ORDONANTA Nr. 8 din 31 ianuarie 1997
privind stimularea cercetarii-dezvoltarii si inovarii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 14 din 31 ianuarie 1997
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutie si al art. 1 lit. d)
din Legea nr. 142/1996 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Cercetarea-dezvoltarea si inovarea sunt prioritati nationale.
Art. 2
Statul stimuleaza cercetarea-dezvoltarea si inovarea, precum si crearea in
economie si societate a unui mediu favorabil difuziei si absorbtiei inovarii,
pentru a asigura dezvoltarea economica durabila si cresterea bunastarii si
calitatii vietii.
Art. 3
Alocarea de catre stat a resurselor financiare in acest scop este
prioritate a cheltuielilor bugetare.
Art. 4
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei este organul administratiei publice
centrale de specialitate in domeniul cercetarii-dezvoltarii si inovarii, care
are rolul si responsabilitatea de a defini, coordona si asigura, in principal:
a) planificarea strategica si obiectivele acesteia;
b) politicile pentru atingerea obiectivelor planificarii strategice;
c) cadrul normativ-metodologic, functional, operational si financiar in
care se realizeaza politicile;
d) atribuirea aplicarii politicilor;
e) monitorizarea, evaluarea si controlul realizarii politicilor.
Art. 5
In vederea indeplinirii rolului sau, Ministerul Cercetarii si Tehnologiei
stimuleaza dialogul cu structurile societatii civile; in acest sens, acesta se
consulta si stimuleaza implicarea acestor structuri, in mod direct si activ,
inclusiv din punct de vedere financiar, in definirea si implementarea
politicilor in domeniul cercetarii-dezvoltarii si al inovarii.
Art. 6
In sensul prezentei ordonante, se intelege:
a) cercetare fundamentala - activitatea orientata spre dobandirea de
cunostinte stiintifice noi, precum si spre formularea si verificarea de noi
ipoteze si teorii, fara a avea insa scop comercial sau industrial;
b) cercetare aplicativa - activitatea orientata spre largirea cunostintelor
cu scopul de a utiliza aceste cunostinte pentru dezvoltarea de noi produse,
procese sau servicii, sau pentru a imbunatati in mod semnificativ produsele,
procesele sau serviciile existente;
c) cercetare stiintifica - activitatile de cercetare fundamentala si de
cercetare aplicativa, privite impreuna;
d) cercetare precompetitiva - activitatea orientata spre transformarea
rezultatelor cercetarii aplicative in planuri, scheme sau documentatii pentru
noi produse, procese sau servicii, chiar daca acestea sunt destinate vanzarii
sau utilizarii, si care includ fabricarea modelului experimental si a primului
prototip, care nu pot fi utilizate in scopuri comerciale; cercetarea
precompetitiva nu include schimbarile periodice sau de rutina ale produselor,
liniilor de produs, proceselor de fabricatie, serviciilor sau ale altor
activitati existente deja, chiar si in cazul in care aceste schimbari
reprezinta imbunatatiri;
e) cercetare competitiva - activitatea orientata spre transformarea
rezultatelor cercetarii precompetitive in produse, procese si servicii care pot
raspunde, in mod direct, cererii pietei; include si activitatile de inginerie a
sistemelor, de inginerie si proiectare tehnologica;
f) dezvoltare tehnologica - activitatile de cercetare precompetitiva, si de
cercetare competitiva, privite impreuna si care contin activitatile de transfer
tehnologic si valorificare a inventiilor, prin care se realizeaza dezvoltarea,
aplicarea si transferul rezultatelor cercetarii in economie si societate si
care au ca scop introducerea si materializarea de noi produse, procese si
servicii, precum si perfectionarea celor existente;
g) cercetare-dezvoltare - activitatile de cercetare stiintifica si de
dezvoltare tehnologica, privite impreuna;
h) inovarea - ca produs - o noua functie sau imbunatatirea ori largirea
unei functionalitati a unui produs, proces sau serviciu, in oricare dintre
domenii, si care ar putea ori poate raspunde cererii pietei sau care ar putea
ori poate genera o noua cerere pe piata;
i) inovarea - ca proces - activitatea care permite aparitia inovarii - ca
produs si care se bazeaza pe un comportament individual, social sau de firma,
creativ si dinamic; inovarea - ca proces - include cercetarea-dezvoltarea;
j) transfer tehnologic - activitatea de a disemina informatii, a explica, a
transfera cunostinte, a acorda consultanta si a comunica, cu persoane care nu
sunt experti in domeniu, despre rezultatele cercetarii fundamentale, aplicative
si precompetitive intr-un asemenea mod, incat creste sansa aplicarii unor
astfel de rezultate, cu conditia sa existe un proprietar al rezultatului;
k) valorificare - proces prin care rezultatele cercetarii competitive ajung
sa fie utilizate conform cerintelor activitatii industriale sau comerciale;
l) absorbtia inovarii - capacitatea mediului socioeconomic de a ingloba
inovarea, in mod deosebit in intreprinderi, a utiliza, a transforma si a largi
cunostintele despre rezultatele inovarii, in scopul de a se largi posibilitatea
aplicarii acestor rezultate in noi produse, procese sau servicii;
m) proiect - un scop bine definit, care este prevazut a fi realizat intr-o
perioada determinata si in limitele resurselor alocate, si caruia ii este
atasat un set de reguli, obiective si activitati;
n) proiect tehnologic inovativ - un proiect prin care o intreprindere poate
introduce sau achizitiona o noua tehnologie, utilaj specific, echipament,
instalatie, in vederea obtinerii unor produse, procese sau servicii noi, sau
imbunatatite, sau prin care se urmareste producerea unor noi produse sau
servicii, cerute pe piata, sau prin care se adopta un comportament inovativ;
o) tema (in programe de cercetare-dezvoltare) - cadru cu referire la o
necesitate, la una sau mai multe discipline in domeniul cercetarii-dezvoltarii,
la o tehnologie sau la un sector, sau domeniu al societatii, pentru care se pot
defini proiecte;
p) tema (in programe de stimulare a inovarii) - o disciplina a inovarii -
ca proces, un set coerent de alternative pentru abordari actuale sau o
industrie in care rezultatele unui proiect de inovare pot fi absorbite;
q) program - un set de teme care au legatura intre ele si prin care se
urmareste implementarea unei politici;
r) politica - directie, desfasurare sau mod de actiune, adoptate de catre
Guvern, de catre un minister sau de catre un alt organ de specialitate al
administratiei publice centrale, precum si al administratiei publice locale;
s) conducere de program/proiect - activitatea de a controla un
program/proiect prin monitorizarea performantelor si prin decizie, in baza unui
plan predefinit;
t) consultant - persoana fizica sau juridica, care acorda consultanta sau
servicii profesionale;
u) expert - persoana fizica sau juridica avand cunostinte, pricepere si
specializare intr-un anumit domeniu;
v) organizatie neguvernamentala - persoana juridica romana de drept public
sau privat, de interes obstesc, nepolitica, fara scop lucrativ, recunoscuta,
potrivit legii, ca avand personalitate juridica, si care nu este investita cu
exercitiul autoritatii de stat si nici nu face parte din sistemul
administratiei publice;
w) grant - alocatie nerambursabila catre persoane fizice, organizatii
neguvernamentale, agenti economici si institutii publice;
x) instrumente financiare - modalitati de interventie financiara pentru a
reduce riscul pe piata sau pentru alte scopuri, prin oferirea de capital in mod
ocazional sau, in mod constant, pe o perioada; astfel de instrumente sunt:
grant, subventie, participare la capital, capital de start, capital de risc,
microcredit, fond de dezvoltare si altele asemenea;
y) monitorizare - activitatea de a urmari, a observa, a masura si a
verifica in mod sistematic, precum si de a concepe masurile adecvate pentru a
mentine pe calea predefinita o operatiune, un proces sau altele asemenea.
CAP. 2
Planul national pentru cercetare-dezvoltare si inovare
Art. 7
Planul national pentru cercetare-dezvoltare si inovare, numit in continuare
Planul national, este instrumentul prin care statul realizeaza politica
generala in domeniul cercetarii-dezvoltarii si inovarii si asigura coordonarea
acesteia.
Planul national, inclusiv evaluarea surselor necesare, este elaborat de
catre Ministerul Cercetarii si Tehnologiei pe perioade multianuale si se aproba
prin hotarare a Guvernului. Planul national se evalueaza, se detaliaza anual,
iar prevederile anuale se aproba de catre Ministerul Cercetarii si Tehnologiei,
care informeaza Guvernul asupra realizarii acestuia.
Art. 8
Planul national contine programe de cercetare-dezvoltare si programe de
stimulare a inovarii.
La elaborarea, evaluarea si detalierea Planului national, Ministerul
Cercetarii si Tehnologiei se consulta cu Colegiul Consultativ pentru
Cercetare-Dezvoltare si Inovare, denumit in continuare Colegiul consultativ.
Colegiul consultativ poate avea in componenta reprezentanti ai comunitatii
stiintifice, invatamantului, asociatiilor de intreprinzatori, organizatiilor
patronale, asociatiilor profesionale, asociatiilor de consumatori,
organizatiilor sindicale, massmedia, asociatiilor de conducatori ai unor
autoritati publice locale, institutiilor financiare, organizatiilor
neguvernamentale experte in dezvoltare locala si sprijinirea dezvoltarii
sectorului privat, in protectia mediului si altele asemenea.
Regulamentul-cadru si componenta Colegiului consultativ se aproba prin
ordin al ministrului cercetarii si tehnologiei.
Pentru activitatea desfasurata, membrii Colegiului consultativ si ai
organelor de lucru de pe langa acesta sunt remunerati la nivelul gradului
profesional cel mai mare din activitatea de cercetare-dezvoltare, stabilit
pentru unitatile bugetare.
Art. 9
Prin programele de cercetare-dezvoltare se finanteaza activitatile de
cercetare stiintifica si de dezvoltare tehnologica.
Prin programele de stimulare a inovarii se finanteaza transferul
tehnologic, valorificarea si oricare dintre activitatile de stimulare a
cercetarii-dezvoltarii si inovarii, care fac obiectul politicilor in domeniu.
Art. 10
Obiectivele strategice de interes general urmarite prin Planul national
sunt:
a) largirea cunostintelor, progresul tehnologic si cresterea creativitatii,
stimularea inovarii;
b) dezvoltarea economica durabila, sporirea numarului de locuri de munca si
imbunatatirea conditiilor de munca si de viata si cresterea bunastarii;
c) cresterea competitivitatii produselor si serviciilor, precum si a
capacitatii agentilor economici, in mod deosebit a intreprinderilor mici si
mijlocii, de a exporta, de a actiona intr-un mediu bazat pe concurenta si de a
avea succes pe piete globale;
d) dezvoltarea agriculturii si dezvoltarea rurala;
e) cresterea ofertei de infrastructuri;
f) dezvoltarea serviciilor publice si cresterea eficientei acestora;
g) sporirea investitiei in capitalul uman si cresterea eficientei acesteia;
h) intarirea capacitatii de aparare nationala;
i) dezvoltarea regionala si locala, intarirea coeziunii sociale si sporirea
eficientei integrarii sociale;
j) cresterea eficientei utilizarii capitalului natural;
k) conservarea si apararea mostenirii istorice si artistice nationale;
l) diseminarea culturii in toate formele acesteia;
m) diversificarea formelor de petrecere a timpului liber in conditiile
cresterii calitatii vietii;
n) facilitarea dialogului dintre stiinta si societate si, pe aceasta baza,
sporirea capacitatii societatii romanesti de a se adapta la schimbarile aduse
de dezvoltarea stiintei si a noilor tehnologii;
o) protejarea eficienta a grupurilor defavorizate si cresterea capacitatii
de evitare a excluderii sociale;
p) cresterea capacitatii de dialog si comunicare intre indivizi si intre
grupurile sociale;
q) participarea sporita a Romaniei pe plan international si cresterea
capacitatii sale de a oferi solutii proprii sau in cooperare pentru probleme de
interes national, regional sau global;
r) utilizarea spatiului, a marilor si oceanelor, precum si a energiei
nucleare in folosul omenirii.
CAP. 3
Finantarea
Art. 11
Finantarea de programe este forma principala de stimulare de catre stat a
cercetarii-dezvoltarii si inovarii.
Art. 12
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei prevede anual in bugetul propriu
resursele financiare necesare realizarii politicilor in domeniul
cercetarii-dezvoltarii si in domeniul stimularii inovarii, precum si alte
cheltuieli prevazute de lege.
In acest scop, in bugetul Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, la titlul
"Transferuri" se inscriu sume de la bugetul de stat pentru Fondul
pentru cercetare-dezvoltare si Fondul pentru stimularea inovarii, denumite, in
sensul prezentei ordonante, Fonduri.
Art. 13
Fondurile prevazute la articolul precedent se constituie din resursele
alocate de la bugetul de stat pentru realizarea programelor prevazute in Planul
national.
Din sumele alocate pentru aceste Fonduri, Ministerul Cercetarii si
Tehnologiei poate efectua cheltuieli si pentru contractarea unor servicii de
consultanta si expertiza, pentru realizarea de studii, analize, monitorizari,
evaluari si alte activitati similare in domeniul cercetarii-dezvoltarii si al
inovarii, pentru evaluarea si controlul conducerii programelor si proiectelor,
precum si pentru altele asemenea.
Alocatiile pentru programele multianuale se fac anual.
Art. 14
Programele se finanteaza din cele doua Fonduri cu titlu de grant, pe baza
de contract de finantare.
La bugetul fiecarui program pot contribui si alte surse decat cele de la
bugetul de stat.
Programele sunt anuale sau multianuale.
Art. 15
Atribuirea conducerii programelor se face conform normelor metodologice
care se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului
Cercetarii si Tehnologiei.
Art. 16
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei poate atribui conducerea de programe
organizatiilor neguvernamentale si, dupa caz, agentilor economici sau
institutiilor publice, in sistem competitional sau in mod direct.
Art. 17
Orice program are un singur conducator de program.
Art. 18
Organizatiile neguvernamentale sau, dupa caz, agentii economici sau
institutiile publice, care conduc programe, atribuie proiecte pe baza de
contract civil sau de contract de finantare, in sistem competitional sau, dupa
caz, in mod direct sau in sistem institutional, avand dreptul ca o cota-parte
din valoarea contractului sa fie prevazuta si utilizata pentru acoperirea
cheltuielilor proprii ocazionate de realizarea contractului. Cuantumul si
categoriile de cheltuieli, precum si alte conditii de acordare a acestei
cote-parti se stabilesc prin norme metodologice aprobate prin hotarare a
Guvernului.
Art. 19
Orice proiect are un singur conducator de proiect.
Art. 20
Proiectele pot fi realizate si de catre una sau mai multe persoane fizice.
In situatia in care proiectul se atribuie unei persoane fizice, aceasta, in
calitate de conducator de proiect, trebuie sa fie autorizata sa desfasoare
activitati in mod independent, conform Decretului-lege nr. 54/1990, in domeniul
cercetarii-dezvoltarii, consultantei, expertizei si altele asemenea.
Art. 21
Programele de stimulare a inovarii pot include in proiecte, la nivel
national si local, instrumente financiare destinate stimularii directe a
intreprinderilor, in special a celor mici si mijlocii, prin care se valorifica
rezultatele cercetarii-dezvoltarii, se absoarbe inovarea sau se adopta un
comportament de firma inovativa, inclusiv prin parteneriat international si
dezvoltare locala.
Art. 22
Prin programele de stimulare a inovarii se finanteaza si proiectele
tehnologice inovative.
CAP. 4
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 23
Resursele alocate de la bugetul de stat pentru constituirea Fondurilor
prevazute la titlul "Transferuri" din bugetul Ministerului Cercetarii
si Tehnologiei, potrivit prevederilor prezentei ordonante, se aloca catre si se
contracteaza cu organizatiile neguvernamentale, agentii economici, institutiile
publice si, dupa caz, persoanele fizice prevazute la art. 20, care conduc
programe sau realizeaza proiecte sau parti din acestea, potrivit prezentei
ordonante, prin exceptare de la prevederile alin. (1) al art. 79 din Legea nr.
72/1996 privind finantele publice.
Prevederile alin. 1 se aplica si in cazul cheltuielilor mentionate la art.
13 alin. 2 din prezenta ordonanta.
Fondurile mentionate la alin. 1 si 2 nu se prevad in mod distinct pe
destinatari si categorii de cheltuieli, prin exceptare de la prevederile art.
38 si ale art. 79 alin. (2) din Legea nr. 72/1996.
Art. 24
Cheltuielile de capital, efectuate din cele doua Fonduri pentru realizarea
unor programe sau proiecte, se supun regimului financiar al cheltuielilor
bugetare curente. Aceste cheltuieli nu intra sub incidenta art. 22 din Legea
nr. 72/1996.
Art. 25
Normele referitoare la categoriile de cheltuieli pe care Ministerul
Cercetarii si Tehnologiei le suporta din bugetul sau in vederea realizarii
programelor se vor stabili prin hotarare a Guvernului. In norme se vor preciza
categoriile si felurile de cheltuieli care pot fi efectuate astfel incat sa se
asigure corespondenta cu cele stabilite in cadrul programelor apartinand
organismelor externe si internationale la care are acces Romania, inclusiv cele
europene.
Art. 26
Guvernul va aproba, in termen de 180 de zile de la data intrarii in vigoare
a prezentei ordonante, normele metodologice prevazute la art. 15, elaborate de
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, precum si cele prevazute la art. 18 si
25, elaborate de Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, cu consultarea
Ministerului Finantelor.
Art. 27
In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante, Ministerul Cercetarii si Tehnologiei va stabili norme metodologice
privind modul de acordare a burselor interne de cercetare.
Art. 28
Pentru anul 1997, prevederile art. 8 alin. (1), art. 9, art. 12 lit. a), b)
si c) si ale art. 14 din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995, astfel cum a fost
aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996, cu privire la finantarea,
contractarea si valorificarea activitatii de cercetare-dezvoltare, cuprinsa in
Programul national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica
"ORIZONT 2000", aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.095/1995
precum si prevederile Hotararii Guvernului nr. 1.096/1995 isi mentin in
continuare valabilitatea.
Fondul de stimulare a inovarii va fi creat si va functiona experimental
pana la sfarsitul anului 1997.
In cursul anului 1997, pe masura elaborarii si aprobarii Planului national,
se vor finanta in mod experimental unele programe, pana la limita a 30% din
sumele prevazute, in acest an, pentru activitatea de cercetare-dezvoltare, in
bugetul Ministerului Cercetarii si Tehnologiei.
Art. 29
Termenele prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 privind
reglementarea organizarii si finantarii activitatii de cercetare-dezvoltare,
astfel cum a fost aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996 si, ulterior,
modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 44/1996, se prelungesc dupa cum
urmeaza:
- termenul prevazut la art. 25 alin. (1), pana la data de 30 septembrie
1997;
- termenul prevazut la art. 26, pana la data de 30 mai 1997;
- termenul prevazut la art. 27, pana la data de 31 decembrie 1997.
Art. 30
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, articolul 13 alineatul
(2) litera j), articolul 22 alineatul (2), precum si articolul 26 litera f) din
Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizarii si
finantarii activitatii de cercetare-dezvoltare, astfel cum a fost aprobata si
modificata prin Legea nr. 51/1996, se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
- art. 13. - (2): ... "j) cheltuieli pentru mobilitatea specialistilor
din activitatea de cercetare-dezvoltare si inovare".
- art. 22: ... "(2) Rezultatele cercetarilor concretizate in active
tangibile si intangibile, efectuate si finalizate din fonduri publice pana la
data de 31 decembrie 1995, al caror beneficiar este Ministerul Cercetarii si
Tehnologiei, se transfera executantilor prin hotarare a Guvernului si se
inregistreaza in evidenta contabila a acestora".
- art. 26.: ... "f) Ministerul Cercetarii si Tehnologiei va elabora un
proiect de hotarare a Guvernului privind transferul catre executanti a
rezultatelor concretizate in active tangibile si intangibile, efectuate si
finalizate pana la data de 31 decembrie 1995, conform prevederilor art. 22
alin. (2)".
Art. 31
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, se abroga prevederile
art. 1-7, art. 8 alin. (2), art. 11 alin. (2) si (3), art. 12 lit. d), art. 15
si ale art. 26 lit. a), c) si d) din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 privind
reglementarea organizarii si finantarii activitatii de cercetare-dezvoltare,
astfel cum a fost aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996, precum si
orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul cercetarii
si tehnologiei,
Bujor Bogdan Teodoriu
Ministrul invatamantului,
Virgil Petrescu