ORDONANTA DE URGENTA Nr. 150 din 31 octombrie 2002
privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 838 din 20 noiembrie 2002
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Asigurarile sociale de sanatate reprezinta principalul sistem de finantare
a ocrotirii si promovarii sanatatii populatiei care asigura acordarea unui
pachet de servicii de baza.
(2) Asigurarile sociale de sanatate sunt obligatorii si functioneaza ca un
sistem unitar, pe baza urmatoarelor principii:
a) alegerea libera a casei de asigurari de sanatate;
b) solidaritate si subsidiaritate in colectarea si utilizarea fondurilor;
c) alegerea libera de catre asigurati a medicului de familie, a medicului
specialist din ambulatoriu si a unitatii sanitare;
d) participarea obligatorie la plata contributiei de asigurari sociale de
sanatate pentru formarea fondului national unic de asigurari sociale de
sanatate;
e) participarea persoanelor asigurate, a statului si a angajatorilor la
managementul fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;
f) acordarea unui pachet de servicii medicale de baza, in mod echitabil si
nediscriminatoriu, oricarui asigurat;
g) transparenta activitatii sistemului de asigurari sociale de sanatate.
(3) Pot functiona si alte forme de asigurare a sanatatii in diferite
situatii speciale. Aceste asigurari nu sunt obligatorii.
Art. 2
(1) Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, denumit in
continuare fondul, este un fond special care se constituie si se utilizeaza
potrivit prezentei ordonante de urgenta.
(2) Constituirea fondului se face din contributia de asigurari sociale de
sanatate, denumita in continuare contributie, suportata de asigurati, de
persoanele fizice si juridice care angajeaza personal salariat, din subventii
de la bugetul de stat, precum si din alte surse - donatii, sponsorizari,
dobanzi, potrivit legii.
(3) Administrarea fondului se face, in conditiile legii, de catre Casa
Nationala de Asigurari de Sanatate, denumita in continuare CNAS, si, respectiv,
prin casele de asigurari sociale de sanatate judetene si a municipiului
Bucuresti, inclusiv prin Casa Asigurarilor de Sanatate a Ministerului
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei si Casa Asigurarilor de
Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritatii
Judecatoresti, denumite in continuare case de asigurari.
(4) CNAS poate propune Ministerului Sanatatii si Familiei proiecte de acte
normative care au incidenta asupra constituirii si utilizarii fondului.
Art. 3
(1) In sensul prezentei ordonante de urgenta, urmatorii termeni se definesc
astfel:
a) serviciile medicale sunt acele servicii si produse furnizate de catre
persoane fizice si juridice, in conditiile prezentei ordonante de urgenta;
b) furnizorii sunt persoane fizice sau juridice autorizate oficial si
recunoscute de catre Ministerul Sanatatii si Familiei pentru a furniza servicii
sau produse medicale;
c) pachetul de servicii de baza cuprinde serviciile medicale, serviciile de
ingrijire a sanatatii, medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele
medicale si alte servicii si produse la care au dreptul asiguratii si se
suporta din fond, in conditiile contractului-cadru;
d) autorizarea reprezinta un control al calificarii si al respectarii
legislatiei existente in domeniu, efectuat pentru toate tipurile de furnizori,
necesar pentru a obtine permisiunea de a furniza servicii medicale in Romania;
e) acreditarea este un proces de evaluare externa a calitatii serviciilor de
sanatate, care confera dreptul de a putea intra in relatie contractuala cu
casele de asigurari de sanatate, fiind o conditie obligatorie pentru incheierea
contractului;
f) contractarea este procedura care reglementeaza conditiile furnizarii
serviciilor de catre furnizori pentru cei asigurati de casele de asigurari;
g) pret de referinta este pretul utilizat in sistemul de asigurari sociale
de sanatate pentru plata medicamentelor, materialelor sanitare si a
dispozitivelor medicale, potrivit politicii de preturi a Ministerului Sanatatii
si Familiei;
h) dispozitivele medicale cuprind materialele sanitare pentru corectarea
vazului, auzului, pentru protezarea membrelor, respectiv proteze, orteze,
dispozitive de mers si alte materiale specifice, necesare in scopul recuperarii
unor deficiente organice sau fiziologice.
(2) Definitiile care pot exista in alte legi si care sunt diferite de cele
prevazute la alin. (1) nu se aplica in cazul prezentei ordonante de urgenta.
CAP. 2
Asiguratii
SECTIUNEA 1
Persoanele asigurate
Art. 4
(1) Sunt asigurati, potrivit prezentei ordonante de urgenta, toti cetatenii
romani cu domiciliul in tara, precum si cetatenii straini si apatrizii care au
domiciliul sau resedinta in Romania. In aceasta calitate au obligatia platii
contributiei de asigurare potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
(2) Calitatea de asigurat si drepturile de asigurare inceteaza o data cu
pierderea dreptului de domiciliu sau de resedinta in Romania.
(3) Documentele justificative privind dobandirea calitatii de asigurat se
stabilesc prin ordin al ministrului sanatatii si familiei, la propunerea CNAS.
Art. 5
(1) Calitatea de asigurat se dovedeste cu un document justificativ -
adeverinta sau carnet de asigurat - eliberat prin grija casei la care este
inscris asiguratul. In termen de un an de la aprobarea prezentei ordonante de
urgenta va fi introdus cardul electronic de asigurat, care se suporta din fond.
(2) Metodologia si modalitatile de gestionare si de distribuire ale
cardului de asigurat se stabilesc de catre CNAS.
(3) Datele minime care vor fi inregistrate si accesate pe cardul de
asigurat sunt:
a) datele de identitate si codul numeric personal;
b) dovada achitarii contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate;
c) inregistrarea numarului de solicitari de servicii medicale, prin codul
furnizorului;
d) diagnostice medicale cu risc vital;
e) consimtamantul referitor la donarea de tesuturi si organe;
f) grupa sanguina si Rh.
Art. 6
(1) Urmatoarele categorii de persoane beneficiaza de asigurare, fara plata
contributiei:
a) toti copiii pana la varsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani pana la
varsta de 26 de ani, daca sunt elevi, ucenici sau studenti si daca nu
realizeaza venituri din munca;
b) sotul, sotia si parintii fara venituri proprii, aflati in intretinerea
unei persoane asigurate;
c) persoanele ale caror drepturi sunt stabilite prin Decretul-lege nr.
118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive
politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si
celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, cu
modificarile si completarile ulterioare, prin Ordonanta Guvernului nr. 105/1999
privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile
instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945
din motive etnice, aprobata prin Legea nr. 189/2000, cu modificarile si
completarile ulterioare, prin Legea nr. 44/1994 privind veteranii de razboi,
precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, republicata,
precum si persoanele prevazute la art. 2 din Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea
eroilor-martiri si acordarea unor drepturi urmasilor acestora, ranitilor,
precum si luptatorilor pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, daca nu realizeaza
alte venituri decat cele provenite din drepturile banesti acordate de aceste
legi, precum si cele provenite din pensii;
d) persoanele cu handicap care nu realizeaza venituri din munca, pensie sau
alte surse si se afla in ingrijirea familiei;
e) pensionarii de asigurari sociale, pensionarii militari, pensionarii
I.O.V.R. si alte categorii de pensionari;
f) bolnavii cu afectiuni incluse in programele nationale de sanatate
stabilite de Ministerul Sanatatii si Familiei, pana la vindecarea respectivei
afectiuni, daca nu realizeaza venituri din munca, pensie sau din alte resurse;
g) femeile insarcinate sau lauzele, daca nu au nici un venit sau au
venituri sub salariul de baza minim brut pe tara;
h) persoanele care fac parte dintr-o familie care are dreptul la ajutor
social, potrivit Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu
modificarile si completarile ulterioare;
i) persoanele care se afla in executarea masurilor prevazute in art. 105,
113 si 114 din Codul penal; persoanele care se afla in perioada de amanare sau
intrerupere a executarii pedepsei privative de libertate, daca nu au venituri.
(2) Sunt asigurate persoanele aflate in una dintre urmatoarele situatii, pe
durata acesteia, cu plata contributiei din alte surse, in conditiile prezentei
ordonante de urgenta:
a) satisfac serviciul militar in termen;
b) se afla in concediu medical, in concediu medical pentru sarcina si
lauzie sau in concediu medical pentru ingrijirea copilului bolnav in varsta de
pana la 7 ani;
c) executa o pedeapsa privativa de libertate sau se afla in arest preventiv;
d) persoanele care beneficiaza de indemnizatie de somaj sau, dupa caz, de
alocatie de sprijin.
Art. 7
(1) Cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene, precum si cetatenii
statelor cu care Romania a incheiat acorduri, intelegeri, conventii sau
protocoale internationale de cooperare in domeniul sanatatii si stiintelor
medicale beneficiaza de acoperirea serviciilor medicale acordate pe teritoriul
Romaniei, in conditiile prevazute de acordurile, intelegerile, conventiile sau
protocoalele incheiate intre Romania si tara respectiva.
(2) Asigurarea sociala de sanatate este facultativa pentru urmatoarele
categorii de persoane care nu se incadreaza in prevederile alin. (1):
a) membrii misiunilor diplomatice acreditate in Romania;
b) cetatenii straini si apatrizii care se afla temporar in tara;
c) cetatenii romani cu domiciliul in strainatate care se afla temporar in
tara.
Art. 8
(1) Obligatia virarii contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate
revine persoanei juridice sau fizice care angajeaza persoane cu contract
individual de munca sau conventie civila, precum si persoanelor fizice, dupa
caz.
(2) Persoanele juridice sau fizice la care isi desfasoara activitatea
asiguratii sunt obligate sa depuna lunar la casele de asigurari declaratii
privind obligatiile ce le revin fata de fond.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica si persoanelor care exercita
profesii liberale sau celor care sunt autorizate, potrivit legii, sa desfasoare
activitati independente.
Art. 9
In cazul neachitarii in termen a contributiilor datorate fondului, CNAS,
direct sau prin casele de asigurari, procedeaza la aplicarea masurilor de
executare silita pentru incasarea sumelor datorate si a majorarilor de
intarziere, potrivit procedurilor instituite de legislatia privind executarea
creantelor bugetare.
SECTIUNEA a 2-a
Drepturile si obligatiile asiguratilor
Art. 10
(1) Asiguratii au dreptul la un pachet de servicii de baza care cuprinde
servicii medicale, servicii de ingrijire a sanatatii, medicamente, materiale
sanitare si dispozitive medicale.
(2) Drepturile prevazute la alin. (1) se stabilesc pe baza
contractului-cadru care se elaboreaza de CNAS pe baza consultarii Colegiului
Medicilor din Romania, denumit in continuare CMR, Colegiului Farmacistilor din
Romania, denumit in continuare CFR, si Ordinului Asistentilor Medicali din
Romania, denumit in continuare OAMR, pana la data de 31 octombrie a anului in
curs pentru anul urmator. Proiectul se avizeaza de Ministerul Sanatatii si
Familiei, cu consultarea obligatorie a ministerelor si institutiilor centrale
cu retea sanitara proprie, si se aproba prin hotarare a Guvernului. In cazul
nefinalizarii elaborarii contractului-cadru in termenul prevazut, Ministerul
Sanatatii si Familiei elaboreaza si supune spre aprobare Guvernului proiectul
contractului-cadru pana la data de 30 noiembrie.
(3) Contractul-cadru reglementeaza, in principal, conditiile acordarii
asistentei medicale cu privire la:
a) pachetul de servicii de baza la care au dreptul persoanele asigurate;
b) lista serviciilor medicale, a serviciilor de ingrijiri, inclusiv la
domiciliu, a medicamentelor, dispozitivelor medicale si a altor servicii pentru
asigurati aferente pachetului de servicii de baza prevazut la lit. a);
c) criteriile si standardele calitatii pachetului de servicii;
d) alocarea resurselor si controlul costurilor sistemului de asigurari
sociale de sanatate in vederea realizarii echilibrului financiar al fondului;
e) tarifele utilizate in contractarea pachetului de servicii de baza, modul
de decontare si actele necesare in acest scop;
f) internarea si externarea bolnavilor;
g) criteriile de internare in spital;
h) asigurarea tratamentului spitalicesc, masuri de ingrijire la domiciliu
sau de recuperare;
i) conditiile generale de acordare a tratamentului ambulatoriu;
j) prescrierea si eliberarea medicamentelor, a materialelor sanitare, a
procedurilor terapeutice, a protezelor si a ortezelor, a dispozitivelor de mers
si de autoservire;
k) modul de informare a asiguratilor;
l) coplata pentru unele servicii medicale.
(4) Prin contractul-cadru se stabilesc conditiile organizarii licitatiilor
in vederea contractarii unor servicii din pachetul de servicii de baza.
(5) Prevederile alin. (3) lit. e) se realizeaza prin consultarea
reprezentantilor legali ai furnizorilor de servicii medicale.
(6) CNAS va elabora norme metodologice de aplicare a contractului-cadru, cu
consultarea CMR, CFR si OAMR, pana la 15 decembrie a anului in curs pentru anul
urmator, care se aproba prin ordin al ministrului sanatatii si familiei si al
presedintelui CNAS.
(7) In cazul nefinalizarii normelor metodologice, Ministerul Sanatatii si
Familiei le va elabora si le va aproba prin ordin in termen de 5 zile de la
data expirarii termenului prevazut la alin. (6).
(8) Casa Asigurarilor de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei
Nationale si Autoritatii Judecatoresti si Casa Asigurarilor de Sanatate a
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei vor elabora, cu
avizul CNAS, norme proprii de aplicare a contractului-cadru, adaptate la
specificul organizarii asistentei medicale, care se aproba prin ordin comun al
ministrului sanatatii si familiei si al ministrilor si conducatorilor
institutiilor centrale cu retele sanitare proprii.
Art. 11
(1) Asiguratii beneficiaza de pachetul de servicii de baza in caz de boala
sau de accident, din prima zi de imbolnavire sau de la data accidentului si
pana la vindecare, in conditiile stabilite de prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Asiguratii au urmatoarele drepturi:
a) sa aleaga medicul de familie, medicul specialist din ambulatoriu,
unitatea spitaliceasca ce le va acorda servicii medicale, precum si casa de
sanatate la care se asigura;
b) sa fie inscrisi pe lista unui medic de familie pe care il solicita, daca
indeplinesc toate conditiile prezentei ordonante de urgenta, suportand
cheltuielile de transport daca optiunea este pentru un medic din alta localitate;
c) sa isi schimbe medicul de familie ales numai dupa expirarea a cel putin
3 luni de la data inscrierii pe listele acestuia;
d) sa beneficieze de servicii medicale, medicamente, materiale sanitare si
dispozitive medicale in mod nediscriminatoriu, in conditiile legii;
e) sa li se efectueze cel putin un control profilactic in fiecare an, in
functie de sex si de grupa de varsta careia ii apartin;
f) sa beneficieze de servicii de asistenta medicala preventiva si de
promovare a sanatatii, inclusiv pentru depistarea precoce a bolilor;
g) sa beneficieze de servicii medicale in ambulatorii si spitale
acreditate;
h) sa beneficieze de servicii medicale de urgenta;
i) sa beneficieze de unele servicii de asistenta stomatologica;
j) sa beneficieze de tratament fizioterapeutic si de recuperare;
k) sa beneficieze de dispozitive medicale si alte materiale specifice;
l) sa beneficieze de servicii si ingrijiri medicale la domiciliu.
Art. 12
Obligatiile asiguratilor pentru a putea beneficia de drepturile prevazute
la art. 11 sunt urmatoarele:
a) sa se inscrie pe lista unui medic de familie acreditat potrivit legii;
b) sa anunte medicul de familie ori de cate ori apar modificari in starea
lor de sanatate;
c) sa se prezinte la controalele profilactice si periodice stabilite prin
contractul-cadru;
d) sa anunte in termen de 15 zile medicul de familie si casa de asigurari
asupra modificarilor datelor de identitate sau modificarilor referitoare la
incadrarea lor intr-o anumita categorie de asigurati;
e) sa respecte cu strictete tratamentul si indicatiile medicului;
f) sa aiba o conduita civilizata fata de personalul medico-sanitar;
g) sa achite contributia datorata fondului si suma reprezentand diferenta
dintre tarifele acceptate la plata de sistemul de asigurari sociale de sanatate
si cele practicate pe piata, denumita in continuare coplata, in conditiile
stabilite prin contractul-cadru;
h) sa prezinte furnizorilor de servicii medicale documentele justificative
ce atesta calitatea de asigurat.
Art. 13
Persoanele care nu fac dovada calitatii de asigurat beneficiaza de servicii
medicale numai in cazul urgentelor medico-chirurgicale si al bolilor cu
potential endemo-epidemic in cadrul unui pachet minimal de servicii medicale,
stabilit prin contractul-cadru.
Art. 14
Tarifele serviciilor hoteliere pentru persoana care insoteste copilul
internat in varsta de pana la 3 ani, precum si pentru insotitorul persoanei cu
handicap de gradul I internate se suporta de catre casele de asigurari numai
daca, potrivit criteriilor stabilite de comun acord de catre CNAS si de CMR,
medicul considera necesara prezenta lor pentru o perioada determinata.
Art. 15
Fiecare asigurat are dreptul de a fi informat cel putin o data pe an, prin
casele de asigurari, asupra serviciilor de care beneficiaza, a nivelului de
contributie si a modalitatii de plata, precum si asupra drepturilor si
obligatiilor sale.
CAP. 3
Servicii medicale suportate din fondul national unic de asigurari sociale
de sanatate
SECTIUNEA 1
Servicii medicale profilactice
Art. 16
(1) In scopul prevenirii imbolnavirilor, al depistarii precoce a bolii si
al pastrarii sanatatii, asiguratii vor fi informati permanent de catre casele
de asigurari asupra mijloacelor de pastrare a sanatatii, de reducere si de
evitare a cauzelor de imbolnavire si asupra pericolelor la care se expun in
cazul consumului de droguri, alcool si tutun.
(2) Serviciile medicale profilactice suportate din fond sunt urmatoarele:
a) monitorizarea evolutiei sarcinii si a lauzei, indiferent de statutul de
asigurat al femeii;
b) urmarirea dezvoltarii fizice si psihomotorii a sugarului si a copilului;
c) controalele periodice pentru depistarea bolilor ce pot avea consecinte
majore in morbiditate si mortalitate;
d) servicii medicale din cadrul programului national de imunizari;
e) servicii de planificare familiala, indiferent de statutul de asigurat al
femeii.
(3) Detalierea serviciilor prevazute la alin. (2) si modalitatile de
acordare se stabilesc in contractul-cadru.
Art. 17
Serviciile medicale stomatologice preventive se suporta de catre casele de
asigurari, astfel:
a) trimestrial, pentru copiii pana la varsta de 18 ani, individual sau prin
formarea de grupe de profilaxie, fie la gradinita, fie la institutiile de
invatamant preuniversitar;
b) de doua ori pe an, pentru tinerii in varsta de la 18 ani pana la 26 de
ani, daca sunt elevi, ucenici sau studenti si daca nu realizeaza venituri din
munca.
Art. 18
(1) Asiguratii in varsta de peste 18 ani au dreptul la un control medical
in fiecare an pentru prevenirea bolilor cu consecinte majore in morbiditate si
mortalitate, stabilite prin contractul-cadru.
(2) Neefectuarea in mod nejustificat de catre asigurati a controalelor
medicale periodice preventive poate atrage obligatia de a suporta, dupa caz,
unele costuri ale tratamentului curativ si de recuperare pentru afectiunea
nedepistata in timp. Prin contractul-cadru vor fi prevazute situatiile in care
aceste costuri se suporta de asigurati, precum si stimulentele pentru
asiguratii care efectueaza controalele medicale periodice preventive.
SECTIUNEA a 2-a
Servicii medicale curative
Art. 19
(1) Asiguratii au dreptul la servicii medicale pentru vindecarea bolii,
pentru prevenirea complicatiilor ei, pentru recuperarea sau cel putin pentru
ameliorarea suferintei, dupa caz.
(2) Tratamentul medical se aplica de catre medici sau asistenti medicali si
de alt personal sanitar acreditat, la indicatia si sub supravegherea medicului.
Art. 20
(1) Serviciile medicale curative ale caror costuri sunt suportate din fond
sunt:
a) serviciile medicale de urgenta;
b) serviciile medicale acordate persoanei bolnave pana la diagnosticarea
afectiunii: anamneza, examen clinic, examene paraclinice si de laborator;
c) tratamentul medical, chirurgical si unele proceduri de recuperare;
d) prescrierea tratamentului necesar vindecarii, inclusiv indicatiile
privind regimul de viata si munca, precum si igieno-dietetic.
