ORDIN
Nr. 1726 din 12 decembrie 2002
pentru modificarea si completarea Normelor metodologice privind procedura si
competentele de acordare a inlesnirilor la plata obligatiilor restante la
bugetul de stat, administrate de Ministerul Finantelor Publice, aprobate prin
Ordinul ministrului finantelor publice nr. 580/2002
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 914 din 16 decembrie 2002
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul prevederilor art. 14 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr.
18/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice,
avand in vedere prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/2002
pentru recuperarea arieratelor bugetare, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 491/2002, cu modificarile ulterioare,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Anexa la Ordinul ministrului finantelor publice nr. 580/2002 pentru
aprobarea Normelor metodologice privind procedura si competentele de acordare a
inlesnirilor la plata obligatiilor restante la bugetul de stat, administrate de
Ministerul Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare, se
modifica si se completeaza astfel:
1. La articolul 1 alineatul (6), litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) in totalul obligatiilor prevazute la art. 13 din ordonanta de
urgenta, astfel cum a fost modificata prin Legea nr. 491/2002, intra totalul
obligatiilor bugetare datorate si neachitate, creditele scandente (mai putin
limitele de creditare pentru contul curent) si furnizorii neachitati peste
termenele contractuale;"
2. La articolul 1 alineatul (6), litera f) va avea urmatorul cuprins:
"f) prin activitati sezoniere, in sensul alin. (2) al art. 13 din
ordonanta de urgenta, astfel cum a fost modificata prin Legea nr. 491/2002, se
intelege activitatile pentru care fluxul principal al veniturilor se
localizeaza in anumite perioade ale anului; cuantumul ratelor se stabileste in
corelatie cu fluxul veniturilor obtinute de comun acord cu debitorul, iar
majorarile se datoreaza si se achita lunar. Debitorii vor intocmi o declaratie
pe propria raspundere din care sa rezulte cat reprezinta veniturile obtinute
din activitati sezoniere in totalul veniturilor realizate in ultimele 12
luni;"
3. La articolul 1, alineatul (6) se completeaza cu literele g) si h) cu
urmatorul cuprins:
"g) pentru debitorii persoane juridice, care s-au format prin fuziune
si care au obligatii restante la bugetul de stat, indicatorii prevazuti in
anexa la ordonanta de urgenta vor fi calculati prin insumarea datelor din
bilanturile contabile ale celor doua societati;
h) pentru debitorii persoane juridice, care au avut intrerupta activitatea
in anii anteriori anului in care au depus cerere de acordare a inlesnirilor la
plata si care au obligatii restante la bugetul de stat, cifra de afaceri
necesara la calcularea numarului de rate se estimeaza prin insumarea din
balantele de verificare lunare, pe o perioada de 12 luni consecutive anterioare
datei depunerii cererii, a veniturilor lunare care contribuie la constituirea
cifrei de afaceri in conformitate cu prevederile legale privind tipul de
situatii financiare anuale ce trebuie intocmite de debitori."
4. La articolul 1 alineatul (8), literele c) si d) vor avea urmatorul
cuprins:
"c) debitorii care obtin peste 63 de puncte si la data depunerii
cererilor de acordare a inlesnirilor la plata au toate obligatiile achitate la
bugetul de stat, inclusiv ale anului curent, cu exceptia majorarilor de
intarziere si a penalitatilor de intarziere aferente debitelor datorate pana la
data de 31 decembrie 2001, vor beneficia de scutirea de plata a majorarilor de
intarziere si a penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor datorate
bugetului de stat pana la data de 31 decembrie 2001, datorate si calculate pana
la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta; debitorii care obtin intre
29 si 63 de puncte si la data depunerii cererilor de acordare a inlesnirilor la
plata au toate obligatiile achitate la bugetul de stat, inclusiv ale anului
curent, cu exceptia majorarilor de intarziere si a penalitatilor de intarziere
aferente debitelor datorate pana la data de 31 decembrie 2001, vor beneficia de
reducerea cu 50% a majorarilor de intarziere si penalitatilor de intarziere
aferente obligatiilor datorate bugetului de stat pana la data de 31 decembrie
2001, datorate si calculate pana la data intrarii in vigoare a ordonantei de
urgenta; diferenta de majorari de intarziere si penalitati de intarziere ramase
de plata in sarcina debitorului dupa acordarea reducerii in conformitate cu
prevederile alin. (2) al art. 14 din ordonanta de urgenta, modificata prin
Legea nr. 491/2002, reprezinta obligatii cu termen de plata in anul curent,
respectiv data intrarii in vigoare a conventiei;
d) prevederile lit. c) se aplica si debitorilor in cazul in care au in
derulare inlesniri la plata ce au ca obiect numai majorari de intarziere si
penalitati de intarziere, scutirea acordandu-se pentru suma ramasa de plata la
data incheierii conventiei."
