ORDIN
Nr. 580 din 7 mai 2002
pentru aprobarea Normelor metodologice privind procedura si competentele de
acordare a inlesnirilor la plata obligatiilor restante la bugetul de stat,
administrate de Ministerul Finantelor Publice
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 318 din 14 mai 2002
Ministrul finantelor publice,
in temeiul prevederilor art. 29 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/2002 pentru recuperarea arieratelor bugetare si ale art. 14 alin. (1) din
Hotararea Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare,
emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind procedura si competentele de
acordare a inlesnirilor la plata obligatiilor restante la bugetul de stat,
administrate de Ministerul Finantelor Publice, prevazute in anexa care face
parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin orice prevederi contrare se
abroga.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind procedura si competentele de acordare a inlesnirilor la plata
obligatiilor restante la bugetul de stat, administrate de Ministerul Finantelor
Publice
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) In temeiul prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/2002
pentru recuperarea arieratelor bugetare, denumita in continuare ordonanta de
urgenta, la cererea temeinic justificata a debitorilor, persoane fizice sau
juridice, indiferent de forma de proprietate si modul de organizare, Ministerul
Finantelor Publice acorda inlesniri la plata obligatiilor restante la bugetul
de stat, inclusiv majorari de intarziere si penalitati de intarziere aferente
acestora.
(2) Prin obligatii restante la bugetul de stat, reglementate prin
prezentele norme metodologice, se intelege impozite, taxe, contributii si alte
venituri ale bugetului de stat, datorate si neachitate la termenele legale de
plata, precum si majorari de intarziere si penalitati de intarziere aferente
acestora, cu exceptia obligatiilor la bugetul de stat datorate in vama,
constatate cu ocazia controlului ulterior, reprezentand impozite, taxe si alte
venituri ale bugetului de stat, precum si a majorarilor de intarziere si a
penalitatilor de intarziere aferente.
(3) Ministerul Finantelor Publice si organele sale teritoriale, prin
delegare de competenta, acorda:
a) esalonari la plata impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor
obligatii la bugetul de stat pe o perioada de pana la 5 ani, cu termen de
gratie de pana la 6 luni, cuprins in perioada de esalonare;
b) esalonari la plata majorarilor de intarziere si/sau a penalitatilor de
orice fel pe o perioada de pana la 5 ani, cu cel mult 6 luni termen de gratie,
cuprins in perioada de esalonare;
c) amanari la plata impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor
obligatii la bugetul de stat, precum si a majorarilor de intarziere si a
penalitatilor de intarziere aferente acestora, pana cel mult la data de 29
decembrie a anului fiscal in curs;
d) amanari si/sau scutiri sau amanari si/sau reduceri de majorari de
intarziere si/sau penalitati de intarziere.
(4) Nu se acorda inlesniri la plata sumelor reprezentand obligatii restante
la bugetul de stat stabilite prin acte de control in cazul faptelor ce
constituie infractiuni de evaziune fiscala, daca instantele judecatoresti au
pronuntat hotarari definitive si irevocabile in legatura cu aceste fapte. In
aplicarea criteriului 14 din anexa la ordonanta de urgenta "contribuabilul
a fost sanctionat pentru evaziune fiscala" se au in vedere situatiile in
care debitorul a fost sanctionat contraventional pentru evaziune fiscala sau
situatiile in care debitorul, desi a fost trimis in judecata pentru infractiune
de evaziune fiscala, nu exista la data cererii hotarare definitiva si
irevocabila.
(5) Nu beneficiaza de inlesniri la plata:
a) debitorii care in urma analizei criteriilor obtin un punctaj final egal
sau mai mic de 14 puncte, pentru obligatiile la bugetul de stat restante la 31
decembrie 2001;
b) debitorii al caror principal obiect de activitate il reprezinta
organizarea jocurilor de noroc, asa cum este reflectat in ultimul bilant
contabil anual.
(6) Numarul de luni de esalonare la plata a impozitelor, taxelor,
contributiilor si a altor venituri ale bugetului de stat, inclusiv a
majorarilor de intarziere si a penalitatilor de orice fel, care includ si
perioada de gratie, se stabileste in conformitate cu prevederile art. 13 din ordonanta
de urgenta, astfel:
a) in situatia realizarii unui punctaj intermediar limitelor prevazute la
art. 13 din ordonanta de urgenta, numarul de luni de esalonare se stabileste
proportional cu acesta, prin rotunjire in favoarea debitorului;
b) in situatia in care debitorul opteaza pentru o perioada de esalonare mai
mica decat perioada rezultata pe baza punctajului sau cu o perioada de gratie
mai mica de 6 luni ori fara perioada de gratie, conventia si graficul se
stabilesc in functie de solicitarea debitorului.
(7) Pentru obligatiile la bugetul de stat reprezentand impozite, taxe,
contributii si alte venituri ale bugetului de stat, inclusiv majorari de
intarziere si penalitati de orice fel, datorate si neachitate la termenele
legale de plata dupa data de 1 ianuarie 2002 de catre debitori, altii decat
persoanele fizice, se acorda numai esalonare sau amanare la plata, respectiv
cele prevazute la alin. (3) lit. a), b) si c), dupa caz.
(8) Pentru obligatiile la bugetul de stat reprezentand impozite, taxe,
contributii si alte venituri ale bugetului de stat, restante la data de 31
decembrie 2001 si neachitate pana la data depunerii cererii, precum si pentru
majorarile de intarziere si penalitatile de intarziere aferente acestora,
calculate si datorate pana la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta,
pe baza punctajului final, debitorii beneficiaza de inlesniri la plata, astfel:
a) in situatia realizarii unui punctaj final mai mare de 14 puncte se
acorda inlesnirile prevazute la art. 10 din ordonanta de urgenta;
b) daca dupa data depunerii cererii si pana la data aprobarii acesteia
debitorii achita 30% din obligatiile la bugetul de stat, restante la data de 31
decembrie 2001, cu exceptia majorarilor de intarziere si a penalitatilor de intarziere,
acestia beneficiaza de esalonarea la plata a diferentei de 70% din obligatiile
la bugetul de stat si de scutirea de plata a majorarilor de intarziere si a
penalitatilor de intarziere aferente acestora, calculate pana la data intrarii
in vigoare a ordonantei de urgenta. Suma achitata de debitor trebuie sa
reprezinte 30% din totalul obligatiilor restante la bugetul de stat ce fac
obiectul cererii de acordare a inlesnirilor la plata, inclusiv penalitati si
amenzi. Pentru debitorii care solicita inlesniri la plata, inclusiv pentru
sucursalele si punctele de lucru stabile inregistrate ca platitoare de impozite
si taxe, suma reprezentand 30% din totalul obligatiilor restante, ce trebuie
achitata pana la data aprobarii cererii, se refera la obligatiile la bugetul de
stat aferente fiecarei unitati platitoare;
c) debitorii care obtin peste 63 de puncte si la data depunerii cererilor
de acordare a inlesnirilor la plata au toate obligatiile achitate la bugetul de
stat, inclusiv ale anului curent, cu exceptia majorarilor de intarziere si a
penalitatilor de intarziere aferente debitelor datorate pana la data de 31
decembrie 2001, vor beneficia de scutirea de plata a majorarilor de intarziere
si a penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor datorate bugetului de
stat pana la data de 31 decembrie 2001, datorate si calculate pana la data
intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta;
d) prevederile lit. c) se aplica si debitorilor in cazul in care au in
derulare inlesniri la plata care au ca obiect numai majorarile de intarziere si
penalitatile de intarziere, scutirea acordandu-se pentru suma ramasa de plata
la data depunerii cererii;
e) debitorii care au in derulare esalonari la plata pentru impozite, taxe,
contributii si alte venituri ale bugetului de stat, precum si pentru majorari
de intarziere si penalitati de intarziere, acordate in baza reglementarilor
legale anterioare, si care isi achita in termen de 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta debitele ramase de plata din
esalonare, precum si majorarile stabilite conform art. 83 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata si
modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile ulterioare, recalculate
pana la data achitarii debitelor, beneficiaza de scutirea de plata a
majorarilor de intarziere si a penalitatilor de intarziere ramase de plata din
esalonare, cu conditia sa faca dovada ca la data depunerii cererii de acordare
a inlesnirilor la plata nu mai au alte obligatii de plata la bugetul de stat,
neachitate la termenele legale de plata.
(9) Stabilirea punctajului corectat necesar pentru acordarea inlesnirilor
la plata in conditiile art. 10 si 14 din ordonanta de urgenta se face pe baza
punctajului obtinut conform anexei la ordonanta de urgenta, corectat in minus
conform prevederilor art. 8, la care, dupa caz, se pot adauga 40 de puncte, in
conditiile art. 9 alin. (2) din ordonanta de urgenta.
(10) In aplicarea prevederilor art. 8 din ordonanta de urgenta se fac
urmatoarele precizari:
a) in disponibilitatile banesti in lei si in valuta existente in conturile
bancare la data scadentei obligatiilor la bugetul de stat restante nu se
cuprind sumele necesare platii salariilor;
b) prin activitati pentru care incasarea contravalorii marfii sau a
serviciului prestat se face anticipat ori la data transferului dreptului de
proprietate, respectiv a prestarii serviciului, se intelege activitatile
principale ale debitorului desfasurate in domeniile: comert cu amanuntul,
alimentatie publica, activitati hoteliere si alte prestari de servicii catre
populatie.
CAP. 2
Competentele de solutionare a cererilor de acordare a inlesnirilor la plata
Art. 2
(1) La nivelul Ministerului Finantelor Publice, prin Directia generala de
administrare a veniturilor publice si a monopolurilor, se solutioneaza cererile
de acordare a inlesnirilor la plata obligatiilor restante la bugetul de stat
ale debitorilor:
a) persoane juridice, monitorizate ca mari contribuabili conform Ordinului
ministrului finantelor nr. 1.173/2000, indiferent de suma obligatiilor datorate
bugetului de stat;
b) persoane juridice, altele decat cele prevazute la lit. a), pentru care
ajutorul de stat este mai mare de 50 miliarde lei;
c) persoane juridice care se incadreaza in prevederile art. 9 alin. (2) din
ordonanta de urgenta.
(2) Cererile de acordare a inlesnirilor la plata ale debitorilor, persoane
juridice, altii decat cei prevazuti la alin. (1), se solutioneaza la nivelul
directiilor generale ale finantelor publice judetene prin directiile de
metodologie si administrare a veniturilor statului, indiferent de suma
obligatiilor datorate bugetului de stat.
(3) Cererile de acordare a inlesnirilor la plata ale debitorilor, persoane
juridice, inregistrati ca platitori de impozite si taxe la administratiile
finantelor publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti, altii decat cei
prevazuti la alin. (1), se solutioneaza astfel:
________________________________________________________________________________
Reduceri sau Amanari si esalonari
scutiri de
__________________________________________________
majorari de Impozite, Majorari Amanari Esalonari
intarziere taxe de - perioada - - perioada
-
Organul si/sau si alte intarziere
competent penalitati obligatii si/sau
de restante penalitati
intarziere la bugetul de
- suma de stat intarziere
totala - - suma - suma
totala - totala -
________________________________________________________________________________
0 1 2 3 4 5
________________________________________________________________________________
Nivelul I
Administratiile pana la 1 pana la 15 pana la 15 pana la data pana la 5
finantelor miliard lei miliarde miliarde de 29 ani
publice ale inclusiv lei lei decembrie a
sectoarelor inclusiv inclusiv anului
municipiului fiscal
Bucuresti
Nivelul II peste 1 peste 15 peste 15 pana la data pana la 5
Directia miliard lei miliarde miliarde de 29 ani
generala a lei lei decembrie a
finantelor anului
publice a fiscal
municipiului
Bucuresti
________________________________________________________________________________
(4) Cererile de acordare a inlesnirilor la plata ale debitorilor, persoane
fizice si asociatii fara personalitate juridica, se solutioneaza de catre
directiile generale ale finantelor publice judetene si, respectiv,
administratiile finantelor publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti, dupa
caz, pentru orice suma.
CAP. 3
Procedura de solutionare
Art. 3
(1) Inlesnirile la plata se acorda numai pe baza cererilor motivate ale
debitorilor, insotite de documente justificative, depuse la organele fiscale
teritoriale, astfel:
a) debitorii, persoane juridice, pentru activitatea proprie si, dupa caz,
pentru activitatea sucursalelor si punctelor de lucru stabile, la organul
fiscal la care debitorul, persoana juridica, este inregistrat ca platitor de
impozite si taxe;
b) debitorii, asociatii fara personalitate juridica, la organul fiscal la
care debitorii sunt inregistrati ca platitori de impozite si taxe;
c) debitorii, persoane fizice, la organul fiscal de domiciliu.
(2) Cererea de acordare a inlesnirilor la plata trebuie sa cuprinda, dupa
caz:
a) elemente de identificare a debitorului, respectiv denumirea/numele
acestuia sau a/al reprezentantului fiscal, sediul/domiciliul, anul infiintarii,
codul fiscal/codul numeric personal/codul de identificare fiscala, numele si
calitatea celor care reprezinta debitorul in relatiile cu tertii, numarul de
telefon/fax al acestora, felul inlesnirilor solicitate, numarul de luni pentru
care se solicita esalonarea, din care perioada de gratie sau perioada de
amanare, dupa caz, suma totala pentru care se solicita inlesniri la plata, din
care pe tipuri de impozite, taxe si alte venituri ale bugetului de stat,
defalcate pe ani calendaristici, si, separat, majorarile de intarziere si
penalitatile de intarziere aferente acestora, numarul contului/conturilor de
disponibilitati si unitatea/unitatile bancara/bancare la care este/sunt
deschis/deschise;
b) in cazul in care debitorii, persoane juridice, au sucursale sau puncte
de lucru stabile ale caror obligatii restante la bugetul de stat fac obiectul
cererilor de inlesniri la plata depuse de debitori, persoane juridice, acestea
se defalcheaza pe fiecare unitate platitoare, pe tipuri de obligatii si pe ani
calendaristici, cu precizarea organului fiscal la care unitatile respective
sunt inregistrate ca platitoare de impozite si taxe;
c) cauzele care au condus la neachitarea obligatiilor la bugetul de stat;
d) o succinta prezentare a masurilor cuprinse in programul de
restructurare, respectiv de redresare financiara a debitorilor, persoane
juridice, in legatura cu stingerea obligatiilor restante la bugetul de stat;
e) mentiuni referitoare la inlesnirile la plata obligatiilor la bugetul de
stat, acordate anterior (numarul si data adresei de comunicare a inlesnirii la
plata, sumele pentru care s-au acordat inlesniri la plata, pe tipuri de
obligatii, precum si modul cum au fost respectate acestea);
f) alte elemente in sustinerea cererii de acordare a inlesnirilor la plata.
(3) Cererile de acordare a inlesnirilor la plata ale debitorilor, persoane
juridice, trebuie sa fie insotite de urmatoarele documente:
a) copie de pe ultimul bilant contabil anual depus la organul fiscal
teritorial;
b) situatia privind soldurile conturilor de disponibilitati in lei si in
valuta si depozitele bancare, inclusiv pe unitati platitoare, la data scadentei
obligatiilor restante la bugetul de stat pentru care se solicita inlesnire la
plata, precum si situatia privind creditele curente si cele nerambursate la
scadenta;
c) copie de pe ultima balanta de verificare;
d) certificat constatator eliberat de oficiul registrului comertului, care
trebuie sa cuprinda mentiunile la zi cu privire la structura
actionariatului/asociatilor, la mobilitatea sediului si/sau a
actionariatului/asociatilor, inclusiv cele referitoare la declansarea procedurii
de reorganizare sau faliment potrivit dispozitiilor Legii nr. 64/1995 privind
procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, cu
modificarile ulterioare;
e) copie de pe codul fiscal/codul unic de inregistrare fiscala al
debitorului, persoana juridica, precum si ale tuturor sucursalelor si punctelor
de lucru inregistrate ca platitoare de impozite si taxe;
f) copie de pe programul de restructurare sau de pe programul de redresare
financiara, insotita de extrasul din procesul-verbal al adunarii generale a
actionarilor, respectiv a asociatilor, in care s-a discutat si s-a aprobat
programul de restructurare sau de redresare financiara. Pentru debitorii,
persoane juridice, care au ca actionar majoritar statul roman, programul de
restructurare sau programul de redresare financiara trebuie insusit, dupa caz,
de ministerul de resort sau de institutiile publice implicate in procesul de
privatizare, care au in administrare unitatea economica respectiva;
g) situatia privind creantele de incasat de la clienti si/sau debitori
conform evidentelor contabile, vechimea acestora, masurile de urmarire
intreprinse, numarul de cazuri aflate la instantele de judecata si sumele
datorate, stadiul acestor cazuri, precum si situatia privind clientii neincasati
pentru care s-a prescris dreptul de recuperare a creantelor, cu exemplificarea
principalilor clienti si/sau debitori;
h) situatia clientilor neincasati cu care societatea are legaturi de
capital direct sau prin asociatul/actionarul principal;
i) situatia privind avansurile acordate furnizorilor, cu exemplificarea
principalilor furnizori, din care situatia furnizorilor si valoarea avansurilor
acordate acestora pentru care societatea are legaturi de capital direct sau
prin asociatul/actionarul principal;
j) declaratia debitorului privind cota de participare a acestuia la
capitalul social al altor societati comerciale, societati sau companii
nationale, dupa caz, precum si suma investita;
k) copie de pe ultimul act de control intocmit de organele competente ale
Ministerului Finantelor Publice; in situatia in care prin actul de control s-au
constatat diferente de impozite, taxe, contributii si alte venituri ale
bugetului de stat, se va prezenta si o nota cuprinzand totalul obligatiilor bugetului
de stat aferente perioadei supuse controlului, declarate de debitor;
l) situatia privind incadrarea in criteriile de performanta
economico-financiara si de disciplina fiscala ce se analizeaza la acordarea
inlesnirilor la plata obligatiilor restante la bugetul de stat in vederea
justificarii tipului de inlesnire solicitata;
m) situatia privind obligatiile bugetare restante, cuprinzand obligatiile
catre toate bugetele, datorate si neachitate la data depunerii cererii de
acordare a inlesnirilor la plata;
n) orice alte documente considerate utile pentru solutionarea cererii, pe
baza carora sa se poata calcula/verifica punctajul rezultat din incadrarea in
criteriile prevazute in anexa la ordonanta de urgenta.
(4) Situatiile prevazute la alin. (3) lit. g), h), i), j), k) si m) se
intocmesc de catre debitori si se semneaza, pe propria raspundere, de
reprezentantii legali ai acestora.
(5) In cazul in care prin control ulterior se constata erori in documentele
si/sau declaratiile prevazute la alin. (4), care determina modificarea
punctajului pe baza caruia s-a acordat inlesnirea, directiile generale ale
finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, procedeaza
la stabilirea unui nou punctaj si la modificarea inlesnirii in mod
corespunzator, cu informarea Ministerului Finantelor Publice, in situatia in
care inlesnirea a fost acordata la acest nivel de competenta.
(6) Pentru obtinerea inlesnirilor la plata prevazute la art. 28 din
ordonanta de urgenta debitorii, persoane juridice, depun cereri, inclusiv
pentru inlesnirile la plata acordate sucursalelor si/sau punctelor de lucru,
dupa caz, la organul fiscal la care sunt inregistrati ca platitori de impozite
si taxe, indiferent de organul competent care a acordat initial inlesnirea la
plata, insotita numai de copiile de pe documentele care atesta efectuarea
platii, iar solutionarea cererii se face in conformitate cu competentele
stabilite la art. 2 din prezentele norme metodologice.
(7) In situatia in care debitorii considera ca se incadreaza in prevederile
art. 9 alin. (2) din ordonanta de urgenta, documentatia acestora trebuie sa
cuprinda, dupa caz, si urmatoarele:
a) memoriul motivat din care sa rezulte ca debitorii care au o importanta
economico-sociala zonala sau nationala semnificativa se incadreaza in aceasta
categorie;
b) procesele-verbale de constatare a pierderilor suferite in urma
calamitatilor naturale, in copie, intocmite de comisiile constituite in acest
scop, in conformitate cu prevederile legale, pana la data depunerii de catre
debitor a cererii de acordare a inlesnirilor la plata.
(8) Cererile de acordare a inlesnirilor la plata, depuse de catre debitori,
persoane fizice, care desfasoara activitati independente sau de asociatii fara
personalitate juridica, pentru obligatii datorate bugetului de stat, altele
decat cele datorate in nume propriu, trebuie sa fie insotite de urmatoarele
documente:
a) copie de pe autorizatia de functionare sau de pe actul constitutiv
(contract de asociere), dupa caz;
b) declaratie privind venitul incasat inregistrat in ultimul an fiscal;
c) copie de pe ultimul act de control intocmit de organele competente ale
Ministerului Finantelor Publice;
d) alte documente in sustinerea cererii de acordare a inlesnirilor la
plata.
(9) Cererile de acordare a inlesnirilor la plata, depuse de debitori,
persoane fizice, altii decat cei prevazuti la alin. (8), trebuie sa fie
insotite de urmatoarele documente:
a) acte prin care se dovedesc veniturile debitorului si ale membrilor
familiei sale;
b) declaratie privind copiii, sotul/sotia aflati in intretinere si copie de
pe certificatele de nastere si de stare civila, dupa caz;
c) copie de pe documentele care atesta eventuala stare de incapacitate de
munca;
d) declaratie pe propria raspundere a debitorului cuprinzand si veniturile,
altele decat cele pentru care a depus acte doveditoare;
e) alte acte in sustinerea cererii.
(10) Persoanele fizice romane fara domiciliu in Romania si persoanele
fizice straine, care au obligatii restante la bugetul de stat, pot beneficia de
inlesniri la plata acestora numai daca acestea desemneaza un reprezentant
fiscal rezident in Romania, imputernicit sa indeplineasca obligatiile acestora
fata de bugetul de stat, potrivit reglementarilor legale in vigoare.
Imputernicitul va prezenta organului fiscal un angajament de plata la nivelul
sumelor pentru care persoanele fizice romane fara domiciliu in Romania si
persoanele fizice straine pe care le reprezinta solicita inlesniri la plata,
incheiat in forma autentica.
Art. 4
(1) Cererile de acordare a inlesnirilor la plata se inregistreaza intr-un
registru special pentru debitori, persoane juridice, si separat, pentru
debitori, persoane fizice si asociatii fara personalitate juridica.
(2) Verificarea obligatiilor restante la bugetul de stat, care fac obiectul
cererilor de acordare a inlesnirilor la plata, se efectueaza pe baza datelor
din evidenta analitica pe platitori de la nivelul organelor fiscale teritoriale
la care debitorii sunt inregistrati ca platitori de impozite si taxe si/sau a
unui document de verificare intocmit de organele de colectare la sediul social
al debitorului, pe baza datelor din ultima balanta de verificare, precum si a
proceselor-verbale de calcul al majorarilor de intarziere si al penalitatilor
de intarziere.
(3) Atunci cand exista diferente intre sumele solicitate de debitori si
cele stabilite de organele fiscale teritoriale ca fiind datorate se procedeaza
la punerea de acord a acestora, dupa care organul fiscal confirma obligatiile
pentru care se acorda inlesniri la plata, cererea completandu-se in mod
corespunzator.
(4) Daca prin cerere debitorul solicita reducerea sau scutirea la plata a
majorarilor de intarziere si a penalitatilor de intarziere, iar din analiza
criteriilor rezulta ca debitorul nu are un punctaj care sa il indreptateasca sa
obtina inlesnirile solicitate, i se acorda inlesnirea la plata corespunzatoare
punctajului obtinut.
(5) Informatiile necesare stabilirii punctajului in baza criteriilor
prevazute in anexa la ordonanta de urgenta se preiau din ultimul bilant
contabil anual si din anexele la acesta, intocmite de debitor in conformitate
cu prevederile legale in vigoare si depuse la organele fiscale teritoriale,
precum si din documentele si declaratiile anexate la cererea de acordare a
inlesnirilor la plata, conform art. 3 din prezentele norme metodologice.
(6) Documentatia intocmita de debitori, persoane juridice sau asociatii
fara personalitate juridica, depusa la organul fiscal la care sunt inregistrati
ca platitori de impozite si taxe, se completeaza de catre acesta cu cap. I si
II din referatul intocmit conform modelului prezentat in anexa nr. 4 la
prezentele norme metodologice. Pentru cererile depuse in baza art. 28 din
ordonanta de urgenta organul fiscal la care debitorul este inregistrat ca
platitor de impozite si taxe va intocmi un referat prin care confirma achitarea
debitelor ramase de plata din esalonare si a majorarilor stabilite in
conformitate cu art. 83 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, aprobata si
modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile ulterioare. Recalcularea
majorarilor pana la data achitarii integrale a debitelor ce au facut obiectul
esalonarii se face de organul fiscal la care debitorul este inregistrat ca
platitor de impozite si taxe.
(7) In cazul obligatiilor ce fac obiectul cererilor de inlesniri la plata
ale debitorilor mentionati la art. 3 alin. (1) lit. a) din prezentele norme
metodologice, organul fiscal respectiv va solicita organelor fiscale la care
sucursalele sau punctele de lucru stabile sunt inregistrate ca platitoare de
impozite si taxe intocmirea unor referate prin care se certifica cuantumul
obligatiilor restante la bugetul de stat ale acestora si care cuprind si informatii
referitoare la criteriile prevazute la pct. 8, 10, 11, 13 si 14 din anexa la
ordonanta de urgenta.
(8) Organul fiscal la care debitorul, persoana juridica, este inregistrat
ca platitor de impozite si taxe, dupa ce primeste referatele de la organele
fiscale teritoriale la care sunt inregistrate sucursalele si punctele de lucru
stabile, completeaza cap. I si II din referatul intocmit conform modelului
prezentat in anexa nr. 4 si incepe procedura de solutionare, iar acordarea
inlesnirilor se face conform competentelor mentionate la art. 2.
(9) Pe baza documentelor intocmite conform alin. (6), (7) si (8) organul
competent in solutionarea cererii de acordare a inlesnirilor la plata verifica
documentatia si modul de completare a cap. I si II din referatul intocmit
conform modelului prezentat in anexa nr. 4, preia datele in produsul informatic
si editeaza referatul in forma completa.
(10) In cazul in care competenta de acordare a inlesnirilor la plata este a
Ministerului Finantelor Publice, directiile generale ale finantelor publice
judetene si a municipiului Bucuresti, dupa caz, verifica si analizeaza
documentatia si avizeaza, dupa caz, cap. I si II din referatul intocmit conform
modelului prezentat in anexa nr. 4 de catre organul fiscal la care a fost
depusa cererea.
(11) Pentru debitorii care beneficiaza de prevederile art. 9 alin. (2) din
ordonanta de urgenta directiile generale ale finantelor publice judetene sau a
municipiului Bucuresti, dupa caz, vor intocmi referatul motivat prevazut la
art. 9 alin. (3) din ordonanta de urgenta, pe baza datelor din memoriul
debitorului sau a procesului-verbal de constatare a pierderilor suferite ca
urmare a calamitatilor naturale, dupa caz.
(12) Pentru cererile debitorilor de importanta zonala sau care au suferit
pierderi ca urmare a calamitatilor naturale referatul intocmit conform alin.
(11) se supune spre avizare Comisiei de dialog social constituite la nivelul
prefecturii.
(13) Pentru cererile debitorilor de importanta nationala semnificativa referatele
intocmite conform alin. (11) se supun spre avizare Comisiei de dialog social
constituite la nivelul Ministerului Finantelor Publice.
(14) Pe baza referatelor intocmite conform alin. (11) si avizate in
conditiile alin. (12) si (13) directiile generale ale finantelor publice
judetene si a municipiului Bucuresti, dupa caz, completeaza cap. I si II din
referatul intocmit conform modelului prezentat in anexa nr. 4, care cuprinde
sinteza informatiilor din documentatia debitorului.
(15) Documentatia intocmita de debitori, persoane fizice, care desfasoara
activitati independente, depusa la organul fiscal de domiciliu, va fi
completata, dupa caz, cu copii de pe contul fiscal personal pe ultimii 2 ani,
precum si cu actul constatator intocmit cu ocazia verificarii pe teren a
cererii de acordare a inlesnirilor la plata obligatiilor restante la bugetul de
stat, din care sa rezulte:
a) situatia starii materiale a contribuabilului (bunuri imobile si mobile
ale debitorului si ale membrilor familiei sale);
b) posibilitati de incasare a debitului;
c) alte elemente utile pentru solutionarea cererii.
(16) Inlesnirile la plata se acorda de organele competente prevazute la
art. 2 prin incheierea cu debitorii a unor conventii de plata conform modelului
prezentat in anexa nr. 3a) pentru persoane juridice si modelului prezentat in
anexa nr. 3b) pentru persoane fizice.
a) Conventia cuprinde, printre altele, tipul obligatiilor si suma acestora,
care fac obiectul inlesnirilor la plata, natura inlesnirilor acordate, perioada
de acordare, conditiile ce trebuie indeplinite pentru mentinerea valabilitatii
inlesnirii, cuantumul majorarilor ce trebuie achitate, precum si graficele de
esalonare la plata, care fac parte integranta din aceasta.
b) Conventia si graficele se intocmesc in 3 exemplare originale, unul
pentru debitor, unul pentru organul fiscal care a aprobat inlesnirea si unul
pentru organul fiscal la care debitorul a depus cererea. Pentru inlesnirile
acordate de administratiile finantelor publice ale sectoarelor municipiului
Bucuresti conventia si graficul de plata se intocmesc in doua exemplare
originale, unul pentru debitor si unul pentru organul fiscal.
Art. 5
Termenele de solutionare a cererilor de acordare a inlesnirilor la plata sunt
urmatoarele:
a) in cel mult 15 zile lucratoare de la data inregistrarii cererii de
acordare a inlesnirilor la plata organul fiscal teritorial la care aceasta a
fost depusa verifica documentatia si o completeaza in conformitate cu
prevederile art. 4;
b) completarea documentatiei de catre debitori se va face la solicitarea
scrisa a organului fiscal mentionat la lit. a);
c) termenul de inaintare la organul ierarhic superior a cererilor de
acordare a inlesnirilor la plata care depasesc competenta proprie, insotite de
documentele aferente in forma completa, este de 5 zile lucratoare;
d) termenul general de solutionare a cererilor de acordare a inlesnirilor
la plata la nivelul organelor fiscale, conform competentelor de solutionare,
este de 15 zile lucratoare de la data primirii documentatiei in forma completa.
Art. 6
(1) Pentru inlesnirile la plata a obligatiilor datorate bugetului de stat,
prevazute la art. 1 alin. (3), care se acorda la nivelul Ministerului
Finantelor Publice, conventia incheiata conform art. 6 din ordonanta de urgenta
se semneaza de secretarul de stat coordonator al Directiei generale de
administrare a veniturilor publice si a monopolurilor si de reprezentantul
legal al debitorului.
(2) Pentru inlesnirile la plata care se acorda la nivelul directiilor
generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti conventia
se semneaza de directorul general al acestora si de reprezentantul legal al
debitorului.
(3) Conventiile incheiate pentru cererile de acordare a inlesnirilor la
plata care se acorda la nivelul administratiilor finantelor publice ale
sectoarelor municipiului Bucuresti se semneaza de directorul acestora si de
reprezentantul legal al debitorului.
(4) Conventiile incheiate pentru acordarea inlesnirilor la plata se
comunica atat debitorului, cat si organului fiscal teritorial, dupa caz, de
catre Directia generala de administrare a veniturilor publice si a
monopolurilor din cadrul Ministerului Finantelor Publice, respectiv de organul
fiscal care are competenta de solutionare a cererilor.
Art. 7
Inlesnirile la plata obligatiilor datorate bugetului de stat se acorda cu
urmatoarele conditii:
1. Constituirea de catre debitori, persoane juridice, in termen de 60 de
zile de la semnarea conventiei, a unei garantii, astfel:
a) o suma egala cu doua rate medii din esalonare, reprezentand obligatii
esalonate si majorari calculate conform art. 83 din Ordonanta Guvernului nr.
11/1996, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile
ulterioare, in cazul esalonarilor la plata;
b) o suma rezultata din raportul dintre contravaloarea debitelor amanate si
majorarile calculate conform art. 83 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996,
aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile ulterioare, si
numarul de luni aprobate pentru amanare la plata, in cazul amanarilor;
c) o suma egala cu o rata medie din esalonare reprezentand obligatii
esalonate si majorari calculate conform art. 83 din Ordonanta Guvernului nr.
11/1996, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile
ulterioare, pentru debitorii care se incadreaza in prevederile art. 21 din
ordonanta de urgenta;
d) garantia poate fi constituita atat in numerar la trezoreria organului
fiscal la care debitorul este inregistrat ca platitor de impozite si taxe, cat
si sub forma unei scrisori de garantie bancara;
e) debitorii care obtin esalonari pentru sucursalele sau punctele de lucru
stabile vor constitui garantiile la dispozitia organului fiscal la care
sucursalele sau punctele de lucru stabile sunt inregistrate ca platitoare de
impozite si taxe;
f) garantia poate fi utilizata pentru stingerea atat a ratelor, cat si a
obligatiilor curente in cazurile in care debitorul este in imposibilitate de a
le achita la termenele prevazute in grafic sau la scadenta, dupa caz, cu
conditia reintregirii garantiei pana la urmatorul termen de plata din
esalonare. In cazul scrisorii de garantie utilizarea efectiva a garantiei se
face la solicitarea organului fiscal teritorial, adresata bancii garante pe
baza cererii debitorului, care invoca imposibilitatea de plata. Atunci cand s-a
constituit garantie in numerar la trezorerie, aceasta se utilizeaza la cererea
debitorului, adresata organului fiscal teritorial, atat in situatiile
mentionate mai sus, cat si pentru plata ultimelor rate din esalonare. Cererea
debitorului de a i se utiliza garantia se va depune la organul fiscal inaintea
termenului de plata a obligatiei, astfel incat incasarea ratelor prin
utilizarea garantiei sa se realizeze cu respectarea intocmai a graficului;
g) in cazul pierderii valabilitatii inlesnirii la plata organul fiscal
teritorial va executa garantia in contul obligatiilor ramase neachitate.
2. Pana la termenul primei rate de plata din esalonare, respectiv pana la
termenul de plata in cazul amanarilor, debitorul va face dovada ca nu mai are
obligatii neachitate la bugetul de stat, inclusiv majorari de intarziere si
penalitati de intarziere, altele decat cele care fac obiectul inlesnirilor la
plata.
3. De la data incheierii conventiei de acordare a inlesnirilor la plata
impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor venituri ale bugetului de stat
pentru sumele esalonate sau amanate, cu exceptia majorarilor de intarziere si a
penalitatilor de orice fel, se datoreaza si se calculeaza majorari conform
prevederilor legale, plata acestora efectuandu-se impreuna cu rata respectiva.
Pe perioada de gratie acordata la esalonare si pe perioada amanarii la plata
majorarile datorate conform legii se achita lunar. Pana la data incheierii
conventiei se calculeaza si se datoreaza majorari de intarziere si penalitati
de intarziere.
4. Pe perioada derularii inlesnirilor la plata debitorii sunt obligati sa
isi achite obligatiile curente la bugetul de stat, cu termene scadente incepand
cu data de intai a lunii urmatoare incheierii conventiei. In cazul in care
debitorii nu achita la scadenta obligatiile curente la bugetul de stat, pot
efectua plata acestora in cel mult 90 de zile, impreuna cu majorarile de
intarziere si penalitatile de intarziere aferente. Obligatiile curente la
bugetul de stat, cu scadenta dupa data de 1 octombrie a anului fiscal, impreuna
cu eventualele majorari de intarziere si penalitati de intarziere trebuie
achitate pana cel tarziu la data de 29 decembrie a anului fiscal. Debitorii
care au sucursale si/sau puncte de lucru stabile sunt obligati sa respecte
aceasta prevedere pentru toate sucursalele si/sau punctele de lucru stabile.
5. Pe perioada derularii inlesnirilor la plata debitorii nu vor participa
la nici o procedura de privatizare organizata de institutiile publice implicate
sau de agentii de privatizare, in vederea cumpararii de actiuni la alte
societati comerciale sau achizitionarii de alte valori mobiliare ori parti sociale.
6. Pe perioada derularii inlesnirilor la plata debitorii vor transmite
organului fiscal teritorial la care sunt inregistrati ca platitori de impozite
si taxe orice intentie de instrainare de active pe toata perioada derularii
inlesnirii la plata, cu exceptia debitorilor care se incadreaza in prevederile
art. 21 din ordonanta de urgenta. Organul fiscal va putea aproba instrainarea
de active, cu conditia incasarii contravalorii acestora in contul obligatiilor
bugetare pentru care s-au obtinut inlesniri la plata.
Art. 8
Diferentele de majorari de intarziere si penalitati de intarziere, ramase
de plata in sarcina debitorilor dupa acordarea reducerilor prevazute in
ordonanta de urgenta, se datoreaza incepand cu ziua lucratoare imediat urmatoare
celei in care s-a achitat ultima rata din esalonare si se considera obligatie
cu termen de plata in anul curent.
Art. 9
(1) Nerespectarea conventiilor incheiate, respectiv a termenelor de plata
si a conditiilor in care s-au acordat inlesnirile la plata, atrage anularea
acestora, inceperea imediata sau continuarea, dupa caz, a executarii silite
pentru intreaga suma neplatita si obligatia de plata a majorarilor de
intarziere si a penalitatilor de intarziere calculate de la data la care
termenele si/sau conditiile nu au fost respectate. Majorarile de intarziere si
penalitatile de intarziere scutite de plata in conformitate cu prevederile art.
12 din ordonanta de urgenta se inregistreaza in contabilitatea debitorilor, in
cuantumul mentionat in conventie, si se recupereaza la bugetul de stat conform
prevederilor legale in vigoare.
(2) O noua cerere de acordare a inlesnirilor la plata obligatiilor datorate
bugetului de stat in conformitate cu prevederile ordonantei de urgenta nu poate
fi depusa timp de 12 luni de la data nerespectarii inlesnirilor acordate
anterior in baza aceluiasi act normativ.
Art. 10
(1) Conventiile incheiate in conformitate cu art. 6 din ordonanta de
urgenta intra in vigoare de la data de intai a lunii urmatoare celei in care au
fost semnate.
(2) Incepand cu data incheierii conventiei, pentru obligatiile datorate
bugetului de stat pentru care s-au aprobat inlesniri la plata, executarea
silita nu se porneste sau nu se continua, dupa caz.
Art. 11
(1) De inlesnirile la plata prevazute la art. 1 din ordonanta de urgenta,
pentru obligatiile reprezentand impozite, taxe si alte venituri datorate
bugetului de stat, restante la data de 31 decembrie 2001, inclusiv majorarile
de intarziere si penalitatile de intarziere aferente acestora, calculate pana
la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta, beneficiaza si debitorii
aflati in procedura de reorganizare judiciara conform legii.
(2) La cererea debitorului, in proiectul planului de reorganizare va fi
cuprins tipul de inlesnire la plata care se solicita sa fie acordata pentru
obligatiile datorate bugetului de stat.
(3) Dupa confirmarea planului de reorganizare de catre judecatorul-sindic,
conform prevederilor legale in materie, cererea si documentatia intocmita de
administrator sau de administrator si debitor, dupa caz, vor fi incuviintate de
judecatorul-sindic si vor fi depuse la organul fiscal la care debitorul este
inregistrat ca platitor de impozite si taxe.
(4) Conventia incheiata cu Ministerul Finantelor Publice sau cu organele
sale teritoriale, dupa caz, de debitorii mentionati la alin. (1) va fi semnata
de administratorul societatii debitoare, iar in cazul in care activitatea
debitorului este condusa in parte de administrator, in conformitate cu atributiile
stabilite in sarcina acestuia conform art. 18 lit. c) din Legea nr. 64/1995,
republicata, conventia va fi semnata de administrator si de reprezentantul
legal al debitorului.
(5) Pentru constituirea garantiei solicitate de Ministerul Finantelor
Publice sau de organele sale teritoriale, dupa caz, in conformitate cu
prevederile art. 18 din ordonanta de urgenta, debitorul sau administratorul,
dupa caz, va solicita judecatorului-sindic confirmarea acesteia.
(6) Pe perioada derularii inlesnirii la plata debitorii pot instraina
active cu informarea Ministerului Finantelor Publice sau a organelor sale
teritoriale, dupa caz, iar sumele vor fi distribuite conform Legii nr. 64/1995,
republicata.
(7) Nerespectarea planului de reorganizare poate conduce, in cazul in care
administratorul sau oricare dintre creditori o cere, la deschiderea procedurii
falimentului si atrage pierderea valabilitatii sau anularea, dupa caz, a
inlesnirii acordate, de la data pronuntarii de catre judecatorul-sindic.
Art. 12
(1) Orice suma de restituit de la bugetul de stat, reprezentand impozite,
taxe, contributii sau alte venituri ale bugetului de stat, se compenseaza din
oficiu cu sume reprezentand obligatii datorate bugetului de stat, esalonate sau
amanate la plata, inclusiv cu majorarile calculate conform art. 83 din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, aprobata si modificata prin Legea nr.
108/1996, cu modificarile ulterioare, datorate in luna in care se face
compensarea. Compensarea se efectueaza cu ratele din esalonare in ordinea
termenelor de plata. Organul fiscal la care debitorul este inregistrat ca
platitor de impozite si taxe intocmeste un nou grafic, respectand numarul de
rate ramase din esalonare. Organul fiscal care efectueaza compensarea va
comunica debitorului pana la urmatorul termen de plata suma compensata, ratele
din esalonare care au fost stinse, precum si noul grafic de plata. Majorarile
calculate conform art. 83 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, aprobata si
modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile ulterioare, se recalculeaza
de organul fiscal la care debitorul este inregistrat ca platitor de impozite si
taxe, la cererea acestuia.
(2) Daca din decontul privind taxa pe valoarea adaugata rezulta T.V.A. de
rambursat pentru luna de raportare, contribuabilul, pe propria raspundere,
stinge din T.V.A. de plata existenta in sold din luna anterioara ratele din
graficul de esalonare a T.V.A. cu termene de plata in ordine cronologica.
Aceasta operatiune va fi comunicata de debitor organului fiscal in evidenta
caruia se afla in derulare esalonarea aprobata.
(3) Daca din decontul privind taxa pe valoarea adaugata rezulta T.V.A. de
rambursat per total, atunci cu T.V.A. de rambursat se sting ratele din graficul
de esalonare la plata, reprezentand alte impozite si taxe datorate bugetului de
stat, alin. (1) aplicandu-se in mod corespunzator.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 13
Diferentele de impozite, taxe, contributii si alte venituri ale bugetului
de stat, precum si majorarile de intarziere si penalitatile de intarziere
aferente acestora, constatate in urma controalelor efectuate ulterior de
organele competente ale Ministerului Finantelor Publice, se achita conform
prevederilor legale in vigoare.
Art. 14
(1) Pe perioada amanarii sau esalonarii la plata a obligatiilor datorate
bugetului de stat, cu exceptia majorarilor de intarziere si a penalitatilor de
orice fel, se datoreaza majorari in conformitate cu art. 83 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, cu
modificarile ulterioare.
(2) Majorarile mentionate la alin. (1) nu fac obiectul inlesnirilor la
plata reglementate de prevederile ordonantei de urgenta.
Art. 15
(1) Majorarile de intarziere si penalitatile de intarziere amanate la plata
se vor reflecta in contabilitatea debitorilor intr-un cont de ordine si
evidenta.
(2) Veniturile rezultate in urma regularizarii contabile a operatiunilor
prevazute la art. 10, 12, 14 si 28 din ordonanta de urgenta nu se impoziteaza
in conditiile in care cheltuielile care au fost influentate cu majorarile de
intarziere si penalitatile de intarziere nu au fost deductibile fiscal.
(3) Sumele stabilite conform alin. (2) se utilizeaza ca surse proprii de
finantare.
(4) Monografia contabila ce reflecta prevederile alin. (2) si (3) este
prevazuta in anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.
(5) Corespondenta dintre criteriile prevazute in anexa la ordonanta de
urgenta si informatiile din bilanturile contabile sau din situatiile financiare,
dupa caz, intocmite de debitori, persoane juridice, este prezentata in anexa
nr. 2 la prezentele norme metodologice.
Art. 16
Calculul punctajului total si stabilirea inlesnirilor ce se acorda se
efectueaza informatic, pe baza datelor introduse interactiv din referatul
intocmit de organele fiscale teritoriale si verificate pe baza documentelor
aferente.
Art. 17
Organele abilitate sa acorde inlesniri la plata, indiferent de nivelul de
competenta, vor organiza evidenta cererilor de acordare a inlesnirilor la plata
si a inlesnirilor la plata acordate.
Art. 18
(1) Organele teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice vor urmari
modul de respectare a inlesnirilor la plata pentru debitorii inregistrati ca
platitori de impozite si taxe in evidentele proprii.
(2) Organele teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice la care
debitorii sunt inregistrati ca platitori de impozite si taxe au obligatia sa
organizeze evidenta necesara in vederea transmiterii catre Oficiul Concurentei
a informatiilor referitoare la inventarul ajutoarelor de stat, potrivit
dispozitiilor legale care reglementeaza ajutorul de stat.
Art. 19
(1) Cererile de acordare a inlesnirilor la plata depuse si nesolutionate
inainte de data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice vor fi
actualizate si solutionate conform prevederilor acestora.
(2) Inlesnirile la plata acordate anterior se deruleaza in continuare in
conditiile prevazute de actele normative in baza carora au fost acordate, cu exceptia
celor care se incadreaza in prevederile art. 28 din ordonanta de urgenta.
(3) Debitorii care au beneficiat de inlesniri la plata obligatiilor
restante la bugetul de stat, acordate in baza prevederilor legale anterioare
ordonantei de urgenta, indiferent de data pierderii acestora, pot solicita
acordarea de inlesniri la plata in conditiile ordonantei de urgenta, cu
incadrarea in prevederile acesteia si cu conditia achitarii majorarilor
datorate in conformitate cu prevederile art. 83 din Ordonanta Guvernului nr.
11/1996, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile
ulterioare, calculate pana la data pierderii acestora.
Art. 20
Ajutoarele de stat mai mari de 50 miliarde lei, acordate in conditiile
ordonantei de urgenta, vor fi notificate Consiliului Concurentei de catre
Ministerul Finantelor Publice, in conformitate cu reglementarile legale privind
ajutorul de stat.
Art. 21
In situatia divizarii debitorului care beneficiaza de inlesniri la plata,
acesta este obligat sa prezinte organului fiscal teritorial la care este
inregistrat ca platitor de impozite si taxe protocolul de predare-primire,
precum si propunerile de defalcare a graficului de esalonare pe baza caruia
organul fiscal teritorial procedeaza la intocmirea noilor grafice de esalonare
pe entitati rezultate din divizare.
Art. 22
Informatiile referitoare la impozite, taxe, contributii si alte venituri
ale bugetului de stat ale debitorilor care beneficiaza de prevederile
ordonantei de urgenta constituie secret fiscal, potrivit legii.
ANEXA 1
la normele metodologice
MONOGRAFIA CONTABILA
Pentru reflectarea in contabilitate a operatiunilor prevazute la art. 10,
12, 14 si 28 din ordonanta de urgenta se procedeaza astfel:
a) majorarile de intarziere si penalitatile de intarziere amanate la plata
conform prevederilor art. 10 din ordonanta de urgenta se vor inregistra in
debitul contului de ordine si evidenta 8038 "Alte valori in afara
bilantului"/analitic distinct.
Majorarile de intarziere si penalitatile de intarziere mentionate mai sus
vor ramane in continuare inregistrate in conturi bilantiere, respectiv in
creditul conturilor 447 "Fonduri speciale - taxe si varsaminte
asimilate"/analitic distinct si 448 "Alte datorii si creante cu
bugetul statului"/analitic distinct;
b) in contabilitatea debitorilor, majorarile si penalitatile de intarziere
reduse, respectiv scutite la plata conform prevederilor art. 10 alin. (2) lit.
c), alin. (3) lit. c), alin. (4) lit. c) si ale art. 12, 14 si 28 din ordonanta
de urgenta, se vor reflecta in contabilitate la data indeplinirii conditiilor
in care au fost acordate inlesnirile prevazute de ordonanta de urgenta, astfel:
% = 771*1)
448 "Venituri exceptionale din
operatii
"Alte datorii si creante cu de gestiune"
bugetul statului"/analitic
distinct
447
"Fonduri speciale - taxe si
varsaminte asimilate"/analitic
distinct si concomitent
Credit cont 8038 "Alte valori in afara bilantului"/analitic
distinct
c) sumele stabilite conform prevederilor art. 11 alin. (3) din ordonanta de
urgenta, repartizate cu resurse proprii de finantare, se vor inregistra in
contabilitate astfel:
129*2) = 1068
"Repartizarea profitului" "Alte
rezerve"/analitic distinct
d) in situatia nerespectarii termenelor de plata a datoriilor esalonate si,
ca urmare, a pierderii valabilitatii inlesnirilor la plata, contul de ordine si
evidenta 8038 "Alte valori in afara bilantului"/analitic distinct se
va credita cu sumele inregistrate in debitul acestuia, in conformitate cu
prevederile lit. a).
------------
*1) Persoanele juridice care aplica Reglementarile contabile armonizate cu
Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele
Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 94/2001, utilizeaza contul 1173 "Rezultatul reportat provenit
din modificarile politicilor contabile", iar microintreprinderile
utilizeaza contul 758 "Alte venituri din exploatare".
*2) Persoanele juridice care aplica Reglementarile contabile armonizate cu
Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele
Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 94/2001, utilizeaza contul 1173 "Rezultatul reportat provenit
din modificarile politicilor contabile".
ANEXA 2*)
la normele metodologice
*) Anexa nr. 2 este reprodusa in facsimil.
CORESPONDENTA
dintre indicatorii care stau la baza criteriilor prevazute in anexa la
ordonanta de urgenta si informatiile cuprinse in bilanturile contabile
______________________________________________________________________________
| Denumire indicator | Persoane juridice care aplica
|
| | Reglementarile contabile armonizate cu Directiva
|
| | a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu
|
| | Standardele Internationale de Contabilitate
|
|
|__________________________________________________|
| | formular | nr. rand | coloana
|
|___________________________|______________________|______________|____________|
|Cifra de afaceri | Cont de profit si | 01 | 2
|
| | pierdere (cod 20) | |
|
|___________________________|______________________|______________|____________|
|Total datorii (datorii | Bilant | 47 | 2
|
|bugetare + datorii pe | | |
|
|termen scurt) | | |
|
|___________________________|______________________|______________|____________|
|Active circulante | Bilant | 37 | 2
|
|___________________________|______________________|______________|____________|
|Datorii totale sub 1 an | Bilant | 47 | 2
|
|___________________________|______________________|______________|____________|
|Total active | Bilant | 20 + 37 + 38 | 2
|
|___________________________|______________________|______________|____________|
|Total datorii | Bilant | 47 + 58 | 2 |
|___________________________|______________________|______________|____________|
______________________________________________________________________________
| Denumire indicator | Persoane juridice care aplica situatii
|
| | financiare anuale simplificate (inclusiv
|
| | microintreprinderile care intocmesc
|
| | aceste situatii)
|
| |__________________________________________________|
| | Formular | nr. rand | coloana
|
|___________________________|______________________|______________|____________|
|Cifra de afaceri |Cont de profit si | 03 | 2
|
| |pierdere (cod 20) | |
|
|___________________________|______________________|______________|____________|
|Total datorii (datorii |Situatia creantelor si| 47 | 2
|
|bugetare + datorii pe |datoriilor (col 23) | |
|
|termen scurt) | | |
|
|___________________________|______________________|______________|____________|
|Active circulante |Bilant | 37 | 2
|
|___________________________|______________________|______________|____________|
|Datorii totale sub 1 an |Situatia creantelor si| 47 | 2
|
| |datoriilor (col 23) | |
|
|___________________________|______________________|______________|____________|
|Total active |Bilant | 43 | 2
|
|___________________________|______________________|______________|____________|
|Total datorii |Bilant | 76 | 2
|
|___________________________|______________________|______________|____________|
______________________________________________________________________________
| Denumire indicator | Microintreprinderi (care intocmesc
|
| | situatii financiare dupa modelul
|
| | aprobat prin O.M.F.P. nr. 1880/2001)
|
|
|__________________________________________________|
| | formular | nr. rand | coloana
|
|___________________________|______________________|______________|____________|
|Cifra de afaceri |Cont de profit si | 01 | 2
|
| |pierdere (cod 20) | |
|
|___________________________|______________________|______________|____________|
|Total datorii (datorii |Bilant | 16 | 2
|
|bugetare + datorii pe | | |
|
|termen scurt) | | | |
|___________________________|______________________|______________|____________|
|Active circulante |Bilant | 11 | 2
|
|___________________________|______________________|______________|____________|
|Datorii totale sub 1 an |Bilant | 16 | 2
|
|___________________________|______________________|______________|____________|
|Total active |Bilant | 04 + 11 + 12 | 2
|
|___________________________|______________________|______________|____________|
|Total datorii |Bilant | 16 + 22 | 2
|
|___________________________|______________________|______________|____________|
ANEXA 3a)*)
la normele metodologice
MODEL (persoane juridice)
*) Anexa nr. 3a) este reprodusa in facsimil.
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE SOCIETATEA COMERCIALA
D.G.F.P. JUDETENE ........... ADRESA _________________
A.F.P. SECTOR ..... Bucuresti CF/CUI _________________
CONVENTIA Nr. .......... din ...................
intre Ministerul Finantelor Publice si Societatea Comerciala
...................
Urmare cererii nr. ______ din data de __________ a S.C.
___________________, inregistrata la _________________ sub nr. _______ si
transmisa la ______________ sub nr. ______, prin care se solicita acordarea de
inlesniri la plata obligatiilor catre bugetul de stat si pe baza analizei
documentatiei conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
40/2002 si Ordinului Ministrului Finantelor Publice .................. pentru
aprobarea Normelor metodologice privind procedura si competentele de acordare a
inlesnirilor la plata obligatiilor restante la bugetul de stat administrate de
Ministerul Finantelor Publice, s-au aprobat urmatoarele:
esalonarea la plata pe ____ luni, cu ____ luni perioada de gratie a
urmatoarelor obligatii:
__________________________________________________________________
| Tipul obligatiei bugetare esalonate | Suma (lei) |
|___________________________________________________|______________|
| Impozit 1 | |
|___________________________________________________|______________|
| Impozit 2 | |
|___________________________________________________|______________|
| Majorari de intarziere aferente impozitului ..... | |
|___________________________________________________|______________|
| Penalitati de intarziere aferente impozitului ... | |
|___________________________________________________|______________|
| Penalitati | |
|___________________________________________________|______________|
| Amenzi | |
|___________________________________________________|______________|
| Altele ...... | |
|___________________________________________________|______________|
| TOTAL | |
|___________________________________________________|______________|
amanarea la plata pana la ___________________ (cel mult pana la data de 29
decembrie a anului fiscal in curs) a urmatoarelor obligatii:
__________________________________________________________________
| Tipul obligatiei bugetare esalonate | Suma (lei) |
|___________________________________________________|______________|
| Impozit 1 | |
|___________________________________________________|______________|
| Impozit 2 | |
|___________________________________________________|______________|
| Majorari de intarziere aferente impozitului ..... | |
|___________________________________________________|______________|
| Penalitati de intarziere aferente impozitului ... | |
|___________________________________________________|______________|
| Penalitati | |
|___________________________________________________|______________|
| Amenzi | |
|___________________________________________________|______________|
| Altele ...... | |
|___________________________________________________|______________|
| TOTAL | |
|___________________________________________________|______________|
Majorarile calculate in conformitate cu prevederile art. 83 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata si
modificata prin Legea nr. 108/1996, cu completarile si modificarile sale
ulterioare, pentru debitele esalonate si/sau amanate la plata reprezinta
______________ lei.
Graficul de esalonare la plata este prezentat in ANEXA care face parte
integranta din prezenta conventie.
Amanarea de plata a majorarilor de intarziere si a penalitatilor de
intarziere in suma totala de __________________ lei pana la ultimul termen de
plata din grafic.
In situatia in care au fost respectate intocmai termenele de plata din
esalonare si conditiile in care aceasta a fost acordata, dupa ultimul termen de
plata din esalonare, debitorul beneficiaza de reducerea cu ______%/scutirea la
plata a majorarilor de intarziere si a penalitatilor de intarziere,
reprezentand _______________ lei, astfel:
________________________________________________________________
| Tipul obligatiei | Suma | Suma reprezentand |
| | amanata | reducerea/scutirea |
| | | (50%, 75%, 100%) |
| | | in conditiile legii |
|______________________________|___________|_____________________|
| Majorari de intarziere | | |
| aferente impozitului ....... | | |
|______________________________|___________|_____________________|
| Penalitati de intarziere | | |
| aferente impozitului ...... | | |
|______________________________|___________|_____________________|
| .................... | | |
|______________________________|___________|_____________________|
| TOTAL | | |
|______________________________|___________|_____________________|
Scutirea la plata a majorarilor de intarziere si a penalitatilor de
intarziere, in conditiile art. 12, 14 si 28, dupa caz.
______________________________________________________________________________
| Obligatia | Art. 12 | Art. 14 | Art. 28
|
|__________________________________________|___________|___________|___________|
| Majorari de intarziere pentru: ......... | | |
|
|__________________________________________|___________|___________|___________|
| Penalitati de intarziere pentru: ....... | | |
|
|__________________________________________|___________|___________|___________|
| .................. | | |
|
|__________________________________________|___________|___________|___________|
| TOTAL | | |
|
|__________________________________________|___________|___________|___________|
Inlesnirea la plata obligatiilor la bugetul de stat se acorda cu
urmatoarele conditii:
a) constituirea de catre debitor, a unei garantii in suma de
_______________ lei conform art. 7 din normele metodologice;
b) pana la termenul primei rate de plata din esalonare, respectiv pana la
termenul de plata in cazul amanarilor, debitorul va face dovada ca nu mai are
obligatii neachitate la bugetul de stat, inclusiv majorari de intarziere si
penalitati de intarziere, altele decat cele care fac obiectul inlesnirilor la
plata;
c) de la data incheierii conventiei de acordare a inlesnirilor la plata
impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor venituri ale bugetului de stat,
pentru sumele esalonate sau amanate, cu exceptia majorarilor de intarziere si a
penalitatilor de orice fel, se datoreaza si se calculeaza majorari conform
prevederilor legale, plata acestora efectuandu-se impreuna cu rata respectiva.
Pe perioada de gratie acordata la esalonare si pe perioada amanarii la plata,
majorarile datorate conform legii se achita lunar. Pana la data incheierii
conventiei se calculeaza si se datoreaza majorari de intarziere si penalitati
de intarziere;
d) pe perioada derularii inlesnirilor la plata, debitorul este obligat
sa-ti achite obligatiile curente la bugetul de stat cu termene scadente
incepand cu data de intai a lunii urmatoare incheierii conventiei. In cazul in
care debitorul nu achita la scadenta obligatiile curente la bugetul de stat,
poate efectua plata acestora in cel mult 90 de zile, impreuna cu majorarile de
intarziere si penalitatile de intarziere aferente. Obligatiile curente la
bugetul de stat cu scadenta dupa data de 01 octombrie a anului fiscal, impreuna
cu eventualele majorari de intarziere si penalitati de intarziere trebuie
achitate pana cel tarziu la data de 29 decembrie a anului fiscal.
e) Pe perioada derularii inlesnirilor la plata, debitorul nu poate
participa la nici o procedura de privatizare organizata de institutiile publice
implicate sau de agentii de privatizare, in vederea cumpararii de actiuni la
alte societati comerciale sau la achizitionarea de alte valori mobiliare ori
parti sociale.
f) Pe perioada derularii inlesnirilor la plata, debitorul va transmite
organului fiscal teritorial unde este inregistrat ca platitor de impozite si
taxe, orice intentie de instrainare de active cu exceptia debitorului care se
incadreaza in prevederile art. 21 din ordonanta de urgenta. Organul fiscal va
putea aproba instrainarea de active cu conditia incasarii contravalorii
acestora in contul obligatiilor bugetului de stat pentru care s-au obtinut
inlesniri la plata.
Nerespectarea prezentei conventii, respectiv a termenelor de plata si a
conditiilor in care s-au acordat inlesnirile la plata atrage anularea acestora,
inceperea imediata sau continuarea, dupa caz, a executarii silite pentru
intreaga suma neplatita si obligatia de plata a majorarilor de intarziere si a
penalitatilor de intarziere calculate de la data la care termenele si/sau
conditiile nu au fost respectate. Majorarile de intarziere si penalitatile de
intarziere amanate la plata in vederea reducerii/scutirii in conformitate cu
art. 10 se storneaza din contul de ordine si evidenta in care au fost
inregistrate.
Majorarile de intarziere si penalitatile de intarziere scutite de plata in
conformitate cu prevederile art. 12 din ordonanta de urgenta, se inregistreaza
in contabilitatea debitorului in cuantumul mentionat in conventie.
O noua cerere pentru acordarea unor inlesniri la plata obligatiilor
bugetului de stat in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 40/2002 nu poate fi depusa timp de 12 luni de la data
nerespectarii inlesnirilor acordate anterior in baza aceluiasi act normativ.
ORGANUL COMPETENT CARE ACORDA DEBITOR
INLESNIREA LA PLATA
ANEXA 3b)*)
la normele metodologice
MODEL (persoane fizice)
*) Anexa nr. 3b) este reprodusa in facsimil.
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE SOCIETATEA COMERCIALA
D.G.F.P. JUDETENE ........... ADRESA _________________
A.F.P. SECTOR ..... Bucuresti CF/CUI _________________
CONVENTIA Nr. .......... din ...................
intre Ministerul Finantelor Publice si Societatea Comerciala
...................
Urmare cererii nr. ____ din data de ________ a debitorului
________________, inregistrata la _________________ sub nr. _______ si
transmisa la ______________ sub nr. ______, prin care se solicita acordarea de
inlesniri la plata obligatiilor catre bugetul de stat si pe baza analizei
documentatiei conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
40/2002 si Ordinului Ministrului Finantelor Publice ......................
pentru aprobarea Normelor metodologice privind procedura si competentele de
acordare a inlesnirilor la plata obligatiilor restante la bugetul de stat
administrate de Ministerul Finantelor Publice, s-au aprobat urmatoarele:
esalonarea la plata pe ____ luni, cu ____ luni perioada de gratie cuprinse
in perioada de esalonare, a urmatoarelor obligatii:
__________________________________________________________________
| Tipul obligatiei bugetare esalonate | Suma (lei) |
|___________________________________________________|______________|
| Impozit 1 | |
|___________________________________________________|______________|
| Impozit 2 | |
|___________________________________________________|______________|
| Majorari de intarziere aferente impozitului ..... | |
|___________________________________________________|______________|
| Penalitati de intarziere aferente impozitului ... | |
|___________________________________________________|______________|
| Penalitati | |
|___________________________________________________|______________|
| Amenzi | |
|___________________________________________________|______________|
| Altele ...... | |
|___________________________________________________|______________|
| TOTAL | |
|___________________________________________________|______________|
amanarea la plata pana la _____________________ (cel mult pana la data de
29 decembrie a anului fiscal in curs) a urmatoarelor obligatii:
__________________________________________________________________
| Tipul obligatiei bugetare esalonate | Suma (lei) |
|___________________________________________________|______________|
| Impozit 1 | |
|___________________________________________________|______________|
| Impozit 2 | |
|___________________________________________________|______________|
| Majorari de intarziere aferente impozitului ..... | |
|___________________________________________________|______________|
| Penalitati de intarziere aferente impozitului ... | |
|___________________________________________________|______________|
| Penalitati | |
|___________________________________________________|______________|
| Amenzi | |
|___________________________________________________|______________|
| Altele ...... | |
|___________________________________________________|______________|
| TOTAL | |
|___________________________________________________|______________|
Majorarile calculate in conformitate cu prevederile art. 83 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata si
modificata prin Legea nr. 108/1996, cu completarile si modificarile sale
ulterioare, pentru debitele esalonate si/sau amanate la plata reprezinta
_________________ lei.
Graficul de esalonare la plata este prezentat in ANEXA care face parte
integranta din prezenta conventie.
Reducerea/scutirea la plata a majorarilor de intarziere si a penalitatilor
de intarziere, astfel:
________________________________________________________
| Obligatia | SUMA (lei) |
|______________________________________|_________________|
| Majorari de intarziere pentru: ..... | |
|______________________________________|_________________|
| Penalitati de intarziere pentru: ... | |
|______________________________________|_________________|
| .................. | |
|______________________________________|_________________|
| TOTAL | |
|______________________________________|_________________|
Inlesnirea la plata obligatiilor la bugetul de stat se acorda cu
urmatoarele conditii:
a) _____________________________
b) _____________________________
c) _____________________________
Nerespectarea prezentei conventii, respectiv a termenelor de plata si a
conditiilor in care s-au acordat inlesnirile la plata atrage anularea acestora,
inceperea imediata sau continuarea, dupa caz, a executarii silite pentru
intreaga suma neplatita si obligatia de plata a majorarilor de intarziere si a
penalitatilor de intarziere calculate de la data la care termenele si/sau
conditiile nu au fost respectate.
O noua cerere pentru acordarea unor inlesniri la plata obligatiilor
bugetului de stat in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 40/2002 nu poate fi depusa timp de 12 luni de la data nerespectarii
inlesnirilor acordate anterior in baza aceluiasi act normativ.
ORGANUL COMPETENT CARE DEBITOR
ACORDA INLESNIREA LA PLATA
ANEXA 4*)
la normele metodologice
MODEL
*) Anexa nr. 4 este reprodusa in facsimil.
Organul fiscal competent ________________________
(care aproba cererea)
Avizat,
REFERAT
privind calcularea punctajului final in vederea acordarii inlesnirilor la plata
obligatiilor la bugetul de stat, restante la 31 decembrie 2001
I. DATE DE IDENTIFICARE
Cererea nr. __________________ din data de ______________________________
Inregistrata la MFP cu nr. ________ din data de _________________________
Debitorul _______________________________________________________________
Adresa __________________________________________________________________
Cod fiscal/Cod unic de inregistrare/Cod numeric personal/Cod de
identificare fiscala __________________________________________________
(codurile fiscale ale sucursalelor si punctelor de lucru, dupa caz, se prezinta
intr-o anexa)
Organ fiscal unde debitorul este inregistrat ca platitor de impozite si
taxe ______________________________________________________________________
II. DATE DE ANALIZA
1. Data infiintarii debitorului (zz/ll/aa) __________
2. Vechime arierate (anul) __________________________
3. Total datorii (bugetare + pe termen scurt si mediu ________________
lei
4. Cifra de afaceri ________________
lei
5. Active circulante ________________
lei
6. Datorii totale sub 1 an ________________
lei
7. Total active ________________
lei
8. Total datorii ________________
lei
9. Numar de declaratii depuse in ultimele 24 de luni ______________
numar
10. Diferente de obligatii bugetare constatate prin
control fiscal ________________
lei
11. Total impozite declarate in cursul perioadei
verificate ________________
lei
12. Total obligatii bugetare ________________
lei
13. Are obligatii neachitate in contul impozitelor cu __
stopaj la sursa? Da
|__|
Nu
|__|
__
14. A beneficiat de inlesniri? Nu
|__|
Da respectate
|__|
Da nerespectate
|__|
15. Situatia achitarii debitelor anului curent:
15.1. Sume achitate in contul obligatiilor anului curent _______________
lei
15.2. Total obligatii cu termene de plata in anul curent _______________
lei
__
neachitate
|__|
achitat pana la 30%
|__|
achitat intre 30% si 65%
|__|
achitat intre 65% si 90%
|__|
achitat peste 90%
|__|
16. Situatia achitarii integrale a debitelor din anii __
precedenti: Da
|__|
Nu
|__|
__
17. A fost sanctionat pentru evaziune fiscala? Da
|__|
Nu
|__|
__
18. Situatia capitalurilor proprii: Negative
|__|
Pozitive
|__|
19. Mobilitatea contribuabilului d.p.d.v al sediului: __
sediu stabil in ultimii 5 ani
|__|
o schimbare in ultimii 5 ani
|__|
2 sau mai multe schimbari in ultimii 5 ani
|__|
20. Mentiuni la Registrul Comertului privind schimbarea
actionarului/asociatului principal: __
nici o schimbare sau o schimbare in ultimii 5 ani
|__|
2 sau mai multe schimbari in ultimii 5 ani
|__|
21. A avut relatii contractuale cu unitati economice cu
finantare bugetara si nu a incasat la termen __
contravaloarea acestora? Da
|__|
Nu
|__|
22. La data scadentei obligatiilor bugetare a avut
disponibilitati banesti care acopereau in intregime __
nivelul obligatiilor? Da
|__|
Nu
|__|
23. Desfasoara in principal activitati pentru care
incaseaza contravaloarea marfii sau a serviciului
prestat anticipat ori la data transferului
dreptului de proprietate, respectiv a prestarii __
serviciului? Da
|__|
Nu
|__|
24. A inregistrat clienti neincasati si avansuri
acordate furnizorilor cu care societatea comerciala
sau actionarii/asociatii acesteia sunt in relatii
de dependenta, relatia de dependenta fiind cea
stabilita in situatia in care persoana fizica ori
juridica este actionar/asociat semnificativ in
ambele societati comerciale, pe perioada care au __
acumulat obligatii bugetare restante? Da
|__|
Nu
|__|
25. A platit dividende actionarilor/asociatilor, altii
decat institutiile publice implicate in procesul de
privatizare, in perioada in care au acumulat __
obligatii bugetare restante? Da
|__|
Nu
|__|
26. Are importanta economico-sociala nationala sau
zonala semnificativa sau au fost afectati de
calamitati naturale in perioada in care au __
inregistrat obligatii bugetare restante? Da
|__|
Nu
|__|
27. Principalul obiect de activitate il reprezinta __
organizarea jocurilor de noroc? Da
|__|
Nu
|__|
28. A fost sanctionat penal pentru infractiuni de __
evaziune fiscala? Da
|__|
Nu
|__|
29. Sume solicitate
______________________________________________________________________________
| Obligatia | Debite | Majorari de | Penalitati de
|
| | | intarziere | intarziere
|
|__________________|_____________|__________________|__________________________|
| Impozitul ...... | | |
|
|__________________|_____________|__________________|__________________________|
| | | | |
|__________________|_____________|__________________|__________________________|
| | | |
|
|__________________|_____________|__________________|__________________________|
| Amenzi | | X | X
|
|__________________|_____________|__________________|__________________________|
| Penalitati | | X | X
|
|__________________|_____________|__________________|__________________________|
| Total | | |
|
|__________________|_____________|__________________|__________________________|
30. Sume achitate de la data depunerii cererii (conform art. 12 din
ordonanta de urgenta)
______________________________________________________________________________
| Obligatia | Debite | Majorari de | Penalitati de
|
| | | intarziere | intarziere
|
|__________________|_____________|__________________|__________________________|
| | | |
|
|__________________|_____________|__________________|__________________________|
| | | |
|
|__________________|_____________|__________________|__________________________|
| | | |
|
|__________________|_____________|__________________|__________________________|
| Amenzi | | X | X
|
|__________________|_____________|__________________|__________________________|
| Penalitati | | X | X
|
|__________________|_____________|__________________|__________________________|
| Total | | | |
|__________________|_____________|__________________|__________________________|
NOTA: Datele prevazute la pct. 9, 13, 14, 15, 16, 29 si 30 din acest
capitol se prezinta pe fiecare unitate platitoare de impozite si taxe cu
precizarea organului fiscal unde aceasta este inregistrata ca platitor de
impozite si taxe.
Organul fiscal care primeste si analizeaza cererea
__________________________________________________
Intocmit Verificat
Nume, prenume, functia Nume, prenume, functia
Data ___________________
III. CALCULUL PUNCTAJULUI:
a) pe baza criteriilor
1) Vechimea contribuabilului (data de inceperea
activitatii; la societatile rezultate din divizare,
vechimea o da unitatea din care s-a divizat noua
societate) ......................................... puncte:
____________
2) Raportul dintre vechimea arieratelor si vechimea
contribuabilului ................................... puncte:
____________
3) Mobilitatea contribuabilului din punct de vedere al
sediului ........................................... puncte:
____________
4) Mentiuni la Registrul Comertului privind schimbarea
actionarului/asociatului principal ................. puncte:
____________
5) Indatorare financiara .............................. puncte:
____________
6) Lichiditate globala ................................ puncte:
____________
7) Solvabilitate ...................................... puncte:
____________
8) Date privind declaratiile de impozite, taxe si
contributii ........................................ puncte:
____________
9) Raportul dintre diferentele de obligatiile bugetare
constatate prin control fiscal si totalul
impozitelor declarate in cursul perioadei verificate
(pe feluri de impozite) ............................ puncte:
____________
10) Obligatii neachitate in contul impozitelor cu
stopaj la sursa: .................................. puncte:
____________
11) Daca a beneficiat anterior de inlesniri ........... puncte:
____________
12) A avut relatii contractuale cu unitati economice cu
finantare bugetara si nu a incasat la termen
contravaloarea acestora ........................... puncte:
____________
13) Situatia achitarii debitelor anului curent ........ puncte:
____________
14) A fost sanctionat pentru evaziune fiscala ......... puncte:
____________
15) Raportul dintre suma totala solicitata pentru
inlesniri la plata (debite si majorari de
intarziere si penalitati de intarziere) si cifra de
afaceri ........................................... puncte:
____________
TOTAL
____________
b) Corectarea punctajului
1) cu minus 10 puncte in situatia in care la data
scadentei obligatiilor bugetare disponibilitatile
banesti ale debitorului acopereau in intregime
nivelul obligatiilor ............................... puncte:
____________
2) cu minus 40 puncte debitorii care desfasoara in
principal activitati pentru care incaseaza
contravaloarea marfii sau a serviciului prestat
anticipat sau la data transferului dreptului de
proprietate, respectiv, a prestarii serviciului .... puncte:
____________
3) cu minus 20 puncte pentru debitorii care pe perioada
pentru care au acumulat obligatii bugetare restante,
inregistreaza clienti neincasati si avansuri
acordate furnizorilor cu care societatea sau
actionarii/asociatii acesteia sunt in relatii de
dependenta, relatia de dependenta fiind cea
stabilita in situatia in care o persoana fizica sau
juridica este actionar/asociat semnificativ in
ambele societati ................................... puncte:
____________
4) cu minus 20 puncte pentru debitorii care
inregistreaza capitaluri proprii negative .......... puncte: ____________
5) cu minus 10 puncte pentru debitorii care in perioada
in care au acumulat obligatii bugetare restante au
platit dividende actionarilor/asociatilor, altii
decat institutiile publice implicate in procesul de
privatizare ........................................ puncte:
____________
TOTAL PUNCTAJ CORECTAT ......... puncte:
____________
c) Punctaj aditional
cu plus 40 de puncte daca debitorul obtine un
punctaj corectat mai mic de 14 puncte, dar are o
importanta economico-sociala zonala sau nationala
semnificativa sau a fost afectat de calamitati
naturale in perioada in care a inregistrat
obligatii bugetare restante ........................ puncte: ____________
TOTAL PUNCTAJ FINAL ............ puncte:
____________
IV. Numarul de luni de esalonare la plata obligatiilor
bugetare, inclusiv perioada de gratie, determinat
pe baza raportului procentual dintre totalul
obligatiilor bugetare si cifra de afaceri ......... luni:
______________
V. CONCLUZII
1. esalonarea la plata pe o perioada de ____ luni, cu _____ luni perioada
de gratie cuprinse in perioada de esalonare, a obligatiilor datorate bugetului
de stat, astfel:
_____________________________________________________________
|Nr. | Denumirea obligatiei | Suma (lei) |
|crt.| | |
|____|_____________________________________|__________________|
| | impozitul ......................... | |
|____|_____________________________________|__________________|
| | | |
|____|_____________________________________|__________________|
| | majorari de intarziere pentru ..... | |
|____|_____________________________________|__________________|
| | | |
|____|_____________________________________|__________________|
| | penalitati de intarziere pentru ... | |
|____|_____________________________________|__________________|
| | | |
|____|_____________________________________|__________________|
| | contributii pentru ................ | |
|____|_____________________________________|__________________|
| | | |
|____|_____________________________________|__________________|
| | penalitati pentru ................. | |
|____|_____________________________________|__________________|
| | | |
|____|_____________________________________|__________________|
| | amenzi pentru ..................... | |
|____|_____________________________________|__________________|
| | | |
|____|_____________________________________|__________________|
| | TOTAL GENERAL | |
|____|_____________________________________|__________________|
2. Amanari la plata pana la __________________________, astfel:
_____________________________________________________________
|Nr. | Denumirea obligatiei | Suma (lei) |
|crt.| | |
|____|_____________________________________|__________________|
| | impozitul ......................... | |
|____|_____________________________________|__________________|
| | | |
|____|_____________________________________|__________________|
| | majorari de intarziere pentru ..... | |
|____|_____________________________________|__________________|
| | | |
|____|_____________________________________|__________________|
| | penalitati de intarziere pentru ... | |
|____|_____________________________________|__________________|
| | | |
|____|_____________________________________|__________________|
| | contributii pentru ................ | |
|____|_____________________________________|__________________|
| | | |
|____|_____________________________________|__________________|
| | penalitati pentru ................. | |
|____|_____________________________________|__________________|
| | | |
|____|_____________________________________|__________________|
| | Amenzi pentru ..................... | |
|____|_____________________________________|__________________|
| | | |
|____|_____________________________________|__________________|
| | TOTAL GENERAL | |
|____|_____________________________________|__________________|
3. Amanarea in vederea reducerii sau scutirii, dupa caz, pana la ultimul
termen de plata din esalonare a majorarilor de intarziere si penalitatilor de
intarziere, astfel:
______________________________________________________________________________
|Nr. | Obligatia | Suma | Reducere | Reducere | Reducere
|
|crt.| | amanata | 50% | 75% | 100%
|
| | | (lei) | | |
|
|____|___________________________|_________|__________|__________|_____________|
| | majorari de intarziere | | | |
|
| | pentru: ................. | | | |
|
|____|___________________________|_________|__________|__________|_____________|
| | | | | |
|
|____|___________________________|_________|__________|__________|_____________|
| | penalitati de intarziere | | | |
|
| | pentru: ................. | | | |
|
|____|___________________________|_________|__________|__________|_____________|
| | | | | |
|
|____|___________________________|_________|__________|__________|_____________|
| | TOTAL GENERAL | | | |
|
|____|___________________________|_________|__________|__________|_____________|
Nota: Reducerea cu 50%, 75% si respectiv 100% se marcheaza cu "X"
in coloana corespunzatoare.
4. Scutirea la plata a majorarilor de intarziere si a penalitatilor de
intarziere, in conditiile art. 12, 14 si 28, dupa caz.
______________________________________________________________________________
|Nr. | | Art. 12 | Art. 14 | Art. 28
|
|crt.| Obligatia | Sume | Sume | Sume
|
| | | (lei) | (lei) | (lei)
|
|____|__________________________________________|_________|_________|__________|
| | majorari de intarziere pentru: ......... | | |
|
|____|__________________________________________|_________|_________|__________|
| | | | |
|
|____|__________________________________________|_________|_________|__________|
| | penalitati de intarziere pentru: ....... | | |
|
|____|__________________________________________|_________|_________|__________|
| | | | |
|
|____|__________________________________________|_________|_________|__________|
| | TOTAL GENERAL | | |
|
|____|__________________________________________|_________|_________|__________|
5. Majorarile calculate in conformitate cu art. 83 din Ordonanta Guvernului
nr. 11/1996 pentru debitele esalonate la plata conform pct. 1 de mai sus, sunt
in suma de .......................... lei.
6. Garantia stabilita pentru perioada de esalonare/amanare este de
................ lei.
Intocmit Verificat,
Nume, prenume, functia (sef compartiment)
Nume, prenume
NOTA:
Organele fiscale care primesc si analizeaza cererile de acordare a
inlesnirilor la plata completeaza numai capitolele I si II si semneaza pentru
intocmire;
Organele fiscale care acorda inlesniri la plata verifica documentatia si
modul de completare a capitolelor I si II, preiau datele in produsul informatic
si editeaza referatul in forma completa.