ORDONANTA Nr. 102 din 31 august 2000
privind statutul si regimul refugiatilor in Romania
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 436 din 3 septembrie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei,
precum si ale art. 1 lit. G pct. 2 din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In conditiile prezentei ordonante, strainilor li se poate acorda una dintre
urmatoarele forme de protectie:
a) statutul de refugiat;
b) protectie umanitara conditionata;
c) protectie umanitara temporara.
Art. 2
(1) Statutul de refugiat se poate acorda la cerere strainului care
dovedeste ca, datorita unei temeri bine intemeiate de a fi persecutat pe
considerente de rasa, religie, nationalitate, apartenenta la un anumit grup
social sau opinie politica, se afla in afara tarii sale de origine si care nu
poate primi sau, datorita acestei temeri, nu doreste protectia acestei tari.
(2) Prin termenul tara de origine, in cazul unei persoane care detine mai
multe cetatenii, se intelege fiecare tara al carei cetatean este, iar in cazul
unei persoane fara cetatenie, tara in care acesta isi are domiciliul.
Art. 3
(1) Statutul de refugiat se acorda, la cerere, si sotiei sau, dupa caz, si
sotului, precum si copiilor minori cu exceptia cazurilor in care persoanele
respective se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 4.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica numai in cazul casatoriilor incheiate
de persoana careia i s-a recunoscut statutul de refugiat in temeiul art. 2
alin. (1) inainte de intrarea pe teritoriul Romaniei.
Art. 4
Nu se acorda statutul de refugiat strainului care:
a) a comis o infractiune contra pacii si omenirii ori o infractiune la care
se refera conventiile internationale la care Romania este parte;
b) a comis o infractiune grava de drept comun in afara Romaniei inainte de
a fi admis pe teritoriul acesteia ca refugiat;
c) a comis fapte care sunt contrare scopurilor si principiilor enuntate in
Carta Organizatiei Natiunilor Unite sau tratatelor si conventiilor
internationale privitoare la refugiati, la care Romania este parte.
Art. 5
Protectia umanitara conditionata se poate acorda strainului care nu
indeplineste conditiile prevazute la art. 2 alin. (1) si care dovedeste ca in
tara sa de origine:
a) a savarsit fapte pentru care risca o condamnare la pedeapsa cu moartea,
cu conditia ca legea tarii sale sa prevada pedeapsa cu moartea pentru acele
fapte si pedeapsa sa ii fie aplicabila;
b) risca sa fie supus la tortura sau tratamente inumane ori degradante;
c) din cauza apartenentei sale la o categorie defavorizata de persoane
poate fi expus unor pericole de natura sa ii aduca atingere vietii,
integritatii corporale ori libertatii sale.
Art. 6
(1) In perioade de conflicte armate, in care Romania nu este angajata, se
poate acorda protectie umanitara temporara persoanelor care provin din zonele
de conflict.
(2) Guvernul stabileste masurile si perioada pentru care se acorda
protectia prevazuta la alin. (1).
CAP. 2
Procedura acordarii statutului de refugiat
SECTIUNEA 1
Procedura ordinara
Art. 7
(1) Pentru acordarea statutului de refugiat in Romania strainul se
adreseaza cu o cerere scrisa, personal, Oficiului National pentru Refugiati din
cadrul Ministerului de Interne sau organelor teritoriale ale Ministerului de
Interne.
(2) Cererea de acordare a statutului de refugiat se depune de indata ce:
a) solicitantul s-a prezentat intr-un punct de control pentru trecerea
frontierei de stat;
b) solicitantul a intrat pe teritoriul Romaniei;
c) au survenit evenimente in tara de origine a solicitantului, care il
determina sa ceara protectie, pentru strainul cu drept de sedere in Romania.
Art. 8
(1) In cazul strainului minor care nu a implinit varsta de 14 ani,
interesele acestuia sunt sustinute de reprezentantul sau legal, iar in lipsa
acestuia i se numeste un reprezentant legal in conformitate cu prevederile
legii romane.
(2) Dupa implinirea varstei de 14 ani minorul poate depune cererea personal
si i se poate numi un reprezentant legal in conditiile prevazute de legea
romana.
(3) Pana la numirea unui reprezentant legal Oficiul National pentru
Refugiati asigura minorului protectia necesara.
Art. 9
(1) Dupa primirea cererii de acordare a statutului de refugiat organul
teritorial al Ministerului de Interne elibereaza solicitantului o adeverinta
provizorie, care tine loc de document temporar de identitate in Romania si
asigura transportul gratuit pana la Oficiul National pentru Refugiati.
(2) In cazul in care cererea a fost depusa la organele teritoriale ale
Ministerului de Interne dintr-un punct de control pentru trecerea frontierei de
stat, organele politiei de frontiera elibereaza documentul prevazut la alin.
(1) numai dupa ce strainul primeste permisiunea de a intra pe teritoriul
Romaniei si asigura transportul gratuit pana la Oficiul National pentru
Refugiati.
(3) In cazul in care cererea a fost depusa la Oficiul National pentru
Refugiati, acesta elibereaza solicitantului un document temporar de identitate.
