DECIZIE Nr. 74 din 16 aprilie 1997
cu privire la constitutionalitatea dispozitiilor Legii pentru completarea Legii
nr. 35/1991 privind regimul investitiilor straine
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 75 din 29 aprilie 1997

Curtea Constitutionala a fost sesizata, la data de 28 martie 1997, de catre
un numar de 52 de deputati, si anume: Ovidiu Cameliu Petrescu, Florin
Georgescu, Viorel Hrebenciuc, Ovidiu Sincai, Dan Ghibernea, Carmen Hunea,
Ioan-Aron Popa, Ioan Mircea Pascu, Mihail Sireteanu, Iulian-Costel Tocu,
Daniela Bartos, Dumitru Paslaru, Neculai Grigoras, Neculai Popa, Florian
Bercea, Eugen Nicolicea, Adrian Nastase, Dumitru Popescu, Romulus Ion Moucha,
Dan Nica, Mitica Balaet, Valeriu Tabara, Mihai Drecin, Lazar Ladariu, Virgil
Popa, Miron Tudor Mitrea, Toma Nastase, Ion Dutu, Sever Mesca, Corneliu Ciontu,
Constantin Eremia Cotrutz, Nicolae Vasilescu, Anghel Stanciu, Mihai-Ioan Popa,
Acsinte Gaspar, Gheorghe Ana, Daniela Popa, Viorel Burlacu, Constantin Babalau,
Ioan Gavra, Nicolae Bud, Miron Chichisan, Alexandru Albu, Iosif Boda, Marin
Cristea, Gheorghe Vilceanu, Traian Sabau, Marian Ianculescu, Dan Ioan Popescu,
Constantin Teculescu, Eugenia Moldoveanu si Marian Sarbu, cu privire la
neconstitutionalitatea procedurii de adoptare in Camera Deputatilor a Legii
pentru completarea Legii nr. 35/1991 privind regimul investitiilor straine.
In motivarea obiectiei de neconstitutionalitate se arata urmatoarele:
- la dezbaterile privind adoptarea Legii pentru completarea Legii nr.
35/1991, nu au participat membrii a trei grupuri parlamentare - Partidul
Democratiei Sociale din Romania, Partidul Romania Mare si Partidul Unitatii
Nationale Romane. Aceste grupuri insumeaza 128 de deputati;
- din stenograma sedintei rezulta ca nu s-au respectat prevederile art. 64
din Constitutie privind cvorumul legal. Presedintele de sedinta a recurs la
procedura verificarii cvorumului, dar, desi a renuntat, a anuntat ca
verificarea a fost facuta, fara insa ca acest lucru sa rezulte din stenograma;
- nu a fost respectata regula imperativa, inscrisa in art. 92 din
Regulamentul Camerei Deputatilor, republicat, potrivit careia "grupurile
parlamentare isi exprima pozitia politica fata de o propunere legislativa sau
un proiect de lege in faza dezbaterilor parlamentare". In opinia autorilor
sesizarii, lipsa celor trei grupuri parlamentare de la lucrarile Camerei ar fi
impus amanarea examinarii propunerii legislative;
- nu s-a respectat procedura de vot, care impune numararea tuturor
voturilor exprimate, cat si a abtinerilor de la vot. Daca aceasta procedura ar
fi fost respectata, s-ar fi constatat, pe de o parte, ca nu erau intrunite nici
cvorumul legal si nici majoritatea de voturi necesara pentru adoptarea unei
legi organice, iar, pe de alta parte, ca un grup numeros de membri ai
majoritatii parlamentare a parasit sala de sedinte, ramanand la lucrari doar
circa 145 de deputati.
In temeiul art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, s-au solicitat puncte
de vedere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor, se cere Curtii
respingerea obiectiei de neconstitutionalitate, ca vadit neintemeiata,
aratandu-se, in esenta, urmatoarele:
- potrivit Regulamentului Camerei Deputatilor, republicat, cvorumul legal
(de 172 de deputati) se verifica la inceputul fiecarei sedinte parlamentare
(art. 127 alin. 3 din regulament) sau, daca se cere acest lucru de catre liderii
grupurilor parlamentare (art. 128 alin. 2), pe parcursul acesteia. De asemenea,
potrivit art. 113 alin. 6, inainte de votare, presedintele poate cere
verificarea cvorumului prin apel nominal sau prin numarare de catre secretari.
Deputatii care nu-si exercita dreptul de vot, dar care au fost prezenti in sala
de sedinte, intra in numarul regulamentar de stabilire a cvorumului;
- la inceputul sedintei din 18 martie 1997, in lista de prezenta erau
inregistrati 320 de deputati, 23 fiind absenti. Numarul deputatilor apartinand
celor trei grupuri parlamentare care au parasit sala este de 127 (iar nu de
128, cat pretind autorii sesizarii). In aceste conditii, dupa retragerea celor
127 de deputati, in sala au ramas cel putin 193, numar superior cvorumului legal.
Verificarea facuta inainte de retragerea grupului P.U.N.R. (16 deputati) a
dovedit ca oricum in sala de sedinte ramasesera 189 de parlamentari, astfel
incat la adoptarea legii erau inca cel putin 173 de deputati. Asa fiind,
prevederile art. 64 din Constitutie nu au fost incalcate;
- cat priveste nerespectarea art. 74 alin. (1) din Constitutie, trebuie
observat ca legea contestata a fost adoptata in unanimitate, asadar, de catre
toti cei prezenti; asa fiind, s-au respectat si dispozitiile art. 74 alin. (1)
din legea fundamentala. Prevederile regulamentare nu obliga, in lipsa unei
contestatii, la numararea voturilor, iar din practica parlamentara s-a desprins
regula ca, in asemenea situatii, sa se tina seama de cvorumul legal constatat
pe baza inregistrarilor in lista de prezenta sau cu ocazia verificarii
cvorumului.
In punctul de vedere al Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati
si validari a Senatului se arata ca aceasta nu se poate pronunta asupra
aspectelor referitoare la: absenta de la lucrarile Camerei Deputatilor, in
dupa-amiaza zilei de 18 martie 1997, a grupurilor parlamentare ale P.D.S.R.,
P.R.M. si P.U.N.R.; nerespectarea art. 92 din Regulamentul Camerei Deputatilor,
republicat, datorata retragerii partidelor de opozitie de la lucrarile Camerei,
care si-au exprimat astfel pozitia politica fata de o propunere legislativa;
neintrunirea cvorumului de vot si nerespectarea procedurii de vot, deoarece
acestea privesc situatii de fapt, a caror apreciere revine Curtii Constitutionale,
prin verificarea stenogramei de la sedinta.
Comisia apreciaza ca interpretarea din sesizare referitoare la prevederile
art. 92 din Regulamentul Camerei Deputatilor, republicat, care dispun ca
"Pentru dezbaterea generala a proiectului sau a propunerii legislative
fiecare grup parlamentar poate sa-si desemneze un singur reprezentant.
Presedintele Camerei da cuvantul reprezentantilor grupurilor parlamentare in
ordinea inscrierii. El poate propune Camerei limitarea timpului destinat
dezbaterii generale", nu este corecta. Se mai precizeaza ca parasirea
dezbaterilor de catre un grup parlamentar nu poate bloca continuarea acestora
decat daca, ca urmare a retragerii, cvorumul de prezenta nu este indeplinit. In
concluzie, comisia considera ca, la votarea legii ce formeaza obiectul
prezentei sesizari, cvorumul a fost intrunit, astfel incat obiectia nu este
intemeiata.
In punctul de vedere al Guvernului se arata:
- din cuprinsul sesizarii rezulta ca nu se contesta constitutionalitatea
prevederilor art. 91, art. 92 si art. 113 alin. 6 din Regulamentul Camerei
Deputatilor, republicat, ci modul de aplicare a dispozitiilor acestor articole.
Potrivit art. 144 lit. b) din Constitutie, Curtea Constitutionala hotaraste
asupra constitutionalitatii regulamentelor Parlamentului, astfel ca, in cazul
de fata, Curtea nu este competenta sa se pronunte;
- cu privire la indeplinirea cvorumului legal pentru adoptarea acestei legi
organice nu se poate pronunta, intrucat din documentatia pe care a avut-o la
dispozitie nu rezulta cu certitudine numarul voturilor exprimate.
Curtea Constitutionala, in temeiul art. 144 lit. a) din Constitutie, precum
si al art. 3 alin. (2) si al art. 17 din Legea nr. 47/1992, constata ca este
competenta sa solutioneze sesizarea care a fost inaintata cu respectarea
dispozitiilor legale.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
tinand seama de obiectia de neconstitutionalitate formulata, de punctele de
vedere comunicate, de raportul intocmit de judecatorul-raportor, de prevederile
Legii pentru completarea Legii nr. 35/1991 privind regimul investitiilor
straine, republicata, in temeiul dispozitiilor art. 144 lit. a) din Constitutie
si ale art. 17 si urmatoarele din Legea nr. 47/1992, retine:
Primul motiv invocat de grupul de deputati in sustinerea obiectiei de
neconstitutionalitate priveste faptul ca din stenograma sedintei rezulta ca nu
s-au respectat prevederile art. 64 din Constitutie privind cvorumul legal;
aceasta, deoarece presedintele de sedinta a recurs la procedura verificarii
cvorumului, dar, desi a renuntat, a anuntat ca verificarea a fost facuta, fara
insa ca acest lucru sa rezulte din stenograma.
Cu privire la aceasta sustinere, rezulta, din punctul de vedere comunicat
de catre presedintele Camerei Deputatilor, ca, la inceputul sedintei Camerei,
in lista de prezenta erau inregistrati 320 de deputati, 23 de deputati fiind
absenti. Din cei prezenti, numarul de deputati apartinand grupurilor
parlamentare care au parasit lucrarile a fost de 127, iar nu de 128 cat se
sustine in sesizare. In aceste conditii, dupa cum se arata in punctul de vedere
al presedintelui Camerei, dupa parasirea salii de catre cei 127 de deputati, la
lucrari au ramas cel putin 193, numar superior cvorumului.
In cursul sedintei Camerei, dupa ce deputatii P.D.S.R. si P.R.M. parasisera
sala, s-a facut, la cererea grupului parlamentar P.U.N.R., apelul nominal.
In urma apelului nominal, presedintele de sedinta a constatat, astfel cum
rezulta din stenograma, ca numarul reprezentand cvorumul era depasit, fiind
prezenti 189 de deputati. Existenta acestui numar de deputati, rezultat in urma
apelului nominal, este confirmata de presedintele Camerei in punctul de vedere
trimis Curtii Constitutionale.
Inainte de inceperea dezbaterilor pentru adoptarea legii de modificare a Legii
nr. 35/1991, grupul de 16 deputati P.U.N.R. care au fost prezenti la apelul
nominal, a parasit lucrarile. Asa fiind, din numarul de deputati prezenti la
apelul nominal (189) au ramas in sala 173, ceea ce inseamna, astfel cum se
arata si in punctul de vedere comunicat de presedintele Camerei, ca cvorumul
legal era intrunit in momentul inceperii dezbaterilor la proiectul legii, a
carei valabila adoptare este contestata.
Este adevarat ca, inainte de inceperea dezbaterilor, presedintele sedintei
a anuntat ca se va face o noua verificare a cvorumului; trebuie observat insa
ca aceasta verificare nu a fost solicitata in sedinta Camerei. La interventia
unor deputati, presedintele sedintei a renuntat la verificare, anuntand ca
cvorumul exista, astfel incat s-a trecut la dezbaterea proiectului de lege
mentionat. Rezulta ca, intrucat n-a existat nici o solicitare pentru
verificarea cvorumului dupa apelul nominal, rezultatele acestuia au ramas
valabile pana la finele sedintei.
Asadar, intrucat toti deputatii prezenti (173) au votat pentru adoptarea
legii, conditia prevazuta la art. 74 alin. (1) din Constitutie a fost
indeplinita. Nici un text din regulament nu impune, intr-o asemenea ipoteza,
obligatia numararii voturilor in lipsa unei contestatii.
Astfel cum arata presedintele Camerei, din practica parlamentara s-a
desprins regula ca, in asemenea situatii, sa se tina seama de cvorumul legal
constatat pe baza inregistrarilor in lista de prezenta sau cu ocazia
verificarii cvorumului.
Curtea constata, fata de cele aratate, ca obiectia de neconstitutionalitate
nu este intemeiata.
Cat priveste argumentul potrivit caruia nu a fost respectata o regula
imperativa inscrisa in art. 92 al Regulamentului Camerei Deputatilor,
republicat, Curtea constata ca nu este competenta sa se pronunte, nefiind vorba
despre incalcarea unei prevederi constitutionale, ci de aplicarea unei
dispozitii regulamentare.
Avand in vedere considerentele expuse, in temeiul dispozitiilor art. 64,
art. 74 alin. (1) si ale art. 144 lit. a) din Constitutie, ale art. 91, art.
92, art. 113 alin. 6 si ale art. 117 alin. 3 si 4 din Regulamentul Camerei
Deputatilor, republicat, precum si ale Legii nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca Legea pentru completarea Legii nr. 35/1991 privind regimul
investitiilor straine, republicata, este constitutionala, fiind adoptata de
catre Camera Deputatilor cu respectarea prevederilor art. 64 si ale art. 74
alin. (1) din Constitutie.
Decizia se comunica Presedintelui Romaniei si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Deliberarea a avut loc la data de 16 aprilie 1997 si la ea au participat:
Ioan Muraru, presedinte, Costica Bulai, Viorel Mihai Ciobanu, Mihai
Constantinescu, Nicolae Popa, Lucian Stangu, Florin Bucur Vasilescu, Romul
Petru Vonica, Victor Dan Zlatescu, judecatori.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu