ORDIN
Nr. 318 din 7 aprilie 2003
pentru aprobarea Normelor privind organizarea si functionarea ingrijirilor la
domiciliu, precum si autorizarea persoanelor juridice si fizice care acorda
aceste servicii
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 255 din 12 aprilie 2003
Avand in vedere prevederile art. 11 alin. (2) lit. l) si ale art. 27 alin.
(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si
functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate,
vazand Referatul de aprobare al Directiei generale asistenta medicala si
programe nr. DB 3.138 din 7 aprilie 2003,
in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea
si functionarea Ministerului Sanatatii si Familiei, cu modificarile si
completarile ulterioare,
ministrul sanatatii si familiei emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele privind organizarea si functionarea ingrijirilor la domiciliu,
precum si autorizarea persoanelor juridice si fizice care acorda aceste
servicii, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prevederile prezentului ordin se aplica si furnizorilor de servicii de
ingrijiri la domiciliu, persoane juridice sau fizice, care nu au incheiat
contracte de furnizare de servicii cu casele de asigurari de sanatate.
Art. 3
Directia generala asistenta medicala si programe, celelalte directii din
Ministerul Sanatatii si Familiei, unitatile sanitare si ministerele cu retea
sanitara proprie vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
ANEXA 1
NORME
privind organizarea si functionarea ingrijirilor la domiciliu, precum si
autorizarea persoanelor juridice si fizice care acorda aceste servicii
Art. 1
Prin ingrijire la domiciliu se intelege orice activitate de ingrijire
medicala prestata de personal specializat, la domiciliul pacientului, care
contribuie la imbunatatirea starii de bine a acestuia din punct de vedere fizic
si psihic.
Art. 2
Ingrijirea la domiciliu se efectueaza numai la indicatia medicilor.
Art. 3
Modalitatea de plata a furnizorilor de ingrijiri la domiciliu se stabileste
prin contract intre parti, pe baza tarifelor stabilite si negociate.
Art. 4
Beneficiarii ingrijirilor medicale la domiciliu sunt persoane cu afectiuni
acute si/sau cronice, care prezinta un anumit nivel de dependenta si o
capacitate limitata de a se deplasa la o unitate sanitara in vederea asigurarii
ingrijirilor ambulatorii recomandate de medici.
Art. 5
Pot fi furnizori de ingrijiri la domiciliu persoane juridice sau fizice
autorizate de Ministerul Sanatatii si Familiei pentru a presta aceste servicii.
Art. 6
(1) Asigurarea asistentei medicale si a ingrijirii la domiciliul bolnavului
este efectuata in conformitate cu nivelul de pregatire profesionala a
furnizorilor acestor servicii.
(2) Lista serviciilor de ingrijiri la domiciliu, care pot fi asigurate de
persoane juridice si fizice autorizate de Ministerul Sanatatii si Familiei, este
prevazuta in anexa nr. 1.
(3) Furnizorii de ingrijiri la domiciliu prevazuti la art. 5 sunt obligati
sa comunice medicului care a recomandat aceste servicii situatia evolutiei
starii de sanatate a pacientului ingrijit.
Art. 7
Ministerul Sanatatii si Familiei autorizeaza furnizorii de ingrijiri la
domiciliu care se incadreaza in urmatoarele criterii:
a) concordanta dintre obiectivele ce urmeaza a fi realizate de furnizorii
de ingrijiri la domiciliu si necesitatile si prioritatile comunitatii;
b) existenta in statutul legal de infiintare a mentiunilor exprese privind
furnizarea de ingrijiri la domiciliu ca obiect de activitate;
c) existenta unei echipe capabile sa sustina activitatile cuprinse in
pachetul de servicii, formata din persoane care detin diploma (certificat de
absolvire) si autorizatie de libera practica, obtinute in conditiile legii;
d) existenta fisei postului pentru fiecare persoana angajata, cu precizarea
nivelului de pregatire, a competentelor si a atributiilor;
e) existenta unui sediu autorizat de directia de sanatate publica
teritoriala;
f) existenta spatiilor pentru pastrarea si accesarea documentelor medicale
(baza de date, fise medicale, arhiva);
g) dotare care sa permita realizarea obiectivelor propuse - mobilier
corespunzator functionarii ca dispecerat, mijloace de comunicare, echipamente,
truse medicale, produse farmaceutice si altele asemenea.
Art. 8
Documentele necesare in vederea autorizarii persoanelor juridice sau fizice
care asigura ingrijirile la domiciliu sunt, dupa caz, urmatoarele:
a) formular pentru solicitarea autorizarii de catre persoanele juridice si,
respectiv, persoanele fizice, in conformitate cu modelele prevazute in anexele
nr. 2 si 4;
b) statutul unitatii si alte documente constitutive;
c) documente care atesta dobandirea personalitatii juridice;
d) dovada inregistrarii in registrul asociatiilor si fundatiilor;
e) ultimul bilant contabil autentificat si depus la directia generala a
finantelor publice teritoriale;
f) documente privind detinerea sediului (situatie juridica, schita de
plan);
g) regulamentul de organizare si functionare si organigrama;
h) documente privind codul fiscal, contul in banca, certificate de
inregistrare fiscala, ultimul extras de cont;
i) autorizatia sanitara de functionare;
j) autorizatia de libera practica pentru persoanele fizice;
k) autorizatia de libera practica pentru personalul angajat al persoanelor
juridice.
Art. 9
(1) Modelul autorizatiei de functionare in domeniul ingrijirilor la
domiciliu pentru persoanele juridice si cel al autorizatiei de libera practica
in domeniul ingrijirilor la domiciliu pentru persoanele fizice sunt prevazute
in anexele nr. 3 si 5.
(2) Autorizatia de functionare in domeniul ingrijirilor la domiciliu si,
respectiv, autorizatia de libera practica in domeniul ingrijirilor la domiciliu
vor fi vizate anual si vor fi reinnoite la interval de 3 ani.
Art. 10
Anexele nr. 1 - 5 fac parte integranta din prezentele norme.
ANEXA 1
la norme
LISTA
ingrijirilor la domiciliu care pot fi asigurate de persoane juridice si fizice
autorizate de Ministerul Sanatatii si Familiei
1. Evaluarea initiala: preluarea pacientului in maximum 48 ore de la
solicitare, stabilirea planului detaliat de ingrijiri la domiciliu, impreuna cu
medicul care le-a recomandat, consilierea si instruirea pacientului si a
familiei
2. Evaluarea de etapa, la 3 luni pentru cazurile acute, la 6 luni pentru
cazurile cronice si ori de cate ori este necesar daca planul de ingrijiri la
domiciliu cuprinde precizari in acest sens
3. Monitorizarea parametrilor fiziologici: temperatura, respiratie, puls,
tensiune arteriala, diureza, scaun
4. Toaleta pacientului cu probleme medicale si/sau imobilizat:
- toaleta partiala;
- toaleta totala, la pat;
- toaleta totala, la baie, cu ajutorul dispozitivelor de sustinere.
5. Manevre terapeutice:
- administrarea medicamentelor per os, intravenos, intramuscular,
subcutanat, intradermic, intravezical pe sonda vezicala, prin perfuzie
endovenoasa, pe suprafata mucoaselor, pe seringa automata, peridural pe
cateter;
- masurarea glicemiei cu glucometrul;
- recoltarea produselor biologice (sange, urina, materii fecale);
- clisma cu scop evacuator;
- clisma cu scop terapeutic;
- alimentarea artificiala pe sonda gastrica sau nazogastrica si pe
gastrostoma;
- alimentarea pasiva a bolnavilor cu tulburari de deglutitie;
- spalatura vaginala;
- masajul limfedemului;
- efectuarea de mobilizare, masaj, aplicatii medicamentoase, utilizarea
colacilor de cauciuc si a rulourilor pentru evitarea escarelor de decubit*);
- schimbarea pozitiei, tapotaj, fizioterapie respiratorie pentru evitarea
complicatiilor pulmonare*);
- efectuarea de mobilizare, masaj, bandaj compresiv, aplicatii
medicamentoase pentru evitarea complicatiilor vasculare la membrele
inferioare*).
6. Tehnici de ingrijire chirurgicala:
- ingrijirea plagilor simple si suprainfectate;
- ingrijirea escarelor multiple;
- ingrijirea tubului de dren;
- ingrijirea canulei traheale;
- suprimarea firelor;
- ingrijirea stomelor si fistulelor;
- evaluarea manuala a fecaloamelor;
- sondajul vezical*) cu sonda permanenta si cu scop evacuator;
- aplicarea condomului urinar.
7. Monitorizarea dializei peritoneale
8. Ingrijiri paliative furnizate numai de medici de specialitate si/sau cu
competenta/supraspecializare in ingrijiri paliative:
- consiliere psihiatrica a pacientului - comunicarea diagnosticului si a
prognosticului;
- consilierea pacientului in vederea pregatirii pentru deces;
- examenul fundului de ochi;
- toracocenteza cu evacuarea lichidului;
- infiltratii paravertebrale;
- blocaje de nervi periferici;
- anestezie locala de contact si prin infiltratii;
- TENS (stimulare electrica nervoasa percutana);
- tuseu rectal in scop diagnostic;
- terapia chirurgicala a abceselor de parti moi;
- controlul durerii - implica prescrierea si conducerea medicatiei.
9. Kinetoterapia individuala
10. Logopedia individuala
11. Examinare si evaluare psihologica
------------
*) Se aplica pentru bolnavii imobilizati la pat; implica si instruirea
pacientului sau a familiei.
*) Implica obligatoriu toaleta locala genitala si schimbarea sondei fixe la
6 zile.
ANEXA 2
la norme
MODEL
de solicitare a autorizatiei de functionare, valabila pentru persoanele
juridice
Institutia (societatea, organizatia, fundatia, unitatea)
...................
Catre
MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
Directia generala asistenta medicala si programe
Subsemnatul/Subsemnata, ............................,
domiciliat/domiciliata in ......................, str. ................... nr.
.........., bl. ......., sc. ........, et. ........, ap. ........,
judetul/sectorul ...................., posesor/posesoare al/a B.I. seria
........... nr. ...................., eliberat de ............. la data
..........., reprezentant legal al ................, cu sediul in
.................., str. ............... nr. ......, bl. ............, sc.
.........., et. ........., ap. ......, judetul/sectorul ................, va
rog sa binevoiti a aproba eliberarea autorizatiei de functionare in domeniul
ingrijirilor la domiciliu, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare,
pentru institutia (societatea, organizatia, fundatia, unitatea) sus-mentionata.
Anexez in completarea cererii mele copii ale urmatoarelor documente:
a) statutul si documentele constitutive ale
institutiei/societatii/organizatiei/fundatiei/unitatii pe care o reprezint;
b) documentele care atesta dobandirea personalitatii juridice;
c) dovada inregistrarii in registrul asociatiilor si fundatiilor;
d) ultimul bilant contabil, autentificat si depus la directia generala a
finantelor publice a judetului .........../municipiului Bucuresti;
e) documente privind codul fiscal, contul in banca, certificate de
inregistrare fiscala, ultimul extras de cont;
f) documente privind detinerea sediului de la adresa sus-mentionata;
g) autorizatia sanitara de functionare, eliberata de Directia de sanatate
publica a judetului ........../municipiului Bucuresti;
h) autorizatiile de libera practica ale personalului medico-sanitar angajat
pentru asigurarea ingrijirilor la domiciliu.
Data ............. Semnatura ...................
ANEXA 3
la norme
MODEL
de autorizatie de functionare, valabila pentru persoane juridice
MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
Directia generala asistenta medicala si programe
AUTORIZATIE DE FUNCTIONARE
Nr. ..... din ............
Institutia (societatea, organizatia, fundatia, unitatea) ...............,
cu sediul in localitatea ............., str. ................. nr. ...., bl.
....., ap. ....., sectorul/judetul ..................., este autorizata pentru
practica in domeniul ingrijirilor la domiciliu, prin personal medical angajat,
in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare si cu reglementarile
Ministerului Sanatatii si Familiei privind aceasta activitate.
Prezenta autorizatie va fi vizata anual si va fi reinnoita dupa 3 ani.
Director general,
.................
ANEXA 4
la norme
MODEL
de solicitare a autorizatiei de libera practica in domeniul ingrijirilor la
domiciliu, valabila pentru persoanele fizice
Catre
MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
Directia generala asistenta medicala si programe
Subsemnatul/Subsemnata, dr. ........................,
domiciliat/domiciliata in ......................., str. ............... nr.
....., bl. ....., sc. ...., et. ....., ap. ...., judetul/sectorul
................., legitimat/legitimata cu B.I. seria ...... nr. ..........,
eliberat de ............... la .............., posesor/posesoare al/a diplomei
de ..................., va rog sa binevoiti a-mi elibera autorizatie de libera
practica in domeniul ingrijirilor la domiciliu, in conformitate cu reglementarile
legale in vigoare.
Anexez in completarea cererii mele o copie de pe autorizatia de libera
practica nr. ......, eliberata de .............. la data de ..................
.
Data ............. Semnatura ...................
ANEXA 5
la norme
MODEL
de autorizatie de libera practica in domeniul ingrijirilor la domiciliu,
valabila pentru persoanele fizice
MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
Directia generala asistenta medicala si programe
AUTORIZATIE
de libera practica in domeniul ingrijirilor la domiciliu
Nr. ........ din .............
Ministerul Sanatatii si Familiei autorizeaza pe domnul/doamna dr.
......................, domiciliat/domiciliata in ......................., str.
............... nr. ......, bl. ......, sc. ......, ap. ......,
judetul/sectorul ..........................., posesor/posesoare al/a B.I. seria
................. nr. .................., eliberat de .................... la
................, sa practice ingrijiri la domiciliu, indeplinind atributiile
corespunzatoare pregatirii profesionale, in conformitate cu dispozitiile legale
in vigoare si cu reglementarile Ministerului Sanatatii si Familiei privind
aceasta activitate.
Prezenta autorizatie va fi vizata anual si va fi reinnoita dupa 3 ani.
Director general,
.................