LEGE
Nr. 346 din 5 iunie 2002
privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 454 din 27 iunie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale face parte din
sistemul de asigurari sociale, este garantata de stat si cuprinde raporturi
specifice prin care se asigura protectia sociala impotriva urmatoarelor
categorii de riscuri profesionale: pierderea, diminuarea capacitatii de munca
si decesul ca urmare a accidentelor de munca si a bolilor profesionale.
Art. 2
Asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale garanteaza un
ansamblu de servicii si prestatii in beneficiul persoanelor asigurate, in
vederea:
a) promovarii sanatatii si a securitatii in munca si prevenirii
accidentelor de munca si a bolilor profesionale;
b) diminuarii si compensarii consecintelor accidentelor de munca si ale
bolilor profesionale.
Art. 3
Asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale se fundamenteaza
pe urmatoarele principii:
a) asigurarea este obligatorie pentru toti cei ce utilizeaza forta de munca
angajata cu contract individual de munca;
b) riscul profesional este asumat de cei ce beneficiaza de rezultatul
muncii prestate;
c) fondul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale se
constituie din contributii diferentiate in functie de risc, suportate de
angajatori sau de persoanele fizice care incheie asigurarea, potrivit
prevederilor prezentei legi;
d) cresterea rolului activitatii de prevenire in vederea reducerii
numarului accidentelor de munca si al bolilor profesionale;
e) solidaritatea sociala, prin care participantii la sistemul de asigurare
pentru accidente de munca si boli profesionale isi asuma reciproc obligatii si
beneficiaza de drepturi pentru prevenirea, diminuarea sau eliminarea riscurilor
prevazute de lege;
f) asigurarea unui tratament nediscriminatoriu pentru beneficiarii
drepturilor prevazute de lege;
g) asigurarea transparentei in utilizarea fondurilor;
h) repartitia fondurilor in conformitate cu obligatiile ce revin sistemului
de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale prin prezenta lege.
Art. 4
(1) Prin asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale
raspunderea civila a persoanei fizice sau juridice pentru prestatiile prevazute
in prezenta lege si pentru care s-a platit contributia de asigurare este
preluata de asigurator.
(2) In situatia in care se face dovada unor prejudicii care nu sunt
acoperite prin prevederile prezentei legi, in mod subsidiar si complementar,
intra in functiune raspunderea civila, potrivit dreptului comun.
CAP. 2
Raporturile de asigurare si riscurile asigurate
Art. 5
Sunt asigurate obligatoriu prin efectul prezentei legi:
a) persoanele care desfasoara activitati pe baza unui contract individual
de munca, indiferent de durata acestuia, inclusiv functionarii publici;
b) persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care
sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe
durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a
cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate, in
conditiile prezentei legi, cu ale persoanelor prevazute la lit. a);
c) somerii, pe toata durata efectuarii practicii profesionale in cadrul cursurilor
organizate potrivit legii;
d) persoanele care desfasoara activitati exclusiv pe baza de conventii
civile de prestari de servicii si care realizeaza un venit brut pe an
calendaristic echivalent cu cel putin 3 salarii medii brute pe economia nationala;
e) ucenicii, elevii si studentii, pe toata durata efectuarii practicii
profesionale.
Art. 6
(1) Se pot asigura in conditiile prezentei legi, pe baza de contract de
asigurare, persoanele asigurate obligatoriu in sistemul public de pensii si
care se afla in una sau mai multe dintre urmatoarele situatii:
a) asociat unic, asociati, comanditari sau actionari;
b) administratori sau manageri;
c) membri ai asociatiei familiale;
d) persoane autorizate sa desfasoare activitati independente;
e) persoane angajate in institutii internationale;
f) proprietari de bunuri si/sau arendasi de suprafete agricole si
forestiere;
g) persoane care desfasoara activitati agricole in cadrul gospodariilor
individuale sau activitati private in domeniul forestier;
h) membri ai societatilor agricole sau ai altor forme de asociere din
agricultura;
i) persoane care desfasoara activitati in unitati de cult recunoscute
potrivit legii;
j) alte persoane interesate, care isi desfasoara activitatea pe baza altor
raporturi juridice decat cele mentionate anterior.
(2) Continutul contractului de asigurare se stabileste in normele
metodologice de aplicare a prezentei legi.
Art. 7
(1) Prevederile art. 5 sunt aplicabile si angajatilor romani care presteaza
munca in strainatate din dispozitia angajatorilor romani, in conditiile legii.
(2) Au calitatea de asigurat si cetatenii straini sau apatrizii care
presteaza munca pentru angajatori romani, pe perioada in care au, potrivit legii,
domiciliul sau resedinta in Romania.
Art. 8
(1) Are calitatea de asigurator, potrivit prezentei legi, Fondul National
de Asigurare pentru Accidente de Munca si Boli Profesionale, denumit in
continuare Fondul National.
(2) Fondul National isi exercita atributiile prin fondurile teritoriale de
asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale sau prin asociatiile
de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, denumite in
continuare fonduri teritoriale si, respectiv, asociatii profesionale de
asigurare.
Art. 9
(1) Raporturile de asigurare, rezultate in temeiul prezentei legi si din
contractele de asigurare, se stabilesc intre:
a) angajatori si asigurator, pentru persoanele asigurate prevazute la art.
5 si 7;
b) asigurati si asigurator, pentru persoanele asigurate prevazute la art.
6.
(2) Calitatea de asigurat se dobandeste, iar raporturile de asigurare se
stabilesc la data incheierii contractului individual de munca, a conventiei
civile, a inceperii practicii profesionale sau a contractului de asigurare
individual, dupa caz.
Art. 10
(1) In vederea realizarii asigurarii pentru accidente de munca si boli
profesionale si stabilirii cuantumului contributiei datorate, angajatorul are
obligatia de a comunica asiguratorului, printr-o declaratie pe propria
raspundere, numarul de angajati, domeniul de activitate conform Clasificarii
Activitatilor din Economia Nationala, fondul de salarii, precum si orice alte
informatii solicitate in acest scop.
(2) Declaratia scrisa va fi depusa la sediul asiguratorului cu minimum 15
zile inainte de incheierea contractului de asigurare, pentru stabilirea
contributiei in conditiile legii.
Art. 11
(1) In cazul punerii in functiune a unei noi unitati angajatorul are obligatia
sa depuna declaratia in termen de 15 zile de la inceperea activitatii.
(2) In cazul oricarei modificari privind nivelul fondului de salarii sau al
activitatilor desfasurate, angajatorul are obligatia sa anunte asiguratorul in
termen de 15 zile.
(3) Contractul de asigurare incheiat intre angajator si asigurator se
reinnoieste la fiecare modificare notificata.
Art. 12
Persoanele asigurate potrivit art. 6 au obligatia de a depune declaratia de
venituri in termenul prevazut la art. 10 alin. (2) si de a comunica
asiguratorului orice modificare intervenita cu privire la venitul asigurat, in
termen de 15 zile de la data acesteia.
Art. 13
Dreptul la prestatiile si serviciile de asigurare pentru accidente de munca
si boli profesionale se naste de la data stabilirii raporturilor de asigurare
si inceteaza o data cu aceste raporturi.
Art. 14
In cazul in care din culpa angajatorului nu s-a platit contributia de
asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, costul prestatiilor
si al serviciilor de asigurare prevazute de prezenta lege se suporta de
angajator.
Art. 15
(1) In cazul bolilor profesionale, declarate in conditiile legii, in timpul
activitatii profesionale, dreptul la prestatiile si serviciile de asigurare se
mentine si ulterior incetarii raporturilor de munca si a contractelor de
asigurare.
(2) In cazul bolilor profesionale, declarate in conditiile legii, ulterior
incetarii raporturilor de munca si a contractelor de asigurare, dreptul la
prestatiile si serviciile de asigurare se acorda daca fostul asigurat face
dovada, cu acte medicale eliberate conform legii, ca boala a fost cauzata de
factori profesionali specifici locului de munca.
Art. 16
Riscurile asigurate in conditiile prezentei legi sunt accidentele de munca
si bolile profesionale cercetate, declarate, inregistrate si evidentiate
potrivit prevederilor Legii protectiei muncii nr. 90/1996, republicata.
CAP. 3
Obiectivele asigurarii
Art. 17
Asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale are urmatoarele
obiective:
a) prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale;
b) reabilitarea medicala si socioprofesionala a asiguratilor, victime ale
accidentelor de munca si ale bolilor profesionale, precum si recuperarea
capacitatii de munca a acestora;
c) acordarea de prestatii in bani pe termen lung si scurt, sub forma de
indemnizatii si alte ajutoare, in conditiile prevazute de prezenta lege.
Art. 18
Asiguratorul are obligatia de a-si organiza activitatea pentru realizarea
obiectivelor prevazute la art. 17, precum si de a pastra confidentialitatea
tuturor informatiilor la care are acces in scopul realizarii acestor obiective.
CAP. 4
Prestatii si servicii de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale
Art. 19
Asiguratii sistemului de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale au dreptul la urmatoarele prestatii si servicii:
a) reabilitare medicala si recuperarea capacitatii de munca;
b) reabilitare si reconversie profesionala;
c) indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca;
d) indemnizatie pentru trecerea temporara in alt loc de munca;
e) compensatii pentru atingerea integritatii;
f) despagubiri in caz de deces;
g) rambursari de cheltuieli.
Art. 20
(1) Baza de calcul a indemnizatiilor de asigurare pentru accidente de munca
si boli profesionale este media veniturilor salariale brute ale asiguratului
din ultimele 6 luni, pe baza carora s-a stabilit contributia de asigurare
pentru accidente de munca si boli profesionale in lunile respective.
(2) In cazul in care stagiul de cotizare este mai mic de 6 luni, baza de
calcul a indemnizatiilor de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale o constituie venitul salarial brut din ultima luna de activitate
si care a fost luat in calcul la stabilirea contributiei de asigurare pentru
accidente de munca si boli profesionale.
(3) Pentru calculul indemnizatiilor de asigurare pentru accidente de munca
si boli profesionale se utilizeaza numarul de zile lucratoare din luna in care
se acorda concediul medical sau, dupa caz, se solicita alte drepturi de
asigurari sociale.
(4) La stabilirea numarului de zile lucratoare din luna in care se acorda
dreptul de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale se vor avea
in vedere prevederile legale cu privire la zilele de sarbatori legale in care
nu se lucreaza.
SECTIUNEA 1
Prestatii si servicii pentru reabilitare medicala si recuperarea
capacitatii de munca
Art. 21
Asiguratii au dreptul la tratament medical, precum si la prestatii si
servicii pentru reabilitare medicala si recuperarea capacitatii de munca.
Art. 22
(1) Asiguratorul are obligatia de a achita contravaloarea serviciilor medicale
acordate pana cand se realizeaza:
a) restabilirea starii de sanatate sau ameliorarea deficientelor de
sanatate survenite in urma unui risc asigurat;
b) prevenirea diminuarii ori a pierderii capacitatii de munca si a
necesitatii de ingrijire permanenta.
(2) Contravaloarea biletelor pentru tratament balnear prescris de medicul
asiguratorului celor care se afla in incapacitate temporara de munca, ca urmare
in exclusivitate a unui accident de munca sau a unei boli profesionale, se
suporta integral din bugetul asigurarilor pentru accidente de munca si boli
profesionale.
Art. 23
Asiguratii au dreptul la tratament medical corespunzator leziunilor si
afectiunilor cauzate prin accidente de munca sau boli profesionale, dupa cum
urmeaza:
a) asistenta medicala de urgenta la locul accidentului, in mijloace de
transport specializate si in unitati sanitare;
b) tratament medical ambulatoriu, prescris de medic;
c) analize medicale si medicamente;
d) servicii medicale, cu prioritate in spitale sau clinici specializate
pentru boli profesionale;
e) tratament de recuperare functionala in unitati speciale;
f) servicii de chirurgie plastica si reparatorie;
g) servicii de fizioterapie;
h) cure balneoclimaterice prescrise de medicul asiguratorului.
Art. 24
In vederea diminuarii sau compensarii urmarilor deficientelor de sanatate
suferite prin accidente de munca si boli profesionale, asiguratii au dreptul
la:
a) materiale sanitare pentru corectarea auzului si vazului;
b) proteze, orteze si aparate ortopedice;
c) mijloace auxiliare: scaun, carucior cu rotile, precum si alte asemenea
mijloace;
d) orice alte materiale, produse sau mijloace destinate unui asemenea scop,
a caror lista se stabileste de asigurator, la propunerea medicului
asiguratorului.
Art. 25
(1) Pentru recuperarea capacitatii de munca asiguratii beneficiaza de
programe individuale de recuperare, stabilite de medicul specialist al
asiguratorului, in functie de natura si de pronosticul bolii.
(2) Programul individual de recuperare poate include tratament balnear, in
functie de tipul bolii.
(3) Durata tratamentului balnear este de 15 - 21 de zile si se stabileste
de medicul asiguratorului, in functie de tipul afectiunii si de natura
tratamentului.
(4) Criteriile pe baza carora se acorda biletele pentru tratament balnear
se aproba anual de Fondul National.
Art. 26
(1) Asiguratii au obligatia sa urmeze si sa respecte programele individuale
de recuperare stabilite de medicul specialist al asiguratorului.
(2) Dreptul la prestatii de asigurari pentru accidente de munca si boli
profesionale se suspenda in cazul in care asiguratii nu urmeaza sau nu respecta
programul individual de recuperare.
Art. 27
Tratamentul medical in perioada programului individual de recuperare,
precum si cazarea si masa in unitatile medicale se suporta de catre asigurator.
Art. 28
(1) Personalul medical si unitatile prestatoare de servicii medicale se
stabilesc de asigurator in colaborare cu casele de asigurari de sanatate sau,
dupa caz, direct cu unitati specializate, precum si cu unitati medicale
proprii.
(2) Tarifele serviciilor medicale se stabilesc intre partile contractante
pe baza prevederilor contractului-cadru ce se va stabili prin normele
metodologice de aplicare a prezentei legi.
SECTIUNEA a 2-a
Prestatii si servicii pentru reabilitare si reconversie profesionala
Art. 29
Prestatiile si serviciile pentru reabilitare si reconversie profesionala se
acorda de catre asigurator la solicitarea asiguratilor care, desi nu si-au
pierdut complet capacitatea de munca, nu mai pot desfasura activitatea pentru
care s-au calificat, ca urmare a unui accident de munca sau a unei boli
profesionale.
Art. 30
Asiguratorul preia in sarcina sa cheltuielile pentru urmatoarele prestatii
si servicii de reabilitare si reconversie profesionala:
a) cheltuielile privind serviciile medicale si psihologice pentru
aprecierea starii fizice, mentale si aptitudinale in vederea reconversiei
profesionale;
b) costul cursurilor de calificare sau de reconversie;
c) plata unei indemnizatii pe durata cursurilor de calificare si de
reconversie.
Art. 31
(1) Indemnizatia pe durata cursurilor de calificare sau de reconversie se
acorda lunar si reprezinta 70% din salariul de baza brut al persoanei
asigurate, avut la data survenirii accidentului de munca sau a bolii
profesionale.
(2) Indemnizatia se acorda numai daca persoana asigurata nu beneficiaza, pe
durata cursurilor de calificare sau de reconversie, de indemnizatie pentru
incapacitate temporara de munca sau de pensie de invaliditate gradul III,
acordata potrivit legii.
Art. 32
Indemnizatia pe durata cursurilor de calificare sau de reconversie se
acorda numai daca persoana asigurata respecta dispozitiile asiguratorului cu
privire la:
a) institutia la care urmeaza sa se desfasoare cursul;
b) programul de instruire;
c) modalitatea de absolvire.
SECTIUNEA a 3-a
Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca
Art. 33
(1) Asiguratii beneficiaza de o indemnizatie pe perioada in care se afla in
incapacitate temporara de munca datorita unui accident de munca sau unei boli
profesionale.
(2) In cazul bolilor profesionale sau al accidentelor de munca certificatul
medical se vizeaza in mod obligatoriu, prin grija angajatorului, de catre
directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, respectiv
de inspectoratul teritorial de munca in a carui raza se afla sediul angajatorului
sau domiciliul asiguratului.
Art. 34
(1) Cuantumul indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca
reprezinta 100% din media veniturilor salariale brute realizate in ultimele 6
luni.
(2) In cazul asiguratilor prevazuti la art. 6 cuantumul indemnizatiei
pentru incapacitate temporara de munca reprezinta 100% din venitul lunar
asigurat.
Art. 35
Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca in cazul accidentului
de munca sau al bolii profesionale se suporta pentru primele 3 zile de
incapacitate de catre angajator, iar din a 4-a zi de incapacitate, din fondul
de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale.
Art. 36
Durata de acordare a indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca
este de 180 de zile in intervalul de un an, socotita din prima zi de concediu
medical.
Art. 37
(1) In situatii temeinic motivate de posibilitatea recuperarii medicale si
profesionale a asiguratului medicul curant poate propune prelungirea
concediului medical peste 180 de zile.
(2) Medicul asiguratorului poate decide, dupa caz, prelungirea concediului
medical pentru continuarea programului recuperator, reluarea activitatii in
acelasi loc de munca sau in alt loc de munca ori poate propune pensionarea de
invaliditate.
(3) Prelungirea concediului medical peste 180 de zile se face pentru cel
mult 90 de zile, conform procedurilor stabilite de Fondul National, in raport
cu evolutia cazului si cu rezultatele actiunilor de recuperare.
Art. 38
Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca datorata accidentelor
de munca si bolilor profesionale se acorda pe baza certificatului medical
eliberat conform dispozitiilor legale.
Art. 39
In situatia in care mediul expert al asigurarilor sociale din sistemul public
de pensii decide incadrarea intr-un grad de invaliditate, indemnizatia se va
acorda pana la sfarsitul lunii urmatoare celei in care s-a dat avizul de
pensionare, fara a se depasi durata maxima de acordare a concediului medical,
prevazuta la art. 37.
SECTIUNEA a 4-a
Indemnizatia pentru trecerea temporara in alt loc de munca
Art. 40
(1) Asiguratii care, datorita unei boli profesionale sau unui accident de
munca, nu isi mai pot desfasura activitatea la locul de munca anterior
manifestarii riscului asigurat pot trece temporar in alt loc de munca.
(2) Indemnizatia pentru trecerea temporara in alt loc de munca se acorda in
conditiile in care venitul salarial brut lunar realizat de asigurat la noul loc
de munca este inferior mediei veniturilor sale lunare din ultimele 6 luni,
calculate de la momentul depistarii afectiunii.
Art. 41
Indemnizatia pentru reducerea timpului de lucru cu o patrime din durata
normala, ca urmare a unor afectiuni cauzate de accidente de munca sau boli
profesionale, se acorda asiguratilor care, in aceste conditii, nu mai pot
realiza durata normala de munca.
Art. 42
(1) Indemnizatiile prevazute la art. 40 alin. (2) si la art. 41 se acorda
la propunerea medicului curant, cu avizul medicului asiguratorului, pentru cel
mult 90 de zile intr-un an calendaristic, in una sau mai multe etape.
(2) Cuantumul lunar al indemnizatiilor prevazute la alin. (1) este egal cu
diferenta dintre media veniturilor salariale din ultimele 6 luni si venitul
salarial brut realizat de asigurat la noul loc de munca sau prin reducerea
timpului normal de munca, fara a se depasi 25% din baza de calcul.
SECTIUNEA a 5-a
Compensatii pentru atingerea integritatii
Art. 43
Au dreptul la o compensatie pentru atingerea integritatii asiguratii care,
in urma accidentelor de munca sau a bolilor profesionale, raman cu leziuni
permanente, daca acestea:
a) reduc capacitatea de munca sub nivelul de 50%; sau
b) nu reduc capacitatea de munca, dar constituie o mutilare.
Art. 44
Compensatia se acorda la solicitarea persoanei indreptatite, pe baza
deciziei medicului asiguratorului, cu indeplinirea conditiilor prevazute la
art. 43.
Art. 45
(1) Compensatia reprezinta o suma fixa in bani si se acorda integral, o singura
data, fara a afecta celelalte drepturi sau indemnizatii la care este
indreptatit asiguratul.
(2) Cuantumul compensatiei se stabileste in functie de gravitatea leziunii,
in limita unui plafon maxim de 12 salarii medii brute pe economia nationala.
(3) Criteriile si grilele pe baza carora se acorda compensatia se stabilesc
de Fondul National, prin norme metodologice, cu acordul Ministerului Sanatatii
si Familiei.
SECTIUNEA a 6-a
Despagubiri in caz de deces
Art. 46
(1) In cazul decesului asiguratului ca urmare a unui accident de munca sau
a unei boli profesionale, beneficiaza de ajutor de deces o singura persoana,
care poate fi, dupa caz: sotul supravietuitor, copilul, parintele, tutorele,
curatorul, mostenitorul, in conditiile dreptului comun, sau, in lipsa acesteia,
persoana care dovedeste ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces.
(2) Cuantumul ajutorului de deces acordat este de 4 salarii medii brute pe
economia nationala.
Art. 47
Cererea pentru obtinerea ajutorului de deces se depune la sediul
asiguratorului, insotita de actele din care rezulta dreptul solicitantului,
potrivit legii.
Art. 48
(1) Admiterea sau respingerea cererii se face prin decizie emisa de
asigurator in termen de 20 de zile de la data depunerii cererii.
(2) Decizia se comunica in scris solicitantului in termen de 5 zile de la
data emiterii ei.
Art. 49
Plata ajutorului de deces se face in termen de 15 zile de la data
comunicarii deciziei.
SECTIUNEA a 7-a
Rambursari de cheltuieli
Art. 50
(1) Asiguratorul acorda rambursari de cheltuieli in urmatoarele situatii:
a) transportul de urgenta, in cazuri temeinic justificate, cand salvarea
victimei impune utilizarea altor mijloace decat cele uzuale;
b) confectionarea ochelarilor, a aparatelor acustice, a protezelor oculare
si dentare, in situatia in care acestea au fost deteriorate datorita unui
accident de munca soldat cu vatamari corporale.
(2) Costurile suportate de asigurator sunt destinate sa asigure recuperarea
functionalitatii organismului celui asigurat, iar cuantumul acestora se va
stabili anual de Fondul National, prin Regulamentul privind acordarea
rambursarii de cheltuieli, elaborat de Fondul National si care se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
CAP. 5
Comunicarea si constatarea accidentelor de munca si a bolilor profesionale
Art. 51
(1) Angajatorii au obligatia de a comunica asiguratorului accidentele
soldate cu incapacitate de munca sau cu decesul asiguratilor.
(2) Comunicarea trebuie realizata de indata ce angajatorul a luat
cunostinta despre accident.
(3) Obligatia privind comunicarea revine si persoanelor asigurate conform
art. 6 sau urmasilor acestora, in cazul in care accidentul de munca s-a soldat
cu decesul asiguratului.
Art. 52
Daca in urma controalelor medicale periodice personalul serviciilor
medicale de intreprindere constata ca exista riscul unei imbolnaviri
profesionale, acesta are obligatia de a semnala de indata cazul asiguratorului.
Art. 53
(1) Pentru constatarea cazului asigurat si stabilirea drepturilor de
asigurare asiguratorul are acces si recurge la procesul-verbal de cercetare,
intocmit, potrivit legii, de autoritatea competenta care efectueaza cercetarea
accidentelor soldate cu invaliditate si deces.
(2) Pentru constatarea cazului asigurat si stabilirea drepturilor de
asigurare in cazul accidentelor soldate cu incapacitate temporara de munca,
asiguratorul participa in echipa de cercetare a accidentului sau poate efectua
o ancheta proprie, la solicitarea angajatorului.
Art. 54
Drepturile de asigurare prevazute de prezenta lege se acorda astfel:
a) pentru accidente de munca, in baza procesului-verbal de cercetare a
accidentului de munca, intocmit, potrivit legii, de autoritatea competenta;
b) pentru boli profesionale, in baza formularului de declarare finala a
bolii profesionale, intocmit, potrivit legii, de autoritatea competenta.
CAP. 6
Prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale
Art. 55
Raspunderea pentru asigurarea conditiilor de securitate si sanatate la
locurile de munca revine angajatorilor sau, dupa caz, persoanelor asigurate
conform art. 6.
Art. 56
(1) Angajatorii au obligatia de a asigura informarea, participarea si
colaborarea angajatilor pentru adoptarea si aplicarea masurilor de prevenire a
accidentelor de munca si a bolilor profesionale.
(2) Angajatii au obligatia de a participa la actiuni privind adoptarea unor
masuri de securitate si sanatate in munca, atunci cand sunt solicitati in acest
scop de catre angajatori.
Art. 57
Angajatii nu suporta in nici o situatie costul masurilor de prevenire
aplicate in conditiile art. 56.
Art. 58
Angajatorii au obligatia de a furniza toate informatiile solicitate de
asigurator in legatura cu riscurile de la locurile de munca.
Art. 59
Angajatii sunt obligati sa cunoasca si sa respecte masurile tehnice si
organizatorice luate de angajatori pentru prevenirea accidentelor de munca si a
bolilor profesionale, aduse la cunostinta in cadrul instructajului de protectie
a muncii.
Art. 60
Angajatii au dreptul, fara ca acest lucru sa atraga consecinte asupra lor,
de a sesiza autoritatea de stat competenta, asiguratorul sau comitetele de
sanatate si securitate in munca, constituite conform art. 31 din Normele
generale de protectie a muncii, aprobate prin Ordinul ministrului muncii si
protectiei sociale si al ministrului sanatatii nr. 578/DB/5.840/1996, asupra
neluarii de catre angajator a unor masuri de prevenire a accidentelor de munca
si a bolilor profesionale.
Art. 61
Asiguratorul are obligatia de a promova si de a stimula activitatea de
prevenire a accidentelor de munca si a bolilor profesionale, in scopul:
a) mentinerii integritatii fizice si psihice a persoanelor asigurate;
b) imbunatatirii conditiilor de munca;
c) eliminarii sau reducerii riscurilor de accidente de munca si boli
profesionale.
Art. 62
Asiguratorul realizeaza obiectivele din domeniul prevenirii accidentelor de
munca si a bolilor profesionale prin servicii proprii, cu personal specializat,
dimensionat corespunzator numarului de asigurati.
Art. 63
Personalul tehnic al asiguratorului, care desfasoara activitati de
prevenire a accidentelor de munca si a bolilor profesionale, atestat de
autoritatea de stat competenta potrivit legii, precum si personalul medical
specializat in medicina muncii au urmatoarele atributii:
a) acorda consultanta si asistenta tehnica si medicala de medicina muncii
cu privire la masurile si mijloacele de prevenire;
b) initiaza si elaboreaza studii si analize si asigura documentatia privind
riscurile si conditiile de munca din unitati, in vederea fundamentarii unor
masuri de prevenire;
c) propun finantarea, din fondul de asigurare pentru accidente de munca si
boli profesionale, a unor proiecte sau programe de cercetare pentru
fundamentarea stiintifica a masurilor de prevenire necesare;
d) elaboreaza si propun angajatorilor instructiuni de prevenire si proceduri
de lucru specifice unor locuri de munca;
e) participa la cercetarea accidentelor de munca ce au ca urmare
incapacitatea temporara de munca, in comisiile de cercetare numite de
angajatori;
f) controleaza aplicarea si respectarea masurilor de prevenire convenite cu
angajatorii;
g) elaboreaza si propun forme si mijloace de educare si informare pentru
prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale;
h) tin evidenta accidentelor de munca si a bolilor profesionale;
i) propun asiguratorului majorari sau reduceri ale contributiei, pentru
stimularea activitatii de prevenire;
j) acolo unde este cazul, pot propune asiguratorului incheierea unor
conventii cu angajatorii, in scopul imbunatatirii activitatii de prevenire a
accidentelor de munca si a bolilor profesionale.
Art. 64
In exercitarea atributiilor sale personalul tehnic si medical specializat
este autorizat:
a) sa dispuna de acces liber in sediile angajatorilor sau la locurile de
munca organizate de acestia si sa fie insotit de persoanele desemnate de
angajator;
b) sa beneficieze de concluziile cercetarii accidentelor de munca sau a
bolilor profesionale, efectuata de autoritatile de stat competente;
c) sa sesizeze autoritatile de stat cand constata incalcari ale legislatiei
in vigoare privind protectia muncii;
d) sa propuna angajatorilor dimensionarea compartimentelor de protectie a
muncii in functie de riscurile de la locurile de munca;
e) sa consulte rezultatele examenelor medicale la angajare si ale
examenelor medicale periodice ale persoanelor asigurate;
f) sa solicite orice informatii si documente necesare realizarii sarcinilor
de prevenire a accidentelor de munca si a bolilor profesionale;
g) sa recomande angajatorului masuri de prevenire a accidentelor de munca
si a bolilor profesionale.
Art. 65
In activitatea exercitata personalul de prevenire a accidentelor de munca
si a bolilor profesionale este obligat sa pastreze confidentialitatea datelor
primite de la angajator cu privire la aspectele organizatorice, tehnologice si
de fabricatie din unitatea controlata, precum si a celorlalte date furnizate de
autoritatile de stat competente sau de orice alt organism ori persoana
interesata in activitatea de prevenire, precum si confidentialitatea datelor
medicale ale angajatilor.
Art. 66
(1) Cheltuielile asiguratorului pentru activitatea de prevenire a
accidentelor de munca si a bolilor profesionale se evidentiaza intr-un cont
analitic separat.
(2) Cuantumul maxim alocat in acest scop nu poate depasi 10% din sumele
incasate cu titlu de contributie pe parcursul unui an calendaristic.
Art. 67
Sumele reinvestite de angajatori din profit, in scopul prevenirii
accidentelor de munca si a bolilor profesionale, sunt scutite de impozit pe
profit.
CAP. 7
Organizarea sistemului de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale
Art. 68
(1) Fondul National se constituie ca institutie publica de interes
national, cu personalitate juridica, in subordinea Guvernului.
(2) Fondul National administreaza, gestioneaza, coordoneaza si controleaza
intreaga activitate de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale.
(3) Sediul Fondului National este in municipiul Bucuresti.
Art. 69
(1) Fondurile teritoriale sunt servicii publice cu personalitate juridica,
in subordinea Fondului National.
(2) Atributiile specifice de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale se exercita de fondurile teritoriale.
Art. 70
(1) Atributiile specifice de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale, in calitate de prestatori de servicii, pot fi realizate, in
conditiile prezentei legi, si de asociatii profesionale de asigurare,
constituite in acest scop pe sectoare de activitate ale economiei nationale.
(2) Asociatiile profesionale de asigurare functioneaza pe baza de statut
propriu, cu respectarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu
privire la asociatii si fundatii si ale prezentei legi.
Art. 71
Angajatorii sau, dupa caz, persoanele prevazute la art. 6 pot incheia
asigurarea, in functie de propria optiune, fie cu fondurile teritoriale, fie cu
asociatiile profesionale de asigurare.
Art. 72
Pentru realizarea obiectului sau de activitate Fondul National are
urmatoarele atributii:
a) coordoneaza si controleaza activitatea fondurilor teritoriale;
b) indruma si controleaza activitatea asociatiilor profesionale de
asigurare;
c) garanteaza executarea prestatiilor de asigurare in cazul insolvabilitatii
asociatiilor profesionale de asigurare;
d) poate subventiona programe si proiecte de prevenire a accidentelor de
munca si a bolilor profesionale, la propunerea fondurilor teritoriale sau a
asociatiilor profesionale de asigurare;
e) aplica masuri pentru imbunatatirea serviciilor si prestatiilor de
asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale;
f) elaboreaza criteriile si metodologia care stau la baza calculului
contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale;
g) indruma si controleaza activitatea de prevenire a accidentelor de munca
si a bolilor profesionale, desfasurata de fondurile teritoriale sau de
asociatiile profesionale de asigurare;
h) controleaza modul de acordare a prestatiilor de asigurare pentru
accidente de munca si boli profesionale, prevazute de prezenta lege;
i) controleaza modul de acordare a stimulentelor pentru incurajarea
aplicarii masurilor de prevenire si reducere a nivelului de risc, stabilit prin
normele metodologice de aplicare a prezentei legi;
j) poate organiza la nivel national, la propunerea fondurilor teritoriale
sau a asociatiilor profesionale de asigurare, activitatea de recuperare
functionala, protezare, reorientare si reconversie, in vederea reintegrarii
profesionale pentru persoanele care au suferit accidente de munca si boli
profesionale;
k) tine evidenta cazurilor asigurate si a costurilor de asigurare la nivel
national;
l) emite si retrage autorizatia de functionare a asociatiilor profesionale
de asigurare;
m) finanteaza la nivel national studii de cercetare aplicativa in vederea
elaborarii de solutii, dispozitive si metode de prevenire a accidentelor de
munca si a bolilor profesionale;
n) organizeaza instruirea, formarea si perfectionarea personalului din
domeniul asigurarii pentru accidente de munca si boli profesionale;
o) face propuneri privind elaborarea proiectului bugetului asigurarilor
pentru accidente de munca si boli profesionale;
p) administreaza bugetul asigurarilor pentru accidente de munca si boli
profesionale si prezinta Guvernului raportul sau de executie bugetara.
Art. 73
Conducerea Fondului National este asigurata de presedinte si de consiliul
de administratie.
Art. 74
(1) Presedintele Fondului National este numit de ministrul muncii si
solidaritatii sociale pentru un mandat de 4 ani, are rang de secretar de stat
si reprezinta Fondul National in relatiile cu tertii.
(2) Presedintele Fondului National este ordonator principal de credite
pentru bugetul asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale.
Realizarea atributiilor ce revin Fondului National, potrivit legii, este supusa
controlului Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale.
Art. 75
Mandatul presedintelui Fondului National inceteaza prin demisie, revocare
de catre ministrul muncii si solidaritatii sociale sau din alte cauze prevazute
de lege.
Art. 76
(1) Consiliul de administratie al Fondului National este format din 15
membri, dintre care:
a) 5 reprezentanti ai Guvernului, numiti de prim-ministru;
b) 5 reprezentanti ai salariatilor, desemnati prin consens de
confederatiile sindicale reprezentative la nivel national, conform Legii nr.
130/1996 privind contractul colectiv de munca, republicata;
c) 5 reprezentanti ai patronilor, desemnati prin consens de confederatiile
patronale reprezentative la nivel national, conform Legii nr. 130/1996,
republicata;
(2) Membrii consiliului de administratie isi desfasoara activitatea in baza
unui mandat pe o durata de 4 ani.
Art. 77
(1) Conducerea operativa a activitatii Fondului National se exercita de
catre un director general executiv, numit de presedinte.
(2) Ocuparea postului de director general executiv se face prin concurs, in
conditiile legii.
Art. 78
(1) Sedintele consiliului de administratie al Fondului National se
desfasoara lunar sau ori de cate ori este nevoie si sunt conduse pe principiul
tripartitismului, prin rotatie, de catre unul dintre membri.
(2) Consiliul de administratie functioneaza in mod legal in prezenta a doua
treimi din numarul membrilor sai, cu conditia ca fiecare parte - Guvern,
salariati si patronat - sa fie reprezentata.
Art. 79
In indeplinirea atributiilor sale Fondul National isi constituie servicii
specializate pentru urmarirea si asigurarea:
a) activitatii de prevenire a accidentelor de munca si a bolilor
profesionale;
b) activitatii de reabilitare medicala si socioprofesionala si tratament
medical;
c) evidentei contributiilor, prestatiilor si serviciilor acordate si a
costurilor de asigurare.
Art. 80
(1) Fondul National elaboreaza un statut propriu care se aproba prin
hotarare a Guvernului.
(2) Prin statut se stabilesc atributiile consiliului de administratie, ale
presedintelui, precum si modul de organizare si functionare a Fondului National
si a fondurilor teritoriale.
Art. 81
(1) Conducerea operativa a activitatii fondurilor teritoriale este
asigurata de catre un director executiv, numit de presedintele Fondului
National.
(2) Ocuparea postului de director executiv se face prin concurs, in
conditiile legii.
Art. 82
Atributiile serviciilor specializate se stabilesc prin statutul Fondului
National.
Art. 83
Fondurile teritoriale au urmatoarele atributii principale:
a) presteaza servicii in scopul prevenirii accidentelor de munca si a
bolilor profesionale;
b) elaboreaza studii si evaluari privind riscul de accidentare si
imbolnavire profesionala, la nivel local;
c) acorda prestatiile de asigurare prevazute in prezenta lege si intocmesc
documentatia necesara in vederea acordarii acestora;
d) inainteaza Fondului National spre aprobare documentatia si propunerile
privind acordarea stimulentelor pentru incurajarea aplicarii masurilor de
prevenire la nivel local;
e) controleaza modul de aplicare a stimulentelor economice, in vederea
imbunatatirii activitatii de prevenire la nivel local;
f) tin evidenta accidentelor de munca, a bolilor profesionale si a
costurilor aferente la nivel local;
g) asigura acordarea de prestatii medicale prin servicii proprii sau pe
baza de contract incheiat cu furnizorii de servicii medicale, potrivit legii;
h) verifica modul in care sunt utilizate prestatiile banesti acordate
pentru serviciile de reabilitare medicala si socioprofesionala.
Art. 84
(1) Persoanele care datoreaza contributii de asigurare pentru accidente de
munca si boli profesionale pot constitui asociatii la nivelul sectoarelor de
activitate ale economiei nationale.
(2) Asociatiile profesionale de asigurare sunt organisme paritare, care se
constituie si functioneaza ca persoane juridice in conditiile prezentei legi si
ale Ordonantei Guvernului nr. 26/2000.
(3) Asociatiile profesionale de asigurare isi pot elabora regulamente si instructiuni
proprii.
(4) In vederea functionarii asociatiile profesionale de asigurare sunt
obligate sa solicite autorizarea de catre Fondul National.
Art. 85
Solicitarea in vederea obtinerii autorizatiei de functionare se depune la
sediul Fondului National, insotita de urmatoarele documente:
a) actul constitutiv, un memoriu de fundamentare cuprinzand obiectul,
scopul activitatii, precum si orice alte elemente necesare, potrivit cerintelor
prevazute de normele metodologice de aplicare a prezentei legi;
b) statutul asociatiei profesionale de asigurare.
Art. 86
Fondul National analizeaza solicitarea, luand in considerare criteriile de
oportunitate, urmand ca in termen de 30 de zile de la data depunerii cererii sa
emita autorizatia sau sa respinga, prin decizie motivata, solicitarea de
autorizare.
Art. 87
Cererea de acordare a personalitatii juridice pentru o asociatie
profesionala de asigurare se adreseaza instantei judecatoresti competente
teritorial, insotita de urmatoarele documente:
a) actul constitutiv al asociatiei;
b) statutul asociatiei;
c) actele doveditoare ale sediului si patrimoniului;
d) avizul Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale.
Art. 88
Asociatiile profesionale de asigurare exercita urmatoarele atributii:
a) presteaza servicii in scopul prevenirii accidentelor de munca si a
bolilor profesionale;
b) acorda prestatiile de asigurare prevazute in prezenta lege si intocmesc
documentatia necesara in vederea acordarii acestora;
c) elaboreaza studii si evaluari privind riscul de accidentare si
imbolnavire profesionala;
d) tin evidenta accidentelor de munca si a bolilor profesionale, a
prestatiilor acordate si a costurilor aferente;
e) asigura acordarea de prestatii medicale prin servicii proprii sau pe
baza de contract incheiat cu furnizorii de servicii medicale, potrivit legii;
f) verifica modul in care sunt utilizate prestatiile banesti acordate
pentru serviciile de reabilitare medicala si socio-profesionala.
Art. 89
Patrimoniul asociatiei profesionale de asigurare se constituie din:
a) cotizatii de membru, stabilite de comun acord de catre membrii asociati;
b) donatii si alte liberalitati;
c) subventii acordate de la bugetul de stat pentru indeplinirea
atributiilor prevazute la art. 88 lit. b);
d) orice alte surse legale.
Art. 90
Asociatiile profesionale de asigurare pot desfasura si activitati cu scop
lucrativ, potrivit legii.
Art. 91
La sedintele organului de conducere al asociatiilor profesionale de
asigurare participa un delegat al Fondului National, fara drept de vot.
Art. 92
Asociatiile profesionale de asigurare au obligatia de a supune anual
aprobarii Fondului National bilantul contabil si bugetul de venituri si cheltuieli.
Art. 93
(1) In cazul incetarii activitatii asociatiei profesionale de asigurare,
destinatia bunurilor ramase dupa lichidare si care au fost dobandite din
subventii de stat se hotaraste de catre Fondul National, daca dispozitiile
statutului nu prevad altfel.
(2) Sumele existente in conturile asociatiilor profesionale de asigurare in
momentul lichidarii se preiau de catre Fondul National.
(3) In toate cazurile bunurile nu se pot atribui decat unui fond
teritorial.
Art. 94
(1) Salarizarea si alte drepturi ale presedintelui si ale personalului din
aparatul propriu al Fondului National si indemnizatiile membrilor consiliului
de administratie al acestuia, precum si salarizarea si alte drepturi ale
personalului fondurilor teritoriale si indemnizatiile membrilor consiliilor
consultative ale acestora se stabilesc prin lege, al carei proiect va fi
elaborat in termen de 60 de zile de la data infiintarii Fondului National.
(2) Pana la intrarea in vigoare a legii salarizarii prevazute la alin. (1)
salarizarea presedintelui Fondului National, a membrilor consiliilor de
administratie, precum si a personalului angajat al Fondului National si al
fondurilor teritoriale se stabileste dupa cum urmeaza:
a) salariul presedintelui, la nivelul indemnizatiei prevazute de lege
pentru functia de secretar de stat;
b) indemnizatia de sedinta pentru membrii consiliului de administratie, cu
exceptia presedintelui, la nivelul de 10% din salariul presedintelui;
c) salariile personalului angajat al Fondului National si al fondurilor
teritoriale se asigura intre limitele prevazute in anexele la Legea nr.
154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar
si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica,
cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Totalul sumelor cuvenite unui membru al consiliului de administratie ca
urmare a participarii la sedinte nu poate depasi, intr-o luna, 20% din salariul
lunar al presedintelui.
Art. 95
Cheltuielile privind salarizarea presedintelui, a membrilor consiliului de
administratie, precum si a personalului angajat al Fondului National si
fondurilor teritoriale se suporta din bugetul asigurarilor pentru accidente de
munca si boli profesionale.
CAP. 8
Contributiile de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale
Art. 96
(1) Datoreaza contributii de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale urmatorii:
a) angajatorii, pentru asiguratii prevazuti la art. 5 si 7;
b) persoanele fizice, pentru asiguratii prevazuti la art. 6.
(2) Contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale
in cazul somerilor se suporta integral din bugetul Fondului pentru plata
ajutorului de somaj, la nivelul cotei de 1% aplicate asupra venitului lunar
asigurat, dar numai pentru fondul destinat somerilor pe perioada in care
acestia urmeaza cursuri de calificare si de reconversie profesionala.
(3) Baza lunara de calcul a contributiei de asigurare pentru accidente de
munca si boli profesionale pentru someri o constituie cuantumul ajutorului de
somaj si al ajutorului de integrare profesionala.
Art. 97
Contributia se stabileste astfel incat sa acopere costul prestatiilor si
serviciilor pentru cazurile asigurate, cheltuielile pentru prevenirea
accidentelor de munca si a bolilor profesionale, precum si cheltuielile
administrative.
Art. 98
(1) Contributiile se stabilesc in functie de tarife si clase de risc.
(2) Tariful de risc se determina pentru fiecare sector de activitate in
functie de riscul de accidentare si de imbolnavire profesionala din cadrul
sectorului respectiv.
(3) In cadrul tarifelor de risc diferentierea pe categorii de activitati se
realizeaza prin clase de risc.
Art. 99
(1) Tarifele si clasele de risc se stabilesc potrivit normelor metodologice
de calcul al contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale, elaborate de Fondul National si aprobate prin hotarare a
Guvernului.
(2) Tarifele si clasele de risc se revizuiesc o data la 4 ani.
(3) Pentru prima perioada de functionare a Fondului National tarifele si
clasele de risc se pot modifica si la un interval de timp mai scurt de 4 ani,
dar numai o singura data.
Art. 100
Incadrarea in clasele de risc se face de catre asigurator, corespunzator
activitatilor desfasurate in fiecare unitate.
Art. 101
(1) Baza de calcul pentru contributia datorata de persoanele prevazute la
art. 5 si 7 o reprezinta fondul brut anual de salarii realizat.
(2) In situatia in care intr-o unitate exista activitati incadrate in mai
multe clase de risc, baza de calcul o reprezinta fondul de salarii
corespunzator activitatilor incadrate in fiecare clasa de risc.
(3) Cotele de contributie datorate de angajatori in functie de clasa de
risc se vor situa in limita unui procent minim de 0,5% si a unui procent maxim
de 4% aplicat asupra fondului brut de salarii.
(4) Contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale
nu se aplica asupra sumelor reprezentand:
a) prestatii de asigurari sociale care se suporta din fondurile
asigurarilor sociale sau din fondurile angajatorului si care se platesc direct
de catre acesta, potrivit legii;
b) drepturile platite potrivit dispozitiilor legale in cazul desfacerii
contractelor individuale de munca, al incetarii calitatii de functionar public
sau de membru cooperator;
c) diurnele de deplasare, detasare si indemnizatiile de transfer si
drepturile de autor;
d) sumele obtinute in baza unei conventii de prestari de servicii sau
executari de lucrari de catre persoanele care au incheiat contracte individuale
de munca;
e) sumele reprezentand participarea salariatilor la profit;
f) premii si alte drepturi exceptate prin legi speciale.
Art. 102
(1) Contributia datorata de persoanele fizice prevazute la art. 6 este
unica, indiferent de activitatea prestata, si se aproba prin hotarare a
Guvernului, la propunerea Fondului National, de la 0,5% la 1% aplicata asupra
venitului lunar asigurat.
(2) Baza de calcul pentru aceste contributii o reprezinta venitul lunar
asigurat prevazut in contractul de asigurare, care nu poate fi mai mic de o
patrime din salariul mediu brut lunar pe economia nationala.
Art. 103
Clasa de risc si cota de contributie datorata pentru fiecare categorie de
activitati se comunica de catre asigurator angajatorului anual sau ori de cate
ori este nevoie.
Art. 104
Asiguratorul are dreptul de a verifica, prin serviciile proprii de control,
datele comunicate de angajator pentru incadrarea in clasele de risc.
Art. 105
Contributiile se colecteaza de fondurile teritoriale si se vireaza catre
Fondul National.
Art. 106
Termenele de plata a contributiilor de asigurare pentru accidente de munca
si boli profesionale sunt:
a) data stabilita pentru plata drepturilor salariale pentru luna in curs,
in cazul angajatorilor care efectueaza plata drepturilor salariale lunar;
b) data stabilita pentru plata chenzinei a doua, in cazul angajatorilor
care efectueaza plata drepturilor salariale chenzinal;
c) pana la sfarsitul lunii pentru luna in curs, in cazul asiguratilor
prevazuti la art. 6.
Art. 107
Modificarea termenelor de plata prevazute la art. 106 lit. a) si b) se
comunica de catre angajator fondului teritorial in ziua modificarii.
Art. 108
(1) Neplata contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale la termenele stabilite conform art. 106 genereaza plata unor
majorari calculate pentru fiecare zi de intarziere, pana la data achitarii
sumei datorate inclusiv.
(2) Cota majorarilor de intarziere prevazuta la alin. (1) se stabileste
conform reglementarilor privind executarea creantelor bugetare.
(3) Sumele reprezentand majorarile de intarziere se fac venit la bugetul
asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale.
(4) Calculul majorarilor de intarziere, precum si urmarirea platii acestora
se fac de catre Fondul National prin intermediul fondurilor teritoriale.
Art. 109
In cazul neachitarii in termenele prevazute la art. 106 a contributiilor
datorate, Fondul National, prin intermediul fondurilor teritoriale, procedeaza
la aplicarea masurilor de executare silita, conform dispozitiilor legale
privind executarea creantelor bugetare.
Art. 110
In cazul reorganizarii judiciare sau al falimentului angajatorului, sumele
datorate de acesta pentru asigurare vor fi recuperate potrivit legii.
Art. 111
Neplata contributiei de asigurare de catre asiguratii prevazuti la art. 6
la termenele stabilite atrage neacordarea drepturilor la prestatii, pana la
achitarea contributiilor datorate si a majorarilor de intarziere aferente.
Art. 112
(1) Fondul National vireaza fiecarui fond teritorial sumele necesare
constituirii bugetelor acestora.
(2) Asociatiile profesionale de asigurare presteaza servicii conform
prevederilor prezentei legi, urmand ca decontarea acestora sa se efectueze de
catre fondurile teritoriale pe baza documentelor justificative prezentate de
aceste asociatii.
Art. 113
(1) Asiguratorul poate sa aprobe majorari sau reduceri ale contributiilor.
(2) Valoarea majorarilor sau a reducerilor se stabileste in principal dupa
urmatoarele criterii:
a) numarul accidentelor de munca si al bolilor profesionale pe o perioada
de referinta;
b) gravitatea consecintelor accidentelor de munca si ale bolilor
profesionale;
c) volumul cheltuielilor pentru prestatii si servicii.
CAP. 9
Bugetul asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale
Art. 114
(1) Bugetul asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale
cuprinde veniturile, cheltuielile si rezultatele financiare.
(2) Guvernul elaboreaza anual, pe baza propunerilor Fondului National,
proiectul bugetului asigurarilor pentru accidente de munca si boli
profesionale, pe care il supune spre aprobare Parlamentului.
Art. 115
Veniturile bugetului asigurarilor pentru accidente de munca si boli
profesionale se constituie din:
a) contributiile persoanelor juridice si fizice care incheie asigurarea;
b) dobanzi si majorari pentru plata cu intarziere a contributiilor;
c) alte venituri, potrivit legii.
Art. 116
(1) Din veniturile bugetului asigurarilor pentru accidente de munca si boli
profesionale se preleva o cota de pana la 5% pentru constituirea unui fond de
rezerva.
(2) Fondul de rezerva se poate utiliza, in cazuri temeinic motivate, numai
pentru acoperirea prestatiilor si serviciilor de asigurare pentru accidente de
munca si boli profesionale.
(3) Fondul de rezerva se completeaza pe masura ce apar venituri, astfel
incat sa se reintregeasca pana la 5% .
Art. 117
Cheltuielile bugetului asigurarilor pentru accidente de munca si boli
profesionale se constituie din:
a) cheltuieli necesare pentru acoperirea contravalorii prestatiilor si
serviciilor de asigurare si a serviciilor de prevenire a accidentelor de munca
si a bolilor profesionale;
b) cheltuieli de organizare si functionare a sistemului de asigurare pentru
accidente de munca si boli profesionale, in limita unui procent de 3% aplicat
veniturilor anuale totale prevazute in bugetul asigurarilor pentru accidente de
munca si boli profesionale;
c) cheltuieli pentru finantarea unor investitii proprii, cu respectarea dispozitiilor
legale in domeniu.
Art. 118
Excedentele anuale ale bugetului asigurarilor pentru accidente de munca si
boli profesionale se utilizeaza in anul urmator astfel:
a) pentru fondul de rezerva, pana la reintregirea acestuia;
b) pentru prevenire - reabilitare;
c) pentru prestatii suplimentare;
d) pentru acoperirea deficitului anului urmator.
Art. 119
Deficitul bugetului asigurarilor pentru accidente de munca si boli
profesionale se acopera, in ordine, din:
a) disponibilitatile bugetului din anii precedenti;
b) fondul de rezerva;
c) bugetul de stat.
Art. 120
La nivelul fondurilor teritoriale se constituie bugete de venituri si
cheltuieli anuale, aprobate de Fondul National.
CAP. 10
Raspunderea juridica
Art. 121
Incalcarea dispozitiilor prezentei legi atrage raspunderea disciplinara,
materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz, potrivit legii.
Art. 122
Fapta persoanei care utilizeaza sumele destinate asigurarii pentru
accidente de munca si boli profesionale in alte scopuri decat cele prevazute de
lege constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 2
ani sau cu amenda.
Art. 123
Furnizarea de informatii false la stabilirea contributiilor datorate sau a
prestatiilor cuvenite potrivit prezentei legi constituie infractiunea de fals
intelectual si se pedepseste potrivit dispozitiilor Codului penal.
Art. 124
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in
astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni, si
se sanctioneaza cu amenda de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei:
a) nedepunerea la termen a declaratiei prevazute la art. 10, art. 11 alin.
(1) si la art. 12;
b) nerespectarea obligatiei de comunicare prevazute la art. 11 alin. (2) si
la art. 51;
c) refuzul de a pune la dispozitie organelor de control informatiile
solicitate potrivit art. 58 si 104;
d) nerespectarea metodologiei de incadrare in clasele de risc prevazute la
art. 99 si 100;
e) nerespectarea prevederilor art. 101 alin. (1) si (3) si ale art. 102
alin. (2) privind baza de calcul a contributiilor;
f) nerespectarea prevederilor art. 98, art. 101 alin. (4) si ale art. 102
alin. (1) privind stabilirea contributiei de asigurare si a cotelor acestei
contributii;
g) furnizarea de informatii eronate la stabilirea contributiilor datorate
sau a prestatiilor cuvenite, daca fapta nu este savarsita cu intentie;
h) nerespectarea obligatiei de plata prevazute la art. 14.
(2) Cuantumul amenzilor prevazute la alin. (1) se actualizeaza in raport cu
rata inflatiei, prin hotarare a Guvernului.
Art. 125
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac prin
proces-verbal de catre persoanele abilitate in acest scop de Fondul National.
(2) In caz de constatare a unei situatii care se incadreaza la art. 122 si
123, persoanele abilitate prevazute la alin. (1) vor sesiza de indata organele
de urmarire penala competente, potrivit legii.
Art. 126
(1) Procesul-verbal de constatare a contraventiilor si de aplicare a
sanctiunii se comunica contravenientului in termen de 15 zile de la intocmire
si constituie titlu executoriu de la data comunicarii.
(2) Impotriva procesului-verbal se poate face plangere, in termen de 15
zile de la comunicare, la instanta judecatoreasca in a carei raza teritoriala a
fost savarsita contraventia.
Art. 127
Amenzile contraventionale, aplicate conform prevederilor prezentei legi, se
fac venit la bugetul asigurarilor pentru accidente de munca si boli
profesionale.
CAP. 11
Jurisdictia asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale
Art. 128
Jurisdictia asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale se
realizeaza prin sectiile de asigurari sociale sau, dupa caz, prin completele
specializate pentru asigurari sociale, constituite la nivelul tribunalelor si
curtilor de apel, cu respectarea conditiilor prevazute de Legea nr. 92/1992
pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 129
In prima instanta tribunalele solutioneaza litigii privind:
a) modul de calcul al contributiei de asigurari pentru accidente de munca
si boli profesionale, precum si majorarea sau micsorarea contributiei;
b) inregistrarea si evidenta contributiei de accidente de munca si boli
profesionale;
c) incadrarea intr-o clasa de risc a angajatorului;
d) refuzul nejustificat de rezolvare a unei cereri privind drepturile la
asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale;
e) modul de stabilire si de plata a prestatiilor cuvenite beneficiarilor de
asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale;
f) plangerile impotriva proceselor-verbale de constatare a contraventiilor,
incheiate conform prezentei legi;
g) orice alte decizii ale asiguratorului, in conformitate cu prevederile
prezentei legi.
Art. 130
(1) Sunt competente teritorial tribunalele in a caror raza se afla
domiciliul paratului.
(2) In cazul in care, prin exceptii, obiectul litigiului il formeaza o
contestatie impotriva Fondului National sau fondurilor teritoriale, competenta
teritoriala revine tribunalului in a carui raza se afla domiciliul sau sediul
reclamantului.
Art. 131
Impotriva hotararii tribunalului se poate face recurs la curtea de apel
competenta.
Art. 132
Prevederile prezentei legi referitoare la jurisdictia asigurarilor pentru
accidente de munca si boli profesionale se completeaza cu dispozitiile Codului
de procedura civila, ale Legii nr. 92/1992, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si cu orice alte dispozitii in materie.
Art. 133
Actiunile in instanta si toate actele procedurale in legatura cu litigiile
avand ca obiect drepturi sau obligatii de asigurare pentru accidente de munca
si boli profesionale sunt scutite de taxa judiciara de timbru.
CAP. 12
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 134
In intelesul prezentei legi, salariul mediu pe economie reprezinta salariul
mediu comunicat de Institutul National de Statistica, in vigoare la data de 1
ianuarie a anului respectiv.
Art. 135
Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2004, cu exceptia
prevederilor referitoare la constituirea fondului initial de asigurare pentru
accidente de munca si boli profesionale, care intra in vigoare la data de 1
ianuarie 2003.
Art. 136
(1) In termen de 12 luni de la data aprobarii statutului, prin hotarare a
Guvernului, Fondul National preia de la Ministerul Muncii si Solidaritatii
Sociale activitatile corespunzatoare functionarii si organizarii sistemului
public de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale.
(2) Personalul care va fi preluat de Fondul National si de fondurile
teritoriale va fi transferat in interesul serviciului de la Ministerul Muncii
si Solidaritatii Sociale si de la unitatile sale subordonate.
Art. 137
(1) Fondul National se organizeaza si functioneaza in baza statutului
aprobat prin hotarare a Guvernului, emisa in termen de 60 de zile de la data de
1 ianuarie 2003.
(2) Fondul National se constituie in termen de 12 luni de la data de 1
ianuarie 2003.
(3) Pana la constituirea Fondului National Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale, prin structurile proprii, va asigura logistic si
organizatoric desfasurarea activitatilor necesare colectarii contributiilor si
gestionarii fondului initial.
(4) In perioada 1 ianuarie 2003 - 1 ianuarie 2004 contributiile se
colecteaza de casele de pensii si alte drepturi de asigurari sociale judetene
sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, si se vireaza Fondului National.
Art. 138
Fondurile teritoriale se constituie in termen de 12 luni de la data de 1
ianuarie 2003.
Art. 139
In primii 3 ani de functionare a Fondului National cheltuielile de
organizare si functionare a sistemului de asigurare pentru accidente de munca
si boli profesionale, prin exceptie de la prevederile art. 117 lit. b), vor fi
stabilite in valori de: 5% pentru primul an de functionare, 4,5% pentru cel
de-al doilea an si, respectiv, 4% pentru cel de-al treilea an de functionare.
Art. 140
(1) In perioada 1 ianuarie 2003 - 1 ianuarie 2004 angajatorii datoreaza o
contributie fixa de 0,5% raportat la fondul de salarii, destinata exclusiv
finantarii organizarii activitatii Fondului National si constituirii fondului
initial pentru functionarea sistemului de asigurare pentru accidente de munca
si boli profesionale.
(2) Pana la data de 1 ianuarie 2003 Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale
si Ministerul Finantelor Publice vor elabora instructiuni pentru colectarea
fondului initial pentru aplicarea prevederilor alin. (1). Instructiunile se vor
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 141
In termen de 6 luni de la data de 1 ianuarie 2003 Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale, Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Sanatatii si
Familiei vor elabora normele metodologice de aplicare a prezentei legi, care se
vor publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 142
Prezenta lege se completeaza cu dispozitiile Legii protectiei muncii nr.
90/1996, republicata, ale Legii nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii
fiscale, ale legislatiei privitoare la regimul contraventiilor, precum si cu
dispozitiile legislatiei de asigurari sociale.
Art. 143
(1) La data intrarii in vigoare a dispozitiilor prezentei legi se abroga
art. 100 alin. (2), art. 102 si 110 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile
ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare prezentei legi.
(2) Dispozitiile art. 98 alin. (1) lit. a), b) si e) si alin. (4), art.
104, art. 108 alin. (2), art. 109 alin. (1) lit. a), b), d), e) si f) si alin.
(2), ale art. 111, 112, 114 si 115 din Legea nr. 19/2000, cu modificarile
ulterioare, isi vor mentine aplicabilitatea pentru toate situatiile prevazute
in legea sus-mentionata, cu exceptia celor generate de accidente de munca si
boli profesionale, care sunt preluate prin prezenta lege.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 18 aprilie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 9 mai
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC