LEGE Nr. 346
din 5 iunie 2002
privind asigurarea pentru
accidente de munca si boli profesionale*)
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 772 din 12 noiembrie 2009
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Asigurarea pentru accidente de muncă şi
boli profesionale reprezintă o asigurare de persoane, face parte din
sistemul de asigurări sociale, este garantată de stat şi cuprinde raporturi
specifice prin care se asigură protecţia socială a salariaţilor împotriva
diminuării sau pierderii capacităţii de muncă şi decesului acestora ca urmare a
accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale.
Art. 2. - Asigurarea pentru accidente de muncă şi boli
profesionale garantează un ansamblu de servicii şi prestaţii în beneficiul
persoanelor asigurate, în vederea:
a) promovării sănătăţii şi a securităţii în muncă şi
prevenirii accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale;
b) diminuării şi compensării consecinţelor accidentelor
de muncă şi ale bolilor profesionale.
Art. 3. - Asigurarea pentru accidente de muncă şi boli
profesionale se fundamentează pe următoarele principii:
a) asigurarea este obligatorie pentru toţi cei ce
utilizează forţă de muncă angajată cu contract individual de muncă;
b) riscul profesional este asumat de cei ce beneficiază
de rezultatul muncii prestate;
c) constituirea resurselor de asigurare pentru
accidente de muncă şi boli profesionale din contribuţii diferenţiate în funcţie
de risc, suportate de angajatori sau de persoanele fizice care încheie
asigurare, potrivit prevederilor prezentei legi;
d) creşterea rolului activităţii de prevenire în
vederea reducerii numărului accidentelor de muncă şi al bolilor profesionale;
e) solidaritatea socială, prin care participanţii la
sistemul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale îşi asumă
reciproc obligaţii şi beneficiază de drepturi pentru prevenirea, diminuarea sau
eliminarea riscurilor prevăzute de lege;
f) asigurarea unui tratament nediscriminatoriu pentru
beneficiarii drepturilor prevăzute de lege;
g) asigurarea transparenţei în utilizarea fondurilor;
h) repartiţia fondurilor în conformitate cu obligaţiile
ce revin sistemului de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale
prin prezenta lege.
Art. 4. - (1) Prin asigurarea pentru accidente de muncă
şi boli profesionale răspunderea civilă a persoanei fizice sau juridice pentru
prestaţiile prevăzute în prezenta lege şi pentru care s-a plătit contribuţia de
asigurare este preluată de asigurător.
(2) In situaţia în care se face dovada unor prejudicii
care nu sunt acoperite prin prevederile prezentei legi, în mod subsidiar şi
complementar, intră în funcţiune răspunderea civilă, potrivit dreptului comun.
CAPITOLUL II
Raporturile de asigurare şi riscurile asigurate
Art. 5. - (1) Sunt asigurate obligatoriu prin efectul
prezentei legi:
a) persoanele care desfăşoară activităţi pe baza unui
contract individual de muncă, indiferent de durata acestuia, precum şi
funcţionarii publici;
b) persoanele care îşi desfăşoară activitatea în
funcţii elective sau care sunt numite în cadrul autorităţii executive,
legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, precum şi membrii
cooperatori dintr-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti, ale căror
drepturi şi obligaţii sunt asimilate, în condiţiile prezentei legi, cu ale
persoanelor prevăzute la lit. a);
c) şomerii, pe toată durata efectuării practicii
profesionale în cadrul cursurilor organizate potrivit legii;
d) ucenicii, elevii şi studenţii, pe toată durata
efectuării practicii profesionale.
(2) Prevederile prezentei legi nu se aplică
personalului militar şi civil angajat pe bază de contract şi personalului
asigurat în sistemul propriu al Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului
Administraţiei si Internelor, Serviciului Român de Informaţii, Serviciului de
Informaţii Externe, Serviciului de Protecţie şi Pază, Serviciului de
Telecomunicaţii Speciale, precum şi în cel al Ministerului Justiţiei şi
Libertăţilor Cetăţeneşti -Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi Direcţia
Generală de Protecţie şi Anticorupţie*).
*) Republicată în temeiul art. II din Legea nr.
258/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 346/2002 privind
asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 757 din 10 noiembrie 2008,
dându-se textelor o nouă numerotare.
Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente
de muncă şi boli profesionale a fost publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 454 din 27 iunie 2002 şi a mai fost modificată şi
completată prin:
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 147/2002 pentru
reglementarea unor probleme financiare şi pentru modificarea unor acte
normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 821 din 13
noiembrie 2002, aprobată prin Legea nr. 41/2003, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 51 din 29 ianuarie 2003;
- Legea nr. 232/2003 pentru aprobarea Ordonanţei
Guvernului nr. 36/2003 privind corelarea unor dispoziţii din legislaţia financiar-fiscală,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 373 din 31 mai 2003;
- Ordonanţa Guvernului nr. 86/2003 privind
reglementarea unor măsuri în materie financiar-fiscală, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 624 din 31 august 2003, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 609/2003, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 930 din 23 decembrie 2003;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2003 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru
accidente de muncă şi boli profesionale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 747 din 26 octombrie 2003, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 598/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
936 din 24 decembrie 2003:
- Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003:
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 129/2004 pentru
modificarea Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi
boli profesionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
1.228 din 21 decembrie 2004, aprobată prin Legea nr. 57/2005, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 257 din 28 martie 2005;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005
privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.074 din 29
noiembrie 2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 901 din 6 noiembrie
2006;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 171/2005 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru
accidente de muncă şi boli profesionale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.126 din 13 decembrie 2005, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 186/2006, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 440 din 22 mai 2006;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 91/2007 pentru
modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul protecţiei sociale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 671 din 1 octombrie
2007, aprobată cu modificări prin Legea nr. 200/2008, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 725 din 27 octombrie 2008.
Art. 6. - (1) Se pot asigura în condiţiile prezentei
legi, pe bază de contract individual de asigurare, persoanele care se află în
una sau mai multe dintre următoarele situaţii:
a) asociat unic, asociaţi, comanditari sau acţionari;
b) comanditaţi, administratori sau manageri;
c) membri ai asociaţiei familiale;
d) persoane autorizate să desfăşoare activităţi
independente;
e) persoane angajate în instituţii internaţionale;
f) proprietari de bunuri şi/sau arendaşi de suprafeţe
agricole şi forestiere;
g) persoane care desfăşoară activităţi agricole în
cadrul gospodăriilor individuale sau activităţi private în domeniul forestier;
h) membri ai societăţilor agricole sau ai altor forme
de asociere din agricultură;
i) alte persoane interesate, care îşi desfăşoară
activitatea pe baza altor raporturi juridice decât cele menţionate anterior.
(2) Conţinutul contractului individual de asigurare se
stabileşte în normele metodologice**) de aplicare a prezentei legi.
Art. 7. - (1) Prevederile art. 5 sunt aplicabile şi
angajaţilor români care prestează muncă în străinătate din dispoziţia
angajatorilor români, în condiţiile legii.
(2) Au calitatea de asigurat şi cetăţenii străini sau apatrizii
care prestează muncă pentru angajatori români, pe perioada în care au, potrivit
legii, domiciliul sau reşedinţa în România.
Art. 8. - (1) Are calitatea de asigurător, potrivit
prezentei legi, Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale,
denumită în continuare CNPAS.
(2) Atribuţiile specifice de asigurare pentru accidente
de muncă şi boli profesionale se exercită de casele teritoriale de pensii.
(3) Atribuţiile specifice de asigurare pentru accidente
de muncă şi boli profesionale, în calitate de prestatori de servicii, pot fi
realizate, în condiţiile prezentei legi, şi de asociaţii profesionale de
asigurare, constituite în acest scop pe sectoare de activitate ale economiei
naţionale.
(4) Asociaţiile profesionale de asigurare funcţionează
pe bază de statut propriu, cu respectarea prevederilor prezentei legi şi ale
Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările
ulterioare.
Art. 9. - (1) Raporturile de asigurare, rezultate în
temeiul prezentei legi şi din contractele de asigurare, se stabilesc între:
a) angajatori şi asigurător, pentru persoanele
asigurate prevăzute la art. 5 şi 7;
b) asiguraţi şi asigurător, pentru persoanele asigurate
prevăzute la art. 6.
(2) Calitatea de asigurat se dobândeşte, iar
raporturile de asigurare se stabilesc la data: încheierii contractului
individual de muncă, stabilirii raporturilor de serviciu în cazul
funcţionarilor publici, validării mandatului pentru persoanele care desfăşoară
activităţi în funcţii elective, numirii în cadrul autorităţii executive,
legislative ori judecătoreşti, depunerii adeziunii în cazul membrilor
cooperatori, începerii practicii profesionale pentru şomeri, ucenici, elevi şi
studenţi sau încheierii contractului individual de asigurare, după caz.
Art. 10. - (1) In vederea încheierii asigurării pentru
accidente de muncă şi boli profesionale şi a stabilirii cotei contribuţiei
datorate, angajatorul are obligaţia de a comunica asigurătorului, printr-o
declaraţie pe propria răspundere, domeniul de activitate conform Clasificării
Activităţilor din Economia Naţională - CAEN, numărul de angajaţi, fondul de
salarii, precum şi orice alte informaţii solicitate în acest scop.
(2) Modelul şi conţinutul declaraţiei prevăzute la
alin. (1) se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei
legi***).
