ORDONANTA DE URGENTA Nr. 96 din 21 iunie 2001
privind controlul contributiilor de asigurari sociale si solutionarea
contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control intocmite de
organele de control ale Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari
Sociale si ale caselor teritoriale de pensii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 349 din 29 iunie 2001
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Controlul contributiilor de asigurari sociale cuprinde ansamblul
activitatilor care au ca obiect verificarea realitatii declaratiilor privind
evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul
asigurarilor sociale de stat, a declaratiilor de asigurare, precum si
verificarea corectitudinii si exactitatii indeplinirii de catre contribuabili a
obligatiilor ce le revin, conform prevederilor Legii nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 2
Sunt supusi controlului contributiilor de asigurari sociale contribuabilii
prevazuti de Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 3
(1) Controlul contributiilor de asigurari sociale se exercita de organele
de control proprii ale Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari
Sociale, denumita in continuare CNPAS, si ale caselor teritoriale de pensii, in
colaborare cu organele Ministerului Finantelor Publice.
(2) Modalitatea de colaborare se stabileste prin ordin comun al ministrului
muncii si solidaritatii sociale si al ministrului finantelor publice.
(3) Organele de control ale CNPAS si ale caselor teritoriale de pensii
prevazute la alin. (1) indeplinesc o functie ce implica exercitiul autoritatii
de stat, primind o legitimatie speciala. Modelul legitimatiei speciale se stabileste
prin decizie a presedintelui CNPAS, care se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
CAP. 2
Drepturile si obligatiile organelor de control
Art. 4
In exercitarea atributiilor ce le revin organele de control au dreptul:
a) sa examineze orice inscrisuri, documente, registre sau acte de evidenta
ale contribuabililor care pot fi relevante pentru stabilirea corecta a
contributiilor datorate bugetului asigurarilor sociale de stat, precum si
pentru determinarea modului de respectare a obligatiilor legale ce revin
acestora;
b) sa solicite contribuabililor informatiile, explicatiile sau
justificarile referitoare la declaratiile ori la documentele supuse
controlului. In cazul in care se solicita raspunsul in scris contribuabilul
este obligat sa furnizeze informatiile respective in termen de 10 zile de la
primirea solicitarii;
c) sa solicite prezenta contribuabililor sau a reprezentantilor legali ai
acestora la sediul organului de control. Solicitarea se face in scris si cuprinde
in mod obligatoriu data, ora si locul intalnirii, precum si scopul acesteia.
Solicitarea se comunica contribuabilului cu cel putin 15 zile inaintea datei
fixate pentru intalnire;
d) sa faca constatari a caror reconstituire sau dovedire ulterioara nu este
intotdeauna posibila sau ori de cate ori organul de control considera necesar;
e) sa primeasca copii de pe orice inscris, document sau inregistrare
contabila;
f) sa retina, in scopul protejarii impotriva instrainarii sau distrugerii,
in schimbul unei dovezi scrise si semnate de organul de control, orice document
sau orice element material care poate constitui o proba referitoare la
determinarea obligatiilor contribuabililor, pe o perioada de maximum 30 de
zile. In cazuri exceptionale, cu aprobarea conducerii organului de control,
perioada de retinere poate fi prelungita pana la 90 de zile;
g) sa intre, in prezenta contribuabilului sau a reprezentantului legal al
acestuia ori in prezenta unei alte persoane desemnate de contribuabil, in orice
incinta a sediului in care isi desfasoara activitatea contribuabilul. Accesul
este permis in cursul programului normal de lucru al contribuabilului, iar in
afara acestuia, numai cu autorizarea scrisa a conducerii organului de control
si cu acordul contribuabilului.
Art. 5
In cazul in care evidentele contabile sau orice alte evidente sunt tinute
cu ajutorul sistemelor de prelucrare automata a datelor controlul se poate
exercita asupra ansamblului informatiilor, datelor si prelucrarilor informatice
care concura direct sau indirect la obtinerea rezultatelor contabile si la
elaborarea declaratiilor, precum si asupra documentatiei referitoare la
analiza, programarea si executarea prelucrarilor.
Art. 6
(1) In scopul stabilirii exacte a contributiilor datorate bugetului
asigurarilor sociale de stat si al determinarii modului de respectare a
obligatiilor legale ce revin contribuabililor, organele de control sunt in
drept sa solicite informatii care nu au, potrivit legii, caracter secret, de
la:
a) persoane fizice sau juridice care detin in pastrare sau in administrare
bunuri ori sume de bani ale contribuabililor sau care au relatii de afaceri cu
acestia;
b) organe ale administratiei publice centrale si locale, institutii publice
sau de interes public;
c) institutii publice sau private care inregistreaza, sub orice forma,
incheierile de contracte, evidentele populatiei sau a bunurilor, exploatarea
proprietatilor si altele asemenea.
(2) Persoanele, organele si institutiile mentionate la alin. (1) sunt
obligate ca in termenul specificat in solicitare sa furnizeze informatiile si
sa puna la dispozitie organelor de control actele, evidentele si datele
respective.
(3) Toate actele, datele si informatiile obtinute de organele de control in
conditiile alin. (1) si (2) vor face parte din dosarul contribuabilului si vor
putea fi luate in considerare la recalcularea contributiilor datorate de acesta
bugetului asigurarilor sociale de stat.
Art. 7
In cazuri temeinic justificate organele de control pot solicita
persoanelor, potrivit competentelor teritoriale, sa faca declaratii sau sa
prezinte documente considerate ca fiind necesare pentru a stabili daca persoana
in cauza are sau nu are calitatea de contribuabil.
Art. 8
Organele de control au obligatia sa exercite controlul contributiilor de
asigurari sociale in asa fel incat sa afecteze cat mai putin desfasurarea
activitatilor curente ale contribuabililor.
Art. 9
In baza constatarilor efectuate ca urmare a actiunilor de control CNPAS,
respectiv casele teritoriale de pensii au dreptul:
a) sa stabileasca in sarcina contribuabililor, potrivit legii, diferente de
contributii, precum si, dupa caz, sa calculeze majorari de intarziere pentru
neplata la termenele legale a contributiilor datorate;
b) sa dispuna masurile necesare in vederea indeplinirii corecte de catre
contribuabili a obligatiilor ce le revin;
c) sa constate contraventiile si sa aplice amenzile si penalitatile
prevazute de legislatia in vigoare.
Art. 10
La nivelul CNPAS se constituie un fond pentru acordarea de stimulente
organelor de control al contributiilor de asigurari sociale din aparatul
propriu si din casele teritoriale de pensii, prin retinerea unei cote de 15%
din valoarea amenzilor aplicate si incasate.
CAP. 3
Drepturile si obligatiile contribuabililor
Art. 11
(1) Inaintea desfasurarii unei actiuni de control la sediul sau domiciliul
contribuabilului acesta are dreptul sa fie informat in legatura cu actiunea
care urmeaza sa se desfasoare, prin transmiterea unui aviz de verificare,
insotit de specificarea drepturilor si obligatiilor sale care rezulta din
prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Avizul de verificare se transmite contribuabilului cu cel putin 15 zile
inainte de data inceperii efective a actiunii de control.
(3) In cazul actiunilor de control inopinat, precum si in cazul in care
actiunile de control se desfasoara in vederea solutionarii unor cereri ale
contribuabililor, transmiterea avizului de verificare nu este obligatorie.
(4) Pentru motive intemeiate contribuabilii pot solicita modificarea datei
de incepere a controlului cu maximum 30 de zile lucratoare, solicitare care se
comunica in scris conducerii organului de control, la 5 zile de la primirea avizului
de verificare. O noua solicitare de amanare a controlului respectiv nu se
admite.
Art. 12
Pe intreaga durata a controlului contribuabilii au dreptul:
a) sa fie informati asupra desfasurarii controlului si asupra eventualelor
situatii neclare;
b) sa fie primii solicitati pentru a furniza informatii, explicatii si
justificari;
c) sa beneficieze de asistenta de specialitate;
d) sa fie protejati in ceea ce priveste confidentialitatea datelor si a
informatiilor furnizate.
Art. 13
Contribuabilii au dreptul sa solicite, din proprie initiativa, sa fie
controlati.
Art. 14
(1) Contribuabilii care, potrivit legii, organizeaza si conduc
contabilitatea proprie sunt obligati sa pastreze evidentele contabile, precum
si documentele justificative pe baza carora s-au facut inregistrarile
contabile, la sediul social declarat cu ocazia inregistrarii la casa
teritoriala de pensii.
(2) Evidentele contabile si documentele justificative se pastreaza si se
arhiveaza intr-un mod corespunzator care sa permita desfasurarea normala a
controlului.
Art. 15
Contribuabilii sau, dupa caz, reprezentantii legali ai acestora sunt
obligati sa coopereze la desfasurarea in conditii optime a controlului, prin
respectarea drepturilor organelor de control si prin acordarea sprijinului
necesar in exercitarea acestor drepturi.
CAP. 4
Reguli privind desfasurarea controlului
Art. 16
(1) Controlul se desfasoara la sediul sau la domiciliul contribuabilului
ori la sediul organului de control, dupa caz.
(2) Controlul se poate desfasura si in orice alt loc stabilit de comun
acord cu contribuabilul, acesta din urma avand in acest caz obligatia de a
asigura conditiile si documentele necesare in vederea derularii normale a
actiunii de control.
Art. 17
Perioada afectata efectuarii controlului prevazut la art. 16 este stabilita
de organele de control in functie de obiectivele controlului si nu poate fi mai
mare de 3 luni.
Art. 18
(1) Controlul la sediul sau la domiciliul contribuabilului ori la sediul
organului de control, dupa caz, se efectueaza o singura data pentru fiecare
perioada pentru care se datoreaza contributii la bugetul asigurarilor sociale
de stat.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), conducatorul organului de
control competent poate decide reverificarea unei anumite perioade daca de la
data incheierii controlului si pana la implinirea termenului de prescriptie
prevazut de prezenta ordonanta de urgenta apar date suplimentare, necunoscute
organului de control la data efectuarii controlului, care influenteaza sau
modifica rezultatele acestuia.
Art. 19
Rezultatele controlului se consemneaza in mod obligatoriu in
procese-verbale de control, note de constatare sau in procese-verbale de
constatare a contraventiilor, dupa caz. Procesul-verbal de control constituie
instiintare de plata.
CAP. 5
Prescriptia dreptului organelor de control de a stabili diferente de
contributii
Art. 20
Dreptul organelor de control de a stabili diferente de contributii si
majorari de intarziere pentru neplata in termen a acestora, precum si de a
constata contraventii si de a aplica amenzi si penalitati pentru faptele ale
caror constatare si sanctionare sunt, potrivit legii, de competenta organelor
de control, pentru o perioada pentru care se datoreaza contributii, se prescrie
in termen de 5 ani de la data la care a expirat termenul de depunere a
declaratiei pentru perioada respectiva.
Art. 21
Termenul de prescriptie prevazut la art. 20 se intrerupe:
a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru intreruperea
termenului de prescriptie a dreptului la actiune;
b) la data depunerii de catre contribuabil a declaratiei, dupa expirarea
termenului legal de depunere a acesteia;
c) la data efectuarii de catre contribuabil a unui act voluntar de
recunoastere a contributiei datorate, inclusiv plata integrala sau partiala a
acesteia;
d) la data comunicarii catre contribuabil a unor diferente de contributie
stabilite de organele de control ca urmare a actiunilor de control.
Art. 22
Termenul de prescriptie prevazut la art. 20 se suspenda:
a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru suspendarea
termenului de prescriptie a dreptului la actiune;
b) pe timpul cat contribuabilul se sustrage cu rea-credinta de la
efectuarea controlului;
c) cat timp contribuabilul, ca urmare a dispozitiilor organelor de control,
remediaza deficientele sau indeparteaza cauzele care impiedica desfasurarea
controlului.
Art. 23
Contributiile si diferentele de contributii declarate sau recunoscute in
orice mod de catre contribuabil, dupa implinirea termenului de prescriptie, se
considera legal stabilite si datorate.
Art. 24
Termenul de prescriptie pentru stabilirea contributiilor si a diferentelor
de contributii este de 10 ani, in caz de evaziune fiscala stabilita printr-o
hotarare judecatoreasca definitiva, de la data emiterii hotararii
judecatoresti.
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 25
(1) Constituie contraventii, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii
incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni, urmatoarele fapte:
a) neprezentarea contribuabililor sau reprezentantilor legali ai acestora
la sediul organului de control la data, ora si locul fixate, la solicitarea
scrisa a acestuia, cu exceptia situatiilor de forta majora dovedite;
b) refuzul contribuabilului de a permite accesul organului de control in
orice incinta a sediului in care isi desfasoara activitatea contribuabilul, in
vederea exercitarii controlului;
c) nefurnizarea de catre persoanele, organele si institutiile prevazute la
art. 6, in termenul stabilit de organele de control, a actelor, evidentelor si
datelor solicitate;
d) netinerea evidentelor contabile si a documentelor justificative la
sediul social declarat sau pastrarea acestora in conditii improprii
desfasurarii controlului.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
1. cele prevazute la lit. a), cu amenda de la 6.000.000 lei la 9.000.000
lei;
2. cele prevazute la lit. b), cu amenda de la 20.000.000 lei la 40.000.000
lei;
3. cele prevazute la lit. c), cu amenda de la 15.000.000 lei la 30.000.000
lei;
4. cele prevazute la lit. d), cu amenda de la 10.000.000 lei la 20.000.000
lei.
(3) Sanctiunile pot fi aplicate si persoanelor juridice.
(4) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
organele de control ale CNPAS si ale caselor teritoriale de pensii.
(5) Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si de
aplicare a sanctiunii se poate face plangere la instanta competenta, potrivit
Legii nr. 19/2000, cu modificarile ulterioare.
(6) Contraventiilor prevazute la alin. (1) le sunt aplicabile dispozitiile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu
exceptia art. 25 - 27.
Art. 26
Organele de control ale CNPAS si ale caselor teritoriale de pensii sunt
competente sa constate contraventiile si sa aplice sanctiunile prevazute si in
urmatoarele acte normative:
a) Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) Legea contabilitatii nr. 82/1991, cu modificarile si completarile
ulterioare;
c) Hotararea Guvernului nr. 720/1991 privind aprobarea Normelor de
organizare si exercitare a controlului financiar, daca faptele sunt savarsite
in legatura cu incasarea veniturilor si efectuarea cheltuielilor bugetului
asigurarilor sociale de stat.
CAP. 7
Solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de
control intocmite de organele de control ale CNPAS si ale caselor teritoriale
de pensii
Art. 27
(1) Masurile dispuse de organele de control ale CNPAS si ale caselor
teritoriale de pensii pot fi contestate de catre contribuabili, potrivit
prezentei ordonante de urgenta.
(2) Contestatiile formulate in conditiile prezentei ordonante de urgenta
sunt cai administrative de atac prin care se solicita diminuarea sau anularea,
dupa caz, a contributiilor la bugetul asigurarilor sociale de stat, a
majorarilor de intarziere sau a penalitatilor, precum si a altor masuri dispuse
de organele de control.
(3) Contestatiile formulate in temeiul prezentei ordonante de urgenta sunt
scutite de taxa de timbru.
Art. 28
(1) Contestatia se formuleaza in scris si va cuprinde in mod obligatoriu
urmatoarele:
a) numele sau denumirea contestatorului, sediul sau domiciliul acestuia;
b) obiectul contestatiei si suma contestata;
c) aratarea motivelor de fapt si de drept pe care se intemeiaza
contestatia.
(2) Contestatia trebuie semnata de contestator sau de reprezentantul legal
al acestuia, iar in cazul persoanelor juridice trebuie sa poarte si stampila.
Dovedirea calitatii de reprezentant al contestatorilor, persoane fizice sau
juridice, se face prin imputernicire avocatiala, in cazul avocatilor, sau prin
procura autentificata, in cazul altor persoane.
(3) Contestatorul poate depune in dovedirea contestatiei formulate acte
care nu au fost avute in vedere de organul de control.
(4) Contestatia nu poate avea ca obiect alte sume si masuri decat cele
stabilite prin actul atacat.
Art. 29
(1) Contestatia se depune, sub sanctiunea decaderii, in termen de 15 zile
de la comunicarea actului atacat, la organul emitent al acestuia.
(2) Contestatiile trimise prin posta se socotesc formulate in termen daca
au fost predate cu scrisoare recomandata la oficiul postal inainte de
implinirea acestuia.
Art. 30
(1) Contestatiile care au ca obiect sume al caror cuantum este de pana la
500 milioane lei se solutioneaza de organele specializate din cadrul caselor
teritoriale de pensii in a caror raza teritoriala isi are sediul sau domiciliul
contestatorul.
(2) Contestatiile care au ca obiect sume al caror cuantum este de 500
milioane lei sau mai mare, precum si cele formulate impotriva actelor intocmite
de organele de control ale CNPAS, indiferent de suma, se solutioneaza de
organele specializate din cadrul CNPAS.
(3) Cuantumul sumelor prevazute la alin. (1) si (2) poate fi actualizat
prin hotarare a Guvernului.
Art. 31
(1) Organele de control care au incheiat actul atacat inainteaza dosarul
contestatiei organului de solutionare competent prevazut la art. 29, in termen
de 5 zile de la inregistrarea contestatiei.
(2) Dosarul contestatiei contine copii de pe actul atacat si de pe
celelalte documente care au stat la baza intocmirii acestuia, contestatia in
original si documentele depuse de contestator, precum si referatul motivat cu
propunerile de solutionare, semnat de conducatorul organului de control care a
incheiat actul atacat.
Art. 32
(1) Contestatiile se solutioneaza prin decizie motivata, in termen de 30 de
zile de la inregistrare.
(2) Decizia se semneaza de directorul general al casei teritoriale de
pensii sau de directorul general al directiei specializate din cadrul CNPAS,
dupa caz, ori de inlocuitorii acestora.
Art. 33
Decizia prin care se solutioneaza contestatia cuprinde trei parti: preambulul,
considerentele sau motivarea si dispozitivul.
Art. 34
(1) Prin decizie contestatia va putea fi admisa in totalitate sau in parte
ori respinsa.
(2) In cazul admiterii contestatiei se decide, dupa caz, anularea totala
sau partiala a actului atacat.
(3) Prin decizie se poate desfiinta total sau partial actul atacat atunci
cand din analiza documentelor existente la dosarul contestatiei nu se poate
determina cu claritate suma in litigiu.
(4) In situatia prevazuta la alin. (3) urmeaza sa se incheie un nou act de
control, care va viza strict aceeasi perioada si aceeasi baza de calcul care au
facut obiectul contestatiei, act impotriva caruia se poate exercita calea
administrativa de atac prevazuta in prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 35
(1) Organul de solutionare a contestatiei prevazut la art. 29 poate
suspenda, prin decizie motivata, solutionarea cauzei atunci cand exista
indiciile savarsirii unei infractiuni a carei constatare ar avea o inraurire
hotaratoare asupra solutiei ce urmeaza sa fie data in procedura administrativa
reglementata de prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Procedura administrativa este reluata la incetarea motivului care a
determinat suspendarea, in conditiile legii.
Art. 36
(1) Decizia se comunica prin posta la sediul sau la domiciliul
contestatorului, declarat prin contestatia formulata, cu scrisoare recomandata
cu confirmare de primire, precum si la organul de control al carui act se
ataca.
(2) In situatia in care contestatorul si-a schimbat sediul sau domiciliul
fara a aduce la cunostinta acest lucru organului de solutionare decizia se
comunica organului de control al carui act se ataca.
(3) Decizia emisa ca urmare a solutionarii contestatiei este definitiva.
(4) Decizia poate fi atacata la instanta judecatoreasca competenta potrivit
Legii nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAP. 8
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 37
(1) Controalele in curs la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante
de urgenta se vor continua potrivit dispozitiilor acesteia, actele indeplinite
anterior ramanand valabile.
(2) In termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei ordonante de
urgenta CNPAS va emite instructiuni de aplicare, aprobate prin ordin al ministrului
muncii si solidaritatii sociale, care vor fi publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Art. 38
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga
Hotararea Guvernului nr. 592/1997 privind exercitarea controlului asupra
incasarii veniturilor si efectuarii cheltuielilor din bugetul asigurarilor
sociale de stat si din bugetele celorlalte fonduri aprobate prin legea
bugetului asigurarilor sociale de stat, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 271 din 9 octombrie 1997, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu