LEGE
Nr. 15 din 2 aprilie 1996
privind statutul si regimul refugiatilor in Romania
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 69 din 5 aprilie 1996
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In Romania statutul de refugiat se acorda, la cerere, strainului care
dovedeste ca in tara sa de origine are temeri justificate de a fi persecutat
pentru considerente de rasa, nationalitate, religie, apartenenta la un anumit
grup social sau pentru opiniile sale politice.
Prin termenul tara de origine, in cazul unei persoane care detine mai multe
cetatenii, se intelege fiecare tara al carei cetatean este, iar in cazul unei
persoane fara cetatenie, tara in care aceasta isi are domiciliul.
Strainul care obtine statutul de refugiat in Romania se supune legislatiei
romane si conventiilor internationale referitoare la statutul refugiatilor, la
care Romania este parte.
Art. 2
Statutul de refugiat se poate acorda din considerente umanitare si
strainului care nu indeplineste conditiile prevazute la art. 1 alin. 1.
Art. 3
Statutul de refugiat se acorda, la cerere, si sotiei sau, dupa caz, sotului
si copiilor minori ai refugiatilor, cu exceptia cazurilor in care aceste
categorii de persoane se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 4.
Art. 4
Nu poate fi acordat statutul de refugiat strainului care:
a) a comis o infractiune impotriva pacii sau omenirii ori o infractiune in
sensul conventiilor internationale la care Romania este parte;
b) a comis in Romania, cu intentie, inainte sau dupa solicitarea acordarii
statutului de refugiat, o infractiune pentru care legea prevede o pedeapsa cu
inchisoare mai mare de 3 ani, ori a savarsit, in afara tarii, o infractiune
grava de drept comun;
c) a comis fapte care sunt contrare Cartei Organizatiei Natiunilor Unite
sau tratatelor si conventiilor internationale privitoare la refugiati, la care
Romania este parte;
d) are mai multe cetatenii si, fara un motiv real, bine intemeiat, nu a
solicitat protectia uneia dintre tarile al carei cetatean este;
e) prezinta, prin comportarea sa ori prin apartenenta la o anumita
organizatie sau grupare, o amenintare pentru siguranta nationala sau ordinea
publica in Romania.
Art. 5
In perioada de conflicte armate in care Romania nu este angajata se poate
acorda statutul de refugiat persoanelor care provin din zonele de conflict,
atat cat permit posibilitatile si pe o perioada determinata. Guvernul
stabileste masurile necesare rezolvarii unor asemenea situatii si le supune de
urgenta spre aprobare Parlamentului.
CAP. 2
Procedura acordarii statutului de refugiat
Art. 6
Strainul care solicita acordarea statutului de refugiat in Romania se va
adresa cu o cerere scrisa, motivata, fie unei misiuni diplomatice sau unui
oficiu consular al Romaniei, fie Directiei generale a politiei de frontiera,
straini, probleme de migrari si pasapoarte sau organelor sale teritoriale.
In cazul in care cererea este prezentata la un organ al politiei de
frontiera, strainul este autorizat sa intre in Romania daca poseda documente
pentru trecerea frontierei si viza necesara, iar in lipsa acestora, daca
soseste direct din teritoriul unde viata sau libertatea sa este amenintata in
sensul prevederilor art. 1.
Termenul de depunere a cererii pentru acordarea statutului de refugiat este
de 10 zile de la intrarea in tara, dar nu mai tarziu de expirarea vizei.
Art. 7
In cazul strainului minor, care nu a implinit varsta de 14 ani,
formalitatile pentru acordarea statutului de refugiat vor fi indeplinite de
catre reprezentantul sau legal.
Art. 8
Dupa primirea cererii pentru acordarea statutului de refugiat, Directia
generala a politiei de frontiera, straini, probleme de migrari si pasapoarte
sau organele sale teritoriale examineaza documentul prezentat de solicitant
pentru trecerea frontierei si elibereaza acestuia un act doveditor care tine
loc de document temporar de identitate in Romania.
Cererea pentru acordarea statutului de refugiat, depusa la misiunea
diplomatica sau la oficiul consular al Romaniei in strainatate, se trimite
Directiei generale a politiei de frontiera, straini, probleme de migrari si
pasapoarte, care elibereaza documentul temporar de identitate persoanei in
cauza.
Daca solicitantul nu dispune de mijloace materiale necesare, organul la
care a fost depusa cererea ii stabileste locul de resedinta si ii elibereaza un
document in baza caruia persoana in cauza sa poata calatori gratuit pana la
locul respectiv. In aceasta situatie, pe durata procedurii prevazute pentru
solutionarea cererii pentru acordarea statutului de refugiat, solicitantului i
se asigura asistenta necesara pentru intretinere.
Pentru motive justificate de interesul public, ocrotirea securitatii
nationale, sigurantei publice, mentinerea ordinii publice, protectia sanatatii
si moralitatii publice, protectia drepturilor si libertatilor altor persoane -
chiar daca strainul are mijloacele materiale necesare pentru intretinere -,
organul teritorial al Directiei generale a politiei de frontiera, straini,
probleme de migrari si pasapoarte, la care a fost depusa cererea, poate stabili
acestuia un loc de resedinta si poate dispune transportarea lui cu insotitor in
acel loc.
Art. 9
Intervievarea solicitantului si analizarea motivelor invocate pentru
acordarea statutului de refugiat sunt de competenta unei comisii numite de
Guvern si formate din reprezentanti ai Ministerului de Interne, Ministerului
Afacerilor Externe si Ministerului Muncii si Protectiei Sociale. La lucrarile
comisiei poate asista reprezentantul in Romania al Inaltului Comisariat O.N.U.
pentru Refugiati.
Organele mentionate la art. 6 vor inainta comisiei, in termen de 10 zile,
cererea pentru acordarea statutului de refugiat si actele utile solutionarii
cauzei.
Lucrarile de evidenta si secretariat ale comisiei sunt asigurate de Oficiul
pentru refugiati din cadrul Directiei generale a politiei de frontiera,
straini, probleme de migrari si pasapoarte.
Comisia hotaraste asupra admiterii sau respingerii cererii in termen de 30
de zile de la primirea acesteia.
Art. 10
Strainul care solicita acordarea statutului de refugiat, pana la
solutionarea cererii sale, are urmatoarele obligatii:
a) sa prezinte, in scris, cererea motivata cu datele indicate de organul la
care o depune;
b) sa predea documentul pentru trecerea frontierei, urmand sa primeasca
actul prevazut la art. 8 alin. 1;
c) sa raspunda la chemarile organelor cu atributii in acordarea statutului
de refugiat si sa furnizeze acestora informatii complete si reale cu privire la
persoana si la cererea sa;
d) sa nu paraseasca localitatea de resedinta fara autorizarea organului la
care a depus cererea ori a comisiei prevazute la art. 9;
e) sa se prezinte la examenele medicale ce ii sunt stabilite;
f) sa aiba o conduita corecta si civilizata si sa respecte legile statului
roman si masurile dispuse de organele competente romane in materie de refugiati.
Cetateanul strain, solicitant al statutului de refugiat, pana la
solutionarea cererii, are dreptul la documentul temporar de identitate,
asigurarea transportului pana la locul de resedinta si asistenta necesara
pentru intretinere, in conditiile prevazute la art. 8.
Art. 11
Comisia va respinge cererea pentru acordarea statutului de refugiat, daca
solicitantul:
a) nu indeplineste conditiile prevazute la art. 1 alin. 1;
b) se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 4;
c) nu ofera, cu rea-credinta, toate datele si informatiile necesare
organelor romane competente in solutionarea cererii;
d) incearca sa obtina statutul de refugiat prezentand date sau informatii
eronate;
e) nu respecta obligatiile prevazute la art. 10;
f) are acordat statutul de refugiat de catre o alta tara, fata de care nu
poate invoca aplicarea prevederilor art. 1. alin. 1.
Art. 12
Admiterea sau respingerea cererii pentru acordarea statutului de refugiat
se face prin hotarare motivata, care se comunica de indata solicitantului.
Comunicarea se face in scris.
Art. 13
Hotararea comisiei poate fi atacata cu contestatie de catre titularul
cererii pentru acordarea statutului de refugiat, in termen de 10 zile de la
comunicare.
Contestatia se judeca in procedura de urgenta de catre judecatoria in raza
careia isi are sediul comisia sau de catre judecatoria in a carei raza
teritoriala isi are resedinta contestatarul. Contestatia se judeca in complet
de doi judecatori, cu participarea obligatorie a procurorului.
Impotriva sentintei judecatoriei, contestatarul sau procurorul poate
declara recurs in termen de 5 zile de la pronuntare - pentru cei prezenti la
judecata - sau de la comunicare - pentru cei lipsa. Hotararea pronuntata in
recurs este definitiva si irevocabila.
La cererea contestatarului instanta poate dispune sedinta secreta.
Contestatarul poate fi asistat sau reprezentat de avocat si i se asigura de
catre instanta, in mod gratuit, interpret.
Procedurile prevazute in prezenta lege sunt scutite de taxe de timbru.
Art. 14
Dupa ramanerea definitiva a hotararii prin care s-a respins cererea pentru
acordarea statutului de refugiat persoanei in cauza, daca aceasta ramane in
continuare pe teritoriul Romaniei, i se aplica dispozitiile Legii privind
regimul strainilor in Romania.
O noua cerere pentru acordarea statutului de refugiat poate fi depusa numai
in cazul in care au disparut motivele care au determinat respingerea
solicitarii anterioare.
CAP. 3
Drepturile si obligatiile refugiatilor
Art. 15
Statutul de refugiat confera beneficiarului urmatoarele drepturi:
a) sa ramana pe teritoriul Romaniei si sa obtina documentele
corespunzatoare pentru dovedirea identitatii si pentru trecerea frontierei;
b) sa-si aleaga locul de resedinta si sa circule liber, in conditiile
stabilite de lege pentru straini;
c) sa fie angajat de persoane fizice sau juridice, sa exercite profesiuni
libere, sa efectueze acte de comert si alte acte juridice, in conditiile legii;
d) sa fie salarizat si sa beneficieze de celelalte drepturi materiale ce
decurg din activitatile desfasurate, precum si de asigurari sociale, in
conditiile legii;
e) sa urmeze invatamantul primar in conditiile stabilite de lege pentru
cetatenii romani si celelalte forme de invatamant in aceleasi conditii
stabilite pentru cetatenii straini;
f) sa beneficieze de un tratament la fel de favorabil ca si cel acordat
cetatenilor romani in ceea ce priveste libertatea de a practica propria religie
si de instruire religioasa a copiilor sai;
g) accesul liber la instantele de judecata si la asistenta administrativa;
h) de a nu fi expulzat sau returnat decat pentru ratiuni de siguranta
nationala sau de ordine publica, iar atunci cand se dispun aceste masuri, cel
in cauza nu poate fi trimis in teritorii unde viata sau libertatea i-ar fi
amenintata pe motive de rasa, religie, nationalitate, apartenenta la un anumit
grup social sau opinii politice;
i) sa primeasca, la cerere, in limitele disponibilitatilor financiare ale
statului, un ajutor rambursabil stabilit la nivelul unui salariu minim pe
economie, pentru o perioada de maximum 6 luni, daca, din motive obiective, este
lipsit de mijloacele de existenta necesare. Pentru motive bine intemeiate,
acest ajutor poate fi prelungit pentru inca o perioada de cel mult 3 luni.
Art. 16
Beneficiarul statutului de refugiat are urmatoarele obligatii:
a) sa cunoasca si sa respecte Constitutia Romaniei, legile si celelalte
acte normative emise de autoritatile romane;
b) sa aiba o conduita corecta si civilizata, sa respecte masurile stabilite
de organele competente romane in materie de refugiati si sa raspunda la
solicitarile acestora;
c) sa evite provocarea oricaror stari conflictuale sau incidente cu
populatia, ori comiterea unor acte ce pot aduce atingere legii penale;
d) sa se supuna regulilor privind regimul juridic al strainilor, in masura
in care legea nu dispune altfel;
e) sa ramburseze ajutorul primit potrivit art. 15 lit. i), daca a realizat
venituri care permit acest lucru, fara a fi afectata intretinerea sa si a
familiei sale. Sumele rambursate se fac venit la bugetul de stat.
CAP. 4
Retragerea si anularea statutului de refugiat
Art. 17
Statutul de refugiat va fi retras strainului care se afla in una dintre
urmatoarele situatii:
a) a redobandit, prin proprie vointa, cetatenia pierduta sau a dobandit o
noua cetatenie si se bucura de protectia tarii al carei cetatean a devenit;
b) a redobandit, prin proprie vointa, protectia tarii sale de origine;
c) s-a restabilit, prin proprie vointa, in tara pe care a parasit-o
datorita unei temeri de persecutie, conform prevederilor art. 1 alin. 1;
d) poate beneficia de protectia tarii al carei cetatean este, deoarece
motivele pentru acordarea statutului de refugiat au incetat sa existe, chiar
inauntrul termenului prevazut la art. 22;
e) nu are nici o cetatenie si se poate reintoarce in tara in care are
domiciliul, deoarece motivele care stau la baza acordarii statutului de
refugiat au incetat sa existe;
f) a renuntat, in scris, personal sau, in cazul minorului sub 14 ani, prin
reprezentantul sau legal, la acest statut;
g) i s-a aprobat stabilirea domiciliului in Romania sau i s-a acordat
cetatenia romana.
Art. 18
Statutul de refugiat poate fi anulat, daca:
a) acordarea acestui statut s-a facut in baza unor declaratii false ale
solicitantului sau obtinute de catre acesta in mod fraudulos;
b) dupa acordarea statutului de refugiat, strainul a savarsit una dintre
faptele prevazute la art. 4 ori s-a descoperit ca a savarsit o asemenea fapta
inainte de ramanerea definitiva a hotararii prin care i s-a acordat acest
statut.
Art. 19
Retragerea si anularea statutului de refugiat se dispun prin hotarare a
comisiei prevazute la art. 9, la propunerea Directiei generale a politiei de
frontiera, straini, probleme de migrari si pasapoarte.
Aceste masuri nu produc efecte cu privire la membrii de familie ai
persoanei fata de care au fost dispuse.
Art. 20
Dispozitiile art. 12, 13 si 14 se aplica in mod corespunzator si in
situatia retragerii sau anularii statutului de refugiat.
Art. 21
Strainul caruia i s-a retras sau i s-a anulat statutul de refugiat va fi
tratat potrivit dispozitiilor legale privind regimul juridic al strainilor in
Romania.
Acesta nu va putea fi trimis in tara in care viata ori libertatea i-ar fi
pusa in pericol pentru motivele mentionate la art. 1 alin. 1.
Se excepteaza de la dispozitiile alin. 2 strainul caruia i s-a anulat
statutul de refugiat si care, prin faptele sale, pune in pericol ori ameninta
cu punerea in pericol siguranta nationala sau ordinea publica in Romania.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 22
Statutul de refugiat se acorda pe o perioada de 3 ani de la data aprobarii
cererii. Prelungirea acestui statut poate fi solicitata, examinata si
solutionata in aceleasi conditii ca cererea initiala. Prelungirea se va putea
acorda pentru o durata de 2 ani de la data incetarii statutului de refugiat
acordat.
Strainul care, dupa incetarea statutului de refugiat, ramane in continuare
pe teritoriul Romaniei, va fi tratat potrivit dispozitiilor legale privind
regimul juridic al strainilor.
Art. 23
Procedura de acordare a statutului de refugiat se aplica si strainilor care
au obtinut permisiunea de sedere pe teritoriul Romaniei, pentru motivele
prevazute la art. 1 alin. 1, inainte de intrarea in vigoare a prezentei legi.
Art. 24
Statutul personal al refugiatului este reglementat de legea tarii unde isi
are domiciliul sau, in lipsa unui domiciliu, de legea tarii unde isi are
resedinta.
Art. 25
Ministerul de Interne poate aproba refugiatului solicitant, in timpul
sederii sale pe teritoriul Romaniei, in functie de gradul integrarii sale in
societate, stabilirea domiciliului in Romania in conditiile Legii privind
regimul strainilor in Romania.
Art. 26
Sumele reprezentand cheltuielile ocazionate de aplicarea art. 15 lit. i)
din prezenta lege vor fi alocate Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, pe
baza fundamentarilor prezentate, din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia
Guvernului, in primul an de aplicare a prezentei legi; in continuare, fondurile
necesare vor fi cuprinse in bugetul de stat.
Art. 27
Pentru aplicarea prevederilor prezentei legi se vor infiinta, in subordinea
Ministerului de Interne, centre de primire, triere si cazare a persoanelor
solicitante a statutului de refugiat.
Fondurile banesti necesare pentru infiintarea si functionarea centrelor,
precum si pentru acoperirea altor cheltuieli ocazionate de procedurile
acordarii statutului de refugiat, se asigura din bugetul de stat si vor fi
alocate Ministerului de Interne.
Art. 28
In vederea aplicarii prezentei legi, Guvernul va emite o hotarare in termen
de 30 de zile de la publicarea prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 29
Prezenta lege intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 29 februarie 1996, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI
RADU VASILE
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 7 martie
1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE