LEGE
Nr. 2 din 30 octombrie 1987
privind conservarea, protejarea si dezvoltarea padurilor, exploatarea lor
rationala economica si mentinerea echilibrului ecologic
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 52 din 9 noiembrie 1987
Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste Romania adopta prezenta
lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In Republica Socialista Romania, conservarea si protejarea padurilor
constituie o problema de interes national.
Conservarea, protejarea padurilor si mai buna gospodarire a fondului
forestier, parte integranta a activitatii generale de dezvoltare
economico-sociala planificata a tarii, se realizeaza in concordanta cu
principiile si obiectivele fundamentale ale politicii partidului si statului de
faurire a societatii socialiste multilateral dezvoltate si inaintare a Romaniei
spre comunism.
Art. 2
Apararea si imbunatatirea mediului inconjurator, mentinerea echilibrului
ecologic, prin conservarea si protejarea padurilor, constituie o indatorire de
baza, permanenta a organelor si organizatiilor de stat, cooperatiste si a
celorlalte organe si organizatii obstesti, a tuturor cetatenilor.
Conservarea si dezvoltarea fondului forestier se realizeaza in principal
prin:
a) mentinerea integritatii fondului forestier;
b) limitarea taierilor de masa lemnoasa, astfel incat acestea sa se
incadreze strict in posibilitatea de crestere normala a padurilor, stabilita prin
amenajamentele silvice elaborate potrivit legii;
c) cresterea ponderii padurilor in unele zone cu climat mai putin
favorabil;
d) evitarea dezgolirii solului prin taieri, pentru asigurarea permanentei
padurilor si a functiilor de protectie si productie ale acestora;
e) aplicarea de tehnologii de recoltare si colectare a lemnului, care sa nu
afecteze echilibrul ecologic;
f) realizarea de arborete cu structuri corespunzatoare sub raportul
compozitiei si densitatii arborilor la hectarul de padure;
g) prevenirea proceselor de degradare a padurilor si solurilor forestiere,
care pot conduce la uscarea prematura a arborilor pe picior;
h) promovarea in cultura a speciilor autohtone valoroase, precum si
impadurirea tuturor suprafetelor neregenerate din fondul forestier;
i) readucerea in circuitul economic, prin impadurire, a terenurilor excesiv
degradate sau in alunecare, inapte pentru folosinte agricole;
j) paza padurilor si protectia acestora in vederea prevenirii si combaterii
bolilor si daunatorilor, incendiilor, distrugerilor si degradarilor;
k) cresterea aportului cercetarii stiintifice si intensificarea
valorificarii rezultatelor acesteia in productie;
l) valorificarea mai intensa a fondului forestier si economisirea masei
lemnoase;
m) ridicarea nivelului profesional al specialistilor, cadrelor tehnice, al
intregului personal muncitor, corespunzator necesitatilor de gospodarire
intensiva a padurilor;
n) educarea oamenilor muncii, si in primul rand a tineretului, in sprijinul
grijii, dragostei si respectului fata de padure, popularizarea importantei
sociale si economice a padurii, formarea in randul populatiei a unei opinii
favorabile dezvoltarii, conservarii si protejarii acesteia.
Art. 3
Ministerul Silviculturii va lua masuri pentru mentinerea in stare
corespunzatoare a plantatiilor forestiere de protectie a terenurilor agricole,
precum si a perdelelor forestiere situate de-a lungul cailor de comunicatii,
astfel incat acestea sa-si poata indeplini rolul pentru care au fost create.
Art. 4
In scopul ameliorarii factorilor climatici si imbunatatirii conditiilor de
munca si de viata ale populatiei, se vor realiza, in conditiile si cu
aprobarile prevazute de lege:
a) zone verzi in jurul intreprinderilor, in vederea inlaturarii efectelor
nocive ale activitatii acestora, precum si in jurul localitatilor urbane;
b) perdele de protectie climatica a terenurilor agricole in regiuni
afectate de seceta si vinturi puternice, conform planurilor anuale de dezvoltare
economico-sociala a tarii.
Art. 5
Organele si organizatiile de stat, cooperatiste, celelalte organizatii
obstesti, care au in administrare, folosinta sau proprietate terenuri cu
vegetatie forestiera situate in afara fondului forestier, sunt obligate sa
asigure conservarea acesteia in scopul protejarii localitatilor, obiectivelor
industriale, terenurilor agricole, cailor de comunicatie, a cursurilor de apa,
lucrarilor hidrotehnice, lacurilor de acumulare si ameliorarea factorilor
climatici, in conditiile legii.
CAP. 2
Mentinerea integritatii fondului forestier, conservarea, protejarea si
dezvoltarea padurilor, limitarea taierilor de masa lemnoasa
Art. 6
Mentinerea suprafetei fondului forestier, in conformitate cu planul de organizare
a teritoriului si de folosire a fondului funciar, constituie o obligatie
nationala.
Se interzice reducerea din orice motiv a fondului forestier national si a
vegetatiei forestiere din afara acestuia.
Art. 7
Ministerul Silviculturii raspunde de asigurarea integritatii si de buna
gospodarire a fondului forestier, indiferent de detinatori, de pastrarea,
cultivarea si punerea in valoare a padurilor, de realizarea intocmai a
prevederilor Programului national pentru conservarea si dezvoltarea fondului
forestier.
Art. 8
Pentru realizarea unei repartitii teritoriale corespunzatoare a padurilor,
asigurarea potentialului productiv si pastrarea echilibrului ecologic, se
interzic pe o perioada de 10 ani taierile de produse principale in zonele
prevazute in anexa nr. 1.
In zonele prevazute la alin. 1 se vor executa taieri numai in cadrul
lucrarilor de conservare si ingrijire a padurilor, de igiena si curatire.
Art. 9
In vederea conservarii padurilor valoroase de stejar, gorun, girnita, cer,
fag, tei, brad, molid, precum si pentru obtinerea unor produse industriale de
calitate superioara, in special furnire estetice si lemn de rezonanta, taierile
in aceste paduri se vor putea face numai la virstele prevazute in anexa nr. 2.
Art. 10
In arboretele care indeplinesc functii speciale de protectie, determinate
ca atare prin amenajamentele silvice, precum si in cele situate pe stincarii si
grohotisuri, se vor putea executa, dupa caz, numai lucrari de conservare si
ingrijire, precum si de igienizare si curatire.
Art. 11
Volumul de masa lemnoasa ce se recolteaza anual, pe zone geografice si
destinatii, se aproba prin decret al Consiliului de Stat.
Masa lemnoasa ce se recolteaza anual se stabileste in limita posibilitatii
normale a padurii, potrivit amenajamentului silvic, asigurandu-se evitarea
dezgolirii si protejarea solului, consolidarea functiilor de protectie ale
arboretelor, stabilitatea ecosistemelor naturale, ameliorarea factorilor de
clima, mentinerea unor debite constante de apa si continuitatea productiei de
lemn.
Art. 12
Unitatile socialiste care au obtinut, potrivit legii, aprobarea prealabila
de amplasare a unor obiective de investitii sau de productie pe terenurile din
fondul forestier, sunt obligate sa recupereze si sa amenajeze anticipat, in
vederea impaduririi, o suprafata echivalenta cu cea ocupata definitiv.
Pe terenurile ocupate definitiv sau folosite temporar, potrivit legii,
pentru nevoile altor sectoare ale economiei nationale, taierile de defrisare se
fac esalonat, pe masura inaintarii frontului de lucru.
CAP. 3
Promovarea in cultura speciilor autohtone valoroase, regenerarea padurilor
si readucerea in circuitul economic, prin impadurire, a terenurilor excesiv
degradate sau in alunecare, inapte pentru folosinte agricole
Art. 13
Ministerul Silviculturii raspunde de impadurirea, potrivit planului
national unic de dezvoltare economico-sociala si programelor speciale cu
privire la dezvoltarea, conservarea si gospodarirea fondului forestier, a
tuturor suprafetelor din acest fond, precum si de asigurarea densitatii
corespunzatoare a arborilor la hectar in toate padurile.
Densitatea arborilor la hectarul de padure, pe specii forestiere, varste si
categorii de fertilitate a solului, este stabilita in anexa nr. 3.
Art. 14
Pentru realizarea unei structuri corespunzatoare in cultura a speciilor
autohtone valoroase, se va asigura:
a) promovarea, prin regenerari naturale, lucrari de impadurire si
completari, a stejarului pedunculat, gorunului, fagului, teiului, ciresului,
nucului, frasinului, salcimului, paltinului, girnitei, precum si a altor specii
de foioase valoroase din punct de vedere silvic si ecologic;
b) cultura in zone corespunzatoare a molidului, bradului, laricelui,
duglasului si pinilor.
Se interzice extinderea speciilor de rasinoase, salcimului si plopilor in
zone favorabile culturii stejarului si gorunului.
Art. 15
In scopul asigurarii permanentei padurilor si a functiilor lor de
protectie, precum si pentru cresterea suprafetelor ce se regenereaza pe cale
naturala, se vor promova tratamente intensive cu regenerare sub adapostul
arborilor, adoptandu-se tehnologii cu perioade lungi, precum si cu perioade
continue de regenerare, stabilite prin amenajamentele silvice.
In fondul forestier si in vegetatia forestiera din afara acestuia se
interzic taierile rase. Taieri rase se pot face numai in conditiile si cu
aprobarile prevazute de lege, pe suprafete mici, sau in benzi in arborete pure
de molid, salcim, plopi euramericani, salcie selectionata, arborete puternic
afectate de doborituri de vant, rupturi produse de zapada, cu fenomene de
uscare prematura, precum si in cazurile cand se fac lucrari de
refacere-substituire in arborete slab productive care nu se pot reface sub
adapostul arborilor, stabilite ca atare prin amenajamentele silvice.
Art. 16
La recoltarea si colectarea lemnului se vor folosi numai tehnologii prin
care se evita degradarea solului, distrugerea semintisului si vatamarea arborilor
ramasi pe picior. Drumurile forestiere vor fi amplasate si construite, potrivit
legii, astfel incat sa nu afecteze stabilitatea versantilor si regimul apelor.
Art. 17
Ministerul Silviculturii asigura producerea, certificarea si controlul
genetic al intregului material saditor.
Ingrijirea, conducerea si protectia rezervatiilor de seminte si a
plantajelor se vor face astfel incat intreaga cantitate de seminte sa provina
din rezervatiile constituite din cele mai valoroase paduri si din plantatii
semincere.
Art. 18
Terenurile inscrise in evidenta cadastrului funciar, excesiv degradate si
ca atare inapte pentru folosinte agricole, stabilite prin programe, aprobate
potrivit legii, vor fi impadurite de catre proprietarii sau detinatorii acestora,
dupa caz.
CAP. 4
Intensificarea actiunilor de igienizare si curatire a padurilor
Art. 19
Ministerul Silviculturii indruma, controleaza si raspunde, potrivit legii,
de organizarea tuturor actiunilor de depistare, prevenire si combatere a
daunatorilor si bolilor padurilor si vegetatiei forestiere din afara fondului
forestier.
Art. 20
In vederea conservarii si dezvoltarii fondului forestier, a asigurarii
starii fitosanitare corespunzatoare a padurilor, unitatile silvice si ceilalti
detinatori de paduri si terenuri cu vegetatie forestiera au obligatia sa aplice
intocmai masurile de depistare, prevenire si combatere a daunatorilor si
bolilor, precum si a celor de paza, de prevenire si stingere a incendiilor.
Normele pentru asigurarea starii de igiena a padurilor, inclusiv a
culturilor forestiere, obligatorii pentru toti detinatorii de paduri, sunt cele
prevazute in anexa nr. 4.
Art. 21
Prevenirea si combaterea daunatorilor si bolilor padurilor si culturilor
forestiere se executa in mod unitar, potrivit programelor de actiuni aprobate,
pe baza lucrarilor de depistare si prognoza.
In vederea asigurarii eficientei corespunzatoare a masurilor de protectie,
prin programele de actiuni se va face, in mod obligatoriu, corelarea
tratamentelor de combatere, ce se efectueaza in paduri, cu acelea ce se aplica
in culturi agricole, precum si pe pasuni si fanete.
Pentru aplicarea corespunzatoare a tratamentelor de prevenire si combatere
a daunatorilor si bolilor, raspunderea revine conducatorului fiecarei unitati
silvice sau, dupa caz, al fiecarei unitati detinatoare de terenuri cu vegetatie
forestiera.
Art. 22
In cadrul masurilor de protectie a padurilor se vor realiza, in principal,
actiuni de combatere in zonele puternic atacate de daunatori si se va asigura
executarea tuturor lucrarilor de igiena - inlaturarea arborilor uscati, in curs
de uscare, doboriti sau care sunt atacati de boli si daunatori, cojirea totala
a cioatelor si arborilor taiati sau doboriti si altele asemenea - atat in
perimetrele silvice, cat si in afara fondului forestier.
Masurile de prevenire si combatere a daunatorilor si bolilor se aplica
diferentiat, in functie de natura si intensitatea atacului si de
caracteristicile fiecarei paduri in parte.
Art. 23
In scopul prevenirii pagubelor produse de daunatori si boli, precum si
pentru inlaturarea pericolului permanentizarii si extinderii unor focare ale
acestora, inspectoratele silvice vor executa tratamentele de combatere necesare
pe terenurile cu vegetatie forestiera apartinand altor detinatori, in cazul
cand acestia nu le efectueaza la timp si in conditii corespunzatoare.
Cheltuielile ocazionate de executarea lucrarilor vor fi suportate integral de
detinatorii terenurilor respective.
Art. 24
Ministerele, celelalte organe centrale si locale de stat si cooperatiste,
care au in subordine unitati a caror activitati poate aduce, prin poluarea
mediului inconjurator, prejudicii fondului forestier si vegetatiei forestiere
din afara acestuia, sunt obligate sa ia masurile necesare pentru excluderea
oricaror consecinte negative ale acestor activitati.
CAP. 5
Sporirea aportului cercetarii stiintifice la mai buna conservare si
protejare a padurilor si intensificarea valorificarii rezultatelor acesteia in
productie
Art. 25
Pentru cresterea aportului cercetarii stiintifice la asigurarea si
mentinerea echilibrului ecologic, la conservarea si protejarea padurilor,
cercetarea stiintifica, dezvoltarea tehnologica si introducerea progresului
tehnic in silvicultura vor avea, in principal, urmatoarele obiective:
a) cunoasterea structurii si a modului de functionare a ecosistemelor
forestiere naturale;
b) selectia si ameliorarea, regenerarea, ingrijirea si extinderea in
cultura a speciilor forestiere, in mod deosebit a celor autohtone valoroase;
c) producerea de material saditor genetic ameliorat pentru asigurarea
necesitatilor interne, precum si pentru export;
d) conservarea si ingrijirea padurilor din zona de campie, indeosebi a
celor cu baza de stejar, gorun, girnita, cer, tei si salcim;
e) stabilirea structurii optime a arboretelor sub raportul compozitiei si
densitatii arborilor la hectar;
f) elaborarea de tehnologii pentru regenerarea, refacerea si conducerea
arboretelor, precum si pentru reconstructia ecologica a zonelor instabile din
punctul de vedere al climei si al altor factori de mediu;
g) evaluarea functiilor de protectie ale padurilor si cresterea aportului
silviculturii la dezvoltarea altor ramuri ale economiei nationale si la
protectia mediului inconjurator;
h) crearea de material saditor rezistent la boli si daunatori si la
influentele nefavorabile ale factorilor de clima;
i) dezvoltarea bazei de seminte, astfel incat sa se asigure intregul necesar
de seminte si material de impadurire genetic ameliorat, pentru necesitatile
interne, export, precum si pentru efectuarea de schimburi de seminte din specii
valoroase, de mare productivitate, cu alte tari;
j) elaborarea de tehnologii imbunatatite pentru amenajarea complexa a
bazinelor hidrografice torentiale din zonele de munte si coline inalte si
impadurirea terenurilor degradate;
k) valorificarea superioara a plantelor medicinale, fructelor, ciupercilor,
cojii arborilor si a altor asemenea produse ale padurii; chimizarea produselor,
in vederea obtinerii de substante active, farmaceutice, cosmetice si altele;
l) perfectionarea metodelor de prevenire si combatere a daunatorilor si
bolilor padurii, prin inlocuirea pesticidelor toxice, reducerea dozelor
folosite si extinderea folosirii de biopreparate si substante chimice
biodegradabile cu remanenta redusa;
m) perfectionarea metodelor si procedeelor de amenajare a padurilor cu
functii multiple si de estimare a masei lemnoase pentru productia industriala;
n) definirea si instituirea unui sistem de control al factorilor de
influenta negativa asupra dezvoltarii fondului forestier si factorilor de
mediu;
o) extinderea cooperarii internationale in vederea conservarii si ocrotirii
padurilor.
CAP. 6
Participarea tuturor oamenilor muncii, a intregii populatii la conservarea
si protejarea padurilor
Art. 26
Pentru educarea oamenilor muncii, si in primul rand a tineretului, in
sprijinul grijii, dragostei si respectului fata de padure - una dintre cele mai
importante bogatii naturale ale tarii -, popularizarea importantei sociale si
economice a padurii, formarea unei opinii de masa favorabile conservarii si
apararii acesteia, mentinerii echilibrului ecologic, in vederea imbunatatirii
climei si a mediului inconjurator, anual se va organiza "Luna
padurii", in perioada martie - aprilie, de catre Ministerul Silviculturii,
cu concursul Ministerului Educatiei si Invatamantului, Uniunii Tineretului
Comunist si al comitetelor si birourilor executive ale consiliilor populare.
In cadrul acestei actiuni se va asigura o larga participare a elevilor,
tineretului si a celorlalte categorii de cetateni la lucrarile de impaduriri.
De asemenea, se va asigura participarea populatiei la lucrari in pepiniere,
de ingrijire, curatire si protectie a padurilor impotriva bolilor, daunatorilor
si altor factori negativi.
Art. 27
In scolile de toate gradele se vor organiza actiuni educative privind
conservarea, protejarea si dezvoltarea padurilor, factor important in
asigurarea echilibrului ecologic.
De asemenea, se vor organiza actiuni permanente si sustinute de informare a
maselor largi - prin presa, radio si televiziune - asupra rolului padurii si
necesitatii de protejare a acesteia, despre activitatile ce se desfasoara in
gospodarirea fondului forestier.
CAP. 7
Raspunderi si sanctiuni
Art. 28
Incalcarea prevederilor prezentei legi atrage, dupa caz, raspunderea
disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala a persoanei
vinovate.
Art. 29
Ocuparea unor paduri sau terenuri din fondul forestier fara aprobare
legala, ocuparea de suprafete mai mari din acest fond sau amplasarea pe alte
terenuri din fondul forestier, folosite temporar, la data stabilita prin actul
de aprobare si in stare de a fi impadurite, savarsite in mod repetat,
constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la 3 luni la 1 an.
Art. 30
Taierea sau scoaterea din radacini, fara drept, de arbori, puieti ori
lastari, cu sau fara ridicarea acestora din paduri sau de pe terenuri cu
vegetatie forestiera situate in afara fondului forestier, apartinand unitatilor
socialiste, daca valoarea pagubei, calculata pe baza de tarif, este mai mare de
1000 lei sau daca valoarea pagubei este sub 1000 lei, dar fapta a fost
savarsita in mod repetat, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare
de la o luna la sase luni sau cu amenda de la 1000 lei la 5000 lei.
Faptele prevazute la alin. 1 se pedepsesc cu inchisoare de la 3 luni la 1
an daca sunt savarsite in una din urmatoarele conditii:
a) in timpul noptii;
b) in padurile sau pe terenurile cu vegetatie forestiera care indeplinesc
rol de protectie;
c) de doua sau mai multe persoane;
d) in intervalul de 2 ani de la data condamnarii definitive a faptuitorului
pentru o infractiune silvica.
Tentativa se pedepseste.
Art. 31
Distrugerea sau vatamarea arborilor, puietilor sau lastarilor prin pasunare
in zone sau paduri in care pasunatul nu este permis, daca valoarea pagubei,
calculata pe baza de tarif, este mai mare de 1000 lei, constituie infractiune
si se pedepseste cu inchisoare de la o luna la 6 luni sau cu amenda de la 3000
lei la 10000 lei.
Faptele prevazute la alin. 1 se pedepsesc cu inchisoare de la 6 luni la 2
ani daca valoarea pagubei, calculata pe baza de tarif, este mai mare de 10000
lei.
Art. 32
Folosirea fara drept a ciocanului silvic se pedepseste cu inchisoare de la
o luna la 6 luni sau cu amenda de la 3000 lei la 10000 lei.
Art. 33
Pe langa organele de urmarire penala, sunt imputernicite sa constate
infractiunile prevazute de art. 29-32 inginerii si tehnicienii cu atributii in
domeniul pazei padurilor din Ministerul Silviculturii, inspectoratele silvice,
ocoalele silvice si sectiile silvocinegetice.
De asemenea, padurarii, brigadierii silvici si sefii districtelor silvice
sunt imputerniciti sa constate infractiunile silvice prevazute in art. 30 si
31.
Agentul constatator, insotit de un delegat al comitetului sau biroului executiv
al consiliului popular municipal, al sectorului municipiului Bucuresti,
orasenesc sau comunal, dupa caz, este autorizat sa identifice, in locurile unde
sunt situate, materialele lemnoase provenite din infractiuni.
Art. 34
Procesele-verbale de constatare a infractiunilor se trimit, in vederea
calcularii valorii pagubelor, ocolului silvic in baza caruia a fost savarsita
infractiunea.
Dupa efectuarea calculului, seful ocolului silvic trimite procesul-verbal,
impreuna cu calculul facut, procurorului competent, incunostintand despre
aceasta si organul care a incheiat procesul- verbal.
Art. 35
Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in
astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sunt considerate infractiuni
si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
A. De la 2000 lei la 20000 lei, ocuparea unor paduri sau terenuri din
fondul forestier fara aprobare legala, ocuparea unor suprafete mai mari din
acest fond sau amplasarea lucrarilor pe alte terenuri decat cele aprobate sau
neredarea terenurilor din fondul forestier, folosite temporar, la termenul
stabilit prin actul de aprobare si in stare de a fi impadurite.
Sanctiunea poate fi aplicata si persoanelor juridice.
B. De la 1000 lei la 2000 lei:
a) transportul materialului lemnos cu mijloace auto sau hipo de la locul de
depozitare sau taiere, neinsotit de acte tip de provenienta, sau refuzul
conducatorului mijlocului de transport incarcat cu asemenea material de a-l
transporta la locul indicat de personalul silvic ori de a opri la semnalul
facut de personalul silvic, sau de a prezenta, la cererea acestuia, actele de
provenienta. Sanctiunea se aplica atat conducatorului mijlocului de transport,
cat si beneficiarului transportului;
b) aducerea sau depozitarea, in paduri sau pe terenuri cu vegetatie
forestiera din afara fondului forestier, de piatra, moloz, gunoaie, cadavre de
animale sau reziduuri;
c) stergerea marcilor sau a numelor de pe arbori ori cioate;
d) taierea ori scoaterea din radacini, fara drept, a arborilor, puietilor
ori lastarilor, cu sau fara ridicarea acestora din paduri sau de pe terenuri cu
vegetatie forestiera apartinand unitatilor socialiste;
e) taierea ori insusirea, fara drept, de arbori ornamentali - brad sau
molid - din paduri sau de pe terenuri cu vegetatie forestiera apartinand
unitatilor socialiste, sau vanzarea ori transportul acestora, fara acte legale;
f) sustragerea, din paduri sau de pe terenuri cu vegetatie forestiera
apartinand unitatilor socialiste, de arbori doboriti de fenomene naturale, sau
de arbori, puieti ori lastari care au fost taiati ori scosi din radacini, fara
drept, de alte persoane;
g) vatamarea arborilor, puietilor ori lastarilor prin pasunare in zone sau
paduri in care pasunatul este interzis;
h) pasunatul fara autorizatie ori contrar prevederilor autorizatiei de
pasunare, in cuprinsul padurilor sau terenurilor din fondul forestier;
i) deteriorarea lucrarilor de amenajare a torentilor in perimetrele de
ameliorare constituite in fondul forestier;
j) efectuarea de sapaturi in paduri sau pe alte terenuri din fondul
forestier, pentru a scoate piatra, pietris, nisip, pamant, brazde de iarba sau
alte asemenea, fara aprobarea prealabila a unitatii socialiste in a carei
administrare sau folosinta se afla padurile sau terenurile;
k) aruncarea de tigari, chibrituri sau alte obiecte aprinse, in paduri sau
pe alte terenuri aflate in cuprinsul acestora, ori aprinderea focului in
paduri, in alte locuri decat cele special amenajate si marcate;
l) exploatarea de parchete, cupoane sau loturi de arbori, inaintea
termenului prevazut in autorizatia de exploatare ori dupa expirarea acestuia,
sau in epocile in care exploatarea este interzisa prin norme legale, ori darea
in productie, in anul in curs, de masa lemnoasa din parchetele destinate,
potrivit planului national unic, pentru anii urmatori;
m) taierea sau vatamarea arborilor nemarcati din parchetele aflate in curs
de exploatare; nu constituie contraventie vatamarea inerenta procesului
tehnologic sau care nu a putut fi evitata aplicarii normelor de protectie a
muncii, daca in locul arborilor vatamati si in imediata lor apropiere au fost
lasati arbori corespunzatori din cei destinati exploatarii, marcati ca atare de
organele silvice;
n) lasarea in parchet la expirarea termenului prevazut in autorizatia de
exploatare, de arbori netaiati din cei destinati exploatarii, de arbori taiati
si material fasonat valorificabil, ori lasarea de material lemnos pe vai sau
de-a lungul instalatiilor de scos si transport;
o) nestringerea sau necuratirea resturilor de exploatare in parchetele
atribuite spre exploatare, in termenele si conditiile prevazute de normele
legale;
p) neexecutarea obligatiei ca, la exploatarea padurilor de rasinoase, sa se
cojeasca cioatele la pin si molid in intregime, iar la brad si la celelalte
rasinoase prin curelare, precum si mentinerea in padure si in depozite, in
intervalul de la 1 aprilie la 1 octombrie, a lemnului de rasinoase necojit.
C. De la 500 lei la 1500 lei:
a) distrugerea sau degradarea arborilor, puietilor, lastarilor ori a
semintisurilor din culturi sau din regenerari naturale, ori de pe terenuri cu
vegetatie forestiera apartinand unitatilor socialiste;
b) deteriorarea amenajarilor silvice, vinatoresti, piscicole, din apele de
munte, a imprejmuirilor, barierelor sau altor lucrari asemanatoare, aflate in
paduri sau pe terenuri din fondul forestier;
c) deteriorarea, stergerea sau ridicarea semnelor de hotar, geodezie sau
topografie, a tablitelor de avertizare sau a indicatoarelor, aflate in paduri
sau pe alte terenuri din fondul forestier;
d) taierea de catre detinatorii sau posesorii terenurilor cu vegetatie
forestiera, necuprinse in amenajamentele silvice, de arbori nemarcati de organele
silvice;
e) scoaterea din radacini sau ridicarea din padure, fara aprobarea unitatii
socialiste in a carei administrare sau folosinta se afla padurea, de cioate ce
nu sunt destinate regenerarii naturale a padurii, de craci sau resturi de
exploatare;
f) deteriorarea cioatelor destinate regenerarii naturale sau lasarea, in
parchetul ce se exploateaza, de cioate cu o inaltime mai mare de o treime din
diametru, masurata in partea din amonte;
g) neindeplinirea in termenul stabilit de organele silvice a obligatiei de
a igieniza si curati vegetatia forestiera din afara fondului forestier de
arbori uscati, doboriti sau rupti de vant, ori atacati de insecte;
h) instalarea de stupi in pastoral in fondul forestier sau la liziera
padurii, fara autorizatia eliberata potrivit reglementarilor in vigoare, sau
amplasarea acestora in alte locuri decat cele prevazute in autorizatie;
i) amplasarea in paduri a unor constructii, drumuri de scoatere sau
instalatii pasagere necesare exploatarii parchetelor ori a bocselor de
mangalizare, fara avizul organelor silvice sau in alte locuri decat cele
prevazute in avizul acestora;
j) vanzarea, fara acte tip de provenienta, de material lemnos cumparat
pentru trebuinte proprii de la unitatile silvice sau unitatile forestiere de
exploatare si transport.
D. De la 500 lei la 1000 lei:
a) culegerea sau recoltarea, fara aprobare legala, din paduri sau alte
terenuri din fondul forestier, de frunze, ramuri, iarba, lucerna, ghinda, jir
si alte seminte forestiere, rasina, cetina, muguri, plante medicinale si alte
produse accesorii ale padurii;
b) parcarea de autovehicule in paduri, gradini dendrologice, parcuri
forestiere, pepiniere silvice sau alte terenuri din fondul forestier, in alte
locuri decat cele marcate, precum si circulatia vehiculelor sau trecerea cu
animale in afara drumurilor permise pentru circulatie, precum si prin vegetatia
forestiera situata in afara fondului forestier;
c) instalarea in paduri sau pe terenurile din fondul forestier de corturi,
tonete mobile sau alte asemenea obiecte in alte locuri decat cele stabilite si
marcate de ocoalele silvice.
E. De la 200 lei la 500 lei:
a) circulatia persoanelor in paduri, prin locuri interzise stabilite prin
marcaje instalate de unitatile silvice, lasarea animalelor nesupravegheate sa
pasuneze in paduri sau pasunatul acestora in paduri in alte conditii decat cele
prevazute de lege;
b) aducerea si mentinerea pe vetrele de stupina, atribuite in fondul
forestier, de animale domestice si pasari;
c) aruncarea sau lasarea in interiorul sau la liziera padurii de resturi
menajere, ambalaje, reziduuri de la autovehicule sau alte asemenea.
Art. 36
Contraventiile prevazute la art. 35 lit. A se constata de inginerii si
tehnicienii de la ocoalele silvice si inspectoratele silvice, imputerniciti in
acest scop de catre inspectorii sefi ai inspectoratelor silvice, iar aplicarea
amenzii si stabilirea despagubirilor, calculate pe baza de tarif, se fac prin
rezolutie pe procesele-verbale de constatare a acestor contraventii de catre
inspectorii sef ai inspectoratelor silvice.
Celelalte contraventii se constata de padurari, brigadierii silvici si
sefii districtelor silvice, de tehnicienii si inginerii de la ocoalele si
inspectoratele silvice si din Ministerul Silviculturii, imputerniciti in acest
scop, dupa caz, de catre inspectorul sef al inspectoratul silvic sau de
ministrul silviculturii, precum si de primari, de ofiteri si subofiteri de
militie.
Agentul constatator aplica si sanctiunea.
Agentul constatator, insotit de un delegat al comitetului sau biroului
executiv al consiliului popular municipal, al sectorului municipiului
Bucuresti, orasenesc sau comunal, dupa caz, este autorizat sa identifice, la
locurile unde sunt situate, materialele rezultate prin savarsirea
contraventiei.
Art. 37
Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei se poate face
plangere in termen de 15 zile de la data comunicarii acestuia.
Plangerea se depune la organul din care face parte agentul constatator.
Art. 38
In cazul contraventiilor pentru care se prevad amenzi mai mari de 1000 lei
sau daca despagubirea stabilita pe baza de tarif ori valoarea lucrurilor
confiscate depaseste 1000 lei, plangerea se solutioneaza de judecatoria in a carei
raza teritoriala a fost savarsita contraventia.
In celelalte cazuri plangerea se solutioneaza dupa cum urmeaza:
a) de conducatorul organului din care face parte agentul constatator sau de
catre persoana care ocupa functia ierarhic imediat superioara agentului
constatator, imputernicita de conducatorul acestui organ, in cazul cand
contraventiile au fost constatate de inginerii si tehnicienii din Ministerul
Silviculturii. Daca contraventia a fost constatata de conducatorul organului,
plangerea se solutioneaza de conducatorul organului ierarhic superior;
b) de inspectorul sef al inspectoratului silvic in raza caruia s-a savarsit
contraventia, in cazul cand fapta a fost constatata de agenti imputerniciti de
acesta;
c) de comitetul sau biroul executiv al consiliului popular, in cazul cand
contraventia a fost constatata de primar.
Art. 39
Sunt supuse confiscarii lucrurile produse prin contraventie si cele care au
servit la savarsirea acesteia, daca sunt ale contravenientului, precum si
lucrurile dobandite prin savarsirea contraventiei, daca nu sunt restituite
persoanei vatamate.
In masura in care prezenta lege nu dispune, contraventiilor prevazute la
art. 35 le sunt aplicabile dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si
sanctionarea contraventiilor.
Art. 40
Persoanele imputernicite sa constate infractiuni si contraventii potrivit
art. 33-36 sunt asimilate, in exercitarea atributiilor ce decurg din
imputernicire, personalului care indeplineste o functie ce implica exercitiul
autoritatii de stat.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 41
Organele Ministerului de Interne, ale procuraturii si justitiei vor
asigura, prin participare directa, sprijinul necesar unitatilor socialiste, in
activitatea de cunoastere si popularizare a legii si vor urmari respectarea
stricta a prevederilor acesteia, luand masuri pentru prevenirea si combaterea
ferma a oricaror incalcari ale dispozitiilor prezentei legi.
Art. 42
Organele de conducere colectiva din unitatile socialiste de stat si
obstesti vor lua masuri pentru cunoasterea si aplicarea stricta a prevederilor
prezentei legi si pentru incurajarea si sprijinirea actiunilor de conservare si
protejare a padurilor.
Art. 43
Modul de evaluare a pagubelor cauzate avutului obstesc prin taierea,
scoaterea din radacini, distrugerea, degradarea sau sustragerea arborilor,
puietilor si lastarilor este cel stabilit in anexa nr. 5.
Art. 44
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi, actele normative prevazute in
anexa nr. 6 se abroga.
Art. 45
Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la publicarea in Buletinul
Oficial.
Art. 46
Anexele nr. 1 6 fac parte integranta din prezenta lege.