(2) Asiguratii beneficiaza de activitati de suport constand in acordarea de
concediu medical pentru incapacitate temporara de munca sau ingrijirea
copilului bolnav.
(3) Detalierea serviciilor prevazute la alin. (1) si modalitatile de
acordare se stabilesc prin contractul-cadru.
Art. 21
(1) Asiguratii au dreptul la asistenta medicala primara si de specialitate
ambulatorie, la indicatia medicului de familie.
(2) Asiguratii primesc asistenta medicala de specialitate in spitale
acreditate.
(3) Serviciile spitalicesti se acorda prin spitalizare integrala sau
partiala si cuprind: consultatii, investigatii, stabilirea diagnosticului,
tratament medical si/sau tratament chirurgical, ingrijire, recuperare,
medicamente si materiale sanitare, dispozitive medicale, cazare si masa.
(4) Asistenta medicala de recuperare se acorda pentru o perioada si dupa un
ritm stabilite de medicul curant in unitati sanitare acreditate.
(5) Servicii si ingrijiri medicale la domiciliu se acorda de personal
acreditat.
Art. 22
Serviciile medicale stomatologice se acorda de catre medicul din cabinetul
stomatologic si din serviciul bucomaxilo-facial.
Art. 23
(1) Tratamentele stomatologice se suporta din fond in conditiile stabilite
prin contractul-cadru.
(2) In cazul copiilor in varsta de pana la 18 ani tratamentele
stomatologice se suporta din fond in conditiile stabilite in contractul-cadru.
SECTIUNEA a 3-a
Medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale si alte mijloace
terapeutice
Art. 24
Asiguratii beneficiaza de medicamente cu sau fara contributie personala, pe
baza de prescriptie medicala. Modalitatile de prescriere si eliberare a
medicamentelor se prevad in contractul-cadru.
Art. 25
(1) Lista cu medicamente de care beneficiaza asiguratii cu sau fara
contributie personala se elaboreaza anual de catre Ministerul Sanatatii si
Familiei si CNAS, cu consultarea CFR, si se aproba prin hotarare a Guvernului.
(2) In lista se pot include numai medicamente prevazute in Nomenclatorul de
produse medicamentoase de uz uman.
Art. 26
(1) Valoarea medicamentelor prescrise pentru tratamentul afectiunilor
persoanelor prevazute la art. 6 alin. (1) lit. a) si g) se suporta integral din
fond.
(2) Valoarea medicamentelor prevazute la art. 25 alin. (1), prescrise
pentru tratamentul afectiunilor persoanelor care beneficiaza de asistenta
medicala gratuita, in cazul categoriilor de persoane prevazute la art. 6 alin.
(1) lit. c) si d), se suporta din fond.
(3) Asiguratii au dreptul la materiale sanitare pentru corectarea vazului,
auzului, pentru protezarea membrelor si la alte materiale de specialitate, in
scopul protezarii unor deficiente organice sau fiziologice, pe baza
prescriptiilor medicale, cu sau fara contributie personala, in conditiile
prevazute in contractul-cadru.
(4) Asiguratii beneficiaza de tratamente fizioterapeutice, pe baza
prescriptiilor medicale, cu sau fara contributie personala, in conditiile
prevazute in contractul-cadru.
(5) Asiguratii beneficiaza de medicamente, materiale sanitare, dispozitive
medicale si de alte mijloace terapeutice la nivelul pretului de referinta
prevazut in normele metodologice de aplicare a contractului-cadru.
SECTIUNEA a 4-a
Servicii medicale si de ingrijiri la domiciliu
Art. 27
(1) Asiguratii au dreptul sa primeasca unele servicii medicale si ingrijiri
la domiciliu din partea unui medic si/sau cadru mediu sanitar, daca este
necesar si indicat de medic.
(2) Conditiile acordarii serviciilor medicale si a ingrijirilor la
domiciliu se stabilesc prin contractul-cadru.
SECTIUNEA a 5-a
Alte servicii speciale
Art. 28
Cheltuielile de transport sanitar, necesare pentru realizarea unui serviciu
medical pentru asigurat, se suporta din fond. Asiguratii au dreptul la
transport sanitar in urmatoarele situatii:
a) urgente medicale;
b) cazurile prevazute in contractul-cadru.
SECTIUNEA a 6-a
Servicii medicale care nu sunt suportate din fondul national unic de
asigurari sociale de sanatate
Art. 29
(1) Serviciile medicale care nu sunt decontate din fond, costul acestora
fiind suportat de asigurat sau de unitatile care le solicita, dupa caz, sunt:
a) servicii de sanatate acordate in caz de boli profesionale, accidente de
munca si sportive, asistenta medicala la locul de munca, asistenta medicala a
sportivilor;
b) unele servicii medicale de inalta performanta;
c) unele servicii de asistenta stomatologica;
d) servicii hoteliere cu grad inalt de confort;
e) corectii estetice efectuate persoanelor peste 18 ani;
f) unele medicamente, materiale sanitare si tipuri de transport;
g) eliberarea actelor medicale solicitate de autoritatile care prin
activitatea lor au dreptul sa cunoasca starea de sanatate a asiguratilor;
h) fertilizare in vitro;
i) transplantul de organe si tesuturi, cu exceptia cazurilor prevazute in
contractul-cadru;
j) asistenta medicala la cerere;
k) costul unor materiale necesare corectarii vazului si auzului: baterii
pentru aparatele auditive, ochelari de vedere;
l) cota-parte din costul protezelor si ortezelor;
m) serviciile medicale legate de eliberarea actelor medicale solicitate de
asigurat;
n) unele tratamente de recuperare si de fizioterapie.
(2) Serviciile prevazute la alin. (1) lit. b), c), f), i) si n) si
cota-parte prevazuta la alin. (1) lit. l) se stabilesc prin contractul-cadru.
SECTIUNEA a 7-a
Asigurarea calitatii
Art. 30
Asigurarea calitatii pachetului de servicii de baza pentru asigurati revine
CNAS prin respectarea urmatoarelor masuri:
a) acceptarea incheierii de contracte numai cu furnizori acreditati conform
legii, precum si a medicilor, asistentilor medicali si altor categorii de
personal acreditat;
b) existenta unui sistem informational corespunzator asigurarii unei
evidente primare privind diagnosticul si terapia aplicata;
c) respectarea de catre furnizori a criteriilor de calitate a asistentei
medicale si stomatologice, elaborate de catre CMR si OAMR;
d) utilizarea pentru tratamentul afectiunilor numai a medicamentelor din
Nomenclatorul de produse medicamentoase de uz uman;
e) utilizarea materialelor sanitare si a dispozitivelor medicale autorizate,
conform legii.
Art. 31
(1) Criteriile privind calitatea asistentei medicale acordate asiguratilor
se elaboreaza de comisiile de specialitate ale CMR, se negociaza cu CNAS si se
refera la:
a) tratamentul medical;
b) tratamentul stomatologic;
c) actiunile de depistare precoce a imbolnavirilor;
d) procedeele medicale de recuperare eficace;
e) prescrierea de medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale si
transportul bolnavilor;
f) eliberarea de certificate medicale necesare asiguratilor pentru a
beneficia de ajutoare de boala si de rapoarte necesare caselor de asigurari
pentru indeplinirea atributiilor lor.
(2) Criteriile sunt obligatorii pentru toti furnizorii de servicii medicale
care au incheiat contracte cu casele de asigurari.
Art. 32
In vederea respectarii calitatii serviciilor medicale furnizate
asiguratilor, CNAS si casele de asigurari organizeaza controlul activitatii
medicale impreuna cu comisiile de specialitate ale CMR, CFR si ale OAMR. Controlul
are la baza criteriile prevazute la art. 30 si 31.
SECTIUNEA a 8-a
Actiuni comune pentru sanatate
Art. 33
(1) Ministerul Sanatatii si Familiei proiecteaza, implementeaza si
coordoneaza programe nationale de sanatate in scopul realizarii obiectivelor
politicii de sanatate publica, cu participarea institutiilor cu raspundere in
domeniul realizarii politicii sanitare a statului.
(2) Obiectivele se stabilesc in colaborare cu CNAS, CMR, CFR, cu
reprezentanti ai asociatiilor profesionale stiintifice medicale, ai clinicilor
universitare, unitatilor de cercetare, organizatiilor neguvernamentale,
sindicatelor, patronatelor, ai ministerelor si institutiilor centrale cu retea
sanitara proprie, precum si cu reprezentanti ai populatiei.
Art. 34
Unele activitati de invatamant si cercetare din cadrul spitalelor, din
unitatile ambulatorii de specialitate si din cabinetele medicale sunt suportate
de la bugetul de stat, in conditiile legii.
Art. 35
(1) Ministerul Sanatatii si Familiei organizeaza impreuna cu CNAS licitatii
la nivel national pentru achizitionarea medicamentelor si materialelor
specifice pentru consumul in spitale si in ambulatoriu, in vederea realizarii
programelor de sanatate, cu respectarea dispozitiilor legale in vigoare privind
achizitiile publice, inclusiv a celor referitoare la aplicarea procedurii de
licitatie electronica.
(2) Medicamentele ce se acorda in ambulatoriu in cadrul programelor de
sanatate se asigura prin farmaciile apartinand unitatilor sanitare prin care
acestea se deruleaza sau prin cabinete medicale acreditate, dupa caz.
(3) CNAS este autorizata sa incheie si sa deruleze contracte de achizitii
publice pentru medicamentele si materialele specifice necesare realizarii
programelor de sanatate ale caror cheltuieli se cuprind in bugetul acesteia.
SECTIUNEA a 9-a
Atributiile Colegiului Medicilor din Romania in domeniul asigurarilor
sociale de sanatate
Art. 36
CMR are in domeniul asigurarilor sociale de sanatate urmatoarele atributii
si responsabilitati:
a) elaboreaza criteriile privind calitatea serviciilor medicale acordate
asiguratilor si participa la controlul respectarii acestora;
b) elaboreaza ghiduri si protocoale de practica medicala;
c) elaboreaza criteriile privind calitatea asistentei stomatologice
acordate asiguratilor si urmareste respectarea acestora;
d) participa la acreditarea personalului medical.
SECTIUNEA a 10-a
Acreditarea furnizorilor de servicii medicale, de dispozitive medicale, de
medicamente si materiale sanitare
Art. 37
(1) Pot intra in relatie contractuala cu sistemul de asigurari sociale de
sanatate numai furnizorii de servicii medicale, de dispozitive medicale si de
medicamente acreditati. Medicii, farmacistii, personalul mediu sanitar si alte
categorii de personal se acrediteaza dupa cum urmeaza:
a) medicii si alte categorii de personal cu studii superioare se
acrediteaza de catre comisiile formate din reprezentanti ai colegiilor judetene
ale medicilor, respectiv al municipiului Bucuresti, ai caselor de asigurari si
ai directiilor de sanatate publica sau ai directiilor medicale ori ai
structurilor similare din ministerele si institutiile centrale cu retele
sanitare proprii, dupa caz, in cadrul acreditarii unitatii sanitare;
b) asistentii medicali se acrediteaza de catre comisiile formate din
reprezentanti ai OAMR, ai caselor de asigurari si ai directiilor de sanatate
publica sau ai directiilor medicale ori structurilor similare din ministerele
si institutiile centrale cu retele sanitare proprii, dupa caz, in cadrul
acreditarii unitatii sanitare;
c) farmacistii si asistentii de farmacie se acrediteaza de catre comisiile
formate din reprezentanti ai colegiilor judetene ale farmacistilor, respectiv
al municipiului Bucuresti, ai caselor de asigurari si ai directiilor de
sanatate publica sau ai directiilor medicale ori structurilor similare din
ministerele si institutiile centrale cu retele sanitare proprii, dupa caz, in
cadrul acreditarii farmaciei.
(2) Regulamentul de functionare a comisiilor de acreditare a furnizorilor
de servicii medicale prevazuti la alin. (1) se aproba de catre Consiliul de
administratie al CNAS, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta.
(3) Metodologia de acreditare a furnizorilor de servicii medicale prevazuti
la alin. (1) se elaboreaza de catre CNAS si structurile nationale ale CMR, CFR
si ale OAMR si se aproba prin ordin al ministrului sanatatii si familiei, in
termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta.
(4) Autorizarea furnizorilor de aparatura medicala si materiale sanitare se
face anual de catre Ministerul Sanatatii si Familiei. Metodologia de autorizare
se aproba prin ordin al ministrului sanatatii si familiei. Lista furnizorilor
de aparatura medicala si materiale sanitare autorizati este data publicitatii
anual.
CAP. 4
Relatiile caselor de asigurari sociale de sanatate cu furnizorii de
servicii medicale, de dispozitive medicale si de medicamente
Art. 38
Furnizorii de servicii medicale, de dispozitive medicale si de medicamente,
care sunt in relatii contractuale cu casele de asigurari, sunt:
a) cabinetele medicale, centrele de diagnostic si tratament, spitalele si
alte unitati sanitare, medicii, personalul mediu sanitar si alte categorii de
personal, personalul sanitar din serviciile conexe actului medical;
b) farmaciile, distribuitorii si producatorii de medicamente si materiale
sanitare;
c) persoanele fizice si juridice autorizate de Ministerul Sanatatii si
Familiei.
Art. 39
(1) Relatiile dintre furnizorii de servicii medicale si casele de asigurari
sunt de natura civila, se stabilesc si se desfasoara pe baza de contract care
se incheie anual. In situatia in care este necesara modificarea sau completarea
clauzelor, acestea sunt negociate si stipulate in acte aditionale.
(2) Furnizorii de servicii medicale sunt obligati sa prezinte, la
incheierea contractului cu casa de asigurari, asigurari de raspundere civila in
domeniul medical in concordanta cu tipul de furnizor. Societatile de asigurari
care ofera asigurari de raspundere civila in domeniul medical trebuie sa fie
autorizate de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor si sa posede un contract
de reasigurare.
Art. 40
Furnizorii de servicii medicale incheie cu casele de asigurari contracte
anuale pe baza modelelor de contracte prevazute in normele metodologice de
aplicare a contractului-cadru, in cuprinsul carora pot fi prevazute si alte
clauze suplimentare, negociate.
Art. 41
Refuzul caselor de asigurari de a incheia contracte cu furnizorii pentru
serviciile medicale din pachetul de baza, denuntarea unilaterala a
contractului, precum si raspunsurile la cererile si la sesizarile furnizorilor
se vor face in scris si motivat, cu indicarea temeiului legal, in termen de 30
de zile.
Art. 42
(1) Casele de asigurari incheie cu furnizorii de servicii medicale
contracte anuale pentru furnizarea de servicii si pentru plata acestora,
urmarind realizarea echilibrului financiar.
(2) La incheierea contractelor partile vor avea in vedere interesul
asiguratilor si vor tine seama de economicitatea, eficienta si calitatea
serviciilor oferite pe baza criteriilor elaborate de CNAS, CMR, CFR si OAMR.
Art. 43
(1) Prevederile contractului-cadru sunt date publicitatii pentru informarea
asiguratilor si a furnizorilor de servicii medicale.
(2) Contractele de furnizare de servicii medicale cuprind si obligatiile
partilor legate de buna gestionare a fondurilor, precum si clauze care sa
reglementeze conditiile de plata a serviciilor furnizate pana la definitivarea
unui nou contract intre parti, pentru perioada urmatoare celei acoperite prin
contract.
(3) Decontarea serviciilor medicale aferente lunii decembrie a anului in
curs se face in luna ianuarie a anului urmator.
Art. 44
Casele de asigurari controleaza modul in care furnizorii de servicii
medicale respecta clauzele contractuale privind serviciile furnizate,
furnizorii avand obligatia sa permita accesul la evidentele referitoare la
derularea contractului.
Art. 45
(1) Plata furnizorilor de servicii medicale poate fi:
a) in asistenta medicala primara si de specialitate ambulatorie prin tarif
pe persoana asigurata, tarif pe serviciu medical, suma fixa negociata pe pachet
de servicii medicale, dupa caz;
b) in asistenta medicala din spitale si alte unitati, in afara celor
ambulatorii, prin tarif pe caz rezolvat, tarif pe zi de spitalizare, tarif pe
serviciu medical, dupa caz;
c) prin tarife pentru anumite servicii, stabilite prin contractul-cadru;
d) prin pret de referinta prevazut in lista medicamentelor cu sau fara
contributie personala;
e) prin pret de referinta prevazut in lista de materiale sanitare si de dispozitive
medicale.
(2) Modalitatea de decontare a serviciilor medicale, medicamentelor,
materialelor sanitare si dispozitivelor medicale se stabileste prin
contractul-cadru.
Art. 46
Decontarea serviciilor medicale se face in baza contractelor incheiate
intre casele de asigurari si furnizorii de servicii medicale, indiferent de
casa de asigurari la care s-a virat contributia asiguratului, pe baza
documentelor justificative stabilite prin contractul-cadru.
Art. 47
Asigurarea asistentei medicale si a ingrijirii la domiciliul bolnavului se
contracteaza de casele de asigurari cu unitati specializate, persoane fizice
sau juridice acreditate.
Art. 48
Asistenta medicala de urgenta prespitaliceasca se acorda prin servicii
medicale specializate, acreditate.
Art. 49
Serviciile de transport medical se contracteaza cu unitati specializate
acreditate.
CAP. 5
Finantarea serviciilor medicale
SECTIUNEA 1
Constituirea fondului national unic de asigurari sociale de sanatate
Art. 50
(1) Fondul se formeaza din:
a) contributii ale persoanelor fizice si juridice;
b) subventii de la bugetul de stat;
c) dobanzi, donatii, sponsorizari si alte venituri, in conditiile legii.
(2) Colectarea contributiilor se face de catre casele de asigurari in
contul unic deschis pe seama CNAS.
(3) In mod exceptional, in situatii motivate, pentru acoperirea deficitului
bugetului fondului, dupa epuizarea fondului de rezerva veniturile bugetului
fondului se completeaza cu sume care se aloca de la bugetul de stat.
Art. 51
(1) Persoana asigurata are obligatia platii unei contributii banesti lunare
pentru asigurarile de sanatate, cu exceptia persoanelor prevazute la art. 6
alin. (1).
(2) Contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei
cote de 6,5%, care se aplica asupra:
a) veniturilor din salarii care se supun impozitului pe venit;
b) veniturilor din activitati desfasurate de persoane care exercita
profesii liberale sau autorizate potrivit legii sa desfasoare activitati
independente;
c) veniturilor din agricultura si silvicultura, stabilite potrivit normelor
de venit pentru persoanele fizice care nu au calitatea de angajator si nu se
incadreaza la lit. b);
d) indemnizatiilor de somaj si alocatiilor de sprijin;
e) veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, veniturilor din dividende
si dobanzi si altor venituri care se supun impozitului pe venit numai in cazul
in care nu realizeaza venituri de natura celor prevazute la lit. a) - d).
(3) In cazul persoanelor care realizeaza venituri de natura celor prevazute
la alin. (2) lit. c) sub nivelul salariului de baza minim brut pe tara si care
nu fac parte din familiile beneficiare de ajutor social, contributia lunara de
6,5% datorata se calculeaza asupra sumei reprezentand o treime din salariul de
baza minim brut pe tara.
(4) Contributiile prevazute la alin. (2) si (3) se platesc astfel:
a) lunar, pentru cele prevazute la alin. (2) lit. a) si d);
b) trimestrial, pentru cele prevazute la alin. (2) lit. b) si c) si la
alin. (3);
c) anual, pentru cele prevazute la alin. (2) lit. e).
Art. 52
(1) Persoanele juridice sau fizice la care isi desfasoara activitatea
asiguratii au obligatia sa calculeze si sa vireze casei de asigurari o
contributie de 7% datorata pentru asigurarea sanatatii personalului din
unitatea respectiva; acestea au obligatia sa anunte casei de asigurari orice
schimbare care are loc in nivelul veniturilor;
(2) Persoanele juridice sau fizice prevazute la alin. (1) au obligatia
platii contributiei de 7% raportat la fondul de salarii realizat.
(3) Nerespectarea prevederilor art. 51 alin. (1) si ale art. 52 alin. (1)
duce la diminuarea pachetului de servicii de baza, potrivit prevederilor art.
13. Diminuarea pachetului de servicii de baza are loc dupa 3 luni de la ultima
plata a contributiei si se stabileste pe baza de documente justificative,
stabilite prin contractul-cadru.
Art. 53
(1) Pentru beneficiarii indemnizatiei de somaj si ai alocatiei de sprijin
contributia se calculeaza si se vireaza, o data cu plata drepturilor banesti
asupra carora se calculeaza, de catre cei care efectueaza plata acestor
drepturi.
(2) Persoanele care nu sunt salariate, dar au obligatia sa isi asigure
sanatatea potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, sunt obligate
sa comunice direct casei de asigurari in a carei raza teritoriala isi au
domiciliul veniturile impozabile, in vederea stabilirii si achitarii
contributiei de 6,5%, potrivit prezentei ordonante de urgenta.
(3) Pentru cetatenii straini care se asigura facultativ contributia la fond
se calculeaza prin aplicarea cotei de 13,5% la valoarea a doua salarii de baza
minime brute pe tara pentru un pachet de servicii stabilit prin contractul-cadru.
(4) Persoanele care au obligatia de a se asigura si nu pot dovedi plata
contributiei sunt obligate, pentru a obtine calitatea de asigurat, sa achite
contributia legala pe ultimii 3 ani, incepand cu data primei solicitari de
acordare a serviciilor medicale, calculata la salariul de baza minim brut pe
tara, potrivit normelor elaborate de CNAS si aprobate prin ordin al ministrului
sanatatii si familiei.
Art. 54
(1) Contributia datorata pentru persoanele prevazute la art. 6 se suporta
astfel:
a) de catre bugetul de stat, pentru persoanele prevazute la art. 6 alin.
(2) lit. a) si c);
b) de catre bugetul asigurarilor sociale de stat, pentru persoanele
prevazute la art. 6 alin. (2) lit. b);
c) de catre bugetul asigurarilor de somaj, pentru persoanele prevazute la
art. 6 alin. (2) lit. d).
(2) Contributiile pentru persoanele prevazute la alin. (1) lit. a) si b) se
stabilesc prin aplicarea cotei de 6,5% asupra sumei reprezentand valoarea a
doua salarii de baza minime brute pe tara.
(3) Contributiile pentru persoanele prevazute la alin. (1) lit. c) se
stabilesc prin aplicarea cotei de 6,5% asupra indemnizatiei de somaj sau, dupa
caz, asupra alocatiei de sprijin.
Art. 55
(1) Angajatorii si asiguratii care au obligatia platii contributiei in
conditiile prezentei ordonante de urgenta si care nu o respecta datoreaza
majorari pentru perioada de intarziere, egale cu majorarile aferente pentru
intarzierea achitarii debitelor catre bugetul de stat.
(2) In cazul neachitarii la termen, potrivit legii, a contributiilor
datorate fondului, CNAS, direct sau prin casele de asigurari, procedeaza la
aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor cuvenite
bugetului fondului si a majorarilor de intarziere, potrivit legii.
(3) CNAS aproba norme privind desfasurarea activitatii de executare silita
a creantelor datorate fondului.
(4) Angajatorii, indiferent de forma de proprietate, vor depune la banca
sau la trezorerie, dupa caz, o data cu documentatia pentru plata salariilor si
a altor venituri pentru salariati, documentele pentru plata contributiilor
datorate fondului, platile efectuandu-se simultan sub control bancar, respectiv
trezorerie.
SECTIUNEA a 2-a
Utilizarea si administrarea fondului national unic de asigurari sociale de
sanatate
Art. 56
Veniturile fondului colectate de casele de asigurari se utilizeaza pentru:
a) plata serviciilor medicale, a medicamentelor, a materialelor sanitare si
dispozitivelor medicale, in conditiile stabilite prin contractul-cadru;
b) cheltuieli de administrare, functionare si de capital in limita a
maximum 3% din sumele colectate;
c) fondul de rezerva in cota de 1% din sumele constituite la nivelul CNAS.
Art. 57
(1) Veniturile fondului nu pot fi utilizate pentru:
a) investitii pentru construirea si consolidarea de unitati sanitare;
b) achizitionarea aparaturii medicale de inalta performanta;
c) persoanele fara venituri sau cu venituri sub salariul de baza minim brut
pe economie, care necesita activitati de prevenire, de diagnostic, de terapie
si de reabilitare in cazul afectiunilor transmisibile, prevazute in programele
nationale elaborate de Ministerul Sanatatii si Familiei;
d) masuri profilactice si tratamente instituite obligatoriu prin norme
legale.
(2) Cheltuielile prevazute la alin. (1) se suporta de la bugetul de stat.
Art. 58
(1) Bugetul fondului se aproba de catre Parlament, la propunerea
Guvernului, ca anexa la legea bugetului de stat.
(2) Repartizarea pe domenii de asistenta se aproba conform legii.
(3) Bugetele de venituri si cheltuieli ale caselor de asigurari se aproba
de ordonatorul principal de credite in conditiile legii si, dupa caz, cu avizul
ministerelor si al institutiilor centrale cu retele sanitare proprii.
Art. 59
(1) Disponibilitatile caselor de asigurari la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta se vireaza in contul CNAS.
(2) Sumele ramase neutilizate la nivelul caselor de asigurari la sfarsitul
fiecarui an se vireaza in contul CNAS si se utilizeaza pentru destinatiile
prevazute la art. 56.
(3) Sumele ramase la nivelul CNAS la sfarsitul anului se reporteaza in anul
urmator si se utilizeaza potrivit art. 56.
(4) Fondul de rezerva ramas neutilizat la finele anului se reporteaza in
anul urmator cu aceeasi destinatie.
(5) Utilizarea fondului de rezerva se stabileste prin legile bugetare
anuale.
CAP. 6
Organizarea caselor de asigurari de sanatate
SECTIUNEA 1
Constituirea caselor de asigurari de sanatate
Art. 60
(1) CNAS este institutie publica, autonoma, de interes national, cu
personalitate juridica, in coordonarea Ministerului Sanatatii si Familiei, care
administreaza si gestioneaza sistemul de asigurari sociale de sanatate in vederea
aplicarii politicilor si programelor in domeniul sanitar ale Ministerului
Sanatatii si Familiei si are sediul in municipiul Bucuresti, calea Calarasi nr.
248, sectorul 2.
(2) CNAS are ca principal obiect de activitate asigurarea functionarii unitare
si coordonate a sistemului de asigurari sociale de sanatate din Romania si are
in subordine casele de asigurari de sanatate judetene, Casa de Asigurari de
Sanatate a Municipiului Bucuresti, Casa Asigurarilor de Sanatate a Ministerului
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, Casa Asigurarilor de Sanatate
a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoresti.
(3) CNAS functioneaza pe baza statutului propriu aprobat de consiliul de
administratie. Casele de asigurari functioneaza pe baza statutului propriu,
care respecta prevederile statutului-cadru aprobat de Consiliul de
administratie al CNAS. Pentru anul 2003 statutul se elaboreaza de Consiliul de
administratie al CNAS si se aproba prin hotarare a Guvernului.
(4) Statutele prevazute la alin. (3) trebuie sa contina prevederi
referitoare la:
a) denumirea si sediul casei de asigurari respective;
b) relatiile CNAS cu alte case de asigurari si cu oficiile teritoriale,
precum si cu asiguratii;
c) structura, drepturile si obligatiile organelor de conducere;
d) modul de adoptare a hotararilor in consiliul de administratie si relatia
dintre acesta si conducerea executiva a casei de asigurari;
e) alte prevederi.
Art. 61
(1) Casele de asigurari sunt institutii publice, cu personalitate juridica,
cu bugete proprii, in subordinea CNAS.
(2) Casele de asigurari colecteaza contributiile si gestioneaza bugetul
fondului aprobat, cu respectarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta,
asigurand functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate la nivel
local.
Art. 62
Pe langa CNAS functioneaza consilii de experti pentru elaborarea
proiectelor de acte normative care se aproba de catre Ministerul Sanatatii si
Familiei, cu consultarea obligatorie a ministerelor si institutiilor centrale
cu retele sanitare proprii.
SECTIUNEA a 2-a
Organizarea administrativa
Art. 63
Casele de asigurari pot infiinta oficii de asigurari de sanatate fara
personalitate juridica, la nivelul oraselor, al municipiilor, respectiv al
sectoarelor municipiului Bucuresti, in baza criteriilor stabilite prin ordin al
ministrului sanatatii si familiei.
SECTIUNEA a 3-a
Atributiile caselor de asigurari de sanatate
Art. 64
(1) Atributiile CNAS sunt urmatoarele:
a) administreaza fondul prin presedintele CNAS, impreuna cu casele de
asigurari, si prezinta Ministerului Sanatatii si Familiei rapoarte trimestriale
si anuale privind executia bugetara;
b) elaboreaza, implementeaza si gestioneaza procedurile si formularele
unitare, avizate de Ministerul Sanatatii si Familiei, pentru administrarea
sistemului de asigurari sociale de sanatate;
c) elaboreaza si actualizeaza Registrul unic de evidenta a asiguratilor;
d) elaboreaza si publica raportul anual si planul de activitate pentru anul
urmator;
e) indruma metodologic si controleaza modul de aplicare a dispozitiilor
legale de catre casele de asigurari;
f) raspunde pentru activitatile proprii sistemului de asigurari sociale de
sanatate in fata Parlamentului, Guvernului, Ministerului Sanatatii si Familiei
si fata de asigurati;
g) elaboreaza proiectul contractului-cadru, care se prezinta de catre
Ministerul Sanatatii si Familiei spre aprobare Guvernului;
h) negociaza impreuna cu CMR criteriile privind acordarea asistentei
medicale din cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate;
i) participa anual la elaborarea listei de medicamente eliberate cu sau
fara contributie personala, pe baza prescriptiilor medicale, pentru persoanele
asigurate;
j) administreaza bunurile mobile si imobile din patrimoniul propriu in
conditiile legii;
k) asigura organizarea sistemului informatic si informational unic integrat
pentru inregistrarea asiguratilor si pentru gestionarea si administrarea
fondului. Indicatorii folositi in raportarea datelor in sistemul de asigurari
de sanatate sunt unitari si se stabilesc de catre Ministerul Sanatatii si
Familiei, la propunerea CNAS si CMR;
l) negociaza si contracteaza cu institutii abilitate de lege colectarea si
prelucrarea datelor privind unele servicii medicale furnizate asiguratilor, in
vederea contractarii si decontarii acestora de catre casele de asigurari;
m) acorda gratuit informatii, consultanta si asistenta in domeniul asigurarilor
sociale de sanatate persoanelor asigurate, angajatorilor si furnizorilor de
servicii medicale;
n) participa la licitatii nationale organizate de Ministerul Sanatatii si
Familiei pentru achizitia de medicamente si materiale specifice pentru realizarea
programelor de sanatate;
o) incheie si deruleaza contracte de achizitii publice pentru medicamente
si materiale specifice pentru realizarea programelor de sanatate;
p) reglementeaza in mod unitar sistemul de asigurari de raspundere civila;
r) alte atributii prevazute de acte normative in domeniul sanatatii.
(2) Realizarea atributiilor ce revin CNAS, potrivit prezentei ordonante de
urgenta, este supusa controlului Ministerului Sanatatii si Familiei.
Art. 65
Atributiile caselor de asigurari sunt urmatoarele:
a) sa colecteze contributiile pentru fond;
b) sa administreze bugetele proprii;
c) sa inregistreze, sa actualizeze datele referitoare la asigurati si sa le
comunice CNAS;
d) sa elaboreze si sa publice raportul anual si planul de activitate pentru
anul urmator. Acestea se avizeaza de directiile de sanatate publica judetene si
a municipiului Bucuresti, respectiv de directiile medicale ale ministerelor cu
retele sanitare proprii, dupa caz;
e) sa utilizeze toate demersurile legale pentru a optimiza colectarea
contributiilor si recuperarea creantelor restante la contributii pentru fond;
f) sa furnizeze gratuit informatii, consultanta, asistenta in problemele
asigurarilor sociale de sanatate si ale serviciilor medicale persoanelor
asigurate, angajatorilor si furnizorilor de servicii medicale;
g) sa administreze bunurile casei de asigurari, conform prevederilor
legale;
h) sa negocieze, sa contracteze si sa deconteze serviciile medicale
contractate cu furnizorii de servicii medicale in conditiile
contractului-cadru;
i) sa monitorizeze numarul serviciilor medicale furnizate si nivelul
tarifelor acestora;
j) sa organizeze licitatii in vederea contractarii unor servicii din
pachetul de servicii, pe baza prevederilor contractului-cadru;
k) alte atributii prevazute de acte normative in domeniul sanatatii.
SECTIUNEA a 4-a
Organele de conducere
Art. 66
(1) CNAS are urmatoarele organe de conducere:
a) adunarea reprezentantilor;
b) consiliul de administratie;
c) presedintele;
d) 2 vicepresedinti;
e) directorul general.
(2) Persoanele care fac parte din organele de conducere ale CNAS trebuie sa
indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa fie cetateni romani si sa aiba domiciliul pe teritoriul Romaniei;
b) sa aiba calitatea de asigurat;
c) sa nu aiba cazier judiciar sau fiscal.
Art. 67
(1) Adunarea reprezentantilor se constituie pe o perioada de 4 ani si
cuprinde:
a) reprezentanti ai asiguratilor delegati de consiliile judetene si de
Consiliul General al Municipiului Bucuresti in numar de unu pentru fiecare
judet si doi pentru municipiul Bucuresti. Desemnarea acestor reprezentanti se
face in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante
de urgenta;
b) 29 de membri numiti astfel: 2 de catre Presedintele Romaniei, 3 de catre
primul-ministru, la propunerea ministrului sanatatii si familiei, 3 de catre
Senat, la propunerea comisiei de specialitate, 3 de catre Camera Deputatilor,
la propunerea comisiei de specialitate, 5 de catre asociatiile patronale
reprezentative la nivel national, 5 de catre organizatiile sindicale
reprezentative la nivel national, 7 reprezentanti ai ministerelor si
institutiilor centrale cu retele sanitare proprii, respectiv cate un
reprezentant al Ministerului de Interne, Ministerului Apararii Nationale,
Ministerului Justitiei, Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Informatii Externe
si Serviciului de Telecomunicatii Speciale, si un reprezentant al Consiliului
National al Persoanelor Varstnice.
(2) Sunt reprezentative la nivel national asociatiile patronale si
organizatiile sindicale care indeplinesc conditiile prevazute de Legea nr.
130/1996 privind contractul colectiv de munca, republicata.
(3) Pe locurile devenite vacante ca urmare a demisiei, revocarii din cauze
prevazute de lege sau a decesului se numesc noi membri, alesi in aceleasi
conditii, pana la expirarea mandatului in curs.
Art. 68
(1) Adunarea reprezentantilor se intruneste in sedinta o data pe an, la
convocarea consiliului de administratie, sau in sedinte extraordinare, la
convocarea presedintelui CNAS, a consiliului de administratie sau a unui numar
de cel putin 30 de membri ai adunarii reprezentantilor.
(2) Adunarea reprezentantilor poate adopta hotarari daca sunt prezente doua
treimi din numarul membrilor. Pentru adoptarea hotararilor este necesar votul
favorabil al majoritatii membrilor prezenti.
Art. 69
Adunarea reprezentantilor are urmatoarele atributii:
a) propune modificarea Statutului CNAS;
b) ii alege si ii revoca pe cei doi membri in consiliul de administratie;
c) analizeaza repartizarea bugetului aprobat de catre cei in drept si
recomanda ordonatorului principal de credite cu delegatie luarea masurilor
necesare pentru modificarea acestuia, in conditiile legii;
d) analizeaza modul de utilizare a fondului, costurile sistemului,
serviciile acordate si tarifele practicate la contractarea pachetului de
servicii de baza si recomanda masurile legale pentru folosirea cu eficienta a
fondurilor si de respectare a drepturilor asiguratilor.
Art. 70
(1) Consiliul de administratie al CNAS se constituie din 17 membri, cu un
mandat pe 4 ani, dupa cum urmeaza:
a) 5 reprezentanti ai statului, dintre care unul este numit de Presedintele
Romaniei si 4 de primul-ministru, la propunerea ministrului sanatatii si
familiei, a ministrului muncii si solidaritatii sociale, a ministrului finantelor
publice si a ministrului justitiei;
b) 5 membri numiti prin consens de catre asociatiile patronale
reprezentative la nivel national;
c) 5 membri numiti prin consens de catre confederatiile sindicale
reprezentative la nivel national;
d) 2 membri alesi de catre adunarea reprezentantilor din randul membrilor
sai.
(2) Prevederile art. 67 alin. (3) se aplica si in cazul consiliului de
administratie.
Art. 71
(1) Presedintele consiliului de administratie este presedintele CNAS si indeplineste
si functia de secretar de stat in cadrul Ministerului Sanatatii si Familiei.
Presedintele CNAS este numit de primul-ministru dintre membrii consiliului de
administratie, la propunerea Ministerului Sanatatii si Familiei.
(2) Consiliul de administratie are 2 vicepresedinti alesi de consiliul de
administratie prin vot secret. Vicepresedintii consiliului de administratie
sunt si vicepresedintii CNAS.
(3) Presedintele, vicepresedintii si directorul general al CNAS se suspenda
de drept din functiile detinute anterior, pe perioada executarii mandatului, cu
exceptia celor prevazute la art. 75 alin. (1).
Art. 72
(1) Consiliul de administratie functioneaza in mod legal in prezenta a cel
putin 11 membri.
(2) Hotararile consiliului de administratie se adopta cu votul a cel putin
doua treimi din numarul membrilor prezenti.
(3) Principalul rol al consiliului de administratie este de a elabora si a
realiza strategia nationala in domeniul asigurarilor sociale de sanatate.
Art. 73
Presedintele CNAS se deleaga in conditiile legii, prin ordin al ministrului
sanatatii si familiei, ca ordonator principal de credite pentru administrarea
si gestionarea fondului si reprezinta CNAS in relatiile cu tertii si pe
asigurati in raporturile cu alte persoane fizice sau juridice, componente ale
sistemului asigurarilor sociale de sanatate.
Art. 74
(1) Conducerea executiva a CNAS este asigurata de catre directorul general.
(2) Ocuparea postului de director general se face prin concurs, pe o
perioada de 4 ani, si se numeste prin ordin al ministrului sanatatii si
familiei.
(3) Organizarea concursului si criteriile de selectie sunt stabilite de
ministrul sanatatii si familiei si de presedintele CNAS.
Art. 75
(1) Pe timpul executarii mandatului presedintele si vicepresedintii sunt
numiti pe o perioada de 4 ani. Acestia nu pot exercita pe durata mandatului
nici o alta functie sau demnitate publica, cu exceptia functiilor didactice din
invatamantul superior.
(2) Membrii Consiliului de administratie al CNAS, pe perioada exercitarii
mandatului, nu sunt salariati ai CNAS, cu exceptia presedintelui si a
vicepresedintilor, si nu pot ocupa functii in structurile executive ale caselor
de asigurari. Acestia nu pot exercita activitati la societati comerciale sau la
alte unitati care se afla in relatii contractuale cu casele de asigurari.
(3) Salarizarea presedintelui si a vicepresedintilor CNAS se stabileste
dupa cum urmeaza:
a) pentru presedinte, la nivelul indemnizatiei prevazute de lege pentru
functia de secretar de stat;
b) pentru vicepresedinti, la nivelul indemnizatiei prevazute de lege pentru
functia de subsecretar de stat.
(4) Indemnizatia prevazuta la alin. (3) reprezinta unica forma de
remunerare a activitatii corespunzatoare functiei respective si constituie baza
de calcul pentru stabilirea drepturilor si obligatiilor care se determina in
raport cu venitul salarial.
(5) Salariul si celelalte drepturi de personal ale directorului general al
CNAS se stabilesc la nivelul corespunzator prevazut de lege pentru functia de
secretar general din minister.
(6) Membrii Consiliului de administratie al CNAS, cu exceptia presedintelui
si vicepresedintilor, beneficiaza de o indemnizatie lunara de pana la 20% din
indemnizatia presedintelui CNAS, in conditiile prezentei efective la sedintele
consiliului de administratie.
Art. 76
(1) Consiliul de administratie al CNAS are urmatoarele atributii:
a) aproba statutul propriu al CNAS si statutul-cadru al caselor de asigurari;
b) aproba propriul regulament de organizare si functionare;
c) stabileste atributiile vicepresedintilor, la propunerea presedintelui;
d) avizeaza strategia sistemului de asigurari sociale de sanatate cu
privire la colectarea si utilizarea fondului;
e) avizeaza proiectul bugetului fondului si il supune aprobarii
ordonatorului principal de credite cu delegatie, in conditiile legii;
f) avizeaza, in conditiile legii, repartizarea pe case de asigurari a
bugetului fondului;
g) avizeaza utilizarea fondului de rezerva;
h) aproba programul de investitii;
i) aproba incheierea de conventii de cooperare si finantare de programe cu
organisme internationale;
j) analizeaza semestrial stadiul derularii contractelor si imprumuturilor;
k) avizeaza rapoartele de gestiune anuale, prezentate de presedintele CNAS,
contul de incheiere a exercitiului bugetar, precum si raportul anual de
activitate;
l) avizeaza in baza raportului Curtii de Conturi bilantul contabil si
descarcarea gestiunii anului precedent pentru CNAS si pentru casele de
asigurari;
m) avizeaza proiectul contractului-cadru si al normelor metodologice de
aplicare a acestuia;
n) avizeaza lista medicamentelor de care beneficiaza asiguratii cu sau fara
contributie personala;
o) avizeaza criteriile privind calitatea asistentei medicale acordate
asiguratilor;
p) aproba regulamentul de organizare si functionare a comisiilor de
acreditare si avizeaza criteriile de acreditare a personalului medical si a
furnizorilor de servicii medicale;
q) aproba criteriile de recrutare si modalitatile de formare a personalului
din sistemul de asigurari sociale de sanatate;
r) aproba planul anual de activitate pentru indeplinirea prevederilor
programului de asigurari sociale de sanatate;
s) aproba programul anual de activitate pentru realizarea programului de
asigurari sociale de sanatate;
t) analizeaza structura si modul de functionare ale caselor de asigurari;
u) aproba organigramele CNAS si ale caselor de asigurari teritoriale;
v) alte atributii acordate prin acte normative in vigoare.
(2) Consiliul de administratie se intruneste lunar, la convocarea
presedintelui CNAS. Consiliul de administratie se poate intruni si in sedinte
extraordinare, la cererea presedintelui sau a cel putin unei treimi din numarul
membrilor sai.
(3) In exercitarea atributiilor ce ii revin, Consiliul de administratie al
CNAS adopta hotarari, in conditiile prevazute la art. 72 alin. (2).
Art. 77
(1) Atributiile principale ale presedintelui CNAS sunt urmatoarele:
a) exercita atributiile prevazute de lege, in calitate de ordonator
principal de credite cu delegatie, pentru administrarea si gestionarea
fondului;
b) organizeaza si coordoneaza activitatea de audit in sistemul de asigurari
sociale de sanatate, potrivit atributiilor specifice ale CNAS si ale caselor de
asigurari;
c) participa ca invitat la sedintele Guvernului in care sunt dezbatute
aspecte referitoare la sanatatea populatiei;
d) numeste, sanctioneaza si elibereaza din functie personalul CNAS;
e) prezideaza sedintele adunarii reprezentantilor;
f) alte atributii stabilite prin Statutul CNAS.
(2) In exercitarea atributiilor ce ii revin, precum si pentru punerea in
aplicare a hotararilor consiliului de administratie, presedintele CNAS emite
decizii care devin executorii dupa ce sunt aduse la cunostinta persoanelor
interesate. Deciziile cu caracter normativ emise in aplicarea prezentei
ordonante de urgenta se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 78
(1) Personalul CNAS si al caselor de asigurari este constituit din
functionari publici si personal contractual in conditiile legii.
(2) Salariul si celelalte drepturi ale personalului prevazut la alin. (1)
sunt cele stabilite de actele normative in vigoare aplicabile institutiilor
publice.
Art. 79
Organele de conducere ale caselor de asigurari sunt consiliul de
administratie si presedintele - director general.
Art. 80
(1) Consiliul de administratie al caselor de asigurari de sanatate judetene
si a municipiului Bucuresti este alcatuit din 9 membri, desemnati dupa cum
urmeaza:
a) unul de consiliul judetean, respectiv de Consiliul General al
Municipiului Bucuresti;
b) unul de prefect, la propunerea directiei de sanatate publica judetene,
respectiv a Directiei de Sanatate Publica a Municipiului Bucuresti;
c) 3 de asociatiile patronale reprezentative la nivel national, desemnati
prin consens;
d) 3 de confederatiile sindicale reprezentative la nivel national,
desemnati prin consens;
e) presedintele, care este directorul general al casei de asigurari.
(2) Consiliul de administratie al Casei Asigurarilor de Sanatate a
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei este alcatuit din
5 membri, desemnati dupa cum urmeaza:
a) unul de catre Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei;
b) unul din partea confederatiilor reprezentative ale sindicatelor;
c) unul din partea asociatiilor reprezentative ale patronatelor;
d) unul din partea Ministerului Sanatatii si Familiei;
e) presedintele Casei Asigurarilor de Sanatate a Ministerului Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei.
(3) Consiliul de administratie al Casei Asigurarilor de Sanatate a
Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoresti se
constituie potrivit dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 56/1998, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 458/2001.
(4) Mandatul membrilor consiliilor de administratie ale caselor de
asigurari este de 4 ani. Membrii consiliilor de administratie ale caselor de
asigurari beneficiaza de o indemnizatie lunara de pana la 20% din salariul
directorului general al casei de asigurari respective, in conditiile prezentei
efective la sedintele consiliului de administratie.
(5) Pe perioada mandatului membrii consiliului de administratie pot fi
revocati din functii de catre cei care i-au numit, iar pe functiile ramase
vacante sunt numiti noi membri, pana la expirarea mandatului in curs.
(6) Atributiile consiliilor de administratie ale caselor de asigurari sunt
stabilite de catre CNAS, in concordanta cu prevederile prezentei ordonante de
urgenta.
(7) Consiliul de administratie ia hotarari prin vot, in prezenta a cel
putin doua treimi din numarul membrilor.
(8) Sedintele consiliului de administratie sunt publice, cu exceptia
cazurilor in care membrii consiliului decid prin vot ca acestea sa se
desfasoare cu usile inchise. Problemele legate de buget se vor discuta
intotdeauna in sedinte publice.
Art. 81
(1) Directorii generali ai caselor de asigurari sunt numiti pe baza de
concurs, prin decizie a presedintelui CNAS sau, dupa caz, prin ordin al
ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei, respectiv in
conditiile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 56/1998, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 458/2001. Directorul general devine
membru de drept al consiliului de administratie al casei de asigurari si
presedintele acestuia.
(2) Directorul general al casei de asigurari este ordonator de credite, in
conditiile legii.
(3) Directorul general se numeste pentru un mandat de 4 ani, dupa validarea
concursului, si se suspenda de drept din functiile detinute anterior, cu
exceptia functiilor didactice din invatamantul superior. Directorul general
este salarizat in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
(4) Atributiile principale ale directorului general sunt:
a) aplica normele de gestiune, regulamentele de organizare si de
functionare si procedurile administrative unitare;
b) organizeaza si coordoneaza activitatea de control al executiei
contractelor de furnizare de servicii medicale;
c) organizeaza si coordoneaza activitatea de urmarire si control al colectarii
contributiilor la fond;
d) propune programe de actiuni de imbunatatire a disciplinei financiare,
inclusiv executarea silita, potrivit legii;
e) stabileste modalitatea de contractare, cu respectarea
contractului-cadru;
f) organizeaza impreuna cu alte structuri abilitate controale privind
respectarea drepturilor asiguratilor si propune masuri in caz de nerespectare a
acestora;
g) supravegheaza si controleaza organizarea si functionarea sistemului de
asigurari de sanatate la nivel teritorial si prezinta anual rapoarte, pe care
le da publicitatii;
h) numeste, sanctioneaza si elibereaza din functie personalul casei de
asigurari.
SECTIUNEA a 5-a
Serviciul medical al casei de asigurari
Art. 82
(1) In cadrul CNAS functioneaza serviciul medical, care este condus de un
medic-sef.
(2) La nivelul caselor de asigurari functioneaza un serviciu medical, in
raport cu numarul asiguratilor, care este condus de un medic-sef.
(3) Functia de medic-sef al CNAS si al caselor de asigurari se ocupa prin
concurs organizat de CNAS, in conditiile legii.
(4) Functia de medic-sef al CNAS este echivalenta cu cea de director
general adjunct. Functia de medic-sef al CNAS se salarizeaza potrivit legii.
Art. 83
(1) Serviciul medical al CNAS urmareste interesele asiguratilor cu privire
la calitatea serviciilor acordate de catre furnizorii de servicii medicale,
medicamente si dispozitive medicale aflati in relatii contractuale cu casele de
asigurari.
(2) Criteriile privind acordarea serviciilor medicale pentru asigurati se
elaboreaza de catre serviciul medical al CNAS impreuna cu CMR, se actualizeaza
ori de cate ori este nevoie si se prevad in clauzele contractelor de furnizare
de servicii.
(3) Atributiile serviciului medical sunt stabilite prin statut.
SECTIUNEA a 6-a
Obligatiile caselor de asigurari
Art. 84
Obligatiile CNAS sunt urmatoarele:
a) sa asigure logistica functionarii unitare si coordonate a sistemului
asigurarilor sociale de sanatate;
b) sa urmareasca colectarea si folosirea cu eficienta a fondului;
c) sa foloseasca mijloace adecvate de mediatizare pentru reprezentarea,
informarea si sustinerea intereselor asiguratilor pe care ii reprezinta;
d) sa acopere potrivit principiilor prezentei ordonante de urgenta nevoile
de servicii de sanatate ale persoanelor, in limita fondurilor disponibile.
Art. 85
Obligatiile caselor de asigurari sunt urmatoarele:
a) sa verifice acordarea serviciilor medicale, conform contractelor
incheiate cu furnizorii de servicii medicale;
b) sa deconteze furnizorilor contravaloarea serviciilor medicale
contractate si prestate asiguratilor, in maximum 30 de zile de la data
raportarii, in caz contrar urmand a suporta penalitatile prevazute in contract;
c) sa acorde furnizorilor de servicii medicale sume care sa tina seama si
de conditiile de desfasurare a activitatii in zone izolate, in conditii grele
si foarte grele, pentru care sunt stabilite drepturi suplimentare, potrivit
legislatiei;
d) sa informeze furnizorii de servicii medicale asupra conditiilor de
contractare si a negocierii clauzelor contractuale;
e) sa informeze furnizorii de servicii medicale asupra conditiilor de
furnizare a serviciilor medicale si despre orice schimbare in modul de
functionare si de acordare a acestora, cu cel putin 30 de zile inainte de
aplicarea modificarii;
f) sa asigure confidentialitatea datelor in conditiile prezentei ordonante
de urgenta;
g) sa verifice prescrierea si eliberarea medicamentelor in conformitate cu
reglementarile in vigoare;
h) sa transmita situatiile statistice si alte activitati raportate de
furnizorii de servicii medicale catre institutiile interesate, respectiv
directiilor de sanatate publica si centrelor de statistica, cu respectarea
prevederilor art. 64 alin. (1) lit. k);
i) sa raporteze CNAS, la termenele stabilite, datele solicitate privind
serviciile medicale furnizate, precum si evidenta asiguratilor si a
documentelor justificative utilizate;
j) sa furnizeze, la solicitarea Ministerului Sanatatii si Familiei, prin
directiile de sanatate publica, datele de identificare a persoanelor asigurate,
numai pentru bolile cu declarare nominala obligatorie, conform legislatiei in
vigoare.
CAP. 7
Controlul
SECTIUNEA 1
Controlul de gestiune
Art. 86
Controlul de gestiune al CNAS si al caselor de asigurari se face anual de
catre Curtea de Conturi.
Art. 87
Auditul intern se va exercita conform legii.
SECTIUNEA a 2-a
Controlul serviciilor
Art. 88
CNAS impreuna cu CMR, CFR si OAMR organizeaza controlul serviciilor
medicale care se acorda asiguratilor potrivit prezentei ordonante de urgenta.
SECTIUNEA a 3-a
Controlul Ministerului Sanatatii si Familiei
Art. 89
Ministerul Sanatatii si Familiei, ca autoritate nationala in domeniul
sanatatii publice si ordonator principal de credite, are urmatoarele atributii:
a) asigura, raspunde, coordoneaza si controleaza, dupa caz, organizarea
activitatii de asistenta medicala - primara, secundara si tertiara -, asistenta
de urgenta, curativa, de recuperare medicala, asistenta medicala la domiciliu
care se acorda prin unitatile sanitare publice si private;
b) stabileste principalele obiective de etapa pe termen mediu si lung in
domeniul sanatatii populatiei si al reformei in sistemul sanitar;
c) asigura supravegherea si controlul respectarii legislatiei de catre
toate unitatile publice si private care au responsabilitati in domeniul
sanatatii publice, de personalul din sistemul sanitar, inclusiv de catre
sistemele de asigurari sociale si private, colaborand in acest scop cu CNAS,
CMR, CFR si OAMR, cu autoritatile publice locale si cu alte institutii
abilitate;
d) aplica masurile corespunzatoare in situatiile in care se constata de
catre organele abilitate nerespectarea prevederilor legale.
SECTIUNEA a 4-a
Arbitrajul
Art. 90
(1) CNAS impreuna cu CMR si OAMR organizeaza Comisia centrala de arbitraj
care solutioneaza litigiile dintre furnizorii de servicii medicale si casele de
asigurari.
(2) Comisia centrala de arbitraj este formata din 4 arbitri, dintre care 2
delegati numiti de catre CNAS si cate un delegat numit de CMR si OAMR.
(3) Presedintele Comisiei centrale de arbitraj va fi un arbitru acceptat de
parti.
Art. 91
(1) Arbitrii pot fi medici, juristi sau economisti, acreditati si
inregistrati de Ministerul Sanatatii si Familiei.
(2) Regulamentul de activitate al arbitrilor se elaboreaza de catre CNAS,
impreuna cu CMR si OAMR, si se avizeaza de catre Ministerul Justitiei.
Art. 92
Hotararile Comisiei centrale de arbitraj sunt obligatorii pentru toate
partile ale caror litigii se solutioneaza de catre aceasta si se completeaza in
mod corespunzator cu prevederile Codului de procedura civila.
CAP. 8
Raspunderi si sanctiuni
Art. 93
Incalcarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta atrage raspunderea
materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
SECTIUNEA 1
Infractiuni
Art. 94
Fapta persoanei care dispune utilizarea in alte scopuri sau nevirarea la
fond a contributiei retinute de la asigurati constituie infractiunea de
deturnare de fonduri si se pedepseste conform prevederilor art. 302^1 din Codul
penal.
Art. 95
Completarea declaratiei prevazute la art. 8 alin. (2) cu date nereale,
avand ca efect denaturarea evidentelor privind asiguratii, stadiul de cotizare
sau contributiile fata de fond, constituie infractiunea de fals intelectual si
se pedepseste conform prevederilor art. 289 Cod penal.
SECTIUNEA a 2-a
Contraventii
Art. 96
Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) nedepunerea la termen a declaratiei prevazute la art. 8 alin. (2);
b) nevirarea contributiei datorate conform art. 52 alin. (1) de catre
persoanele fizice si juridice angajatoare;
c) refuzul de a pune la dispozitie organelor de control ale caselor de
asigurari documentele justificative si actele de evidenta necesare in vederea
stabilirii obligatiilor la fond;
d) refuzul de a pune la dispozitie organelor de control ale caselor de
asigurari documentele financiar-contabile justificative si actele de evidenta
financiar-contabila privind modul de utilizare a sumelor decontate din fond.
Art. 97
Contraventiile prevazute la art. 96 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cele prevazute la lit. a) si c), cu amenda de la 5.000.000 lei la
10.000.000 lei;
b) cele prevazute la lit. b) si d), cu amenda de la 30.000.000 lei la
50.000.000 lei.
Art. 98
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
organele de control ale caselor de asigurari.
Art. 99
Amenzile contraventionale aplicate conform prezentei ordonante de urgenta
constituie venituri la fond.
Art. 100
(1) Contraventiilor prevazute la art. 96 le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare.
(2) Contravenientul poate achita, pe loc sau in termen de cel mult 48 de
ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data
comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute la art. 97,
agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.
(3) Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta referitoare la obligatiile
fata de fond se completeaza cu prevederile Legii nr. 87/1994 pentru combaterea
evaziunii fiscale.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 101
(1) Organele de conducere ale CNAS si ale caselor de asigurari se
constituie in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta.
(2) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta vor fi organizate concursurile pentru ocuparea functiei de
director general al CNAS si de presedinte - director general al caselor de
asigurari.
(3) Pana la ocuparea prin concurs a functiilor prevazute la alin. (2)
atributiile functiilor respective vor fi indeplinite de cei aflati in functia
de director general al CNAS, precum si de director general al casei de
asigurari respective la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta.
Art. 102
(1) Membrii Consiliului de administratie al CNAS si ai consiliilor de
administratie ale caselor de asigurari, precum si personalul angajat al acestor
case de asigurari, indiferent de nivel, nu pot detine functii de conducere in
cadrul Ministerului Sanatatii si Familiei, directiilor de sanatate publica,
unitatilor sanitare, cabinetelor medicale, functii alese sau numite in cadrul
CMR, colegiilor judetene ale medicilor, respectiv al municipiului Bucuresti,
CFR, colegiilor judetene ale farmacistilor, respectiv al municipiului
Bucuresti, organizatiilor centrale si locale ale OAMR sau functii in cadrul
societatilor comerciale cu profil de asigurari, farmaceutic sau de aparatura
medicala.
(2) Membrii Consiliului de administratie al CNAS si ai consiliilor de
administratie ale caselor de asigurari care, fie personal, fie prin sot, sotie,
afini sau rude pana la gradul al doilea inclusiv, au un interes patrimonial in
problema supusa dezbaterii consiliului de administratie nu pot participa la
dezbaterile consiliului de administratie si nici la adoptarea hotararilor.
(3) Persoanele care la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta se afla in una dintre incompatibilitatile prevazute la alin. (1) vor
opta pentru una dintre functiile ocupate in termen de 30 de zile.
(4) Consiliile judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, vor asigura numirea persoanelor desemnate in adunarea
reprezentantilor. La nivel national intrunirea adunarii reprezentantilor va fi
asigurata de catre CNAS.
(5) In cazul in care consiliile judetene, respectiv Consiliul General al
Municipiului Bucuresti, nu pot desemna prin vot delegati in adunarea
reprezentantilor, presedintii consiliilor judetene numesc persoanele in cauza
in termen de 5 zile de la data sedintei organizate in acest scop de consiliul
judetean.
Art. 103
(1) CNAS gestioneaza si administreaza bunurile mobile si imobile dobandite,
in conditiile legii, din activitati proprii, subventii, donatii sau din alte
surse.
(2) Autoritatile publice centrale sau locale pot transmite, in conditiile
prevazute de lege, bunuri mobile si imobile in administrarea CNAS si a caselor
de asigurari.
Art. 104
Structurile actuale de asigurari de sanatate apartinand ministerelor si
institutiilor centrale cu retele sanitare proprii isi adapteaza organizarea si
functionarea la prevederile prezentei ordonante de urgenta, cu pastrarea
specificului activitatii acestor autoritati publice, in termen de 30 de zile de
la data intrarii in vigoare a acesteia.
Art. 105
In teritoriile neacoperite cu medici sau cu personal sanitar, pentru
asigurarea serviciilor medicale consiliile locale pot acorda stimulente in
natura si in bani.
Art. 106
Persoanele care prin faptele lor aduc prejudicii sau daune sanatatii altei
persoane raspund potrivit legii si sunt obligate sa suporte cheltuielile
ocazionate de asistenta medicala acordata. Sumele reprezentand aceste
cheltuieli vor fi recuperate prin grija caselor de asigurari si constituie
venituri ale fondului.
Art. 107
Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia prevederilor art. 6 alin.
(1) lit. e) si h), art. 50 alin. (2) si (3), art. 51 alin. (2) si (3), art. 53
alin. (2) si (3), art. 54 alin. (2) si (3), art. 56 si art. 59 alin. (1),
referitoare la reducerea contributiei de asigurari sociale de sanatate si
scutirea de la obligatia platii acesteia de catre unele categorii de persoane,
care intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2003.
Art. 108
(1) Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga
Legea asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 178 din 31 iulie 1997, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare.
(2) Pana la data de 1 ianuarie 2003 raman aplicabile prevederile Legii nr.
145/1997 referitoare la colectarea si utilizarea fondurilor de asigurari
sociale de sanatate.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
p. Ministrul apararii nationale,
George Cristian Maior,
secretar de stat
Ministru de interne,
Ioan Rus
p. Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Traian Panait,
secretar de stat
p. Ministrul justitiei,
Alexe Ivanov Costache,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
p. Ministrul muncii
si solidaritatii sociale,
Ion Giurescu,
secretar de stat