HOTARARE Nr. 1483 din 9 septembrie 2004
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr.
44/2004 privind integrarea sociala a strainilor care au dobandit o forma de
protectie in Romania
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 863 din 22 septembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 45 din
Ordonanta Guvernului nr. 44/2004 privind integrarea sociala a strainilor care
au dobandit o forma de protectie in Romania, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 185/2004, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr.
44/2004 privind integrarea sociala a strainilor care au dobandit o forma de
protectie in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
93 din 31 ianuarie 2004, aprobata cu modificari prin Legea nr. 185/2004, cu
modificarile ulterioare, prevazute in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Marian Florian Saniuta
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gheorghe Emacu
Ministrul educatiei si cercetarii,
Alexandru Athanasiu
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Dan Mircea Popescu
Ministrul sanatatii,
Ovidiu Brinzan
p. Ministrul finantelor publice,
Maria Manolescu,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 44/2004 privind integrarea sociala a
strainilor care au dobandit o forma de protectie in Romania
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Accesul strainilor care au dobandit o forma de protectie in Romania la
drepturile sociale si participarea acestora la programul de integrare se
desfasoara potrivit dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 privind
statutul si regimul refugiatilor in Romania, cu modificarile si completarile
ulterioare, si ale Ordonantei Guvernului nr. 44/2004 privind integrarea sociala
a strainilor care au dobandit o forma de protectie in Romania, denumita in
continuare ordonanta, respectiv ale prezentelor norme metodologice.
Art. 2
(1) Prin accesul in conditiile stabilite de lege pentru cetatenii romani,
in sensul art. 4 - 9 din ordonanta, se intelege faptul ca strainii care au
dobandit o forma de protectie in Romania beneficiaza de drepturile sociale, cu
indeplinirea conditiilor legale aplicabile cetatenilor romani si pe baza
documentelor de identitate eliberate de Oficiul National pentru Refugiati, a
altor documente eliberate de autoritatile din tarile de origine, iar in lipsa
acestora, pe baza documentelor echivalente eliberate de autoritatile romane
competente.
(2) Oficiul National pentru Refugiati, Ministerul Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei, Ministerul Educatiei si Cercetarii, Ministerul Sanatatii,
Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap, Autoritatea Nationala
pentru Protectia Copilului si Adoptie si alte institutii cu competente in
domeniu stabilesc, in conditiile legii, lista documentelor necesare in vederea
accesului strainilor care au dobandit o forma de protectie in Romania la
drepturile sociale, tinand cont de specificul situatiei strainilor care au
dobandit o forma de protectie in Romania.
CAP. 2
Accesul la drepturile sociale
SECTIUNEA 1
Accesul la un loc de munca si la o locuinta
Art. 3
Strainii care au dobandit o forma de protectie sunt inregistrati ca persoane
in cautarea unui loc de munca la agentia locala pentru ocuparea fortei de munca
ori la punctul de lucru in a carui raza teritoriala isi are resedinta strainul
respectiv.
Art. 4
Prin adaptarea serviciilor oferite de Agentia Nationala pentru Ocuparea
Fortei de Munca la nevoile specifice beneficiarilor programelor de integrare,
in sensul art. 5 din ordonanta, se intelege:
a) utilizarea serviciilor interpretilor si expertilor in activitatile ce
vizeaza cresterea sanselor de ocupare pe piata fortei de munca a strainilor
care participa la programul de integrare, inclusiv in traducerea unor materiale
didactice necesare in formarea profesionala;
b) organizarea de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene
si a municipiului Bucuresti a unor programe de formare profesionala speciale
pentru strainii care au obtinut o forma de protectie in Romania;
c) implicarea Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca in
facilitarea relatiei dintre strainii care participa la programul de integrare
si potentialii angajatori.
Art. 5
Locuintele sociale sunt repartizate strainilor care au dobandit o forma de
protectie in Romania de catre autoritatile administratiei publice locale
competente, pe baza criteriilor de eligibilitate aplicabile cetatenilor romani.
SECTIUNEA a 2-a
Accesul la sistemul de invatamant. Accesul la activitatile specifice de
acomodare culturala, consiliere si invatare a limbii romane
Art. 6
Cursul gratuit de initiere in limba romana pentru minori, precum si cursul
gratuit de invatare a limbii romane pentru adulti se organizeaza de
inspectoratele scolare judetene si al municipiului Bucuresti, dupa
metodologiile aprobate de Ministerul Educatiei si Cercetarii.
Art. 7
(1) Cererile de participare la cursurile mentionate la art. 6 se depun de
catre persoanele interesate la inspectoratele scolare judetene si al
municipiului Bucuresti.
(2) Inspectoratele scolare judetene si al municipiului Bucuresti asigura
inscrierea solicitantilor la cursuri si le comunica acestora unitatea de
invatamant unde vor avea loc aceste cursuri.
Art. 8
(1) In localitatile unde Oficiul National pentru Refugiati sau structurile
sale teritoriale nu au sedii, spatiile necesare pentru desfasurarea cursurilor
gratuite de invatare a limbii romane pentru adulti sunt puse la dispozitie de
catre inspectoratele scolare judetene.
(2) Dotarea spatiilor prevazute la alin. (1), inclusiv rechizitele necesare
desfasurarii cursurilor, se asigura, conform normelor stabilite prin ordin
comun al ministrului administratiei si internelor si al ministrului educatiei
si cercetarii, de catre institutia care a pus la dispozitie aceste spatii.
(3) Manualele necesare desfasurarii cursurilor se asigura de catre
Ministerul Educatiei si Cercetarii, prin inspectoratele scolare judetene si al
municipiului Bucuresti.
Art. 9
Fiecare persoana adulta, participanta in programul de integrare, poate
beneficia saptamanal de doua sesiuni de acomodare culturala de cate doua ore
fiecare, desfasurate in conformitate cu planul individual.
Art. 10
Oficiul National pentru Refugiati poate incheia conventii de parteneriat si
contracte de acordare a serviciilor incluse in programul de integrare cu alte
institutii publice sau cu organizatii neguvernamentale.
CAP. 3
Protocolul de participare in programul de integrare, cazarea si ajutorul
financiar
SECTIUNEA 1
Cererea de participare in programul de integrare, evaluarea nevoilor
individuale si incheierea protocolului de participare in programul de integrare
Art. 11
(1) Cererile de participare in programul de integrare se inainteaza
personal de catre solicitant Oficiului National pentru Refugiati.
(2) In cazul copiilor sub 16 ani, cererea de participare in programul de
integrare se inainteaza de catre reprezentantul legal.
(3) Modelul cererii de participare in programul de integrare, precum si al
protocolului prevazut la art. 15 din ordonanta se aproba de catre seful
Oficiului National pentru Refugiati.
(4) Decizia privind includerea solicitantului in programul de integrare se
ia de catre Oficiul National pentru Refugiati, in termen de 5 zile lucratoare
de la primirea cererii, daca solicitantul indeplineste conditiile prevazute la
art. 16 din ordonanta.
Art. 12
(1) Interviul pentru evaluarea nevoilor individuale in vederea stabilirii
tipului de asistenta sau a activitatilor necesare pentru integrarea sociala are
loc in maximum 30 de zile de la depunerea cererii de participare la programul
de integrare.
(2) Protocolul prevazut la art. 15 din ordonanta se incheie in maximum 30
de zile de la data interviului.
(3) Daca persoana care solicita includerea in programul de integrare refuza
sa semneze protocolul in termenul prevazut la alin. (2), se considera ca aceasta
renunta la program.
(4) Evaluarea nevoilor individuale se realizeaza in stransa legatura cu
evaluarea nevoilor familiei solicitantului.
Art. 13
(1) Decizia asupra cererii de prelungire a duratei de aplicare a planului
individual se ia de catre Oficiul National pentru Refugiati in urma reevaluarii
nevoilor solicitantului de consiliere, acomodare culturala si de invatare a
limbii romane.
(2) La luarea deciziei privind prelungirea aplicarii planului individual se
va tine seama si de activitatea desfasurata de strain in cadrul programului de
integrare, de frecventa participarii, de eforturile depuse de acesta, inclusiv
in vederea gasirii unui loc de munca, si de modul de comportare atat in timpul
cursurilor si al activitatilor vizand facilitarea integrarii, cat si in
societate in general.
SECTIUNEA a 2-a
Dreptul de cazare
Art. 14
(1) Concomitent cu cererea de participare in programul de integrare,
strainul care a obtinut o forma de protectie in Romania si care nu dispune de
mijloace de intretinere poate depune si o cerere de cazare in centrele
administrate de Oficiul National pentru Refugiati.
(2) Solutionarea cererilor de cazare inaintate in conditiile art. 21 din
ordonanta se realizeaza pe baza unei anchete sociale intreprinse de personalul
desemnat de Oficiul National pentru Refugiati.
(3) In cazul familiilor, cererea de cazare este depusa de un membru adult
al familiei.
(4) Prin ancheta sociala prevazuta la alin. (2) se evidentiaza, in
principal:
a) mijloacele de intretinere din momentul obtinerii formei de protectie si
din perioada desfasurarii procedurii de determinare a statutului de refugiat;
b) eforturile depuse de solicitant in vederea gasirii unui loc de munca;
c) comportamentul social atat in centrul de cazare, daca a beneficiat de
cazare, cat si in societate in general;
d) alte informatii despre situatia financiara a solicitantului si a
familiei sale.
(5) Termenul prevazut la art. 21 alin. (2) din ordonanta curge din momentul
finalizarii anchetei sociale.
Art. 15
(1) Pana la finalizarea anchetei sociale, pe baza unei declaratii pe
propria raspundere privind mijloacele de intretinere, strainii care au obtinut
o forma de protectie in Romania si care solicita cazare pe perioada
desfasurarii programului de integrare pot fi cazati din momentul depunerii
cererii de participare la programul de integrare, in limita locurilor
disponibile. In acest scop, intre Oficiul National pentru Refugiati si
solicitant se incheie un contract de inchiriere in care se stabilesc drepturile
si obligatiile partilor, in conditiile legii.
(2) Daca ancheta sociala dovedeste ca strainii care au obtinut o forma de
protectie in Romania si au solicitat cazare pe perioada desfasurarii
programului de integrare au suficiente mijloace de intretinere, Oficiul
National pentru Refugiati reziliaza contractul de inchiriere prevazut la alin.
(1).
(3) De prevederile alin. (1) pot beneficia strainii care au dobandit o
forma de protectie in Romania dupa intrarea in vigoare a ordonantei, precum si
strainii care, la data intrarii in vigoare a acesteia, beneficiau de drept de
cazare in centrele administrate de Oficiul National pentru Refugiati.
(4) Cazarea in centrele administrate de Oficiul National pentru Refugiati
se face pe baza platii unei chirii stabilite prin ordin al ministrului
administratiei si internelor, ce are la baza chiria stabilita la nivel local
pentru spatiile de locuit aflate in proprietatea statului sau a unitatilor
administrativ-teritoriale, si a cheltuielilor de intretinere.
Art. 16
Autoritatile administratiei publice locale pot pune la dispozitie spatiile
prevazute la art. 21 alin. (3) din ordonanta pe baza platii unei chirii
stabilite la nivel local pentru spatiile de locuit aflate in proprietatea
statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale.
SECTIUNEA a 3-a
Ajutorul financiar
Art. 17
Acordarea ajutorului rambursabil se face dupa procedura prevazuta in
Normele metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 privind
statutul si regimul refugiatilor in Romania, aprobate prin Hotararea Guvernului
nr. 622/2001.
Art. 18
(1) Ajutorul material prevazut la art. 22 alin. (4) din ordonanta se acorda
strainilor care participa in programul de integrare si care nu au mijloace de
intretinere, numai pentru primele doua luni de la data obtinerii formei de
protectie.
(2) Prin ajutor material in cuantum egal cu cel acordat solicitantilor
statutului de refugiat se intelege ajutorul prevazut la art. 13 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAP. 4
Rolul institutiilor statului si al autoritatilor administratiei publice
locale si cooperarea interinstitutionala in domeniul integrarii strainilor care
au dobandit o forma de protectie in Romania
SECTIUNEA 1
Rolul Oficiului National pentru Refugiati si cooperarea interinstitutionala
in domeniul integrarii strainilor care au dobandit o forma de protectie in
Romania
Art. 19
(1) In indeplinirea rolului de coordonator al activitatii celorlalte
institutii ale statului, autoritati ale administratiei publice locale si
organizatii neguvernamentale implicate in procesul de integrare a strainilor
care au dobandit o forma de protectie in Romania, Oficiul National pentru
Refugiati:
a) asigura comunicarea intre toate aceste institutii, cu precadere in ceea
ce priveste strainii care participa la programul de integrare;
b) centralizeaza informatiile si datele statistice transmise trimestrial
sau ori de cate ori este nevoie de catre toate institutiile implicate in
integrarea strainilor care au dobandit o forma de protectie.
(2) Prin monitorizarea cazurilor individuale de catre Oficiul National
pentru Refugiati se intelege urmarirea si sprijinirea procesului de integrare
in societatea romaneasca a strainilor care au obtinut o forma de protectie in
Romania, la nivel individual si familial, atat in timpul derularii programului
de integrare, cat si dupa stabilirea acestora in comunitatea locala respectiva.
(3) Oficiul National pentru Refugiati elaboreaza si prezinta Guvernului,
prin intermediul Ministerului Administratiei si Internelor, un raport anual cu
privire la situatia strainilor care au obtinut o forma de protectie in Romania
si face propuneri de imbunatatire a politicilor in domeniul integrarii acestora
in societate.
Art. 20
Elaborarea planului individual de mediere prevazut la art. 25 din ordonanta
se realizeaza de catre agentiile locale de ocupare a fortei de munca, cu
participarea unei persoane desemnate de Oficiul National pentru Refugiati.
Art. 21
Agentiile locale de ocupare a fortei de munca informeaza atat beneficiarii
programului de integrare, cat si Oficiul National pentru Refugiati despre
ofertele de locuri de munca puse la dispozitia acestora.
Art. 22
Oficiul National pentru Refugiati informeaza autoritatile administratiei
publice locale spre care au fost orientati strainii despre aceste persoane,
inclusiv despre drepturile si obligatiile lor in Romania.
Art. 23
Consiliile locale informeaza, la cerere, Oficiul National pentru Refugiati
despre posibilitatea obtinerii unei locuinte sociale de catre strainii care au
obtinut o forma de protectie in Romania si despre valoarea medie a chiriei in
comunitatea respectiva.
Art. 24
(1) In indeplinirea obligatiei prevazute la art. 30 din ordonanta,
autoritatile administratiei publice locale desemneaza un functionar public care
monitorizeaza integrarea strainului in comunitatea respectiva si faciliteaza
accesul acestuia la drepturile sociale.
(2) Functionarul public prevazut la alin. (1) colaboreaza cu Oficiul
National pentru Refugiati in vederea intocmirii planului de asistenta pentru
strainii care au dobandit o forma de protectie in Romania care isi stabilesc
resedinta in comunitatea respectiva.
Art. 25
Prin incetarea asistentei oferite de Oficiul National pentru Refugiati in
vederea integrarii, in sensul art. 27 alin. (2) din ordonanta, se intelege
incetarea furnizarii serviciilor prevazute in planul individual, inclusiv a
cazarii in spatiile prevazute la art. 21 din ordonanta, si a subventionarii
chiriei prevazute la art. 29 alin. (3) din ordonanta.
SECTIUNEA a 2-a
Acordarea subventiilor pentru chiria locuintei
Art. 26
(1) De prevederile art. 29 alin. (3) din ordonanta pot beneficia strainii
care au parcurs programul de integrare si care respecta decizia Oficiului
National pentru Refugiati cu privire la comunitatea locala in care urmeaza sa
primeasca un loc de munca si sa isi stabileasca resedinta.
(2) Pentru a beneficia de prevederile art. 29 alin. (3) din ordonanta
strainul se adreseaza cu o cerere scrisa Oficiului National pentru Refugiati.
Art. 27
(1) Cererea prevazuta la art. 26 este insotita de contractul de inchiriere
inregistrat la administratia locala a finantelor publice, precum si de o
adeverinta din partea organului competent al administratiei publice locale, din
care sa reiasa ca solicitantul nu a refuzat nejustificat o locuinta sociala.
(2) Decizia asupra cererii prevazute la art. 26 se ia de catre Oficiul
National pentru Refugiati pe baza documentelor prevazute la alin. (1) si in
limita chiriei medii din localitatea respectiva, asa cum a fost evaluata de
autoritatile administratiei publice locale, dar nu mai mult de 50% din valoarea
chiriei.
CAP. 5
Asistenta cazurilor speciale
SECTIUNEA 1
Evaluarea, cazarea si includerea in programul de integrare
Art. 28
Oficiul National pentru Refugiati informeaza institutiile cu atributii in
domeniu despre existenta cazurilor speciale pe care acestea urmeaza sa le preia
in asistenta.
Art. 29
(1) Oficiul National pentru Refugiati impreuna cu institutiile competente
evalueaza situatia persoanelor care se incadreaza in categoria cazurilor
speciale si stabileste daca acestea necesita asistenta specializata.
(2) Prin asistenta specializata oferita cazurilor speciale de catre
institutiile care au competente in domeniu se intelege asistenta oferita de
personal pregatit in cadrul centrelor special amenajate pentru astfel de
cazuri.
(3) Cazurile speciale care necesita asistenta specializata din partea
institutiilor care au competente in domeniu sunt preluate de catre acestea
imediat dupa evaluarea prevazuta la alin. (1).
Art. 30
(1) Pana in momentul clarificarii situatiei cazurilor speciale, prin
evaluarea prevazuta la art. 29 alin. (1), persoanele care se incadreaza in
categoria cazurilor speciale beneficiaza de cazare in centrele administrate de
Oficiul National pentru Refugiati, in limita locurilor disponibile.
(2) In sensul art. 34 alin. (2) din ordonanta, pot beneficia de cazare in
unul dintre centrele Oficiului National pentru Refugiati persoanele cu handicap
care se pot ingriji singure, persoanele care au atins varsta pensionarii si nu
beneficiaza de pensie si victimele torturii, daca aceste persoane nu sunt
insotite de cel putin un membru adult al familiei care le poate intretine,
precum si familiile monoparentale cu copii minori.
Art. 31
Cazurile speciale prevazute la art. 33 alin. (2) din ordonanta sunt incluse
in programul de integrare si beneficiaza in paralel de serviciile institutiilor
cu atributii in domeniul asistentei cazurilor speciale.
Art. 32
(1) Cazurile speciale pot fi cazate gratuit in centrele Oficiului National
pentru Refugiati, in conditiile prevazute de art. 34 alin. (2) din ordonanta.
(2) Situatiile cazurilor speciale care nu necesita asistenta specializata
si primesc cazare din partea Oficiului National pentru Refugiati se evalueaza
de catre Oficiul National pentru Refugiati la fiecare 6 luni, in scopul
determinarii necesitatii de prelungire a asistentei oferite.
SECTIUNEA a 2-a
Asistenta minorilor neinsotiti
Art. 33
(1) Oficiul National pentru Refugiati informeaza Autoritatea Nationala
pentru Protectia Copilului si Adoptie despre existenta minorilor neinsotiti
care au primit o forma de protectie in Romania.
(2) Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului si Adoptie intreprinde
masurile necesare includerii minorilor neinsotiti care au primit o forma de
protectie in Romania in sistemul de protectie a copilului, in termen de 15 zile
de la data instiintarii primite de la Oficiul National pentru Refugiati.
Art. 34
Prin adaptarea serviciilor Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului
si Adoptie la nevoile minorilor neinsotiti care au primit o forma de protectie
in Romania se intelege:
a) pregatirea speciala a personalului din centrele de plasament;
b) utilizarea serviciilor interpretilor si expertilor in activitatile
desfasurate in centrele de plasament;
c) adaptarea conditiilor de cazare la specificul cultural al minorilor
neinsotiti care au primit o forma de protectie in Romania.
Art. 35
Minorii neinsotiti care au primit o forma de protectie in Romania
participa, in paralel cu activitatile desfasurate in centrele de plasament, la
programul de integrare, dupa un plan individual stabilit de Oficiul National
pentru Refugiati in colaborare cu Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului
si Adoptie.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 36
Strainii care, la data intrarii in vigoare a ordonantei, urmeaza programul
special de integrare socioprofesionala in conditiile Hotararii Guvernului nr.
1.191/2001 privind aprobarea Programului special pentru integrarea
socioprofesionala a strainilor care au dobandit statutul de refugiat in Romania
continua programul de integrare in conditiile prezentelor norme metodologice.