ORDONANTA Nr. 57 din 16 august 2002
privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 643 din 30 august 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
pct. VI.1 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica, denumite in continuare
cercetare-dezvoltare, sunt principalele activitati creatoare si generatoare de
progres economic si social.
Art. 2
(1) Activitatea de cercetare-dezvoltare cuprinde: cercetarea fundamentala,
cercetarea aplicativa si dezvoltarea tehnologica.
(2) Activitatea de cercetare-dezvoltare face parte integranta din procesele
de inovare.
(3) Definitiile termenilor utilizati in cuprinsul ordonantei sunt prevazute
in anexa care face parte integranta din prezenta ordonanta.
Art. 3
(1) In Romania activitatea de cercetare-dezvoltare constituie prioritate
nationala si are un rol determinant in strategia de dezvoltare economica
durabila.
(2) Strategia nationala in domeniul cercetarii-dezvoltarii, denumita in
continuare Strategie nationala, defineste politica statului in vederea
realizarii obiectivelor de interes national in acest domeniu si se aproba prin
hotarare a Guvernului.
(3) Guvernul promoveaza, sustine, dezvolta si stimuleaza activitatea de
cercetare-dezvoltare de interes national, scop in care:
a) adopta politici de stimulare si coordonare la nivel national a
activitatii de cercetare-dezvoltare si inovare;
b) asigura surse de finantare si instituie structuri organizatorice
corespunzatoare pentru administrarea fondurilor respective, conform
prevederilor prezentei ordonante;
c) elaboreaza politici si emite reglementari pentru crearea in economie a
unui mediu favorabil, protectia patrimoniului stiintific national, pentru
difuzarea, absorbtia si valorificarea rezultatelor activitatii de
cercetare-dezvoltare in scopul dezvoltarii economice durabile, al cresterii
bunastarii si calitatii vietii, al imbogatirii patrimoniului national si
international al cunoasterii.
Art. 4
(1) Ministerul Educatiei si Cercetarii, denumit in continuare autoritatea
de stat pentru cercetare-dezvoltare, este organul administratiei publice
centrale de specialitate, care exercita atributiile autoritatii de stat pentru
domeniul cercetarii-dezvoltarii.
(2) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare are, in principal,
urmatoarele atributii in domeniu:
a) elaborarea si actualizarea Strategiei nationale;
b) asigurarea cadrului institutional pentru aplicarea Strategiei nationale;
c) coordonarea la nivel national a politicilor guvernamentale;
d) stimularea, sustinerea, dezvoltarea si monitorizarea activitatii de
cercetare-dezvoltare.
(3) Ordonatorii de credite, inclusiv Academia Romana, care au alocate prin
buget fonduri pentru cercetare, finanteaza din acestea programe proprii sau
sectoriale de cercetare, inclusiv granturi de cercetare, corelate cu strategia
si politicile nationale in domeniu.
Art. 5
(1) Dreptul de a desfasura activitati de cercetare-dezvoltare si inovare
este recunoscut oricarei persoane fizice sau juridice.
(2) Dreptul de acces liber la fondurile publice destinate activitatii de
cercetare-dezvoltare este garantat in conditii de competenta si cu respectarea
prevederilor legale si contractuale privind drepturile de proprietate
intelectuala si de utilizare a rezultatelor.
(3) Libertatea de organizare si desfasurare a activitatilor de
cercetare-dezvoltare este garantata si este corelata cu asigurarea resurselor
financiare, cu respectarea legislatiei in vigoare si a principiilor de etica
profesionala privind efectele adverse sau daunatoare ale aplicarii rezultatelor
stiintei si tehnologiei asupra omului si mediului.
(4) Pentru cazurile care nu sunt reglementate de legislatia privind
proprietatea intelectuala, se garanteaza persoanelor prevazute la alin. (1)
dreptul de participare la beneficiile rezultate, in conditii contractuale
specificate, precum si dreptul de preemtiune in contractarea lucrarilor de
continuare a activitatilor de cercetare-dezvoltare, valorificare a rezultatelor
sau de transfer tehnologic al acestora.
CAP. 2
Sistemul national de cercetare-dezvoltare
SECTIUNEA 1
Cadrul general de reglementare si organizare a activitatii de
cercetare-dezvoltare
Art. 6
Sistemul national de cercetare-dezvoltare este constituit din ansamblul
unitatilor si institutiilor de drept public si de drept privat cu personalitate
juridica, care au in obiectul de activitate cercetarea-dezvoltarea.
Art. 7
Din sistemul national de cercetare-dezvoltare face parte sistemul de
cercetare-dezvoltare de interes national, care cuprinde urmatoarele categorii
de unitati de drept public, cu personalitate juridica, acreditate in acest
sens, conform prevederilor prezentei ordonante:
a) institute nationale de cercetare-dezvoltare;
b) institute, centre sau statiuni de cercetare ale Academiei Romane si de
cercetare-dezvoltare ale academiilor de ramura;
c) institute de invatamant superior acreditate sau structuri ale acestora;
d) institute sau centre de cercetare-dezvoltare organizate in cadrul
societatilor nationale, companiilor nationale si regiilor autonome de interes
national.
Art. 8
In sistemul national de cercetare-dezvoltare sunt cuprinse, in afara
unitatilor si institutiilor prevazute la art. 7, si urmatoarele categorii de
unitati si institutii:
A. Unitatile si institutiile de drept public:
a) institute, centre sau statiuni de cercetare-dezvoltare organizate ca
institutii publice;
b) institute sau centre de cercetare-dezvoltare organizate in cadrul
societatilor nationale, companiilor nationale si regiilor autonome sau ale
administratiei publice centrale si locale;
c) centre internationale de cercetare-dezvoltare infiintate in baza unor
acorduri internationale;
d) alte institutii publice sau structuri ale acestora, care au in obiectul
de activitate cercetarea-dezvoltarea.
B. Unitatile si institutiile de drept privat:
a) unitati de cercetare-dezvoltare organizate ca societati comerciale;
b) societati comerciale, precum si structurile acestora care au in obiectul
de activitate cercetarea-dezvoltarea;
c) institutii de invatamant superior private acreditate sau structuri ale
acestora.
Art. 9
(1) Institutul national de cercetare-dezvoltare este o forma de organizare
juridica, reglementata prin prezenta ordonanta si care se inregistreaza ca
atare la registrul comertului.
(2) Formele de organizare ale celorlalte categorii de unitati si institutii
prevazute la art. 7 si 8 sunt reglementate prin legi specifice.
Art. 10
(1) Activitatea de cercetare-dezvoltare din domeniul public sau privat
poate fi desfasurata si in cadrul unor forme asociative, in conditiile
prevazute de lege.
(2) Activitatea de cercetare-dezvoltare se poate desfasura si individual,
in regim economic, de catre persoane fizice autorizate conform prevederilor
legale.
Art. 11
(1) Unitatile de cercetare-dezvoltare organizate ca institute nationale sau
ca institutii publice se infiinteaza sau se reorganizeaza prin hotarare a
Guvernului, daca legea nu prevede altfel.
(2) Prin hotarare a Guvernului de infiintare si/sau de organizare si
functionare a unitatilor de cercetare-dezvoltare prevazute la alin. (1) se
stabilesc denumirea, obiectul de activitate, sediul si patrimoniul, precum si
bunurile din domeniul public prevazute de Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, cu modificarile
ulterioare, si date in administrare acestora.
(3) Unitatile de cercetare-dezvoltare organizate ca societati comerciale cu
capital majoritar de stat se infiinteaza si se reorganizeaza prin hotarare a
Guvernului, pe baza hotararii adunarii generale a actionarilor.
Art. 12
(1) Unitatile si institutiile de cercetare-dezvoltare prevazute la art. 7
si 8 infiinteaza Consiliul stiintific, care participa la elaborarea strategiei
unitatii si a programelor proprii de cercetare-dezvoltare, precum si la luarea
masurilor privind realizarea acestora.
(2) Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului stiintific se
aproba de consiliul de administratie al unitatilor si institutiilor prevazute
la alin. (1).
Art. 13
Realizarea unor servicii sau activitati de microproductie de catre
unitatile si institutiile prevazute la art. 7 si 8 se asigura prin asociere in
participatiune numai in scopul stimularii transferului rezultatelor activitatii
de cercetare-dezvoltare, potrivit regulamentelor de organizare si functionare
proprii si prevederilor legale corespunzatoare, cu aprobarea organului
administratiei publice centrale sub autoritatea caruia functioneaza si a
autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
Art. 14
(1) Unitatile si institutiile de cercetare-dezvoltare cu capital privat se
pot organiza in conditiile prevazute de lege.
(2) Unitatile si institutiile de cercetare-dezvoltare cu capital majoritar
de stat, organizate ca societati comerciale, se pot privatiza in conditiile
legii si cu respectarea normelor specifice privind privatizarea unitatilor de
cercetare-dezvoltare, elaborate de autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare si aprobate prin hotarare a Guvernului.
(3) Unitatile de cercetare-dezvoltare privatizate nu pot pastra in
patrimoniu informatiile sau documentatiile de interes national acumulate pana
la data privatizarii. Aceste informatii si documentatii, determinate in
conformitate cu prevederile normelor prevazute la alin. (2), se depun la
institutele nationale sau la institutiile publice de cercetare-dezvoltare
desemnate in acest scop de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare ori
la arhivele statului.
Art. 15
(1) Unitatile si institutiile prevazute la art. 7 si 8 pot participa in
nume propriu la cooperarea tehnico-stiintifica internationala si pot incheia in
mod direct contracte privind aceste activitati, in conditiile legii;
contractele, precum si utilizarea rezultatelor cercetarii se vor inscrie in
termenii utilizati in acordurile internationale la care Romania este parte.
(2) Rezultatele cercetarilor considerate proprietate publica a statului se
pot utiliza in cadrul cooperarii internationale in conditiile prevazute la
alin. (1) si cu aprobarea Guvernului.
Art. 16
Unitatile si institutiile de cercetare-dezvoltare care beneficiaza de
finantare si din fonduri publice sunt obligate sa asigure:
a) dezvoltarea bazei tehnico-stiintifice, actualizarea documentatiei
stiintifice de interes national, precum si utilizarea acestora cu prioritate
pentru activitatea de cercetare-dezvoltare;
b) urmarirea realizarii transferului tehnologic;
c) adoptarea unor structuri organizatorice si a unui management performant,
urmand cele mai bune practici utilizate pe plan mondial;
d) eliminarea posibilitatilor de generare a unor acte de concurenta
neloiala.
SECTIUNEA a 2-a
Institutele nationale de cercetare-dezvoltare
Art. 17
(1) Institutele nationale de cercetare-dezvoltare, denumite in continuare
institute nationale, reprezinta o forma de organizare institutionala specifica
activitatilor de cercetare-dezvoltare, instituita cu scopul de a asigura
desfasurarea acestor activitati, precum si consolidarea competentei stiintifice
si tehnologice in domeniile de interes national, stabilite in acord cu
strategia de dezvoltare a Romaniei.
(2) Institutul national este persoana juridica romana, care are ca obiect
principal activitatea de cercetare-dezvoltare si care functioneaza pe baza de
gestiune economica si autonomie financiara, calculeaza amortismente si conduce
evidenta contabila in regim economic.
(3) Institutul national are patrimoniu propriu si administreaza patrimoniul
public si privat al statului pentru asigurarea desfasurarii activitatii si
functioneaza in coordonarea unui organ de specialitate al administratiei
publice centrale.
(4) Institutul national participa la elaborarea strategiilor de dezvoltare
in domeniul specific, desfasoara activitati de cercetare-dezvoltare pentru
realizarea obiectivelor cuprinse in Strategia nationala, constituie baze de
competenta stiintifica si tehnologica, de expertiza, de perfectionare a
resurselor umane si de documentare stiintifica si tehnica. Institutul national
poate desfasura, in secundar, activitati comerciale si de productie, conform
regulamentului propriu.
Art. 18
(1) Infiintarea institutului national se face prin hotarare a Guvernului,
pe baza rezultatelor evaluarii indeplinirii conditiilor pentru acreditare, cu
avizul autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare, la propunerea organului
administratiei publice centrale coordonator in domeniul de activitate al
unitatii.
(2) Infiintarea si acreditarea unui institut national trebuie sa asigure
concentrarea resurselor financiare si umane in domeniile de cercetare,
orientate spre obiective de interes major.
(3) Evaluarea capacitatii de cercetare in vederea acreditarii institutului
national se realizeaza de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, in
conformitate cu prevederile prezentei ordonante.
(4) Acreditarea institutului national include si atestarea si acreditarea
acestuia in intelesul art. 33 alin. (1) si (2).
Art. 19
(1) Prin actul de infiintare al institutului national se stabilesc
denumirea si sediul principal, obiectul de activitate, patrimoniul si organul
administratiei publice centrale in coordonarea caruia functioneaza si se aproba
regulamentul de organizare si functionare.
(2) Regulamentul de organizare si functionare al institutului national se
intocmeste pe baza regulamentului-cadru, elaborat de autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante si se aproba prin hotarare a Guvernului.
(3) Structura organizatorica a institutului national este aprobata de
organul administratiei publice centrale in coordonarea caruia functioneaza.
(4) Institutul national poate infiinta in cadrul structurii organizatorice
subunitati cu sau fara personalitate juridica, necesare realizarii obiectului
sau de activitate. Modalitatea de constituire a acestora si relatiile
functionale din cadrul institutului national, precum si cu tertii sunt
stabilite prin regulamentul de organizare si functionare a acestuia.
Art. 20
Institutele nationale prevazute la art. 7 sunt sprijinite financiar de la
bugetul de stat pentru realizarea unor investitii, dotari, aparatura,
echipamente si instalatii, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
Art. 21
Conducerea institutului national se exercita de catre consiliul de
administratie, format din 7 sau 9 persoane, din care fac parte, in mod
obligatoriu, reprezentantul autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare,
reprezentantul organului administratiei publice coordonator al institutului
national, reprezentantul Ministerului Finantelor Publice, reprezentantul
Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale si directorul general al
institutului national, care este si presedintele consiliului de administratie,
precum si presedintele Consiliului stiintific al institutului national.
Consiliul de administratie se numeste prin ordin al conducatorului organului administratiei
publice coordonator, cu avizul autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in conformitate cu
propriul regulament de organizare si functionare si hotaraste in toate
problemele privind activitatea institutului national, cu exceptia celor care,
potrivit legii, sunt date in competenta altor organe.
Art. 22
Activitatea curenta a institutului national este condusa de directorul
general, numit prin ordin al conducatorului organului administratiei publice
coordonator, cu avizul autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare, conform
rezultatelor concursului organizat potrivit prevederilor metodologiei elaborate
in acest scop de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare si aprobate prin
hotarare a Guvernului.
Art. 23
(1) Institutul national administreaza, cu diligenta unui bun proprietar,
bunuri proprietate publica si privata a statului sau a unitatilor
administrativ-teritoriale, precum si bunurile proprii dobandite in conditiile
legii sau realizate din venituri proprii.
(2) Prin hotararea Guvernului de infiintare sau reorganizare a institutului
national se stabilesc bunurile din domeniul public prevazute de Legea nr.
213/1998, bunurile din proprietatea privata a statului administrate de
institut, precum si bunurile proprii dobandite in conditiile legii sau
realizate din venituri proprii, dupa caz.
Art. 24
(1) Institutul national intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli,
bilantul contabil si contul de profit si pierdere, potrivit metodologiei
stabilite de Ministerul Finantelor Publice.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de organul administratiei
publice centrale coordonator, cu avizul Ministerului Finantelor Publice si al
Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale.
(3) Bilantul contabil anual se aproba de organul administratiei publice
centrale coordonator, in conditiile legii.
Art. 25
(1) Partea din veniturile institutului national, care depaseste
cheltuielile, dupa plata impozitului pe profit si dupa acoperirea pierderilor
contabile, se utilizeaza dupa cum urmeaza:
a) 20% pentru cointeresarea personalului angajat in activitatile de
cercetare-dezvoltare;
b) pana la 60% se poate utiliza pentru finantarea dezvoltarii institutului
national, in conformitate cu planul de investitii si dotari ale acestuia,
aprobat de organul administratiei publice centrale coordonator. In situatia in
care sumele respective nu sunt utilizate cu destinatia stabilita prin prezenta
ordonanta, acestea se fac venit la bugetul de stat;
c) restul ramane la dispozitia institutului national pentru desfasurarea
activitatii curente.
(2) In situatia in care sumele prevazute la alin. (1) lit. a) si c) nu sunt
utilizate cu destinatia stabilita prin prezenta ordonanta, ele se reporteaza in
vederea utilizarii in anul urmator.
Art. 26
(1) In situatia in care in cursul unui an veniturile institutului national
nu sunt suficiente, pentru acoperirea cheltuielilor curente acesta poate
contracta credite bancare, in valoare de cel mult 20% din veniturile brute
realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea
Ministerului Finantelor Publice si a organului administratiei publice centrale
coordonator.
Art. 27
(1) In cazul angajarii raspunderii contractuale sau delictuale a
institutului national creditorii pot cere executarea silita numai asupra
bunurilor proprii ale acestuia.
(2) Bunurile proprietate publica si privata a statului sunt inalienabile si
nu pot fi constituite drept garantii.
Art. 28
(1) Institutul national hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza sa
fie realizate potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se
din surse proprii si credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta art. 20 si art. 49 alin. (5).
(2) Executia investitiilor se adjudeca potrivit legii care reglementeaza
achizitiile publice.
SECTIUNEA a 3-a
Resurse umane
Art. 29
Mentinerea si dezvoltarea potentialului uman de cercetare-dezvoltare si a
bazei de cunostinte in domeniu reprezinta un atribut important al politicii de
cercetare, sustinut cu prioritate prin programul privind resursele umane.
Art. 30
(1) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare urmareste cresterea
potentialului national de cercetare si solicita Academiei Romane si academiilor
de ramura, institutiilor de invatamant superior, institutelor nationale si
institutiilor publice din sistemul national de cercetare-dezvoltare sa
elaboreze si sa aplice programe privind formarea si dezvoltarea resurselor
umane utilizate in cercetare. Programele astfel elaborate vor fi sintetizate in
Strategia resurselor umane din activitatea de cercetare-dezvoltare, parte
componenta a Strategiei nationale.
(2) Unitatile si institutiile de cercetare-dezvoltare, care beneficiaza de
facilitatile prevazute in prezenta ordonanta, vor asigura stabilizarea
personalului atestat pe grade stiintifice, vor lua masuri speciale pentru
motivarea tinerilor de a desfasura activitati in acest domeniu si vor mentine
si vor dezvolta potentialul uman de cercetare implicat in domenii de varf, prin
angajarea anuala a unui numar de absolventi si specialisti cu cea mai buna
pregatire, cel putin egal cu numarul de personal cu studii superioare plecat
din institut in anul anterior, cu exceptia situatiilor ce rezulta din
restructurari. Promovarea cercetatorilor se face tinandu-se seama, in
principal, de performanta stiintifica, confirmata la nivel national si international.
Art. 31
(1) Unitatile si institutiile de cercetare-dezvoltare evaluate in
conditiile art. 33, academiile de ramura si institutiile de invatamant superior
acreditate organizeaza si participa, cu prioritate, la programele de formare
profesionala a persoanelor cu studii superioare din domeniu.
(2) Institutiile de invatamant superior, academiile de ramura, institutele
de cercetare si cele de cercetare-dezvoltare pot colabora pe baza de
reciprocitate in promovarea unor programe de formare continua, doctorate, teme
de cercetare, in practica studentilor si alte asemenea activitati.
(3) Finantarea programelor prevazute la alin. (1) si (2) se face conform
prevederilor legale in vigoare si reglementarilor specifice stabilite la
nivelul unitatilor organizatoare.
(4) Studentii si doctoranzii din institutiile de invatamant superior pot
face parte din colectivele de cercetare, putand participa efectiv la rezolvarea
problemelor din cadrul contractelor de cercetare, tematica acestora putand fi
parte a tematicii tezelor de doctorat sau proiectelor de diploma. Studentii si
doctoranzii care participa la rezolvarea problemelor din cadrul contractelor de
cercetare vor putea fi remunerati conform legii.
Art. 32
Cercetatorii stiintifici gradul I cu titlul de doctor pot conduce doctorate
in institutiile organizatoare de doctorat, in conditiile legii.
CAP. 3
Evaluarea activitatii de cercetare-dezvoltare
Art. 33
(1) Evaluarea si atestarea capacitatii unitatilor care desfasoara activitati
de cercetare-dezvoltare, in conditiile prezentei ordonante, se realizeaza de
autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, prin Consiliul national de
atestare si acreditare pentru cercetare, infiintat si organizat in conditiile
prezentei ordonante, precum si de Academia Romana si academiile de ramura, prin
organismele de evaluare, atestare si acreditare constituite in structura
acestora, conform legii, pentru unitatile aflate in subordonare sau coordonare,
respectiv de Consiliul National al Cercetarii Stiintifice din Invatamantul
Superior pentru institutiile de invatamant superior acreditate si unitatile in
subordonare.
(2) Acreditarea unitatilor prevazute la art. 7 ca unitati componente ale
sistemului de cercetare-dezvoltare de interes national se realizeaza de
autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare prin Consiliul national de
atestare si acreditare pentru cercetare.
(3) Institutele nationale sunt acreditate pe baza evaluarii Consiliului
national de atestare si acreditare pentru cercetare, in conditiile prezentei
ordonante.
(4) Criteriile si metodologiile de evaluare si atestare a capacitatii de a
desfasura activitati de cercetare-dezvoltare se elaboreaza de autoritatea de
stat pentru cercetare-dezvoltare si, dupa caz, de Academia Romana sau
academiile de ramura pentru unitatile aflate in subordonare sau in coordonare,
respectiv de Consiliul National al Cercetarii Stiintifice din Invatamantul
Superior pentru institutiile de invatamant superior acreditate si unitatile din
subordonare, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante, si se aproba prin hotarare a Guvernului.
(5) Criteriile si metodologiile de acreditare a unitatilor componente ale
sistemului de cercetare-dezvoltare de interes national se elaboreaza de
autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, in termen de 90 de zile de la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, si se aproba prin hotarare a
Guvernului.
Art. 34
(1) Consiliul national de atestare si acreditare pentru cercetare este un
organism fara personalitate juridica si se organizeaza in coordonarea
autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(2) Prin ordin al conducatorului autoritatii de stat pentru
cercetare-dezvoltare se stabileste componenta, se aproba regulamentul de
organizare si functionare si structura organelor de lucru ale Consiliului
national de atestare si acreditare pentru cercetare, in termen de 60 zile de la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
(3) Consiliul national de atestare si acreditare pentru cercetare asigura
evaluarea unitatilor de cercetare-dezvoltare si propune atestarea unitatilor de
cercetare-dezvoltare sau acreditarea institutelor nationale si, dupa caz,
neacordarea sau retragerea atestarii, respectiv a acreditarii.
(4) Componenta si regulamentul de organizare si functionare ale
organismelor de evaluare, atestare si acreditare ale Academiei Romane si
academiilor de ramura, respectiv ale Consiliului National al Cercetarii
Stiintifice din Invatamantul Superior, se stabilesc conform legislatiei
specifice a acestora.
Art. 35
(1) Pentru activitatea de evaluare si atestare, respectiv pentru
activitatea de evaluare si acreditare, autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare percepe de la unitatile si institutiile respective taxe de
pana la 8 salarii maxime ale unui cercetator principal gradul I din unitati
bugetare, care se fac venituri la bugetul de stat.
(2) Pentru activitatea desfasurata in afara activitatii de baza membrii
Consiliului national de atestare si acreditare pentru cercetare si ai organelor
de lucru ale acestuia sunt remunerati, in functie de numarul orelor efectiv
lucrate, la nivelul gradului profesional cel mai mare din activitatea de
cercetare-dezvoltare, stabilit pentru unitatile bugetare. Sumele necesare se
prevad in bugetul autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
Art. 36
(1) Atestarea capacitatii de a desfasura activitati de cercetare-dezvoltare
este obligatorie pentru unitatile si institutiile de cercetare-dezvoltare care
doresc sa participe la activitatile de cercetare-dezvoltare prevazute in Planul
national pentru cercetare-dezvoltare si inovare.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica dupa un an de la data intrarii in
vigoare a hotararii Guvernului prevazute la art. 33 alin. (4).
(3) Dupa intrarea in vigoare a hotararilor Guvernului prevazute la art. 33
alin. (4) si (5) unitatile si institutiile de cercetare-dezvoltare existente
pot solicita atestarea capacitatii lor autoritatii de stat pentru
cercetare-dezvoltare sau Academiei Romane si academiilor de ramura pentru
domeniile acestora, respectiv Consiliului National al Cercetarii Stiintifice
din Invatamantul Superior pentru institutiile de invatamant acreditate si
unitatile din subordonare, conform prevederilor prezentei ordonante.
Art. 37
Reacreditarea se efectueaza periodic, la maximum 5 ani sau la modificarea
obiectului de activitate al unitatii sau institutiei de cercetare-dezvoltare.
Art. 38
Unitatile si institutiile de cercetare-dezvoltare finantate din fonduri
publice, pe baza Strategiei nationale, sunt obligate:
a) sa elaboreze strategii proprii;
b) sa asigure monitorizarea modului de indeplinire a obiectivelor prevazute
in planurile proprii;
c) sa organizeze periodic verificari asupra activitatii
economico-financiare, precum si ale performantelor de management al cercetarii,
in scopul imbunatatirii acestora;
d) sa raporteze anual autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare
rezultatele, performantele stiintifice si impactul acestora in economie si in
societate si sa le dea publicitatii prin orice mijloc posibil, pentru o
informare cat mai larga;
e) sa isi organizeze compartimente de marketing in vederea cresterii
gradului de aplicabilitate a cercetarilor finantate din fonduri publice.
CAP. 4
Strategia nationala si Planul national de cercetare-dezvoltare si inovare
Art. 39
(1) Strategia nationala stabileste obiectivele de interes national si
cuprinde mijloacele pentru realizarea acestora. Obiectivele principale ale
Strategiei nationale sunt:
a) promovarea si dezvoltarea sistemului national de cercetare-dezvoltare
pentru sustinerea dezvoltarii economice si sociale a tarii si a cunoasterii;
b) integrarea in comunitatea stiintifica internationala;
c) protectia patrimoniului tehnico-stiintific romanesc;
d) dezvoltarea resurselor umane din activitatea de cercetare;
e) dezvoltarea bazei materiale si finantarea activitatii de cercetare.
(2) Obiectivele Strategiei nationale sunt in concordanta cu obiectivele
Programului de guvernare si ale strategiilor sectoriale si sunt stabilite pe
baza consultarii cu organele administratiei publice centrale si locale, cu
Academia Romana si cu academiile de ramura, cu institutiile de invatamant
superior, cu unitatile de cercetare-dezvoltare, cu marii agenti economici, cu
patronatele si cu sindicatele.
(3) Strategia nationala se actualizeaza periodic, in functie de evolutia
economico-sociala.
Art. 40
(1) Pentru stabilirea prioritatilor Strategiei nationale se infiinteaza
Consiliul National pentru Politica Stiintei si Tehnologiei, fara personalitate
juridica, ca organ consultativ al Guvernului, in coordonarea primului-ministru.
(2) Componenta Consiliului National pentru Politica Stiintei si Tehnologiei
se aproba prin decizie a primului-ministru.
(3) Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului National pentru
Politica Stiintei si Tehnologiei se adopta prin consens in sedinta de
constituire a acestuia, la propunerea autoritatii de stat pentru
cercetare-dezvoltare.
Art. 41
Implementarea Strategiei nationale se realizeaza prin:
a) Planul national pentru cercetare-dezvoltare si inovare, denumit in
continuare Plan national;
b) planuri de cercetare ale autoritatilor publice centrale, denumite in
continuare planuri sectoriale;
c) alte planuri, programe si proiecte de cercetare.
Art. 42
Planul national reprezinta instrumentul principal prin care se asigura:
a) coordonarea, corelarea si realizarea politicilor nationale in domeniul
cercetarii-dezvoltarii si cunoasterii;
b) corelarea politicilor din domeniul cercetarii-dezvoltarii si al inovarii
cu prioritatile de dezvoltare economica si sociala sustinute de ansamblul
politicilor guvernamentale;
c) coerenta si continuitatea activitatilor din domeniul
cercetarii-dezvoltarii, al cunoasterii si al inovarii.
Art. 43
(1) Planul national contine programe de cercetare-dezvoltare-inovare.
(2) Programele cuprinse in Planul national se evalueaza si se detaliaza
anual de catre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(3) La elaborarea, evaluarea si detalierea Planului national autoritatea de
stat pentru cercetare-dezvoltare consulta Colegiul Consultativ pentru
Cercetare-Dezvoltare si Inovare, denumit in continuare Colegiu consultativ,
organizat in conditiile prezentei ordonante.
Art. 44
(1) Colegiul consultativ are in componenta reprezentanti propusi de
comunitatile stiintifice, de ministere, de marii agenti economici si este
organizat pe comisii, corespunzator principalelor domenii de specialitate.
Structura Colegiului consultativ se aproba prin ordin al conducatorului
autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare, pe o durata de 4 ani.
(2) Regulamentul de organizare si functionare a Colegiului consultativ,
precum si a organelor de lucru ale acestuia se aproba prin ordin al
conducatorului autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(3) Pentru activitatea desfasurata membrii Colegiului consultativ si ai
organelor de lucru ale acestuia sunt remunerati, in afara activitatii de baza,
la nivelul gradului profesional cel mai mare din activitatea de
cercetare-dezvoltare, stabilit pentru unitatile bugetare, in functie de numarul
orelor efectiv lucrate.
(4) Cheltuielile necesare functionarii Colegiului consultativ sunt
asigurate din bugetul autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
Art. 45
Planul national, inclusiv resursele financiare necesare, este elaborat si
administrat de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, se aproba prin
hotarare a Guvernului si se finanteaza in sistem multianual. Cheltuielile
anuale pentru realizarea Planului national se fac in limita sumelor aprobate
prin bugetul de stat, in concordanta cu finantarea multianuala angajata prin
programele componente ale Planului national. Alocarea sumelor anuale pe
programele componente ale Planului national se face prin ordin al autoritatii
de stat pentru cercetare-dezvoltare.
Art. 46
(1) Planurile sectoriale in domeniul cercetarii-dezvoltarii contin programe
si proiecte de interes prioritar pentru domeniul respectiv, sunt aprobate prin
ordin al ordonatorilor principali de credite si se finanteaza din bugetul
acestora. Programele si proiectele din planurile sectoriale sunt avizate de
autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(2) La elaborarea planurilor sectoriale se solicita propuneri de teme de
cercetare de la marii agenti economici din domeniu, de la unitatile de
cercetare, institute de invatamant superior, patronat, sindicate, asociatii
profesionale si alte structuri ale societatii civile importante pentru domeniul
respectiv.
(3) Implementarea strategiilor de ramura si realizarea planurilor
sectoriale de cercetare-dezvoltare se asigura de unitatile si institutiile de
cercetare-dezvoltare din domeniu, in urma atribuirii in sistem competitional
sau in mod direct de catre ministerele de resort, academiile de ramura sau/si
de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, potrivit art. 47.
Art. 47
(1) Conducerea programelor prevazute in Planul national se atribuie de
autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare unitatilor si institutiilor cu
profil de cercetare-dezvoltare si inovare, academiilor de ramura, institutiilor
de invatamant superior acreditate, precum si agentilor economici care au ca
obiect de activitate cercetarea-dezvoltarea, pe baza de criterii de
capabilitate in sistem competitional sau in mod direct.
(2) In vederea optimizarii activitatii de conducere de programe se
infiinteaza Centrul National de Management Programe, institutie publica cu
personalitate juridica, cu finantare extrabugetara, in subordinea autoritatii
de stat pentru cercetare-dezvoltare. Organizarea si functionarea Centrului
National de Management Programe se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
(3) Veniturile extrabugetare ale Centrului National de Management Programe
provin din activitatea de conducere a programelor finantate din surse interne
sau/si internationale, precum si din alte activitati conexe.
(4) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare poate atribui direct
conducerea de programe prevazute in Planul national Centrului National de
Management Programe.
(5) Conducerea programelor si a proiectelor finantate in sistem
competitional din fonduri de la bugetul de stat se atribuie pe baza
urmatoarelor proceduri de selectare a contractorilor:
a) licitatie sau, dupa caz, proceduri competitionale simplificate, daca
urmeaza sa fie selectat un singur contractor, pentru procurarea:
- serviciilor de conducere a programelor;
- serviciilor de conducere a unor proiecte de mare complexitate;
- bunurilor sau a altor servicii;
b) evaluarea propunerilor de proiecte, daca urmeaza sa fie selectati mai
multi contractori, pentru procurarea serviciilor de conducere si/sau executie a
proiectelor de cercetare-dezvoltare si de inovare.
(6) Stabilirea contractorilor pentru serviciile si bunurile prevazute la
alin. (5) se poate face in mod direct, in situatiile in care acestea nu pot fi
procurate din mai multe surse.
(7) Atribuirea conducerii programelor si realizarii lucrarilor se face pe
baza contractuala, conform normelor metodologice prevazute la art. 60 alin.
(2).
(8) Orice program are un singur conducator de program.
CAP. 5
Finantarea activitatilor de cercetare-dezvoltare si inovare
Art. 48
Sursele de finantare pentru activitatea de cercetare desfasurata de
unitatile si institutiile din cadrul sistemului national de cercetare se
constituie din:
a) fonduri de la bugetul de stat;
b) fonduri atrase de la agenti economici;
c) fonduri provenite din cooperari internationale;
d) alte fonduri constituite conform legii.
Art. 49
(1) Fondurile alocate anual in bugetul de stat la capitolul "Cercetare
stiintifica" reprezinta o prioritate a cheltuielilor bugetare.
(2) Din bugetul de stat se aloca fonduri pentru actiuni finantate pe baza
de programe, precum si pentru celelalte cheltuieli, stabilite in conditiile
legii, asigurandu-se o crestere permanenta a acestora.
(3) Fondurile alocate de la bugetul de stat se utilizeaza cu prioritate
pentru finantarea obiectivelor prevazute in Strategia nationala si in Planul
national, precum si pentru finantarea activitatilor unitatilor de cercetare
care obtin finantare partiala pe programe internationale, la care statul roman
contribuie cu fonduri conform acordurilor incheiate cu partenerii straini.
(4) De la bugetul de stat se aloca fonduri si pentru finantarea
instalatiilor si obiectivelor speciale de interes national. Instalatiile si
obiectivele speciale de interes national, ca bunuri proprietate publica
utilizate in activitatea de cercetare, sunt finantate, cu prioritate, prin
bugetele unitatilor de cercetare care le detin. Se finanteaza de la bugetul de
stat, prin fonduri alocate in acest scop, cheltuielile pentru functionarea,
intretinerea si paza acestora, in limita fondurilor bugetare alocate anual.
(5) Cheltuielile necesare pentru realizarea sau achizitionarea de noi
instalatii si obiective speciale de interes national, precum si cheltuielile
necesare pentru dezvoltarea instalatiilor si obiectivelor existente reprezinta
cheltuieli de investitii finantate integral sau partial de la bugetul de stat.
Aceste cheltuieli se cuprind in proiectele bugetului de stat, pe baza listei de
investitii, elaborata si aprobata in conditiile legii.
(6) Lista instalatiilor si obiectivelor speciale de interes national pentru
care se aloca fonduri de la bugetul de stat se stabileste si se actualizeaza
prin hotarare a Guvernului, la propunerea autoritatii de stat pentru
cercetare-dezvoltare.
(7) Conducerea autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare aproba prin
ordin criteriile de selectare a instalatiilor si obiectivelor speciale de
interes national.
Art. 50
(1) Fondurile prevazute la art. 49 alin. (1) se utilizeaza si pentru
finantarea obiectivelor planurilor sectoriale si programelor-nucleu, precum si
pentru contracte in regim de cofinantare, in completarea resurselor financiare
ale agentilor economici beneficiari, in scopul realizarii unor activitati de
cercetare cu forte proprii sau in colaborare cu unitati de cercetare prevazute
la art. 7 si 8.
(2) Cuantumul si conditiile de cofinantare se stabilesc prin hotarare a
Guvernului.
Art. 51
Ordonatorii principali de credite, care au alocate prin bugetul de stat
sume pentru cercetare stiintifica, le utilizeaza pentru finantarea programelor
proprii, inclusiv pentru granturi de cercetare.
Art. 52
Finantarea activitatilor de cercetare-dezvoltare si inovare din fonduri de
la bugetul de stat se face astfel:
a) prioritar, in sistem competitional, pe programe si proiecte;
b) in sistem direct.
Art. 53
(1) In vederea asigurarii finantarii in sistem competitional, pe programe,
a activitatilor de cercetare-dezvoltare si inovare, autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare elaboreaza, planifica si executa:
a) bugetul multianual total, necesar realizarii Planului national, detaliat
pe programele componente, care se aproba prin hotarare a Guvernului o data cu
aprobarea Planului national;
b) alocatia bugetara anuala pentru Planul national, incadrata in limita
bugetului multianual total aprobat, actualizat cu rata inflatiei, dupa caz,
precum si in prevederile anuale ale bugetului de stat;
c) plafonul anual de autorizare a angajarii fondurilor pentru programele
din Planul national, o data cu legea bugetului de stat;
d) alocatiile bugetare anuale pentru alte programe sau sisteme de finantare
competitionala care nu se includ in Planul national;
e) alocatiile bugetare anuale pentru alte categorii de cheltuieli,
prevazute si detaliate conform art. 58.
(2) Alocatia bugetara anuala pentru Planul national se constituie ca buget
anual de plati si se detaliaza pe programele in derulare sau care se lanseaza
in anul respectiv, in functie de necesarul de plati estimat pentru fiecare
program.
(3) Stabilirea bugetelor anuale de plati pentru programele din Planul
national, in conformitate cu legile bugetare anuale, se face prin ordin al
conducatorului autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare, dupa aprobarea
prin lege a bugetului de stat.
(4) Plafonul anual de autorizare a angajarii fondurilor, aprobat prin
legile bugetare anuale, pentru programele din Planul national reprezinta
nivelul maxim de contractare din anul curent, pentru fiecare din anii urmatori,
a sumelor aferente programelor a caror executie se realizeaza pe unul sau mai
multi ani. Angajamentele cumulate din anii anteriori si pana la finele anului
curent, pentru anul urmator, nu pot depasi bugetul aprobat pentru anul curent.
Pentru urmatorii 2 ani angajamentele cumulate nu pot depasi 75%, respectiv 65%
din bugetul aprobat pentru anul in curs.
Art. 54
Alocatiile bugetare anuale pentru programele sau sistemele de finantare
competitionala neincluse in Planul national se detaliaza pe domeniile si/sau
obiectivele specifice acestora, in functie de necesarul de plati estimat pentru
fiecare, pentru contractele noi si in derulare, prin ordin al ordonatorului
principal de credite.
Art. 55
(1) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare prevede anual in
proiectul bugetului propriu resursele financiare necesare realizarii
politicilor in domeniul cercetarii si in domeniul stimularii inovarii.
(2) In bugetul autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare se inscrie o
suma globala de la bugetul de stat pentru realizarea programelor prevazute in
Planul national.
Art. 56
(1) Programele prevazute in Planul national cuprind activitati de
cercetare-dezvoltare si de stimulare a inovarii, care se finanteaza din suma
prevazuta in bugetul autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare, precum si
din alte surse de finantare care pot fi atrase in acest scop.
(2) Programele sunt anuale sau multianuale.
Art. 57
(1) Suma globala alocata de la bugetul de stat prin bugetul autoritatii de
stat pentru cercetare-dezvoltare, in vederea realizarii programelor Planului
national, se contracteaza cu conducatorii de programe si cu conducatorii si
realizatorii de proiecte sau de parti din acestea.
(2) Din sumele contractate potrivit alin. (1) se pot efectua cheltuieli
curente si de capital in conformitate cu prevederile contractelor incheiate.
Art. 58
(1) Categoriile de cheltuieli pentru activitati de cercetare-dezvoltare si de
stimulare a inovarii, finantate de la bugetul de stat, se stabilesc prin norme
metodologice elaborate de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare si
aprobate prin hotarare a Guvernului, in termen de 90 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
(2) Categoriile de cheltuieli care pot fi efectuate se stabilesc astfel
incat sa se asigure corespondenta cu cele stabilite in cadrul programelor
internationale la care Romania este parte.
(3) Din fondurile alocate autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare
de la bugetul de stat pentru activitatea de cercetare se pot finanta si
urmatoarele categorii de cheltuieli:
a) cheltuieli pentru participarea si reprezentarea in cadrul programelor
internationale din domeniul cercetarii si inovarii, inclusiv la activitatile de
coordonare si corelare a acestora;
b) cheltuieli pentru functionarea Consiliului national de atestare si
acreditare pentru cercetare si a organismelor consultative de nivel national
pentru cercetare si inovare si a comisiilor organizate de acestea;
c) cheltuieli pentru premierea unor realizari deosebite in domeniul
stiintei si tehnologiei, ale caror cuantum si numar se aproba prin hotarare a
Guvernului, la propunerea autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare;
d) cheltuieli pentru intretinerea, exploatarea, functionarea si paza
instalatiilor si obiectivelor speciale de interes national;
e) cheltuieli pentru informare si documentare;
f) cheltuieli pentru subventionarea literaturii tehnico-stiintifice;
g) cheltuieli pentru cotizarea, reprezentarea si participarea la
activitatile organismelor, organizatiilor si institutiilor internationale de
profil;
h) cheltuieli pentru organizarea de manifestari tehnico-stiintifice;
i) cheltuieli pentru organizarea de targuri si expozitii
tehnico-stiintifice interne si internationale;
j) cheltuieli pentru burse de cercetare;
k) cheltuieli pentru mobilitatea specialistilor din sistemul de
cercetare-dezvoltare de interes national.
(4) Pentru a sprijini realizarea politicilor de cercetare-dezvoltare si de
stimulare a inovarii, autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare prevede
anual in bugetul propriu si sume necesare contractarii unor servicii de
consultanta si expertiza, pentru realizarea de studii, analize, monitorizari,
evaluari, precum si pentru activitati similare ce tin de atributiile
autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare, evaluarea si controlul
conducerii programelor/proiectelor, organizarea de seminarii si mese rotunde,
actiuni promotionale, de imagine si diseminare de informatii, traduceri si
altele asemenea.
(5) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare poate prevedea, de
asemenea, in bugetul propriu resurse financiare necesare efectuarii si a altor
categorii de cheltuieli prevazute de lege.
Art. 59
Programele prevazute in Planul national pot include instrumente financiare
destinate obtinerii unor rezultate de prestigiu, precum si valorificarii
acestora, inclusiv prin parteneriat international.
Art. 60
(1) Programele, proiectele de cercetare-dezvoltare si inovare si actiunile
cuprinse in Planul national si in programele-nucleu finantate din surse
bugetare se realizeaza pe baza de contracte de finantare.
(2) Normele metodologice privind contractarea, finantarea, monitorizarea si
evaluarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare si inovare si a
actiunilor prevazute la alin. (1) se elaboreaza de autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante si se aproba prin hotarare a Guvernului.
Art. 61
(1) Contractele de finantare incheiate pentru finantarea programelor si
proiectelor cuprinse in Planul national din surse bugetare pot avea caracter de
recurenta.
(2) In baza caracterului de recurenta oricare contractor poate sa incheie,
la randul sau, alte contracte de finantare, de aceasta data avand calitatea de
autoritate contractanta, daca:
a) in contractul de finantare pe care l-a incheiat in calitate de
contractor este prevazuta o astfel de clauza; si
b) in valoarea contractului de finantare pe care l-a incheiat in calitate
de contractor, pe langa suma ce reprezinta tariful sau/si alte drepturi ce ii
revin, este prevazuta si o suma care reprezinta un buget pus la dispozitia sa
pentru a-l utiliza numai in vederea incheierii unui alt contract de finantare,
in calitate de autoritate contractanta, prin care sa finanteze un contractor
care efectueaza un serviciu in aplicarea obiectivelor programelor si proiectelor.
(3) In vederea atingerii obiectivelor programelor/proiectelor se pot
incheia contracte de finantare pana la nivelul de executie directa si
nemijlocita, inclusiv.
Art. 62
(1) Valoarea contractelor de finantare incheiate din suma globala prevazuta
pentru realizarea programelor prevazute in Planul national cuprinde:
a) sume reprezentand contravaloarea serviciilor si echipamentelor pe care
le implica conducerea de program/proiect si, dupa caz, de realizare/executie a
proiectelor situate pe ultimul nivel de detaliere a programului;
b) suma pusa la dispozitie contractorului pentru finantarea de proiecte sau
parti din acestea, cu respectarea procedurilor si destinatiilor prestabilite de
autoritatea contractanta, evidentiata in mod distinct.
(2) Valoarea contractelor de finantare incheiate pe perioade multianuale se
actualizeaza anual, luandu-se in calcul si coeficientul de inflatie prognozat.
Art. 63
Costurile salariale si cele cu deplasarile, prevazute in vederea realizarii
programelor/proiectelor sau a unor parti din acestea, cuprinse in Planul
national, precum si a unor contracte pentru achizitionarea de servicii
prevazute la art. 58 alin. (4), sunt considerate ca avand un pret negociat si
acceptat prin semnarea contractului de finantare.
Art. 64
(1) Costurile prevazute la art. 63 sunt cuprinse in antecalcul si se
deconteaza la nivelul acceptat prin semnarea contractului de finantare, cu
conditia indeplinirii obligatiilor contractuale. In acest caz contractul de finantare
se considera, in sensul legii, act justificativ de decontare a cheltuielilor
prevazute la art. 63.
(2) Daca executantul, altul decat o institutie publica finantata integral
de la bugetul de stat, obtine economii fata de costurile acceptate prin contractul
de finantare, acestea raman la dispozitia sa, conform legislatiei in vigoare.
(3) Plafoanele in baza carora se calculeaza costurile salariale se
stabilesc prin hotarare a Guvernului, in termen de 60 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
(4) Plafoanele in baza carora se calculeaza costurile cu deplasarile sunt
prevazute de norme aprobate prin hotarare a Guvernului.
Art. 65
(1) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, precum si orice alta
autoritate contractanta pot acorda contractorului, in baza contractului de
finantare si in limita bugetului de care dispun, trimestrial, semestrial sau,
dupa caz, pentru o alta durata stabilita conform programarii prevazute in
contract, plati in avans, dupa cum urmeaza:
a) dupa semnarea contractului de finantare, o plata in avans din suma
alocata pentru conducerea programului/proiectului, in cuantum de 25% - 30% din
cheltuielile ocazionate de organizarea activitatii, in vederea initierii
programului/proiectului si elaborarii documentelor de planificare si programare
ale acestuia;
b) plati in avans in cuantum de 25% - 30% din suma alocata pentru
conducerea programului/proiectului, respectiv din suma alocata pentru
realizarea/executia proiectului/subproiectului, aferenta fiecarei perioade
stabilite prin programare.
(2) Recuperarea avansului acordat potrivit prevederilor alin. (1) lit. a)
se face cu ocazia platii sumei aferente perioadei corespunzatoare initierii
programului/proiectului si elaborarii documentelor de planificare si programare
ale acestuia.
(3) Autoritatea contractanta poate efectua in avans platile, prevazute la
alin. (1) lit. b), numai la inceputul perioadei pentru care se acorda avansul,
in baza contractului de finantare si la solicitarea contractorului, care va
prezenta o data cu cererea de plata si un deviz al cheltuielilor efectuate,
prin care sa se confirme utilizarea legala a sumei acordate in avans pentru
perioada anterioara.
(4) Autoritatea contractanta va stabili in contractele de finantare clauze
asiguratorii pentru utilizarea corespunzatoare a avansurilor acordate potrivit
alin. (1) lit. b) si pentru recuperarea acestora cu ocazia platii sumei
aferente reprezentand valoarea serviciilor de conducere a
programului/proiectului sau, dupa caz, de realizare/executie a
proiectului/subproiectului, prestate in perioada pentru care respectivele
avansuri au fost acordate.
(5) In cazul in care recuperarea avansului acordat in conformitate cu alin.
(1) lit. b) este programata sa se efectueze in anul bugetar urmator,
contractorul va prezenta pana la finele anului bugetar curent in care a fost
acordat avansul un deviz justificativ al cheltuielilor efectuate, prin care
confirma utilizarea integrala si conform destinatiilor legale a avansului acordat.
(6) Plata avansului se poate efectua numai daca sunt indeplinite cumulativ
urmatoarele conditii:
a) existenta contractului de finantare;
b) existenta contului sau subcontului deschis pe numele contractorului
pentru program/proiect;
c) nominalizarea de catre contractor a persoanei responsabile: director de
program, responsabil de proiect;
d) aprobarea de catre autoritatea contractanta a cererii de plata a
avansului depuse de contractor.
(7) Este interzisa acordarea avansurilor contractorilor care au beneficiat
anterior de avansuri pe care nu le-au justificat sau care nu au fost recuperate
in termenele stabilite.
Art. 66
Institutele nationale si unitatile de cercetare-dezvoltare organizate ca
institutii publice pot contracta, in sistem direct, cu organul administratiei
publice centrale sub coordonarea caruia functioneaza lucrari solicitate de
acesta, in domeniul de specialitate specific.
Art. 67
Unitatile si institutiile de cercetare-dezvoltare care fac parte din sistemul
de cercetare-dezvoltare de interes national pot contracta cu autoritatea de
stat pentru cercetare-dezvoltare activitati desfasurate pe programe-nucleu de
cercetare-dezvoltare ale unitatilor si institutiilor respective, avizate de
organul administratiei publice centrale sub autoritatea caruia functioneaza si
aprobate de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare.
Art. 68
Nivelul alocat intr-un singur an de la bugetul de stat pentru finantarea
programului-nucleu de cercetare, propriu unei unitati sau unei institutii
prevazute la art. 67, nu poate depasi 50% din veniturile din activitatea de
cercetare-dezvoltare din anul anterior.
Art. 69
Din categoria lucrarilor din domeniul de specialitate prevazute la art. 66
fac parte numai lucrari care corespund profilului de specialitate al
institutiei respective si pentru care aceasta dispune de potentialul uman si de
baza materiala pentru a le realiza, incadrate in urmatoarele categorii:
a) elaborarea de studii tehnice, prognoze, strategii si lucrari-suport
pentru strategia sectoriala si cea nationala;
b) lucrari de fundamentare si sustinere a initiativelor legislative si
politicilor in domeniu;
c) lucrari-suport de adaptare si extindere a legislatiei existente in
vederea preluarii acquisului comunitar in domeniu;
d) lucrari privind elaborarea si realizarea planurilor de actiuni pentru
punerea in aplicare a legislatiei comunitare preluate;
e) consultanta, expertiza in domeniul de specialitate;
f) servicii tehnologice: analize, masuratori, testari, expertizari,
certificari, altele similare;
g) realizarea de sisteme informationale si aplicatii software pentru
informatizarea activitatilor operationale din respectivul sector sau domeniu de
activitate.
CAP. 6
Valorificarea potentialului de cercetare
Art. 70
(1) Administratia publica centrala si locala, organizatiile guvernamentale
si agentii economici cu capital majoritar de stat au obligatia de a antrena
potentialul stiintific national in activitati privind:
a) initierea si contractarea de lucrari de cercetare si transfer tehnologic
si valorificarea rezultatelor cercetarii de interes specific institutiei;
b) elaborarea deciziilor de restructurare si modernizare a economiei;
c) elaborarea si evaluarea independenta a strategiilor proprii ramurii
economice;
d) expertizarea si evaluarea independenta a aspectelor specifice propriei
activitati, inclusiv expertize legate de eficienta importului de noi
tehnologii, produse si altele asemenea.
(2) In situatiile in care nu este disponibila expertiza completa la nivel
national, cu avizul autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare se apeleaza
la misiuni de expertizare externe, beneficiarii avand obligatia de a include in
aceste echipe si specialisti romani pe profil din domeniul cercetarii.
(3) Pentru realizarea prevederilor alin. (1) Consiliul national de atestare
si acreditare pentru cercetare va realiza si va actualiza periodic baze de date
cu experti pe domenii de activitate si pe specializari.
Art. 71
Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare si ministerele de resort,
pentru domeniile proprii, coopereaza si asigura parteneriatul intre academii,
invatamant, cercetare si industrie, in scopul valorificarii cunostintelor,
prin:
a) stimularea realizarii temelor de cercetare-dezvoltare de echipe comune
din unitati, institute de cercetare-dezvoltare, academii si universitati;
b) stimularea finantarii cu prioritate a temelor cu aplicabilitate
imediata, solicitate de industrie sau de alte ramuri economice;
c) programe de formare profesionala in care elevii si studentii efectueaza
stagii de pregatire si practica in unitati si institutii de cercetare care au
baza materiala si resurse umane specializate;
d) programe de asistenta tehnica si servicii intre unitati si institutii de
cercetare-dezvoltare si agenti economici, care aplica rezultatele programelor
de cercetare-dezvoltare;
e) participarea cercetatorilor si specialistilor din unitatile de
cercetare-dezvoltare la formele de pregatire postuniversitara, respectiv de
formare continua, organizate in institutiile de invatamant superior acreditate.
Art. 72
(1) Pentru fiecare dintre domeniile de interes national in care se
desfasoara activitati de cercetare-dezvoltare, finantate din fonduri publice,
autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare initiaza organizarea anuala de
conferinte cu participare internationala, la care participa cu lucrari
stiintifice unitatile si institutiile de cercetare-dezvoltare de profil.
(2) Aceste manifestari vor contribui la promovarea tendintelor si
directiilor de cercetare-dezvoltare in domeniu, care vor fi incluse in
programele nationale anuale.
Art. 73
Agentii economici care realizeaza importuri de tehnologii si utilaje,
finantate din fonduri bugetare, fonduri ale societatilor comerciale cu capital
majoritar de stat sau din credite garantate de Guvern, vor solicita unitatilor
si institutiilor de cercetare-dezvoltare de profil atestate analiza
independenta a tehnologiilor si a utilajelor care urmeaza sa se importe, din
punct de vedere al tehnicitatii, caracterului novator si de viabilitate, al
compatibilitatilor cu ceea ce exista in tara in ramura respectiva, precum si a
altor aspecte legate de avantajele tehnologiilor respective, in conditiile
nationale specifice.
CAP. 7
Rezultatele activitatilor de cercetare-dezvoltare
Art. 74
(1) In sensul prezentei ordonante, prin rezultatele activitatilor de
cercetare-dezvoltare obtinute in baza derularii unui contract finantat din
fonduri publice, denumite in continuare rezultatele cercetarii, se intelege:
a) documentatii, studii, lucrari, planuri, scheme si altele asemenea;
b) drepturi din brevete de inventie, licente, certificate de inregistrare a
desenelor si modelelor industriale si altele asemenea;
c) tehnologii, procedee, produse informatice, retete, formule, metode si
altele asemenea;
d) obiecte fizice si produse realizate in cadrul derularii contractului
respectiv.
(2) Achizitiile efectuate in vederea executarii prevederilor unui contract
de cercetare nu fac parte din rezultatele cercetarii, cu exceptia achizitiilor
care sunt inglobate in unul dintre rezultatele cercetarii incadrate in
categoriile prevazute la alin. (1).
(3) Persoana juridica executanta este considerata persoana juridica care a
obtinut oricare dintre rezultatele cercetarii prevazute la alin. (1), in mod
direct si nemijlocit.
Art. 75
(1) Rezultatele cercetarilor obtinute in baza derularii unui contract
finantat din fonduri publice apartin persoanelor juridice executante si
ordonatorului principal de credite, in egala masura, daca prin contract nu s-a
prevazut altfel.
(2) Rezultatele cercetarii prevazute la alin. (1) sunt administrate de
unitatile care le-au produs, cu acordul ordonatorului principal de credite, cu
exceptia documentatiilor de interes national care raman in custodia acestor
unitati si sunt sub controlul autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(3) In cazul in care persoana juridica executanta s-a desfiintat, s-a
reorganizat prin divizare, comasare sau altele asemenea, rezultatele cercetarii
pot fi preluate cu titlu gratuit, cu acordul ordonatorului principal de
credite, de catre persoana juridica ce preia integral sau partial activul si pasivul
executantului, cu respectarea prevederilor legale. Documentatiile de interes
national sunt preluate in custodie de catre o persoana juridica desemnata de
autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, ramanand in continuare sub
controlul autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(4) Prevederile alin. (1), (2) si (3) se aplica cu respectarea prevederilor
art. 5 si 48 din Legea nr. 64/1991 privind brevetele de inventie, cu
modificarile si completarile ulterioare, ale art. 5 din Legea nr. 129/1992
privind protectia desenelor si modelelor industriale, cu modificarile
ulterioare, si ale art. 7, 8, 44 si 74 din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de
autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5) Rezultatele cercetarii destinate domeniului apararii, ordinii publice
si sigurantei nationale, obtinute de catre persoane juridice executante
utilizand fonduri publice alocate prin Planul national, pot fi preluate de
organele administratiei publice centrale coordonatoare, pe baza unor clauze
contractuale specifice, cu acordul autoritatii de stat pentru
cercetare-dezvoltare.
Art. 76
Inregistrarea rezultatelor cercetarii in evidenta contabila se face
distinct, la valoarea simbolica de 1 leu, de catre persoanele juridice
executante, care raspund, potrivit legii, de luarea masurilor necesare in
vederea conservarii, depozitarii, pastrarii, valorificarii, refolosirii sau
casarii, dupa caz, a acestora. Se inregistreaza in patrimoniu, potrivit
legislatiei in vigoare, achizitiile efectuate in vederea executarii
contractului, care nu au fost inglobate in rezultatele cercetarii.
Art. 77
Toate rezultatele cercetarii se inregistreaza intr-un registru special de
evidenta constituit in baza prezentei ordonante, de catre fiecare dintre
persoanele juridice executante. Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare
va stabili modelul de registru special si metodologia de inregistrare
corespunzatoare, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante.
Art. 78
(1) In situatia in care rezultatele cercetarii finantate din fonduri
alocate de la bugetul de stat fac obiectul unor instrainari, inchirieri sau
concesionari, valoarea acestora este stabilita la pretul negociat intre parti,
cu avizul autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(2) Pentru rezultatele cercetarii finantate din fonduri publice prin Planul
national, care apartin domeniului apararii, ordinii publice si sigurantei
nationale, organele administratiei publice centrale coordonatoare ale
domeniului vor decide asupra instrainarii, inchirierii sau concesionarii
acestora pentru satisfacerea unor interese nationale.
Art. 79
(1) Transmiterea cu orice titlu, catre terte persoane, a rezultatelor
cercetarilor obtinute in cadrul contractelor finantate din fonduri publice se
face in conditiile stabilite prin contract, de ordonatorul principal de
credite.
(2) Nu fac obiectul alin. (1) comunicarile stiintifice si alte rezultate
stiintifice care se pot da publicitatii, indiferent de mijloacele prin care
sunt transmise, cu respectarea prevederilor legale privind proprietatea
intelectuala.
(3) Rezultatele cercetarii pot fi casate conform reglementarilor legale in
vigoare.
Art. 80
Prevederile art. 74 - 79 se aplica in mod corespunzator si in cazul
rezultatelor cercetarii obtinute pe baza derularii contractelor de grant
incheiate incepand din anul 1996 si finantate din fonduri publice.
Art. 81
(1) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare poate finanta din fonduri
publice proiecte de valorificare si transfer tehnologic.
(2) Agentii economici pot prelua cu titlu gratuit, pe baza de contract,
rezultatele cercetarii si pot primi din fonduri publice, in regim de
cofinantare, o suma de pana la 20% din cheltuielile totale aferente aplicarii
rezultatelor selectate. Contractele vor contine clauze asiguratorii in vederea
realizarii transferului tehnologic, clauze privind proprietatea industriala si
neinstrainarea rezultatelor cercetarii preluate.
(3) In vederea diseminarii informatiilor si a eficientizarii cheltuielilor
cu cercetarea-dezvoltarea, creatiile tehnice noi rezultate din activitatea de
cercetare, finantate din fonduri publice, se pot introduce in circuitul
economic prin incredintarea cu titlu gratuit catre agentii economici. Pentru
obtinerea acestora agentii economici vor prezenta pentru avizare autoritatii de
stat pentru cercetare-dezvoltare note de solicitare fundamentate.
(4) Transferul tehnologic cu titlu gratuit se aproba prin hotarare a
Guvernului, la propunerea ministerului coordonator al ramurii economice. Ca
urmare a aprobarii date de Guvern agentul economic beneficiar si unitatea de
cercetare vor incheia contracte de transfer tehnologic cu clauze de
neinstrainare, de confidentialitate si clauze privind protectia proprietatii
industriale.
(5) Agentii economici care utilizeaza rezultatele de cercetare transferate
raporteaza periodic furnizorului si autoritatii de stat pentru
cercetare-dezvoltare performantele sau efectele economice obtinute in urma
transferului si participa la finantarea temelor pentru continuarea etapelor
urmatoare cercetarii demarate, incheind in acest scop contracte in regim de
cofinantare.
CAP. 8
Stimularea dezvoltarii tehnologice si a inovarii
Art. 82
Statul stimuleaza si sustine efortul de inovare si de absorbtie a inovarii
in economie si in societate, la nivelul agentilor economici si sociali, prin
actiuni si mijloace specifice, astfel:
a) sprijin financiar;
b) dezvoltarea infrastructurii de inovare si transfer tehnologic.
Art. 83
(1) Agentii economici care cofinanteaza 50% din valoarea unei lucrari de
cercetare-dezvoltare, in scopul aplicarii rezultatelor acesteia, pot beneficia
in totalitate de rezultatele cercetarii, cu acordul autoritatii de stat pentru
cercetare-dezvoltare.
(2) In cazul in care rezultatele cercetarii apartin domeniului apararii,
ordinii publice si sigurantei nationale, prevederile alin. (1) se aplica cu
conditia obtinerii avizului prealabil al autoritatilor publice centrale
coordonatoare ale domeniului.
Art. 84
(1) Unitatile si institutiile de cercetare-dezvoltare prevazute la art. 7
si 8 beneficiaza de reduceri cu 50% pentru criteriile legate de cifra de
afaceri si garantiile cerute in achizitiile publice de bunuri materiale,
lucrari si servicii.
(2) Unitatile si institutiile de cercetare-dezvoltare care elaboreaza
brevete de inventie in calitate de titular beneficiaza de reduceri de 80%
privind toate taxele de brevetare si de mentinere in vigoare a brevetului.
Art. 85
(1) Statul sustine dezvoltarea infrastructurii de inovare si transfer
tehnologic, la nivel national, regional si local, prin crearea de:
a) centre si servicii specializate pentru asistenta si informare
stiintifica si tehnologica, precum si pentru diseminarea, transferul si
valorificarea rezultatelor cercetarii;
b) zone si infrastructuri cu facilitati speciale pentru infiintarea si
functionarea de agenti economici inovativi, care dezvolta si aplica tehnologii
noi, infrastructuri care pot fi: centre de transfer tehnologic, centre
incubatoare de afaceri, centre de informare tehnologica, oficii de legatura cu
industria, parcuri stiintifice si tehnologice;
c) unitati de ramura specializate in transfer tehnologic, finantate pe seama
rezultatelor transferate in economie si in viata sociala. In acest sens
unitatile de transfer raspund de intocmirea contractelor tripartite intre
furnizorul de tehnologie, unitatea de transfer si unitatea care aplica
rezultatele.
(2) Sustinerea financiara pentru dezvoltarea infrastructurii de inovare si
transfer tehnologic, la nivel national, regional si local, se realizeaza din
fondurile alocate ministerelor de ramura si din fondurile administratiilor
publice locale interesate.
Art. 86
(1) Infrastructura de inovare si transfer tehnologic, prevazuta la art. 85,
se constituie pentru sustinerea dezvoltarii economico-sociale, prin stimularea
inovarii si transferului tehnologic, atragerea de investitii in vederea
valorificarii rezultatelor de cercetare-dezvoltare si inovare si a resurselor
umane din sistemul national de cercetare-dezvoltare.
(2) Initiativa constituirii unei entitati din infrastructura de inovare si
transfer poate apartine autoritatilor administratiei publice centrale sau locale,
unitatilor de cercetare, universitatilor, camerelor de comert si industrie,
asociatiilor patronale si profesionale, precum si agentilor economici cu sediul
in Romania.
(3) Statul, prin autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, sustine
logistic si financiar, in sistem de cofinantare, constituirea si dezvoltarea
entitatilor din infrastructura de inovare si transfer tehnologic.
(4) Acordarea titlului de entitate a infrastructurii de inovare si transfer
tehnologic se face prin ordin al autoritatii de stat pentru
cercetare-dezvoltare. Titlul este valabil, in functie de tipul de entitate, pe
durata, in perimetrul si in conditiile specificate in ordin.
(5) Constituirea, functionarea, evaluarea si acreditarea entitatilor din
infrastructura de inovare si transfer tehnologic, precum si modalitatea de
sustinere a acestora se fac in conformitate cu norme metodologice specifice,
elaborate de catre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare in termen de
90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante si aprobate
prin hotarare a Guvernului.
Art. 87
(1) Statul accepta existenta si preluarea riscului pe piata, pentru
finantarile de la bugetul de stat, in vederea implementarii politicilor de
cercetare-dezvoltare si inovare. Incadrarea in situatia de esec este constatata
de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, pe baza analizelor
efectuate de experti. Esecul pe piata nu presupune obligativitatea recuperarii
fondurilor cheltuite.
(2) Constituie esec in activitatea de cercetare-dezvoltare si inovare
situatiile pentru care nu au fost indeplinite obiectivele tehnico-stiintifice
stabilite la initierea acestei activitati, din motive obiective.
Art. 88
In vederea stimularii dezvoltarii tehnologice si a inovarii la nivelul
agentilor economici, in acord cu prevederile art. 83 si 87, se infiinteaza, in
termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, prin
hotarare a Guvernului, Societatea de investitii pentru transfer tehnologic si
dezvoltare, societate comerciala a carei administrare este incredintata unui
organism creat in acest scop, din care fac parte reprezentanti ai Guvernului si
ai investitorilor, in subordinea autoritatii de stat pentru
cercetare-dezvoltare.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 89
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga Ordonanta
Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizarii si finantarii
activitatii de cercetare-dezvoltare, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 194 din 25 august 1995, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 51/1996, cu modificarile si completarile ulterioare;
Ordonanta Guvernului nr. 8/1997 privind stimularea cercetarii stiintifice,
dezvoltarii tehnologice si inovarii, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 14 din 31 ianuarie 1997, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 95/1998, cu modificarile si completarile ulterioare;
Ordonanta Guvernului nr. 59/1997 cu privire la finantarea, in sistem descentralizat,
in domeniul stiintei, tehnologiei si inovarii, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 225 din 30 august 1997, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare prezentei
ordonante, cu exceptia prevederilor privind Programul national de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica "ORIZONT 2000", aprobat prin
Hotararea Guvernului nr. 1.095/1995, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 3 din 10 ianuarie 1996, care raman in vigoare pana la
data de 31 decembrie 2002.
Art. 90
Actele normative emise in baza si in executarea legilor si a ordonantelor
prevazute la art. 89 isi mentin valabilitatea pana la data intrarii in vigoare
a noilor reglementari, prevazute a se elabora in temeiul prezentei ordonante.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul delegat la Ministerul
Educatiei si Cercetarii pentru
activitatea de cercetare,
Serban Constantin Valeca
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
DEFINITII
1. Cercetarea fundamentala - activitatea desfasurata, in principal, pentru
a dobandi cunostinte noi cu privire la fenomene si procese, precum si in
vederea formularii si verificarii de ipoteze, modele conceptuale si teorii.
2. Cercetarea aplicativa - activitatea destinata, in principal, utilizarii
cunostintelor stiintifice pentru perfectionarea sau realizarea de noi produse,
tehnologii si servicii.
3. Dezvoltarea tehnologica - formata din activitatile de inginerie a
sistemelor si de inginerie tehnologica, prin care se realizeaza aplicarea si
transferul rezultatelor cercetarii catre agentii economici, precum si in plan
social, avand ca scop introducerea si materializarea de noi tehnologii,
produse, sisteme si servicii, precum si perfectionarea celor existente, si care
cuprinde:
a) cercetarea precompetitiva, ca activitate orientata spre transformarea
rezultatelor cercetarii aplicative in planuri, scheme sau documentatii pentru
noi produse, procese sau servicii, incluzand fabricarea modelului experimental
si a primului prototip, care nu pot fi utilizate in scopuri comerciale;
b) cercetarea competitiva, ca activitate orientata spre transformarea
rezultatelor cercetarii precompetitive in produse, procese si servicii care pot
raspunde, in mod direct, cererii pietei, incluzand si activitatile de inginerie
a sistemelor, de inginerie si proiectare tehnologica.
4. Inovare - activitatea orientata catre generarea, asimilarea si
valorificarea rezultatelor cercetarii-dezvoltarii in sfera economica si
sociala.
5. Inovarea de produs - introducerea in circuitul economic a unui produs
nou sau cu unele caracteristici imbunatatite in mod semnificativ, astfel incat
sa se ofere consumatorului servicii noi sau imbunatatite.
6. Inovarea tehnologica - introducerea in circuitul economic a unui proces
sau a unei tehnologii ori ameliorarea semnificativa a celor existente, inclusiv
imbunatatirea metodelor de gestiune si organizare a muncii.
7. Transfer tehnologic - introducerea sau achizitionarea in circuitul
economic a tehnologiilor si utilajelor specifice, echipamentelor si
instalatiilor rezultate din cercetare, in vederea obtinerii unor procese, produse
si servicii noi sau imbunatatite, cerute de piata sau prin care se adopta un
comportament inovativ, inclusiv activitatea de a disemina informatii, a
explica, a transfera cunostinte, a acorda consultanta si a comunica cu persoane
care nu sunt experti in problema despre rezultatele cercetarii fundamentale,
aplicative si precompetitive intr-un asemenea mod incat sa creasca sansa
aplicarii unor astfel de rezultate, cu conditia sa existe un proprietar al
rezultatelor.
8. Valorificare - procesul prin care rezultatele cercetarii competitive
ajung sa fie utilizate, conform cerintelor activitatii industriale sau
comerciale, in viata sociala si culturala.
9. Diseminare - transmiterea informatiilor, a experientei si a bunelor
practici, precum si cooperarea pentru promovarea inovarii, pentru sprijinirea
celor care vor sa isi creeze intreprinderi inovative si pentru sprijinirea
proiectelor inovative.
10. Absorbtia inovarii - capacitatea mediului socioeconomic de a ingloba
inovarea, in mod deosebit in intreprinderi, de a utiliza, de a transforma si de
a largi cunostintele despre rezultatele inovarii, in scopul de a se extinde
posibilitatea aplicarii acestor rezultate in noi produse, procese sau servicii.
11. Plan national de cercetare-dezvoltare si inovare - instrumentul prin
care statul realizeaza politica generala in domeniul cercetarii-dezvoltarii, al
inovarii si asigura corelarea acestora.
12. Plan sectorial - instrumentul prin care ministerele si academiile
realizeaza politica de cercetare menita sa asigure dezvoltarea domeniului
coordonat si cresterea eficientei activitatilor.
13. Programe de cercetare-dezvoltare-inovare - componente ale Planului
national de cercetare-dezvoltare si inovare, alcatuite dintr-un set de
obiective care au legatura intre ele si carora le pot corespunde subprograme.
Prin programe se urmareste implementarea unei politici intr-un domeniu
specific. Realizarea programelor se efectueaza prin intermediul proiectelor.
14. Obiectiv in programe - o necesitate a unui sector sau domeniu al
societatii pentru a carei rezolvare se face apel la mai multe discipline in
domeniul cercetarii-dezvoltarii. Realizarea obiectivelor se face prin
intermediul proiectelor de cercetare-dezvoltare.
15. Proiect de cercetare-dezvoltare - modalitate de atingere a unui
obiectiv al unui program, cu un scop propriu bine stabilit, care este prevazut
sa se realizeze intr-o perioada determinata utilizand resursele alocate si
caruia ii este atasat un set propriu de reguli, obiective si activitati.
16. Programe-nucleu de cercetare - programe proprii ale institutelor
nationale sau ale institutiilor publice de cercetare-dezvoltare, care pot fi
finantate direct de catre autoritatea de stat pentru cercetare.
17. Lucrare de cercetare dezvoltare componenta a proiectelor de cercetare
dezvoltare care are un obiectiv concret ce trebuie atins in cursul unui an.
18. Raport de cercetare dezvoltare document tehnico stiintific care
prezinta obiectivul si rezultatele activitatilor desfasurate in cadrul unei
lucrari de cercetare, precum si actiunile concrete pentru valorificarea
rezultatelor obtinute.