(4) Daca solicitantul nu dispune de mijloace materiale, Oficiul National
pentru Refugiati ii poate stabili un loc de resedinta si ii asigura asistenta
materiala necesara pentru intretinere pe intreaga durata a procedurii de
acordare a statutului de refugiat.
(5) Pentru motive justificate de interesul public, siguranta nationala,
ordinea publica, protectia sanatatii si moralitatii publice, protectia
drepturilor si libertatilor altor persoane - chiar daca strainul are mijloace
materiale necesare pentru intretinere - Oficiul National pentru Refugiati, pe
toata durata procedurii de acordare a statutului de refugiat, ii poate stabili
un loc de resedinta si poate dispune transportarea lui cu insotitor in acel
loc, la solicitarea autoritatilor competente.
Art. 10
(1) In cazul in care strainul a tranzitat anterior o tara terta sigura si i
s-a oferit deja protectia in acea tara sau a avut ocazia, la frontiera ori pe
teritoriul acesteia, sa contacteze autoritatile pentru a obtine protectie,
Oficiul National pentru Refugiati poate decide retrimiterea strainului in tara
respectiva, fara analizarea pe fond a cererii sale.
(2) Oficiul National pentru Refugiati poate analiza cererea depusa de
strain chiar daca acesta se afla in situatia prevazuta la alin. (1), cu acordul
expres al solicitantului.
Art. 11
Sunt considerate tari terte sigure statele membre ale Uniunii Europene,
precum si alte state stabilite prin ordin al ministrului de interne, la
propunerea Oficiului National pentru Refugiati, cu respectarea urmatoarelor
conditii:
a) pe teritoriile lor viata sau libertatea solicitantului nu este si nu va
fi amenintata, in sensul art. 33 din Conventia privind statutul refugiatilor,
incheiata la Geneva la 28 iulie 1951, la care Romania a aderat prin Legea nr.
46/1991;
b) pe teritoriile lor strainul nu risca sa fie supus torturii sau
tratamentelor inumane ori degradante;
c) in tarile respective strainului i se asigura protectie efectiva
impotriva returnarii in tara de origine, in sensul prevederilor Conventiei
privind statutul refugiatilor, incheiata la Geneva la 28 iulie 1951, precum si
in baza informarilor efectuate de Inaltul Comisariat al Natiunilor Unite pentru
Refugiati cu privire la practica aplicarii principiului nereturnarii.
Art. 12
(1) Intervievarea, analizarea motivelor invocate si decizia asupra
cererilor sunt de competenta Oficiului National pentru Refugiati.
(2) Aceste activitati sunt realizate de functionarii Oficiului National
pentru Refugiati anume desemnati.
(3) Numirea functionarilor se face prin ordin al ministrului de interne.
(4) In procesul decizional functionarii prevazuti la alin. (2) au dreptul
de a consulta experti.
(5) Ministerul Afacerilor Externe furnizeaza periodic materiale de sinteza
referitoare la situatia din tarile de origine ale solicitantilor statutului de
refugiat, precum si raspunsuri la solicitarile punctuale ale Oficiului National
pentru Refugiati, necesare in vederea solutionarii cererilor de acordare a
statutului de refugiat.
(6) Oficiul National pentru Refugiati consulta Ministerul Afacerilor
Externe in vederea stabilirii tarilor unde in general nu exista risc serios de
persecutie si tarilor terte sigure.
Art. 13
(1) Pana la solutionarea cererii sale prin hotarare definitiva si
irevocabila strainul care solicita acordarea statutului de refugiat are
urmatoarele drepturi si obligatii:
a) dreptul de sedere in Romania, pana la expirarea unui termen de 15 zile
de la ramanerea definitiva si irevocabila a hotararii pronuntate asupra cererii
de acordare a statutului de refugiat, cu exceptia cererilor respinse ca evident
nefondate in urma solutionarii acestora in cadrul procedurilor accelerate;
b) dreptul de a fi asistat sau reprezentat de un avocat si de a i se
asigura, in mod gratuit, un interpret, pe intreaga durata a procedurii de
acordare a statutului de refugiat;
c) dreptul de a fi consiliat si asistat de un reprezentant al
organizatiilor neguvernamentale, romane sau straine, in orice faza a procedurii
de acordare a statutului de refugiat;
d) dreptul de a fi informat, intr-o limba pe care o cunoaste, in momentul
depunerii cererii, cu privire la drepturile si obligatiile pe care le are pe
parcursul procedurii de acordare a statutului de refugiat;
e) dreptul la protectia datelor personale si a oricaror alte detalii in
legatura cu cererea sa;
f) dreptul de a i se elibera un document temporar de identitate;
g) dreptul la asigurarea transportului in conditiile prevazute la art. 9
alin. (1) si (2), la asistenta necesara pentru intretinere, in conditiile
prevazute la art. 9 alin. (4), precum si la asistenta medicala primara si
spitaliceasca de urgenta gratuita;
h) obligatia de a prezenta organelor teritoriale ale Ministerului de
Interne, in scris, cererea motivata cuprinzand datele indicate de organul la
care o depune, precum si de a se supune fotografierii si amprentarii;
i) obligatia de a urmari stadiul procedurii si de a declara orice schimbare
de resedinta;
j) obligatia de a preda documentul pentru trecerea frontierei, urmand sa
primeasca documentul prevazut la art. 9 alin. (1);
k) obligatia de a raspunde la solicitarile organelor cu atributii in
domeniul acordarii statutului de refugiat si de a furniza acestora informatii
complete si reale cu privire la persoana si la cererea sa;
l) obligatia de a nu parasi localitatea de resedinta fara autorizarea
Oficiului National pentru Refugiati;
m) obligatia de a se prezenta la examenele medicale ce ii sunt stabilite;
n) obligatia de a respecta legile statului roman, precum si masurile
dispuse de organele romane competente in materie de refugiati.
(2) Solicitantii statutului de refugiat beneficiaza de masa in limita sumei
de 12.000 lei/persoana/zi si de cazare in limita sumei de 8.000
lei/persoana/zi, la cererea acestora, cu incadrarea in creditele bugetare
aprobate cu aceasta destinatie in bugetul Ministerului de Interne.
(3) In cursul executiei bugetului de stat, in functie de posibilitatile
financiare, la o crestere a ratei inflatiei de cel putin 10% fata de ultima
luna cand s-a efectuat o actualizare a cuantumurilor de mai sus, acestea se
majoreaza cu rata inflatiei, prin hotarare a Guvernului.
(4) Daca strainul care solicita acordarea statutului de refugiat este cazat
in centrele de primire si cazare ale Ministerului de Interne, suma prevazuta la
alin. (2) referitoare la cazare nu se acorda.
(5) Sumele necesare transportului gratuit pana la locul de resedinta
prevazut la art. 9 alin. (1) si (2) se asigura din bugetul Ministerului de
Interne.
(6) Fondurile banesti pentru asistenta medicala primara si spitaliceasca de
urgenta gratuita prevazuta la alin. (1) lit. g) se asigura de la bugetul de
stat si se aloca Ministerului de Interne.
Art. 14
(1) In urma analizarii cererii, in termen de 30 de zile de la primirea
acesteia functionarul prevazut la art. 12 alin. (2) poate hotari:
a) acordarea statutului de refugiat;
b) acordarea protectiei umanitare conditionate;
c) respingerea cererii de acordare a statutului de refugiat.
(2) Daca solutionarea cererii necesita o documentare suplimentara, termenul
prevazut la alin. (1) se prelungeste cu cel mult 30 de zile.
(3) Admiterea sau respingerea cererii de acordare a statutului de refugiat
se face prin hotarare, care se comunica de indata, in scris, solicitantului,
prin comunicare directa de catre reprezentantii Oficiului National pentru
Refugiati sau prin trimitere postala la ultima resedinta declarata a acestuia.
(4) Hotararea de acordare a protectiei umanitare conditionate cuprinde si
motivele neacordarii statutului de refugiat.
(5) Hotararea de respingere a cererii de acordare a statutului de refugiat
cuprinde motivele corespunzatoare pentru fiecare forma de protectie prevazuta
la art. 2, 3 sau 5, precum si dispozitia de a parasi teritoriul Romaniei in
termen de 15 zile de la comunicarea hotararii definitive si irevocabile.
Art. 15
(1) Impotriva hotararii prevazute la art. 14 alin. (3) se poate face
plangere in termen de 10 zile de la data primirii dovezii de comunicare sau a
documentului prin care se constata ca solicitantul nu se mai afla la ultima
resedinta declarata.
(2) In cazul minorului care nu a implinit varsta de 14 ani, plangerea se
depune de catre reprezentantul sau legal, iar minorul cu varsta cuprinsa intre
14 si 18 ani poate depune plangere personal sau prin reprezentantul sau legal.
(3) Plangerea se solutioneaza de catre judecatoria in a carei raza
teritoriala isi are sediul Oficiul National pentru Refugiati sau in a carei
raza teritoriala isi are resedinta contestatarul.
(4) Plangerea se depune la Oficiul National pentru Refugiati si va fi
insotita de copia de pe hotararea de respingere a cererii de acordare a unei
forme de protectie.
(5) Plangerea se inainteaza de indata instantei competente, care o va
solutiona in termen de 30 de zile, cu participarea obligatorie a procurorului.
(6) Instanta se pronunta printr-o hotarare motivata.
(7) Impotriva hotararii instantei contestatarul sau procurorul poate declara
recurs in termen de 5 zile de la pronuntare, pentru cei prezenti, sau de la
comunicare pentru cei lipsa.
(8) Recursul se judeca in termen de 30 de zile de la inregistrarea sa,
hotararea pronuntata in recurs fiind definitiva si irevocabila.
(9) Hotararile definitive si irevocabile sunt executorii de drept.
(10) Plangerea, precum si celelalte acte de procedura privind solutionarea
acesteia sunt scutite de taxa de timbru.
Art. 16
(1) Dupa ramanerea definitiva si irevocabila a hotararii instantei prin
care s-a respins plangerea, strainul este obligat sa paraseasca Romania in
termen de 15 zile de la comunicare.
(2) In cazul in care, din motive obiective, strainul nu poate parasi
teritoriul Romaniei in termenul prevazut la alin. (1), Ministerul de Interne
acorda acestuia dreptul de sedere in tara, in conditiile prevazute de
reglementarile legale privind regimul strainilor in Romania.
(3) O noua cerere de acordare a statutului de refugiat poate fi depusa
numai daca a fost pronuntata o hotarare definitiva si irevocabila asupra
cererii anterioare si numai daca sunt indeplinite alternativ urmatoarele
conditii:
a) pe parcursul procedurii de solutionare a cererii anterioare au aparut
elemente noi care nu au putut fi prezentate, din motive neimputabile
solicitantului, cu conditia ca aceste elemente sa nu fie rezultatul unor
actiuni provocate in scopul obtinerii unei forme de protectie din partea
statului roman. Solicitantul este obligat sa faca dovada existentei noilor
motive invocate si a imposibilitatii prezentarii lor cu ocazia solutionarii
cererii anterioare;
b) au survenit transformari de ordin politic, social, militar sau
legislativ in tara de origine, de natura a avea consecinte grave pentru
solicitant.
(4) Solutionarea unei noi cereri depuse in conditiile alin. (3) se face de
catre functionarul prevazut la art. 12 alin. (2), altul decat cel care s-a
pronuntat in cadrul procedurii de solutionare a cererii anterioare.
(5) Hotararea se pronunta in termen de 5 zile, numai in baza noii cereri
depuse, motivate corespunzator, si a documentatiei prezentate anterior de
solicitant si se comunica, in scris, de indata acestuia.
(6) Hotararea prin care se acorda accesul la solutionarea unei noi cereri
de acordare a statutului de refugiat are ca efect si anularea dispozitiei de a
parasi teritoriul Romaniei, prevazuta in hotararea anterioara, solicitantul
urmand sa beneficieze de drepturile prevazute la art. 13.
(7) Impotriva hotararii prin care a fost respinsa ca inadmisibila o noua
cerere de acordare a statutului de refugiat se poate face plangere.
(8) Solutionarea plangerii prevazute la alin. (7) se face potrivit
prevederilor art. 15.
SECTIUNEA a 2-a
Procedura accelerata
Art. 17
(1) Fac obiectul procedurii accelerate:
a) cererile evident nefondate;
b) cererile persoanelor care, prin activitatea ori prin apartenenta lor la
o anumita grupare, prezinta un pericol pentru siguranta nationala ori pentru
ordinea publica in Romania;
c) cererile persoanelor care provin dintr-o tara unde, in general, nu
exista risc serios de persecutie.
(2) De asemenea, pot face obiectul procedurii accelerate si cererile
persoanelor care se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 4.
(3) Cererile de acordare a statutului de refugiat minorilor neinsotiti nu
pot fi solutionate in procedura accelerata.
Art. 18
(1) Cererea pentru acordarea statutului de refugiat este considerata
evident nefondata daca se constata:
a) lipsa de fundament a invocarii unei temeri de persecutie in tara de
origine, in conditiile art. 2 alin. (1);
b) inducerea in eroare, in mod deliberat, a organelor cu competente in
materie de refugiati ori recurgerea in mod abuziv, cu rea-credinta, la
procedura de acordare a statutului de refugiat.
(2) Lipsa de fundament a invocarii unei temeri de persecutie in tara de
origine exista in urmatoarele cazuri:
a) solicitantul nu invoca nici o temere de persecutie in sensul art. 2
alin. (1);
b) solicitantul nu ofera date sau informatii in sensul ca ar fi expus unei
temeri de persecutie ori relatarile sale nu contin detalii circumstantiale sau
personale;
c) cererea este evident lipsita de credibilitate, in sensul ca relatarea
solicitantului este incoerenta, contradictorie sau flagrant neadevarata fata de
situatia din tara sa de origine;
d) solicitantul avea posibilitatea refugiului intern, recunoscuta si de
Inaltul Comisariat al Natiunilor Unite pentru Refugiati.
(3) Inducerea in eroare, in mod deliberat, a organelor cu competente in
materie de refugiati ori recurgerea abuziva la procedura de acordare a
statutului de refugiat exista in toate cazurile in care solicitantul, fara a
oferi o explicatie plauzibila, se afla in una dintre urmatoarele situatii:
a) a depus cererea sub o identitate falsa sau a prezentat documente false
ori falsificate, sustinand ca sunt autentice;
b) dupa depunerea cererii, in mod deliberat a prezentat elemente false in
legatura cu aceasta;
c) cu rea-credinta a distrus, a deteriorat, a aruncat sau a instrainat
documentul pentru trecerea frontierei sau un document relevant pentru cererea
sa, fie pentru a-si stabili o identitate falsa in scopul solicitarii si
acordarii statutului de refugiat, fie pentru a ingreuna solutionarea cererii
sale;
d) in mod deliberat a ascuns faptul ca a mai depus anterior o cerere pentru
acordarea statutului de refugiat in una sau mai multe tari, in special atunci
cand s-a folosit de o identitate falsa;
e) a depus o cerere pentru acordarea statutului de refugiat, cu scopul
evident de a impiedica punerea iminenta in executare a unei masuri dispuse de
autoritatile competente, de scoatere din tara sau de expulzare, desi anterior
dispunerii unei astfel de masuri a avut posibilitatea sa depuna o asemenea
cerere;
f) a incalcat in mod flagrant obligatiile prevazute la art. 13;
g) a depus cererea pentru acordarea statutului de refugiat dupa ce anterior
unei examinari, care contine garantiile procedurale adecvate si in conformitate
cu prevederile Conventiei privind statutul refugiatilor, incheiata la Geneva la
28 iulie 1951, i s-a respins o astfel de cerere intr-o tara terta sigura.
(4) Motivele enumerate la alin. (1) nu pot sa prevaleze temerii bine
intemeiate de persecutie conform art. 2 alin. (1).
Art. 19
(1) Sunt considerate tari in care in general nu exista risc serios de
persecutie, in sensul art. 2 alin. (1), statele membre ale Uniunii Europene,
precum si alte state stabilite, la propunerea Oficiului National pentru
Refugiati, prin ordin al ministrului de interne, pe baza urmatoarelor criterii:
a) numarul cererilor pentru acordarea statutului de refugiat formulate de
cetatenii tarii respective si coeficientii de acordare a acestui statut;
b) situatia respectarii drepturilor fundamentale ale omului;
c) functionarea principiilor democratice, a pluralismului politic si a
alegerilor libere, precum si existenta unor institutii democratice functionale,
care sa asigure garantarea si respectarea drepturilor fundamentale ale omului;
d) existenta unor factori de stabilitate.
(2) Pot fi luate in considerare si alte criterii de evaluare decat cele
prevazute la alin. (1).
(3) Cererea strainului care provine dintr-o tara in care in general nu
exista un risc de persecutie este respinsa ca evident nefondata, cu exceptia
cazului in care situatia de fapt sau dovezile prezentate de solicitant arata
existenta unei temeri bine intemeiate de persecutie in sensul art. 2 alin. (1);
in acest caz solicitantul primeste accesul la procedura prevazuta la art. 7 -
16.
Art. 20
(1) Functionarul prevazut la art. 12 alin. (2), dupa efectuarea interviului
si analizarea motivelor invocate pentru acordarea statutului de refugiat, se
pronunta in termen de 3 zile de la primirea cererii.
(2) In cazul in care a fost pronuntata o hotarare de respingere a cererii
ca evident nefondata sau in temeiul art. 4, termenul de depunere a plangerii
este de 2 zile de la comunicare.
(3) Plangerea este de competenta judecatoriei in a carei raza teritoriala
isi are sediul Oficiul National pentru Refugiati sau in raza careia isi are
resedinta contestatarul.
(4) Instanta solutioneaza plangerea, cu prezenta obligatorie a
procurorului, in termen de 10 zile si pronunta o hotarare motivata.
(5) Hotararea definitiva este executorie de drept.
(6) Impotriva hotararii instantei contestatarul sau procurorul poate
declara recurs in termen de 5 zile de la pronuntare, pentru cei prezenti, sau
de la comunicare, pentru cei lipsa.
SECTIUNEA a 3-a
Procedura in cazul cererilor pentru acordarea statutului de refugiat depuse
in punctele de control pentru trecerea frontierei de stat
Art. 21
(1) Cererea depusa la organele teritoriale ale Ministerului de Interne
dintr-un punct de control pentru trecerea frontierei de stat este inaintata de
indata Oficiului National pentru Refugiati, care o analizeaza si pronunta o
hotarare in termen de 2 zile de la primire.
(2) Functionarul prevazut la art. 12 alin. (2), dupa efectuarea interviului
si analizarea motivelor invocate pentru acordarea statutului de refugiat, in
raport cu datele privind situatia din tara de origine poate hotari:
a) acordarea unei forme de protectie si a dreptului de a intra in Romania,
daca solicitantul se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 2, 3 sau
5;
b) acordarea dreptului de a intra in Romania si de a avea acces la
procedura ordinara de solutionare a cererii sale de acordare a statutului de
refugiat, daca motivele invocate necesita o documentare suplimentara;
c) respingerea cererii.
(3) Impotriva hotararii de respingere a cererii strainul poate depune o
plangere in termen de 2 zile de la comunicare.
(4) Plangerea se depune la Oficiul National pentru Refugiati care o
inainteaza de indata judecatoriei in a carei raza teritoriala isi are sediul.
(5) Instanta solutioneaza plangerea in termen de 5 zile si pronunta o
hotarare motivata, prin care:
a) respinge plangerea pentru cel putin unul dintre motivele prevazute la
art. 18 alin. (1);
b) admite plangerea, dispune ca Oficiul National pentru Refugiati sa
analizeze cererea in procedura ordinara si permite accesul solicitantului in
teritoriu.
(6) In cazul prevazut la alin. (5) lit. a) hotararea este motivata,
definitiva si executorie de drept, putand fi atacata cu recurs in termen de 5
zile de la comunicare.
Art. 22
(1) Strainul care solicita acordarea statutului de refugiat in Romania
ramane in zona de tranzit din punctul de control pentru trecerea frontierei de
stat pana la primirea hotararii de aprobare a intrarii in Romania sau, dupa
caz, pana la ramanerea definitiva si executorie a hotararii de respingere a
cererii pentru acordarea statutului de refugiat, dar nu mai mult de 20 de zile
de la intrarea in zona de tranzit.
(2) Prin zona de tranzit, in sensul prezentei ordonante, se intelege
suprafata situata la frontiera de stat ori in apropierea acesteia, destinata
stationarii persoanelor care nu au primit aprobarea de intrare in teritoriu,
mijloacelor de transport si bunurilor pana la stabilirea regimului lor juridic
la trecerea frontierei de stat. In cazul aeroporturilor internationale, prin
zona de tranzit se intelege suprafata situata intre punctul de
imbarcare/debarcare si locul unde se efectueaza controlul pentru trecerea
frontierei.
(3) Solicitantul statutului de refugiat poate fi cazat in centre speciale
de primire si cazare aflate in apropierea punctelor de control pentru trecerea
frontierei de stat, stabilite prin ordin al ministrului de interne si avand
regimul juridic al zonei de tranzit.
(4) Dupa expirarea termenului prevazut la alin. (1), daca cererea nu este
solutionata printr-o hotarare definitiva si executorie, strainului i se permite
intrarea in tara.
(5) Pe perioada in care se afla in punctul de control pentru trecerea frontierei
de stat solicitantul statutului de refugiat are dreptul la asistenta
juridico-sociala si la ajutoare umanitare din partea organizatiilor
neguvernamentale cu atributii in materie de refugiati, precum si din partea
reprezentantei din Romania a Inaltului Comisariat al Natiunilor Unite pentru
Refugiati si, de asemenea, are drepturile si obligatiile prevazute la art. 13,
cu exceptia celor care intra in contradictie cu prevederile acestei proceduri.
CAP. 3
Drepturile si obligatiile refugiatilor si ale persoanelor care au dobandit
o forma de protectie
Art. 23
(1) Acordarea statutului de refugiat sau a unei alte forme de protectie
confera beneficiarului urmatoarele drepturi:
a) sa ramana pe teritoriul Romaniei si sa obtina documentele corespunzatoare
pentru dovedirea identitatii si pentru trecerea frontierei de stat. Au dreptul
la document pentru trecerea frontierei de stat numai refugiatii si persoanele
carora li s-a acordat protectie umanitara conditionata;
b) sa isi aleaga locul de resedinta si sa circule liber, in conditiile
stabilite de lege pentru straini;
c) sa fie angajat de persoane fizice sau juridice, sa exercite activitati
nesalarizate, sa exercite profesiuni libere, sa efectueze acte si fapte de
comert, precum si alte acte juridice, in conditiile legii;
d) sa isi transfere bunurile pe care le-a introdus in Romania pe teritoriul
unei alte tari, in vederea reinstalarii;
e) sa beneficieze de tratamentul cel mai favorabil stabilit de lege pentru
cetatenii straini, in ceea ce priveste dobandirea proprietatilor mobiliare si
imobiliare;
f) sa beneficieze de protectia proprietatii intelectuale in conditiile
stabilite de lege;
g) sa beneficieze de asigurari sociale, ajutor social si asigurari sociale
de sanatate, in conditiile legii;
h) sa urmeze invatamantul primar si gimnazial, in conditiile stabilite de
lege pentru cetatenii romani, si celelalte forme de invatamant, in aceleasi
conditii stabilite pentru cetatenii straini;
i) sa beneficieze de un tratament egal cu cel acordat cetatenilor romani in
ceea ce priveste libertatea de a practica propria religie si de instruire
religioasa a copiilor sai;
j) sa beneficieze de dreptul la protectia datelor personale si a oricaror
alte detalii in legatura cu cazul sau;
k) sa beneficieze de dreptul la asociere in ceea ce priveste asociatiile cu
scop apolitic si nelucrativ si sindicatele profesionale, in conditiile
prevazute de lege pentru straini;
l) sa aiba acces liber la instantele de judecata si la asistenta
administrativa;
m) sa nu fie expulzat sau returnat, cu exceptia cazurilor impuse de ratiuni
de siguranta nationala sau de ordine publica, iar atunci cand se dispun aceste
masuri, cel in cauza sa nu poata fi trimis in teritorii unde viata sau libertatea
i-ar fi amenintata, pe motive de rasa, religie, nationalitate, apartenenta la
un anumit grup social sau opinii politice.
(2) Minorii neinsotiti care nu au implinit varsta de 18 ani beneficiaza de
aceeasi protectie oferita, in conditiile legii, minorilor romani aflati in
dificultate.
(3) Strainul care a dobandit statutul de refugiat beneficiaza, in plus, de
urmatoarele drepturi:
a) sa primeasca, la cerere, in limitele disponibilitatilor financiare ale
statului, un ajutor rambursabil stabilit la nivelul unui salariu minim brut pe
tara, pentru o perioada de maximum 6 luni, daca, din motive obiective, este
lipsit de mijloacele de existenta necesare. Pentru motive bine intemeiate acest
ajutor poate fi prelungit pentru inca o perioada de cel mult 3 luni;
b) sa beneficieze de cazare, in cazul in care are nevoi speciale, in limita
spatiului disponibil, in centre de cazare a solicitantilor statutului de
refugiat, cu perceperea unei chirii la nivelul celei stabilite pentru spatiile
de locuit, proprietatea statului; minorii neinsotiti vor putea fi cazati fara
perceperea vreunei chirii.
(4) Fondurile banesti necesare in vederea acordarii ajutorului rambursabil
prevazut la alin. (3) lit. a) sunt asigurate din bugetul Ministerului Muncii si
Protectiei Sociale.
Art. 24
Beneficiarul uneia dintre formele de protectie prevazute la art. 2, 3 sau 5
are urmatoarele obligatii:
a) sa respecte Constitutia Romaniei, legile si celelalte acte normative
emise de autoritatile romane;
b) sa aiba o conduita corecta si civilizata, sa respecte masurile stabilite
de organele romane competente in materie de refugiati si sa raspunda la
solicitarile acestora;
c) sa evite provocarea oricaror stari conflictuale sau incidente cu
populatia ori comiterea unor fapte ce pot intra sub incidenta legii penale;
d) sa se supuna regulilor privind regimul juridic al strainilor, in masura
in care legea nu dispune altfel.
Art. 25
(1) Persoana care a dobandit statutul de refugiat are obligatia sa
ramburseze ajutorul primit potrivit art. 23 alin. (3) lit. a), daca a realizat
venituri care permit acest lucru, fara a fi afectata intretinerea sa si a
familiei sale.
(2) Sumele rambursate se fac venit la bugetul de stat.
CAP. 4
Incetarea, retragerea sau anularea unei forme de protectie
Art. 26
(1) Forma de protectie acordata in temeiul art. 2, 3 sau 5 inceteaza in
urmatoarele situatii:
a) beneficiarul formei de protectie a decedat;
b) strainul a dobandit o noua cetatenie si se bucura de protectia statului
al carui cetatean a devenit;
c) strainul a solicitat renuntarea la forma de protectie acordata in
conformitate cu dispozitiile prezentei ordonante.
(2) Functionarul prevazut la art. 12 alin. (2) emite o hotarare
constatatoare privind una dintre situatiile de fapt prevazute la alin. (1).
Art. 27
(1) Statutul de refugiat se retrage strainului care se afla in una dintre
urmatoarele situatii:
a) a solicitat din nou si in mod voluntar protectia tarii a carei cetatenie
o are;
b) dupa ce si-a pierdut cetatenia, a redobandit-o in mod voluntar;
c) s-a restabilit in mod voluntar in tara pe care a parasit-o sau in afara
careia a stat datorita temerii de a fi persecutat;
d) nu mai poate continua sa refuze protectia tarii a carei cetatenie o are
datorita faptului ca imprejurarile in urma carora el a fost recunoscut ca
refugiat au incetat sa existe;
e) in cazul unei persoane fara cetatenie, daca nu mai exista imprejurarile
care au stat la baza acordarii statutului de refugiat si daca este in masura sa
se intoarca in tara in care a avut resedinta obisnuita;
f) daca exista motive justificate de interesul public, siguranta nationala
si ordinea publica.
(2) Prevederile alin. (1) lit. d) nu se aplica persoanei careia i s-a
acordat statutul de refugiat si care din motive imperioase ce se refera la
persecutii anterioare refuza protectia tarii a carei cetatenie o are.
(3) Prevederile alin. (1) lit. e) nu se aplica persoanei careia i s-a
acordat statutul de refugiat si care din motive imperioase ce se refera la
persecutii anterioare refuza sa se intoarca in tara in care in mod obisnuit
avea resedinta.
Art. 28
Protectia umanitara conditionata se retrage strainului in urmatoarele
situatii:
a) au disparut motivele ce au stat la baza acordarii ei;
b) dupa obtinerea ei strainul, prin actiunile sale sau prin apartenenta la
o anumita grupare, reprezinta un pericol pentru siguranta nationala sau ordinea
publica in Romania.
Art. 29
(1) Forma de protectie acordata se anuleaza in urmatoarele situatii:
a) acordarea ei s-a facut in baza unor declaratii false ale solicitantului
sau a fost obtinuta de acesta in mod fraudulos;
b) dupa acordarea formei de protectie s-a descoperit ca strainul se afla in
una dintre situatiile prevazute la art. 4.
(2) Prevederile alin. (1) lit. b) se aplica numai in cazul strainului care
a obtinut statutul de refugiat.
Art. 30
(1) Retragerea si anularea unei forme de protectie se dispun prin hotarare
pronuntata de functionarul prevazut la art. 12 alin. (2), din oficiu sau la
propunerea uneia dintre institutiile cu atributii in domeniul sigurantei
nationale sau ordinii publice.
(2) Aceste masuri nu produc efecte cu privire la membrii de familie ai
persoanei fata de care au fost dispuse.
(3) In functie de motivele care au stat la baza pronuntarii hotararii de
retragere sau de anulare a unei forme de protectie, strainul poate face
plangere impotriva hotararii prevazute la alin. (1), in conditiile prevazute de
prezenta ordonanta in cazul procedurii ordinare sau procedurii accelerate, dupa
cai.
Art. 31
Daca ramane in continuare pe teritoriul Romaniei, persoana careia i s-a
retras ori i s-a anulat forma de protectie acordata se supune prevederilor
legale privind regimul juridic al strainilor in Romania.
CAP. 5
Oficiul National pentru Refugiati
Art. 32
(1) Autoritatea centrala responsabila de implementarea politicilor Romaniei
in domeniul refugiatilor, precum si de aplicarea dispozitiilor prezentei
ordonante este Oficiul National pentru Refugiati din cadrul Ministerului de
Interne, care:
a) are in componenta structuri centrale si teritoriale;
b) beneficiaza de fonduri bugetare proprii, seful sau avand calitatea de
ordonator de credite;
c) poate utiliza fonduri banesti sau bunuri materiale provenite din donatii
si sponsorizari ori obtinute in baza unor acorduri interne sau internationale.
(2) Pentru aplicarea dispozitiilor prezentei ordonante se vor infiinta,
prin ordin al ministrului de interne, in subordinea Oficiului National pentru
Refugiati, centre de primire si cazare a persoanelor solicitante ale statutului
de refugiat si a refugiatilor.
(3) Sumele necesare in vederea acoperirii cheltuielilor ocazionate de
infiintarea, functionarea si intretinerea centrelor de primire si cazare se
suporta din bugetul Ministerului de Interne, in functie de costurile efective,
in limita fondurilor alocate cu aceasta destinatie de la bugetul de stat.
Art. 33
Eliberarea documentelor prevazute la art. 13 lit. f) si a celor prevazute
la art. 23 alin. (1) lit. a) este de competenta Oficiului National pentru
Refugiati.
Art. 34
Organizarea, functionarea si atributiile Oficiului National pentru
Refugiati se vor stabili prin regulament aprobat prin hotarare a Guvernului, in
termen de 60 de zile de la data publicarii prezentului act normativ in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
CAP. 6
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 35
(1) Dispozitiile prezentei ordonante se aplica fara discriminare pe motive
de rasa, religie, tara de origine, cetatenie, handicap.
(2) Solicitantilor statutului de refugiat nu li se aplica sanctiuni penale
pentru motivul intrarii sau sederii ilegale pe teritoriul Romaniei.
Art. 36
Cererilor de acordare a statutului de refugiat sau a unei forme de
protectie in temeiul art. 2, 3 sau 5, depuse inainte de intrarea in vigoare a
prezentei ordonante, li se aplica in continuare dispozitiile Legii nr. 15/1996
privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, cu modificarile
ulterioare.
Art. 37
(1) Statutul personal al strainului care a dobandit o forma de protectie in
temeiul dispozitiilor prezentei ordonante este reglementat de legea tarii de
origine.
(2) Drepturile care decurg din statutul personal, dobandite anterior de
strainul caruia i-a fost acordata o forma de protectie in temeiul dispozitiilor
prezentei ordonante, sunt recunoscute de statul roman, in conditiile legii.
Art. 38
Ministerul de Interne poate aproba refugiatului, in timpul sederii sale pe
teritoriul Romaniei, in functie de gradul integrarii sale in societate,
stabilirea domiciliului in tara, in conditiile reglementarilor legale privind
regimul strainilor in Romania.
Art. 39
Ministerul de Interne, prin intermediul Oficiului National pentru
Refugiati, impreuna cu Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, initiaza si
deruleaza programe speciale, aprobate prin hotarare a Guvernului, pentru
integrarea socioprofesionala a strainilor care au dobandit statutul de
refugiat.
Art. 40
Prezenta ordonanta intra in vigoare in termen de 60 de zile de la data
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 41
In vederea aplicarii prezentei ordonante Ministerul de Interne va elabora
norme metodologice, care vor fi aprobate prin hotarare a Guvernului, in termen
de 60 de zile de la data publicarii prezentului act normativ in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 42
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga Legea nr.
15/1996 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 5 aprilie 1996; Hotararea
Guvernului nr. 1.182/1996 pentru aplicarea Legii nr. 15/1996 privind statutul
si regimul refugiatilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 307 din 26 noiembrie 1996; Hotararea Guvernului nr. 322/2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 179 din 25 aprilie
2000; art. 7 si 8 din Hotararea Guvernului nr. 417/1991 privind constituirea
Comitetului Roman pentru Probleme de Migrari, republicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 248 din 31 octombrie 1995, cu modificarile
ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministru de interne,
Constantin Dudu Ionescu
p. Ministru de stat,
ministrul afacerilor externe,
Eugen Dijmarescu,
secretar de stat
Ministru de stat,
ministrul justitiei,
Valeriu Stoica
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes