ORDIN
Nr. 848/1687 din 22 decembrie 2004
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 346/2002 privind
asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, cu modificarile si
completarile ulterioare
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI
FAMILIEI - Nr. 848
MINISTERUL SANATATII - Nr. 1.687
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 22 din 7 ianuarie 2005
Avand in vedere prevederile art. 141 din Legea nr. 346/2002 privind
asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, cu modificarile si
completarile ulterioare,
in temeiul art. 17 si al art. 4 lit. K pct. 4 din Hotararea Guvernului nr.
737/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei, cu modificarile si completarile ulterioare, si al art. 4
alin. (7) din Hotararea Guvernului nr. 743/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Sanatatii, cu modificarile si completarile
ulterioare,
vazand Referatul comun de aprobare nr. 3.431 din 11 noiembrie 2004 al Casei
Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale si nr. cc 6.438 din
26 noiembrie 2004 al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate,
ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei si ministrul sanatatii
emit urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 346/2002 privind
asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, cu modificarile si
completarile ulterioare, prevazute in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 2
Normele metodologice prevazute la art. 1 intra in vigoare de la data
publicarii prezentului ordin in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei,
Dan Mircea Popescu
Ministrul sanatatii,
Ovidiu Brinzan
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca
si boli profesionale, cu modificarile si completarile ulterioare
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentele norme metodologice stabilesc modalitatile de reglementare a unor
proceduri, metode si mijloace de aplicare unitara a prevederilor Legii nr.
346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 2
In sensul prezentelor norme metodologice, urmatorii termeni se definesc
astfel:
a) medic curant - orice medic cu autorizatie de libera practica valabila,
care isi desfasoara activitatea in unitati prestatoare de servicii medicale,
aflate in relatie contractuala cu casele de asigurari de sanatate;
b) referat medical - formular care atesta diagnosticul clinic, istoricul
bolii, starea prezenta de sanatate, tratamentele urmate si planul de
recuperare;
c) consilier de prevenire - persoana cu atributii de prevenire din cadrul
compartimentului de accidente de munca si boli profesionale al casei
teritoriale de pensii;
d) program individual de recuperare - include, pe langa tratamentul
balnear, tratament de fizioterapie, precum si protezarea in ambulatoriu, dupa
caz;
e) program de reabilitare medicala - totalitatea serviciilor medicale
prescrise de medicul curant al unitatii prestatoare de servicii medicale;
f) reabilitare medicala - totalitatea serviciilor medicale definite in
conformitate cu art. 23 din Legea nr. 346/2002, cu modificarile si completarile
ulterioare, si care se regasesc in pachetul de servicii medicale de baza
prevazut in Contractul-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale
in cadrul sistemului de asigurari de sanatate, destinate in exclusivitate
recuperarii capacitatii de munca si inlaturarii deficientelor cauzate de
accidente de munca si boli profesionale.
CAP. 2
Raporturile de asigurare si riscuri asigurate
SECTIUNEA 1
Declaratia pe propria raspundere
Art. 3
In vederea asigurarii pentru accidente de munca si boli profesionale,
angajatorul are obligatia de a comunica asiguratorului domeniul de activitate,
conform Clasificarii activitatilor din economia nationala - CAEN, numarul de
angajati, fondul de salarii, precum si orice alte informatii solicitate in
acest scop.
Art. 4
(1) Comunicarea datelor prevazute la art. 3 se face pe baza declaratiei pe
propria raspundere a angajatorului, prevazuta in anexa nr. 1 la prezentele
norme metodologice.
(2) Declaratia pe propria raspundere se depune la sediul casei teritoriale
de pensii pe raza careia angajatorul isi desfasoara activitatea.
(3) Declaratia pe propria raspundere se depune in termen de 30 de zile de
la data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice.
(4) Angajatorii care dobandesc personalitate juridica ulterior datei
mentionate la alin. (3) vor depune declaratia pe propria raspundere in termen
de 30 de zile de la data inceperii raporturilor de munca ori de serviciu.
Art. 5
Angajatorii au obligatia sa anunte asiguratorul despre orice modificari
aparute in legatura cu datele din declaratia pe propria raspundere, in termen
de cel mult 15 zile de cand acestea au survenit.
Art. 6
(1) Declaratia pe propria raspundere se depune pe suport electronic,
insotit de suportul pe hartie.
(2) Declaratia pe propria raspundere va purta semnaturile persoanelor
autorizate, precum si stampila angajatorului.
Art. 7
Nedepunerea la termen a declaratiei pe propria raspundere, precum si
nerespectarea obligatiei de comunicare a modificarilor survenite in legatura cu
datele prevazute de aceasta constituie contraventii si se pedepsesc in
conformitate cu prevederile art. 124 alin. (1) din Legea nr. 346/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare.
SECTIUNEA a 2-a
Contractul individual de asigurare
Art. 8
(1) Persoanele prevazute la art. 6 alin. (1) din Legea nr. 346/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, se pot asigura pentru accidente de
munca si boli profesionale pe baza de contract individual de asigurare.
(2) Modelul contractului individual de asigurare este prevazut in anexa nr.
2 la prezentele norme metodologice.
Art. 9
Orice modificare a datelor prevazute in contractul individual de asigurare
se va comunica in termen de 15 zile de la data cand a survenit.
Art. 10
Nerespectarea obligatiei de comunicare a modificarilor contractului
individual de asigurare este asimilata situatiilor prevazute la art. 7 si se
sanctioneaza in conformitate cu prevederile legale.
Art. 11
In termen de 10 zile de la modificarea cadrului legal privind contractul
individual de asigurare, casele teritoriale de pensii au obligatia sa comunice
in scris asiguratilor natura si data de la care survin modificarile.
Art. 12
(1) Contractul individual de asigurare se poate rezilia oricand pe durata
derularii acestuia, la initiativa asiguratului.
(2) Contributia pentru accidente de munca si boli profesionale neachitata,
precum si dobanzile si penalitatile aferente se urmaresc conform legislatiei
privind creantele bugetare.
CAP. 3
Prestatii si servicii de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale
Art. 13
In conformitate cu prevederile art. 19 din Legea nr. 346/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, asiguratii au dreptul la urmatoarele
prestatii si servicii:
a) reabilitare medicala si recuperarea capacitatii de munca;
b) reabilitare si reconversie profesionala;
c) indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca;
d) indemnizatie pentru trecerea temporara in alt loc de munca si
indemnizatie pentru reducerea timpului de munca;
e) compensatii pentru atingerea integritatii;
f) despagubiri in caz de deces;
g) rambursari de cheltuieli.
SECTIUNEA 1
Reabilitarea medicala si recuperarea capacitatii de munca
Art. 14
(1) Asiguratul are dreptul la tratament medical corespunzator leziunilor si
afectiunilor cauzate prin accidente de munca sau boli profesionale, servicii si
produse pentru reabilitare medicala si recuperare a capacitatii de munca,
denumite in continuare prestatii medicale.
(2) Prestatiile medicale prevazute la alin. (1) se efectueaza de catre
furnizorii de servicii medicale si de medicamente care sunt in relatii
contractuale cu casele de asigurari de sanatate, denumiti in continuare unitati
prestatoare de servicii medicale.
(3) Dispozitivele medicale destinate corectarii si recuperarii
deficientelor organice, functionale sau fizice vor fi asigurate de Institutul
National de Expertiza Medicala si Recuperare a Capacitatii de Munca prin
personal propriu sau prin terti.
(4) Dispozitivele medicale prevazute la alin. (3) sunt cele stabilite in
lista dispozitivelor medicale prevazuta in Contractul-cadru privind conditiile
acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari de sanatate.
(5) Prestatiile medicale furnizate asiguratilor cuprind serviciile
medicale, serviciile de ingrijire a sanatatii, medicamentele, materialele
sanitare, dispozitivele medicale si alte servicii si produse din pachetul de
servicii de baza, stabilite in conditiile Contractului-cadru privind conditiile
acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari de sanatate si
care sunt destinate asigurarii reabilitarii medicale si recuperarii capacitatii
de munca in conformitate cu prevederile Legii nr. 346/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(6) Conditiile acordarii acestor prestatii medicale si tarifele aferente
acestora sunt in conformitate cu Contractul-cadru privind conditiile acordarii
asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari de sanatate.
Art. 15
(1) Reabilitarea medicala prevazuta pentru asigurarea la accidente de munca
si boli profesionale are drept scop acordarea unor prestatii si servicii medicale
prevazute in pachetul de servicii medicale de baza acordat in cadrul sistemului
de asigurari sociale de sanatate, conditiile acordarii acestor servicii
medicale si tarifele aferente acestora fiind reglementate de Contractul-cadru
privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de
asigurari de sanatate.
(2) Unitatile prestatoare de servicii medicale vor inainta, conform legii,
caselor de asigurari de sanatate documentele justificative ale prestatiilor
medicale pentru fiecare persoana asigurata, in vederea decontarii.
(3) Prestatiile medicale pentru tratamentul medical ambulatoriu prescris de
medicul curant, precum si analizele medicale si medicamentele se vor tarifa in
conformitate cu prevederile legale in vigoare din sistemul asigurarilor sociale
de sanatate.
(4) Tarifele medicale aferente prestatiilor medicale pentru reabilitarea
medicala sunt cele stabilite in conformitate cu prevederile legislatiei
asigurarilor de sanatate aflate in vigoare.
(5) Decontarea pentru prestatiile medicale acordate asiguratilor se va face
numai pentru acele prestatii generate de caracterul de munca al accidentului
sau al bolii profesionale.
(6) In vederea acordarii prestatiei medicale asiguratul are obligatia de a
respecta programul de reabilitare medicala stabilit de medicul curant al
unitatii prestatoare de servicii medicale.
(7) Nerespectarea acestui program atrage suspendarea drepturilor la
prestatii medicale.
Art. 16
(1) Unitatile prestatoare de servicii medicale au obligatia ca in termen de
48 de ore de la acordarea serviciilor medicale sa transmita caselor teritoriale
de pensii, printr-un referat medical, starea de sanatate a bolnavului si
indicatiile de tratament ulterioare pentru alte unitati medicale, dupa caz.
(2) Medicul curant este obligat sa completeze referatul medical prevazut la
alin. (1) si este raspunzator de veridicitatea si exactitatea informatiilor
cuprinse in acesta.
(3) Modelul referatului medical este prevazut in anexa nr. 3 la prezentele
norme metodologice.
Art. 17
(1) Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale,
denumita in continuare CNPAS, va efectua decontarea serviciilor prevazute la
art. 14 catre Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, denumita in continuare
CNAS, pentru fiecare persoana asigurata, in functie de:
a) confirmarea caracterului de munca al accidentelor si bolilor
profesionale prin proces-verbal de cercetare, formularul pentru inregistrarea
accidentului de munca - FIAM sau fisa de declarare a cazului de boala
profesionala - BP2, elaborate conform prevederilor prezentelor norme
metodologice si Normelor metodologice privind comunicarea, cercetarea,
inregistrarea, raportarea, evidenta accidentelor de munca si declararea,
confirmarea, inregistrarea, raportarea, evidenta bolilor profesionale, precum
si a celorlalti indicatori care definesc morbiditatea profesionala, aprobate
prin Ordinul ministrului muncii si protectiei sociale nr. 388/1996 privind
aprobarea normelor metodologice in aplicarea prevederilor Legii protectiei
muncii nr. 90/1996, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
249 din 15 octombrie 1996, cu modificarile ulterioare;
b) documentele justificative, respectiv factura si desfasuratorul
activitatilor realizate de catre furnizorii de servicii si produse medicale
pentru asiguratii care au beneficiat de tratament medical pentru accidente de
munca si boli profesionale.
(2) CNPAS sau casa teritoriala de pensii are dreptul de verificare a
documentelor justificative, de monitorizare pe timpul tratamentului si de refuz
de plata in conditiile in care prestatiile medicale contravin prevederilor
legale in vigoare.
(3) Decontarea cheltuielilor pentru prestatiile medicale se va face intre
CNPAS si CNAS prin intermediul caselor teritoriale.
(4) In vederea decontarii cheltuielilor pentru serviciile medicale, CNAS,
prin casele de asigurari de sanatate, va depune facturile si desfasuratoarele
aferente serviciilor realizate de catre unitatile prestatoare de servicii
medicale, stabilite la alin. (1) lit. b), la casa teritoriala de pensii pe raza
careia a fost inregistrat accidentul de munca sau declarata boala profesionala
respectiva.
(5) Termenul de depunere a documentelor de plata este data de 25 a lunii
urmatoare celei in care s-a primit de casa de asigurari de sanatate confirmarea
caracterului accidentului de munca sau bolii profesionale.
(6) Decontarea documentelor prevazute la alin. (5) se va face in termen de
30 de zile lucratoare de la data depunerii acestora la casa teritoriala de
pensii, in conditiile indeplinirii criteriilor prevazute la alin. (1).
(7) La sfarsitul fiecarei luni casele teritoriale de pensii comunica
caselor de asigurari de sanatate codurile numerice personale si numele
cazurilor care au primit confirmare de accident de munca sau boala
profesionala.
Art. 18
(1) Tratamentele de recuperare prevazute la art. 23 lit. c), d) si e) din
Legea nr. 346/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, necesare
ulterior externarii asiguratilor, trebuie analizate si avizate de catre medicul
expert al asigurarilor sociale din serviciul de expertiza medicala din cadrul
caselor teritoriale de pensii.
(2) Biletele pentru tratament balnear prevazute la art. 25 alin. (3) din
Legea nr. 346/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se vor acorda
in conformitate cu criteriile in baza carora se acorda bilete pentru
tratamentul balnear, stabilite prin decizie a presedintelui CNPAS.
Art. 19
Chirurgia reparatorie este destinata numai cazurilor care presupun
refacerea capacitatii de munca a carei pierdere a rezultat ca urmare a unui
accident de munca sau a unei boli profesionale confirmate.
Art. 20
(1) Asiguratul beneficiaza, la cerere, de acordarea ajutoarelor pentru
procurarea produselor, potrivit prevederilor art. 24 din Legea nr. 346/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(2) Cererea se adreseaza casei teritoriale de pensii pe raza careia
asiguratul isi are domiciliul si va fi insotita de recomandarea medicului
curant.
(3) Modelul cererii este prevazut in anexa nr. 4 la prezentele norme
metodologice.
(4) Dupa primirea cererii si a recomandarii medicului curant, fiecarui
asigurat i se va intocmi un dosar care va cuprinde pe langa documentele
mentionate si copii de pe procesul-verbal de cercetare, FIAM sau fisa BP2.
(5) In cazul in care unui asigurat ii inceteaza contractul de munca,
respectiv contractul de asigurare, dreptul la prestatiile medicale i se acorda
doar daca face dovada cu documente medicale, conform legii, ca este victima
unei boli profesionale cauzate de factori de risc specifici locului de munca in
care a fost angajat.
Art. 21
(1) Nivelul de decontare a produselor prevazute la art. 24 din Legea nr.
346/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, este de 100% din nivelul
preturilor de referinta stabilite prin reglementarile legale in vigoare.
(2) Repararea si schimbarea produselor prevazute la art. 24 din Legea nr.
346/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, acordate in conditiile
legii, se vor suporta din Fondul de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale.
Art. 22
(1) Cererile se analizeaza si se solutioneaza de catre casa teritoriala de
pensii.
(2) In cazul in care contravaloarea prestatiilor medicale solicitate
depaseste preturile de referinta stabilite prin reglementarile legale in
vigoare, dar nu mai mult de 30% din valoarea stabilita, CNPAS va analiza si va
solutiona cererea.
(3) Prin decizie motivata cererea se poate admite, total sau partial, ori
se poate respinge.
(4) Termenul de solutionare a cererilor este de 30 de zile de la data
inregistrarii la nivelul competent.
Art. 23
Casa teritoriala de pensii va comunica asiguratului modalitatea prin care
poate intra in posesia acestor prestatii conform anexei nr. 5 la prezentele
norme metodologice.
Art. 24
(1) Prestatorul de servicii medicale are obligatia de a informa de indata
casa teritoriala de pensii in cazul in care asiguratul nu respecta programul
individual de recuperare stabilit.
(2) Personalul cu atributii din cadrul casei teritoriale de pensii verifica
si constata respectarea de catre asigurat a programului individual de
recuperare.
(3) In situatia in care asiguratul nu respecta programul de recuperare stabilit,
personalul cu atributii al casei teritoriale de pensii propune suspendarea
prestatiilor si serviciilor pentru reabilitarea medicala si recuperarea
capacitatii de munca a asiguratului, in conformitate cu prevederile art. 26 din
Legea nr. 346/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) In cazul in care asiguratul nu urmeaza sau nu respecta programul
individual de recuperare din motive ce ii sunt imputabile, casa teritoriala de
pensii este exonerata de orice raspundere in ceea ce priveste deteriorarea
starii de sanatate a acestuia.
(5) Reluarea programului individual de recuperare medicala care a fost
suspendat din cauze imputabile asiguratului se poate executa la solicitarea
scrisa a acestuia, dar cu conditia suportarii de catre acesta a tuturor
costurilor suplimentare generate de intreruperea programului.
(6) Reluarea programului individual de recuperare medicala va fi aprobata
de casa teritoriala de pensii la solicitarea motivata a asiguratului.
SECTIUNEA a 2-a
Reabilitare si reconversie profesionala
Art. 25
Victima unui accident de munca sau a unei boli profesionale, care, desi nu
si-a pierdut complet capacitatea de munca, nu mai poate desfasura activitatea
pentru care s-a calificat, beneficiaza, la cerere, de cursuri de calificare sau
de reconversie profesionala.
Art. 26
(1) Pentru crearea conditiilor necesare efectuarii cursurilor prevazute la
art. 29 din Legea nr. 346/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
casele teritoriale de pensii au obligatia ca, in termen de 30 de zile de la
publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentelor norme
metodologice, sa incheie contracte cu furnizorii de formare profesionala
autorizati, precum si cu furnizorii de servicii specializate pentru stimularea
ocuparii fortei de munca autorizati conform reglementarilor in vigoare.
(2) Contractele dintre casele teritoriale de pensii si furnizorii de
formare profesionala autorizati, precum si cu cei de servicii specializate
pentru stimularea ocuparii fortei de munca autorizati se vor efectua cu
respectarea prevederilor legale in vigoare.
(3) Modelul contractelor prevazute la alin. (1) va fi stabilit prin decizie
a presedintelui CNPAS.
Art. 27
(1) In vederea aprobarii participarii la cursurile de reconversie
profesionala asiguratul trebuie sa depuna o cerere la sediul casei teritoriale
de pensii pe raza careia isi are domiciliul.
(2) Modelul cererii este prevazut in anexa nr. 6 la prezentele norme
metodologice.
Art. 28
Dupa primirea cererii, asiguratului i se va intocmi un dosar care va
cuprinde pe langa cerere si copii de pe procesul-verbal de cercetare, FIAM sau
fisa BP2.
Art. 29
(1) In termen de 15 zile de la primirea cererii, asiguratului i se va
comunica institutia si data la care va avea loc evaluarea starii fizice,
mentale si aptitudinale.
(2) Comunicarea locului si datei evaluarii starii fizice, mentale si
aptitudinale se va face prin invitatie scrisa conform anexei nr. 7 la
prezentele norme metodologice.
Art. 30
(1) Dupa efectuarea aprecierii starii fizice, mentale si aptitudinale a
asiguratului, furnizorii de servicii specializate pentru stimularea ocuparii
fortei de munca autorizati au obligatia sa transmita casei teritoriale de
pensii concluziile examinarii, impreuna cu propunerile legate de activitatile
pe care asiguratul le mai poate efectua.
(2) Comunicarea concluziilor se va face in termen de 5 zile de la data
efectuarii expertizei, sub forma unui referat.
Art. 31
(1) In termen de 15 zile de la primirea concluziilor, pe baza dosarului,
precum si a concluziilor aprecierii starii fizice, mentale si aptitudinale a
asiguratului, directorul executiv al casei teritoriale de pensii admite sau
respinge cererea prin decizie motivata.
(2) Decizia va cuprinde propuneri privind unul sau mai multe cursuri de
reconversie profesionala, furnizorul acestora, programul de instruire, precum
si modalitatea de absolvire.
Art. 32
(1) Decizia se comunica asiguratului in termen de 5 zile de la emiterea
acesteia.
(2) Asiguratul poate accepta sau refuza propunerea casei teritoriale de
pensii, in termen de 15 zile de la primirea acesteia.
Art. 33
In cazul in care asiguratul accepta propunerile casei teritoriale de
pensii, acestuia i se vor comunica furnizorul de formare profesionala, locul si
data inceperii cursului, in termen de 5 zile de la stabilirea acestora, prin
invitatie scrisa conform anexei nr. 8 la prezentele norme metodologice.
Art. 34
Daca asiguratul refuza cursurile propuse de catre casa teritoriala de
pensii, acesta isi pierde dreptul la prestatii privind reabilitarea si
reconversia profesionala.
Art. 35
(1) Asiguratul are obligatia de a respecta programul de instruire stabilit
de organizatorul acestuia.
(2) Nerespectarea programului de instruire de catre asigurat atrage
intreruperea efectuarii acestuia, precum si suspendarea dreptului la
indemnizatie.
Art. 36
Asiguratul are dreptul la o singura examinare finala gratuita.
Art. 37
Furnizorii de formare profesionala au obligatia de a anunta orice incalcare
de catre asigurat a programului de instruire profesionala.
Art. 38
Pe durata cursurilor asiguratilor li se acorda o indemnizatie in
conformitate cu prevederile sectiunii a 3-a din prezentul capitol.
SECTIUNEA a 3-a
Indemnizatiile prevazute de Legea nr. 346/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare
Art. 39
In sistemul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale se
acorda urmatoarele tipuri de indemnizatii:
a) indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca;
b) indemnizatie pentru trecerea temporara in alt loc de munca;
c) indemnizatie pentru reducerea timpului de munca;
d) indemnizatie pe durata cursurilor de calificare si de reconversie
profesionala.
Art. 40
(1) Indemnizatiile se calculeaza si se platesc de catre angajatori si se
deduc din contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale.
(2) Casele teritoriale de pensii preiau in plata numai persoanele care
beneficiaza de una dintre indemnizatiile prevazute la art. 39 si al caror
angajator si-a incetat activitatea, in conditiile legii, prin faliment,
reorganizare judiciara sau administrativa si persoanele asigurate prin contract
individual, precum si persoanele care beneficiaza de indemnizatie de somaj.
Art. 41
(1) Indemnizatiile de asigurari pentru accidente de munca si boli
profesionale si despagubirea de deces se platesc pe baza cererii-tip privind
solicitarea drepturilor de asigurari pentru accidente de munca si boli
profesionale, prevazuta in anexa nr. 9 la prezentele norme metodologice, si a
celorlalte acte prevazute de reglementarile legale in vigoare, exclusiv
indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, pentru a carei acordare nu
este necesara completarea cererii-tip.
(2) In afara cererii-tip prevazute la alin. (1), pentru obtinerea
indemnizatiilor mai sunt necesare urmatoarele documente:
a) certificat medical;
b) procesul-verbal de cercetare a accidentului de munca;
c) FIAM sau, dupa caz, fisa BP2.
Art. 42
Cererea-tip privind solicitarea drepturilor de asigurari pentru accidente
de munca si boli profesionale se depune la casele teritoriale de pensii:
a) de catre angajatori si institutia care administreaza bugetul Fondului
pentru plata ajutorului de somaj, o data cu "Declaratia privind evidenta
nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor
sociale de stat";
b) de catre celelalte categorii de asigurati, la data solicitarii
prestatiei medicale.
Art. 43
Cererea se aproba sau se respinge prin decizia motivata a directorului
executiv al casei teritoriale de pensii, in termen de cel mult 30 de zile de la
inregistrarea acesteia. Decizia se comunica atat asiguratului, cat si
angajatorului.
Art. 44
(1) Sumele reprezentand indemnizatii care se platesc de catre angajator
asiguratilor potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice se retin de
acesta din contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale datorata pentru luna respectiva.
(2) Indemnizatiile se platesc pentru numarul de zile lucratoare din
duratele exprimate in zile calendaristice ale concediilor medicale sau pentru
numarul de zile lucratoare din perioada in care persoana asigurata urmeaza
cursuri de reconversie profesionala, beneficiaza de reducerea timpului normal
de munca sau de trecerea temporara in alt loc de munca.
(3) Sumele reprezentand indemnizatii platite de angajator asiguratilor
potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice, care depasesc cuantumul
contributiei datorate de acesta in luna respectiva, se recupereaza din contul
asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale de la casa
teritoriala de pensii pe raza careia se afla sediul sau domiciliul acestuia.
(4) Indemnizatiile pe care angajatorii le achita fara indeplinirea
conditiilor legale si pe care acestia le deconteaza cu sistemul asigurarilor
pentru accidente de munca si boli profesionale reprezinta sume incasate
necuvenit, care constituie debite ce urmeaza sa fie recuperate potrivit
reglementarilor legale in vigoare.
Art. 45
In cazul asiguratilor care se regasesc in doua sau mai multe dintre
situatiile prevazute la art. 5, 6 si 7 din Legea nr. 346/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare, si care desfasoara activitate la mai multi angajatori,
indemnizatiile prevazute la art. 39 din prezentele norme metodologice se
platesc o singura data de catre angajatorul la care a avut loc accidentul de
munca sau la care s-a declarat boala profesionala.
SECTIUNEA a 4-a
Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca
Art. 46
Asiguratii beneficiaza de o indemnizatie pe perioada in care se afla in
incapacitate temporara de munca datorita unui accident de munca sau datorita
unei boli profesionale.
Art. 47
(1) Cuantumul indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca
reprezinta 80% din baza de calcul.
(2) Baza de calcul a indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca
este:
a) media veniturilor salariale brute realizate de catre persoanele angajate
in ultimele 6 luni anterioare manifestarii riscului; in cazul in care stagiul
de cotizare este mai mic de 6 luni, baza de calcul a indemnizatiilor o
constituie media veniturilor salariale lunare brute la care s-a achitat
contributia;
b) veniturile stipulate de catre asiguratii individuali in contractele pe
baza carora s-a stabilit contributia de asigurare pentru accidente de munca si
boli profesionale.
c) drepturile acordate in perioada respectiva pentru somerii care urmeaza
cursuri de recalificare sau de reconversie profesionala, exclusiv sumele
acordate cu titlu de plati compensatorii.
Art. 48
Indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca se acorda pe o durata
de cel mult 180 de zile in interval de un an, socotite de la prima zi de
imbolnavire. Incepand cu a 91-a zi concediul medical se poate prelungi pana la
180 de zile, cu avizul medicului expert al asigurarilor sociale.
Art. 49
(1) Medicul curant poate propune, in situatii temeinic justificate,
prelungirea concediului pentru incapacitate temporara de munca peste 180 de
zile, in scopul evitarii pensionarii de invaliditate si mentinerii asiguratului
in activitate.
(2) Medicul expert al asigurarilor sociale decide, dupa caz, prelungirea
concediului medical pentru continuarea programului de recuperare, trecerea
temporara in alt loc de munca, reducerea timpului de munca, reluarea
activitatii in aceeasi profesie sau intr-o alta profesie ori pensionarea de invaliditate.
(3) Prelungirea concediului medical peste 180 de zile se face pentru cel
mult 90 de zile, conform procedurilor stabilite de CNPAS, in raport cu evolutia
cazului si cu rezultatele actiunilor de recuperare.
SECTIUNEA a 5-a
Indemnizatia pentru trecerea temporara in alt loc de munca si indemnizatia
pentru reducerea timpului de munca
Art. 50
Asiguratul care datorita unei boli profesionale sau datorita unui accident
de munca nu isi mai poate desfasura activitatea la locul de munca anterior
manifestarii riscului asigurat sau care nu mai poate realiza durata normala de
munca poate beneficia, la cerere, de trecerea temporara in alt loc de munca sau
de reducerea cu o patrime a timpului normal de lucru.
Art. 51
(1) Asiguratul isi poate relua activitatea la vechiul loc de munca sau
poate realiza programul normal de lucru inainte de expirarea perioadei maxime
de reducere a programului de lucru, prevazuta de legislatia in vigoare, cu
avizul medicului expert al asigurarilor sociale.
(2) Angajatorul va instiinta casa teritoriala de pensii, in termen de cel
mult 5 zile, despre modificarea intervenita in situatia asiguratului.
Art. 52
Cuantumul indemnizatiilor pentru trecerea temporara in alt loc de munca si
pentru reducerea timpului de munca este egal cu diferenta dintre media
veniturilor salariale din ultimele 6 luni si venitul salarial brut realizat de
asigurat la noul loc de munca sau prin reducerea timpului normal de munca, fara
a se depasi 25% din baza de calcul.
Art. 53
Indemnizatiile pentru trecerea temporara in alt loc de munca, precum si
cele pentru reducerea timpului de munca se acorda, pentru o perioada de cel
mult 90 de zile intr-un an calendaristic, in una sau in mai multe etape.
SECTIUNEA a 6-a
Indemnizatia pe durata cursurilor de calificare si de reconversie
profesionala
Art. 54
(1) Victima unui accident de munca sau a unei boli profesionale beneficiaza
la cerere, in conditiile legii, de o indemnizatie pe durata cursurilor de
calificare sau de reconversie profesionala.
(2) Indemnizatia se acorda numai daca asiguratul respecta integral
programul de instruire pe toata durata cursurilor.
(3) In situatia in care asiguratul nu respecta programul de instruire din
motive ce ii sunt imputabile, organizatorul cursurilor de calificare sau de
reconversie profesionala instiinteaza de indata casa teritoriala de pensii
despre aceasta, care sisteaza plata indemnizatiei.
(4) Prevederile alin. (3) nu se aplica in cazurile de forta majora. Forta majora
se dovedeste cu acte.
(5) Constatarea cazurilor de forta majora prevazute la alin. (4) se
efectueaza de catre personalul imputernicit al casei teritoriale de pensii.
Art. 55
Indemnizatia pe durata cursurilor de calificare sau de reconversie
profesionala se acorda lunar si reprezinta 70% din salariul de baza brut al
persoanei asigurate, avut la data survenirii accidentului de munca sau a bolii
profesionale.
Art. 56
Indemnizatia pe durata cursurilor de calificare sau de reconversie profesionala
se acorda doar daca persoana asigurata nu beneficiaza in paralel de
indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca sau de pensie de
invaliditate gradul III, acordata potrivit reglementarilor in vigoare.
SECTIUNEA a 7-a
Compensatiile pentru atingerea integritatii
Art. 57
Au dreptul la o compensatie pentru atingerea integritatii asiguratii care
in urma accidentelor de munca sau a bolilor profesionale raman cu leziuni
permanente care produc deficiente si reduc capacitatea de munca intre 20 - 50%
.
Art. 58
Compensatiile pentru atingerea integritatii se acorda doar daca accidentul
de munca a antrenat o incapacitate temporara de munca mai mare de 3 zile,
conform definitiei accidentului de munca.
Art. 59
Compensatia pentru atingerea integritatii se acorda doar dupa incheierea
perioadei de incapacitate temporara de munca.
Art. 60
In vederea obtinerii compensatiei pentru atingerea integritatii persoana
asigurata depune o cerere-tip privind solicitarea drepturilor de asigurari
pentru accidente de munca si boli profesionale, conform anexei nr. 9.
Art. 61
(1) In termen de 15 zile de la depunerea cererii, medicul expert al
asiguratorului decide asupra acordarii compensatiei pentru atingerea
integritatii, precum si asupra cuantumului acesteia.
(2) In cazul in care medicul expert al asigurarilor sociale considera ca
sunt necesare examinari ulterioare, acesta poate dispune efectuarea acestora.
Art. 62
Grilele, intervalele si cuantumul pe baza carora se acorda compensatiile
pentru atingerea integritatii se stabilesc prin decizie a presedintelui CNPAS.
SECTIUNEA a 8-a
Despagubirile in caz de deces
Art. 63
In cazul decesului asiguratului ca urmare a unui accident de munca sau a
unei boli profesionale, despagubirea in caz de deces se acorda, la cerere, unei
singure persoane, care poate fi una dintre persoanele mentionate la art. 46
alin. (1) din Legea nr. 346/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 64
Despagubirile in caz de deces se acorda pe baza urmatoarelor acte:
cerere-tip privind solicitarea drepturilor de asigurari pentru accidente de
munca si boli profesionale, prevazuta in anexa nr. 9, certificat de deces -
original si copie, actul de identitate al solicitantului, acte de stare civila
ale solicitantului care sa ateste calitatea acestuia sau acte din care sa
rezulte ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces, dupa caz.
Art. 65
(1) Directorul executiv al casei teritoriale de pensii admite sau respinge
cererea prin decizie motivata.
(2) Termenul de solutionare a cererii este de 15 zile de la data depunerii
acesteia la casa teritoriala de pensii.
(3) Plata despagubirii se efectueaza prin casieria casei teritoriale de
pensii.
(4) Decizia se comunica petentului in termen de 5 zile de la emiterea
acesteia.
(5) Cuantumul despagubirii in caz de deces este de 4 salarii medii brute,
comunicate de Institutul National de Statistica.
Art. 66
Dupa efectuarea platii despagubirilor in caz de deces, asiguratorul are
obligatia de a inscrie pe versoul certificatului de deces original mentiunea
"ACHITAT", data, semnatura si stampila.
SECTIUNEA a 9-a
Rambursari de cheltuieli
Art. 67
In vederea rambursarii cheltuielilor ocazionate de transportul de urgenta
sau de confectionarea unor dispozitive destinate sa asigure recuperarea
functionalitatii organismului victimei accidentului de munca, persoana juridica
sau persoana fizica care a suportat cheltuielile se adreseaza casei teritoriale
de pensii in raza careia s-a produs accidentul de munca.
Art. 68
(1) Cererea de rambursare a cheltuielilor trebuie sa cuprinda urmatoarele
elemente: datele de identificare a solicitantului, cum sunt numele, prenumele,
codul numeric personal, domiciliul sau denumirea, imputernicirea
reprezentantului persoanei juridice, codul unic de inregistrare, sediul, contul
bancar, dupa caz, precum si datele de identificare a
accidentatului/accidentatilor: numele, prenumele, varsta, codul numeric personal,
cetatenia, domiciliul, locul de munca la care este/sunt incadrat/incadrati.
(2) Modelul cererii de rambursare a cheltuielilor este prevazut in anexa
nr. 10 la prezentele norme metodologice.
(3) Cererea se depune la sediul casei teritoriale de pensii, insotita de
documente justificative, dupa caz.
Art. 69
(1) In cazul in care persoana indreptatita solicita rambursarea
cheltuielilor ocazionate de transportul de urgenta utilizand alte mijloace
decat cele uzuale, aceasta trebuie sa prezinte:
a) facturi sau alte documente din care sa rezulte tipul cheltuielilor
efectuate, precum si cuantumul acestora;
b) declaratia pe propria raspundere a angajatorului sau a persoanei care a
solicitat transportul, dupa caz, din care trebuie sa reiasa caracterul de
urgenta al transportului, mijlocul de transport utilizat, precum si descrierea
imprejurarilor care au impus utilizarea altor mijloace decat a celor uzuale
pentru salvarea victimei accidentului de munca;
c) dovada, emisa de organele competente, din care sa rezulte faptul ca
solicitantul nu inregistreaza obligatii restante la Fondul de asigurare pentru
accidente de munca si boli profesionale.
(2) Pentru serviciile de transport cu autovehicule, suma solicitata a fi
rambursata se determina prin inmultirea numarului de kilometri echivalenti
(dus-intors) pentru mediul urban, respectiv a numarului de kilometri efectiv
realizati pentru mediul rural, cu consumul normat de combustibil pe kilometru
parcurs si cu pretul mediu al combustibilului utilizat.
(3) Pentru serviciile de transport aerian si pe apa, suma solicitata a fi
rambursata se calculeaza pe baza numarului de ore de zbor, respectiv a
numarului de mile marine estimat, inmultit cu costul mediu al unei ore de zbor,
respectiv costul mediu pe mila marina.
(4) Tipurile de transport de urgenta ce pot fi decontate de CNPAS sunt
altele decat cele ale unitatilor specializate in efectuarea unor servicii de
transport sanitar si care indeplinesc criteriile de autorizare prevazute de
reglementarile Ministerului Sanatatii, precum si cele de acreditare.
Art. 70
Medicul expert al asigurarilor sociale din cadrul casei teritoriale de
pensii confirma sau infirma, prin referat motivat, faptul ca salvarea victimei
impunea transportul de urgenta cu alte mijloace decat cele uzuale.
Art. 71
(1) In cazul in care persoana indreptatita solicita rambursarea
cheltuielilor ocazionate de confectionarea ochelarilor, aceasta trebuie sa
prezinte urmatoarele: dovada, emisa de organele competente, din care sa rezulte
faptul ca solicitantul nu inregistreaza obligatii restante la Fondul de
asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, prescriptia
medicului, documente din care sa reiasa ca ochelarii au fost deteriorati in
timpul accidentului de munca, de exemplu: declaratia pe propria raspundere a
victimei accidentului, declaratiile martorilor, copie de pe procesul-verbal de
cercetare a accidentului de munca.
(2) Cheltuielile ocazionate de confectionarea ochelarilor vor fi decontate
integral, fara a se depasi pretul de referinta stabilit prin decizie a
presedintelui CNPAS.
Art. 72
(1) In cazul in care persoana indreptatita solicita rambursarea
cheltuielilor ocazionate de confectionarea aparatelor acustice, aceasta trebuie
sa prezinte urmatoarele: dovada, emisa de organele competente, din care sa
rezulte faptul ca solicitantul nu inregistreaza obligatii restante la Fondul de
asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, prescriptia medicului
care trebuie sa fie insotita de audiograma tonala liminara si audiograma
vocala, eliberate de o clinica de specialitate sau de un serviciu specializat,
documente din care sa reiasa ca aparatul acustic a fost deteriorat in timpul
accidentului de munca, cum ar fi: declaratia pe propria raspundere a victimei
accidentului, declaratiile martorilor, copie de pe procesul-verbal de cercetare
a accidentului de munca.
(2) In sensul prezentelor norme metodologice, prin sintagma aparat acustic
se intelege proteza auditiva.
Art. 73
In cazul in care persoana indreptatita solicita rambursarea cheltuielilor
ocazionate de confectionarea protezelor oculare, aceasta trebuie sa prezinte
urmatoarele: dovada, emisa de organele competente, din care sa rezulte faptul
ca solicitantul nu inregistreaza obligatii restante la Fondul de asigurare
pentru accidente de munca si boli profesionale, prescriptia medicului,
documente din care sa reiasa ca proteza oculara a fost deteriorata in timpul
accidentului de munca, cum ar fi declaratia pe propria raspundere a victimei
accidentului, declaratiile martorilor, copie de pe procesul-verbal de cercetare
a accidentului de munca.
Art. 74
(1) Cererea, insotita de documentele justificative sus-mentionate, se
depune la casa teritoriala de pensii in raza careia s-a produs accidentul de
munca.
(2) Directorul executiv al casei teritoriale de pensii poate solicita orice
alte documente necesare in vederea emiterii deciziei de admitere/respingere a
cererii de rambursare a cheltuielilor.
(3) Cererea de rambursare a cheltuielilor poate fi admisa in totalitate,
admisa partial sau respinsa.
(4) Impotriva deciziei de rambursare a cheltuielilor se poate face plangere
la instanta judecatoreasca in a carei raza teritoriala se afla domiciliul sau
sediul reclamantului.
Art. 75
In situatia in care cererea de rambursare a cheltuielilor este de
competenta CNPAS, casa teritoriala de pensii va transmite Directiei generale
accidente de munca si boli profesionale urmatoarele documente:
a) cererea motivata a solicitantului;
b) referatul compartimentului de specialitate din cadrul casei teritoriale
de pensii;
c) propunerea directorului executiv privind solutionarea cererii.
Art. 76
Nivelul maxim cu privire la preturile de referinta la care se acorda rambursarile
de cheltuieli prevazute la art. 50 din Legea nr. 346/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare, se stabileste prin decizie a presedintelui CNPAS si se
actualizeaza anual cu coeficientul de inflatie.
CAP. 4
Comunicarea si constatarea accidentelor de munca
Art. 77
Dispozitiile prezentului capitol modifica si completeaza prevederile
Normelor metodologice privind comunicarea, cercetarea, inregistrarea,
raportarea, evidenta accidentelor de munca si declararea, confirmarea, inregistrarea,
raportarea, evidenta bolilor profesionale, precum si a celorlalti indicatori
care definesc morbiditatea profesionala, aprobate prin Ordinul ministrului
muncii si protectiei sociale nr. 388/1996, cu modificarile ulterioare.
Art. 78
(1) Comunicarea accidentelor de munca prevazute in cap. V din Legea
protectiei muncii nr. 90/1996, republicata, se va face si catre casa
teritoriala de pensii in raza careia s-au produs si va cuprinde urmatoarele
informatii:
a) denumirea/numele angajatorului la care s-a produs accidentul si, daca
este cazul, denumirea/numele angajatorului la care este/a fost angajat
accidentatul;
b) sediul/adresa si numarul de telefon ale angajatorului;
c) locul unde s-a produs accidentul;
d) data si ora la care s-a produs accidentul/data si ora la care a decedat
accidentatul;
e) datele personale ale victimei: numele si prenumele, ocupatia, varsta,
starea civila, vechimea in ocupatie si la locul de munca;
f) imprejurarile care se cunosc si cauzele prezumtive;
g) consecintele accidentului;
h) unitatea medicala la care a fost internat accidentatul;
i) numele si functia persoanei care comunica accidentul;
j) data comunicarii.
(2) Comunicarea prevazuta la alin. (1) se va face, dupa caz, de angajator,
organele de politie sau de orice persoana care are cunostinta de producerea
accidentului.
(3) Comunicarea incidentelor periculoase va fi transmisa si la casa
teritoriala de pensii si va cuprinde informatiile solicitate, prevazute la
alin. (1), mai putin datele personale ale victimei.
Art. 79
(1) In cazul accidentelor care au antrenat incapacitate temporara de munca,
cercetarea se va efectua, imediat dupa comunicare, de catre angajatorul la care
s-a produs evenimentul sau, dupa caz, de catre casa teritoriala de pensii.
(2) In cazul evenimentelor produse in activitatile nucleare, soldate cu
victime, un exemplar al procesului-verbal de cercetare va fi inaintat, in
termen de cel mult 5 zile de la data la care accidentul a fost comunicat Comisiei
Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare, si la casa teritoriala de
pensii.
Art. 80
Cercetarea accidentului urmat de incapacitate temporara de munca se va
incheia in cel mult 5 zile de la data producerii, cu exceptia cazurilor cand sunt
necesare expertize, situatii in care termenul se poate prelungi cu cel mult 5
zile, cu acordul casei teritoriale de pensii.
Art. 81
(1) In vederea cercetarii evenimentelor se intocmeste un dosar, care va
cuprinde:
a) opisul actelor aflate in dosar;
b) procesul-verbal de cercetare;
c) schite si fotografii referitoare la eveniment;
d) declaratia accidentatului/accidentatilor, in cazul accidentului urmat de
incapacitate temporara de munca sau de invaliditate;
e) declaratiile martorilor si ale oricaror persoane care pot contribui la
elucidarea imprejurarilor si a cauzelor reale ale producerii evenimentului;
f) declaratiile persoanelor raspunzatoare de nerespectarea reglementarilor
legale;
g) copii de pe actele si documentele necesare pentru elucidarea
imprejurarilor si a cauzelor reale ale evenimentului;
h) orice alte documente si declaratii necesare pentru a determina
caracterul accidentului;
i) formularul pentru inregistrarea accidentului de munca - FIAM;
j) copie a fisei medicale de examinare la angajare sau a ultimului examen
medical periodic.
(2) In functie de eveniment, dosarul de cercetare va mai cuprinde, dupa
caz:
a) copie de pe autorizatie, in cazul in care victima, in momentul
accidentului, desfasura o activitate care necesita autorizare;
b) acte de expertiza tehnica, intocmite cu ocazia cercetarii evenimentului;
c) actul medical emis de unitatea sanitara care a acordat asistenta
medicala, din care sa rezulte diagnosticul provizoriu;
d) copie de pe certificatul/certificatele de concediu medical, in cazul
accidentului urmat de incapacitate temporara de munca, care se va atasa la
dosar dupa eliberarea de catre unitatea sanitara;
e) actul emis de unitatea sanitara care a acordat asistenta medicala, din
care sa rezulte data si ora cand accidentatul s-a prezentat pentru consultatie,
precum si diagnosticul, in cazul accidentelor de traseu;
f) orice acte doveditoare emise de organele autorizate si prezentate de
accidentat, din care sa se poata stabili locul, data si ora producerii
accidentului sau sa se poata justifica prezenta victimei la locul, ora si data
accidentarii;
g) copie de pe procesul-verbal de cercetare la fata locului, incheiat de
serviciile politiei rutiere, in cazul accidentelor de circulatie pe drumurile
publice;
h) documente din care sa rezulte ca accidentatul indeplinea indatoriri de
serviciu.
Art. 82
(1) In vederea cercetarii accidentului urmat de incapacitate temporara de
munca, angajatorul are obligatia sa numeasca prin decizie scrisa comisia de
cercetare din care va face parte si o persoana din compartimentul de protectie
a muncii/cu atributii speciale de protectia muncii.
(2) Comisia de cercetare a accidentului se recomanda a avea in componenta
cel putin 3 persoane.
(3) Dosarul de cercetare a accidentului urmat de incapacitate temporara de
munca, intocmit de comisia de cercetare a angajatorului la care s-a produs
evenimentul, va fi inaintat, pentru verificare si avizare, la casa teritoriala de
pensii din judetul respectiv, in termen de 5 zile de la finalizarea cercetarii.
(4) Casa teritoriala de pensii va aviza si va restitui dosarul in cel mult
7 zile de la data primirii.
(5) In cazul in care cercetarea nu a fost efectuata corespunzator, casa
teritoriala de pensii poate dispune completarea dosarului sau, dupa caz, poate
efectua o ancheta proprie.
Art. 83
(1) Procesul-verbal de cercetare a evenimentelor va contine urmatoarele
informatii:
a) data incheierii procesului-verbal;
b) numele persoanelor care efectueaza cercetarea accidentului si calitatea
acestora, cu indicarea documentului potrivit caruia sunt indreptatite sa
efectueze cercetarea, precum si institutia unde lucreaza;
c) perioada si locul in care s-a efectuat cercetarea;
d) obiectul cercetarii;
e) data si ora producerii evenimentului; in cazul in care s-a produs un
accident si ulterior a survenit decesul victimei/victimelor implicate in acest
accident, se va preciza si data decesului;
f) locul producerii evenimentului;
g) datele de identificare a angajatorului la care s-a produs evenimentul,
activitatea principala desfasurata de acesta si, daca este cazul, datele de
identificare a angajatorului la care este/a fost incadrat accidentatul;
h) datele de identificare a accidentatului/accidentatilor - numele,
prenumele, cetatenia, varsta, starea civila, numarul de copii minori,
domiciliul, locul de munca la care este/sunt incadrat/incadrati, profesia de
baza, ocupatia in momentul accidentarii, vechimea in munca, in functie sau in
meserie si la locul de munca, iar pentru persoanele care, in momentul
accidentarii, desfasurau o activitate pentru care este necesara autorizare, se
va face referire si la aceasta;
i) descrierea detaliata a locului, echipamentului tehnic, a imprejurarilor
si modului in care s-a produs evenimentul, reconstituite, in special, in baza
constatarilor facute la locul accidentului, declaratiei conducatorului locului
de munca, declaratiei accidentatului/accidentatilor, declaratiilor martorilor
si verificarii altor acte si documente necesare stabilirii imprejurarilor;
j) urmarile evenimentului si/sau urmarile suferite de
accidentat/accidentati;
k) cauzele reale ale evenimentului, cu trimitere la reglementarile legale
in vigoare incalcate, precizand actele normative nerespectate, cu redarea
integrala a textului acestora, dupa caz;
l) alte constatari facute cu ocazia cercetarii evenimentului;
m) persoanele raspunzatoare de incalcarea reglementarilor legale, cu trimitere
la actele normative si la articolele incalcate, in conditiile precizate la lit.
k);
n) sanctiunile contraventionale aplicate, cu precizarea prevederilor legale
incalcate, si, dupa caz, propuneri pentru cercetare penala si/sau propuneri
pentru sanctiuni administrative si/sau disciplinare;
o) angajatorul care va inregistra si va declara accidentul de munca;
p) masurile stabilite pentru prevenirea altor evenimente similare, precum
si termenul de raportare la organele competente sa efectueze cercetarea, dupa
caz, privind solutionarea deficientelor;
r) numarul de exemplare in care s-a incheiat procesul-verbal de cercetare
si repartizarea acestora;
s) semnatura persoanei/persoanelor care a/au efectuat cercetarea;
t) viza autoritatii competente sa decida caracterul accidentului.
(2) Un exemplar al procesului-verbal de cercetare mentionat la alin. (1) va
fi inaintat si casei teritoriale de pensii.
Art. 84
(1) In baza procesului-verbal de cercetare intocmit de organele competente,
angajatorul la care se inregistreaza accidentul va completa FIAM, care va fi
tipizat, conform modelului prevazut in anexa nr. 11 la prezentele norme
metodologice.
(2) FIAM se completeaza pentru fiecare persoana accidentata si constituie
documentul de declarare oficiala a accidentului de munca.
(3) FIAM va purta semnatura si stampila reprezentantului legal al
angajatorului, precum si semnatura si stampila conducatorului autoritatii
competente sa decida caracterul accidentului, dupa caz.
(4) FIAM se completeaza imediat dupa incheierea cercetarii accidentului,
conform instructiunilor de completare a FIAM aflate in vigoare.
(5) Un exemplar al FIAM va fi transmis casei teritoriale de pensii din
judetul respectiv, in termen de 5 zile de la finalizarea cercetarii (o data cu
dosarul pentru avizare).
Art. 85
(1) In baza formularelor de inregistrare a accidentelor de munca si a
proceselor-verbale de cercetare a incidentelor periculoase, casa teritoriala de
pensii si inspectoratul teritorial de munca vor inregistra si vor tine evidenta
tuturor accidentelor de munca si a incidentelor periculoase inregistrate de
angajatorii care au sediul pe teritoriul judetului respectiv.
(2) Evidenta se tine, de asemenea, in Registrul de evidenta a accidentatilor
in munca si, respectiv, in Registrul de evidenta a incidentelor periculoase,
care se afla la angajator.
Art. 86
In urma cercetarii bolilor profesionale de catre autoritatea competenta sa
efectueze cercetarea, un exemplar al fisei BP2 intocmite conform
reglementarilor in vigoare se va transmite casei teritoriale de pensii.
CAP. 5
Prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale
Art. 87
Prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale reprezinta
activitatea principala a asiguratorului, destinata imbunatatirii conditiilor de
munca.
Art. 88
(1) In scopul desfasurarii activitatii de prevenire CNPAS dispune de
consilieri de prevenire, cu specializare tehnica sau medicala.
(2) In situatii temeinic justificate, la propunerea directorilor executivi
ai caselor teritoriale de pensii, CNPAS aproba angajarea in functia de
consilier de prevenire si personal cu pregatire juridica.
Art. 89
In cadrul activitatii de prevenire desfasurate de consilierii de prevenire
se identifica urmatoarele actiuni care au drept scop eliminarea sau reducerea
riscurilor de accidente de munca si boli profesionale:
a) stabilirea de programe de prevenire prioritare la nivel national, prin
identificarea situatiilor cu riscuri mari de accidente de munca si boli
profesionale;
b) stabilirea de programe de prevenire in baza situatiilor concrete
identificate in timpul vizitelor la locurile de munca;
c) consiliere cu privire la cele mai potrivite metode de evaluare a riscurilor,
adaptate specificului locului de munca;
d) efectuarea de recomandari cu caracter tehnic pentru remedierea
situatiilor cu pericol potential;
e) propunerea efectuarii si finantarii de studii si analize institutelor de
cercetare de specialitate, in vederea fundamentarii masurilor de prevenire
prioritare la nivel national;
f) consilierea angajatorilor la intocmirea instructiunilor proprii;
g) recomandarea de masuri de prevenire si urmarirea aplicarii lor;
h) elaborarea si propunerea de forme si mijloace de educare pentru
prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale;
i) consilierea angajatorilor cu privire la implementarea managementului
securitatii si sanatatii in munca;
j) cercetarea accidentelor cu incapacitate temporara de munca si stabilirea
caracterului de munca al acestora se vor face in conformitate cu prevederile
Legii nr. 346/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 90
(1) CNPAS abiliteaza persoane juridice in calitate de servicii de prevenire
externe.
(2) Criteriile privind abilitarea serviciilor de prevenire externe se
stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului muncii,
solidaritatii sociale si familiei, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
CAP. 6
Organizarea sistemului de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale
Criterii de autorizare a asociatiilor profesionale
Art. 91
In vederea indeplinirii dispozitiilor art. 84 alin. (4) din Legea nr.
346/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, CNPAS stabileste
criteriile de autorizare a acestor asociatii profesionale.
Art. 92
(1) Criteriile utilizate in vederea autorizarii asociatiilor profesionale
sunt structurate dupa cum urmeaza:
a) statutul juridic;
b) organizare si functionare;
c) mijloace si resurse disponibile necesare desfasurarii activitatii
specifice;
d) criterii deontologice pentru personalul implicat in activitatea
asociatiilor profesionale.
(2) In functie de situatia concreta a furnizorilor de servicii de prevenire
pot fi adoptate si criterii suplimentare.
Statutul juridic
Art. 93
Asociatiile profesionale care solicita autorizarea trebuie sa fie asociatii
profesionale romane, constituite in conditiile Ordonantei Guvernului nr.
26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Organizare si functionare
Art. 94
Asociatiile profesionale care solicita abilitarea trebuie sa dispuna de o
conducere si o structura administrativ-organizatorica, care sa confere
independenta de decizie in afara oricaror interese si impartialitate in
judecarea si instrumentarea solicitarilor.
Art. 95
In cazul in care asociatiile profesionale solicita abilitarea pentru mai
multe domenii de specialitate, corespunzatoare profilului unor grupe
specializate de activitati de prevenire diferite, implicand si un volum mare de
activitate de prevenire, in structura lor organizatorica trebuie sa existe un
compartiment sau un coordonator de activitate de prevenire, pentru a asigura
armonizarea si coordonarea procedurala, precum si lucrarile de secretariat si
evidenta aferente acestei activitati.
Art. 96
Indeplinirea acestor criterii si conditii se demonstreaza prin documentele
care stabilesc functiile de conducere si compartimentele implicate in
activitatea de prevenire, atributiile si responsabilitatile aferente, precum si
relatiile dintre acestea: organigrama, regulamentul de organizare si
functionare (ROF), alte regulamente si proceduri.
Art. 97
Astfel, pentru activitati de prevenire asociatiile profesionale trebuie sa
demonstreze ca pentru fiecare dintre activitatile solicitate exista unul sau
mai multi specialisti care sunt formati pentru aceste domenii.
Mijloace si resurse disponibile necesare desfasurarii activitatii
Art. 98
(1) Asociatiile profesionale au obligatia de a face dovada existentei
mijloacelor tehnice si logistice, precum si a resurselor necesare pentru
desfasurarea adecvata a activitatii de elaborare a programelor de prevenire in
domeniile de specialitate aferente, astfel incat sa se poata fundamenta
continutul programului de prevenire si aprecierea aferenta, in vederea
garantarii aptitudinii la utilizare in societati a procedeelor care fac
obiectul programului.
(2) Prezentarea acestor mijloace tehnice si logistice trebuie sa cuprinda:
a) numarul total de personal, din care personal cu studii superioare (din
care personal atestat) defalcat pe domeniile de specialitate aferente
activitatii de prevenire;
b) lista dotarilor tehnice (echipamente) si logistice (tehnica de calcul,
software) existente, absolut necesare pentru desfasurarea activitatii in
domeniile de specialitate respective.
Art. 99
Situatia financiara, menita sa asigure stabilitate si suport financiar
adecvat pentru desfasurarea activitatilor specifice fara presiuni exterioare de
orice natura, se demonstreaza prin indicatorii si mijloacele financiare
rezultate din ultimul bilant anual si din bugetul pe anul in curs (sau din alte
documente in ceea ce priveste: cifra de afaceri, profit sau pierderi,
finantarea activitatii etc.).
Art. 100
Asociatiile profesionale trebuie sa dispuna de un sistem propriu de
management al calitatii certificat.
Criterii deontologice pentru personalul implicat in activitatea
asociatiilor profesionale
Art. 101
Prin criteriile deontologice pentru personalul asociatiilor profesionale se
urmareste indeplinirea urmatoarelor cerinte:
a) asigurarea obiectivitatii si impartialitatii in executarea activitatii
specifice;
b) pastrarea secretului profesional;
c) asigurarea independentei personalului in instrumentarea activitatilor si
luarea deciziilor aferente.
Art. 102
Evaluarea acestor criterii se face pe baza prevederilor din documentele
interne ale asociatiilor profesionale.
Art. 103
(1) In acelasi timp, prin indeplinirea criteriilor deontologice se are in
vedere nivelul de confidentialitate si securitate al activitatii si
documentelor specifice.
(2) Nivelul de confidentialitate si securitate se evalueaza pe baza
urmatoarelor subcriterii:
a) asigurarea confidentialitatii informatiilor vehiculate in cadrul
desfasurarii activitatii de prevenire si a celor cuprinse in documentele
elaborate si arhivate;
b) limitarea accesului la documentele din arhiva prin dispozitii scrise ale
conducerii furnizorilor de servicii de prevenire;
c) luarea de masuri pentru ca personalul implicat in activitatea de
prevenire sa nu aiba acces la elementele de secret profesional care nu il
privesc;
d) limitarea prin masuri specifice a difuzarii elementelor confidentiale
catre intreaga masa a personalului din cadrul furnizorului de servicii de
prevenire;
e) luarea de masuri pentru pastrarea in siguranta a documentelor privind
activitatea de prevenire.
(3) Evaluarea acestor criterii se face in baza prevederilor din documentele
interne ale furnizorilor de servicii de prevenire.
CAP. 7
Contributiile de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale
Art. 104
In conformitate cu prevederile art. 99 alin. (1) din Legea nr. 346/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, tarifele si clasele de risc se
stabilesc potrivit normelor metodologice de calcul al contributiei de asigurare
pentru accidente de munca si boli profesionale, elaborate de CNPAS si aprobate
prin hotarare a Guvernului.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 105
Prevederile prezentelor norme metodologice se aplica pentru accidentele de
munca si bolile profesionale produse si confirmate incepand cu data de 1
ianuarie 2005.
Art. 106
CNPAS si CNAS pot incheia un protocol de colaborare pentru buna desfasurare
a activitatii de reabilitare medicala si recuperare a capacitatii de munca.
Art. 107
Pentru anumite servicii medicale CNPAS poate incheia contracte directe cu
furnizorii de servicii medicale.
ANEXA 1 *1)
la normele metodologice
*1) Anexa nr. 1 este reprodusa in facsimil.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Nr. |_|_|_|_|_|_|_| din ziua |_|_|, luna |_|_|, anul |_|_|_|_|
DECLARATIE PE PROPRIA RASPUNDERE
privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale
1. DATE DE IDENTIFICARE:
______________________________________________________________________________
| _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
|
|S.C.:
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_||
| _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
|
|Localitatea:
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_||
| _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
|
|Strada: |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Nr.
|_|_|_|_|_|_|_||
| _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
|
|Sector: |_|_| Judet: |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Cod Postal:
|_|_|_|_|_|_||
| _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
|
|Telefon: |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Fax:
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_||
| _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
|
|E-mail:
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_||
| _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
|
|Numele si
prenumele|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_||
|(administratorului/directorului general)
|
| |
|Nr. inreg. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Cod _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
|
|Reg. Comertului: |_|_|_|/|_|_|_|_|_|/|_|_|_|_| fiscal:
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_||
| |
|Cont
|
|bancar: _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
|
| |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_||
| _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
|
|Banca:
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_||
|______________________________________________________________________________|
2. ACTIVITATI DESFASURATE IN CADRUL SOCIETATII:
______________________________________________________________________________
| _________________________
|
||Se vor nominaliza toate | ________ ________________ _____________
|
||activitatile cu personal | |Cod CAEN| |Nr. persoane (P)| |% din total
P||
||angajat in ordinea nr. de| |________| |________________|
|_____________||
||persoane din societate | |
||_________________________|
|
| _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
|
|2.1 ____________________________ |_|_|_|_| |_|_|_|_|_|_| |_|_|,|_|_|%
|
| _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
|
|2.2 ____________________________ |_|_|_|_| |_|_|_|_|_|_| |_|_|,|_|_|%
|
| _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
|
|2.3 ____________________________ |_|_|_|_| |_|_|_|_|_|_| |_|_|,|_|_|%
|
| _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
|
|2.4 ____________________________ |_|_|_|_| |_|_|_|_|_|_| |_|_|,|_|_|%
|
| _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
|
| TOTAL |_|_|_|_| |_|_|_|_|_|_| |1|0|0|%
|
| |_|_|_|
|
|______________________________________________________________________________|
3. Date statistice privind accidentele de munca si boli profesionale
(se completeaza pentru fiecare activitate enumerata la pct. 2)
______________________________________________________________________________
| ____________________________________________________________________________
|
|| DATE STATISTICE/ACTIVITATE | ANUL*)
||
|| |_______________________||
|| |200_ |200_ |200_
|medie||
||____________________________________________________|_____|_____|_____|_____||
||2.1 _______________________________________________ | | | |
||
||____________________________________________________|_____|_____|_____|_____||
||Numar total accidente de munca, din care: | | | |
||
||____________________________________________________|_____|_____|_____|_____||
||a) accidente de traseu (ITM/INV/decese) | | | | | | | | | | | |
||
||____________________________________________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_||
||b) accidente soldate cu invaliditate/deces (fara | | | | | | | |
||
|| traseu) | | | | | | | |
||
||____________________________________________________|__|__|__|__|__|__|__|__||
||Numar total cazuri noi de imbolnaviri profesionale | | | |
||
||____________________________________________________|_____|_____|_____|_____||
||Numar salariati incadrati in conditii deosebite | | | |
||
||____________________________________________________|_____|_____|_____|_____||
||Numar salariati incadrati in conditii speciale | | | |
||
||____________________________________________________|_____|_____|_____|_____||
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| ____________________________________________________________________________
|
|| DATE STATISTICE/ACTIVITATE | ANUL*)
||
|| |_______________________||
|| |200_ |200_ |200_
|medie||
||____________________________________________________|_____|_____|_____|_____||
||2.2 _______________________________________________ | | | |
||
||____________________________________________________|_____|_____|_____|_____||
||Numar total accidente de munca, din care: | | | |
||
||____________________________________________________|_____|_____|_____|_____||
||a) accidente de traseu (ITM/INV/decese) | | | | | | | | | | | |
||
||____________________________________________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_||
||b) accidente soldate cu invaliditate/deces (fara | | | | | | | |
||
|| traseu) | | | | | | | |
||
||____________________________________________________|__|__|__|__|__|__|__|__||
||Numar total cazuri noi de imbolnaviri profesionale | | | |
||
||____________________________________________________|_____|_____|_____|_____||
||Numar salariati incadrati in conditii deosebite | | | |
||
||____________________________________________________|_____|_____|_____|_____||
||Numar salariati incadrati in conditii speciale | | | |
||
||____________________________________________________|_____|_____|_____|_____||
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| ____________________________________________________________________________
|
|| DATE STATISTICE/ACTIVITATE | ANUL*)
||
|| |_______________________||
|| |200_ |200_ |200_
|medie||
||____________________________________________________|_____|_____|_____|_____||
||2.3 _______________________________________________ | | | |
||
||____________________________________________________|_____|_____|_____|_____||
||Numar total accidente de munca, din care: | | | |
||
||____________________________________________________|_____|_____|_____|_____||
||a) accidente de traseu (ITM/INV/decese) | | | | | | | | | | | |
||
||____________________________________________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_||
||b) accidente soldate cu invaliditate/deces (fara | | | | | | | |
||
|| traseu) | | | | | | | |
||
||____________________________________________________|__|__|__|__|__|__|__|__||
||Numar total cazuri noi de imbolnaviri profesionale | | | |
||
||____________________________________________________|_____|_____|_____|_____||
||Numar salariati incadrati in conditii deosebite | | | |
||
||____________________________________________________|_____|_____|_____|_____||
||Numar salariati incadrati in conditii speciale | | | |
||
||____________________________________________________|_____|_____|_____|_____||
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| ____________________________________________________________________________
|
|| DATE STATISTICE/ACTIVITATE | ANUL*)
||
|| |_______________________||
|| |200_ |200_ |200_
|medie||
||____________________________________________________|_____|_____|_____|_____||
||2.4 _______________________________________________ | | | |
||
||____________________________________________________|_____|_____|_____|_____||
||Numar total accidente de munca, din care: | | | |
||
||____________________________________________________|_____|_____|_____|_____||
||a) accidente de traseu (ITM/INV/decese) | | | | | | | | | | | |
||
||____________________________________________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_||
||b) accidente soldate cu invaliditate/deces (fara | | | | | | | |
||
|| traseu) | | | | | | | |
||
||____________________________________________________|__|__|__|__|__|__|__|__||
||Numar total cazuri noi de imbolnaviri profesionale | | | |
||
||____________________________________________________|_____|_____|_____|_____||
||Numar salariati incadrati in conditii deosebite | | | |
||
||____________________________________________________|_____|_____|_____|_____||
||Numar salariati incadrati in conditii speciale | | | |
||
||____________________________________________________|_____|_____|_____|_____||
|______________________________________________________________________________|
Sub sanctiunile aplicate falsului in acte publice, declar ca am examinat
aceasta declaratie si in conformitate cu informatiile furnizate, o declar
corecta si completa.
Numele ____________________ Prenumele _____________________
Data ______________________ Functia*) ____________________
Semnatura si stampila
_____________________
------------
*) se vor completa datele aferente ultimilor 3 ani
*) Director General sau alta persoana autorizata
ANEXA 2*)
la normele metodologice
*) Anexa nr. 2 este reprodusa in facsimil.
CASA NATIONALA DE PENSII
SI ALTE DREPTURI DE ASIGURARI SOCIALE
CASA JUDETEANA DE PENSII .................
NR. INREGISTRARE ....../..................
CONTRACT INDIVIDUAL DE ASIGURARE
1. Partile contractante:
Contractul se incheie intre:
Casa de pensii a judetului ........................, denumita in continuare
Casa, cu sediul in localitatea ..................., str. ............. nr.
...., in calitate de asigurator, reprezentata de Dna/Dl
............................., in calitate de Director executiv
si
............................., fiul/fiica lui ................... si al lui
..................., nascut in ..................., pe data de
................, posesor al BI/CI seria ..... numarul ............., eliberat
de ..............., la data de .................., CNP .......................,
cu domiciliul in localitatea ..............., str. ............. nr. ....,
bloc. ..., scara ...., apartament ...., judet/sector ...................... in
calitate de asigurat.
2. Obiectul contractului
2.1 Asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale prin
acordarea de prestatii pentru reabilitarea victimelor accidentelor de munca si
bolilor profesionale, precum si consiliere pentru prevenirea riscurilor
profesionale la care sunt expusi asiguratii in timpul exercitarii profesiei
lor, reglementate prin Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente
de munca si boli profesionale, cu modificarile si completarile ulterioare.
2.2 Prezentul contract intra in vigoare la data inregistrarii la Casa.
3. Conditiile de asigurare
3.1 Cota de contributie este de 1% din venitul asigurat.
3.2 Venitul asigurat este de: ........................ .
3.3 Cuantumul contributiei este de: .................. .
3.4 Contul in care se plateste contributia, deschis la Trezoreria
judeteana/sector pe seama Casei este ................ .
3.5 Plata se poate face si in numerar, la casieria Casei sau prin alte
mijloace de plata prevazute de lege.
3.6 Plata contributiei se efectueaza pana in ultima zi lucratoare a lunii
pentru care se datoreaza contributia.
4. Obligatiile asiguratorului:
4.1 Asiguratorul se obliga la urmatoarele servicii si prestatii, dupa caz:
4.1.1 Reabilitare medicala:
a) asistenta medicala de urgenta la locul accidentului, in mijloace de
transport specializate si in unitati spitalicesti;
b) tratament medical ambulatoriu, analize medicale si medicamente,
prescrise de medic;
c) servicii medicale, in spitale sau clinici specializate pentru boli
profesionale;
d) tratament de recuperare a capacitatii de munca in unitati de
specialitate;
e) servicii de chirurgie reparatorie;
f) cure balneoclimaterice.
4.1.2 Recuperarea capacitatii de munca:
a. In vederea diminuarii sau compensarii deficientelor de sanatate suferite
prin accidente de munca si de boli profesionale, asiguratii au dreptul la
dispozitive medicale stabilite prin normele metodologice de aplicare a legii.
b. Pentru recuperarea capacitatii de munca asiguratii beneficiaza de
programe individuale de recuperare, stabilite de medicul specialist al
asiguratorului.
4.1.3 Asistenta tehnica pentru promovarea si stimularea activitatilor de
prevenire a accidentelor de munca si a bolilor profesionale, in conditiile
prevazute de lege.
4.2 Asiguratorul preia in sarcina sa cheltuielile pentru urmatoarele
prestatii si servicii:
a. plata indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca,
indemnizatiei pentru trecerea temporara in alt loc de munca, indemnizatiei
pentru reducerea timpului de munca si indemnizatiei pentru reconversie
profesionala;
b. contravaloarea serviciilor medicale, mentionate mai sus;
c. compensatii pentru atingerea integritatii rezultata in urma unui
accident de munca sau a bolilor profesionale;
d. despagubiri in caz de deces.
5. Obligatiile asiguratului
5.1 Asiguratul are urmatoarele obligatii:
5.1.1 Sa prezinte, in termenul prevazut de lege, declaratia de venituri;
5.1.2 Sa notifice asiguratorului orice modificare privind datele din
declaratia de venituri;
5.1.3 Sa plateasca contributia de asigurare stabilita in termenul prevazut
de prezentul contract.
Neplata contributiei de asigurari pentru accidente de munca si boli
profesionale la termenul prevazut in contract genereaza dobanzi pentru fiecare
zi calendaristica, potrivit legii.
5.1.4 Sa promoveze prevenirea riscurilor profesionale conform masurilor stabilite
cu asiguratorul in baza activitatii de consiliere depuse;
5.1.5 Sa prezinte in termenele stabilite de lege toate documentele
justificative.
6. Alte clauze
6.1 Neplata contributiei de catre asigurat atrage dupa sine neacordarea
dreptului la prestatii, pana la achitarea contributiei datorate si a
majorarilor de intarziere aferente.
6.2 Pentru modificarile notificate asiguratorului de catre asigurat, se vor
incheia acte aditionale la contractul de baza.
6.3 Neplata contributiei de asigurare pe o perioada de 3 luni consecutive
constituie pentru asigurator motiv de reziliere a contractului individual de
asigurare.
6.4 Calitatea de asigurat se redobandeste dupa incheierea unui nou contract
individual de asigurare.
6.5 Contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale
nu este impozabila.
6.6 Asiguratul are obligatia de a se prezenta la sediul Casei atunci cand
este solicitat, respectiv la termenul prevazut in invitatie.
6.7 In cazul rezilierii contractului, contributia de asigurari pentru
accidente de munca si boli profesionale achitata nu se restituie.
6.8 In caz de forta majora, partile contractante sunt exonerate de
raspundere pentru neexecutarea sau executarea necorespunzatoare ori cu intarziere
a obligatiilor asumate prin prezentul contract. Cazul de forta majora se
dovedeste de partea care o invoca.
6.9 Litigiile in legatura cu executarea prezentului contract nesolutionate
intre parti pe cale amiabila, se solutioneaza de instantele competente potrivit
legii.
Asigurator, Asigurat,
ANEXA 3 *1)
la normele metodologice
*1) Anexa nr. 3 este reprodusa in facsimil.
Unitatea Sanitara .............................
Localitatea ...................................
Judetul/Sectorul ..............................
Nr. contract cu Casa de Asigurari de Sanatate
...............................................
REFERAT MEDICAL*)
Subsemnatul dr. .................. medic primar/specialist cu cod parafa
|_|_|_|_|_|_| propun expertiza medicala a capacitatii de munca a d-lui/d-nei
........................... CNP |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| cu domiciliul in
...................... str. ........................ nr. ...........
judet/sector ......................... de profesie ............................
angajat la .........................
Este in evidenta de la data de ...................
Diagnosticul clinic la data luarii in evidenta: ............................
Diagnosticul clinic actual:
................................................
................................................................................
................................................................................
Examen obiectiv
............................................................
................................................................................
A fost internat/a in spital*) .............................................
................................................................................
Investigatii clinice, paraclinice*) .......................................
................................................................................
Tratamente urmate:
.........................................................
................................................................................
Plan de recuperare:
........................................................
................................................................................
................................................................................
Prognostic recuperator:
....................................................
Se afla in incapacitate temporara de munca de la data de ............... si
a totalizat un numar de ....... zile concediu medical la data de
...............
Propunem:
a) Prelungirea concediului medical, considerand ca bolnavul este
recuperabil, cu ......... zile de la .............. pana la ..............
b) Bolnavul nu este recuperabil in limitele duratei concediului medical
prevazut de lege si propunem pensionarea de invaliditate temporara.
MEDIC PRIMAR/SPECIALIST
(parafa + stampila unitatii sanitare)
Nr. ........ Data ...............
------------
*) Necompletarea tuturor rubricilor determina invalidarea referatului.
*) Se vor anexa rezultatele, biletele de iesire din spital.
ANEXA 4*)
la normele metodologice
*) Anexa nr. 4 este reprodusa in facsimil.
CERERE PENTRU ACORDAREA
_______________________
Nr. _____ din ___________
Catre
CASA JUDETEANA DE PENSII _____________________
Subsemnatul(a) ________________________ cu codul numeric personal
____________________________ domiciliat(a) in localitatea __________________
str. _____________________ nr. _____ bl. ____ sc. ___ et. ___ ap. _____
judetul/sect. _______________ posesor act identitate seria ______ nr. _________
eliberat de ______________________ la data de _______ nascut la data de
______________ in ____________________ localitatea/judetul _______________
fiul(fiica) _____________________ lui ____________ si al _____________,
angajat/fost angajat _______________, solicit aprobarea achizitionarii unei
_________________ in conformitate cu art. 24 din Legea nr. 346/2002 privind
asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale cu modificarile si
completarile ulterioare.
In acest scop depun urmatoarele acte:
- recomandare medicala nr. ______ din data de _________
________________________________________________________________________________
Declar pe proprie raspundere sub sanctiunile prevazute de Codul penal
pentru declaratii neadevarate ca:
- sunt/nu sunt asigurat(a)
- primesc/nu primesc din alta sursa un/o ___________
Ma oblig a anunta, in termen de 15 zile, Casa judeteana de pensii orice
schimbare ce va surveni in cele declarate mai sus.
In cazul in care nu-mi voi respecta declaratia asumata prin prezenta, ma
oblig sa restitui integral sumele cheltuite nelegal, suportand rigorile legii.
Am completat si am citit cu atentie continutul declaratiei de mai sus, dupa
care am semnat.
DATA ______________ SEMNATURA,
ANEXA 5*)
la normele metodologice
*) Anexa nr. 5 este reprodusa in facsimil.
Casa Nationala de Pensii
si Alte Drepturi de Asigurari Sociale
Casa Judeteana de Pensii: .............
INVITATIE
Va facem cunoscut ca sunteti invitat sa va prezentati in ziua de .........
luna ....... anul ........ ora ........ la ....................., ce
functioneaza in localitatea ...................... judetul/sectorul
................. Spitalul/Policlinica din str. ..................... nr. ...
camera ......... pentru inceperea procedurilor de protezare
Veti aduce urmatoarele:
1. ........................................................................
2. ........................................................................
3. ........................................................................
4. ........................................................................
In caz de neprezentare programarea isi pierde valabilitatea urmand sa vi se
aloce un nou termen in functie de celelalte programari.
MEDIC EXPERT AL RESPONSABIL COMPARTIMENT ACCIDENTE
ASIGURARILOR SOCIALE, DE MUNCA SI BOLI PROFESIONALE
.................. .................
(semnatura) (SEMNATURA)
ANEXA 6*)
la normele metodologice
*) Anexa nr. 6 este reprodusa in facsimil.
Cerere de participare la cursuri de recalificare sau reconversie
profesionala
Nr. _____ din ___________
Catre
CASA JUDETEANA DE PENSII _____________________
Subsemnatul(a) _________________________ cu codul numeric personal
___________________ domiciliat(a) in localitatea ________________ str.
__________ nr. _____ bl. ____ sc. ___ et. ___ ap. ______ judetul
__________________ posesor act identitate seria ______ nr. _________ eliberat de
_________________________ la data de __________ nascut la data de _________ in
localitatea/judetul _____________________ fiul(fiica) lui ____________ si al
_____________, angajat/fost angajat la ______________ solicit aprobarea
efectuarii unor cursuri de recalificare sau reconversie profesionala, in
conformitate cu art. 29 din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru
accidente de munca si boli profesionale, cu modificarile si completarile
ulterioare.
________________________________________________________________________________
Declar pe proprie raspundere sub sanctiunile prevazute de Codul penal
pentru declaratii neadevarate ca:
- sunt/nu sunt asigurat(a)
Ma oblig a anunta, in termen de 15 zile, Casa judeteana de pensii orice
schimbare ce va surveni in cele declarate mai sus.
In cazul in care nu-mi voi respecta declaratia asumata prin prezenta, ma
oblig sa restitui integral sumele cheltuite nelegal, suportand rigorile legii.
Am completat si am citit cu atentie continutul declaratiei de mai sus, dupa
care am semnat.
DATA ______________ SEMNATURA,
ANEXA 7*)
la normele metodologice
*) Anexa nr. 7 este reprodusa in facsimil.
Casa Nationala de Pensii
si Alte Drepturi de Asigurari Sociale
Casa Judeteana de Pensii: .............
INVITATIE
Va facem cunoscut ca sunteti invitat sa va prezentati in ziua de .........
luna ........ anul ......... ora ......... la .........................., ce functioneaza
in localitatea ...................... judetul/sectorul .................
Spitalul/Policlinica din str. ..................... nr. ... camera .........
pentru inceperea efectuarea aprecierii starii fizice, mentale si aptitudinale.
Veti aduce urmatoarele:
1. ........................................................................
2. ........................................................................
3. ........................................................................
4. ........................................................................
In caz de neprezentare programarea isi pierde valoarea urmand sa vi se
aloce un nou termen in functie de celelalte programari.
MEDIC EXPERT AL RESPONSABIL COMPARTIMENT ACCIDENTE
ASIGURARILOR SOCIALE, DE MUNCA SI BOLI PROFESIONALE
.................. .................
(semnatura) (SEMNATURA)
ANEXA 8*)
la normele metodologice
*) Anexa nr. 8 este reprodusa in facsimil.
Casa Nationala de Pensii
si Alte Drepturi de Asigurari Sociale
Casa Judeteana de Pensii: .............
INVITATIE
Va facem cunoscut ca sunteti invitat sa va prezentati in ziua de .........
luna ........ anul ......... ora ......... la .........................., ce
functioneaza in localitatea ...................... judetul/sectorul
................. din str. ..................... nr. ... pentru inceperea
cursurilor de recalificare sau reconversie profesionala.
Veti aduce urmatoarele:
1. ........................................................................
2. ........................................................................
3. ........................................................................
4. ........................................................................
RESPONSABIL COMPARTIMENT ACCIDENTE
DE MUNCA SI BOLI PROFESIONALE
.................
(SEMNATURA)
ANEXA 9*)
la normele metodologice
*) Anexa nr. 9 este reprodusa in facsimil.
CASA JUDETEANA DE PENSII Cod judet:
[][][][][][][][][][][][][][][] [][]
Cerere-tip privind solicitarea drepturilor de asigurari pentru accidente de
munca si boli profesionale
____________________________________________________________________________
1. Date privind solicitantul si natura prestatiei solicitate (se
completeaza
de catre solicitant)
____________________________________________________________________________
a. Numele si prenumele:
[][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][]
Codul numeric personal:
[][][][][][][][][][][][][]
Document de Valabil pana la data de:
identitate: Seria [][][] Nr. [][][][][][][] zi [][] luna [][] an
[][][][]
Domiciliat in localitatea: [][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][]
Strada: [][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][] Nr. [][][][][][][]
Bloc [][] Scara [][] Etaj [][] Apart. [][][][] Sector: [][]
____________________________________________________________________________
b. Calitatea solicitantului:
[] angajat; [] functionar public;
[] persoana asigurata cu contract individual [] ucenic, elev sau
student;
de asigurare;
[] somer; [] alte persoane.
[] membru de familie;
____________________________________________________________________________
2. Date privind angajatorul:
Denumire angajator:
[][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][]
Cod fiscal: Nr. inreg. Reg. Comertului: CNP angajator:
[][][][][][][][][][] [][][]/[][][][][]/[][][][]
[][][][][][][][][][][][][]
Durata contractului individual de munca: nedeterminata []/determinata []
____________________________________________________________________________
3. Plata solicitata:
____________________________________________________________________________
4. Acte necesare:
4.1. Certificat medical:
Concediu medical pentru: Seria [][] Nr. [][][][][][][]
Data [][]/[][]/[][][][]
1.a. [] accident de munca;
1.b. [] boala profesionala;
4.2. Certificat de deces:
Ajutorul de deces: Seria [][] Nr. [][][][][][][]
Data [][]/[][]/[][][][]
(original si copie)
- acte doveditoare privind efectuarea cheltuielilor ocazionate de deces;
- acte privind gradul de rudenie sau dupa caz calitatea de mostenitor,
tutore, curator;
- declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca ajutorul de
deces nu a fost solicitat pentru asigurat.
____________________________________________________________________________
5. Indemnizatii pentru:
5.a. [] trecerea temporara in alt loc de munca
5.b. [] reducerea timpului de munca cu 1/4 din durata normala
5.c. [] cursuri de calificare si reconversie profesionala
____________________________________________________________________________
6. [] Compensatie pentru atingerea integritatii
____________________________________________________________________________
Data Semnatura solicitantului
......... ............................
7. Raspunderea privind corectitudinea datelor referitoare la stagiul de
cotizare si venitul asigurat luat in considerare la stabilirea bazei de calcul
al dreptului solicitat revine angajatorului sau institutiei care administreaza
bugetul Fondului pentru plata ajutorului de somaj. Inscrierea eronata a datelor
se sanctioneaza potrivit legii.
Data Semnatura si stampila Angajatorului
.......... .......................................
Institutia care administreaza bugetul Fondului
pentru plata ajutorului de somaj
ANEXA 10*)
la normele metodologice
*) Anexa nr. 10 este reprodusa in facsimil.
CERERE DE RAMBURSARE A CHELTUIELILOR
Subsemnatul ......................... (nume, prenume) .............., in
calitate de reprezentant al ...............................................*1),
cu domiciliul/sediul in .............................., str.
.................................. nr. ....... bl .......... scara ............
etaj ............ ap. ....... judetul ........................... CNP/CUI .............................
cont bancar ............................. deschis la banca
................................ solicit rambursarea cheltuielilor ocazionate
de:
_
|_| transportul de urgenta
_ _
|_| confectionarea de: |_| ochelari
_
|_| aparat acustic
_
|_| proteza oculara
pentru:
1. ................................ (nume, prenumele victimei/victimelor)
......................... cetatenie .......................... varsta
.......... CNP ............................... domiciliul in
.............................. str. .......................... nr. ....... bl.
......... scara ........... etaj .......... ap. ....... judet
................... locul de munca la care este incadrat
.................................. sediul/domiciliul angajatorului in
.............................. str. .......................... nr. ....... bl.
......... scara ........... etaj ............ ap. ....... judet
................
2. ................................ (nume, prenumele victimei/victimelor)
......................... cetatenie .......................... varsta
.......... CNP ............................... domiciliul in
.............................. str. .......................... nr. ....... bl.
......... scara ........... etaj .......... ap. ....... judet
................... locul de munca la care este incadrat
.................................. sediul/domiciliul angajatorului in
.............................. str. .......................... nr. ....... bl.
......... scara ........... etaj ............ ap. ....... judet
................
3. ................................ (nume, prenumele victimei/victimelor) .........................
cetatenie .......................... varsta .......... CNP
............................... domiciliul in ..............................
str. .......................... nr. ....... bl. ......... scara ...........
etaj .......... ap. ....... judet ................... locul de munca la care
este incadrat .................................. sediul/domiciliul
angajatorului in .............................. str. ..........................
nr. ....... bl. ......... scara ........... etaj ............ ap. ....... judet
................
Prezentarea pe scurt a imprejurarilor care au determinat transportul de
urgenta*2)
............................................................................
............................................................................
............................................................................
Cuantumul cheltuielilor este de ..................................... lei.
Anexez la prezenta urmatoarele documente*3):
Data Semnatura
------------
*1) se completeaza numai in cazul in care solicitantul este persoana
juridica.
*2) se completeaza doar pentru cererile ce se refera la transportul de
urgenta.
*3) se anexeaza, dupa caz, chitante, facturi, declaratia pe propria
raspundere in cazul in care solicitantul a fost victima accidentului etc.
ANEXA 11*)
la normele metodologice
*) Anexa nr. 11 este reprodusa in facsimil.
______________________________________________________________________________
|
|
| FORMULAR PENTRU INREGISTRAREA ACCIDENTULUI DE MUNCA - FIAM Nr. ________
|
|______________________________________________________________________________|
1. Inregistrat la Inspectoratul Teritorial de Munca/Casa Teritoriala de
Pensii _____________________ in data de _____________________
2. Nr. accident la unitate ......../......../.............. inregistrat la
unitate in data de _____________________
DATE DE IDENTIFICARE A UNITATII
3. Denumirea unitatii: _________________________________
[.|.|.|.|.|.|.|.|.]
4. Judet:
[.|.]
5. Localitate: [.|.|.|.|.|.]
6. Forma de proprietate:
[.]
7. Marimea unitatii:
[.]
8. Activitatea economica: [.|..|..]
(se refera la activitatea principala a unitatii)
DATE DE IDENTIFICARE A ACCIDENTATULUI
9. Numele si prenumele:
____________________________________________________
10. Activitatea in care s-a accidentat victima:
[....]
11. Ocupatie:
[.|.|.|.|.|.]
12. Statut profesional:
[.]
13. Sex: [.] 14. Varsta: [.]
Vechime 15. Munca: [.|.] 16. Ocupatie: [.|.] 17. Loc de munca
[.|.]
DATE DESPRE MOMENTUL PRODUCERII ACCIDENTULUI
18. Zi: [.|.] 19. Luna: [.|.] 20. An:
[.|.|.|.]
21. Zi saptamana: [.] 22. Ora zi:
[.|.]
23. Perioada de la inceputul schimbului:
[.|.]
DATE DESPRE CONSECINTELE PRODUCERII ACCIDENTULUI
24. Tip: [.]
25. Efect: [.|.] 26. Loc. leziunii:
[.|.]
27. Reluat activitatea la Zi: [.] Luna: [.] An:
[.|.|.|.]
DATE DESPRE CARACTERISTICILE ACCIDENTULUI
28. Felul accidentului: [.]
29. Felul activitatii:
[.|.]
30. Imprejurare:
[.|.]
31. Mijloc de productie: [.|.|.]
32. Componenta:
[.|.]
Cauze 33. executant:
[.|.]
dependente 34. mijloc prod.: [.|.]
de 35. sarcina:
[.|.|.]
36. mediu:
[.|.|.]
Scurta descriere a modului in care s-a produs accidentul:
Numele persoanei din unitate care poate da relatii cu privire la
completarea formularului: _________________________________, telefon:
___________________
Semnatura conducatorului unitatii
Semnatura persoanei competente care verifica formularul
Stampila