ORDONANTA Nr. 59 din 28 august 1997
cu privire la finantarea, in sistem descentralizat, in domeniul stiintei,
tehnologiei si inovarii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 225 din 30 august 1997
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutie si al art. 1 lit. e)
din Legea nr. 134/1997 pentru abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta:
Art. 1
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei este minister-pilot in Programul
Ministerului Finantelor pentru reforma finantelor publice si a procesului
bugetar, in vederea implementarii si finantarii, in sistem descentralizat, de
programe/proiecte.
Art. 2
In sensul prezentei ordonante, se intelege prin:
a) contract de finantare: contractul incheiat in baza Ordonantei Guvernului
nr. 8/1997, in care una dintre parti, denumita autoritate contractanta, are
dreptul si obligatia de a impune in mod univoc celeilalte parti, denumita
contractor, obiectivele pentru care se face finantarea si conditiile in care se
realizeaza aceasta finantare; contractul de finantare poate avea o durata de
mai multi ani calendaristici;
b) autoritate contractanta: parte intr-un contract de finantare, care - fie
in baza legii, fie a unui alt contract de finantare, legal incheiat, la care a
avut calitatea de contractor - finanteaza realizarea unui obiectiv, stabilind,
in mod univoc, conditiile in care cealalta parte va realiza contractul ce se incheie
in acest scop;
c) contractor: parte intr-un contract de finantare, care, acceptand
finantarea si conditiile asociate acesteia, stabilite de autoritatea
contractanta, se obliga sa asigure realizarea contractului;
d) contract de finantare principal: contractul de finantare care sta la
baza incheierii unui alt contract de finantare si prin care se confera
contractorului competenta de a se constitui autoritate contractanta pentru
acest ultim contract;
e) contract de finantare subsidiar: contractul de finantare incheiat de o
autoritate contractanta, in baza obligatiilor pe care aceasta si le-a asumat,
in calitate de contractor, printr-un contract de finantare principal;
contractul de finantare subsidiar nu poate contine, sub sanctiunea nulitatii, prevederi
care contravin clauzelor contractului de finantare principal;
f) caracter de recurenta al unui contract: caracterul unui contract de a
prevedea anumite drepturi si obligatii, in functie si subsecvent celor
continute in alt contract anterior incheiat;
g) plafon anual de autorizare a angajarii de fonduri: cuprinde limitele
maxime in cadrul carora se poate efectua contractarea programelor, a caror
executie se realizeaza pe unul sau mai multi ani, pe baza Planului national de
cercetare-dezvoltare si inovare si in limita bugetului total al fiecarui
program, aprobat prin hotarare a Guvernului, o data cu Planul national;
h) buget anual de plati: cuprinde prevederile bugetare anuale aferente
platilor ce se pot efectua in cursul unui an bugetar, atat pentru derularea in
continuare a contractelor incheiate in anii precedenti, pana la incheierea
acestora, cat si pentru contractele incheiate in anul bugetar respectiv.
Art. 3
(1) Contractul de finantare are caracter de recurenta.
(2) In baza acestui caracter, oricare contractor poate sa incheie, la
randul sau, alte contracte de finantare, de aceasta data avand calitate de
autoritate contractanta, daca:
a) in contractul de finantare pe care l-a incheiat, in calitate de
contractor, este prevazuta o astfel de clauza; si
b) in valoarea contractului de finantare pe care l-a incheiat, in calitate
de contractor, pe langa suma ce reprezinta tariful sau si/sau alte drepturi
ce-i revin este prevazuta si o suma care reprezinta un buget pus la dispozitia
sa pentru a-l utiliza numai in vederea incheierii unui alt contract de
finantare, in calitate de autoritate contractanta, prin care sa finanteze un
contractor care efectueaza un serviciu.
(3) In vederea atingerii unui obiectiv se pot incheia contracte de
finantare pana la nivelul de executie, directa si nemijlocita, inclusiv.
Art. 4
(1) Valoarea contractului de finantare cuprinde:
a) suma pusa la dispozitia contractorului pentru finantarea de proiecte sau
parti din acestea, cu respectarea procedurilor si destinatiilor prestabilite de
catre autoritatea contractanta, evidentiata in mod distinct; precum si, dupa
caz,
b) sume reprezentand contravaloarea serviciilor si echipamentelor pe care
le implica conducerea de program/proiect sau parti din acesta, prestate sau
achizitionate de contractor, in mod direct sau prin subcontractare.
(2) Categoriile de cheltuieli care se suporta din bugetul Ministerului
Cercetarii si Tehnologiei in vederea realizarii programelor cuprinse in Planul
national pentru cercetare-dezvoltare si inovare, denumit in continuare Plan
national, sunt stabilite prin hotarare de Guvern si pot fi finantate si prin
contract de finantare.
Art. 5
(1) In bugetul Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, la titlul
Transferuri, pe langa Fondul pentru cercetare-dezvoltare si Fondul pentru
stimularea inovarii se inscriu, separat de acestea, si sume de la bugetul de
stat reprezentand bugete necesare contractarii de catre acest minister a unor
servicii de consultanta si expertiza, pentru realizarea de studii, analize,
monitorizari, evaluari, precum si pentru activitati similare ce tin de
atributiile ministerului in domeniul cercetarii-dezvoltarii si inovarii,
evaluarea si controlul conducerii programelor/proiectelor sau partilor din
acestea, organizarea de seminarii si mese rotunde, actiuni promotionale, de
imagine si diseminare de informatii, traduceri si altele asemenea.
(2) In vederea elaborarii si implementarii, in sistem descentralizat, de
programe/proiecte, inclusiv atribuirii conducerii acestora, precum si a
realizarii activitatilor prevazute la alineatul precedent, Ministerul
Cercetarii si Tehnologiei finanteaza achizitionarea de bunuri si servicii;
finantarea se poate face si pe baza de contract de finantare.
Art. 6
In vederea cuprinderii in bugetul de stat a fondurilor destinate finantarii
cercetarii-dezvoltarii si inovarii, Ministerul Cercetarii si Tehnologiei
intocmeste anual si supune aprobarii Guvernului, cu ocazia intocmirii
proiectului de buget de stat, pe baza prevederilor Planului national, propuneri
pentru un plafon anual de autorizare a angajarii de fonduri si un buget anual
de plati.
Art. 7
(1) Ministerul Cercetarii si Tehnologiei si, dupa caz, orice alta
autoritate contractanta poate acorda contractorului, in limita bugetului de
care dispune si in baza contractului de finantare, o plata in avans, cota-parte
din valoarea contractului.
(2) Limitele maxime ale cotei-parti, care constituie avansul, sunt
stabilite prin hotarare a Guvernului.
(3) Decontarea sumelor reprezentand plati in avans se poate face pe
intreaga durata a contractului de finantare; la finele anului bugetar,
inregistrarea pe cheltuieli la ordonatorul bugetar de credite a avansului
nedecontat se face pe baza unei receptii preliminare.
Art. 8
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, pentru serviciile de consultanta si
expertiza prevazute la art. 5, poate, in urma unei competitii de oferte, sa
incheie contracte si cu persoane fizice autorizate conform Decretului-lege nr.
54/1990, acestea neavand calitatea de colaborator, in sensul art. 20 si anexei
nr. 11 la Legea nr. 40/1991, republicata, cu modificarile ulterioare, si nici
calitatea de angajat cu conventie civila de prestari servicii in sensul art. 2
din Legea nr. 83/1995.
Art. 9
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei poate conduce, in mod direct,
programe/proiecte de cercetare-dezvoltare si inovare sau parti din acestea.
Art. 10
Prin utilizarea instrumentelor financiare, statul accepta existenta si
preluarea riscului activitatii de cercetare-dezvoltare si inovare, precum si a
riscului pe piata, pentru finantarile de la bugetul de stat, in vederea
implementarii politicilor de cercetare-dezvoltare si inovare. Esecul unui
program/proiect nu presupune obligativitatea recuperarii fondurilor cheltuite,
daca incadrarea in situatia de esec este constatata de catre Ministerul
Cercetarii si Tehnologiei pe baza raportului unor echipe de specialisti.
Art. 11
Costurile salariale si cele cu deplasarile, prevazute in vederea realizarii
unor contracte pentru achizitionarea de servicii mentionate la art. 5, a
programelor/proiectelor sau a unor parti din acestea, cuprinse in Planul
national si suportate din fonduri bugetare, sunt considerate ca avand un pret negociat
si acceptat prin semnarea contractului de finantare.
Art. 12
(1) Costurile prevazute la articolul precedent sunt cuprinse in antecalcul
si se deconteaza la nivelul acceptat prin semnarea contractului de finantare.
In acest caz, contractul de finantare se considera, in sensul legii, act
justificativ de decontare a cheltuielilor prevazute la art. 11.
(2) Daca executantul, altul decat o institutie publica finantata integral
de la bugetul de stat, obtine economii fata de costurile acceptate prin
contractul de finantare, acestea raman la dispozitia sa, conform legislatiei in
vigoare.
Art. 13
Prevederile art. 11 si 12 se aplica numai costurilor salariale directe si
celor cu deplasarile, efectuate direct in vederea realizarii programelor/proiectelor
sau partilor din acestea, precum si contractelor pentru achizitionarea de
servicii prevazute la art. 5.
Art. 14
Plafoanele in baza carora se calculeaza costurile salariale se stabilesc
prin hotarare a Guvernului, in termen de 60 de zile de la aprobarea prezentei
ordonante.
Art. 15
Plafoanele in baza carora se calculeaza costurile cu deplasarile sunt
prevazute de norme aprobate prin hotarare a Guvernului.
Art. 16
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei poate stabili norme metodologice si
instructiuni in vederea aplicarii prevederilor prezentei ordonante.
Art. 17
Prevederile art. 28 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 8/1997 isi mentin
in continuare valabilitatea si pentru anul 1998.
Art. 18
Termenul prevazut la art. 25 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995
privind reglementarea organizarii si finantarii activitatii de
cercetare-dezvoltare, astfel cum a fost aprobata si modificata prin Legea nr.
51/1996, cu modificarile ulterioare, si, respectiv, termenul prevazut la art.
26, coroborat cu art. 15 din Ordonanta Guvernului nr. 8/1997, se prelungesc
pana la data de 31 decembrie 1997.
Art. 19
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, art. 16 din Ordonanta
Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizarii si finantarii
activitatii de cercetare-dezvoltare, astfel cum a fost aprobata si modificata
prin Legea nr. 51/1996, cu modificarile ulterioare, precum si orice alte
dispozitii contrare se abroga.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul cercetarii si tehnologiei,
Bujor Bogdan Teodoriu
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Mircea Ciumara