HOTARARE Nr. 1191 din 27 noiembrie 2001
privind aprobarea Programului special pentru integrarea socioprofesionala a
strainilor care au dobandit statutul de refugiat in Romania
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 815 din 18 decembrie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 39
din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor
in Romania, aprobata cu modificari prin Legea nr. 323/2001,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Programul special pentru integrarea socioprofesionala a
strainilor care au dobandit statutul de refugiat in Romania, prevazut in anexa
care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministru de interne,
Ioan Rus
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
Ministrul educatiei si cercetarii,
Ecaterina Andronescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
ANEXA 1
PROGRAM
special pentru integrarea socioprofesionala a strainilor care au dobandit
statutul de refugiat in Romania
Art. 1
(1) Prin integrare socioprofesionala, in sensul prezentului program, se
intelege totalitatea masurilor intreprinse de autoritatile romane competente si
de organizatiile neguvernamentale care desfasoara activitati in acest domeniu,
in vederea dobandirii de catre persoanele care au obtinut statutul de refugiat,
cu acordul acestora, a unui loc in societatea romaneasca, precum si a
aptitudinilor si posibilitatilor de intretinere prin mijloace proprii, cu
respectarea drepturilor si libertatilor acestora prevazute de lege.
(2) Includerea refugiatilor in programele de integrare socioprofesionala se
face la cererea expresa a acestora.
Art. 2
Integrarea socioprofesionala presupune adoptarea unor masuri ce vizeaza:
a) acomodarea culturala;
b) invatarea limbii romane;
c) accesul la sistemul national de invatamant din Romania;
d) accesul la sistemul de asigurari sociale de sanatate;
e) accesul liber pe piata fortei de munca si la sistemul de asigurari
sociale;
f) dreptul de cazare.
Art. 3
Acomodarea culturala se realizeaza prin participarea refugiatilor la
actiunile organizate de Oficiul National pentru Refugiati din cadrul
Ministerului de Interne, in colaborare cu organizatiile neguvernamentale
agreate, care au ca scop familiarizarea refugiatilor cu traditiile, obiceiurile
si cu specificul societatii romanesti.
Art. 4
(1) Accesul la invatamantul prescolar si invatamantul obligatoriu al
copiilor strainilor care au dobandit statutul de refugiat in Romania se va
realiza fara perceperea de taxe de scolarizare, in conformitate cu legile statului
roman in vigoare.
(2) Autoritatile romane competente vor lua toate masurile necesare pentru a
asigura formarea initiala si continua a profesorilor care predau limba romana
ca limba oficiala a Romaniei, tinand seama de specificul cultural al copiilor
la care se face referire la alin. (1).
(3) Persoanele adulte care au dobandit statutul de refugiat in Romania pot
beneficia, la cerere, de acces la cursurile de invatare a limbii romane
organizate de Ministerul de Interne, prin Oficiul National pentru Refugiati, in
colaborare cu Ministerul Educatiei si Cercetarii.
(4) Durata si programa cursurilor de invatare a limbii romane, pe categorii
de varsta, se stabilesc de Ministerul Educatiei si Cercetarii.
(5) Atestarea nivelului de cunoastere a limbii romane pentru persoanele
care au urmat cursurile de invatare in acest sens se face la cerere si in
conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Art. 5
(1) Refugiatii au dreptul la invatamant primar si gimnazial, in conditiile
stabilite de lege pentru cetatenii romani, precum si la celelalte forme de
invatamant, in aceleasi conditii stabilite pentru cetatenii straini.
(2) Ministerul Educatiei si Cercetarii stabileste, in baza actelor de
studii prezentate de persoanele care au statut de refugiat in Romania, in
conditiile prevazute la art. 4, nivelul de scolarizare al fiecarui solicitant.
(3) In lipsa actelor de studii Ministerul Educatiei si Cercetarii va
stabili metodologia de verificare globala a cunostintelor, in conformitate cu
normele legale in vigoare, si va stabili nivelul de pregatire si anul de studii
pentru fiecare solicitant.
Art. 6
(1) Refugiatii care realizeaza venituri beneficiaza de asigurari sociale de
sanatate in conditiile stabilite de lege, cu plata contributiei pentru
asigurari sociale de sanatate.
(2) Refugiatii care nu realizeaza venituri beneficiaza de asigurari sociale
de sanatate fara plata contributiei pentru asigurari sociale de sanatate, in
conditiile stabilite de lege pentru cetatenii romani.
(3) Refugiatii beneficiaza de asigurari sociale de sanatate potrivit
prevederilor alin. (1) si in perioada in care primesc ajutorul rambursabil
prevazut la art. 23 alin. (3) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000
privind statutul si regimul refugiatilor in Romania.
Art. 7
(1) In vederea asigurarii protectiei sociale si a accesului liber pe piata
fortei de munca, refugiatul care, din motive obiective, este lipsit de
mijloacele de existenta necesare beneficiaza, la cerere, de:
a) ajutorul rambursabil prevazut la art. 23 alin. (3) lit. a) din Ordonanta
Guvernului nr. 102/2000;
b) ajutor social, in conditiile legii, dupa expirarea perioadei prevazute
la art. 23 alin. (3) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000;
c) acces liber la programele de pregatire, reconversie profesionala si
consiliere in vederea ocuparii unui loc de munca, precum si la orice alte forme
de protectie, in conditiile legii.
(2) Refugiatii beneficiaza de acces liber pe piata fortei de munca, in
conditiile stabilite de lege.
(3) Ministerul de Interne, prin Oficiul National pentru Refugiati, impreuna
cu organizatiile neguvernamentale agreate, in functie de fondurile disponibile,
pot organiza activitati de consiliere a refugiatilor in vederea ocuparii unui
loc de munca.
Art. 8
(1) Refugiatii care nu au mijloace de intretinere pot beneficia, la cerere,
de cazare in spatiile special destinate acestui scop, care apartin Ministerului
de Interne. Autoritatile locale, in cadrul unor programe derulate in comun de
acestea cu Ministerul de Interne, prin Oficiul National pentru Refugiati, si cu
organizatiile neguvernamentale agreate pot pune la dispozitie spatii de cazare
cu aceasta destinatie. In acest sens Ministerul de Interne, prin Oficiul
National pentru Refugiati, poate incheia protocoale sau conventii de colaborare
cu autoritatile locale si organizatiile neguvernamentale agreate.
(2) Cazarea in spatiile apartinand Ministerului de Interne sau puse la
dispozitie de autoritatile locale se face pe baza platii unei chirii stabilite
potrivit legii pentru spatiile de locuit apartinand statului.
(3) Perioada maxima pentru care se poate caza o persoana in conditiile
prevazute la alin. (2) este de un an.
(4) In cazul incapacitatii de munca, al unei boli cronice grave, al unei
familii monoparentale cu mai multi copii sau al batranilor, perioada pentru
care se asigura cazarea se prelungeste pana la incetarea situatiei respective.
(5) Minorii neinsotiti care au dobandit statutul de refugiat beneficiaza de
cazare gratuita in spatiile de cazare prevazute la alin. (1).
(6) Ministerul de Interne repartizeaza spatiul de locuit in functie de
posibilitatile existente.
Art. 9
(1) Oficiul National pentru Refugiati din cadrul Ministerului de Interne va
coordona intreaga activitate de integrare a refugiatilor, sens in care:
a) comunica pana la data de 1 decembrie a fiecarui an sau trimestrial, dupa
caz, Ministerului Educatiei si Cercetarii numarul preconizat de locuri pentru
cursurile de invatare a limbii romane prevazute la art. 4;
b) comunica in termenul prevazut la lit. a), Agentiei Nationale pentru
Ocuparea Fortei de Munca, numarul de persoane estimat pentru accesul la
programele de pregatire si reconversie profesionala;
c) impreuna cu organizatiile neguvernamentale agreate, intocmeste programe
speciale de integrare socioprofesionala pentru strainii care au dobandit
statutul de refugiat, in anumite zone ale tarii, pe care le deruleaza in
cooperare cu autoritatile locale si cu organizatiile neguvernamentale;
d) urmareste modul de derulare a programelor de integrare socioprofesionala
pentru strainii care au dobandit statutul de refugiat si, anual, propune
Guvernului Romaniei masurile necesare de imbunatatire a acestor activitati;
e) anual face propuneri de includere in bugetul Ministerului de Interne a
sumelor necesare pentru buna desfasurare a programelor de integrare
socioprofesionala pentru strainii care au dobandit statutul de refugiat.
(2) In scopul indeplinirii acestor atributii schema Oficiului National
pentru Refugiati se suplimenteaza cu doua posturi de ofiter, prin redistribuire
de la alte unitati ale Ministerului de Interne.
Art. 10
(1) Fondurile necesare actiunilor prevazute la art. 1 se asigura in
conditiile stabilite de lege pentru cetatenii romani.
(2) Se abiliteaza Ministerul Finantelor Publice sa execute corectiile
bugetare in structura bugetului anual al Ministerului Educatiei si Cercetarii,
Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale si al Ministerului de Interne prin
includerea sumelor cu aceste destinatii, pe baza unei metodologii aprobate prin
ordin comun al ministerelor respective.
Art. 11
Refugiatii inscrisi in programele de integrare socioprofesionala au
urmatoarele obligatii:
a) sa participe in mod regulat la activitatile stabilite prin aceste
programe;
b) sa manifeste interes si sa depuna eforturi pentru parcurgerea tuturor
etapelor programului;
c) sa respecte normele de disciplina si conduita prevazute in regulamentele
interne ale centrelor de cazare si cele stabilite de conducatorii cursurilor.
Art. 12
(1) Nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 11 poate atrage excluderea
refugiatului din programul de integrare socioprofesionala.
(2) Refuzul refugiatului de a accepta un spatiu de cazare dintre cele ale
Ministerului de Interne sau dintre cele puse la dispozitie de autoritatile
locale cu aceasta destinatie atrage exonerarea de raspundere a autoritatilor
romane in ceea ce priveste asigurarea unei locuinte.