ORDONANTA Nr. 44 din 29 ianuarie 2004
privind integrarea sociala a strainilor care au dobandit o forma de protectie
in Romania
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 93 din 31 ianuarie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 1
pct. IV.2 din Legea nr. 559/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prin prezenta ordonanta se urmareste facilitarea integrarii sociale a
strainilor care au dobandit o forma de protectie in Romania, prin asigurarea
accesului la urmatoarele drepturi: dreptul la un loc de munca, dreptul la o
locuinta, dreptul la asistenta medicala si asistenta sociala, asigurari
sociale, dreptul la educatie, precum si, prin derularea de activitati specifice
de acomodare culturala, consiliere si invatare a limbii romane, reunite in
programe de integrare.
Art. 2
In intelesul prezentei ordonante, expresiile de mai jos se definesc dupa
cum urmeaza:
a) strainii care au dobandit o forma de protectie in Romania sunt strainii
carora li s-a acordat una dintre formele de protectie prevazute la art. 1 lit.
a) si b) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul
refugiatilor in Romania, aprobata cu modificari prin Legea nr. 323/2001, cu
modificarile si completarile ulterioare;
b) integrarea sociala reprezinta procesul de participare activa a strainilor
care au dobandit o forma de protectie in Romania la viata economica, sociala si
culturala a societatii romanesti, in vederea prevenirii si combaterii
marginalizarii sociale a acestora;
c) programele de integrare sunt ansambluri de masuri si activitati necesare
facilitarii integrarii sociale a strainilor care au dobandit o forma de
protectie in Romania, desfasurate, la cererea acestora, prin cooperarea
institutiilor publice, a comunitatilor locale si a organizatiilor
neguvernamentale care desfasoara activitati in acest domeniu, sub coordonarea
Oficiului National pentru Refugiati din cadrul Ministerului Administratiei si
Internelor.
Art. 3
Programele de integrare a strainilor care au dobandit o forma de protectie
in Romania se stabilesc si se implementeaza, pe baza nevoilor beneficiarilor,
fara discriminare si cu respectarea specificului cultural al acestora.
CAP. 2
Accesul la drepturile sociale
SECTIUNEA 1
Accesul la un loc de munca si la o locuinta
Art. 4
Strainii care au dobandit o forma de protectie in Romania beneficiaza de
acces pe piata fortei de munca, in conditiile stabilite de lege pentru
cetatenii romani, precum si de conditii de munca echivalente celor stabilite de
lege pentru cetatenii romani.
Art. 5
(1) Strainii care au dobandit o forma de protectie in Romania au acces la
sistemul asigurarilor pentru somaj, la masurile de prevenire a somajului si la
masurile pentru stimularea ocuparii fortei de munca, in conditiile stabilite de
lege pentru cetatenii romani.
(2) Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca dispune masurile
necesare pentru adaptarea serviciilor oferite la nevoile specifice
beneficiarilor programelor de integrare.
Art. 6
Strainii care au dobandit o forma de protectie in Romania au acces la
dobandirea unei locuinte in conditiile stabilite de lege pentru cetatenii
romani.
SECTIUNEA a 2-a
Accesul la asistenta medicala, la sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale si la sistemul national de asistenta sociala
Art. 7
Strainii care au dobandit o forma de protectie in Romania au acces la
asistenta medicala in aceleasi conditii stabilite de lege pentru cetatenii
romani.
Art. 8
Strainii care au dobandit o forma de protectie in Romania au acces la
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si la sistemul
national de asistenta sociala, in conditiile prevazute de lege pentru cetatenii
romani.
SECTIUNEA a 3-a
Accesul la sistemul de invatamant
Art. 9
Accesul strainilor care au dobandit o forma de protectie in Romania la
toate formele de invatamant se realizeaza in conditiile stabilite de lege
pentru cetatenii romani.