(3) Declaraţia se depune la sediul asigurătorului, în
termen de 30 de zile de la data dobândirii personalităţii juridice sau a
începerii raporturilor de muncă ori de serviciu între părţi, după caz.
(4) In cazul modificării uneia sau mai multor
informaţii din declaraţia prevăzută la alin. (1), angajatorul are obligaţia să
anunţe asigurătorul în termen de 15 zile.
Art. 11. - Persoana asigurată potrivit art. 6, o dată
cu încheierea contractului individual de asigurare, are obligaţia de a depune o
declaraţie de venituri şi de a comunica, în termen de 15 zile, asigurătorului
orice modificare intervenită cu privire la situaţia şi statutul ei.
Art. 12. - Dreptul la prestaţiile şi serviciile de
asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale se naşte de la data
stabilirii raporturilor de asigurare şi încetează odată cu aceste raporturi.
Art. 13. - (1) In cazul în care din culpa angajatorului
sau a persoanei asigurate pe bază de contract individual de asigurare nu s-a
plătit contribuţia de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale,
costul prestaţiilor şi al serviciilor de asigurare prevăzute de prezenta lege
şi efectuate de către asigurător se recuperează de la angajator sau de la
persoana asigurată pe bază de contract individual de asigurare.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică în cazurile
prevăzute la art. 22 alin. (2) şi la art. 23 alin. (2), dar se aplică în
cazurile confirmate după data de 1 ianuarie 2003.
Art. 14. - (1) In cazul bolilor profesionale, declarate
în condiţiile legii, în timpul activităţii profesionale, dreptul la prestaţiile
şi serviciile de asigurare se menţine şi ulterior încetării raporturilor de
muncă/serviciu şi a contractelor individuale de asigurare.
(2) In cazul bolilor profesionale, declarate în
condiţiile legii, ulterior încetării raporturilor de muncă şi a contractelor de
asigurare, dreptul la prestaţiile şi serviciile de asigurare se acordă dacă
fostul asigurat face dovada, cu acte medicale eliberate conform legii, că boala
a fost cauzată de factori profesionali specifici locului de muncă.
Art. 15. - Riscurile asigurate în condiţiile prezentei
legi sunt accidentele de muncă şi bolile profesionale definite în conformitate
cu prevederile Legii securităţii si sănătăţii în muncă nr. 319/2006.
CAPITOLUL III
Obiectivele asigurării
Art. 16. -Asigurarea pentru accidente de muncă şi boli
profesionale are următoarele obiective:
a) prevenirea accidentelor de muncă şi a bolilor
profesionale;
b) reabilitarea medicală şi socioprofesională a
asiguraţilor, victime ale accidentelor de muncă şi ale bolilor profesionale,
precum şi recuperarea capacităţii de muncă a acestora;
*) Direcţia Generală de Protecţie şi Anticorupţie a
fost desfiinţată prin Hotărârea Guvernului nr. 127/2006 privind desfiinţarea
Direcţiei Generale de Protecţie şi Anticorupţie din subordinea Ministerului
Justiţiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 din 9
februarie 2006, cu modificările ulterioare.
**) Normele metodologice de aplicare a Legii nr.
346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, cu
modificările şi completările ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului
muncii, solidarităţii sociale şi familiei şi al ministrului sănătăţii publice
nr. 450/825/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 708
din 17 august 2006, cu modificările şi completările ulterioare.
***) A se vedea nota de subsol corespunzătoare
asteriscului marcat la art. 6 alin. (2).
c) acordarea de prestaţii în bani pe termen lung şi
scurt, sub formă de indemnizaţii şi alte ajutoare, în condiţiile prevăzute de
prezenta lege.
Art. 17. - Asigurătorul are obligaţia de a-şi organiza
activitatea pentru realizarea obiectivelor prevăzute la art. 16, precum şi de a
păstra confidenţialitatea tuturor informaţiilor la care are acces în scopul
realizării acestor obiective.
CAPITOLUL IV
Prestaţii şi servicii de asigurare pentru accidente
de muncă şi boli profesionale
Art. 18. -Asiguraţii sistemului de asigurare pentru
accidente de muncă şi boli profesionale au dreptul la următoarele prestaţii şi
servicii:
a) reabilitare medicală şi recuperarea capacităţii de
muncă;
b) reabilitare şi reconversie profesională;
c) indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă;
d) indemnizaţie pentru trecerea temporară în alt loc de
muncă şi indemnizaţie pentru reducerea timpului de muncă;
e) compensaţii pentru atingerea integrităţii;
f) despăgubiri în caz de deces;
g) rambursări de cheltuieli.
Art. 19. - (1) Baza de calcul a indemnizaţiilor pentru
incapacitate temporară de muncă, pentru reducerea timpului de muncă sau pentru
trecerea temporară în alt loc de muncă se calculează ca medie a veniturilor
brute realizate lunar de către salariat în ultimele 6 luni anterioare
manifestării riscului, respectiv a veniturilor stipulate în contractele
individuale de asigurare, pe baza cărora s-a stabilit contribuţia de asigurare
pentru accidente de muncă şi boli profesionale.
(2) In cazul în care stagiul de cotizare este mai mic
de 6 luni, baza de calcul a indemnizaţiilor pentru incapacitate temporară de
muncă, pentru reducerea timpului de muncă sau pentru trecerea temporară în alt
loc de muncă o constituie media veniturilor brute realizate lunar, respectiv a
veniturilor stipulate în contractul individual de asigurare, pe baza cărora s-a
stabilit contribuţia de asigurare pentru accidente de muncă şi boli
profesionale.
(3) In cazul în care stagiul de cotizare este mai mic
de o lună, baza de calcul a indemnizaţiilor o constituie venitul lunar brut din
prima lună de activitate pentru care s-a stabilit să se plătească contribuţia.
(4) Pentru calculul indemnizaţiilor pentru incapacitate
temporară de muncă, pentru reducerea timpului de muncă sau pentru trecerea
temporară în alt loc de muncă se utilizează numărul de zile lucrătoare din luna
în care se acordă concediul medical sau, după caz, se solicită alte drepturi de
asigurări sociale.
(5) La stabilirea numărului de zile lucrătoare din luna
în care se acordă dreptul de asigurări pentru accidente de muncă şi boli
profesionale se vor avea în vedere prevederile legale cu privire la zilele de
sărbători legale în care nu se lucrează.
SECŢIUNEA 1
Prestaţii şi servicii pentru investigare,
diagnosticare medicală, reabilitare medicală şi recuperarea capacităţii de
muncă
Art. 20. -Asiguraţii au dreptul la prestaţii medicale
pentru investigarea, diagnosticarea, reabilitarea stării de sănătate, precum şi
recuperarea capacităţii de muncă, în conformitate cu prevederile legale în
vigoare.
Art. 21. - (1) Asigurătorul are obligaţia de a achita
contravaloarea serviciilor medicale acordate până când se realizează:
a) restabilirea stării de sănătate sau ameliorarea
deficienţelor de sănătate survenite în urma unui risc asigurat;
b) prevenirea diminuării ori a pierderii capacităţii de
muncă şi a necesităţii de îngrijire permanentă.
(2) Contravaloarea biletelor pentru tratament balnear
prescris de medicul asigurătorului celor care se află în incapacitate temporară
de muncă, ca urmare în exclusivitate a unui accident de muncă sau a unei boli
profesionale, se suportă integral din contribuţiile de asigurare pentru
accidente de muncă şi boli profesionale.
Art. 22. - (1) Asiguraţii au dreptul la servicii
medicale corespunzătoare leziunilor şi afecţiunilor cauzate prin accidente de
muncă sau boli profesionale, după cum urmează:
a) asistenţă medicală de urgenţă la locul accidentului,
în mijloacele de transport specializate şi în unităţile spitaliceşti;
b) tratament medical ambulatoriu, analize medicale şi
medicamente, prescrise de medic;
c) servicii medicale în spitale sau în clinici
specializate pentru boli profesionale;
d) tratament de recuperare a capacităţii de muncă în
unităţi de specialitate;
e) servicii de chirurgie reparatorie;
f) cure balneoclimaterice;
g) investigaţii de specialitate şi analize de
laborator, necesare în vederea stabilirii caracterului de profesionalitate al
bolilor.
(2) Pentru bolile profesionale confirmate anterior
datei de 1 ianuarie 2005 şi pentru care se continuă reabilitarea medicală
ulterior acestei date ca urmare exclusivă a cauzei profesionale, se decontează
următoarele prestaţii şi servicii:
a) tratament medical ambulatoriu, analize medicale şi
medicamente;
b) servicii medicale în spitale, în secţii sau unităţi
sanitare cu personalitate juridică, specializate pentru boli profesionale;
c) tratament de recuperare a capacităţii de muncă în
unităţi de specialitate;
d) servicii de chirurgie reparatorie;
e) cure balneoclimaterice;
f) dispozitive medicale în vederea corectării şi
recuperării deficienţelor organice, funcţionale sau fizice.
(3) Fondurile necesare decontării prestaţiilor şi
serviciilor prevăzute la alin. (2) se suportă de la bugetul de stat prin
bugetul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale.
Art. 23. - (1) In vederea corectării şi recuperării
deficienţelor organice, funcţionale sau fizice cauzate de accidente de muncă şi
boli profesionale, asiguraţii au dreptul la dispozitive medicale, care se
stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi*).
(2) Pentru cazurile de accident de muncă confirmate
anterior datei de 1 ianuarie 2005 şi care necesită dispozitive medicale în
vederea corectării şi recuperării deficienţelor organice, funcţionale sau
fizice, costurile acestora se suportă din fondurile bugetului de stat prin
bugetul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale.
Art. 24. - (1) Pentru reabilitarea medicală şi
recuperarea capacităţii de muncă asiguraţii beneficiază de programe individuale
de recuperare, stabilite de medicul specialist al asigurătorului, în funcţie de
natura şi de diagnosticul bolii.
(2) Programul individual de recuperare poate include
tratament balnear, în funcţie de tipul bolii.
(3) Durata tratamentului balnear este de 15-21 de zile
şi se stabileşte de medicul asigurătorului, în funcţie de tipul afecţiunii şi
de natura tratamentului.
(4) Criteriile pe baza cărora se acordă biletele pentru
tratament balnear se aprobă anual de CNPAS.
*) A se vedea nota de subsol corespunzătoare
asteriscului marcat la art. 6 alin. (2).
Art. 25. - (1) Asiguraţii au obligaţia să urmeze şi să
respecte programele individuale de recuperare stabilite de medicul specialist
al asigurătorului.
(2) Dreptul la prestaţii şi servicii pentru
reabilitarea medicală şi recuperarea capacităţii de muncă se suspendă în cazul
în care asiguraţii nu urmează sau nu respectă programul individual de
recuperare.
Art. 26. - Tratamentul medical în perioada programului
individual de recuperare, precum şi cazarea şi masa în unităţile medicale se
suportă de către asigurător cu respectarea tarifelor şi criteriilor stabilite
prin contractul-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în
cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, aprobat anual prin hotărâre
a Guvernului, şi prin normele metodologice de aplicare a acestui contract.
Art. 27. - (1) Unităţile care efectuează prestaţii şi
servicii medicale se stabilesc de asigurător în vederea reabilitării medicale
şi recuperării capacităţii de muncă a asiguraţilor care au suferit accidente de
muncă şi boli profesionale.
(2) Tarifele pentru prestaţiile şi serviciile medicale
aferente reabilitării medicale şi recuperării capacităţii de muncă se stabilesc
pe baza prevederilor existente în contractul-cadru al sistemului asigurărilor
sociale de sănătate.
SECŢIUNEA a 2-a
Prestaţii şi servicii pentru reabilitare şi
reconversie profesională
Art. 28. - Prestaţiile şi serviciile pentru reabilitare
şi reconversie profesională se acordă de către asigurător la solicitarea
asiguraţilor care, deşi nu şi-au pierdut complet capacitatea de muncă, nu mai
pot desfăşura activitatea pentru care s-au calificat, ca urmare a unui accident
de muncă sau a unei boli profesionale.
Art. 29. -Asigurătorul preia în sarcina sa cheltuielile
pentru următoarele prestaţii şi servicii de reabilitare şi reconversie
profesională:
a) cheltuielile privind serviciile medicale şi
psihologice pentru aprecierea stării fizice, mentale şi aptitudinale în vederea
reconversiei profesionale;
b) costul cursurilor de calificare sau de reconversie;
c) plata unei indemnizaţii pe durata cursurilor de
calificare şi de reconversie.
Art. 30. - (1) Indemnizaţia pe durata cursurilor de
calificare sau de reconversie se acordă lunar şi reprezintă 70% din salariul de
bază brut al persoanei asigurate, avut la data survenirii accidentului de muncă
sau a bolii profesionale.
(2) Indemnizaţia se acordă numai dacă persoana
asigurată nu beneficiază, pe durata cursurilor de calificare sau de
reconversie, de indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă sau de
pensie de invaliditate gradul III, acordată potrivit legii.
Art. 31. - Indemnizaţia pe durata cursurilor de
calificare sau de reconversie se acordă numai dacă persoana asigurată respectă
dispoziţiile asigurătorului cu privire la:
a) instituţia la care urmează să se desfăşoare cursul;
b) programul de instruire;
c) modalitatea de absolvire.
SECŢIUNEA a 3-a
Indemnizaţia pentru incapacitate temporară de
muncă
Art. 32. - (1) Asiguraţii beneficiază de o indemnizaţie
pe perioada în care se află în incapacitate temporară de muncă în urma unui
accident de muncă sau a unei boli profesionale.
(2) In cazul bolilor profesionale sau al accidentelor
de muncă, certificatul medical se vizează în mod obligatoriu, prin grija
angajatorului, de direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti, respectiv de casa teritorială de pensii în a cărei rază se află
sediul angajatorului sau domiciliul asiguratului.
Art. 33. - (1) Cuantumul indemnizaţiei pentru
incapacitate temporară de muncă reprezintă 80% din media veniturilor salariale
brute realizate în ultimele 6 luni anterioare manifestării riscului.
(2) In cazul asiguraţilor prevăzuţi la art. 6,
cuantumul indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă reprezintă 80%
din media venitului lunar asigurat din ultimele 6 luni anterioare manifestării
riscului.
(3) Cuantumul indemnizaţiei pentru incapacitate
temporară de muncă în cazul urgenţelor medico-chirurgicale este de 100% din
media venitului lunar asigurat din ultimele 6 luni anterioare manifestării
riscului.
Art. 34. - Indemnizaţia pentru incapacitate temporară
de muncă în cazul accidentului de muncă sau al bolii profesionale se suportă în
primele 3 zile de incapacitate de către angajator, iar din a 4-a zi de
incapacitate, din contribuţia de asigurare pentru accidente de muncă şi boli
profesionale.
Art. 35. - Durata de acordare a indemnizaţiei pentru
incapacitate temporară de muncă este de 180 de zile în intervalul de un an,
socotită din prima zi de concediu medical.
Art. 36. - (1) In situaţii temeinic motivate de
posibilitatea recuperării medicale şi profesionale a asiguratului medicul
curant poate propune prelungirea concediului medical peste 180 de zile.
(2) Medicul asigurătorului poate decide, după caz,
prelungirea concediului medical pentru continuarea programului recuperator,
reluarea activităţii în acelaşi loc de muncă sau în alt loc de muncă ori poate
propune pensionarea de invaliditate.
(3) Prelungirea concediului medical peste 180 de zile
se face pentru cel mult 90 de zile, în funcţie de evoluţia cazului şi de
rezultatele acţiunilor de recuperare, conform procedurilor stabilite de CNPAS.
Art. 37. - Indemnizaţia pentru incapacitate temporară
de muncă datorată accidentelor de muncă şi bolilor profesionale se acordă pe
baza certificatului medical eliberat conform dispoziţiilor legale.
Art. 38. -In situaţia în care medicul expert al
asigurărilor sociale din sistemul public de pensii decide încadrarea într-un
grad de invaliditate, indemnizaţia se va acorda până la sfârşitul lunii
următoare celei în care s-a dat avizul de pensionare, fără a se depăşi durata
maximă de acordare a concediului medical, prevăzută la art. 36.
SECŢIUNEA a 4-a
Indemnizaţia pentru trecerea temporară în alt loc
de muncă şi indemnizaţia pentru reducerea timpului de muncă
Art. 39. - (1) Asiguraţii care, datorită unei boli
profesionale sau unui accident de muncă, nu îşi mai pot desfăşura activitatea
la locul de muncă anterior manifestării riscului asigurat pot trece temporar în
alt loc de muncă.
(2) Indemnizaţia pentru trecerea temporară în alt loc
de muncă se acordă în condiţiile în care venitul salarial brut lunar realizat
de asigurat la noul loc de muncă este inferior mediei veniturilor sale lunare
din ultimele 6 luni, calculate de la momentul depistării afecţiunii.
Art. 40. - Indemnizaţia pentru reducerea timpului de
lucru cu o pătrime din durata normală, ca urmare a unor afecţiuni cauzate de
accidente de muncă sau boli profesionale, se acordă asiguraţilor care, în
aceste condiţii, nu mai pot realiza durata normală de muncă.
Art. 41. - (1) Indemnizaţiile prevăzute la art. 39
alin. (2) şi la art. 40 se acordă la propunerea medicului curant, cu avizul
medicului asigurătorului, pentru cel mult 90 de zile într-un an calendaristic,
în una sau mai multe etape.
(2) Cuantumul lunar al indemnizaţiilor prevăzute la
alin. (1) este egal cu diferenţa dintre media veniturilor salariale din
ultimele 6 luni şi venitul salarial brut realizat de asigurat la noul loc de
muncă sau prin reducerea timpului normal de muncă, fără a se depăşi 25% din
baza de calcul.
SECŢIUNEA a 5-a
Compensaţii pentru atingerea integrităţii
Art. 42. - Au dreptul la o compensaţie pentru atingerea
integrităţii asiguraţii care, în urma accidentelor de muncă sau a bolilor
profesionale, rămân cu leziuni permanente care produc deficienţe şi reduc
capacitatea de muncă între 20-50%.
Art. 43. - Compensaţia se acordă la solicitarea
persoanei îndreptăţite, pe baza deciziei medicului asigurătorului, cu
îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 42.
Art. 44. - (1) Compensaţia pentru atingerea
integrităţii reprezintă o sumă fixă în bani şi se acordă integral, o singură
dată, fără a afecta celelalte drepturi sau indemnizaţii la care este
îndreptăţit asiguratul, şi nu este luată în baza de calcul pentru determinarea acestor
drepturi.
(2) Cuantumul compensaţiei pentru atingerea
integrităţii se stabileşte în funcţie de gravitatea leziunii, în limita unui
plafon maxim de 12 salarii medii brute, comunicate de Institutul Naţional de
Statistică.
(3) Criteriile şi grilele pe baza cărora se acordă
compensaţia pentru atingerea integrităţii se stabilesc prin decizie a
preşedintelui CNPAS.
SECŢIUNEA a 6-a
Despăgubiri în caz de deces
Art. 45. - (1) In cazul decesului asiguratului, ca
urmare a unui accident de muncă sau a unei boli profesionale, beneficiază de
despăgubire în caz de deces o singură persoană, care poate fi, după caz: soţul
supravieţuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul, moştenitorul, în
condiţiile dreptului comun, sau, în lipsa acesteia, persoana care dovedeşte că
a suportat cheltuielile ocazionate de deces.
(2) Cuantumul despăgubirii în caz de deces este de 4
salarii medii brute, comunicate de Institutul Naţional de Statistică.
Art. 46. - Cererea pentru obţinerea despăgubirii în caz
de deces se depune la sediul asigurătorului, însoţită de actele din care
rezultă dreptul solicitantului, potrivit prezentei legi.
Art. 47. - (1) Admiterea sau respingerea cererii se
face prin decizie emisă de asigurător în termen de 20 de zile de la data
depunerii cererii.
(2) Decizia se comunică în scris solicitantului în
termen de 5 zile de la data emiterii ei.
Art. 48. - Plata despăgubirii în caz de deces se face
în termen de 15 zile de la data comunicării deciziei prevăzute la art. 47.
SECŢIUNEA a 7-a
Rambursări de cheltuieli
Art. 49. - (1) Asigurătorul acordă rambursări de
cheltuieli în următoarele situaţii:
a) transportul de urgenţă, în cazuri temeinic
justificate, când salvarea victimei impune utilizarea altor mijloace decât cele
uzuale;
b) confecţionarea ochelarilor, a aparatelor acustice, a
protezelor oculare, în situaţia în care acestea au fost deteriorate în urma
unui accident de muncă soldat cu vătămări corporale;
c) în cazul aplicării dispozitivelor medicale
implantabile prin intervenţie chirurgicală în vederea recuperării deficienţelor
organice, funcţionale sau fizice cauzate de accidente de muncă şi boli
profesionale.
(2) Costurile suportate de asigurător sunt destinate să
asigure recuperarea funcţionalităţii organismului celui asigurat, iar cuantumul
acestora se va stabili anual prin decizie a preşedintelui CNPAS.
CAPITOLUL V
Comunicarea şi constatarea accidentelor de muncă şi
a bolilor profesionale
Art. 50. - (1) Angajatorii au obligaţia de a comunica
asigurătorului accidentele soldate cu incapacitate de muncă sau cu decesul
asiguraţilor.
(2) Comunicarea trebuie realizată de îndată ce
angajatorul a luat cunoştinţă despre accident.
(3) Obligaţia privind comunicarea revine şi persoanelor
asigurate conform art. 6 sau urmaşilor acestora, în cazul în care accidentul de
muncă s-a soldat cu decesul asiguratului.
Art. 51. - (1) Dacă în urma controalelor medicale
periodice personalul din structurile de medicina muncii, care asigură servicii
medicale angajatorului, constată că există riscul unei îmbolnăviri
profesionale, acesta are obligaţia de a semnala de îndată cazul asigurătorului.
(2) Declararea bolilor profesionale se realizează
conform prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, iar
un exemplar din formularul de declarare a bolii respective va fi înaintat CNPAS
de către autoritatea competentă.
Art. 52. - (1) Pentru constatarea cazului asigurat şi
stabilirea drepturilor de asigurare, asigurătorul are acces şi recurge la
procesul-verbal de cercetare, întocmit, potrivit legii, de autoritatea competentă
care efectuează cercetarea accidentelor soldate cu incapacitate temporară de
muncă, invaliditate şi deces.
(2) Asigurătorul verifică modalitatea în care a fost
efectuată cercetarea şi decide asupra caracterului de muncă al accidentului
urmat de incapacitate temporară de muncă.
(3) In scopul stabilirii caracterului profesional al
accidentului urmat de incapacitate temporară de muncă, asigurătorul poate
coordona direct cercetarea accidentului, poate efectua o anchetă proprie sau
poate evalua dosarul de cercetare întocmit de comisia angajatorului, după caz.
Art. 53. - Drepturile de asigurare prevăzute de
prezenta lege se acordă astfel:
a) pentru accidente de muncă, în baza procesului-verbal
de cercetare a accidentului de muncă, întocmit, potrivit legii, de autoritatea
competentă;
b) pentru boli profesionale, în baza formularului de
declarare finală a bolii profesionale, întocmit, potrivit legii, de autoritatea
competentă.
Art. 54. - Până la stabilirea caracterului de muncă al
accidentului sau caracterului profesional al bolii, conform documentelor
prevăzute la art. 53, contravaloarea serviciilor medicale acordate va fi
suportată din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate,
urmând ca decontarea să se realizeze ulterior din contribuţiile de asigurare
pentru accidente de muncă şi boli profesionale, după caz.
CAPITOLUL VI
Prevenirea accidentelor de muncă şi a bolilor
profesionale
Art. 55. - Răspunderea pentru asigurarea condiţiilor de
securitate şi sănătate la locurile de muncă revine angajatorilor sau, după caz,
persoanelor asigurate conform art. 6.
Art. 56. - (1) Angajatorii au obligaţia de a asigura
informarea, participarea şi colaborarea angajaţilor pentru adoptarea şi
aplicarea măsurilor de prevenire a accidentelor de muncă şi a bolilor
profesionale.
(2) Angajaţii au obligaţia de a participa la acţiuni
privind adoptarea unor măsuri de securitate şi sănătate în muncă, atunci când
sunt solicitaţi în acest scop de către angajatori.
Art. 57. - Angajaţii nu suportă în nicio situaţie costul
măsurilor de prevenire aplicate în condiţiile art. 56.
Art. 58. - Angajatorii au obligaţia de a furniza toate
informaţiile solicitate de asigurător în legătură cu riscurile de la locurile
de muncă.
Art. 59. -Angajaţii sunt obligaţi să cunoască şi să respecte
măsurile tehnice şi organizatorice luate de angajatori pentru prevenirea
accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale, aduse la cunoştinţă în cadrul
instructajului de protecţie a muncii.
Art. 60. -Angajaţii au dreptul, fără ca acest lucru să
atragă consecinţe asupra lor, de a sesiza Inspecţia Muncii, asigurătorul sau
comitetele de sănătate şi securitate în muncă asupra neluării de către
angajator a unor măsuri de prevenire a accidentelor de muncă şi a bolilor
profesionale.
Art. 61. -Asigurătorul are obligaţia de a promova şi de
a stimula activitatea de prevenire a accidentelor de muncă şi a bolilor
profesionale, în scopul:
a) menţinerii integrităţii fizice şi psihice a
persoanelor asigurate;
b) îmbunătăţirii condiţiilor de muncă;
c) eliminării sau reducerii riscurilor de accidente de
muncă şi boli profesionale.
Art. 62. - (1) Asigurătorul coordonează activitatea de
prevenire a accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale la nivel naţional.
(2) Activităţile de prevenire se realizează de către
CNPAS, în conformitate cu atribuţiile stabilite prin lege.
(3) Pentru activităţile de prevenire care nu se suportă
de către sistemul de asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale,
CNPAS abilitează persoane juridice în calitate de prestatori de servicii
externe de prevenire.
(4) Criteriile privind abilitarea persoanelor juridice
care au calitatea de prestatori de servicii externe de prevenire se stabilesc
prin regulament aprobat prin ordin al ministrului muncii, familiei şi
protecţiei sociale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(5) Pentru coordonarea activităţii legate de prevenirea
bolilor profesionale, precum şi de verificare, în vederea decontării, a
documentelor prin care s-a confirmat caracterul profesional al bolii, CNPAS
organizează un compartiment de medicina muncii în cadrul Institutului Naţional
de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă.
Art. 63. - (1) Personalul tehnic al asigurătorului,
care desfăşoară activităţi de prevenire a accidentelor de muncă şi a bolilor
profesionale, precum şi personalul medical specializat în medicina muncii au
următoarele atribuţii:
a) participă la stabilirea de programe de prevenire
prioritare la nivel naţional, prin identificarea situaţiilor cu riscuri mari de
accidente de muncă şi boli profesionale;
b) acordă consultanţă cu privire la măsurile şi
mijloacele de prevenire a accidentelor de muncă şi bolilor profesionale;
c) propun efectuarea şi finanţarea de studii şi analize
institutelor de cercetare de specialitate, în vederea fundamentării măsurilor
de prevenire prioritare la nivel naţional;
d) acordă asistenţă tehnică angajatorilor pentru
elaborarea instrucţiunilor de prevenire;
e) cercetează accidentele cu incapacitate temporară de
muncă şi stabilesc caracterul de muncă al acestora în conformitate cu
prevederile prezentei legi;
f) ţin evidenţa accidentelor de muncă şi a bolilor
profesionale;
g) recomandă măsuri de prevenire si controlează
aplicarea lor;
h) propun asigurătorului majorări sau reduceri ale
contribuţiei pentru stimularea activităţii de prevenire;
i) stabilesc programe de prevenire în baza situaţiilor
concrete identificate la locurile de muncă;
j) consiliază angajatorii cu privire la securitatea şi
sănătatea în muncă.
(2) Personalul medical specializat în medicina muncii
are şi atribuţii legate de depistarea, investigarea şi stabilirea caracterului
profesional al bolii.
Art. 64. -In exercitarea atribuţiilor sale personalul
tehnic şi medical specializat este autorizat:
a) să dispună de acces liber în sediile angajatorilor
sau la locurile de muncă organizate de aceştia şi să fie însoţit de persoanele
desemnate de angajator;
b) să beneficieze de concluziile cercetării
accidentelor de muncă sau a bolilor profesionale, efectuată de autorităţile de
stat competente;
c) să sesizeze autorităţile de stat când constată
încălcări ale legislaţiei în vigoare privind protecţia muncii;
d) să propună angajatorilor dimensionarea
compartimentelor de protecţie a muncii în funcţie de riscurile de la locurile
de muncă;
e) să consulte rezultatele examenelor medicale la
angajare şi ale examenelor medicale periodice ale persoanelor asigurate;
f) să solicite orice informaţii şi documente necesare
realizării sarcinilor de prevenire a accidentelor de muncă şi a bolilor
profesionale;
g) să recomande angajatorului măsuri de prevenire a
accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale.
Art. 65. -In activitatea exercitată personalul de
prevenire a accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale este obligat să
păstreze confidenţialitatea datelor primite de la angajator cu privire la
aspectele organizatorice, tehnologice şi de fabricaţie din unitatea controlată,
precum şi a celorlalte date furnizate de autorităţile de stat competente sau de
orice alt organism ori persoană interesată în activitatea de prevenire, precum
şi confidenţialitatea datelor medicale ale angajaţilor.
Art. 66. - (1) Cheltuielile asigurătorului pentru
activitatea de prevenire a accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale se
evidenţiază într-un cont analitic separat.
(2) Cuantumul maxim alocat în acest scop nu poate
depăşi 10% din sumele încasate cu titlu de contribuţie pe parcursul unui an
calendaristic.
CAPITOLUL VII
Organizarea sistemului de asigurare pentru accidente
de muncă şi boli profesionale
Art. 67. - CNPAS administrează, gestionează,
coordonează şi controlează întreaga activitate de asigurare pentru accidente de
muncă şi boli profesionale.
Art. 68. -In vederea realizării activităţii de
asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale, CNPAS are, în principal,
următoarele atribuţii:
a) coordonează şi controlează activitatea în acest
domeniu, desfăşurată de casele teritoriale de pensii;
b) poate cofinanţa programe în proiecte de prevenire a
accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale;
c) aplică măsuri pentru îmbunătăţirea serviciilor şi
prestaţiilor de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale;
d) elaborează criteriile şi metodologia care stau la
baza calculului contribuţiei de asigurare pentru accidente de muncă şi boli
profesionale;
e) îndrumă şi controlează activitatea de prevenire a
accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale;
f) controlează modul de acordare a prestaţiilor şi
serviciilor de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale,
prevăzute de prezenta lege;
g) controlează modul de acordare a majorărilor sau
reducerilor contribuţiei pentru stimularea activităţii de prevenire;
h) poate organiza la nivel naţional, la propunerea
caselor teritoriale de pensii, activitatea de recuperare funcţională,
protezare, reorientare şi reconversie, în vederea reintegrării profesionale
pentru persoanele care au suferit accidente de muncă şi boli profesionale;
i) organizează evidenţa cazurilor asigurate, precum şi
a costurilor de asigurare la nivel naţional;
j) emite şi retrage autorizaţia de funcţionare a
asociaţiilor profesionale de asigurare;
k) poate finanţa la nivel naţional studii de cercetare
aplicativă în vederea elaborării de soluţii, dispozitive şi metode de prevenire
a accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale;
l) poate organiza instruirea, formarea şi
perfecţionarea personalului din domeniul asigurării pentru accidente de muncă
şi boli profesionale;
m) face propuneri privind cheltuielile ce se finanţează
din veniturile provenite din contribuţiile de asigurări pentru accidente de
muncă şi boli profesionale;
n) urmăreşte execuţia veniturilor şi cheltuielilor
activităţii de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale şi
prezintă ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale rapoarte
trimestriale şi anuale privind execuţia bugetară;
o) coordonează activitatea de management al securităţii
şi sănătăţii în muncă;
p) verifică modalitatea de efectuare a cercetării
accidentelor de muncă urmate de incapacitate temporară de muncă, prin
participarea directă la investigaţie sau prin analiza documentelor
justificative, după caz;
r) stabileşte caracterul profesional al accidentului cu
incapacitate temporară de muncă.
Art. 69. - Conducerea activităţii de asigurare pentru
accidente de muncă şi boli profesionale este asigurată de preşedintele CNPAS şi
de un consiliu tripartit.
Art. 70. - (1) Activitatea de asigurare pentru
accidente de muncă şi boli profesionale este organizată la nivel de direcţie
generală în cadrul CNPAS.
(2) Conducerea executivă a activităţii de asigurare
pentru accidente de muncă şi boli profesionale este asigurată de un director
general cu rang de înalt funcţionar public, numit în condiţiile legii de către
preşedintele CNPAS.
(3) Ocuparea funcţiei de director general se face în
condiţiile legii.
(4) Salarizarea directorului general se face la nivelul
salariului stabilit de lege pentru funcţia de secretar general din ministere.
Art. 71. - (1) Consiliul tripartit este format din 9
membri:
a) 3 reprezentanţi ai Guvernului, dintre care
preşedintele CNPAS şi directorul general prevăzut la art. 70 alin. (2) - membri
de drept, iar al treilea, un reprezentant al Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală, desemnat de Ministerul Finanţelor Publice;
b) 3 reprezentanţi ai salariaţilor, desemnaţi prin
consens de confederaţiile sindicale reprezentative la nivel naţional, conform
Legii nr. 130/1996 privind contractul colectiv de muncă, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare;
c) 3 reprezentanţi ai patronilor, desemnaţi prin
consens de confederaţiile patronale reprezentative la nivel naţional, conform
Legii nr. 130/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Membrii consiliului tripartit îşi desfăşoară
activitatea în baza unui mandat pe o durată de 4 ani.
(3) Preşedintele CNPAS este şi preşedintele consiliului
tripartit.
(4) Indemnizaţia de şedinţă pentru membrii consiliului
tripartit, cu excepţia preşedintelui CNPAS şi a directorului general, este
egală cu 10% din indemnizaţia lunară a unui secretar de stat.
(5) Totalul sumelor cuvenite unui membru al consiliului
tripartit ca urmare a participării la şedinţe nu poate depăşi, într-o lună, 20%
din indemnizaţia lunară a unui secretar de stat.
Art. 72. - (1) In îndeplinirea atribuţiilor prevăzute
la art. 68, în structura organizatorică a CNPAS se înfiinţează structuri
specializate pentru urmărirea şi asigurarea:
a) activităţii de prevenire a accidentelor de muncă şi
a bolilor profesionale;
b) activităţii de reabilitare medicală, reabilitare
socioprofesională şi tratament medical;
c) evidenţei contribuţiilor, prestaţiilor şi
serviciilor acordate şi a costurilor de asigurare.
(2) Organizarea structurilor prevăzute la alin. (1) se
aprobă prin hotărâre a Guvernului de modificare a Statutului CNPAS*).
Art. 73. - Prin Statutul CNPAS se stabilesc
atribuţiile, organizarea şi funcţionarea la nivel central şi teritorial a
structurilor care asigură desfăşurarea activităţii de asigurare pentru
accidente de muncă şi boli profesionale, precum şi atribuţiile consiliului
tripartit.
Art. 74. - (1) La nivelul caselor teritoriale de
pensii, pentru activitatea de asigurare pentru accidente de muncă şi boli
profesionale se constituie consilii tripartite consultative.
(2) Componenţa, atribuţiile, organizarea şi
funcţionarea consiliilor tripartite consultative se stabilesc prin Statutul
CNPAS**).
(3) Membrii desemnaţi în consiliile tripartite
consultative nu beneficiază de indemnizaţie de şedinţă.
Art. 75. - (1) Persoanele care datorează contribuţii de
asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale pot constitui
asociaţii la nivelul sectoarelor de activitate ale economiei naţionale.
(2) Asociaţiile profesionale de asigurare sunt
organisme paritare, care se constituie şi funcţionează ca persoane juridice în
condiţiile prezentei legi şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările ulterioare.
(3) Asociaţiile profesionale de asigurare îşi pot
elabora regulamente şi instrucţiuni proprii.
(4) In vederea funcţionării asociaţiile profesionale de
asigurare sunt obligate să solicite autorizarea de către CNPAS.
Art. 76. - Solicitarea în vederea obţinerii
autorizaţiei de funcţionare se depune la sediul CNPAS, însoţită de următoarele
documente:
a) actul constitutiv, un memoriu de fundamentare cuprinzând
obiectul, scopul activităţii, precum şi orice alte elemente necesare, potrivit
cerinţelor prevăzute de normele metodologice de aplicare a prezentei legi***);
b) statutul asociaţiei profesionale de asigurare.
Art. 77. - CNPAS analizează solicitarea, luând în
considerare criteriile de oportunitate, urmând ca în termen de 30 de zile de la
data depunerii cererii să emită autorizaţia sau să respingă, prin decizie
motivată, solicitarea de autorizare.
Art. 78. - Asociaţiile profesionale de asigurare
exercită următoarele atribuţii:
a) prestează servicii în scopul prevenirii accidentelor
de muncă şi a bolilor profesionale;
b) acordă prestaţiile de asigurare prevăzute în
prezenta lege şi întocmesc documentaţia necesară în vederea acordării acestora;
c) elaborează studii şi evaluări privind riscul de
accidentare şi îmbolnăvire profesională;
d) ţin evidenţa accidentelor de muncă şi a bolilor
profesionale, a prestaţiilor acordate şi a costurilor aferente;
e) asigură acordarea de prestaţii medicale prin
servicii proprii sau pe bază de contract încheiat cu furnizorii de servicii
medicale, potrivit legii;
f) verifică modul în care sunt utilizate prestaţiile
băneşti acordate pentru serviciile de reabilitare medicală şi socioprofesională.
Art. 79. -Asociaţiile profesionale de asigurare au
obligaţia de a supune anual aprobării CNPAS situaţia financiară şi bugetul de
venituri şi cheltuieli.
*) A se vedea Hotărârea Guvernului nr. 227/2009 pentru
modificarea şi completarea Statutului Casei Naţionale de Pensii şi Alte
Drepturi de Asigurări Sociale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 13/2004,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 157 din 13 martie
2009.
**) A se vedea Hotărârea Guvernului nr. 13/2004 privind
aprobarea Statutului Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări
Sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 56 din 23
ianuarie 2004, cu modificările şi completările ulterioare.
***) A se vedea nota de subsol corespunzătoare asteriscului
marcat la art. 6 alin. (2).
CAPITOLUL VIII
Contribuţiile de asigurare pentru accidente de muncă
şi boli profesionale
Art. 80. - (1) Datorează contribuţii de asigurare
pentru accidente de muncă şi boli profesionale următorii:
a) angajatorii, pentru asiguraţii prevăzuţi la art. 5
şi 7;
b) asiguraţii prevăzuţi la art. 6.
(2) Contribuţia de asigurări pentru accidente de muncă
şi boli profesionale, în cazul şomerilor, se suportă integral din bugetul
asigurărilor pentru şomaj, se datorează pe toată durata efectuării practicii
profesionale în cadrul cursurilor organizate potrivit legii şi se stabileşte în
cotă de 1% aplicată asupra cuantumului drepturilor acordate pe perioada
respectivă.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. a),
angajatorii nu datorează contribuţii pentru persoanele prevăzute la art. 5
alin. (1) lit. d).
Art. 81. - Contribuţia se stabileşte astfel încât să
acopere costul prestaţiilor şi serviciilor pentru cazurile asigurate,
cheltuielile pentru prevenirea accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale,
precum şi cheltuielile administrative.
Art. 82. - (1) Contribuţiile se stabilesc în funcţie de
tarife şi clase de risc.
(2) Tariful de risc se determină pentru fiecare sector
de activitate în funcţie de riscul de accidentare şi de îmbolnăvire
profesională din cadrul sectorului respectiv.
(3) In cadrul tarifelor de risc diferenţierea pe
categorii de activităţi se realizează prin clase de risc.
Art. 83. - (1) Tarifele şi clasele de risc se stabilesc
potrivit normelor metodologice de calcul al contribuţiei de asigurare pentru
accidente de muncă şi boli profesionale, elaborate de CNPAS şi aprobate prin
hotărâre a Guvernului*).
(2) Tarifele şi clasele de risc se revizuiesc o dată la
4 ani.
(3) Pentru prima perioadă de funcţionare a sistemului
de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale, tarifele şi
clasele de risc se pot modifica şi la un interval de timp mai scurt de 4 ani,
dar numai o singură dată.
Art. 84. - (1) Incadrarea în clasele de risc se face de
către asigurător, corespunzător activităţii principale desfăşurate în fiecare
unitate.
(2) In sensul prezentei legi se va considera activitate
principală activitatea cu numărul cel mai mare de angajaţi.
Art. 85. - (1) Baza lunară de calcul la care
angajatorul datorează contribuţia de asigurări pentru accidente de muncă şi
boli profesionale pentru persoanele prevăzute la art. 5 şi 7 o constituie:
a) suma veniturilor brute realizate lunar;
b) salariul de bază minim brut pe ţară garantat în
plată, corespunzător numărului zilelor lucrătoare din concediul medical, cu
excepţia cazurilor de accident de muncă sau boală profesională.
(2) Cotele de contribuţie**) datorate de angajatori în
funcţie de clasa de risc se stabilesc prin Legea bugetului asigurărilor sociale
de stat şi se aplică asupra bazei lunare de calcul prevăzute la alin. (1).
(3) Contribuţia de asigurări pentru accidente de muncă
şi boli profesionale nu se aplică asupra sumelor reprezentând:
a) prestaţii suportate din bugetul asigurărilor sociale
de stat, inclusiv cele acordate pentru accidente de muncă şi boli profesionale;
b) diurnele de deplasare şi de delegare, indemnizaţiile
de delegare, detaşare şi transfer, drepturile de autor, precum şi veniturile
primite în baza unor convenţii civile sau contracte de colaborare;
c) participarea salariaţilor la profit.
(4) Sumele asupra cărora nu se datorează contribuţia de
asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale, prevăzute la alin.
(3) lit. b) şi c), nu se iau în considerare la stabilirea prestaţiilor din
sistemul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale.
Art. 86. - (1) Contribuţia datorată de persoanele
fizice prevăzute la art. 6 este unică, în valoare de 1%, aplicată asupra
venitului lunar asigurat, indiferent de activitatea prestată.
(2) Baza lunară de calcul pentru aceste contribuţii o
reprezintă venitul lunar prevăzut în contractul individual de asigurare, care
nu poate fi mai mic decât salariul de bază minim brut pe ţară.
Art. 87. - Clasa de risc şi cota de contribuţie
datorată se comunică de către asigurător angajatorului anual sau ori de câte
ori este nevoie.
Art. 88. -Asigurătorul are dreptul de a verifica, prin
serviciile proprii de control, datele comunicate de angajator pentru încadrarea
în clasele de risc.
Art. 89. - Contribuţiile de asigurare pentru accidente
de muncă şi boli profesionale, după calculare şi reţinere, se virează până la
data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se datorează drepturile
salariale.
Art. 90. -In cazul reorganizării judiciare sau al
falimentului angajatorului, sumele datorate de acesta pentru asigurare vor fi
recuperate potrivit legii.
Art. 91. - (1) Neplata contribuţiei de asigurare de
către asiguraţii prevăzuţi la art. 6 la termenul stabilit atrage neacordarea
drepturilor la prestaţii şi servicii de asigurare pentru accidente de muncă şi
boli profesionale.
(2) Neplata contribuţiei de asigurare de către
asiguraţii prevăzuţi la art. 6 pe o perioadă de 3 luni consecutive constituie
pentru asigurător motiv de reziliere de drept a contractului individual de
asigurare.
Art. 92. - (1) Asigurătorul poate să aprobe anual
majorări sau reduceri ale cotelor contribuţiilor de asigurare pentru accidente
de muncă şi boli profesionale.
(2) Nivelul majorării sau al reducerii cotelor se
stabileşte în principal după următoarele criterii:
a) numărul accidentelor de muncă şi al bolilor
profesionale pe o perioadă de referinţă;
b) gravitatea consecinţelor accidentelor de muncă şi a
bolilor profesionale;
c) volumul cheltuielilor pentru prestaţii şi servicii
de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale;
d) existenţa locurilor de muncă încadrate în condiţii
deosebite sau speciale.
*) A se vedea Hotărârea Guvernului nr. 144/2008 privind
aprobarea Normelor metodologice de calcul al contribuţiei de asigurare pentru
accidente de muncă şi boli profesionale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 124 din 18 februarie 2008, cu modificările ulterioare.
**)A se vedea Legea bugetului asigurărilor sociale de
stat pe anul 2009 nr. 19/2009, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 122 din 27 februarie 2009, cu modificările ulterioare.
CAPITOLUL IX
Veniturile şi cheltuielile asigurărilor pentru
accidente de muncă şi boli profesionale
Art. 93. - Veniturile pentru asigurările de accidente
de muncă şi boli profesionale se constituie din:
a) contribuţii de asigurare pentru accidente de muncă
şi boli profesionale datorate de persoanele juridice, precum şi de persoanele
fizice care încheie asigurare;
b) majorări de întârziere;
c) alte venituri, potrivit legii.
Art. 94. - (1) Veniturile din contribuţiile de
asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale datorate de persoanele
fizice şi juridice, în condiţiile prezentei legi, se prevăd distinct la partea
de venituri a bugetului asigurărilor sociale de stat.
(2) Veniturile prevăzute la art. 93 sunt destinate în
exclusivitate pentru finanţarea prestaţiilor şi serviciilor de asigurare pentru
accidente de muncă şi boli profesionale prevăzute de prezenta lege, precum şi
pentru finanţarea organizării şi funcţionării sistemului de asigurare
reglementat de prezenta lege.
Art. 95. - (1) Cheltuielile pentru prestaţiile şi
serviciile de asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale şi
cheltuielile pentru organizarea şi funcţionarea acestui sistem se prevăd
distinct la partea de cheltuieli a bugetului asigurărilor sociale de stat.
(2) Cheltuielile pentru prestaţii şi servicii de
asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale se efectuează pentru:
a) reabilitarea medicală şi recuperarea capacităţii de
muncă;
b) reabilitarea şi reconversia profesională;
c) investigaţii de specialitate şi analize de
laborator, necesare stabilirii caracterului de profesionalitate al bolilor;
d) indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă;
e) indemnizaţia pentru trecerea temporară în alt loc de
muncă şi indemnizaţia pentru reducerea timpului de muncă;
f) compensaţiile pentru atingerea integrităţii;
g) despăgubirile în caz de deces;
h) rambursările de cheltuieli;
i) activitatea de prevenire a accidentelor de muncă şi
bolilor profesionale;
j) servicii medicale acordate în unităţi sanitare cu
personalitate juridică şi secţii de boli profesionale sau în sistem ambulatoriu
prin cabinetele de medicina muncii aflate în structura spitalelor, inclusiv la
Sanatoriul de boli profesionale Avrig, judeţul Sibiu*), persoanelor care suferă
de boli profesionale.
(3) Cheltuielile pentru organizarea şi funcţionarea
sistemului de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale se
asigură în limita sumelor aprobate cu această destinaţie în bugetul
asigurărilor sociale de stat.
(4) Lista serviciilor medicale acordate în unităţi
sanitare cu personalitate juridică şi secţii de boli profesionale sau în sistem
ambulatoriu prin cabinetele de medicina muncii aflate în structura spitalelor,
inclusiv la Sanatoriul de boli profesionale Avrig, se stabileşte prin norme
metodologice**) aprobate prin ordin comun al ministrului sănătăţii şi al
ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale.
Art. 96. - (1) Excedentele anuale rezultate în cazul în
care veniturile depăşesc cheltuielile sistemului de asigurare pentru accidente
de muncă şi boli profesionale se reportează în anul următor, utilizându-se
pentru finanţarea cheltuielilor prevăzute la art. 95 alin. (2).
(2) Eventualele deficite înregistrate pe parcursul
execuţiei şi deficitul anual rezultat în cazul în care veniturile sunt depăşite
de cheltuielile sistemului de asigurare pentru accidente de muncă şi boli
profesionale se acoperă din disponibilităţile înregistrate în anul precedent de
sistem.
Art. 97. - (1) Execuţia de casă a fondurilor aferente
sistemului de asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale se
realizează prin Trezoreria Statului.
(2) Disponibilităţile sistemului de asigurare pentru
accidente de muncă şi boli profesionale se păstrează în Trezoreria Statului şi
sunt purtătoare de dobânzi.
Art. 98. - Disponibilităţile fondului iniţial pentru
funcţionarea sistemului de asigurare înregistrate la data de 31 decembrie 2003,
aşa cum au fost constituite conform Legii bugetului asigurărilor sociale de
stat pe anul 2003 nr. 632/2002, cu modificările ulterioare, se preiau de către
CNPAS spre administrare.
CAPITOLUL X
Răspunderea juridică
Art. 99. - Incălcarea dispoziţiilor prezentei legi
atrage răspunderea disciplinară, materială, civilă, contravenţională sau
penală, după caz, potrivit legii.
Art. 100. - Fapta persoanei care utilizează sumele
destinate asigurării pentru accidente de muncă şi boli profesionale în alte
scopuri decât cele prevăzute de lege constituie infracţiune şi se pedepseşte cu
închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amendă.
Art. 101. - Furnizarea de informaţii false la
stabilirea contribuţiilor datorate sau a prestaţiilor cuvenite potrivit
prezentei legi constituie infracţiunea de fals intelectual şi se pedepseşte
potrivit dispoziţiilor Codului penal.
Art. 102. - (1) Constituie contravenţii următoarele
fapte şi se sancţionează cu amendă de la 200 lei la 500 lei:
a) nedepunerea la termen a declaraţiei prevăzute la
art. 10 şi 11;
b) nerespectarea obligaţiei de comunicare prevăzute la
art. 10, 11 şi 50;
c) refuzul de a pune la dispoziţie informaţiile
solicitate potrivit art. 58;
d) nerespectarea metodologiei de încadrare în clasele
de risc prevăzute la art. 83 şi 84;
e) nerespectarea prevederilor art. 85 alin. (1) şi ale
art. 86 alin. (2) privind baza de calcul a contribuţiilor;
f) nerespectarea prevederilor art. 82, art. 85 alin.
(2) şi ale art. 86 alin. (1) privind stabilirea contribuţiei de asigurare şi a
cotelor acestei contribuţii;
g) furnizarea de informaţii eronate la stabilirea
contribuţiilor datorate sau a prestaţiilor cuvenite, dacă fapta nu este
săvârşită cu intenţie;
h) nerespectarea obligaţiei de plată prevăzute la art.
13.
(2) Cuantumul amenzilor prevăzute la alin. (1) se
actualizează în raport cu rata inflaţiei, prin hotărâre a Guvernului.
*) Sanatoriul de boli profesionale Avrig, judeţul
Sibiu, a fost desfiinţat, activitatea sa fiind preluată de Spitalul Clinic
Judeţean Sibiu, prin Hotărârea Guvernului nr. 418/2006 pentru desfiinţarea
Sanatoriului de boli profesionale Avrig şi reorganizarea Spitalului Clinic
Judeţean Sibiu, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 321
din 10 aprilie 2006.
**) A se vedea nota de subsol corespunzătoare
asteriscului marcat la art. 6 alin. (2).
Art. 103. - (1) Constatarea contravenţiilor şi
aplicarea sancţiunilor se fac prin proces-verbal de către personalul
împuternicit din cadrul CNPAS sau de către autorităţile publice abilitate
potrivit legii.
(2) In caz de constatare a unei situaţii care se
încadrează la art. 100 şi 101, persoanele abilitate prevăzute la alin. (1) vor
sesiza de îndată organele de urmărire penală competente, potrivit legii.
(3) Dispoziţiile prezentei legi se completează cu
prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002,
cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 104. - (1) Procesul-verbal de constatare a
contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunii se comunică contravenientului în
termen de 15 zile de la întocmire şi constituie titlu executoriu de la data
comunicării.
(2) Impotriva procesului-verbal se poate face plângere,
în termen de 15 zile de la comunicare, la instanţa judecătorească în a cărei
rază teritorială a fost săvârşită contravenţia.
Art. 105. - Sumele încasate din amenzile
contravenţionale, aplicate conform prezentei legi, se fac venit la bugetul de
stat.
CAPITOLUL XI
Jurisdicţia asigurărilor pentru accidente de muncă
şi boli profesionale
Art. 106. - Jurisdicţia asigurărilor pentru accidente
de muncă şi boli profesionale se realizează prin secţiile de asigurări sociale
sau, după caz, prin completele specializate pentru asigurări sociale,
constituite la nivelul tribunalelor şi curţilor de apel, cu respectarea
condiţiilor prevăzute de Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 107. -In primă instanţă tribunalele soluţionează
litigii privind:
a) modul de calcul al contribuţiei de asigurări pentru
accidente de muncă şi boli profesionale, precum şi majorarea sau micşorarea
cotei de contribuţie;
b) înregistrarea şi evidenţa contribuţiei de accidente
de muncă şi boli profesionale;
c) încadrarea într-o clasă de risc a angajatorului;
d) refuzul nejustificat de rezolvare a unei cereri
privind drepturile la asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale;
e) modul de stabilire şi de plată a prestaţiilor şi
serviciilor cuvenite beneficiarilor de asigurare pentru accidente de muncă şi
boli profesionale;
f) plângerile împotriva proceselor-verbale de
constatare a contravenţiilor, încheiate conform prezentei legi;
g) orice alte decizii ale asigurătorului, în
conformitate cu prevederile prezentei legi.
Art. 108. - (1) Sunt competente teritorial tribunalele
în a căror rază se află domiciliul pârâtului.
(2) In cazul în care, prin excepţii, obiectul
litigiului îl formează o contestaţie împotriva CNPAS sau caselor teritoriale de
pensii, competenţa teritorială revine tribunalului în a cărui rază se află
domiciliul sau sediul reclamantului.
Art. 109. - Impotriva hotărârii tribunalului se poate
face recurs la curtea de apel competentă.
Art. 110. - Prevederile prezentei legi referitoare la
jurisdicţia asigurărilor pentru accidente de muncă şi boli profesionale se
completează cu dispoziţiile Codului de procedură civilă, republicat, cu
modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 92/1992, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi cu orice alte dispoziţii în
materie.
Art. 111. -Acţiunile în instanţă şi toate actele
procedurale în legătură cu litigiile având ca obiect drepturi sau obligaţii de
asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale sunt scutite de taxa
judiciară de timbru.
Art. 112. - (1) Sumele încasate necuvenit cu titlu de
prestaţii şi servicii pentru accidente de muncă şi boli profesionale se
recuperează de la beneficiari în termenul general de prescripţie de 3 ani.
(2) Sumele prevăzute la alin. (1) se recuperează de la
beneficiari în baza deciziei organului competent, care constituie titlu
executoriu. Sumele rămase nerecuperate de pe urma beneficiarilor decedaţi nu se
mai urmăresc.
CAPITOLUL XII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 113. - (1) Prezenta lege intră în vigoare la data
de 1 ianuarie 2005, cu excepţia prevederilor referitoare la constituirea
fondului iniţial de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale,
care intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2003, a serviciilor medicale din
unităţile sanitare cu personalitate juridică şi secţiile de boli profesionale
şi a cabinetelor de medicina muncii aflate în subordinea spitalelor, inclusiv
la Sanatoriul de boli profesionale Avrig*), care se suportă, conform
prevederilor prezentei legi, din fondurile sistemului de asigurări pentru
accidente de muncă şi boli profesionale, de la data de 1 ianuarie 2006.
(2) In anul 2005 finanţarea cheltuielilor unităţilor
sanitare cu personalitate juridică şi secţiilor de boli profesionale, precum şi
cabinetelor de medicina muncii se suportă de la bugetul de stat.
(3) In baza documentelor prevăzute la art. 53,
contravaloarea serviciilor medicale acordate în caz de accident de muncă şi
boală profesională de către furnizorii de servicii medicale aflaţi în relaţie
contractuală cu casele de asigurări de sănătate, servicii care fac obiectul
contractelor încheiate între aceştia, se suportă din bugetul Fondului naţional
unic de asigurări sociale de sănătate, iar ulterior contravaloarea acestora se
recuperează din sumele prevăzute cu această destinaţie în bugetul asigurărilor
sociale de stat, în conformitate cu termenele şi condiţiile prevăzute în
cuprinsul normelor metodologice**) de aplicare a prezentei legi.
(4) Contravaloarea serviciilor medicale prestate în
unităţile sanitare cu personalitate juridică şi secţiile de boli profesionale,
precum şi în cadrul cabinetelor de medicina muncii aflate în structura
spitalelor se suportă din sumele prevăzute cu această destinaţie în bugetul
asigurărilor sociale de stat, pe baza contractelor încheiate de spitale cu
casele teritoriale de pensii, în conformitate cu procedura de contractare şi
plată a prestaţiilor medicale, stabilită prin normele metodologice**) de
aplicare a prezentei legi.
(5) In situaţia persoanelor internate în unităţi sanitare
cu personalitate juridică şi secţii de boli profesionale în cursul anului 2006,
pentru care se infirmă caracterul profesional al bolii, contravaloarea
serviciilor medicale acordate acestora şi validate de casele de asigurări de
sănătate se suportă din sumele prevăzute cu această destinaţie în bugetul
asigurărilor sociale de stat, contravaloarea acestora urmând a se recupera,
prin decontare în baza actelor justificative, din bugetul Fondului naţional
unic de asigurări sociale de sănătate, în conformitate cu prevederile normelor
metodologice*) de aplicare a prezentei legi.
(6) Prevederile alin. (5) se aplică în mod
corespunzător şi pentru perioadele ulterioare anului 2006.
(7) Decontarea contravalorii serviciilor medicale
confirmate în condiţiile alin. (5), între casele de asigurări de sănătate şi
casele teritoriale de pensii, se efectuează din bugetul Fondului naţional unic
de asigurări sociale de sănătate, în limita indicatorilor cuprinşi în
contractele de furnizare de servicii pentru boli profesionale, în conformitate
cu prevederile normelor metodologice de aplicare a prezentei legi.
(8) Cheltuielile reprezentând contravaloarea
serviciilor medicale prevăzute la alin. (4) şi (5) efectuate în primul
trimestru al anului 2006 se decontează după încheierea acestuia, în
conformitate cu prevederile contractelor încheiate potrivit prevederilor alin.
(4).
(9) Cheltuielile efectuate în primul trimestru al
anului 2006 de către unităţile sanitare cu personalitate juridică finanţate
integral din bugetul de stat, respectiv de Sanatoriul de boli profesionale
Avrig**), se suportă de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Sănătăţii.
(10) Tratamentul prescris de medicul de medicina muncii
se comunică medicului de familie prin scrisoare medicală, conform prevederilor
legale în vigoare, decontarea prestaţiilor urmând a se realiza conform
prevederilor alin. (3).
(11) Rambursarea serviciilor medicale acordate
lucrătorilor asiguraţi conform prevederilor legislaţiei române se va realiza în
conformitate cu facturile şi documentele justificative trimise de instituţiile
competente ale ţărilor membre Uniunii Europene sau ale ţărilor prevăzute în
acordurile bilaterale.
(12) Cheltuielile de transport necesare pentru
repatriere în cazul decesului unui lucrător asigurat conform prevederilor
legale române în vigoare, ca urmare a unui accident de muncă sau boală
profesională, se suportă din sumele prevăzute cu această destinaţie pentru
accidente de muncă şi boli profesionale din bugetul asigurărilor sociale de
stat.
(13) Contravaloarea serviciilor medicale prestate în
unităţile sanitare cu personalitate juridică şi secţiile de boli profesionale,
precum şi în cadrul cabinetelor de medicina muncii aflate în structura
spitalelor, în scopul investigării şi stabilirii caracterului profesional al
bolii, se suportă din sumele prevăzute cu această destinaţie în bugetul
asigurărilor sociale de stat, pe baza contractelor încheiate de spitale cu
casele teritoriale de pensii, indiferent dacă se confirmă sau se infirmă
caracterul de muncă.
(14) Procedura de contractare şi plată a prestaţiilor
medicale prevăzute la alin. (13) se stabileşte prin normele metodologice*) de
aplicare a prezentei legi.
(15) Procedura privind investigarea şi diagnosticarea
bolilor profesionale, precum şi lista prestaţiilor medicale aferente se
stabilesc prin ordin comun al ministrului sănătăţii publice şi al ministrului
muncii, familiei şi egalităţii de şanse.
*) A se vedea nota de subsol corespunzătoare
asteriscului marcat la art. 95 alin. (2) lit. j).
**) A se vedea nota de subsol corespunzătoare
asteriscului marcat la art. 6 alin. (2).
Art. 114. - (1) In perioada 1 ianuarie 2003-31
decembrie 2004 contribuţiile de asigurări pentru accidente de muncă şi boli
profesionale sunt destinate exclusiv constituirii fondului iniţial necesar
pentru funcţionarea sistemului de asigurare pentru accidente de muncă şi boli
profesionale.
(2) Cota de contribuţie datorată de angajatori şi de
persoanele fizice care încheie contracte individuale de asigurare este de 0,5%,
indiferent de clasa de risc.
(3) Incepând cu data de 1 ianuarie 2004, CNPAS va
administra fondurile sistemului de asigurări pentru accidente de muncă şi boli
profesionale prin structurile înfiinţate pentru acest scop.
Art. 115. - Perioada de suspendare a contractului
individual de muncă în cazul concediului pentru incapacitate temporară de muncă
datorată producerii unui accident de muncă sau boală profesională se consideră
vechime în muncă.
Art. 116. - Direcţiile de sănătate publică efectuează
selectarea cazurilor de boală profesională prevăzute la art. 22 alin. (2) şi
trimit caselor teritoriale de pensii fişele de declarare BP2, completate în
conformitate cu prevederile Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr.
319/2006.
Art. 117. - Până la data de 31 decembrie 2004 Ministerul
Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei şi Ministerul Sănătăţii vor elabora
şi vor aproba normele metodologice*) de aplicare a prezentei legi, care se vor
publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 118. - Prezenta lege se completează cu dispoziţiile
Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, ale Legii nr. 241/2005
pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, ale legislaţiei privitoare
la regimul contravenţiilor, precum şi cu dispoziţiile legislaţiei de asigurări
sociale.
Art. 119. - (1) Pe data intrării în vigoare a prezentei
legi se abrogă art. 100 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare prezentei
legi.
(2) Dispoziţiile art. 98 alin. (1) lit. a) şi b) şi
alin. (3), art. 102, 104, art. 108 alin. (2), art. 109 alin. (1) lit. a), b),
d), e) şi f) şi alin. (2), art. 111, 112, 114 şi 115 din Legea nr. 19/2000, cu
modificările şi completările ulterioare, îşi vor menţine aplicabilitatea pentru
toate situaţiile prevăzute în legea sus-menţionată, cu excepţia celor generate
de accidente de muncă şi boli profesionale, asigurate în conformitate cu
prevederile prezentei legi.
NOTĂ:
Reproducem mai jos prevederile care nu sunt încorporate
în textul republicat al Legii nr. 346/2002 şi care se aplică, în continuare, ca
dispoziţii proprii ale actelor modificatoare:
- art. IV şi V din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 107/2003 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 346/2002 privind
asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale:
„Art. IV. -In cuprinsul
Legii nr. 346/2002, cu modificările ulterioare, sintagmele «Fondul Naţional
de Asigurare pentru Accidente de Muncă şi Boli Profesionale», respectiv «Fondul
Naţional», precum şi «fondurile teritoriale de asigurare pentru
accidentele de muncă şi boli profesionale» şi «fondurile teritoriale» se
înlocuiesc corespunzător cu sintagmele «Casa Naţională de Pensii şi Alte
Drepturi de Asigurări Sociale», respectiv «CNPAS» şi «casele
teritoriale de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale», respectiv «casele
teritoriale de pensii».
Art. V. - Pe data de 1
ianuarie 2005 se abrogă prevederile referitoare la accidente de muncă şi boli
profesionale din cap. V «Alte drepturi de asigurări sociale» din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, cu modificările şi completările ulterioare.";
- art. II din Legea nr. 186/2006 privind aprobarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 171/2005 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi
boli profesionale:
„Art. II. - In tot cuprinsul Legii nr. 346/2002
privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, cu
modificările şi completările ulterioare, se înlocuieşte termenul «clinici» cu
sintagma «unităţi sanitare cu personalitate juridică»."
*) A se vedea nota de subsol corespunzătoare
asteriscului marcat la art. 6 alin. (2).
**) A se vedea nota de subsol corespunzătoare
asteriscului marcat la art. 95 alin. (2) lit. j).