ORDONANTA DE URGENTA Nr. 40 din 28 martie 2002
pentru recuperarea arieratelor bugetare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 233 din 8 aprilie 2002
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
La cererea temeinic justificata a debitorilor, indiferent de forma de
proprietate si de modul de organizare, creditorii bugetari vor acorda pentru
obligatiile bugetare reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri
bugetare restante la data de 31 decembrie 2001, inclusiv majorari de intarziere
si penalitati de intarziere aferente acestora, calculate si datorate pana la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta:
a) esalonari la plata impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor
obligatii bugetare;
b) amanari la plata impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor
obligatii bugetare;
c) esalonari la plata majorarilor de intarziere si/sau a penalitatilor de
orice fel;
d) amanari si/sau scutiri ori amanari si/sau reduceri de majorari de
intarziere si/sau de penalitati de intarziere;
e) scutiri sau reduceri de impozite si taxe, in conditiile legii.
Art. 2
Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale,
precum si alte autoritati ale administratiei publice centrale sau locale, dupa
caz, vor acorda esalonarea la plata a impozitelor, taxelor si a altor obligatii
bugetare, precum si a majorarilor de intarziere si a penalitatilor de orice fel
pe o perioada de cel mult 5 ani, cu termen de gratie de pana la 6 luni cuprins
in perioada de esalonare, precum si amanari la plata impozitelor, taxelor si a
altor obligatii bugetare pana la cel mult data de 29 decembrie a anului fiscal
in curs.
Art. 3
Autoritatile administratiei publice locale vor acorda inlesniri la plata,
in conditiile prezentei ordonante de urgenta, pentru obligatiile bugetare care
sunt venituri ale bugetelor autoritatilor administrativ-teritoriale.
Art. 4
Incepand cu data comunicarii aprobarii, pentru obligatiile bugetare pentru
care s-au aprobat inlesniri la plata executarea silita nu se porneste sau nu se
continua, dupa caz.
Art. 5
Orice suma de restituit sau de rambursat de la bugetul de stat, de la
bugetul asigurarilor sociale de stat ori de la bugetul altor autoritati ale
administratiei publice centrale sau locale, dupa caz, reprezentand impozite,
taxe ori alte obligatii bugetare, se compenseaza din oficiu de catre fiecare
creditor bugetar cu sume reprezentand obligatii bugetare esalonate sau amanate
la plata ori obligatii bugetare curente datorate aceluiasi creditor bugetar,
diferenta urmand sa se restituie conform reglementarilor legale in vigoare.
Art. 6
Inlesnirile la plata obligatiilor bugetare se acorda de fiecare creditor
bugetar, iar graficul si conditiile in care se acorda inlesnirile se stabilesc
printr-o conventie incheiata intre creditorul bugetar si debitor.
Art. 7
(1) Analiza oportunitatii acordarii inlesnirilor la plata obligatiilor
bugetare restante se face pe baza criteriilor de performanta
economico-financiara si de disciplina fiscala a contribuabililor.
(2) Criteriile de performanta economico-financiara si de disciplina fiscala
a contribuabililor, pe baza carora se analizeaza cererile de inlesniri la plata
obligatiilor restante la bugetul de stat, sunt prevazute in anexa care face
parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta. Aceste criterii pot fi
actualizate anual prin hotarare a Guvernului.
(3) Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, precum si ceilalti
creditori bugetari vor utiliza criteriile prevazute in anexa.
Art. 8
Punctajul obtinut de debitori in urma analizei criteriilor prevazute la
art. 7 se corecteaza dupa cum urmeaza:
a) cu minus 10 puncte in situatia in care la data scadentei obligatiilor
bugetare disponibilitatile banesti ale debitorului acopereau in intregime
nivelul obligatiilor;
b) cu minus 40 de puncte debitorii care desfasoara in principal activitati
pentru care incaseaza contravaloarea marfii sau a serviciului prestat anticipat
ori la data transferului dreptului de proprietate, respectiv a prestarii
serviciului;
c) cu minus 20 de puncte pentru debitorii care, pe perioada pentru care au
acumulat obligatii bugetare restante, inregistreaza clienti neincasati si
avansuri acordate furnizorilor cu care societatea comerciala sau
actionarii/asociatii acesteia sunt in relatii de dependenta, relatia de dependenta
fiind cea stabilita in situatia in care o persoana fizica ori juridica este
actionar/asociat semnificativ in ambele societati comerciale;
d) cu minus 20 de puncte pentru debitorii care inregistreaza capitaluri
proprii negative;
e) cu minus 10 puncte pentru debitorii care, in perioada in care au
acumulat obligatii bugetare restante, au platit dividende
actionarilor/asociatilor, altii decat institutiile publice implicate in
procesul de privatizare.
Art. 9
(1) Nu beneficiaza de inlesniri la plata debitorii care in urma analizei
criteriilor prevazute la art. 7 si 8 obtin un punctaj egal sau mai mic de 14
puncte, precum si debitorii al caror principal obiect de activitate il
reprezinta organizarea jocurilor de noroc.
(2) Debitorii care au solicitat inlesniri la plata obligatiilor bugetare
restante si care obtin in urma analizei criteriilor prevazute la art. 7 si 8 un
punctaj mai mic de 14 puncte, dar au o importanta economico-sociala nationala
sau zonala semnificativa, precum si cei afectati de calamitati naturale in
perioada in care au inregistrat obligatii bugetare restante vor beneficia de un
punctaj aditional de 40 de puncte.
(3) Incadrarea debitorilor in categoriile mentionate la alin. (2), de
importanta nationala, precum si de importanta zonala semnificativa sau afectati
de calamitati naturale, se va face pe baza unui referat motivat, intocmit de
organele teritoriale ale creditorilor bugetari, avizat, dupa caz, de comisiile
de dialog social constituite la nivelul creditorilor bugetari si, respectiv, de
comisiile de dialog social constituite la nivelul prefecturilor.
Art. 10
(1) In cazul in care in urma analizei criteriilor mentionate la art. 7
debitorul obtine intre 15 si 28 de puncte, obligatiile bugetare datorate si neachitate,
reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri bugetare, inclusiv
majorari de intarziere si penalitati de intarziere, vor fi esalonate la plata.
(2) In cazul in care debitorul obtine intre 29 si 63 de puncte, beneficiaza
de urmatoarele inlesniri la plata obligatiilor bugetare:
a) esalonarea la plata obligatiilor datorate si neachitate, reprezentand
impozite, taxe, contributii si alte venituri bugetare, cu exceptia majorarilor
de intarziere si a penalitatilor de intarziere;
b) amanarea la plata a majorarilor de intarziere si a penalitatilor de
intarziere pana la ultimul termen de plata din esalonarea acordata conform lit.
a);
c) reducerea cu 50% a majorarilor de intarziere si a penalitatilor de
intarziere in situatia in care au fost respectate intocmai termenele de plata
din esalonare si conditiile in care aceasta a fost acordata.
(3) In cazul in care debitorul obtine intre 64 si 110 puncte, beneficiaza
de urmatoarele inlesniri la plata obligatiilor bugetare:
a) esalonarea la plata obligatiilor datorate si neachitate, reprezentand
impozite, taxe, contributii si alte venituri bugetare, cu exceptia majorarilor
de intarziere si a penalitatilor de intarziere;
b) amanarea la plata a majorarilor de intarziere si a penalitatilor de
intarziere pana la ultimul termen de plata din esalonarea acordata conform lit.
a);
c) reducerea cu 75% a majorarilor de intarziere si a penalitatilor de
intarziere in situatia in care au fost respectate intocmai termenele de plata
din esalonare si conditiile in care aceasta a fost acordata.
(4) Daca debitorul obtine peste 110 puncte, beneficiaza de urmatoarele
inlesniri la plata:
a) esalonarea la plata obligatiilor datorate si neachitate, reprezentand
impozite, taxe, contributii si alte venituri bugetare, cu exceptia majorarilor
de intarziere si a penalitatilor de intarziere;
b) amanarea la plata a majorarilor de intarziere si a penalitatilor de
intarziere pana la ultimul termen de plata din esalonarea acordata conform lit.
a);
c) scutirea de la plata a majorarilor de intarziere si a penalitatilor de
intarziere in situatia in care au fost respectate intocmai termenele de plata
din esalonare si conditiile in care aceasta a fost acordata.
Art. 11
(1) Majorarile de intarziere si penalitatile de intarziere amanate la plata
vor fi reflectate in contabilitatea debitorilor intr-un cont de ordine si
evidenta in afara bilantului.
(2) Veniturile rezultate in urma regularizarii contabile a operatiunilor
prevazute la art. 10, 12, 14 si 28 nu se impoziteaza in conditiile in care
cheltuielile care au fost influentate cu majorarile de intarziere si
penalitatile de intarziere nu au fost deductibile fiscal.
(3) Sumele stabilite conform alin. (2) se utilizeaza ca surse proprii de
finantare.
Art. 12
In situatia in care, dupa data depunerii cererii, debitorii achita pana la
data aprobarii acesteia 30% din obligatiile bugetare datorate, exclusiv
majorarile de intarziere si penalitatile de intarziere, beneficiaza de
esalonarea la plata a diferentei de 70% si scutirea de la plata a majorarilor
de intarziere si a penalitatilor de intarziere.
Art. 13
Numarul de luni de esalonare la plata a obligatiilor bugetare, care include
si perioada de gratie, se determina in functie de raportul procentual dintre
totalul obligatiilor bugetare si cifra de afaceri, astfel:
a) pana la 5% pana la 12 luni
b) intre 5% si 15% pana la 24 luni
c) intre 15% si 30% pana la 36 luni
d) intre 30% si 50% pana la 48 luni
e) peste 50% pana la 60 luni.
Art. 14
Debitorii care obtin peste 63 de puncte si au toate obligatiile bugetare
achitate, inclusiv cele aferente anului curent, la data depunerii cererilor de
acordare a inlesnirilor la plata vor beneficia de scutirea de la plata a
majorarilor de intarziere si a penalitatilor de intarziere aferente
obligatiilor datorate pana la data de 31 decembrie 2001.
Art. 15
Inlesnirile la plata isi pierd valabilitatea in situatia in care debitorii
nu isi achita obligatiile bugetare curente cu termene scadente incepand cu data
de intai a lunii urmatoare intrarii in vigoare a conventiei incheiate in baza
prevederilor prezentei ordonante de urgenta. In cazul in care debitorii nu
achita la scadenta obligatiile bugetare curente, pot efectua plata acestora in
cel mult 90 de zile, impreuna cu majorarile de intarziere si penalitatile de
intarziere aferente. Pana la data de 29 decembrie a fiecarui an fiscal
debitorul trebuie sa aiba achitate toate obligatiile bugetare cu termen scadent
in anul fiscal respectiv, impreuna cu majorarile de intarziere si penalitatile
de intarziere aferente, dupa caz.
Art. 16
Debitorii care beneficiaza de inlesniri la plata obligatiilor bugetare,
conform dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta, nu vor participa la nici
o procedura de privatizare organizata de institutiile publice implicate sau de
agentii de privatizare in vederea cumpararii de actiuni la alte societati
comerciale sau la achizitionarea de alte valori mobiliare ori parti sociale pe
perioada in care beneficiaza de inlesnirile la plata acordate.
Art. 17
Debitorii care beneficiaza de inlesniri la plata obligatiilor bugetare
restante vor transmite organului de specialitate al creditorului bugetar la
care sunt inregistrati ca platitori de impozite, taxe si contributii orice
intentie de instrainare de active pe toata perioada derularii inlesnirii la
plata.
Art. 18
Inlesnirile la plata se acorda atat inaintea inceperii executarii silite,
cat si in timpul efectuarii acesteia. Pentru acordarea inlesnirilor la plata
creditorii bugetari vor cere debitorilor persoane juridice constituirea de
garantii, in termen de 60 de zile de la data incheierii conventiei.
Art. 19
Inlesnirile la plata obligatiilor bugetare administrate de Ministerul
Finantelor Publice, de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, precum si de
alte autoritati ale administratiei publice centrale sau locale, dupa caz, se
acorda pe baza datelor din evidenta analitica pe platitori de la nivelul
organelor teritoriale la care contribuabilii sunt inregistrati ca platitori de
impozite, taxe, contributii si alte obligatii bugetare si/sau a unui document
de verificare intocmit la sediul social al debitorului pe baza datelor din
ultima balanta de verificare, precum si a procesului-verbal de calcul al
majorarilor de intarziere si al penalitatilor de intarziere.
Art. 20
Diferentele de impozite, taxe, contributii si alte obligatii bugetare,
precum si majorarile de intarziere si penalitatile de intarziere aferente
acestora, constatate in urma controalelor efectuate ulterior de organele
competente ale Ministerului Finantelor Publice, Ministerului Muncii si
Solidaritatii Sociale, precum si ale altor autoritati ale administratiei
publice centrale sau locale, dupa caz, se achita conform prevederilor legale in
vigoare.
Art. 21
De inlesnirile la plata prevazute la art. 1 beneficiaza si debitorii aflati
in procedura de reorganizare judiciara conform legii, la cererea motivata a
judecatorului-sindic, pe baza planului de reorganizare prezentat creditorului
bugetar.
Art. 22
Pe perioada amanarii sau esalonarii la plata a obligatiilor bugetare, cu
exceptia majorarilor de intarziere si a penalitatilor de orice fel, se
datoreaza majorari in conformitate cu prevederile art. 83 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata si
modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 23
Ajutoarele de stat, constand in inlesnirile la plata prevazute la art. 1,
mai mari de 50 miliarde lei, acordate in conditiile prezentei ordonante de
urgenta, vor fi notificate Consiliului Concurentei de catre furnizorii
ajutorului de stat, in conformitate cu reglementarile legale privind ajutorul de
stat, reprezentand scutiri sau reduceri de majorari de intarziere si/sau
penalitati de intarziere.
Art. 24
(1) Prevederile prezentei ordonante de urgenta nu se aplica obligatiilor
bugetare stabilite in acte de constatare, in cazul faptelor ce constituie
infractiuni de evaziune fiscala, daca instantele judecatoresti au pronuntat
hotarari definitive in legatura cu aceste fapte comise anterior datei depunerii
cererii de inlesniri la plata, indiferent de data la care a fost pronuntata
hotararea definitiva.
(2) In cazul hotararilor penale de condamnare, pronuntate de instantele
judecatoresti, pentru infractiuni de evaziune fiscala, ramase definitive dupa
acordarea inlesnirilor la plata prevazute in prezenta ordonanta de urgenta,
inlesnirile se anuleaza, iar organele competente ale creditorilor bugetari vor
determina obligatiile bugetare datorate ca urmare a luarii acestei masuri.
Art. 25
(1) Nerespectarea termenelor de plata si a conditiilor in care s-au aprobat
inlesnirile la plata atrage anularea acestora, inceperea sau continuarea, dupa
caz, a executarii silite pentru intreaga suma neplatita si obligatia de plata a
majorarilor de intarziere si a penalitatilor de intarziere calculate de la data
la care termenele si/sau conditiile nu au fost respectate.
(2) O noua cerere pentru acordarea unor inlesniri la plata obligatiilor
bugetare nu poate fi depusa timp de 12 luni de la data nerespectarii
inlesnirilor anterioare acordate.
Art. 26
Pentru obligatiile bugetare reprezentand impozite, taxe, contributii,
majorari de intarziere si penalitati de orice fel, precum si alte obligatii
bugetare datorate si neachitate la scadenta de debitori, altii decat persoanele
fizice, dupa data de 1 ianuarie 2002 se acorda numai esalonare sau amanare la plata.
Prevederile prezentei ordonante de urgenta, cu exceptia art. 1, 10 si 12, se
aplica in mod corespunzator.
Art. 27
Pentru obligatii bugetare reprezentand impozite, taxe, contributii si alte
venituri bugetare, inclusiv majorari de intarziere si penalitati de orice fel,
datorate si neachitate in termen de persoane fizice, precum si pentru taxele
judiciare de timbru solicitate anterior prestarii serviciului taxabil, potrivit
reglementarilor in vigoare, se pot acorda inlesnirile la plata prevazute la
art. 1.
Art. 28
Debitorii care au in derulare esalonari la plata acordate in baza
reglementarilor legale anterioare si isi achita, in termen de 30 de zile de la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, debitele ramase de
plata din esalonare, precum si majorarile stabilite conform art. 83 din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, recalculate pana la data achitarii debitelor,
beneficiaza de scutirea la plata a majorarilor de intarziere si a penalitatilor
de intarziere ramase de plata din esalonare.
Art. 29
(1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta, prin ordin al ministrului finantelor publice sau al
ministrului muncii si solidaritatii sociale, dupa caz, care va fi publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, se stabilesc procedura si competentele de
acordare a inlesnirilor la plata obligatiilor bugetare administrate de
Ministerul Finantelor Publice sau de Ministerul Muncii si Solidaritatii
Sociale, dupa caz, cu avizul Consiliului Concurentei.
(2) In cazul celorlalte autoritati ale administratiei publice centrale
procedura si competentele se stabilesc de catre acestea cu avizul Ministerului
Finantelor Publice si al Consiliului Concurentei.
Art. 30
Pentru autoritatile administratiei publice locale procedura si competentele
de acordare a inlesnirilor la plata se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la
propunerea Ministerului Administratiei Publice, cu avizul Ministerului
Finantelor Publice si al Consiliului Concurentei.
Art. 31
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga
prevederile art. 82 si 84 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind
executarea creantelor bugetare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 23 din 31 ianuarie 1996, aprobata si modificata prin Legea nr.
108/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 43/2001 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr.
11/1996 privind executarea creantelor bugetare, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 26 martie 2001, aprobata prin Legea nr.
561/2001.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
ANEXA 1
CRITERII
de performanta economico-financiara si de disciplina fiscala ce se pot analiza
de catre Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Muncii si Solidaritatii
Sociale la acordarea inlesnirilor la plata obligatiilor bugetare restante
1. Vechimea contribuabilului (data de inceperea activitatii; la societatile
rezultate din divizare vechimea o da unitatea din care s-a divizat noua
societate):
- peste 10 ani 10 puncte
- intre 5 - 10 ani 5 puncte
- intre 2 - 5 ani 3 puncte
- mai putin de 2 ani 2 puncte
2. Raportul dintre vechimea arieratelor si vechimea contribuabilului:
- pana la 40% 10 puncte
- intre 40 - 50% 8 puncte
- intre 50 - 60% 6 puncte
- intre 60 - 70% 4 puncte
- intre 70 - 80% 2 puncte
- intre 80 - 100% 0 puncte
3. Mobilitatea contribuabilului din punct de vedere al sediului:
- sediu stabil in ultimii 5 ani 10 puncte
- o schimbare in ultimii 5 ani 5 puncte
- doua sau mai multe schimbari in ultimii 5 ani 0 puncte
4. Mentiuni la registrul comertului privind schimbarea
actionarului/asociatului principal:
- nici o schimbare sau o schimbare in ultimii 5 ani 10 puncte
- doua sau mai multe schimbari in ultimii 5 ani 0 puncte
5. Indatorare financiara calculata ca aport:
Total datorii
(datorii bugetare + datorii pe termen scurt si mediu)
----------------------------------------------------- x 100 < 30% 10
puncte
Cifra de afaceri
Total datorii
(datorii bugetare + datorii pe termen scurt si mediu)
----------------------------------------------------- x 100 > 30% 5 puncte
Cifra de afaceri
6. Lichiditate globala:
Active circulante buna > 1 10
puncte
Lc = -----------------------
Datorii totale sub 1 an slaba < 1 5
puncte
7. Solvabilitate:
Total active 0 - 1,00 0 puncte
S = ---------------
Total datorii 1,01 - 2,00 5 puncte
peste 2,00 10 puncte
8. Date privind declaratiile de impozite, taxe si contributii: numarul de
declaratii depuse in cursul ultimelor 24 de luni:
- 24 15 puncte
- intre 20 si 24 10 puncte
- intre 10 si 19 5 puncte
- mai putin de 10 0 puncte
9.
Diferente de obligatii bugetare constatate
prin control fiscal
--------------------------------------------- x 100 < 20% 5
puncte
Total impozite declarate in cursul perioadei
verificate (pe feluri de impozite)
Diferente de obligatii bugetare constatate
prin control fiscal
----------------------------------------------- x 100 > 20% 2
puncte
Total impozite declarate in cursul perioadei
verificate (pe feluri de impozite)
10. Obligatii neachitate in contul impozitelor cu stopaj la sursa:
- NU 20 puncte
- DA 0 puncte
11. Daca a beneficiat anterior de inlesniri:
- NU 10 puncte
- DA, respectate 5 puncte
- DA, nerespectate 0 puncte
12. Contribuabilul a avut relatii contractuale cu unitati economice cu
finantare bugetara si nu a incasat la termen contravaloarea acestora:
- DA 10 puncte
- NU 0 puncte
13. Situatia privind achitarea debitelor anului curent:
- neachitate 0 puncte
- achitat pana la 30% 5 puncte
- achitat intre 30% si 65% 10 puncte
- achitat intre 65% si 90% 15 puncte
- achitat peste 90% 20 puncte
14. Contribuabilul a fost sanctionat pentru evaziune fiscala:
- NU 10 puncte
- DA 0 puncte
15.
Suma totala solicitata pentru inlesniri la plata
(debite si majorari)
------------------------------------------------- x 100
Cifra de afaceri
- pana la 25% inclusiv 8 puncte
- intre 25,01% si 50% 5 puncte
- intre 50,01% si 75% 3 puncte
- intre 75,01% si 100% 2 puncte
- peste 100% 0 puncte
NOTA:
punctaj minim 14 puncte
punctaj maxim 168 puncte