HOTARARE Nr. 1266 din 13 august 2004
pentru aprobarea Normelor metodologice privind contractarea, finantarea,
monitorizarea si evaluarea proiectelor din planurile sectoriale de
cercetare-dezvoltare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 776 din 25 august 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 60 alin. (2)
din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si
dezvoltarea tehnologica, aprobata, cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
(1) Se aproba Normele metodologice privind contractarea, finantarea, monitorizarea
si evaluarea proiectelor din planurile sectoriale de cercetare-dezvoltare,
prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
(2) Normele metodologice prevazute la alin. (1) se aplica tuturor
autoritatilor publice centrale si locale, cu exceptia Ministerului
Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, care va elabora norme proprii,
conform prevederilor Legii nr. 290/2002 privind organizarea si functionarea
unitatilor de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii,
industriei alimentare si a Academiei de Stiinte Agricole si Silvice
"Gheorghe Ionescu-Sisesti", cu modificarile si completarile
ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei si cercetarii,
Alexandru Athanasiu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind contractarea, finantarea, monitorizarea si evaluarea proiectelor din
planurile sectoriale de cercetare-dezvoltare
CAP. 1
Cadrul general
Art. 1
(1) Planurile sectoriale se elaboreaza de catre autoritatile publice finantatoare,
denumite in continuare autoritati contractante, cu avizul Ministerului
Educatiei si Cercetarii, in calitate de autoritate de stat pentru
cercetare-dezvoltare.
(2) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare elaboreaza propriul sau
plan sectorial de cercetare-dezvoltare, pentru care este autoritate
contractanta.
(3) Planurile sectoriale contin programe si proiecte de
cercetare-dezvoltare de interes prioritar pentru domeniul respectiv, denumite
in continuare proiecte, care urmaresc realizarea obiectivelor din strategia de
dezvoltare a domeniului/sectorului coordonat de autoritatea contractanta si
care sunt prevazute sa se realizeze intr-o perioada determinata, in limita
fondurilor publice alocate cu aceasta destinatie.
(4) Pentru definitivarea structurii planurilor sectoriale, autoritatile
contractante pot solicita propuneri de proiecte de la structuri reprezentative
ale domeniului/sectorului coordonat.
Art. 2
Planul sectorial si proiectele componente se intocmesc pe baza unei
structuri-cadru obligatorii, care contine:
a) scopul planului sectorial;
b) durata planului sectorial;
c) fondurile publice alocate cu aceasta destinatie/fondul estimat al
planului sectorial;
d) obiectivele de realizat ale planului sectorial, in conformitate cu
documentele de strategie, Programul de guvernare si/sau alte documente de
importanta pentru dezvoltarea domeniului/sectorului respectiv;
e) rezultatele estimate ale planului sectorial;
f) proiectele asociate fiecarui obiectiv, pentru care se indica: titlul,
durata de realizare, rezumatul, rezultatele preconizate, modul de
aplicare/utilizare a rezultatelor obtinute, bugetul estimat.
Art. 3
Dupa avizarea si aprobarea planurilor sectoriale autoritatile contractante
elaboreaza pentru fiecare proiect termenii de referinta, conform structurii
prevazute la art. 19 pct. 1.
Art. 4
Atribuirea contractelor de finantare pentru realizarea proiectelor cuprinse
in planurile sectoriale se face in sistem competitional sau in mod direct.
Art. 5
(1) Atribuirea contractelor de finantare in sistem competitional se face pe
baza termenilor de referinta si prin una dintre urmatoarele categorii de
proceduri de selectare, in conditiile precizate in cap. III:
a) licitatie restransa, respectiv procedura care se desfasoara in doua
etape distincte, conform prevederilor art. 17 si 21, si prin care numai
candidatii selectati de catre autoritatea contractanta in prima etapa sunt
invitati sa depuna oferte pentru contracte a caror valoare este mai mare decat
echivalentul in lei a 40.000 euro.
Pentru atribuirea contractului de finantare autoritatea contractanta
adreseaza invitatia de a depune oferte unui numar de minimum 5 potentiali
contractori, care indeplinesc conditiile de eligibilitate prevazute la cap. II,
pentru a se asigura o competitie efectiva, dar in acelasi timp pentru ca
efortul de evaluare a ofertelor sa nu fie disproportionat de mare in raport cu
valoarea contractului de finantare;
b) cerere de oferta, respectiv procedura competitionala simplificata prin
care autoritatea contractanta solicita, fara publicarea unui anunt publicitar,
oferte de la mai multi furnizori, executanti sau prestatori de servicii, pentru
contracte a caror valoare echivalenta in lei este mai mare de 10.000 euro, dar
nu mai mare de 40.000 euro.
Selectarea contractorului prin procedura de cerere de oferte este efectuata
prin compararea ofertelor depuse de cel putin 3 potentiali contractori
desemnati de catre autoritatea contractanta, conform prevederilor cap. III.
(2) Atribuirea contractelor de finantare in mod direct se face in
conditiile prevazute la cap. IV.
CAP. 2
Eligibilitatea potentialilor contractori
Art. 6
Contractele de finantare pot fi atribuite numai potentialilor contractori
care indeplinesc conditiile de eligibilitate prevazute in prezentul capitol.
Art. 7
Conditiile referitoare la eligibilitatea potentialilor contractori se
aplica cumulativ si in egala masura tuturor potentialilor contractori, subcontractori,
precum si tuturor potentialilor contractori asociati la o oferta comuna,
indiferent de metoda de selectare.
Art. 8
Toate persoanele fizice sau juridice romane trebuie sa indeplineasca
urmatoarele conditii de eligibilitate:
a) sa nu fie declarate, conform legii, in stare de incapacitate de plata;
b) platile/conturile sa nu fie blocate conform unei hotarari judecatoresti;
c) sa nu existe, in urma verificarilor intreprinse de autoritatea
contractanta, declaratii inexacte cu privire la informatiile solicitate de
aceasta persoanei fizice sau reprezentantului persoanei juridice, in vederea
selectarii contractantilor;
d) sa nu fi incalcat prevederile unui alt contract de finantare incheiat
anterior cu o autoritate contractanta.
Art. 9
In cazul propunerilor de proiecte de cercetare-dezvoltare, o conditie
suplimentara de eligibilitate a potentialilor contractori este:
a) pentru persoanele juridice, activitatea de cercetare-dezvoltare sa fie
prevazuta in obiectul lor de activitate stabilit potrivit legii si persoana
juridica respectiva sa fie atestata pentru a desfasura aceste activitati,
potrivit legii;
b) pentru persoanele fizice, acestea trebuie sa fie autorizate in
conditiile legii sa desfasoare activitate de cercetare-dezvoltare.
Art. 10
Alte conditii de eligibilitate pot fi stabilite de catre autoritatea
contractanta in cadrul termenilor de referinta numai cu acordul autoritatii de
stat pentru cercetare-dezvoltare.
Art. 11
Potentialul contractor prezinta o declaratie scrisa pe propria raspundere
si daca i se cere face dovada catre autoritatea contractanta ca indeplineste
conditiile prevazute la art. 8.
Art. 12
Potentialii contractori au obligatia sa prezinte autoritatii contractante
documentele cerute de aceasta, in scopul de a face dovada indeplinirii
conditiilor de eligibilitate.
Art. 13
Evidenta potentialilor contractori se asigura de catre autoritatea de stat
pentru cercetare-dezvoltare, care infiinteaza in acest scop Registrul central
al potentialilor contractori.
Art. 14
Intr-un anumit proiect nu pot fi contractori, subcontractori sau
contractori asociati la o oferta comuna/propunere de proiect comuna, sub
sanctiunea nulitatii contractului de finantare, persoanele juridice si fizice
care au redactat conditiile de finantare si modul de realizare a contractului
ori termenii de referinta pentru acel proiect sau au participat, in diverse
etape, la selectarea contractorilor pentru proiectul respectiv.
Art. 15
Dupa semnarea contractului de finantare contractorul nu poate angaja, sub
sanctiunea rezilierii contractului de finantare de catre autoritatea
contractanta, persoane juridice si fizice care au redactat conditiile de
finantare si modul de realizare a contractului sau termenii de referinta pentru
proiectul ce face obiectul contractului respectiv ori au participat in diferite
faze la selectarea contractorilor pentru acel proiect.
CAP. 3
Declansarea si desfasurarea licitatiei restranse si a cererilor de oferta
Art. 16
Autoritatea contractanta declanseaza procedura de licitatie restransa prin
elaborarea si difuzarea unui anunt public privind intentia de a lansa
competitia, anunt care se publica in cel putin doua publicatii cotidiene de
raspandire nationala, precum si prin pagina de Internet a autoritatii
contractante.
Art. 17
O data cu anuntul public al intentiei de lansare a competitiei se solicita
si exprimarea interesului potentialilor contractori de a participa la aceasta,
adresata in scris autoritatii contractante, in termen de 10 zile calendaristice
de la data publicarii anuntului.
Art. 18
Anuntul public indica, de asemenea, modalitatea prin care cei interesati
pot consulta conditiile de finantare si modul de realizare a contractului, elaborate
de catre autoritatea contractanta.
Art. 19
Documentatia de participare la competitie este elaborata de autoritatea
contractanta si defineste conditiile de finantare si modul de realizare a
contractului, cu urmatoarea structura-cadru:
1. termenii de referinta:
a) prezentarea obiectului competitiei, care include: obiectivul si
continutul tematic al acestuia, calendarul actiunilor si fondurile publice
alocate cu aceasta destinatie;
b) instructiunile privind modul si conditiile in care se poate solicita si
obtine finantarea, cuprinzand:
(i) conditiile de eligibilitate a ofertantilor;
(ii) categoriile de componente/activitati/actiuni care pot fi finantate,
precum si conditiile de finantare;
(iii) instructiunile de elaborare si de prezentare a propunerilor de
oferte;
(iv) criteriile si modul de evaluare si selectare a propunerilor;
2. modelul contractului de finantare;
3. punctele de contact.
Art. 20
Dupa expirarea termenului fixat conform art. 17 autoritatea contractanta
procedeaza la derularea procedurii de selectie, corespunzatoare obiectului
competitiei. Pentru desfasurarea selectarii contractorului autoritatea
contractanta foloseste datele existente in Registrul central al potentialilor
contractori, intocmit in conformitate cu prevederile art. 13, precum si
expresiile de interes primite in urma declansarii competitiei, astfel cum se
prevede la art. 17.
Art. 21
(1) In cazul in care numarul intentiilor exprimate este suficient pentru
derularea procedurii corespunzatoare, in termen de 7 zile calendaristice de la
expirarea termenului prevazut la art. 17, autoritatea contractanta selecteaza
potentialii contractori carora le transmite invitatia de a participa cu oferte
la competitie.
(2) Selectarea potentialilor contractori se efectueaza pe baza criteriilor
de eligibilitate si, in final, prin evaluarea nivelului de competenta pe care
potentialii contractori il invoca si, dupa caz, il probeaza in conducerea de
proiect sau in domeniul realizarii/executiei proiectului, in functie de
obiectul respectivului contract de finantare. Evaluarea trebuie realizata in
conditii de competenta, multidisciplinaritate, obiectivitate si impartialitate.
Art. 22
In cazul in care numarul intentiilor exprimate nu este suficient pentru
derularea procedurii corespunzatoare, autoritatea contractanta repeta in termen
de 10 zile calendaristice si o singura data procedurile prevazute la art. 16 si
17, dupa care procedeaza conform prevederilor art. 21.
Art. 23
Daca si dupa repetarea prevazuta la art. 22 numarul intentiilor de care se
dispune nu este suficient, se procedeaza fie la derularea procedurii cu numarul
de potentiali contractori existent, dar nu mai mic decat doi, fie la atribuirea
directa conform prevederilor art. 37 pct. 2 lit. d), in cazul existentei unui
singur potential contractor.
Art. 24
In cazul inexistentei de potentiali contractori, competitia se considera
efectuata fara rezultat, urmand a se relua eventual la o alta data sau in alte
conditii.
Art. 25
Invitatia de a participa la competitie consta in solicitarea de prezentare
a ofertei, cu indicarea precisa a continutului acesteia, a modalitatii, a
locului, a datei si a orei limita de depunere a ofertei. Invitatia de a
participa la competitie este insotita de documentatia de participare la aceasta
si de lista potentialilor contractori carora li s-a adresat invitatia pentru
obiectul respectiv al competitiei.
Art. 26
Oferta trebuie sa raspunda conditiilor prevazute la art. 25 si sa
corespunda cerintelor cuprinse in conditiile de finantare si modul de realizare
a contractului.
Art. 27
Oferta este formata din 3 documente distincte, prezentate ca atare, si
anume:
a) datele de identificare a potentialului contractor;
b) oferta tehnica;
c) oferta financiara.
Art. 28
Oferta tehnica si cea financiara trebuie sa fie elaborate in totala
concordanta cu conditiile de finantare si cu modul de realizare a contractului,
prevazute prin termenii de referinta, conform art. 19 pct. 1.
Art. 29
Oferta tehnica nu trebuie sa contina, sub sanctiunea eliminarii din
competitie, date care ar putea identifica ofertantul.
Art. 30
Fiecare potential contractor poate depune o singura oferta pentru fiecare
proiect.
Art. 31
Oferta trebuie semnata de catre ofertant sau de persoana imputernicita de
catre acesta.
Art. 32
Oferta se prezinta in pachete sigilate separat si introduse intr-un pachet
comun, sigilat, de asemenea, cu indicarea precisa a obiectului ofertei, si care
sa nu permita o violare a continutului.
Art. 33
Dupa expirarea termenului stabilit pentru depunerea ofertelor autoritatea
contractanta organizeaza si coordoneaza procesul de evaluare si selectare a
propunerilor de oferte, astfel ca in termen de 7 zile calendaristice sa se
poata comunica rezultatul, participantilor la competitie.
Art. 34
Comunicarea in scris a rezultatelor competitiei cuprinde numai calitatea de
"castigator" sau "necastigator" a participantului
respectiv, precum si invitatia pentru ridicarea intregului material al ofertei
depuse, care se inapoiaza ofertantului "necastigator".
Art. 35
(1) In scopul evaluarii ofertelor depuse pentru un anume obiect al
competitiei, autoritatea contractanta numeste o comisie de evaluare a ofertei
tehnice, financiare si in ansamblu, care va avea ulterior rol si de comisie de
monitorizare de specialitate intr-un anumit domeniu tehnico-stiintific. In
vederea evaluarii ofertelor depuse, autoritatea contractanta stabileste
calendarul de lucru pentru respectarea termenului prevazut la art. 33 si aproba
regulamentul de functionare a comisiei, care cuprinde cel putin:
a) cvorumul, modul si procedurile de lucru;
b) criteriile de evaluare, ponderile acestora si modul de punctare;
c) algoritmul de stabilire a ierarhizarii ofertelor.
(2) In cazul in care specialistii din cadrul Comisiei de evaluare a
ofertelor, respectiv de monitorizare a proiectelor, nu sunt angajati ai
autoritatii contractante, plata serviciilor depuse se stabileste prin
negociere, pe baza de contract.
Art. 36
Conform ierarhizarii ofertelor evaluate, propusa de catre Comisia de
evaluare, autoritatea contractanta decide asupra rezultatului competitiei, pe
care il comunica participantilor.
CAP. 4
Atribuirea in mod direct a contractelor de finantare
Art. 37
Atribuirea contractelor de finantare pentru realizarea proiectelor cuprinse
in planurile sectoriale se face in mod direct in urmatoarele cazuri:
1. in cazul in care valoarea contractului nu depaseste echivalentul in lei
a 10.000 de euro;
2. indiferent de valoarea contractului, in una dintre situatiile urmatoare
de procurare din sursa unica de furnizare a serviciilor solicitate:
a) serviciile pot fi furnizate doar de catre un singur ofertant care are
drepturi exclusive asupra acestora, cum ar fi lucrarile sub protectia
drepturilor de autor;
b) serviciile pot fi furnizate de catre un singur ofertant din motive de
natura tehnica sau din motive legate de protectia unui drept de exclusivitate
asupra acestora;
c) proiectul care urmeaza a fi contractat este intr-un domeniu special si
poate fi condus doar de o anumita institutie, societate, organizatie etc.;
d) la licitatia restransa repetata a participat un singur ofertant, care a
indeplinit conditiile de eligibilitate si a carui oferta corespunde cerintelor
formulate de catre autoritatea contractanta;
e) la evaluarea ofertelor s-a constatat ca o singura oferta corespunde
cerintelor formulate de catre autoritatea contractanta;
f) contractul de finantare are ca obiect o extindere a unor servicii sau
activitati aflate in derulare;
g) in cazul unor circumstante stabilite prin hotarare a Guvernului.
Art. 38
In cazurile prevazute la art. 37 contractul de finantare poate fi atribuit
in mod direct numai unui ofertant care satisface conditiile de finantare si
modul de realizare stabilite de catre autoritatea contractanta. Atribuirea
contractului de finantare se realizeaza prin procedura de negociere cu o singura
sursa de furnizare a serviciilor solicitate, dupa cum urmeaza:
a) transmiterea invitatiei de participare la negociere potentialului
contractor, insotita de un exemplar din materialul referitor la conditiile de
finantare si la modul de realizare a contractului;
b) consultarea potentialului contractor si negocierea inclusiv a pretului,
precum si stabilirea prevederilor finale privind continutul clauzelor
contractuale;
c) incheierea contractului de finantare.
CAP. 5
Contractarea si finantarea proiectelor din planurile sectoriale
Art. 39
Pentru fiecare proiect aprobat se incheie un contract de finantare intre
autoritatea contractanta si unitatea executanta, in calitate de contractor.
Art. 40
(1) Prin contractul de finantare se stabilesc cheltuielile estimate pentru
intreaga durata de realizare a proiectului si se angajeaza cheltuieli numai
pentru primul an bugetar.
(2) In cazul proiectelor cu o desfasurare pe mai multi ani, angajarea de
cheltuieli pentru anii bugetari urmatori se face anual, prin act aditional la
contractul de finantare, prin care vor fi prevazute sumele pentru finantarea
proiectelor respective, stabilite in limita alocatiilor bugetare aprobate cu
aceasta destinatie pentru anul respectiv.
Art. 41
(1) Cheltuielile care pot fi angajate si efectuate pentru realizarea
proiectelor se stabilesc prin contractul de finantare dintre categoriile de
cheltuieli prevazute in Hotararea Guvernului nr. 1.579/2002 pentru aprobarea
Normelor metodologice privind stabilirea categoriilor de cheltuieli pentru
activitati de cercetare-dezvoltare si de stimulare a inovarii, finantate de la
bugetul de stat.
(2) Pentru efectuarea achizitiilor de produse, servicii sau lucrari
necesare realizarii proiectelor, contractorii aplica prevederile legale privind
achizitiile publice.
Art. 42
(1) Autoritatea contractanta poate acorda trimestrial, la solicitarea
scrisa a contractorului, plati in avans in cuantum de pana la 30% din valoarea
platilor prevazute a fi efectuate in trimestrul respectiv pentru executia
proiectului.
(2) Recuperarea avansului acordat potrivit prevederilor alin. (1) se face
la efectuarea platilor prevazute in contractul de finantare pentru trimestrul
respectiv.
(3) Autoritatea contractanta poate efectua plata in avans pentru un
trimestru numai daca suma acordata in avans pentru trimestrul precedent a fost
recuperata integral.
(4) Platile in avans prevazute la alin. (1) se efectueaza, dupa semnarea
contractului de finantare, in baza conventiei de acordare a avansului,
incheiata intre parti, numai in cazul indeplinirii de catre contractor a
conditiilor prevazute la art. 65 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr.
57/2002.
(5) In cazul in care recuperarea avansului acordat este programata sa se efectueze
in anul bugetar urmator, contractorul va prezenta, pana la finele anului
bugetar curent in care a fost acordat avansul, un deviz justificativ al
cheltuielilor efectuate, prin care confirma utilizarea integrala si conform
destinatiilor legale a avansului acordat.
Art. 43
(1) In vederea calcularii costurilor aferente proiectului si fazelor sale
de executie, pe baza cheltuielilor inregistrate in contabilitatea generala,
contractorii asigura:
a) colectarea cheltuielilor directe pe proiect, precum si pe faze de
executie;
b) repartizarea cheltuielilor indirecte pe baza coeficientilor stabiliti in
functie de criteriile de repartizare adoptate de contractor.
(2) Pe baza operatiunilor prevazute la alin. (1) contractorul intocmeste
devizul postcalcul pentru proiect, pe faze de executie.
(3) Devizul postcalcul va fi semnat de directorul economic sau de
contabilul-sef si de reprezentantul autorizat al contractorului, care raspund
potrivit legii pentru exactitatea, realitatea si legalitatea cheltuielilor
inscrise in acesta.
Art. 44
(1) Decontarea cheltuielilor aferente fazelor de executie realizate in
cadrul proiectului se efectueaza de catre autoritatea contractanta, in limita
valorii acestor faze prevazute in contractul de finantare, la valoarea
cheltuielilor inscrise in devizul postcalcul, pe baza urmatoarelor documente:
a) cererea de plata;
b) procesul-verbal de avizare interna;
c) raportul de activitate;
d) avizul comisiei de monitorizare;
e) devizul postcalcul.
(2) Pentru efectuarea platii autoritatea contractanta emite ordin de plata.
CAP. 6
Monitorizarea proiectelor
Art. 45
Activitatile de monitorizare a proiectelor se realizeaza, in moduri
specifice, de contractori si de autoritatea contractanta.
Art. 46
(1) Contractorul stabileste si aplica, in conditiile legii, proceduri
proprii de monitorizare prin care asigura urmarirea, verificarea in mod
sistematic si adoptarea masurilor adecvate, in scopul realizarii obiectivelor
prestabilite ale proiectului, precum si utilizarea, in conditii de legalitate
si eficienta, a fondurilor alocate de la bugetul de stat si prevazute in
contractul de finantare.
(2) Pentru fiecare faza de executie a unui proiect, realizata in conditiile
contractului de finantare, contractorul transmite autoritatii contractante
documentele prevazute la art. 44 alin. (1).
(3) Dupa realizarea ultimei faze de executie dintr-un an a proiectului
contractorul elaboreaza un raport de activitate privind desfasurarea
proiectului pe anul respectiv si transmite cate un exemplar al acestuia
autoritatii contractante si comisiei de monitorizare, alcatuita conform
prevederilor art. 47 alin. (2).
Art. 47
(1) Autoritatea contractanta asigura, cu respectarea prevederilor legale in
vigoare, prin directiile sale de specialitate, pentru fiecare faza de executie
a proiectelor, verificarea documentelor prezentate de contractori in vederea
decontarii cheltuielilor efectuate si compararea datelor si informatiilor
continute in acestea cu prevederile corespunzatoare din contractele de
finantare.
(2) Fiecare comisie de monitorizare de specialitate intr-un anumit domeniu
tehnico-stiintific, compusa dintr-un numar de minimum 3 specialisti in domeniul
respectiv, desemnati de autoritatea contractanta, asigura evaluarea si
monitorizarea de specialitate a proiectelor din cadrul planului sectorial, pe
baza rapoartelor de activitate prevazute la art. 44 alin. (1) si la art. 46
alin. (3), in vederea luarii deciziei de continuare a executiei si finantarii
proiectelor.
(3) Comisia de monitorizare intocmeste rapoarte de evaluare anuale si
finale pentru proiectele aflate in derulare, pe care le transmite la directia
de specialitate a autoritatii contractante, in vederea decontarii cheltuielilor
efectuate.
(4) La repartizarea fondurilor pe proiecte autoritatea contractanta va tine
seama de propunerile comisiei de monitorizare, prevazute in documentele
prezentate conform prevederilor alin. (3), precum si de necesitatea asigurarii
cu prioritate a fondurilor destinate finantarii proiectelor aflate in derulare.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 48
Rezultatele cercetarilor obtinute in cadrul proiectelor apartin
autoritatilor publice finantatoare, daca prin contract nu s-a prevazut altfel.
Art. 49
Ministerele pot atribui, in sistem competitional, contracte de finantare
pentru procurarea serviciilor de conducere a planurilor sectoriale, in
conditiile stabilite pentru atribuirea conducerii programelor prin Normele
metodologice privind contractarea, finantarea, monitorizarea si evaluarea
programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare si inovare si a actiunilor din
Planul national de cercetare-dezvoltare si inovare.
Art. 50
Pentru punerea in aplicare a prezentelor norme metodologice, in termen de
30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a
prezentei hotarari, autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare va elabora
modelele documentelor specifice care vor fi aprobate prin ordin al ministrului
educatiei si cercetarii si publicate in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 51
Definitiile termenilor utilizati in cuprinsul prezentelor norme
metodologice sunt cuprinse in anexa la Ordonanta Guvernului nr. 57/2002,
completata cu anexa care face parte integranta din prezentele norme
metodologice.
ANEXA 1
la normele metodologice
DEFINITIILE TERMENILOR UTILIZATI
1. autoritate contractanta - parte intr-un contract de finantare, care, fie
in baza legii, fie in baza unui alt contract de finantare legal incheiat, la
care a avut calitatea de contractor, finanteaza realizarea unui obiectiv,
stabilind in mod univoc conditiile in care cealalta parte va realiza contractul
ce se incheie in acest scop;
2. bugetul proiectelor - valoarea totala si, dupa caz, defalcata pe
proiecte a contractelor de finantare subsidiare pe care conducatorul de program
se angajeaza, prin contractul de finantare principal, sa le incheie pentru
atribuirea conducerii respectivelor proiecte. Bugetul proiectelor este prevazut
sub acest titlu in specificatia financiara a contractului de finantare
principal in care conducatorul de program/proiect are calitatea de contractor;
3. caracter de recurenta al unui contract - caracterul unui contract de a
prevedea anumite drepturi si obligatii in functie si subsecvent celor continute
in alt contract, anterior incheiat;
4. comitet de evaluare (comitet) - grup format din 5 sau 7 persoane,
desemnate de autoritatea contractanta dupa criterii de competenta,
multidisciplinaritate, obiectivitate si impartialitate, in vederea evaluarii
ofertelor in cadrul unei licitatii sau al unor proceduri competitionale
simplificate;
5. conducator de program/proiect - autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare, in cazul programelor conduse de acesta sau contractorul,
intr-un contract de finantare al carui obiect este procurarea de servicii de
conducere de program/proiect si, dupa caz, de realizare/executie a proiectelor
situate pe ultimul nivel de detaliere a programului;
6. conducere de program/proiect - activitatea de a controla un
program/proiect prin monitorizarea performantelor si prin decizie, in baza unui
plan predefinit;
7. contract de finantare - contractul in care una dintre parti, denumita
autoritate contractanta, are dreptul si obligatia de a impune in mod univoc
celeilalte parti, denumita contractor, obiectivele pentru care se face
finantarea si conditiile in care se realizeaza aceasta finantare;
8. contract de finantare principal - contractul de finantare care sta la
baza incheierii unui alt contract de finantare si prin care se confera
contractorului competenta de a se constitui autoritate contractanta pentru
acest ultim contract;
9. contract de finantare subsidiar - contractul de finantare incheiat de o
autoritate contractanta, in baza obligatiilor pe care aceasta si le-a asumat,
in calitate de contractor, printr-un contract de finantare principal.
Contractul de finantare subsidiar nu poate contine, sub sanctiunea nulitatii,
prevederi care contravin clauzelor contractului de finantare principal;
10. contractor - parte intr-un contract de finantare, care, acceptand
finantarea si conditiile asociate acesteia, stabilite de autoritatea
contractanta, se obliga sa asigure realizarea contractului;
11. contractori asociati - ofertanti asociati a caror oferta
comuna/propunere de proiect comuna a fost acceptata si contractata de catre
autoritatea contractanta;
12. director de program/proiect - persoana stabilita de catre si la nivelul
conducatorului de program/proiect, in scopul de a asigura conducerea acestuia;
13. evaluare - analiza rezultatelor obtinute in timpul si dupa
implementarea programului/proiectului si indicarea unor actiuni corective,
acolo unde este cazul, in vederea obtinerii rezultatelor si atingerii
obiectivelor prevazute prin instrumentele de planificare a
programului/proiectului;
14. expresie de interes - notificarea interesului de a participa la o
licitatie, adresata autoritatii contractante, in forma stabilita de aceasta,
fie de catre un potential contractor inscris in Registrul central al
potentialilor contractori ai autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare,
in urma invitarii sale de catre autoritatea contractanta, fie de catre o alta
persoana juridica sau fizica, in urma anuntului autoritatii contractante
privind intentia de a lansa licitatia, anunt care se publica in presa scrisa de
raspandire nationala si se difuzeaza prin medii de informare specifice
domeniului;
15. lista propunerilor de proiecte care se pot finanta - lista cuprinzand
acele propuneri de proiect care, in urma evaluarii, clasificarii si aplicarii
criteriilor suplimentare stabilite prin pachetul de informatii al programului
pot fi finantate de autoritatea contractanta in cadrul respectivului program;
16. monitorizare - activitatea de a urmari, a observa, a masura si a
verifica in mod sistematic, precum si de a promova masurile adecvate pentru a
mentine pe calea predefinita o operatiune, un proces sau altele asemenea;
17. monitor de program - persoana stabilita de catre si la nivelul
autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare, in scopul de a asigura
monitorizarea si evaluarea unui program;
18. ofertant - potential contractor care a depus o oferta/propunere de
proiect;
19. ofertanti asociati - potentiali contractori asociati care au depus o
oferta comuna/propunere de proiect comuna;
20. oferta - propunerea tehnica si propunerea financiara asociata acesteia,
elaborate de catre un potential contractor, in baza invitatiei primite de
acesta de la autoritatea contractanta pentru a participa la licitatie sau la o
procedura competitionala simplificata;
21. pachet de informatii al programului - prezentare detaliata a scopului,
obiectivelor, continutului tematic, a calendarului actiunilor, a fondurilor
publice alocate cu aceasta destinatie, precum si a modului de acces la un
program elaborat de catre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare sau,
dupa caz, de catre alta autoritate contractanta avand calitatea de conducator
de program/proiect, in vederea selectarii contractorilor (conducatorilor de
proiecte) prin procedura de evaluare a propunerilor de proiecte;
22. panel de evaluatori - grup compus din 3 experti, alcatuit de
autoritatea contractanta dupa criteriul domeniilor de specialitate ale
expertilor, in vederea evaluarii uneia sau mai multor propuneri de proiecte;
23. plan anual - instrument de planificare a implementarii unui
program/proiect, elaborat de conducatorul de program/proiect pentru durata unui
an bugetar din derularea programului/proiectului, pe baza planului strategic si
a sumelor alocate anual programului/proiectului. In cazul inceperii si
incheierii programului/proiectului in cursul unui singur an bugetar, planul
strategic coincide cu planul anual;
24. plan strategic - principalul instrument de planificare a implementarii
unui program/proiect, elaborat de conducatorul de program/proiect pentru
intreaga durata a programului/proiectului, pe baza contractului de finantare,
si care cuprinde:
a) planul operational, prin care sunt descrise principalele activitati
necesare implementarii programului/proiectului, modul de implementare,
termenele pentru atingerea obiectivelor propuse, termenele pentru elaborarea si
prezentarea programelor de lucru;
b) planificarea implementarii programului/proiectului, continand esalonarea
in timp a principalelor activitati si termenele prevazute, inclusiv pentru
anuntarea/organizarea de competitii/licitatii;
c) dupa caz, descrierea proiectelor;
25. program de lucru - instrument de programare a implementarii unui
program/proiect, pe baza caruia se fundamenteaza derularea finantarii, elaborat
de conducatorul de program/proiect pentru durata unui trimestru/semestru din
derularea programului/proiectului. Programul de lucru detaliaza actiunile
necesare realizarii obiectivelor din planul strategic;
26. propunere de proiect - solicitare de finantare a unui proiect initiat
de un potential contractor, elaborat de catre acesta in cadrul tematic si cu
respectarea conditiilor indicate prin pachetul de informatii al unui program,
in scopul de a participa la o competitie de selectare a contractorilor,
organizata in cadrul acelui program/proiect prin procedura de evaluare a
propunerilor de proiecte;
27. propunere de proiect comuna - propunere de proiect unica, elaborata in
comun de mai multi potentiali contractori;
28. raport de consens - document elaborat de panelul de evaluatori, in faza
evaluarii in panel din cadrul etapelor de evaluare stiintifica/tehnica si de
evaluare a managementului, a oportunitatii, a impactului si a costurilor
propunerii de proiect, prin care se stabilesc notele si comentariile in consens
ale panelului de evaluatori, pe baza notelor acordate si a comentariilor
consemnate anterior, in faza evaluarii individuale, de catre fiecare evaluator,
pentru fiecare propunere de proiect si, in cadrul propunerii, pentru fiecare
criteriu evaluat;
29. raport de activitate - document elaborat de conducatorul de
program/proiect, pe baza compararii stadiului efectiv al
programului/proiectului cu stadiul prevazut prin instrumentele de planificare
si programare. In cazul in care conducatorul de program/proiect este autoritate
contractanta, raportul de activitate se elaboreaza pe baza informatiilor
continute in rapoartele de activitate ale proiectelor finantate prin
program/proiect, rapoarte, care, la randul lor, se elaboreaza de catre
conducatorii de proiecte. Raportul de activitate descrie activitatile
desfasurate in perioada de referinta, evidentiaza intarzierile si necorelarile
aparute in derularea programului/proiectului si cauzele acestora, propune
masuri corective;
30. raport final de activitate - instrument de monitorizare a implementarii
unui program/proiect, elaborat de conducatorul de program/proiect la incheierea
implementarii programului/proiectului, pe baza compararii stadiului final
obtinut cu cel prevazut prin instrumentele de planificare si programare;
31. raport de evaluare - document elaborat numai de catre sau prin grija autoritatii
contractante. Raportul de evaluare a programului se elaboreaza de catre
monitorul de program, iar raportul de evaluare a proiectului se elaboreaza de
catre responsabilul de proiect. Raportul intermediar de evaluare a programului
se elaboreaza la periodicitatea prevazuta prin contractul de finantare, de
regula trimestrial sau semestrial, iar raportul de evaluare intermediar al
proiectului se elaboreaza anual. Raportul independent de evaluare se elaboreaza
de catre echipe de evaluatori externi programului/proiectului, alcatuite la
solicitarea autoritatii contractante. Raportul de evaluare se elaboreaza pe
baza compararii rezultatelor efective cu cele planificate, cu accent pe analiza
eficientei utilizarii fondurilor. Raportul de evaluare a programului/proiectului
se elaboreaza pe baza informatiilor continute in rapoartele de activitate ale
programelor/proiectelor finantate prin program/proiect. In cazul in care
conducatorii acestor proiecte sunt, la randul lor, autoritati contractante,
raportul de evaluare a programului/proiectului se elaboreaza si pe baza
rapoartelor de evaluare a proiectelor finantate prin program/proiect;
32. responsabil de proiect - persoana stabilita de catre si la nivelul
autoritatii contractante, in scopul de a asigura monitorizarea si evaluarea
unui proiect pentru care autoritatea contractanta procura, printr-un contract
de finantare, serviciile de conducere si, dupa caz, de realizare/executie;
33. Registrul central al potentialilor contractori - registru de evidenta a
potentialilor contractori, infiintat si tinut la zi de catre autoritatea de
stat pentru cercetare-dezvoltare. Registrul central al potentialilor
contractori se actualizeaza pe baza informatiilor furnizate de autoritatile
contractante si poate fi consultat de acestea in vederea selectarii
contractorilor;
34. specificatie financiara - anexa la contractul de finantare, prin care
se prevede modul de alocare a sumelor totale angajate intr-un program/proiect;
35. subcontractor - persoana juridica sau fizica mentionata intr-un
contract de finantare, catre care contractorul poate subcontracta o parte din
acel contract, cu aprobarea autoritatii contractante. Subcontractorul trebuie
sa indeplineasca criteriile de eligibilitate pentru partea din contract care urmeaza
sa ii fie subcontractata;
36. tarif contravaloarea serviciilor de conducere a unui program/proiect
si, dupa caz, de realizare/executie a proiectelor situate pe ultimul nivel de
detaliere a programului, prevazut sub acest titlu in specificatia financiara
care este anexa la contractul de finantare prin care o autoritate contractanta
procura respectivele servicii;
37. termeni de referinta document prin care se stabilesc cerintele ce
trebuie respectate de potentialii contractori in elaborarea ofertei, document
elaborat de catre autoritatea contractanta in vederea atribuirii contractului
de finantare prin licitatie, proceduri competitionale simplificate sau prin
atribuire directa.