugetare cu termene de plata dupa data de 1
septembrie a fiecarui an fiscal vor fi achitate pana cel tarziu la data de 20
decembrie a anului respectiv."
SECTIUNEA a 10-a
Prevederi referitoare la acordarea unor subventii
Art. 12
(1) Ministerul Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului este mandatat sa
subventioneze prin bugetul propriu, din sumele alocate anual cu aceasta
destinatie de la bugetul de stat, pe o perioada de 5 ani, 25% din dobanda
aferenta creditelor contractate de producatorii agricoli pentru achizitionarea
de tractoare si masini agricole.
(2) Conditiile si procedura de acordare a subventiei prevazute la alin. (1)
se stabilesc prin norme metodologice elaborate de Ministerul Agriculturii,
Padurilor, Apelor si Mediului si aprobate prin hotarare a Guvernului.
SECTIUNEA a 11-a
Reglementari privind emiterea scrisorilor de confort
Art. 13
(1) Ministerul Finantelor Publice impreuna cu alte ministere sau autoritati
ale administratiei publice centrale coordonatoare ale activitatilor economice
sunt autorizate sa emita scrisori de confort.
(2) Scrisoarea de confort reprezinta documentul prin care emitentul isi
asuma obligatii de diligenta pentru respectarea angajamentelor contractuale.
SECTIUNEA a 12-a
Dispozitii finale
Art. 14
Dupa aprobarea prezentei ordonante prin lege:
a) Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea
cazierului fiscal, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
410/2002,
b) Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare,
republicata,
c) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/2002 pentru recuperarea
arieratelor bugetare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
491/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
d) Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si
dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003,
e) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea
sistemelor moderne de plata, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 250/2003,
f) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2003 pentru instituirea unor
masuri speciale privind productia, importul si comercializarea uleiurilor
minerale
vor fi republicate, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Ministrul integrarii europene,
Hildegard Carola Puwak
ANEXA 1
LISTA
marfurilor care pot fi comercializate prin magazinele existente in
aeroporturile internationale
1. Produse de infrumusetare si machiaj
2. Produse de parfumerie
3. Produse pentru ingrijirea si intretinerea pielii
4. Articole de toaleta
5. Ceasuri, brichete
6. Accesorii pentru birou
7. Jucarii
8. Bauturi racoritoare
9. Apa minerala
10. Bauturi alcoolice si slab alcoolice
11. Casete video si audio, baterii, compact discuri
12. Articole optice
13. Articole din piele naturala
14. Articole din blana naturala
15. Articole si accesorii de imbracaminte
16. Bijuterii
17. Articole din sticla, cristal, portelan, lemn (exclusiv mobila)
18. Aparatura de calcul de mici dimensiuni
19. Carti, reviste, ziare
20. Artizanat
21. Produse alimentare (dulciuri, cacao, cafea, ceai, nes, biscuiti,
conserve din fructe, sosuri, condimente, mezeluri, branzeturi)
22. Vin
23. Tigarete, tigari, trabucuri, tutun de pipa
24. Produse electrocasnice si electronice si suporturile aferente acestora
(inclusiv cartele telefonice)
25. Articole de voiaj
26. Articole de sport
27. Instrumente muzicale.