ORDONANTA Nr. 25 din 11 august 1995
privind reglementarea organizarii si finantarii activitatii de
cercetare-dezvoltare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 194 din 25 august 1995
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutie si al art. 1 lit. g)
din Legea nr. 81/1995 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Statul stimuleaza activitatile de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica, care sunt prioritati nationale.
Art. 2
Activitatile de cercetare stiintifica si de dezvoltare tehnologica,
componente principale ale procesului general de inovare, denumite in continuare
activitate de cercetare-dezvoltare, cuprind:
a) cercetarea fundamentala, desfasurata in principal pentru a dobandi
cunostinte noi cu privire la fenomene si procese, precum si in vederea
formularii si verificarii de ipoteze si teorii;
b) cercetarea aplicativa, destinata in principal utilizarii cunostintelor
stiintifice pentru realizarea de noi sisteme, produse, tehnologii si servicii;
c) dezvoltarea tehnologica, formata din activitatile de inginerie a
sistemelor, de inginerie si proiectare tehnologica, de transfer tehnologic si
implementare a investitiilor, prin care se realizeaza aplicarea si transferul
rezultatelor cercetarii catre agentii economici, precum si in plan social, si
care are ca scop introducerea si materializarea de noi tehnologii, produse,
sisteme si servicii, precum si perfectionarea celor existente.
Art. 3
(1) Activitatea de cercetare-dezvoltare se poate desfasura in cadrul
categoriilor de unitati prezentate mai jos, indiferent de tipul de proprietate
si de forma de organizare a acestora:
a) institute nationale de cercetare-dezvoltare, organizate dupa modelul
regiilor autonome;
b) unitati de cercetare-dezvoltare, organizate ca institutii publice, in
subordinea autoritatilor administratiei publice centrale;
c) unitati sau structuri de cercetare-dezvoltare din cadrul invatamantului
superior;
d) unitati de cercetare stiintifica ale Academiei Romane, organizate ca
institutii publice;
e) unitati de cercetare-dezvoltare ale academiilor de ramura;
f) societati comerciale de cercetare-dezvoltare sau compartimente de
cercetare-dezvoltare din cadrul societatilor comerciale sau regiilor autonome;
g) alte unitati cu personalitate juridica.
(2) Activitatea de cercetare-dezvoltare se poate desfasura si cu titlu
individual de catre persoane fizice autorizate.
Art. 4
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei este organul administratiei publice
centrale de specialitate care aplica strategia dezvoltarii si politica
Guvernului in domeniul cercetarii-dezvoltarii.
Art. 5
Coordonarea activitatii in domeniul cercetarii-dezvoltarii a ministerelor
si a celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale cu
atributii in domeniul cercetarii-dezvoltarii se realizeaza prin Consiliul
Interministerial pentru Stiinta si Tehnologie sau prin alte organisme
infiintate prin hotarare a Guvernului.
Art. 6
Pentru realizarea obiectivelor principale ale statului in domeniul
cercetarii-dezvoltarii de interes national se instituie Programul national de
cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica, care se aproba prin hotarare a
Guvernului.
Art. 7
(1) Programul national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica
este elaborat pe perioade multianuale, evaluat si detaliat in fiecare an de
catre Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, la propunerea Colegiului
Consultativ pentru Cercetare Stiintifica si Dezvoltare Tehnologica, denumit in
continuare Colegiul consultativ.
Colegiul consultativ este un organism stiintific pluridisciplinar, format
din personalitati stiintifice de prestigii recunoscute, din membri titulari sau
membri corespondenti ai Academiei Romane, din cadre didactice universitare si
specialisti in cercetare-dezvoltare din diferite domenii de activitate, precum
si din reprezentanti ai beneficiarilor rezultatelor activitatii de
cercetare-dezvoltare.
(2) Regulamentul-cadru si componenta Colegiului consultativ se aproba prin
ordin al ministrului cercetarii si tehnologiei.
(3) Pentru activitatea desfasurata, membrii Colegiului consultativ, precum
si alti specialisti colaboratori ai acestuia, din afara ministerelor, pot fi
remunerati in conditiile legii.
Art. 8
(1) Coordonarea executarii Programului national de cercetare stiintifica si
dezvoltare tehnologica se realizeaza de catre Ministerul Cercetarii si
Tehnologiei.
(2) Coordonarea executarii programelor, subprogramelor sau a altor actiuni
cuprinse in Programul national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica, in scopul corelarii acestora, revine institutiilor publice cu
atributii in domeniul activitatii de cercetare-dezvoltare.
Art. 9
Atribuirea spre executie a programelor, subprogramelor si temelor
componente ale Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica, precum si a actiunilor cuprinse in acesta, se face pe baza
criteriilor elaborate de catre Colegiul consultativ, care se aproba de Guvern,
la propunerea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei.
CAP. 2
Finantarea, contractarea si valorificarea activitatii de
cercetare-dezvoltare
Art. 10
Activitatea de cercetare-dezvoltare se poate finanta pe programe sau in
sistem institutional, din fonduri bugetare alocate cu aceasta destinatie,
precum si din alte surse constituite conform legii.
Agentii economici pot efectua cheltuieli pentru realizarea unor teme de
cercetare-dezvoltare pe baza de contracte, precum si pentru activitati de
cercetare-dezvoltare realizate de personalul propriu.
Fondurile ce se propun a fi alocate anual de la bugetul de stat pentru
finantarea activitatii de cercetare-dezvoltare sunt prezentate si sustinute de
catre ordonatorii principali de credite in Consiliul Interministerial pentru
Stiinta si Tehnologie, in vederea corelarii lor cu politica Guvernului in
domeniul cercetarii-dezvoltarii.
Art. 11
Fondurile de la bugetul de stat se pot aloca astfel:
a) pentru finantarea in sistem competitiv a temelor si actiunilor noi din
Programul national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica, in
conditiile existentei mai multor executanti potentiali, precum si a altor teme
de cercetare de interes national sub forma de alocatii nerambursabile
(granturi);
b) pentru finantarea, in baza criteriilor prevazute la art. 9 a temelor de
cercetare-dezvoltare si a actiunilor care continua pe mai multi ani dupa
realizarea in primul an a unor faze ale acestor teme, precum si a temelor si
obiectivelor noi atribuite direct in executie, care nu se pot realiza in sistem
competitiv, denumita finantare-nucleu a temelor si actiunilor din Programul
national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica;
c) pentru finantarea in sistem institutional a cheltuielilor de functionare
si investitii, a unor unitati de cercetare-dezvoltare organizate ca institutii
publice bugetare, pe baza de program de cercetare-dezvoltare;
d) pentru cofinantare, care consta in alocarea unor sume de la bugetul de
stat, in completarea resurselor agentilor economici beneficiari, in scopul
realizarii in colaborare a unor activitati de dezvoltare tehnologica, transfer
tehnologic si valorificarea rezultatelor.
Fondul destinat cofinantarii activitatii de cercetare-dezvoltare se
stabileste prin legile bugetare anuale. Alocarea acestui fond pentru
cofinantare se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului
Cercetarii si Tehnologiei, in limita de pana la 50% din valoarea totala a
fiecarui proiect.
Selectarea si contractarea proiectelor de cofinantare se vor efectua pe
baza de criterii si conditii specifice, aprobate de Guvern, la propunerea
Ministerului Cercetarii si Tehnologiei.
Art. 12
(1) Categoriile de cheltuieli necesare realizarii temelor de
cercetare-dezvoltare si actiunilor cuprinse in programele de
cercetare-dezvoltare vor fi stabilite de catre ordonatorii principali de
credite prevazuti la art. 8 alin. (2).
(2) Din fondurile bugetare alocate Ministerului Cercetarii si Tehnologiei
pentru activitatea de cercetare-dezvoltare se pot finanta si urmatoarele
categorii de cheltuieli:
- cheltuieli pentru burse de cercetare;
- cheltuieli pentru premierea unor realizari deosebite in domeniul stiintei
si tehnologiei, al caror cuantum si numar se vor aproba prin hotarare a
Guvernului;
- cheltuieli pentru informare si documentare;
- cheltuieli pentru subventionarea literaturii tehnico-stiintifice;
- cheltuieli pentru cotizatii si participare ca membru in organisme,
organizatii si institutii internationale de profil;
- cheltuieli pentru organizarea de manifestari tehnico-stiintifice;
- cheltuieli pentru organizarea de targuri si expozitii tehnico-stiintifice
interne si internationale;
- cheltuieli pentru functionarea organismelor si institutiilor sistemului
de cercetare-dezvoltare, inclusiv a Colegiului consultativ, a comisiilor
Colegiului consultativ si a comisiilor de evaluare si avizare organizate de
acestea.
Art. 13
Temele de cercetare-dezvoltare cuprinse in Programul national de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica se realizeaza pe baza de contracte de finantare
incheiate intre unitati carora li s-a atribuit executia, pe de o parte, si
ordonatorul principal de credite, pe de alta parte.
Metodologia de contractare a temelor de cercetare-dezvoltare si a
actiunilor cuprinse in Programul national de cercetare stiintifica si
dezvoltare tehnologica, precum si de avizare a rezultatelor acestora se aproba
prin ordin al ministrului cercetarii si tehnologiei.
Art. 14
Prin hotarare a Guvernului se va infiinta un organism de specialitate al
administratiei publice centrale, in subordinea Ministerului Cercetarii si
Tehnologiei, care va coordona actiunile de transfer tehnologic, de valorificare
a rezultatelor cercetarii si dezvoltarii, de inovare si implementare a
inventiilor.
CAP. 3
Institute nationale de cercetare-dezvoltare
Art. 15
(1) In scopul stimularii activitatii de cercetare-dezvoltare, al cresterii
competitivitatii stiintifice si tehnologice, precum si a gradului de implicare
a acestei activitati in rezolvarea cerintelor de progres ale economiei
nationale si ale societatii, se pot organiza institute nationale de
cercetare-dezvoltare.
(2) Institutele nationale de cercetare-dezvoltare participa la elaborarea
strategiei de dezvoltare si desfasoara activitate de cercetare-dezvoltare pentru
realizarea Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica in domeniul propriu de activitate.
Art. 16
(1) Unitatile de cercetare-dezvoltare existente, cu exceptia celor
privatizate, indiferent de forma de organizare, se pot reorganiza, prin
hotarari ale Guvernului, in institute nationale de cercetare-dezvoltare,
conform prezentei ordonante.
(2) Reorganizarea unitatilor prevazute la alin. (1) in institutele
nationale de cercetare-dezvoltare se face in urma evaluarii efectuate de catre
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei impreuna cu organul administratiei publice
centrale sau locale, coordonator din domeniul de activitate al unitatii, pe
baza metodologiei prevazute la art. 18.
(3) Fondul Proprietatii de Stat va asigura, in termen de 30 de zile de la
intrarea in vigoare a prezentei ordonante, compensarea cotei-parti de 30% din
capitalul social al societatilor comerciale care se reorganizeaza, cuvenita
fondurilor proprietatii private.
Art. 17
Infiintarea de noi institute nationale de cercetare-dezvoltare se face prin
hotarari ale Guvernului, la propunerea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei,
impreuna cu organismul national coordonator al domeniului de activitate
respectiv.
Art. 18
Reorganizarea sau infiintarea se face pe baza metodologiei de evaluare si
acreditare a institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, aprobata de
Guvern, la propunerea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei.
Art. 19
Prin actul de reorganizare sau de infiintare a unitatilor de
cercetare-dezvoltare se stabilesc: denumirea, obiectul de activitate, organul
coordonator, sediul si patrimoniul si se aproba regulamentul de organizare si
functionare.
Art. 20
(1) Institutele nationale de cercetare-dezvoltare au in administrare bunuri
proprietate a statului, calculeaza amortismente, conduc evidenta contabila in
regim economic si aplica reglementarile specifice unitatilor organizate ca
regii autonome.
(2) Concesionarea unor subunitati, servicii sau activitati se poate face
numai in scopul stimularii transferului rezultatelor activitatii de
cercetare-dezvoltare, potrivit statutelor proprii, in conditiile prevederilor
legale corespunzatoare si cu aprobarea organelor coordonatoare si a
Ministerului Cercetarii si Tehnologiei.
Art. 21
(1) Institutele nationale de cercetare-dezvoltare pot fi sprijinite
financiar de la bugetul de stat pentru realizarea unor investitii, dotari,
aparatura, echipamente si instalatii, cu respectarea prevederilor legale in
vigoare.
(2) Institutele nationale de cercetare-dezvoltare decid cu privire la
investitiile ce urmeaza a fi realizate din fonduri proprii, credite bancare,
cat si din alte surse constituite conform legii.
CAP. 4
Dispozitii comune activitatii de cercetare-dezvoltare
Art. 22
Rezultatele stiintifice ale cercetarilor, precum si tehnologiile, procesele
tehnologice noi, know-how, obiectele fizice achizitionate sau realizate pe
parcursul derularii contractelor finantate din fonduri publice apartin
executantului si se inregistreaza in patrimoniul acestuia, daca prin contract
nu s-a prevazut altfel. Transmiterea cu orice titlu, catre terte persoane, a
rezultatelor obtinute in cadrul contractului, se face numai in conditiile
stabilite prin contract sau, in lipsa acestora, cu acordul prealabil al
partilor contractante.
Art. 23
(1) Unitatile de cercetare-dezvoltare, organizate ca societati comerciale,
se pot privatiza in conditiile legii si cu respectarea normelor specifice
privind privatizarea unitatilor de cercetare-dezvoltare, elaborate de catre
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, Fondul Proprietatii de Stat si Agentia
Nationala pentru Privatizare.
(2) Unitatile de cercetare-dezvoltare privatizate nu vor putea mentine in
patrimoniu informatiile sau documentatiile de interes national, acumulate pana
la data privatizarii. Aceste informatii si documentatii, determinate in
conformitate cu prevederile normelor mentionate la alin. (1), vor fi depuse la
institutele nationale de cercetare-dezvoltare, desemnate in acest scop de catre
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei si organul coordonator sau pastrate in
custodia unitatii privatizate, in temeiul unor clauze speciale prevazute in
contract.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 24
(1) In termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante, unitatile de cercetare-dezvoltare, care in prezent functioneaza
potrivit Hotararii Guvernului nr. 100/1991 pentru modificarea Hotararii
Guvernului nr. 1.284/1990 privind unele masuri de organizare si finantare a
unitatilor de cercetare-dezvoltare, se vor reorganiza ca institute nationale de
cercetare-dezvoltare sau ca societati comerciale.
(2) Profitul net realizat in anii precedenti de catre unitatile prevazute
la alin. (1), inclusiv cel aferent anului 1994, reflectat in bilantul contabil
la 31 decembrie 1994, va fi utilizat in scopul realizarii unor lucrari de
investitii si dotari necesare unitatilor respective.
(3) Incepand cu anul 1995, pana la reorganizarea unitatilor prevazute la
alin. (1), repartizarea profitului net se va face potrivit reglementarilor care
se aplica regiilor autonome.
Art. 25
In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante:
a) Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, Academia Romana, Ministerul
Invatamantului si Ministerul Finantelor vor elabora regulamentul pentru
granturile prevazute la art. 11 lit. a), care va fi aprobat prin hotarare a
Guvernului;
b) Ministerul Cercetarii si Tehnologiei va elabora criteriile si conditiile
specifice privind selectarea si contractarea proiectelor de transfer
tehnologic, prevazute la art. 11 lit. d), care vor fi aprobate prin hotarare a
Guvernului;
c) Ministerul Cercetarii si Tehnologiei va elabora metodologia de evaluare
si acreditare a institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, prevazuta la
art. 18, care va fi aprobata prin hotarare a Guvernului.
Art. 26
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga actele
normative cuprinse in anexa, care face parte integranta din aceasta ordonanta,
precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul cercetarii si
tehnologiei,
Doru Dumitru Palade
p. Ministru de stat,
ministrul muncii si
protectiei sociale,
Dorel Mustatea,
secretar de stat
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
LISTA
actelor normative care se abroga
1. Legea nr. 28/1969 privind organizarea activitatii de cercetare
stiintifica.
2. Decretul nr. 36/1975 privind reorganizarea activitatii unitatilor de
cercetare din subordinea Ministerului Educatiei si Invatamantului si a
Academiei de Stiinte Sociale si Politice.
3. Decretul nr. 37/1975 privind reorganizarea activitatii unor unitati de
cercetare stiintifica.
4. Decretul nr. 451/1976 privind reorganizarea Institutului de Cercetari
Metalurgice ICEM - Bucuresti.
5. Hotararea Consiliului de Ministri nr. 121/1963 privind unele masuri in
vederea imbunatatirii si stimularii introducerii tehnicii noi in
intreprinderile industriale, cu modificarile ulterioare.
6. Hotararea Consiliului de Ministri nr. 660/1971 privind unele masuri in
legatura cu constituirea fondului pentru introducerea tehnicii noi la unitatile
de sub indrumarea si controlul Ministerului Industriei Chimice.
7. Hotararea Consiliului de Ministri nr. 77/1970 privind aplicarea
sistemului contractual in activitatea de cercetare stiintifica.
8. Hotararea Consiliului de Ministri nr. 76/1975 privind incadrarea
unitatilor de cercetare-stiintifica si proiectare tehnologica, cu modificarile
ulterioare.
9. Hotararea Consiliului de Ministri nr. 121/1988 privind aprobarea
contractului model pentru activitatea de cercetare stiintifica.
10. Hotararea Guvernului nr. 1.284/1990 privind unele masuri de organizare
si finantare a unitatilor de cercetare dezvoltare, cu modificarile ulterioare.