5. La articolul 3 alineatul (3), litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) situatia privind soldurile conturilor de disponibilitati in lei si
in valuta si depozitele bancare, inclusiv pe unitati platitoare, la data scadentei
obligatiilor restante la bugetul de stat pentru care se solicita inlesnire la
plata, precum si situatia privind creditele curente si creditele scadente;
situatia va cuprinde cuantumul obligatiilor bugetare la data scadentei acestora
in comparatie cu soldul disponibilitatilor in lei si in valuta, precum si cu
diferentele neutilizate din limitele de creditare si depozitele bancare, la
aceeasi data;"
6. La articolul 3 alineatul (3), litera d^1) va avea urmatorul cuprins:
"d^1) declaratie pe propria raspundere a reprezentantului legal al
societatilor agricole, infiintate in conformitate cu prevederile Legii nr.
36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura,
din care sa rezulte structura asociatilor, mobilitatea sediului si/sau a
asociatilor;"
7. La articolul 3 alineatul (3), litera m) va avea urmatorul cuprins:
"m) situatia privind totalul obligatiilor restante inregistrate in
ultima balanta de verificare intocmita conform prevederilor legale,
reprezentand obligatii catre toate bugetele, credite scadente (mai putin
limitele de creditare pentru contul curent) si soldul furnizorilor neachitati
la termenele contractuale;"
8. La articolul 4, alineatul (7) va avea urmatorul cuprins:
"(7) In cazul obligatiilor ce fac obiectul cererilor de inlesniri la
plata ale debitorilor mentionati la art. 3 alin. (1) lit. a) din prezentele
norme metodologice, organul fiscal respectiv va solicita organelor fiscale la
care sucursalele sau punctele de lucru stabile sunt inregistrate ca platitoare
de impozite si taxe intocmirea unor referate care sa cuprinda informatii
referitoare la numarul de declaratii de impozite si taxe depuse in ultimele 24
de luni, obligatiile neachitate in contul impozitelor cu stopaj la sursa, daca a
beneficiat anterior de inlesniri, situatia privind achitarea debitelor anului
curent, daca contribuabilul a fost sanctionat pentru evaziune fiscala, situatia
achitarii integrale a debitelor din anii precedenti, diferenta de obligatii ale
bugetului de stat constatate prin control fiscal, totalul impozitelor declarate
in cursul perioadei verificate."
9. La articolul 4, alineatul (10) va avea urmatorul cuprins:
"(10) In cazul in care competenta de acordare a inlesnirilor la plata
este a Ministerului Finantelor Publice, directiile generale ale finantelor
publice judetene si a municipiului Bucuresti, dupa caz, verifica si analizeaza
documentatia si avizeaza, dupa caz, cap. I si II din referatul intocmit conform
modelului prezentat in anexa nr. 4 de catre organul fiscal la care a fost
depusa cererea, iar pentru debitorii mentionati la art. 3 alin. (1) lit. a) vor
intocmi, pe baza referatelor transmise conform art. 4 alin. (7), si un referat
centralizator pentru sucursale si puncte de lucru."
10. La articolul 7, punctul 1 se completeaza cu literele h), i), j) si k)
cu urmatorul cuprins:
"h) garantia constituita in numerar la trezoreria organului fiscal
poate fi utilizata si pentru stingerea ultimei/ultimelor rate ramase de plata
din inlesnirea aprobata, dupa caz;
i) in cazul in care debitorul achita in totalitate una dintre obligatiile
care au facut obiectul inlesnirii la plata, nivelul garantiei constituite nu se
schimba;
j) nu se constituie garantie in cazul majorarilor de intarziere si penalitatilor
de intarziere amanate in vederea reducerii sau scutirii;
k) pentru obligatiile la bugetul de stat datorate si neachitate incepand cu
1 ianuarie 2003, pentru care se acorda amanare sau esalonare la plata, garantia
este de 100% din totalul creantelor amanate/esalonate la plata. Pentru
obligatiile la bugetul de stat restante la 31 decembrie 2002, la constituirea
garantiei se aplica prevederile art. 7 pct. 1 lit. a), b) si c)."
11. La articolul 7, punctul 4 va avea urmatorul cuprins:
"4. Pe perioada derularii inlesnirilor la plata debitorii sunt
obligati sa isi achite obligatiile curente la bugetul de stat, cu termene
scadente incepand cu data de intai a lunii urmatoare intrarii in vigoare a
conventiei. In cazul in care debitorii nu achita la scadenta obligatiile
curente la bugetul de stat, pot efectua plata acestora in cel mult 90 de zile,
impreuna cu majorarile de intarziere si penalitatile de intarziere aferente.
Obligatiile curente la bugetul de stat, cu scadenta dupa data de 1 octombrie a
anului fiscal, impreuna cu eventualele majorari de intarziere si penalitati de
intarziere trebuie achitate pana cel tarziu la data de 29 decembrie a anului
fiscal. Debitorii care au sucursale si/sau puncte de lucru stabile sunt
obligati sa respecte aceasta prevedere pentru toate sucursalele si/sau punctele
de lucru stabile."
12. La articolul 7, punctul 6 va avea urmatorul cuprins:
"6. Pe perioada derularii inlesnirilor la plata debitorii vor
transmite organului fiscal teritorial la care sunt inregistrati ca platitori de
impozite si taxe orice intentie de instrainare de active pe toata perioada
derularii inlesnirii la plata, cu exceptia debitorilor care se incadreaza in
prevederile art. 21 din ordonanta de urgenta, modificata prin Legea nr. 491/2002.
Organul fiscal va putea aproba instrainarea de active, cu conditia incasarii
contravalorii acestora in contul obligatiilor bugetare pentru care s-au obtinut
inlesniri la plata. Prin active care nu pot fi instrainate pe perioada
derularii inlesnirilor la plata decat cu acordul organului fiscal teritorial se
intelege activele corporale si necorporale, astfel cum sunt definite de Legea
contabilitatii nr. 82/1991, republicata."
13. Articolul 12 se completeaza cu alineatul (4) cu urmatorul cuprins:
"(4) Pentru ratele achitate in avans reprezentand obligatii ale
bugetului de stat si majorari datorate pe perioada esalonarii, majorarile se
recalculeaza la achitarea ultimei rate din grafic."
14. La articolul 19, dupa alineatul (3) se introduc alineatele (4) - (15)
cu urmatorul cuprins:
"(4) Pentru a beneficia de prevederile art. 28^1 alin. (1), (2) si (3)
din ordonanta de urgenta, introdus prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
147/2002, debitorii vor depune o cerere la organul fiscal teritorial unde sunt
inregistrati ca platitori de impozite si taxe.
(5) Cererea depusa de debitor va contine numarul si data documentului prin
care s-a aprobat inlesnirea initiala, sumele achitate din inlesnire, termenele
la care au fost achitate si suma reprezentand majorari de intarziere si/sau
penalitati de intarziere ce urmeaza a fi scutite la plata.
(6) Organul fiscal teritorial la care debitorul este inregistrat ca
platitor de impozite si taxe verifica, pe baza informatiilor din evidenta
analitica pe platitori, respectarea intocmai a inlesnirii la plata mentionate
in cerere, respectiv plata ratelor in cuantumul stabilit si la termen si a
conditiilor in care inlesnirea a fost acordata, intocmindu-se in acest sens un
referat.
(7) Pe baza referatului intocmit conform alin. (6) directiile generale ale
finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti, dupa caz,
solutioneaza cererile, cu exceptia celor pentru care ajutorul de stat este mai
mare de 50 miliarde lei si pentru care solutionarea este de competenta
Ministerului Finantelor Publice.
(8) Pentru diferenta de impozite, taxe, contributii si alte venituri la
bugetul de stat, esalonate la plata conform alin. (1) al art. 28^1 din
ordonanta de urgenta, introdus prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
147/2002, se datoreaza majorari in conformitate cu prevederile art. 83 din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare,
aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(9) Ministerul Finantelor Publice sau directiile generale ale finantelor
publice judetene ori a municipiului Bucuresti, dupa caz, incheie o conventie de
plata cu debitorul, prin care precizeaza tipul obligatiilor si suma acestora,
care fac obiectul inlesnirilor la plata, perioada de acordare, conditiile ce
trebuie indeplinite pentru mentinerea valabilitatii inlesnirii, cuantumul
majorarilor ce trebuie achitate, graficele de esalonare la plata, care fac
parte integranta din aceasta.
(10) Pe perioada derularii inlesnirilor la plata debitorii sunt obligati sa
isi achite obligatiile curente la bugetul de stat, cu termene scadente incepand
cu data de intai a lunii urmatoare incheierii conventiei. In cazul in care
debitorii nu achita la scadenta obligatiile curente la bugetul de stat, pot
efectua plata acestora in cel mult 90 de zile, impreuna cu majorarile de
intarziere si penalitatile de intarziere aferente. Obligatiile curente la
bugetul de stat, cu scadenta dupa data de 1 octombrie a anului fiscal, impreuna
cu eventualele majorari de intarziere si penalitati de intarziere trebuie
achitate pana cel tarziu la data de 29 decembrie a anului fiscal. Debitorii
care au sucursale si/sau puncte de lucru stabile sunt obligati sa respecte
aceasta prevedere pentru toate sucursalele si/sau punctele de lucru stabile.
(11) Majorarile datorate in conformitate cu prevederile art. 83 din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, aprobata si modificata prin Legea nr.
108/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, calculate si achitate pe
perioada inlesnirii la plata pana la data depunerii cererii de aplicare a
prevederilor art. 28^1 alin. (1) din ordonanta de urgenta, introdus prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 147/2002, nu se restituie.
(12) Majorarile datorate in conformitate cu prevederile art. 83 din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, aprobata si modificata prin Legea nr.
108/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si neachitate de catre
debitorii care se incadreaza in prevederile art. 28^1 alin. (4) din ordonanta
de urgenta, introdus prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 147/2002, se
amana la plata pe 5 ani pe baza unei cereri depuse de debitori la organul
fiscal teritorial la care sunt inregistrati ca platitori de impozite si taxe.
(13) Organul fiscal teritorial intocmeste un referat din care sa rezulte ca
inlesnirea la plata a fost respectata astfel cum a fost acordata, respectiv au
fost achitate integral si in termen toate ratele si au fost respectate
conditiile in care aceasta a fost aprobata.
(14) Directiile generale ale finantelor publice judetene sau a municipiului
Bucuresti, dupa caz, incheie o conventie cu debitorul in care se precizeaza
suma amanata la plata si conditiile ce trebuie indeplinite pe perioada
amanarii.
(15) Pe perioada amanarii la plata a majorarilor prevazute la alin. (8),
datorate in conformitate cu prevederile art. 83 din Ordonanta Guvernului nr.
11/1996, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare, debitorul este obligat sa achite obligatiile curente
la bugetul de stat cu termene scadente incepand cu ziua lucratoare imediat
urmatoare celei in care a achitat ultima rata din esalonarea initiala. In cazul
in care debitorul nu achita la scadenta obligatiile curente la bugetul de stat,
poate efectua plata acestora in cel mult 90 de zile, impreuna cu majorarile de
intarziere si penalitatile de intarziere aferente. Obligatiile curente la
bugetul de stat, cu scadenta dupa data de 1 octombrie a anului fiscal, impreuna
cu eventualele majorari de intarziere si penalitati de intarziere trebuie
achitate pana cel tarziu la data de 29 decembrie a anului fiscal. Debitorii
care au sucursale si/sau puncte de lucru stabile sunt obligati sa respecte
aceasta prevedere pentru toate sucursalele si/sau punctele de lucru stabile.
Neplata obligatiilor curente la bugetul de stat atrage anularea amanarii la
plata a majorarilor datorate in conformitate cu prevederile alin. (12), acestea
urmand sa se incaseze potrivit reglementarilor legale in vigoare."
15. Litera d) din anexa nr. 3a) la normele metodologice va avea urmatorul
cuprins:
"d) pe perioada derularii inlesnirilor la plata debitorul este obligat
sa isi achite obligatiile curente la bugetul de stat cu termene scadente
incepand cu data de intai a lunii urmatoare intrarii in vigoare a conventiei.
In cazul in care debitorul nu achita la scadenta obligatiile curente la bugetul
de stat, poate efectua plata acestora in cel mult 90 de zile, impreuna cu
majorarile de intarziere si penalitatile de intarziere aferente. Obligatiile
curente la bugetul de stat, cu scadenta dupa data de 1 octombrie a anului
fiscal, impreuna cu eventualele majorari de intarziere si penalitati de
intarziere trebuie achitate pana cel tarziu la data de 29 decembrie a anului
fiscal."
16. Punctele 3 si 15 din capitolul II al anexei nr. 4 la normele
metodologice vor avea urmatorul cuprins:
"3. Total datorii (bugetare + pe termen scurt) ........... lei;
............................................................................
15. Situatia achitarii debitelor anului curent:
15.1. Sume achitate in contul debitelor anului curent .............. lei;
15.2. Total debite cu termen de plata in anul curent ............... lei:
- neachitate
- achitat pana la 30% inclusiv
- achitat intre 30% si 65% inclusiv
- achitat intre 65% si 90% inclusiv
- achitat peste 90% ."
17. Nota la capitolul II din anexa nr. 4 la normele metodologice se
completeaza si va avea urmatorul cuprins:
"a) Datele prevazute la pct. 9, 13, 14, 15, 16, 29 si 30 din acest
capitol se prezinta pe fiecare unitate platitoare de impozite si taxe, cu
precizarea organului fiscal la care aceasta este inregistrata ca platitor de
impozite si taxe.
b) La pct. 9: in situatia in care vechimea debitorului este mai mica de 24
de luni, dar s-au depus toate declaratiile de impozite, taxe si contributii, se
va acorda punctajul maxim.
c) La pct. 13: sintagma "obligatii neachitate in contul impozitelor cu
stopaj la sursa" se refera la debitele neachitate reprezentand impozite cu
retinere prin stopaj la sursa.
d) La pct. 21: sintagma "unitati economice cu finantare bugetara"
se refera la ministere, celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice, alte autoritati publice, institutiile publice autonome, precum si la
institutiile din subordinea acestora. Situatia prevazuta la acest criteriu se
intocmeste de catre debitor si se semneaza, pe propria raspundere, de catre
reprezentantul legal al acestuia.
e) In aplicarea prevederilor pct. 24 se face precizarea ca actionarul
semnificativ este definit de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/2002
privind valorile mobiliare, serviciile de investitii financiare si pietele
reglementate, aprobata si modificata prin Legea nr. 525/2002, cu modificarile
si completarile ulterioare."
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu