HOTARARE Nr. 417 din 14 iunie 1991 * Republicata
privind constituirea Comitetului Roman pentru Probleme de Migrari
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 248 din 31 octombrie 1995
*) Republicata in temeiul art. III din Hotararea Guvernului nr. 807 din 13
octombrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 239
din 19 octombrie 1995.
Hotararea Guvernului nr. 417 din 14 iunie 1991 a fost publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 149 din 18 iulie 1991 si a mai
fost modificata prin Hotararea Guvernului nr. 58 din 8 februarie 1992,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 35 din 5 martie 1992.
Art. 1
(1) Pe data prezentei hotarari se constituie Comitetul Roman pentru
Probleme de Migrari, organ guvernamental, insarcinat cu coordonarea
indeplinirii tuturor activitatilor pe plan intern si a celor ce rezulta din
raporturile cu alte state si cu organismele internationale de profil, in
legatura cu migrarile de persoane fizice in si din Romania.
(2) Comitetul Roman pentru Probleme de Migrari are componenta prevazuta in
anexa.
Art. 2
Activitatea Comitetului Roman pentru Probleme de Migrari este coordonata de
ministrul de interne.
Art. 3
Comitetul Roman pentru Probleme de Migrari are urmatoarele atributii
principale:
- convenirea si punerea in aplicare a programelor de cooperare bilaterala
si multilaterala cu alte tari, in scopul facilitarii revenirii in tara si
reintegrarii socioprofesionale a migrantilor romani, precum si a prevenirii
unor noi cazuri de migrare;
- asigurarea pregatirii si participarii la reuniuni, consultari si alte
actiuni internationale bilaterale si multilaterale, vizand stabilirea cadrului
juridic al exercitarii libertatii de deplasare a persoanelor fizice,
uniformizarea reglementarilor si a practicilor in materie de pasapoarte si vize
pentru regimul strainilor, statutul refugiatilor si al altor categorii de
migranti;
- participarea la actiunile care au ca scop convenirea unui sistem de
informare reciproca intre statele de emigrare si cele de imigrare, asupra
situatiei economico - sociale din fiecare tara, indeosebi in privinta pietei
fortei de munca;
- elaborarea de propuneri vizand completarea si imbunatatirea
reglementarilor legale privind statutul refugiatilor si al altor categorii de
migranti, regimul strainilor, regimul pasapoartelor si vizelor si alte aspecte
referitoare la migrari;
- incheierea si aplicarea intelegerilor departamentale cu alte tari privind
revenirea in tara a migrantilor romani, respectiv retrimiterea in tarile de
origine sau in alte tari a migrantilor aflati in Romania;
- asigurarea, in caz de nevoie, a mijloacelor de subzistenta si sprijinirea
reintegrarii in societate a migrantilor romani reveniti in tara, in afara
programelor de cooperare cu alte state sau organisme internationale;
- adoptarea masurilor necesare pentru acordarea unor ajutoare umanitare de
urgenta migrantilor straini aflati pe teritoriul Romaniei;
- asigurarea participarii la organismele internationale guvernamentale si
neguvernamentale cu atributii in materie de refugiati si alte categorii de
migranti, perfectarea unor programe de cooperare cu asemenea organisme si
urmarirea realizarii acestor programe;
- indeplinirea altor atributii rezultand din conventii si intelegeri
internationale in materie de refugiati sau alte categorii de migranti, la care
Romania este parte, precum si din legile adoptate in aplicarea acestor
conventii.
Art. 4
Fiecare dintre institutiile reprezentate in Comitetul Roman pentru Probleme
de Migrari, precum si unitatile lor de subordonare judeteana si a municipiului
Bucuresti raspund de indeplinirea sarcinilor specifice comitetului, ce le revin
conform competentelor si atributiilor lor generale, inclusiv de aspectele care
implica cheltuieli banesti sau asigurarea unor conditii materiale de
subzistenta pentru migranti.
Art. 5
Prefecturile judetene, precum si a municipiului Bucuresti si sectorului
agricol Ilfov vor constitui comitete locale pentru probleme de migrari,
incluzand reprezentanti locali ai institutiilor care fac parte din Comitetul
Roman pentru Probleme de Migrari, care vor solutiona problemele derivand din
prezenta in unitatile administrativ -
teritoriale a unor imigranti romani reveniti in tara sau a unor emigranti
straini aflati in situatii deosebite, in asteptarea elucidarii statutului lor
in Romania.
Art. 6
Ministerul Finantelor va sprijini realizarea programelor de cooperare cu
alte state si cu organizatii internationale, destinate revenirii in tara si
integrarii in societate a migrantilor romani sau acordarii unor ajutoare
umanitare de urgenta migrantilor straini aflati in Romania si care sunt in situatii
deosebite.
Art. 7
Activitatea Comitetului Roman pentru Probleme de Migrari, legata de
primirea solicitarilor privind statutul de refugiat, intervievarea
solicitantilor, pregatirea dosarelor pentru comisia de decizie, este asigurata
de catre Directia generala de pasapoarte, straini si a politiei de frontiera
din cadrul Ministerului de Interne.
Art. 8
Activitatea de evaluare a cererilor solicitantilor statutului de refugiat
in Romania este asigurata de o comisie de decizie, din care fac parte
reprezentanti desemnati ai Directiei generale de pasapoarte, straini si a
politiei de frontiera din cadrul Ministerului de Interne, ai Ministerului
Afacerilor Externe si ai Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 9
(1) Fondurile banesti necesare pentru cazarea si asigurarea hranei
azilantilor si a refugiatilor care primesc ajutor temporar din partea statului
roman se asigura din bugetul Secretariatului General al Guvernului si vor fi
alocate prin intermediul prefecturilor.
(2) Azilantii si refugiatii beneficiaza de masa si cazare in limita sumelor
de 5.100 lei si, respectiv, 1.600 lei de persoana pe zi, cu incadrarea in
creditele bugetare aprobate cu aceasta destinatie pentru Secretariatul General
al Guvernului.
(3) Drepturile prevazute la alin. (1) se asigura pentru azilanti pe cel
mult 6 luni, iar pentru refugiati pe cel mult 9 luni. In cazuri exceptionale,
pentru refugiati se poate aproba plata cazarii si peste termenul de 9 luni, in
limita bugetului anual alocat cu aceasta destinatie.
(4) Perioada de acordare a drepturilor prevazute la alin. (1), in limitele
prevazute la alin. (2) si (3), se stabileste de catre Comitetul Roman pentru
Probleme de Migrari, cu avizul Secretariatului General al Guvernului.
(5) Ministerul de Interne va recupera de la refugiatii care au beneficiat
de cazare peste termenul limita de 9 luni, in conditiile prevederilor alin. (3)
si (4), cheltuielile efectuate cu cazarea peste limita respectiva, din
veniturile realizate ulterior de catre acestia.
Art. 10
(1) Comitetul Roman pentru Probleme de Migrari este indreptatit sa solicite
si, dupa caz, sa transmita altor ministere si organe centrale documentatii,
date si informatii necesare in indeplinirea atributiilor sale.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica in mod corespunzator si comitetelor
locale constituite la prefecturi.
Art. 11
Comitetul Roman pentru Probleme de Migrari, in indeplinirea atributiilor
ce-i revin, colaboreaza cu Societatea Romana de Cruce Rosie, precum si cu alte
organisme guvernamentale sau neguvernamentale din tara si din strainatate, cu
preocupari in domeniul protectiei sociale.
Art. 12
Modul de aducere la indeplinire a atributiilor ce revin Comitetului Roman
pentru Probleme de Migrari si comitetelor locale, potrivit specificului
activitatii fiecarei institutii reprezentate, se stabileste prin regulament
aprobat de Ministerul de Interne.
NOTA:
Potrivit art. II din Hotararea Guvernului nr. 807/1995, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 239 din 19 octombrie 1995,
prevederile art. 2, 7, 8, 9, 12 si ale anexei la Hotararea Guvernului nr.
417/1991 intra in vigoare in termen de 15 zile de la publicarea in Monitorul
Oficial al Romaniei a Hotararii Guvernului nr. 807/1995.
ANEXA 1
COMPONENTA
Comitetului Roman pentru Probleme de Migrari
Delegati din partea:
- Ministerului de Interne;
- Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;
- Ministerului Afacerilor Externe;
- Ministerului Finantelor;
- Ministerului Invatamantului;
- Ministerului Sanatatii;
- Ministerului Justitiei;
Departamentului pentru Administratie Publica Locala.