DECIZIE Nr. 47 din 16 ianuarie 2004
privind aprobarea Statutului Casei Nationale de Asigurari de Sanatate
ACT EMIS DE: CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 152 din 20 februarie 2004
Avand in vedere prevederile art. 60 alin. (3), ale art. 76 alin. (1) lit.
a) si ale art. 77 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002
privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de
sanatate, cu modificarile ulterioare, si ale Hotararii Consiliului de
administratie al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 7 din 17 martie
2003 privind aprobarea Statutului Casei Nationale de Asigurari de Sanatate,
presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate emite urmatoarea
decizie:
Art. 1
Se aproba Statutul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, prevazut in
anexa care face parte integranta din prezenta decizie care va fi publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 2
Pe data prezentei decizii orice dispozitie contrara isi inceteaza
aplicabilitatea.
Presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate,
Cristian Celea
ANEXA 1
STATUTUL
Casei Nationale de Asigurari de Sanatate
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, denumita in continuare CNAS,
este institutie publica autonoma, de interes national, cu personalitate juridica,
in coordonarea Ministerului Sanatatii, care administreaza si gestioneaza
sistemul de asigurari sociale de sanatate din Romania, asigurand o functionare
unitara si coordonata a acestuia, in vederea aplicarii politicilor si
programelor in domeniul sanitar ale Ministerului Sanatatii.
(2) CNAS are sediul in municipiul Bucuresti, Calea Calarasilor nr. 248,
sectorul 3, are sigla proprie, conform anexei care face parte integranta din
prezentul statut, si functioneaza in baza prevederilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de
asigurari sociale de sanatate, cu modificarile ulterioare, si ale prezentului
statut.
Art. 2
(1) Casele de asigurari de sanatate judetene, a municipiului Bucuresti,
Casa Asigurarilor de Sanatate a Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, Casa Asigurarilor de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice,
Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoresti, denumite in continuare case
de asigurari de sanatate, sunt institutii publice cu personalitate juridica, cu
bugete proprii, in subordinea CNAS.
(2) Casele de asigurari de sanatate se organizeaza si functioneaza potrivit
statutelor proprii, care respecta prevederile statutului-cadru aprobat de
Consiliul de administratie al CNAS.
Art. 3
(1) Casa Asigurarilor de Sanatate a Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului si Casa Asigurarilor de Sanatate a Apararii,
Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoresti se organizeaza
si functioneaza in baza prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
150/2002, cu modificarile ulterioare, si ale statutelor proprii.
(2) Statutele Casei Asigurarilor de Sanatate a Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului si Casei Asigurarilor de Sanatate
a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoresti
se elaboreaza si se aproba de catre acestea, in baza statutului-cadru,
asigurandu-se pastrarea specificului activitatii acestor structuri ale
sistemului de asigurari sociale de sanatate.
Art. 4
Sistemul de asigurari sociale de sanatate este obligatoriu si functioneaza
ca un sistem unitar, respectand principiile instituite de Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 150/2002, cu modificarile ulterioare.
CAP. 2
Atributiile Casei Nationale de Asigurari de Sanatate
Art. 5
(1) CNAS are urmatoarele atributii:
1. administreaza si gestioneaza Fondul national unic de asigurari sociale
de sanatate, impreuna cu casele de asigurari de sanatate care sunt institutii
subordonate CNAS conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, cu
modificarile ulterioare, si prezinta Ministerului Sanatatii rapoarte
trimestriale si anuale privind executia bugetara;
2. propune Ministerului Sanatatii proiecte de acte normative care au
incidenta asupra constituirii si utilizarii Fondului national unic de asigurari
sociale de sanatate;
3. elaboreaza, implementeaza si gestioneaza procedurile si formularele
unitare, avizate de Ministerul Sanatatii, pentru administrarea sistemului de
asigurari sociale de sanatate;
4. elaboreaza si actualizeaza Registrul unic de evidenta al asiguratilor,
pe baza datelor transmise de casele de asigurari de sanatate;
5. elaboreaza si publica raportul de activitate anual si planul de
activitate pentru anul urmator;
6. reglementeaza in mod unitar un sistem de asigurari pentru raspundere
civila in domeniul medical pentru furnizorii de servicii medicale care sunt in
relatii contractuale in sistemul de asigurari sociale de sanatate;
7. asigura organizarea sistemului informatic si informational unic integrat
pentru inregistrarea asiguratilor si pentru gestionarea si administrarea
Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate. Indicatorii folositi
in raportarea datelor in sistemul de asigurari sociale de sanatate sunt unitari
si se aproba de catre Ministerul Sanatatii, la propunerea CNAS si a Colegiului
Medicilor din Romania;
8. raspunde pentru activitatile proprii sistemului de asigurari sociale de
sanatate in fata asiguratilor, Parlamentului, Guvernului si Ministerului
Sanatatii;
9. elaboreaza strategia sistemului de asigurari sociale de sanatate cu
privire la colectarea, utilizarea si administrarea Fondului national unic de
asigurari sociale de sanatate;
10. participa la stabilirea obiectivelor programelor de sanatate publica,
in colaborare cu Ministerul Sanatatii, Colegiul Medicilor din Romania,
reprezentanti ai asiguratilor, spitalelor si clinicilor universitare, ai
unitatilor de cercetare, ai organizatiilor neguvernamentale, ai sindicatelor si
patronatelor, ai ministerelor si institutiilor centrale cu retea sanitara
proprie;
11. elaboreaza metodologia de acreditare a furnizorilor de servicii
medicale, impreuna cu structurile nationale ale Colegiului Medicilor din
Romania, Colegiului Farmacistilor din Romania si Ordinului Asistentilor
Medicali din Romania, care se aproba prin ordin al ministrului sanatatii;
12. elaboreaza pe baza consultarii cu Colegiul Medicilor din Romania,
Colegiul Farmacistilor din Romania si cu Ordinul Asistentilor Medicali din
Romania proiectul contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei
medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate, pana la data de
31 octombrie a anului in curs pentru anul urmator. Proiectul contractului-cadru
se avizeaza de Ministerul Sanatatii, cu consultarea obligatorie a ministerelor
si institutiilor centrale cu retea sanitara proprie, si se aproba prin hotarare
a Guvernului;
13. elaboreaza norme metodologice de aplicare a contractului-cadru, pana la
data de 15 decembrie a anului in curs pentru anul urmator, cu consultarea
Colegiului Medicilor din Romania, Colegiului Farmacistilor din Romania si
Ordinului Asistentilor Medicali din Romania, care se aproba prin ordin al
ministrului sanatatii si al presedintelui CNAS;
14. avizeaza normele proprii de aplicare a contractului-cadru elaborate de
Casa Asigurarilor de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale
si Autoritatii Judecatoresti si Casa Asigurarilor de Sanatate a Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, care se aproba prin ordin comun
al ministrului sanatatii si al ministrilor si conducatorilor institutiilor
publice centrale cu retele sanitare proprii;
15. negociaza criteriile privind calitatea asistentei medicale acordate
asiguratilor din sistemul de asigurari sociale de sanatate, elaborate de
Colegiul Medicilor din Romania;
16. elaboreaza anual, impreuna cu Ministerul Sanatatii si cu consultarea
Colegiului Farmacistilor din Romania, lista cu medicamente de care beneficiaza
asiguratii, cu sau fara contributie personala, care se aproba prin hotarare a
Guvernului;
17. analizeaza proiectele de bugete de venituri si cheltuieli ale caselor
de asigurari de sanatate propuse de acestia;
18. elaboreaza metodologia si stabileste modalitatea de gestionare si de
distribuire a cardului de asigurat;
19. elaboreaza si propune Ministerului Sanatatii strategiile necesare si
actioneaza pentru indeplinirea conditiilor de aderare impuse de catre Uniunea
Europeana ca parte integranta a politicii guvernamentale in domeniul
asigurarilor sociale de sanatate;
20. elaboreaza proiecte de norme metodologice, studii si analize in
concordanta cu prevederile acquis-ului comunitar in domeniul asigurarilor
sociale de sanatate pentru indeplinirea conditiilor de aderare la Uniunea
Europeana;
21. realizeaza studii si analize privind functionarea, eficacitatea si
performantele sistemului de asigurari sociale de sanatate din Romania, in
vederea perfectionarii acestuia;
22. elaboreaza prognoze, strategii si politici globale privind dezvoltarea
si cresterea performantelor sistemului de asigurari sociale de sanatate din
Romania;
23. indruma metodologic si controleaza modul de aplicare a dispozitiilor
legale de catre casele de asigurari de sanatate;
24. negociaza si contracteaza cu institutii abilitate de lege colectarea si
prelucrarea datelor privind unele servicii medicale furnizate asiguratilor, in
vederea contractarii si decontarii acestora de catre casele de asigurari de
sanatate;
25. acorda gratuit informatii, consultanta si asistenta in domeniul
asigurarilor sociale de sanatate persoanelor asigurate, angajatorilor si
furnizorilor de servicii medicale;
26. participa la licitatiile nationale organizate de Ministerul Sanatatii
in vederea achizitiei de medicamente si materiale sanitare specifice pentru
realizarea programelor de sanatate;
27. incheie si deruleaza contracte de achizitii publice pentru medicamente
si materiale sanitare specifice pentru realizarea programelor de sanatate;
28. administreaza bunurile mobile si imobile din patrimoniul propriu, in
conditiile legii;
29. asigura si controleaza respectarea dreptului asiguratilor la servicii medicale,
medicamente si materiale sanitare in mod nediscriminatoriu, in conditiile
legii;
30. asigura, supravegheaza si controleaza functionarea sistemului de
asigurari sociale de sanatate;
31. asigura, monitorizeaza si controleaza modalitatea de eliberare a
medicamentelor, conform prevederilor art. 24, 25 si 26 din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 150/2002, cu modificarile ulterioare;
32. constituie consilii de experti pentru elaborarea proiectelor de acte
normative pe care le prezinta Ministerului Sanatatii, dupa consultarea
obligatorie a ministerelor si institutiilor publice centrale cu retele sanitare
proprii;
33. participa la acreditarea furnizorilor de servicii medicale, de
dispozitive medicale si de medicamente, a medicilor, a personalului sanitar,
care pot fi admisi sa lucreze in sistemul de asigurari sociale de sanatate;
34. organizeaza, impreuna cu comisiile de specialitate ale Colegiului
Medicilor din Romania, Colegiului Farmacistilor din Romania si ale Ordinului
Asistentilor Medicali din Romania, controlul activitatii medicale furnizate
asiguratilor, conform criteriilor prevazute la art. 30 si 31 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 150/2002, cu modificarile ulterioare, precum si
stabilirea masurilor impotriva incalcarii prevederilor legale si de aplicare a
sanctiunilor, potrivit cap. VIII din aceeasi ordonanta de urgenta;
35. organizeaza, impreuna cu Colegiul Medicilor din Romania si cu Ordinul
Asistentilor Medicali din Romania, Comisia centrala de arbitraj;
36. elaboreaza, impreuna cu Colegiul Medicilor din Romania si cu Ordinul
Asistentilor Medicali din Romania, regulamentul de activitate al arbitrilor din
Comisia centrala de arbitraj, cu avizul Ministerului Justitiei;
37. aproba anual bugetele de venituri si cheltuieli ale caselor de
asigurari de sanatate in conditiile legii si, dupa caz, cu avizul ministerelor
si al institutiilor centrale cu retele sanitare proprii, corespunzatoare unui
plan de activitati, precum si obiectivele de investitii, la propunerea
acestora;
38. asigura evidenta statistica necesara in activitatea specifica
sistemului de asigurari sociale de sanatate si colaboreaza cu institutii care
au atributii in domeniul statisticii;
39. efectueaza, direct sau prin intermediari specializati, sondaje in
vederea evaluarii gradului de satisfacere a asiguratilor si de evaluare a
interesului manifestat de acestia fata de calitatea serviciilor medicale si
asigura controlul masurilor stabilite in gestionarea fondurilor pentru
realizarea functionarii sistemului de asigurari sociale de sanatate intr-un mod
coerent si unitar;
40. incheie conventii de cooperare si deruleaza programe finantate de
organisme internationale avand ca specific asigurarile de sanatate;
41. coopereaza cu partenerii sociali (patronate, sindicate, societate
civila) si cu celelalte institutii cu atributii in asigurarea si promovarea
sanatatii;
42. stabileste strategii de marketing pentru selectionarea furnizorilor de
servicii medicale in sistemul de asigurari sociale de sanatate pentru cresterea
continua a calitatii serviciilor medicale acordate asiguratilor;
43. dispune toate masurile care se impun pentru asigurarea standardelor de
calitate ale serviciilor medicale contractate de catre casele de asigurari de
sanatate pentru asiguratii proprii;
44. organizeaza pregatirea si perfectionarea profesionala a personalului
propriu si al caselor de asigurari de sanatate in cadrul unui sistem de
evaluare si perfectionare continua a acestora, in conditiile legii;
45. stabileste conditiile organizarii licitatiilor in vederea contractarii
unor servicii din pachetul de servicii de baza; pachetul de servicii de baza
cuprinde servicii medicale, servicii de ingrijire a sanatatii, medicamente,
materiale sanitare si dispozitive medicale prin care CNAS asigura accesul liber
si echilibrat al asiguratilor la serviciile medicale;
46. asigura informarea cel putin o data pe an a fiecarui asigurat, prin
casele de asigurari de sanatate, asupra serviciilor de care beneficiaza, nivelului
de contributie si modului de plata, dar si asupra drepturilor si obligatiilor
sale, precum si asupra mijloacelor de pastrare a sanatatii, de reducere si de
evitare a cauzelor de imbolnavire si asupra pericolelor la care se expun in
cazul consumului de droguri, alcool si tutun;
47. aproba regulamentul de functionare a comisiilor de acreditare a
furnizorilor de servicii medicale;
48. reglementeaza, monitorizeaza si controleaza modul de executare a
contractelor incheiate intre casele de asigurari de sanatate, ca institutii
aflate in subordinea CNAS potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
150/2002, cu modificarile ulterioare, si furnizorii de servicii medicale;
49. urmareste modul de constituire si functionare a organelor de conducere
ale caselor de asigurari de sanatate, astfel cum sunt reglementate prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, cu modificarile ulterioare, si
stabileste atributiile acestora;
50. asigura logistica functionarii unitare si coordonate a sistemului de
asigurari sociale de sanatate;
51. foloseste mijloacele adecvate de mediatizare pentru reprezentarea,
informarea si sustinerea intereselor asiguratilor pe care ii reprezinta;
52. asigura activitati de supraveghere si control al serviciilor medicale
prin respectarea legislatiei si a dispozitiilor emise de catre Ministerul
Sanatatii in exercitarea prerogativelor sale conferite de Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 151/2002, cu modificarile ulterioare, pentru sistemul de
asigurari sociale de sanatate;
53. aproba, impreuna cu Ministerul Sanatatii, numarul de posturi si
structura acestora pe institutii sanitare publice subordonate Ministerului
Sanatatii, cu incadrarea in numarul maxim de posturi, structura acestora si
cheltuielile de personal potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
48/2003 privind unele masuri in vederea intaririi disciplinei financiare si a
cresterii eficientei utilizarii fondurilor in sistemul sanitar, precum si
modificarea unor acte normative;
54. exercita controlul cu privire la incheierea de catre casele de
asigurari de sanatate a contractelor de furnizare de servicii medicale cu
institutiile sanitare publice, avand in vedere dimensionarea nivelului
cheltuielilor si numarul maxim de posturi in structura aprobata, conform
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 48/2003;
55. analizeaza trimestrial, impreuna cu casele de asigurari de sanatate,
serviciile medicale prestate si redimensioneaza, dupa caz, sumele initial
contractate;
56. pentru subprogramele de sanatate finantate din bugetul Fondului
national unic de asigurari sociale de sanatate, exercita prin casele de
asigurari de sanatate controlul raportarii indicatorilor, trimestrial, la
unitatile prestatoare de servicii medicale care deruleaza aceste subprograme;
57. elaboreaza norme metodologice privind finantarea, raportarea si
controlul indicatorilor specifici prevazuti in programele, respectiv
subprogramele de sanatate care se aproba prin ordin al ministrului sanatatii si
al presedintelui CNAS;
58. asigura aplicarea unitara a modalitatilor de acordare a asistentei
medicale cetatenilor statelor cu care Romania a incheiat acorduri, sub
controlul CNAS;
59. alte atributii prevazute de acte normative in domeniul asigurarilor
sociale de sanatate.
(2) Realizarea atributiilor ce revin CNAS, potrivit prevederilor Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, cu modificarile ulterioare, este supusa
controlului Ministerului Sanatatii.
Art. 6
CNAS si casele de asigurari de sanatate functioneaza avand la baza un
sistem informatic si informational unic integrat pentru inregistrarea
asiguratilor si pentru gestionarea si administrarea Fondului national unic de
asigurari sociale de sanatate.
Art. 7
CNAS elaboreaza norme privind modul de incasare si de urmarire a
contributiilor datorate la Fondul national unic de asigurari sociale de
sanatate pentru persoanele fizice, potrivit limitei de competenta stabilite de
lege, precum si norme tehnice privind constituirea si utilizarea fondului
pentru acordarea de stimulente personalului din cadrul CNAS si caselor de
asigurari de sanatate, in conditiile stabilite de lege.
Art. 8
CNAS va putea angaja consultanti de specialitate in conditiile legii, pe
diverse domenii de specialitate, in functie de necesitati, pentru indeplinirea
atributiilor prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, cu
modificarile ulterioare, si in prezentul statut.
CAP. 3
Organele de conducere ale Casei Nationale de Asigurari de Sanatate
Art. 9
(1) Organele de conducere ale CNAS sunt:
a) adunarea reprezentantilor;
b) consiliul de administratie;
c) presedintele;
d) 2 vicepresedinti;
e) directorul general.
(2) Durata mandatului organelor de conducere este de 4 ani.
SECTIUNEA 1
Atributiile si functionarea adunarii reprezentantilor
Art. 10
Adunarea reprezentantilor are urmatoarele atributii:
1. propune modificarea Statutului CNAS;
2. ii alege si ii revoca pe cei 2 membri in consiliul de administratie;
3. analizeaza repartizarea bugetului aprobat de catre cei in drept si
recomanda ordonatorului principal de credite cu delegatie luarea masurilor
necesare pentru modificarea acestuia, in conditiile legii;
4. analizeaza modul de utilizare a Fondului national unic de asigurari
sociale de sanatate, costurile sistemului, serviciile acordate si tarifele
practicate la contractarea pachetului de servicii de baza si recomanda masurile
legale pentru folosirea cu eficienta a fondurilor si respectarea drepturilor
asiguratilor;
5. aproba propriul regulament de organizare si functionare, la propunerea
presedintelui CNAS.
Art. 11
(1) In exercitarea atributiilor ce ii revin potrivit legii si prezentului
statut Adunarea reprezentantilor CNAS adopta hotarari.
(2) Hotararile se pot adopta in prezenta a doua treimi din numarul
membrilor Adunarii reprezentantilor CNAS, cu votul favorabil al majoritatii
membrilor prezenti.
SECTIUNEA a 2-a
Atributiile si functionarea consiliului de administratie
Art. 12
(1) Consiliul de administratie al CNAS are urmatoarele atributii:
1. elaboreaza si realizeaza strategia nationala in domeniul asigurarilor
sociale de sanatate;
2. aproba statutul propriu al CNAS;
3. aproba statutul-cadru al caselor de asigurari de sanatate, pe baza
caruia acestea isi elaboreaza statutele proprii;
4. aproba propriul regulament de organizare si functionare;
5. stabileste atributiile vicepresedintilor, la propunerea presedintelui;
6. avizeaza strategia sistemului de asigurari sociale de sanatate cu
privire la colectarea si utilizarea Fondului national unic de asigurari sociale
de sanatate;
7. avizeaza proiectul bugetului Fondului national unic de asigurari sociale
de sanatate si il supune aprobarii ordonatorului principal de credite cu
delegatie, in conditiile legii;
8. avizeaza, in conditiile legii, repartizarea pe case de asigurari de
sanatate a bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;
9. avizeaza utilizarea fondului de rezerva potrivit destinatiilor stabilite
prin legile bugetare anuale;
10. aproba programul de investitii al CNAS si al caselor de asigurari de
sanatate;
11. aproba incheierea de conventii de cooperare si finantare de programe cu
organisme internationale;
12. analizeaza semestrial stadiul derularii contractelor si imprumuturilor;
13. avizeaza rapoartele de gestiune anuale, prezentate de presedintele
CNAS, contul de incheiere al exercitiului bugetar, precum si raportul anual de
activitate;
14. avizeaza, in baza raportului Curtii de Conturi, bilantul contabil si
descarcarea gestiunii anului precedent pentru CNAS si pentru casele de
asigurari de sanatate;
15. avizeaza proiectul contractului-cadru si al normelor metodologice de
aplicare a acestuia;
16. avizeaza lista medicamentelor de care beneficiaza asiguratii, cu sau
fara contributie personala;
17. avizeaza criteriile privind calitatea asistentei medicale acordate
asiguratilor;
18. aproba regulamentul de organizare si functionare a comisiilor de
acreditare si avizeaza criteriile de acreditare a personalului medical si a
furnizorilor de servicii medicale;
19. aproba criteriile de recrutare si modalitatile de formare a
personalului din sistemul de asigurari sociale de sanatate;
20. aproba planul anual de activitate pentru indeplinirea programului de
asigurari sociale de sanatate;
21. aproba trimestrial raportul de activitate al CNAS si al caselor de
asigurari de sanatate;
22. aproba organigramele CNAS si ale caselor de asigurari de sanatate;
23. analizeaza structura si modul de functionare ale caselor de asigurari
de sanatate; stabileste masuri de imbunatatire a rezultatelor activitatii
acestora;
24. verifica ca structurile actuale de asigurari de sanatate apartinand
ministerelor si institutiilor publice centrale cu retele sanitare proprii sa
isi adapteze organizarea si functionarea la prevederile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 150/2002, cu modificarile ulterioare, cu pastrarea specificului
activitatii acestora;
25. indeplineste alte atributii prevazute in actele normative in vigoare.
(2) In exercitarea atributiilor ce ii revin potrivit legii si prezentului
statut, Consiliul de administratie al CNAS adopta hotarari.
Art. 13
Consiliul de administratie al CNAS se intruneste lunar si ia hotarari
valabile in prezenta a cel putin 11 membri si cu votul a cel putin doua treimi
din numarul membrilor prezenti.
Art. 14
(1) Consiliul de administratie al CNAS se intruneste in sedinte ordinare,
iar convocarea acestuia se face de catre presedintele CNAS.
(2) Consiliul de administratie se poate intruni si in sedinte
extraordinare, la solicitarea presedintelui sau a cel putin unei treimi din
numarul membrilor acestuia.
Art. 15
Consiliul de administratie al CNAS isi alege, prin vot secret, 2
vicepresedinti.
SECTIUNEA a 3-a
Atributiile presedintelui
Art. 16
(1) Presedintele Consiliului de administratie al CNAS este presedintele
CNAS si indeplineste si functia de secretar de stat in cadrul Ministerului
Sanatatii.
(2) Presedintele CNAS este ordonator principal de credite cu delegatie data
prin ordin al ministrului sanatatii, pentru administrarea si gestionarea
bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
(3) In exercitarea atributiilor ce ii revin, precum si pentru punerea in
aplicare a hotararilor consiliului de administratie, presedintele CNAS emite
decizii care devin executorii dupa ce sunt aduse la cunostinta persoanelor
interesate. Deciziile cu caracter normativ se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Art. 17
Presedintele CNAS are urmatoarele atributii:
1. prezideaza sedintele Adunarii reprezentantilor CNAS;
2. asigura supravegherea si controlul functionarii sistemului de asigurari
sociale de sanatate;
3. organizeaza si conduce structurile executive ale CNAS;
4. asigura coerenta si eficienta gestiunii financiare a Fondului national
unic de asigurari sociale de sanatate;
5. aproba bugetele proprii de venituri si cheltuieli ale CNAS si ale
caselor de asigurari de sanatate in conditiile legii si, dupa caz, cu avizul
ministerelor si al institutiilor publice centrale cu retele sanitare proprii;
6. depune la Ministerul Finantelor Publice propuneri pentru proiectul
bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;
7. repartizeaza creditele bugetare aprobate pentru bugetul propriu si
pentru bugetele caselor de asigurari de sanatate subordonate, potrivit legii;
8. raspunde de angajarea, lichidarea si ordonantarea cheltuielilor in
limita creditelor aprobate si repartizate pentru o buna gestiune financiara si
asigura realizarea veniturilor;
9. raspunde de integritatea bunurilor incredintate CNAS;
10. raspunde de organizarea contabilitatii si de prezentarea la termen a
situatiilor financiare asupra situatiei patrimoniului aflat in administrare si
executiei bugetare;
11. raspunde de organizarea sistemului de monitorizare a programului de
achizitii publice si a programului de lucrari de investitii publice;
12. raspunde de tinerea la zi a evidentei patrimoniului, conform
prevederilor legale in materie;
13. asigura gestiunea sistemului de salarizare a functionarilor publici si
personalului contractual, cu incadrarea in resursele financiare alocate anual
si in numarul de posturi aprobate potrivit legii;
14. conduce si coordoneaza realizarea parteneriatului pentru proiectarea,
construirea si operarea sistemului informatic unic integrat al asigurarilor de
sanatate din Romania;
15. aproba normele, regulamentele si procedurile administrative specifice
indeplinirii atributiilor CNAS;
16. organizeaza si coordoneaza activitatea de audit public intern si de
control financiar preventiv in sistemul de asigurari sociale de sanatate,
potrivit atributiilor CNAS si ale caselor de asigurari de sanatate subordonate;
17. numeste, sanctioneaza si elibereaza din functie, in conditiile legii,
personalul CNAS;
18. numeste in functie, pe baza de concurs, prin decizie, presedintii -
directori generali ai caselor de asigurari de sanatate, in conditiile legii;
19. sanctioneaza si elibereaza din functie presedintii - directori generali
ai caselor de asigurari de sanatate;
20. raspunde de ducerea la indeplinire a hotararilor Consiliului de
administratie al CNAS;
21. stabileste si aproba cuantumul indemnizatiilor membrilor Consiliului de
administratie al CNAS, ai consiliilor de administratie ale caselor de asigurari
de sanatate si modalitatea de plata a acestora, in conditiile legii;
22. reprezinta CNAS in relatiile cu tertii;
23. numeste arbitrii din partea CNAS in Comisia centrala de arbitraj;
24. propune criterii privind infiintarea de oficii teritoriale de catre
casele de asigurari de sanatate, la nivelul oraselor, municipiilor, respectiv
al sectoarelor municipiului Bucuresti, care se aproba prin ordin al ministrului
sanatatii;
25. aproba contractarea de consultanta, in conditiile si in situatiile
prevazute de actele normative in vigoare;
26. promoveaza imaginea CNAS si a sistemului de asigurari sociale de
sanatate;
27. stabileste impreuna cu ministrul sanatatii organizarea concursului si
criteriile de selectie pentru ocuparea postului de director general al CNAS;
28. aproba statele de functii ale CNAS si ale caselor de asigurari de
sanatate in urma definitivarii bugetului Fondului national unic de asigurari
sociale de sanatate si in baza organigramelor aprobate de Consiliul de
administratie al CNAS;
29. aproba normele specifice de personal pentru CNAS si casele de asigurari
de sanatate;
30. aproba prin decizie Regulamentul de organizare si functionare si
Regulamentul intern ale CNAS;
31. aproba numarul maxim de posturi pentru functii publice/personal
contractual si redistribuirea numarului de posturi pentru CNAS si casele de
asigurari de sanatate, conform organigramelor aprobate;
32. aproba in conditiile legii acordarea de premii si stimulente pentru
functionarii publici si personalul contractual din cadrul CNAS care au realizat
sau au participat direct la obtinerea unor rezultate in activitate, apreciate
ca valoroase;
33. numeste cu delegatie presedintii - directori generali ai caselor de
asigurari de sanatate, pana la ocuparea postului prin concurs in conditiile
legii;
34. organizeaza si urmareste incasarea sumelor cuvenite Fondului national
unic de asigurari sociale de sanatate, pentru care are aceasta competenta
legala, potrivit procedurilor instituite de normele legale in vigoare;
35. aproba norme metodologice pentru constituirea si utilizarea fondului
pentru acordarea de stimulente personalului din cadrul CNAS si al caselor de
asigurari de sanatate, in conditiile legii;
36. aproba modificarile structurilor organizatorice ale CNAS si ale caselor
de asigurari de sanatate, conform organigramelor aprobate;
37. aproba necesarul de fonduri si programele de perfectionare profesionala
pentru personalul CNAS si al caselor de asigurari de sanatate;
38. indeplineste alte atributii prevazute de actele normative.
Art. 18
Pe perioada absentei sale presedintele CNAS il poate mandata, prin decizie,
pe unul dintre cei 2 vicepresedinti pentru a prelua atributiile presedintelui
in cadrul Consiliului de administratie al CNAS.
Art. 19
Presedintele CNAS poate delega atributii de reprezentare vicepresedintilor,
directorului general, membrilor consiliului de administratie sau oricarei alte
persoane din cadrul CNAS.
Art. 20
Mandatul presedintelui CNAS inceteaza la expirarea acestuia, prin demisie,
prin revocare de catre primul-ministru direct sau la propunerea ministrului
sanatatii, ori prin deces.
SECTIUNEA a 4-a
Atributiile vicepresedintilor
Art. 21
Vicepresedintii Consiliului de administratie al CNAS indeplinesc si functia
de vicepresedinte al CNAS.
Art. 22
Vicepresedintii CNAS au urmatoarele atributii:
1. urmaresc punerea in aplicare a hotararilor consiliului de administratie,
incredintate de catre presedinte;
2. preiau atributiile presedintelui in conditiile art. 18;
3. asigura comunicarea cu asociatiile patronale si cu confederatiile
sindicale reprezentative la nivel national, precum si cu Adunarea
reprezentantilor CNAS;
4. asigura indeplinirea conditiilor legale si ale prezentului statut cu
privire la constituirea si functionarea consiliilor de administratie ale
caselor de asigurari de sanatate;
5. indruma si controleaza activitatea consiliilor de administratie ale
caselor de asigurari de sanatate sub aspectul legalitatii activitatii si al
respectarii prevederilor prezentului statut si informeaza periodic presedintele
CNAS si Consiliul de administratie al CNAS asupra celor constatate;
6. coordoneaza elaborarea de conventii de cooperare si finantare de
programe cu organisme internationale;
7. coordoneaza elaborarea planului anual de activitate si programul anual
pentru indeplinirea acestuia;
8. coordoneaza unitar relatiile cu reprezentantii confederatiilor sindicale
si ai asociatiilor patronale de la nivelul consiliilor de administratie ale
caselor de asigurari de sanatate;
9. asigura comunicarea si relatiile cu structurile internationale similare
CNAS;
10. organizeaza dezbateri cu partenerii sociali asupra contractului-cadru
si normelor metodologice aferente;
11. participa la efectuarea de analize privind functionarea si
performantele CNAS;
12. coordoneaza si participa la elaborarea strategiilor si politicilor
CNAS.
Art. 23
Presedintele CNAS poate stabili, in conditiile legii, pentru
vicepresedinti, prin decizie, si alte atributii decat cele prevazute la art.
22.
Art. 24
Mandatele vicepresedintilor inceteaza la expirarea acestora, prin demisie,
prin deces sau prin revocare de catre consiliul de administratie, cu votul a
cel putin doua treimi din numarul membrilor acestuia, ori prin revocarea ca
membru al consiliului de administratie de catre cei care i-au desemnat.
SECTIUNEA a 5-a
Atributiile directorului general
Art. 25
Directorul general al CNAS are urmatoarele atributii:
1. asigura conducerea executiva a CNAS;
2. coordoneaza si raspunde de activitatea intregului aparat de executie al
CNAS;
3. stabileste competentele si raspunderile conducatorilor de compartimente
din cadrul CNAS;
4. analizeaza periodic activitatea structurilor din subordine, modul de
realizare a sarcinilor si obiectivelor si dispune masuri obiective pentru
imbunatatirea acestora;
5. stabileste si dispune structurilor din subordine masurile necesare
realizarii si aplicarii dispozitiilor legale in vigoare;
6. coordoneaza activitatea de evaluare a performantelor profesionale ale
personalului din cadrul structurilor subordonate, conform actelor normative in
materie;
7. asigura ducerea la indeplinire a deciziilor presedintelui CNAS;
8. participa ca invitat permanent la sedintele Consiliului de administratie
al CNAS;
9. participa la elaborarea si modificarea proiectelor de acte normative
propuse de catre CNAS;
10. avizeaza propunerile privind necesarul de fonduri si programele de
perfectionare profesionala pentru personalul CNAS si al caselor de asigurari de
sanatate;
11. aproba fisa postului pentru personalul de conducere din subordine;
12. propune introducerea de materiale pe ordinea de zi a Consiliului de
administratie al CNAS;
13. avizeaza si supune spre aprobare presedintelui CNAS propunerile de
modificare a structurilor organizatorice ale CNAS si ale caselor de asigurari
de sanatate, in conformitate cu organigramele aprobate;
14. aproba delegarea de competenta pentru personalul din subordine;
15. avizeaza si supune spre aprobare presedintelui CNAS statele de functii
ale CNAS si ale caselor de asigurari de sanatate, in baza organigramelor
aprobate de Consiliul de administratie al CNAS;
16. avizeaza si supune spre aprobare presedintelui CNAS normele specifice
de personal la nivelul CNAS si al caselor de asigurari de sanatate;
17. emite dispozitii in exercitarea atributiilor ce ii revin, precum si
pentru punerea in aplicare a deciziilor presedintelui CNAS;
18. participa la elaborarea strategiilor de marketing pentru selectionarea
furnizorilor de servicii medicale, in vederea cresterii continue a calitatii
serviciilor medicale acordate asiguratilor;
19. participa la elaborarea politicilor si strategiilor CNAS;
20. participa la elaborarea metodologiei de acreditare a furnizorilor de
servicii medicale;
21. organizeaza si urmareste programele de achizitii si lucrari de
investitii publice;
22. colaboreaza impreuna cu conducatorii caselor de asigurari de sanatate la
realizarea strategiilor CNAS;
23. coordoneaza elaborarea procedurilor necesare organizarii concursurilor
pentru incadrarea si promovarea personalului din cadrul CNAS si al caselor de
asigurari de sanatate;
24. participa la promovarea imaginii CNAS;
25. asigura aplicarea Regulamentului de ordine interioara al CNAS;
26. coordoneaza elaborarea si prezentarea raportului anual de activitate.
CAP. 4
Atributiile si functionarea organelor de conducere ale caselor de asigurari
de sanatate
Art. 26
Atributiile consiliilor de administratie ale caselor de asigurari de
sanatate sunt stabilite prin statutele proprii, adoptate in baza
statutului-cadru aprobat de Consiliul de administratie al CNAS.
Art. 27
Atributiile presedintelui - director general al casei de asigurari de
sanatate sunt stabilite prin statutul-cadru.
CAP. 5
Relatiile Casei Nationale de Asigurari de Sanatate cu casele de asigurari
de sanatate
Art. 28
(1) Sistemul de asigurari sociale de sanatate este un sistem national
unitar, coordonat de CNAS in calitatea sa de administrator al Fondului national
unic de asigurari sociale de sanatate.
(2) Sistemul national de asigurari sociale de sanatate este organizat prin
casele de asigurari de sanatate care functioneaza in subordinea CNAS.
Art. 29
(1) In calitate de ordonator principal de credite cu delegatie,
presedintele CNAS aproba bugetele proprii de venituri si cheltuieli ale caselor
de asigurari de sanatate, la propunerea conducatorilor acestora, in calitate de
ordonatori de credite, in conformitate cu dispozitiile art. 20, 21 si 22 din
Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile ulterioare.
(2) Bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate se
aproba de Parlament, la propunerea Guvernului, ca anexa la legea bugetului de
stat.
CAP. 6
Managementul raporturilor de munca si al raporturilor de serviciu
Art. 30
(1) Salariatii CNAS si ai caselor de asigurari de sanatate sunt functionari
publici, conform Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu
modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia personalului care
efectueaza activitati de secretariat-administrative, protocol, gospodarire,
intretinere-reparatii si de deservire, precum si alte functii care reprezinta
personal contractual.
(2) Evaluarea si promovarea personalului numit in functii publice din
cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate se fac cu respectarea
dispozitiilor Legii nr. 188/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.
Pentru personalul contractual evaluarea si promovarea se realizeaza potrivit
dispozitiilor legale aplicabile acestei categorii de angajati ai CNAS si ai
caselor de asigurari de sanatate.
Art. 31
Functiile de conducere corespunzatoare structurilor interne organizate la
nivel de directie generala, directie, serviciu si birou din cadrul CNAS si al
caselor de asigurari de sanatate, structuri care se afla in proces de
reorganizare pentru eficientizarea activitatii, se ocupa prin concurs organizat
in conditiile legii.
CAP. 7
Incompatibilitati
Art. 32
(1) Membrii Consiliului de administratie al CNAS si ai consiliilor de
administratie ale caselor de asigurari de sanatate, precum si personalul
angajat al acestor institutii, indiferent de nivel, nu pot detine functii de
conducere in cadrul Ministerului Sanatatii, directiilor de sanatate publica,
unitatilor sanitare, cabinetelor medicale, functii alese sau numite in cadrul
Colegiului Medicilor din Romania, colegiilor judetene ale medicilor, respectiv
al municipiului Bucuresti, Colegiului Farmacistilor din Romania, colegiilor
judetene ale farmacistilor, respectiv al municipiului Bucuresti, organizatiilor
centrale si locale ale Ordinului Asistentilor Medicali din Romania sau functii
in cadrul societatilor comerciale cu profil de asigurari, farmaceutic ori de
aparatura medicala.
(2) Membrii Consiliului de administratie al CNAS si ai consiliilor de
administratie ale caselor de asigurari de sanatate, care, fie personal, fie
prin sot, sotie, afini sau rude pana la gradul al doilea inclusiv, au un
interes patrimonial in problema supusa dezbaterii consiliului de administratie
nu pot participa la dezbaterile consiliului de administratie si nici la
adoptarea hotararilor.
Art. 33
(1) Membrii Consiliului de administratie al CNAS si ai consiliilor de
administratie ale caselor de asigurari de sanatate nu pot fi salariati ai
acestor institutii, cu exceptia presedintelui si vicepresedintilor CNAS si a
presedintilor - directori generali ai caselor de asigurari de sanatate.
(2) Presedintele, vicepresedintii si directorul general ai CNAS, pe
perioada mandatului, nu pot exercita nici o alta functie sau demnitate publica,
cu exceptia functiilor didactice din invatamantul superior.
(3) Vicepresedintii CNAS, pe perioada mandatului, nu mai pot exercita si
alte atributii pentru organizatiile de la care provin.
Art. 34
Nu pot fi salariati ai CNAS si caselor de asigurari de sanatate persoanele
care sunt administratori si/sau reprezentanti legali sau detin actiuni ori
parti sociale in cadrul furnizorilor de servicii aflati in relatii contractuale
cu casele de asigurari de sanatate.
Art. 35
Persoanele care prin activitatea desfasurata au produs CNAS sau caselor de
asigurari de sanatate prejudicii constatate si dovedite potrivit actelor
normative in vigoare nu pot fi membri ai Consiliului de administratie al CNAS,
ai consiliilor de administratie ale caselor de asigurari de sanatate sau
angajati ai acestor institutii si nu pot intra in relatii contractuale cu CNAS
sau cu casele de asigurari de sanatate.
Art. 36
Persoanele care se afla in una dintre incompatibilitatile prevazute in
prezentul capitol vor opta pentru una dintre functiile ocupate, in termen de 30
de zile de la crearea starii de incompatibilitate.
CAP. 8
Drepturi salariale
Art. 37
Salariatii CNAS si ai caselor de asigurari de sanatate sunt salarizati
potrivit prevederilor legale in materie aplicabile functionarilor publici si
personalului contractual.
Art. 38
(1) CNAS poate angaja, in baza prevederilor Codului muncii, consultanti de
specialitate, in functie de necesitatile aparute in exercitarea atributiilor
prevazute la art. 5, in limita numarului maxim de posturi aprobat in conditiile
legii.
(2) In indeplinirea atributiilor prevazute de lege si de prezentul statut,
membrilor Adunarii reprezentantilor a CNAS li se pot deconta cheltuielile
ocazionate de participarea la sedintele organizate la sediul CNAS, in
conditiile legii.
Art. 39
Salarizarea presedintelui si a vicepresedintilor CNAS, precum si salariul
si celelalte drepturi de personal ale directorului general al CNAS sunt cele
prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, cu modificarile
ulterioare, si se modifica in mod corespunzator ori de cate ori intervin
reglementari noi in sistemul de stabilire a indemnizatiilor pentru functiile de
secretar de stat, subsecretar de stat si, respectiv, secretar general.
Art. 40
Functionarii publici si personalul contractual din cadrul CNAS si al
caselor de asigurari de sanatate, care au realizat sau au participat direct la
obtinerea unor rezultate in activitate, apreciate ca valoroase, pot beneficia
de stimulente acordate din fondul constituit cu aceasta destinatie, potrivit
legii.
CAP. 9
Arbitrajul
Art. 41
CNAS impreuna cu Colegiul Medicilor din Romania si cu Ordinul Asistentilor
Medicali din Romania organizeaza Comisia centrala de arbitraj, care
solutioneaza litigiile dintre furnizorii de servicii medicale si casele de
asigurari de sanatate.
Art. 42
Sediul Comisiei centrale de arbitraj este in municipiul Bucuresti, Calea
Calarasilor nr. 248, sectorul 3.
Art. 43
(1) Comisia centrala de arbitraj este formata din 4 arbitri, dintre care 2
delegati numiti de CNAS, si cate un delegat numit de Colegiul Medicilor din
Romania si de Ordinul Asistentilor Medicali din Romania.
(2) Presedintele Comisiei centrale de arbitraj este un arbitru acceptat de
parti.
Art. 44
Arbitrii Comisiei centrale de arbitraj sunt acreditati si inregistrati de
Ministerul Sanatatii, la solicitarea scrisa a conducerii CNAS, Colegiului
Medicilor din Romania si Ordinului Asistentilor Medicali din Romania.
Art. 45
Atributiile, organizarea si functionarea Comisiei centrale de arbitraj se
stabilesc prin Regulamentul de activitate al arbitrilor din Comisia centrala de
arbitraj, elaborat de CNAS impreuna cu Colegiul Medicilor din Romania si cu
Ordinul Asistentilor Medicali din Romania si avizat de catre Ministerul
Justitiei.
CAP. 10
Serviciul medical
Art. 46
(1) In cadrul CNAS functioneaza serviciul medical care este condus de un
medic-sef.
(2) La nivelul caselor de asigurari de sanatate functioneaza un serviciu
medical, in raport cu numarul asiguratilor, care este condus de un medic-sef.
Art. 47
Serviciul medical al CNAS are urmatoarele atributii:
1. elaboreaza impreuna cu Colegiul Medicilor din Romania criteriile privind
acordarea serviciilor medicale pentru asigurati; aceste criterii se
actualizeaza ori de cate ori este nevoie si se prevad in clauzele contractelor
de furnizare de servicii;
2. monitorizeaza din punct de vedere al calitatii serviciilor contractate
modul in care acestea se acorda de catre toti furnizorii care intra in relatie
contractuala cu casele de asigurari de sanatate;
3. participa, din initiativa proprie sau la solicitarea altor servicii si
institutii, la elaborarea sau actualizarea documentelor ce se refera la
acordarea serviciilor medicale si la protejarea asiguratilor;
4. verifica, in conditiile legii, modul de prescriere a medicamentelor;
5. verifica si rezolva reclamatiile si sesizarile asiguratilor referitoare
la modul in care au fost asistati medical;
6. elaboreaza materiale si initiaza periodic actiuni prin care este
evaluata satisfactia asiguratului fata de calitatea serviciilor medicale
primite;
7. pe baza datelor si informatiilor obtinute din teritoriu analizeaza si
completeaza anual evidenta structurii socio-demografice a asiguratilor, cererea
reala de servicii medicale, potentialul real al furnizorilor de servicii
medicale, gradul de satisfactie al asiguratilor;
8. participa, la solicitarea altor servicii sau institutii, la orice
actiune de control in domeniu;
9. verifica, in conditiile legii, corectitudinea intocmirii documentelor
medicale de catre furnizorii de servicii medicale;
10. controleaza modul in care serviciile medicale din cadrul caselor de
asigurari de sanatate isi indeplinesc atributiile;
11. indeplineste alte atributii prevazute de actele normative.
Art. 48
Serviciul medical al CNAS urmareste interesele asiguratilor cu privire la
calitatea serviciilor acordate de catre furnizorii de servicii medicale,
medicamente si dispozitive medicale, aflati in relatii contractuale cu casele
de asigurari de sanatate.
CAP. 11
Relatiile cu asiguratii
Art. 49
CNAS si casele de asigurari de sanatate, prin structurile specifice, acorda
consultanta si asistenta gratuita asiguratilor in ceea ce priveste sistemul de
asigurari sociale de sanatate.
Art. 50
In cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate asiguratii
beneficiaza de un pachet de servicii de baza si au urmatoarele drepturi:
1. sa aleaga medicul de familie, medicul specialist din ambulatoriu,
unitatea spitaliceasca ce le va acorda servicii medicale, precum si casa de
asigurari de sanatate la care se asigura;
2. sa fie inscrisi pe lista unui medic de familie pe care il solicita, in
conditiile legii, suportand cheltuielile de transport daca optiunea este pentru
un medic din alta localitate;
3. sa isi schimbe medicul de familie ales numai dupa expirarea a cel putin
3 luni de la data inscrierii pe listele acestuia;
4. sa beneficieze de servicii medicale, medicamente, materiale sanitare si
dispozitive medicale in mod nediscriminatoriu, in conditiile legii;
5. sa li se efectueze cel putin un control profilactic in fiecare an, in
functie de sex si de grupa de varsta careia ii apartin;
6. sa beneficieze de servicii de asistenta medicala preventiva si de
promovare a sanatatii, inclusiv pentru depistarea precoce a bolilor;
7. sa beneficieze de servicii medicale in ambulatorii si in spitale
acreditate;
8. sa beneficieze de servicii medicale de urgenta;
9. sa beneficieze de unele servicii de asistenta stomatologica;
10. sa beneficieze de tratament fizioterapeutic si de recuperare;
11. sa beneficieze de dispozitive medicale si de alte materiale specifice;
12. sa beneficieze de servicii si ingrijiri medicale la domiciliu.
Art. 51
Persoanele care nu fac dovada calitatii de asigurat beneficiaza de servicii
medicale numai in cazul urgentelor medico-chirurgicale si al bolilor cu
potential endemoepidemic, in cadrul unui pachet minimal de servicii medicale.
Art. 52
Fiecare asigurat are dreptul de a fi informat cel putin o data pe an, prin
casele de asigurari de sanatate, asupra serviciilor de care beneficiaza,
nivelului de contributie si modalitatii de plata, precum si asupra drepturilor
si obligatiilor sale.
Art. 53
In scopul prevenirii imbolnavirilor, al depistarii precoce a bolii si al
pastrarii sanatatii, asiguratii vor fi informati permanent de catre casele de
asigurari de sanatate asupra mijloacelor de pastrare a sanatatii, de reducere
si de evitare a cauzelor de imbolnavire si asupra pericolelor la care se expun
in cazul consumului de droguri, alcool si tutun.
Art. 54
(1) Asiguratii in varsta de peste 18 ani au dreptul la un control medical
in fiecare an pentru prevenirea bolilor cu consecinte majore in morbiditate si
mortalitate.
(2) Neefectuarea in mod nejustificat de catre asigurati a controalelor
medicale periodice preventive poate atrage obligatia de a suporta, dupa caz,
unele costuri ale tratamentului curativ si de recuperare pentru afectiunea
nedepistata in timp. Prin contractul-cadru se stabilesc situatiile in care
aceste costuri se suporta de asigurati, precum si stimulentele pentru
asiguratii care efectueaza controalele medicale periodice preventive.
Art. 55
(1) Asiguratii au dreptul la servicii medicale pentru vindecarea bolii,
pentru prevenirea complicatiilor ei, pentru recuperarea sau cel putin pentru
ameliorarea suferintei, dupa caz.
(2) Tratamentul medical se aplica de catre medici sau asistenti medicali si
de alt personal sanitar acreditat, la indicatia si sub supravegherea medicului.
Art. 56
Asigurarea calitatii pachetului de servicii de baza pentru asigurati revine
CNAS prin respectarea urmatoarelor masuri:
1. acceptarea incheierii de contracte numai cu furnizori de servicii
medicale acreditati conform legii, precum si cu medicii, asistentii medicali si
alte categorii de personal acreditat;
2. existenta unui sistem informational corespunzator asigurarii unei
evidente primare privind diagnosticul si terapia aplicata;
3. respectarea de catre furnizorii de servicii medicale a criteriilor de
calitate a asistentei medicale si stomatologice, elaborate de Colegiul
Medicilor din Romania si de Ordinul Asistentilor Medicali din Romania;
4. utilizarea pentru tratamentul afectiunilor numai a medicamentelor
prevazute in Nomenclatorul de produse medicamentoase de uz uman;
5. utilizarea materialelor sanitare si a dispozitivelor medicale
autorizate, conform legii.
Art. 57
(1) Cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene, precum si cetatenii
statelor cu care Romania a incheiat acorduri, intelegeri, conventii sau
protocoale internationale de cooperare in domeniul sanatatii si stiintelor
medicale beneficiaza de acoperirea serviciilor medicale acordate pe teritoriul
Romaniei, in conditiile prevazute de acordurile, intelegerile, conventiile sau
protocoalele incheiate intre Romania si tara respectiva.
(2) Cetatenii romani aflati pe teritoriul acestor state beneficiaza, in
contrapartida, de aceleasi drepturi.
Art. 58
(1) CNAS este obligata sa foloseasca, direct sau prin terti acreditati,
orice mijloc de informare in masa pentru reprezentarea, informarea si
sustinerea intereselor asiguratilor.
(2) In vederea informarii trimestriale a asiguratilor, CNAS va edita si va
publica materiale specifice si un raport anual de activitate.
ANEXA 1*)
la statut
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
Figura 1, reprezentand sigla proprie a CNAS, se gaseste in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 152 din 20 februarie 2004, la pagina 10.