DECIZIE Nr. 31 din 6 februarie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit.
f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile
ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 169 din 4 aprilie 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Cristina Radu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Editura Atac la Persoana" - S.A. in Dosarul nr.
4.665/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila.
La apelul nominal se constata lipsa partilor: Societatea Comerciala
"Editura Atac la Persoana" - S.A., Constantin Gusti si Sorin Rosca
Stanescu, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca fiind
neintemeiata, considerand ca prevederile art. 15 lit. f^1) din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile ulterioare, nu
contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse in art. 4 alin. (2) si in art.
16 alin. (1), deoarece, potrivit art. 58 alin. (1) din Constitutie,
Parlamentul, ca unica autoritate legiuitoare a tarii, are latitudinea de a
stabili prin lege anumite categorii de persoane sau de litigii scutite de plata
taxei judiciare de timbru, fara ca prin aceasta sa fie incalcate drepturile si
libertatile cetatenesti.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, observa urmatoarele:
Prin Incheierea din 14 iunie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 4.665/1999,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. f^1) din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile
ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Editura Atac la
Persoana" - S.A.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul exceptiei sustine
ca "art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 contravine dispozitiilor art.
4 alin. (2) si art. 16 alin. (1) din Constitutie. Or, dispozitiile art. 15 lit.
f^1) din Legea nr. 146/1997, de care se prevaleaza reclamantul pentru a nu-si
timbra actiunea, instituie o discriminare pozitiva, in favoarea unui grup
restrans de persoane - de regula, demnitarii. Acest text reprezinta modalitatea
prin care un personaj politic a inteles sa ocroteasca imunitatea parlamentara
de care se bucura un alt personaj politic. Astfel ca legea poate fi numita, din
aceasta perspectiva, o lege de speta. De aceea, a da, in aceste conditii, in
care marea majoritate a populatiei este nevoita sa suporte cheltuielile actului
de justitie, o lege care sa-i scuteasca de la plata taxei de timbru pe cativa
demnitari ce isi evalueaza prejudiciul de imagine dupa criterii numai de ei
stiute, este un act nu numai neconstitutional, dar si profund imoral. Este, in
orice caz, neconstitutionala o lege care creeaza asemenea inegalitati intre
oamenii care se adreseaza justitiei, favorizandu-i tocmai pe aceia care nu
numai ca nu au nevoie, dar nu au nici dreptul la o protectie speciala. Legea
are, prin definitie, vocatie la universalitate, fiind chemata sa reglementeze o
totalitate de relatii sociale, si nu sa favorizeze un grup de indivizi care
sunt deja, prin pozitia lor sociala si politica, privilegiati".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila, exprimandu-si opinia,
considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Se apreciaza
ca scutirea introdusa la lit. f^1) se inscrie in ansamblul scutirilor de taxe
judiciare de timbru introduse prin art. 15 lit. a) din Legea nr. 146/1997,
modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2000, si are ca temei
importanta valorilor sociale ocrotite in atare cazuri, fara a se putea pretinde
ca in aceste cazuri s-ar crea inegalitati sociale. Se considera ca
"scutirea de taxa de timbru a cererilor ce vizeaza aplicarea dreptului la
propria imagine a unui cetatean nu vizeaza anumite persoane, ci este instituita
in favoarea oricarui cetatean ce se adreseaza justitiei".
Prin art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 - se arata in continuare - nu
se creeaza o protectie speciala pentru demnitari, deoarece acest text nu
inlatura egalitatea intre partile procesului civil.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece Legea nr. 146/1997 recunoaste
tuturor cetatenilor care se considera vatamati prin atingeri aduse onoarei,
demnitatii sau reputatiei lor dreptul de a cere despagubiri in justitie fara
plata vreunei taxe, neinstituind discriminari de nici un fel; principiul
egalitatii in fata legii trebuie inteles in sensul ca aceeasi norma legala nu
poate fi aplicata diferit, discriminatoriu de la un caz la altul in functie de
categoria de subiecte carora li se adreseaza sau de sfera relatiilor sociale pe
care o reglementeaza. In concluzie, se apreciaza ca nu au fost incalcate
dispozitiile constitutionale cuprinse in art. 4 alin. (2) si in art. 16 alin.
(1).
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Prin Incheierea din 14 martie 2000 a Tribunalului Bucuresti - Sectia a
III-a civila, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, dispozitii introduse prin pct. 4 al art. 1
din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 si modificate prin Legea nr. 112/1998
privind aprobarea acestei ordonante (lege publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 212 din 9 iunie 1998). Aceste dispozitii au urmatoarea
redactare: "Sunt scutite de taxe judiciare de timbru actiunile si
cererile, inclusiv cele pentru exercitarea cailor de atac, referitoare la:
[...]
f^1) stabilirea si acordarea de despagubiri pentru daunele morale aduse
onoarei, demnitatii sau reputatiei unei persoane fizice;"
Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 53/2000 pentru unele masuri privind solutionarea cererilor
referitoare la acordarea de despagubiri pentru daunele morale, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 227 din 23 mai 2000, s-au adus
modificari lit. f^1) a art. 15 din Legea nr. 146/1997, care in prezent are
urmatoarea redactare: "stabilirea si acordarea de despagubiri persoanei
fizice pentru daunele morale aduse onoarei, demnitatii, reputatiei, vietii
intime, familiale sau private, ori dreptului la imagine".
In jurisprudenta sa Curtea Constitutionala a statuat in mod constant ca,
atunci cand dispozitia legala invocata a fost modificata, exceptia poate sa fie
examinata daca textul legal, in noua sa redactare, conserva substanta din
reglementarea initiala. De aceea, avand in vedere ca aceasta cerinta este
indeplinita, Curtea urmeaza sa se pronunte asupra exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997
in forma modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2000.
Autorul exceptiei sustine ca textul de lege criticat incalca dispozitiile
constitutionale ale art. 4 alin. (2), potrivit carora "Romania este patria
comuna si indivizibila a tuturor cetatenilor sai, fara deosebire de rasa, de
nationalitate, de origine etnica, de limba, de religie, de sex, de opinie, de
apartenenta politica, de avere sau de origine sociala", precum si ale art.
16 alin. (1), conform carora "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate sub aspectul criticii privind
incalcarea dispozitiilor art. 4 alin. (2), Curtea constata ca instituirea unor
exceptii de la regula generala a platii taxelor judiciare de timbru (scutiri de
plata taxei) este o prerogativa exclusiva a legiuitorului. Potrivit art. 138
alin. (1) din Constitutie, "Impozitele, taxele si orice alte venituri ale
bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc
numai prin lege". Stabilirea unor exceptii de la plata taxelor de timbru
trebuie corelata cu prevederile art. 53 alin. (1) din Constitutie, potrivit
carora "Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe,
la cheltuielile publice", in masura in care in situatii diferite aceasta
obligatie este prevazuta prin lege. Intrucat legiuitorului ii apartine
prerogativa de a reglementa cu privire la taxe si impozite, acesta are
libertatea de a aprecia asupra unor scutiri de taxe in conditii pe care le
considera justificate, fara ca prin aceasta sa se aduca atingere prevederilor
constitutionale privitoare la unitatea poporului si egalitatea intre cetateni.
Curtea constata ca fiind neintemeiat si argumentul potrivit caruia prin
textul de lege criticat s-ar institui o discriminare pozitiva in favoarea unui
grup restrans de persoane (demnitarii). Aceasta deoarece prin art. 15 lit. f^1)
din Legea nr. 146/1997 este scutita de plata taxei de timbru orice persoana
fizica in cazul formularii de actiuni si cereri avand ca obiect stabilirea si
acordarea de despagubiri pentru daunele morale aduse onoarei, demnitatii,
reputatiei, vietii intime, familiale sau private ori dreptului la imagine.
In acest sens este si jurisprudenta Curtii Constitutionale (de exemplu,
Decizia nr. 175 din 26 septembrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 702 din 28 decembrie 2000, precum si Decizia nr. 260
din 5 decembrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
42 din 24 ianuarie 2001).
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit.
f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile
ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Editura Atac la
Persoana" - S.A. in Dosarul nr. 4.665/1999 al Tribunalului Bucuresti -
Sectia a III-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 februarie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Cristina Radu