Art. 10
(1) In vederea integrarii in sistemul de invatamant romanesc, minorii care
au dobandit o forma de protectie in Romania beneficiaza pe durata unui an
scolar de un curs gratuit de initiere in limba romana.
(2) In perioada urmarii cursului de initiere in limba romana minorii care
au dobandit o forma de protectie in Romania participa gratuit, in cadrul
unitatilor scolare, la activitati didactice cu caracter teoretic, practic si
recreativ, fara ca prezenta lor sa fie inregistrata in documente oficiale.
(3) La finalul cursului de initiere in limba romana o comisie de evaluare,
ale carei componenta si functionare se stabilesc prin ordin al ministrului
educatiei, cercetarii si tineretului, apreciaza nivelul de cunoastere a limbii
romane si stabileste inscrierea minorilor care au dobandit o forma de protectie
in Romania in anul de studiu corespunzator.
Art. 11
(1) Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului si Ministerul Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei asigura, la cerere, recunoasterea diplomelor,
atestarea studiilor si calificarilor din tara de origine, in conditiile
stabilite de legea romana.
(2) Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului si Ministerul Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei vor elabora metodologia de recunoastere a
diplomelor, precum si de atestare a studiilor si calificarilor din tarile de
origine ale strainilor care au obtinut o forma de protectie in Romania, care va
fi aprobata prin hotarare a Guvernului.
Art. 12
Minorii care au dobandit o forma de protectie in Romania beneficiaza de
alocatia de stat pentru copii, in aceleasi conditii stabilite de lege pentru
copiii romani.
SECTIUNEA a 4-a
Accesul la activitatile specifice de acomodare culturala, consiliere si
invatare a limbii romane
Art. 13
(1) Oficiul National pentru Refugiati organizeaza sesiuni de acomodare
culturala si activitati de consiliere, avand ca scop familiarizarea persoanelor
adulte care au dobandit o forma de protectie in Romania cu traditiile,
obiceiurile si specificul societatii romanesti.
(2) Oficiul National pentru Refugiati poate colabora cu alte institutii
publice si organizatii neguvernamentale in vederea organizarii si desfasurarii
sesiunilor de acomodare culturala si a activitatilor de consiliere.
Art. 14
(1) Strainii adulti care au dobandit o forma de protectie in Romania
beneficiaza de cursuri gratuite de invatare a limbii romane, organizate de
structurile specializate din Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului,
in colaborare cu Oficiul National pentru Refugiati.
(2) Oficiul National pentru Refugiati pune la dispozitie spatiile necesare
organizarii si desfasurarii cursurilor prevazute la alin. (1), in masura
resurselor disponibile.
(3) Personalul calificat necesar pentru desfasurarea cursurilor de invatare
a limbii romane pentru adulti si a anului pregatitor pentru minori, precum si
pregatirea adecvata a acestuia se asigura de Ministerul Educatiei, Cercetarii
si Tineretului.
(4) Modul de organizare, durata si programa cursurilor de invatare a limbii
romane vor fi reglementate prin metodologii elaborate si aprobate de catre
Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului.
(5) La terminarea cursurilor pregatitoare de invatare a limbii romane
Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului elibereaza, gratuit, documente
care sa ateste faptul ca persoana respectiva a absolvit aceste cursuri, precum
si nivelul cunostintelor dobandite.
CAP. 3
Protocolul de participare la programele de integrare, cazarea si ajutorul
financiar
Art. 15
Strainii care au dobandit o forma de protectie in Romania sunt inclusi in
programele de integrare, pe baza cererilor individuale si conform unui protocol
incheiat intre persoana care solicita includerea in programul de integrare si
Oficiul National pentru Refugiati, denumit in continuare protocol.
Art. 16
Cererea de participare la programul de integrare se depune la sediul
Oficiului National pentru Refugiati, in termen de 30 de zile de la dobandirea
formei de protectie sau de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante,
in cazul strainilor care au dobandit o forma de protectie anterior acestei date
si care nu au beneficiat de programe de integrare.
Art. 17
Dupa inregistrarea cererii, strainul care solicita admiterea in programele
de integrare este intervievat de personalul desemnat al Oficiului National
pentru Refugiati, ocazie cu care se intocmeste o fisa de evaluare a nevoilor
individuale, in vederea stabilirii tipului de asistenta sau a activitatilor
necesare pentru integrarea sociala a celui in cauza.
Art. 18
(1) Pe baza fisei de evaluare se intocmeste un plan individual de masuri in
vederea integrarii, denumit in continuare plan individual, ce cuprinde
obiectivele stabilite pentru beneficiar, termenele de realizare, activitatile
necesare pentru atingerea obiectivelor, persoanele, institutiile si/sau
organizatiile responsabile, care se comunica beneficiarului si a carui
implementare este monitorizata de personalul desemnat al Oficiului National
pentru Refugiati.
(2) Activitatile ce pot fi incluse, singure sau cumulat, in cadrul planului
prevazut la alin. (1) sunt, in principal, urmatoarele:
a) activitati de consiliere si sprijin pentru asigurarea accesului la
drepturile enumerate la art. 1;
b) sesiuni de acomodare culturala;
c) cursuri de invatare a limbii romane.
Art. 19
(1) Protocolul prevazut la art. 15 cuprinde: datele de identificare a
partilor, drepturile si obligatiile fiecarei parti, perioada de implementare a
planului de masuri si conditiile de prelungire a acesteia, situatiile in care
inceteaza sau se modifica aplicarea masurilor prevazute in planul individual.
(2) La protocol se anexeaza fisa de evaluare si planul individual.
Art. 20
(1) Durata aplicarii planului individual este de pana la 6 luni de la data
semnarii protocolului sau de la data prevazuta in protocol.
(2) La cererea motivata a beneficiarului si pe baza evaluarii situatiei la
incheierea perioadei prevazute la alin. (1), Oficiului National pentru
Refugiati poate aproba prelungirea cu cel mult 6 luni a duratei de aplicare a
planului individual.
Art. 21
(1) Persoanele care participa la programele de integrare si care nu au
mijloace de intretinere pot beneficia, la cerere, de cazare in spatiile special
destinate acestui scop, care se afla in administrarea Ministerului
Administratiei si Internelor, in limita locurilor disponibile.
(2) Cazarea in spatiile prevazute la alin. (1) poate fi facuta pentru o
perioada de pana la 6 luni, cu posibilitatea prelungirii cu inca 6 luni pentru
motive bine intemeiate, cu aprobarea conducerii Oficiului National pentru
Refugiati, fara a se depasi perioada de implementare a programului de
integrare.
(3) Oficiul National pentru Refugiati, in cadrul unor programe derulate in
comun cu autoritatile administratiei publice locale si cu organizatiile
neguvernamentale, poate pune la dispozitie spatii suplimentare de cazare
persoanelor care participa la programele de integrare. In acest sens Oficiul
National pentru Refugiati poate incheia conventii de colaborare cu autoritatile
administratiei publice locale si cu organizatiile neguvernamentale, in
conditiile legii.
(4) Cazarea in spatiile prevazute la alin. (1) si (2) se face pe baza
platii unei chirii, stabilita la nivel local pentru spatiile de locuit aflate
in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, si a
cheltuielilor de intretinere.
Art. 22
(1) Strainii care au dobandit protectie umanitara conditionata beneficiaza,
in aceleasi conditii cu strainii care au obtinut statutul de refugiat in
Romania, de ajutorul rambursabil prevazut la art. 23 alin. (1) lit. n) din
Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, aprobata cu modificari prin Legea nr.
323/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Strainii care au dobandit o forma de protectie in Romania, participanti
in programul de integrare, care nu indeplinesc conditiile pentru a beneficia de
ajutorul rambursabil si care nu au mijloace de intretinere, sunt sprijiniti in
vederea indeplinirii conditiilor legale pentru obtinerea venitului minim
garantat.
(3) Continutul dosarului necesar obtinerii venitului minim garantat se
stabileste tinandu-se cont de specificul situatiei in care se afla strainii
care au dobandit o forma de protectie in Romania.
(4) Pana in prima luna de plata a ajutorului rambursabil sau a ajutorului
social, strainii care au dobandit o forma de protectie in Romania si care nu au
mijloace de intretinere beneficiaza din partea Oficiului National pentru
Refugiati de un ajutor material in cuantum egal cu cel acordat solicitantilor
de azil, in limita fondurilor disponibile.
Art. 23
(1) Strainii care au dobandit o forma de protectie in Romania dupa semnarea
protocolului au in principal urmatoarele obligatii:
a) sa participe in mod regulat la activitatile stabilite in planul individual;
b) sa depuna eforturi pentru parcurgerea tuturor etapelor programului de
integrare, potrivit protocolului semnat;
c) sa respecte normele de disciplina, conduita si cele stabilite de
conducatorii cursurilor, precum si regulamentele interne ale centrelor de
cazare;
d) sa informeze Oficiul National pentru Refugiati asupra oricarei schimbari
de natura sa afecteze prezenta la activitatile de integrare.
(2) Nerespectarea obligatiilor prevazute la alin. (1) atrage incetarea
aplicarii uneia sau mai multor masuri prevazute in planul individual, inclusiv
retragerea dreptului la cazare si a ajutorului material prevazut la art. 22
alin. (4).
CAP. 4
Rolul institutiilor statului si al autoritatilor administratiei publice
locale
SECTIUNEA 1
Rolul Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca
Art. 24
Strainii care participa in programul de integrare se inregistreaza ca
persoane in cautarea unui loc de munca la Agentia Nationala pentru Ocuparea
Fortei de Munca, in termen de 30 zile de la semnarea protocolului.
Art. 25
In vederea realizarii masurilor pentru stimularea ocuparii fortei de munca,
Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca are obligatia de a intocmi,
pentru fiecare persoana inscrisa in programul de integrare si inregistrata ca
persoana in cautarea unui loc de munca, planul individual de mediere,
colaborand cu Oficiul National pentru Refugiati in ceea ce priveste profilul
cultural, educational si familial al unei astfel de persoane.
Art. 26
Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca are obligatia de a
identifica la angajatori locurile de munca vacante si de a le face cunoscute
persoanelor incluse in programul de integrare, inregistrate ca persoane in
cautarea unui loc de munca.
Art. 27
(1) Persoanele incluse in programul de integrare nu pot refuza fara un
motiv temeinic un loc de munca, participarea la masuri pentru stimularea
ocuparii fortei de munca ori la programe de formare profesionala, oferite de
Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, si sunt obligate sa respecte
decizia Oficiului National pentru Refugiati in legatura cu comunitatea locala
in care urmeaza sa primeasca un loc de munca si sa isi stabileasca resedinta.
(2) In cazul in care nu se respecta dispozitiile alin. (1), asistenta
oferita de Oficiul National pentru Refugiati in vederea integrarii inceteaza.
SECTIUNEA a 2-a
Rolul autoritatilor administratiei publice locale
Art. 28
Dupa incheierea programului de integrare sau in momentul identificarii unui
loc de munca, Oficiul National pentru Refugiati indruma persoana asistata catre
comunitatea in care exista locuri de munca vacante si o informeaza cu privire
la modalitatea de a obtine o locuinta sociala, in conditiile legii.
Art. 29
(1) Autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a asigura,
in limita resurselor disponibile, o locuinta sociala persoanelor care au
dobandit o forma de protectie in Romania si care urmeaza sa se mute in
comunitatea respectiva, in aceleasi conditii ca si cetatenilor romani.
(2) In situatia in care autoritatile administratiei publice locale nu pot
asigura o locuinta sociala, beneficiarul formei de protectie poate inchiria o
locuinta in cadrul comunitatii locale respective, pe baza de contract de
inchiriere.
(3) Oficiul National pentru Refugiati subventioneaza chiria locuintei
prevazute la alin. (2) cu pana la 50% din valoarea chiriei, in masura
fondurilor disponibile, pentru o perioada de maximum un an.
Art. 30
Autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a sprijini
accesul strainilor care au dobandit o forma de protectie in Romania la
asistenta sociala si medicala si la educatie, in conditiile legii.
SECTIUNEA a 3-a
Rolul Oficiului National pentru Refugiati
Art. 31
Oficiul National pentru Refugiati din cadrul Ministerului Administratiei si
Internelor coordoneaza activitatea celorlalte institutii ale statului,
autoritati ale administratiei publice locale si organizatii neguvernamentale
implicate in procesul de integrare a strainilor care au dobandit o forma de
protectie in Romania si monitorizeaza cazurile individuale.
Art. 32
(1) In fiecare an, nu mai tarziu de 1 iulie, Oficiul National pentru
Refugiati inainteaza Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului,
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, Agentiei Nationale de
Ocupare a Fortei de Munca, Ministerului Sanatatii, Casei Nationale de Asigurari
de Sanatate si Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si Adoptie o
nota privind numarul de persoane estimat sa beneficieze de activitatile in
vederea integrarii, pentru anul urmator.
(2) Acest numar estimativ poate fi rectificat de catre Oficiul National
pentru Refugiati daca circumstantele datorate evenimentelor din anul urmator
necesita acest lucru.
CAP. 5
Asistenta cazurilor speciale
Art. 33
(1) Prin cazuri speciale, in sensul prezentei ordonante, se intelege
strainii care au dobandit o forma de protectie in Romania si care au potential
redus de autointretinere, generat de factori de natura obiectiva si independent
de vointa sau dorinta acestora.
(2) Sunt considerate cazuri speciale:
a) persoanele cu handicap;
b) persoanele care au atins varsta pensionarii si nu beneficiaza de pensie;
c) minorii neinsotiti;
d) victime ale torturii;
e) familii monoparentale cu copii minori.
Art. 34
(1) Cazurile prevazute la art. 33 alin. (2) lit. a), b), d) si e)
beneficiaza de acelasi regim de protectie prevazut de legislatia in vigoare
pentru cetatenii romani aflati in situatii similare si de asistenta oferita de
institutiile statului cu atributii in aceste domenii.
(2) Oficiul National pentru Refugiati poate oferi cazare in centrele sale
persoanelor vulnerabile prevazute la alin. (1) care nu necesita asistenta
specializata si care nu pot beneficia de o locuinta din partea institutiilor
abilitate, in limita spatiilor si fondurilor disponibile.
(3) Pentru motive bine intemeiate Oficiul National pentru Refugiati poate
aproba prelungirea programului de integrare pentru persoanele prevazute la
alin. (1) si peste limita prevazuta la art. 20.
Art. 35
(1) Pentru minorii neinsotiti care au dobandit o forma de protectie in
Romania se tine cont, in alegerea formei specifice de protectie, de interesul
superior al copilului, care include si mentinerea identitatii culturale.
(2) Minorii neinsotiti care au dobandit o forma de protectie in Romania
sunt inclusi in sistemul de protectie a copilului, conform legislatiei in domeniu.
(3) Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului si Adoptie dispune
masurile necesare pentru adaptarea serviciilor oferite la nevoile specifice
minorilor neinsotiti care au dobandit o forma de protectie in Romania.
CAP. 6
Bugetul
Art. 36
In functie de numarul de persoane estimat in fiecare an, potrivit art. 32
alin. (1), Oficiul National pentru Refugiati propune includerea in buget a
fondurilor necesare desfasurarii activitatilor proprii prevazute de prezenta
ordonanta, pentru integrarea strainilor care au dobandit o forma de protectie
in Romania.
Art. 37
Prevederile art. 36 se aplica in mod corespunzator si Ministerului
Educatiei, Cercetarii si Tineretului, Ministerului Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei si Ministerului Sanatatii.
Art. 38
(1) In vederea desfasurarii in bune conditii a activitatilor prevazute in
programele de integrare, institutiile care au competente, potrivit prezentei
ordonante, in cadrul acestor programe pot sa apeleze la servicii oferite de
interpreti si experti, in conditiile legii.
(2) Plata serviciilor prevazute la alin. (1) se realizeaza, in conditiile
prevazute de lege, din fondurile destinate activitatilor de integrare a
strainilor care au dobandit o forma de protectie in Romania, cuprinse in
bugetele institutiilor respective.
CAP. 7
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 39
(1) Pentru realizarea obiectivelor prezentei ordonante, in cadrul Oficiului
National pentru Refugiati se infiinteaza o structura specializata de integrare.
(2) Atributiile structurii specializate de integrare si organigrama
acesteia se aproba prin ordin al ministrului administratiei si internelor.
Art. 40
Oficiul National pentru Refugiati impreuna cu celelalte institutii publice
competente coopereaza, potrivit competentelor, cu organizatii neguvernamentale
si cu organizatii internationale, pentru identificarea resurselor financiare
suplimentare, necesare derularii programelor de integrare a strainilor care au
dobandit o forma de protectie in Romania.
Art. 41
In masura fondurilor disponibile, Oficiul National pentru Refugiati poate
realiza sau contracta, in conditiile legii, studii cu privire la procesul de
integrare a strainilor care au dobandit o forma de protectie in Romania si
poate promova campanii de informare si sensibilizare a opiniei publice.
Art. 42
La articolul 53 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind
organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 838 din 20 noiembrie
2002, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa alineatul (4) se
introduc doua noi alineate, alineatele (5) si (6), cu urmatorul cuprins:
"(5) Strainii carora li s-a acordat una dintre formele de protectie
prevazute la art. 1 lit. a) si b) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind
statutul si regimul refugiatilor in Romania, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 323/2001, cu modificarile ulterioare, sunt obligati, pentru a obtine
calitatea de asigurat, sa plateasca contributia legala incepand cu data
obtinerii respectivei forme de protectie.
(6) Strainii carora li s-a acordat, anterior intrarii in vigoare a
ordonantei privind integrarea sociala a strainilor care au dobandit o forma de
protectie in Romania, una dintre formele de protectie prevazute la art. 1 lit.
a) si b) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 323/2001, cu modificarile ulterioare, sunt obligati, pentru a obtine
calitatea de asigurat, sa plateasca contributia legala incepand cu data
intrarii in vigoare a ordonantei privind integrarea sociala a strainilor care
au dobandit o forma de protectie in Romania."
Art. 43
Articolul 39 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si
regimul refugiatilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 436 din 3 septembrie 2000, aprobata si modificata prin Legea nr.
323/2001, cu modificarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 39
Ministerul Administratiei si Internelor, prin intermediul Oficiului
National pentru Refugiati, impreuna cu Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale
si Familiei si cu celelalte institutii publice competente, initiaza si
deruleaza, in conditiile legii, programe pentru integrarea sociala a strainilor
care au dobandit una dintre formele de protectie prevazute la art. 1 lit. a) si
b)."
Art. 44
Prezenta ordonanta intra in vigoare la 90 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 45
In vederea aplicarii prezentei ordonante, Ministerul Administratiei si
Internelor, impreuna cu Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei,
Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului si Ministerul Sanatatii,
elaboreaza normele metodologice, care se aproba prin hotarare a Guvernului, in
termen de 90 de zile de la data publicarii prezentei ordonante in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 46
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga Hotararea
Guvernului nr. 1.191/2001 privind aprobarea Programului special pentru
integrarea socioprofesionala a strainilor care au dobandit statutul de refugiat
in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 815 din
18 decembrie 2001.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gabriel Oprea
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat