HOTARARE Nr. 1265 din 13 august 2004
pentru aprobarea Normelor metodologice privind contractarea, finantarea,
monitorizarea si evaluarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare si
inovare si a actiunilor cuprinse in Planul national de cercetare-dezvoltare si
inovare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 776 din 25 august 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 60 alin. (2)
din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si
dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind contractarea, finantarea,
monitorizarea si evaluarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare si
inovare si a actiunilor cuprinse in Planul national de cercetare-dezvoltare si
inovare, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 48/1998 pentru aprobarea Normelor metodologice privind
finantarea, elaborarea, atribuirea si implementarea, in sistem descentralizat,
a programelor/proiectelor de cercetare-dezvoltare si de stimulare a inovarii,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 91 din 26 februarie
1998, cu modificarile si completarile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei si cercetarii,
Alexandru Athanasiu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind contractarea, finantarea, monitorizarea si evaluarea programelor,
proiectelor de cercetare-dezvoltare si inovare si a actiunilor cuprinse in
Planul national de cercetare-dezvoltare si inovare
CAP. 1
Cadru general
Art. 1
Prezentele norme metodologice sunt elaborate in baza prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea
tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 2
(1) Programele/proiectele de cercetare-dezvoltare si inovare si actiunile
cuprinse in Planul national de cercetare-dezvoltare si inovare se realizeaza pe
baza de contracte de finantare.
(2) Contractul de finantare este contractul pe care autoritatea
contractanta il incheie cu executantul serviciilor de conducere de programe sau
de conducere/executie proiecte in conditiile stabilite de catre autoritatea
contractanta, care asigura finantarea integrala a activitatilor necesare pentru
realizarea contractului. Contractul de finantare poate avea o durata de mai
multi ani calendaristici.
(3) Contractul de finantare poate avea caracter de recurenta, in baza
caruia oricare contractor poate sa incheie, la randul sau, alte contracte de
finantare, de aceasta data avand calitatea de autoritate contractanta pentru
activitati pana la nivel de executie, in conditiile si cu respectarea
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 57/2002, aprobata prin Legea nr.
324/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 3
Conditiile de finantare si modul de realizare a actiunilor cuprinse in
contractul de finantare, rezultatele preconizate a se obtine, precum si modul
de monitorizare si evaluare a acestora se stabilesc de catre autoritatea de
stat pentru cercetare-dezvoltare si se fac cunoscute potentialilor executanti
inaintea derularii procedurilor de atribuire a contractului de finantare.
Art. 4
Definitiile termenilor utilizati in cuprinsul prezentelor norme
metodologice sunt prevazute in anexa la Ordonanta Guvernului nr. 57/2002,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu modificarile
si completarile ulterioare, si in anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.
CAP. 2
Atribuirea contractului de finantare
Art. 5
Atribuirea contractului de finantare pentru conducerea si/sau executia de
programe/proiecte de cercetare-dezvoltare si inovare si actiuni se realizeaza
de catre autoritatea contractanta sau, cu acordul acesteia, si in baza
caracterului de recurenta al contractului de finantare si de catre un executant
- contractor, desemnat in acest sens de catre autoritatea contractanta, prin
contractul de finantare de baza incheiat cu acesta si care astfel devine el
insusi autoritate contractanta.
Art. 6
Atribuirea unui contract de finantare se realizeaza in sistem competitional
sau in mod direct, in conditiile si cu respectarea prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 57/2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu aplicarea
prevederilor prezentelor norme metodologice.
Art. 7
Atribuirea unui contract de finantare in sistem competitional, in cazul in
care urmeaza a fi selectat un singur contractor, pentru procurarea serviciilor
de conducere a programelor, serviciilor de conducere si/sau de executie a unor
proiecte de mare complexitate si importanta, precum si pentru procurarea unor bunuri
sau altor servicii se realizeaza pe baza termenilor de referinta si prin una
dintre urmatoarele categorii de proceduri de selectare:
a) licitatie restransa, respectiv procedura care se desfasoara in doua
etape distincte, conform prevederilor art. 22, si prin care numai candidatii
selectati de catre autoritatea contractanta in prima etapa sunt invitati sa
depuna oferte, pentru contracte a caror valoare este mai mare decat
echivalentul in lei a 40.000 euro.
Pentru atribuirea contractului de finantare autoritatea contractanta
adreseaza invitatia de a depune oferte unui numar de minimum 5 potentiali
contractori, care indeplinesc conditiile de eligibilitate prevazute la cap.
III, pentru a se asigura o competitie efectiva, dar in acelasi timp pentru ca
efortul de evaluare a ofertelor sa nu fie disproportionat de mare in raport cu
valoarea contractului de finantare;
b) cerere de oferta, respectiv procedura simplificata prin care autoritatea
contractanta solicita, fara publicarea unui anunt publicitar, oferte de la mai
multi furnizori, executanti sau prestatori, pentru contracte a caror valoare
echivalenta in lei este mai mare de 10.000 euro, dar nu mai mare de 40.000
euro.
Selectarea contractorului prin procedura de comparare de oferte este efectuata
prin compararea ofertelor depuse de cel putin 3 potentiali contractori
desemnati de catre autoritatea contractanta, conform prevederilor art. 21 - 40.
Art. 8
Atribuirea unui contract de finantare in sistem competitional, in cazul in
care urmeaza sa fie selectati mai multi contractori pentru procurarea
serviciilor de conducere si/sau de executie a mai multor proiecte de
cercetare-dezvoltare si inovare se realizeaza prin evaluarea propunerilor de
proiecte, conform prevederilor cap. V.
Art. 9
Atribuirea unui contract de finantare in mod direct se realizeaza:
1. in cazul in care valoarea contractului de finantare nu depaseste
echivalentul in lei a 10.000 euro;
2. indiferent de valoarea contractului, in una dintre situatiile urmatoare
de procurare din sursa unica de furnizare a serviciilor solicitate:
a) serviciile pot fi furnizate doar de catre un singur ofertant care are
drepturi exclusive asupra acestora, cum ar fi lucrarile sub protectia
drepturilor de autor;
b) serviciile pot fi furnizate de cate un singur ofertant din motive de
natura tehnica sau din motive legate de protectia unui drept de exclusivitate
asupra acestora;
c) programul/proiectul care urmeaza a fi contractat este intr-un domeniu
special si poate fi condus doar de o anumita institutie, societate organizatie
etc.;
d) la licitatia restransa repetata a participat un singur ofertant, care a
indeplinit conditiile de eligibilitate si a carui oferta corespunde cerintelor
formulate de catre autoritatea contractanta;
e) la evaluarea ofertelor s-a constatat ca o singura oferta corespunde
cerintelor formulate de catre autoritatea contractanta;
f) contractul de finantare are ca obiect o extindere a unor servicii sau
activitati aflate in derulare;
g) in cazul unor circumstante stabilite prin hotarare a Guvernului.
Art. 10
In cazurile prevazute la art. 9 contractul de finantare poate fi atribuit
in mod direct numai unui ofertant care satisface conditiile de finantare si
modul de realizare stabilite de catre autoritatea contractanta. Atribuirea
contractului de finantare se realizeaza prin procedura de negociere cu o
singura sursa de furnizare a serviciilor solicitate, dupa cum urmeaza:
a) transmiterea invitatiei de participare la negociere, potentialului
contractor, insotita de un exemplar din materialul referitor la conditiile de
finantare si modul de realizare a contractului de finantare;
b) consultarea potentialului contractor, negocierea inclusiv a pretului,
precum si stabilirea prevederilor finale privind continutul clauzelor
contractuale;
c) incheierea contractului de finantare.
CAP. 3
Eligibilitatea potentialilor contractori
Art. 11
Contractele de finantare pot fi atribuite numai potentialilor contractori
care indeplinesc conditiile de eligibilitate prevazute in acest capitol.
Art. 12
Conditiile referitoare la eligibilitatea potentialilor contractori se
aplica cumulativ si in egala masura tuturor potentialilor contractori,
subcontractori, precum si tuturor potentialilor contractori asociati la o
oferta comuna, indiferent de metoda de selectare.
Art. 13
Toate persoanele fizice sau juridice romane, legal constituite ca
potentiali contractori, trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii de
eligibilitate:
a) sa nu fie declarate, conform legii, in stare de incapacitate de plata;
b) platile/conturile sa nu fie blocate conform unei hotarari judecatoresti;
c) sa nu existe, in urma verificarilor intreprinse de autoritatea
contractanta, declaratii inexacte cu privire la informatiile solicitate de
aceasta persoanei fizice sau reprezentantului persoanei juridice, in vederea
selectarii contractantilor;
d) sa nu fi incalcat prevederile unui alt contract de finantare incheiat
anterior cu o autoritate contractanta.
Art. 14
In cazul propunerilor de proiecte de cercetare-dezvoltare o conditie
suplimentara de eligibilitate a potentialilor contractori este:
a) pentru persoanele juridice, activitatea de cercetare-dezvoltare sa fie
prevazuta in obiectul lor de activitate stabilit potrivit legii si persoana
juridica respectiva sa fie atestata pentru a desfasura aceste activitati,
potrivit legii;
b) pentru persoanele fizice, acestea trebuie sa fie autorizate, in
conditiile legii, sa desfasoare activitate de cercetare-dezvoltare.
Art. 15
Alte conditii de eligibilitate pot fi stabilite de catre autoritatea
contractanta si sunt cuprinse in pachetul de informatii sau in termenii de
referinta, numai cu acordul autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
Art. 16
Potentialul contractor prezinta o declaratie scrisa pe propria raspundere
si, daca i se cere, face dovada catre autoritatea contractanta ca indeplineste
conditiile prevazute la art. 13.
Art. 17
Potentialii contractori au obligatia sa prezinte autoritatii contractante
documentele cerute de aceasta, in scopul de a face dovada indeplinirii
conditiilor de eligibilitate.
Art. 18
Evidenta potentialilor contractori se asigura de catre autoritatea de stat
pentru cercetare-dezvoltare, care infiinteaza in acest scop Registrul central
al potentialilor contractori.
Art. 19
Intr-un anumit program/proiect nu pot fi contractori, subcontractori sau
contractori asociati la o oferta comuna/propunere de proiect comuna, sub sanctiunea
nulitatii contractului de finantare, persoanele juridice si fizice care au
redactat conditiile de finantare si modul de realizare a contractului sau
termenii de referinta pentru acel program/proiect ori au participat in diverse
etape la selectarea contractorilor pentru acel program/proiect.
Art. 20
Dupa semnarea contractului de finantare contractorul nu poate angaja, sub
sanctiunea rezilierii contractului de finantare de catre autoritatea
contractanta, persoane juridice si fizice care au redactat conditiile de
finantare si modul de realizare a contractului/termenii de referinta pentru
programul/proiectul ce face obiectul contractului de finantare respectiv ori au
participat in diferite faze la selectarea contractorilor pentru acel program/proiect.
CAP. 4
Declansarea si desfasurarea licitatiei restranse si a cererilor de oferta
Art. 21
Autoritatea contractanta declanseaza procedura de licitatie restransa prin
elaborarea si difuzarea unui anunt public privind intentia de a lansa
competitia, anunt care se publica in cel putin doua publicatii cotidiene de
raspandire nationala, precum si prin pagina de Internet a autoritatii
contractante.
Art. 22
O data cu anuntul public al intentiei de lansare a competitiei se solicita si
exprimarea interesului potentialilor contractori de a participa la aceasta,
adresata in scris autoritatii contractante, in termen de 10 zile calendaristice
de la data publicarii anuntului.
Art. 23
Anuntul public indica, de asemenea, modalitatea prin care cei interesati
pot consulta conditiile de finantare si modul de realizare a contractului,
elaborate de catre autoritatea contractanta.
Art. 24
Documentatia de participare la competitie este elaborata de autoritatea
contractanta si defineste conditiile de finantare si modul de realizare a
contractului, cu urmatoarea structura-cadru:
1. termenii de referinta:
a) prezentarea obiectului competitiei, care include: obiectivul si
continutul tematic al acestuia, calendarul actiunilor si fondurilor publice
alocate cu aceasta destinatie;
b) instructiunile privind modul si conditiile in care se poate solicita si
obtine finantarea, cuprinzand:
(i) conditiile de eligibilitate a ofertantilor;
(ii) categoriile de componente/activitati/actiuni care pot fi finantate,
precum si conditiile de finantare;
(iii) instructiunile de elaborare si prezentare a propunerilor de oferte;
(iv) criteriile si modul de evaluare si selectare a propunerilor;
2. modelul contractului de finantare;
3. punctele de contact.
Art. 25
Dupa expirarea termenului fixat conform art. 22, autoritatea contractanta
procedeaza la derularea procedurii de selectie, corespunzatoare obiectului
competitiei. Pentru selectarea contractorului autoritatea contractanta
foloseste datele existente in Registrul central al potentialilor contractori,
intocmit in conformitate cu prevederile art. 18, precum si expresiile de
interes primite in urma declansarii competitiei, astfel cum prevede art. 22.
Art. 26
(1) In cazul in care numarul intentiilor exprimate este suficient pentru
derularea procedurii corespunzatoare, in termen de 7 zile calendaristice de la
expirarea termenului prevazut la art. 22, autoritatea contractanta selecteaza
potentialii contractori carora le transmite invitatia de a participa cu oferte
la competitie.
(2) Selectarea potentialilor contractori se efectueaza initial pe baza
criteriilor de eligibilitate si, in final, prin evaluarea nivelului de
competenta pe care potentialii contractori il invoca si, dupa caz, il probeaza
in conducerea de program/proiect si, dupa caz, in domeniul realizarii/executiei
proiectului, in functie de obiectul competitiei. Evaluarea trebuie realizata in
conditii de competenta, multidisciplinaritate, obiectivitate si impartialitate.
Art. 27
In cazul in care numarul intentiilor exprimate nu este suficient pentru
derularea procedurii corespunzatoare, autoritatea contractanta repeta, in
termen de 10 zile calendaristice si o singura data, procedurile prevazute la art.
21 si 22, dupa care procedeaza conform celor prevazute la art. 26.
Art. 28
Daca si dupa repetarea prevazuta la art. 27 numarul de intentii primite nu
este suficient, se procedeaza fie la derularea procedurii cu numarul de
potentiali contractori existent, dar nu mai mic de doi, fie la atribuirea
directa conform prevederilor art. 9 pct. 2 lit. d), in cazul existentei unui
singur potential contractor.
Art. 29
In cazul inexistentei potentialilor contractori, competitia se considera
efectuata fara rezultat, urmand a se relua eventual la o alta data sau in alte
conditii.
Art. 30
Invitatia de a participa la competitie consta in solicitarea de prezentare
a ofertei, cu indicarea precisa a continutului acesteia, a modalitatii, a
locului, a datei si a orei limita de depunere a ofertei. Invitatia de a
participa la competitie este insotita de documentatia de participare la aceasta
si de lista potentialilor contractori carora li s-a adresat invitatia pentru
obiectul respectiv al competitiei.
Art. 31
Oferta trebuie sa raspunda conditiilor prevazute la art. 30 si sa
corespunda cerintelor cuprinse in conditiile de finantare si modul de realizare
a contractului.
Art. 32
Oferta este formata din 3 documente distincte, prezentate ca atare, si
anume:
a) datele de identificare a potentialului contractor;
b) oferta tehnica;
c) oferta financiara.
Art. 33
Oferta tehnica si cea financiara trebuie sa fie elaborate in concordanta cu
"Conditiile de finantare si modul de realizare a contractului",
prevazute prin "Termenii de referinta", conform art. 24 pct. 1.
Art. 34
Fiecare potential contractor poate depune o singura oferta pentru fiecare
proiect.
Art. 35
Oferta trebuie semnata de catre ofertant sau de persoana imputernicita de
catre acesta.
Art. 36
Oferta se prezinta in pachete sigilate separat si introduse intr-un pachet
comun sigilat, de asemenea, cu indicarea precisa a obiectului ofertei si care
sa nu permita violarea continutului.
Art. 37
Dupa expirarea termenului stabilit pentru depunerea ofertelor, autoritatea
contractanta organizeaza si coordoneaza procesul de evaluare si selectare a
propunerilor de oferte, astfel ca in termen de 7 zile calendaristice sa se
poata comunica rezultatul participantilor la competitie.
Art. 38
Comunicarea in scris a rezultatelor competitiei cuprinde numai calitatea de
"Castigator" sau "Necastigator" a participantului
respectiv, precum si invitatia pentru ridicarea intregului material al ofertei
depuse, care se inapoiaza ofertantului declarat "necastigator".
Art. 39
In scopul evaluarii ofertelor depuse pentru un anumit obiect al
competitiei, autoritatea contractanta numeste o comisie de evaluare a ofertei
tehnice, financiare si in ansamblu, careia ii stabileste calendarul de lucru
pentru respectarea termenului prevazut la art. 37 si ii aproba regulamentul de
functionare, care cuprinde cel putin:
a) cvorumul, modul si procedurile de lucru;
b) criteriile de evaluare, ponderile acestora si modul de punctare;
c) algoritmul de stabilire a ierarhizarii ofertelor.
Art. 40
Conform ierarhizarii ofertelor evaluate, propusa de catre comisia de
evaluare, autoritatea contractanta decide asupra rezultatului competitiei, pe
care il comunica participantilor.
CAP. 5
Desfasurarea competitiilor de propuneri de proiecte
Art. 41
In cazul evaluarii propunerilor de proiecte, conform prevederilor art. 8,
anuntul public are urmatoarea structura-cadru:
1. denumirea si, dupa caz, acronimul programului pentru care se pot depune
propuneri de proiecte;
2. prezentarea programului:
a) scopul si obiectivele programului, durata si fondurile publice alocate
cu aceasta destinatie;
b) conditiile de eligibilitate a participantilor;
c) categoriile de proiecte care pot fi finantate;
d) programul de desfasurare a competitiei, respectiv data limita de primire
a propunerilor de proiecte, data si modul de anuntare a rezultatelor
competitiei, data limita de primire si forma de depunere a contestatiilor;
e) adresa postala la care trebuie depuse propunerile de proiecte: telefon,
fax si, dupa caz, adresa pentru posta electronica si pagina de difuzare a
informatiei prin Internet, la care se ofera informatii suplimentare.
Art. 42
In scopul informarii potentialilor contractori, autoritatea contractanta
publica pe pagina sa de Internet sau furnizeaza solicitantilor, la cererea
acestora, contra cost, pachetul de informatii, care are urmatoarea
structura-cadru:
1. prezentarea programului, incluzand scopul, obiectivele, continutul
tematic, calendarul actiunilor si fondurile publice alocate cu aceasta
destinatie;
2. instructiuni privind modul in care se poate solicita si obtine
finantarea in cadrul programului, cuprinzand:
a) conditiile de eligibilitate a ofertantilor;
b) categoriile de proiecte, activitati, actiuni care pot fi finantate,
precum si conditiile de finantare;
c) instructiunile de elaborare si prezentare a propunerilor de proiecte;
d) criteriile si modul de evaluare si selectare a propunerilor de proiecte;
3. modelul contractului de finantare;
4. punctele de contact.
Art. 43
Oferta tehnica nu trebuie sa contina, sub sanctiunea eliminarii din
competitie, date care ar putea identifica ofertantul.
Art. 44
Prezentarea programului in totalitatea sa, incluzand scopul, obiectivele,
continutul si structura acestuia, se propune de catre autoritatea contractanta,
in corelare cu prevederile Planului national de cercetare-dezvoltare si
inovare, si se aproba de catre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare,
cu consultarea Colegiului consultativ pentru cercetare-dezvoltare.
Art. 45
In cazul in care, din motive bine intemeiate, se anunta primirea de
propuneri de proiecte numai pentru unele dintre subprogramele si, respectiv,
obiectivele programului, aceasta se propune de catre autoritatea contractanta
si se aproba, in mod explicit, de catre autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare, dupa consultarea comisiilor Colegiului consultativ pentru
cercetare-dezvoltare.
Art. 46
Dupa expirarea termenului de depunere a propunerilor de proiecte pentru
fiecare program, autoritatea contractanta constituie paneluri de evaluatori, pe
domenii de specialitate, in functie de numarul de propuneri de proiecte
primite, astfel ca:
a) fiecare propunere de proiect sa fie evaluata de 3 evaluatori;
b) fiecare evaluator sa semneze o declaratie de impartialitate,
confidentialitate si competenta, corespunzator domeniului caruia ii apartine
propunerea de proiect supusa evaluarii;
c) pe parcursul procesului de evaluare oricare dintre evaluatori sa poata
sa isi decline in scris indeplinirea conditiilor prevazute la lit. b), caz in
care autoritatea contractanta va lua masurile necesare inlocuirii acestuia si
desfasurarii normale, in continuare, a procesului de evaluare.
Autoritatea contractanta poate desemna cate un reprezentant al sau pentru
fiecare panel de evaluatori, in scopul monitorizarii lucrarilor panelului, dar
fara a participa la evaluarea propunerilor de proiecte.
Art. 47
Panelurile de evaluatori se constituie din lista de evaluatori a
programului, lista care se propune de catre autoritatea contractanta, se
avizeaza de catre comisia de specialitate a Colegiului consultativ si se aproba
de catre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare.
Art. 48
In cadrul fiecarui panel si pentru propunerile de proiecte repartizate
panelului de evaluatori de catre autoritatea contractanta, evaluarea
propunerilor de proiecte se face conform criteriilor de evaluare stabilite prin
pachetul de informatii.
Art. 49
Evaluarea propunerilor de proiecte se realizeaza in doua etape:
a) evaluarea stiintifica/tehnica;
b) evaluarea managementului, a oportunitatii, a impactului si a costului
propunerii de proiect.
Art. 50
In cadrul fiecarei etape evaluarea se poate desfasura in doua faze:
a) faza evaluarii individuale, in care, pentru fiecare propunere de proiect
repartizata panelului de evaluatori, fiecare evaluator din panel acorda pentru
fiecare criteriu examinat in etapa respectiva un punctaj si consemneaza un
comentariu atasat punctajului;
b) faza evaluarii in panelul de evaluatori, in care, pentru fiecare
propunere de proiect repartizata acestuia, evaluatorii din panel elaboreaza un
raport de consens privind atat punctajele, cat si comentariile; propunerile de
proiecte pentru care panelul de evaluatori nu poate ajunge la consens se
evalueaza de catre un alt panel. Aceasta faza se desfasoara numai in cazul in care
faza evaluarii individuale nu a dat rezultate concludente.
Art. 51
In prima etapa autoritatea contractanta ia masuri pentru ca evaluatorii sa
nu cunoasca identitatea ofertantilor ale caror propuneri le examineaza.
Art. 52
Propunerea de proiect, al carei punctaj general de consens in prima etapa
se situeaza sub limita ceruta de criteriile de selectare stabilite prin
pachetul de informatii, se considera respinsa si nu este evaluata in etapa a
doua.
CAP. 6
Clasificarea propunerilor de proiecte
Art. 53
Conform rezultatelor evaluarii din cele doua etape, se stabileste
ierarhizarea propunerilor de proiecte in ordinea descrescatoare a punctajului
obtinut.
Art. 54
Lista propunerilor de proiecte si punctajul obtinut de fiecare dintre
acestea, in ordinea descrescatoare a valorii punctajului, se face publica prin
adresa de Internet a autoritatii contractante destinata programului.
Art. 55
Dupa expirarea termenului de depunere si de rezolvare a contestatiilor,
prevazut la art. 41 pct. 2 lit. d), autoritatea contractanta intocmeste forma
finala a listei cu propunerile de proiecte si punctajul obtinut de fiecare
dintre acestea, in ordinea descrescatoare a valorii punctajului, lista pe care
o supune avizarii si aprobarii autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
Art. 56
Nu pot fi finantate propunerile de proiecte care au obtinut un punctaj
inferior limitei minime stabilite prin pachetul de informatii.
CAP. 7
Negocierea si incheierea contractului de finantare
Art. 57
Pe baza listei elaborate, avizate si aprobate conform prevederilor art. 53,
54 si 55 si in limita fondurilor publice alocate cu aceasta destinatie
programului sau, dupa caz, subprogramului care face obiectul competitiei,
autoritatea contractanta desfasoara negocierea contractului de finantare pentru
fiecare proiect, in ordinea din lista, pana la concurenta valorii fondurilor
publice alocate cu aceasta destinatie. Negocierea fiecarui contract de
finantare urmareste structura bugetului solicitat, in masura in care acesta
este justificat.
Art. 58
Pe parcursul procesului de negociere si de perfectare si incheiere a
contractului de finantare atribuit in conditiile prevazute la art. 57
autoritatea contractanta poate conveni cu potentialul contractor detaliile
tehnice ale contractului de finantare, care insa trebuie sa respecte ca forma
si fond modelul pe baza caruia s-a desfasurat competitia, precum si legislatia
aferenta.
Art. 59
In cazul in care, ca urmare a procesului de negociere, nu se ajunge la
perfectarea contractului de finantare pentru unul/unele dintre propunerile de
proiecte, negocierea se desfasoara in continuarea listei, in conditiile si in
limitele prevazute la art. 57.
Art. 60
Dupa perfectarea si incheierea contractului de finantare derularea se face
in conformitate cu prevederile acestuia, precum si cu respectarea prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 57/2002, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 324/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 61
Instrumentele de planificare, programare, monitorizare si evaluare a
programelor/proiectelor de cercetare-dezvoltare si inovare sunt enumerate in
anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 62
In vederea aplicarii prezentelor norme metodologice, in conditiile legii,
se pot elabora instructiuni care se aproba prin ordin al conducatorului
autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
Art. 63
Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, ca autoritate
contractanta, achizitioneaza si remunereaza, pe baza contractului de finantare,
serviciile de cercetare-dezvoltare care fac obiectul prezentelor norme
metodologice si ale caror rezultate nu sunt necesare autoritatii contractante
in propriul beneficiu, astfel ca aceste servicii, prin exceptare, nu fac
obiectul prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile
publice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 212/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 64
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentele norme metodologice.
ANEXA 1
la normele metodologice
DEFINITIILE TERMENILOR UTILIZATI
1. autoritate contractanta - parte intr-un contract de finantare, care, fie
in baza legii, fie in baza unui alt contract de finantare legal incheiat, la
care a avut calitatea de contractor, finanteaza realizarea unui obiectiv,
stabilind in mod univoc conditiile in care cealalta parte va realiza contractul
ce se incheie in acest scop;
2. bugetul proiectelor - valoarea totala si, dupa caz, defalcata pe
proiecte a contractelor de finantare subsidiare pe care conducatorul de program
se angajeaza, prin contractul de finantare principal, sa le incheie pentru
atribuirea conducerii respectivelor proiecte. Bugetul proiectelor este prevazut
sub acest titlu in specificatia financiara a contractului de finantare
principal, in care conducatorul de program/proiect are calitatea de contractor;
3. caracter de recurenta al unui contract - caracterul unui contract de a
prevedea anumite drepturi si obligatii in functie si subsecvent celor continute
in alt contract, anterior incheiat;
4. comitet de evaluare (comitet) - grup format din 5 sau 7 persoane,
desemnate de autoritatea contractanta dupa criterii de competenta,
multidisciplinaritate, obiectivitate si impartialitate, in vederea evaluarii
ofertelor in cadrul unei licitatii sau al unor proceduri competitionale
simplificate;
5. conducator de program/proiect - autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare, in cazul programelor conduse de acesta, sau contractorul,
intr-un contract de finantare al carui obiect este procurarea de servicii de
conducere de program/proiect si, dupa caz, de realizare/executie a proiectelor
situate pe ultimul nivel de detaliere a programului;
6. conducere de program/proiect - activitatea de a controla un
program/proiect prin monitorizarea performantelor si prin decizie, in baza unui
plan predefinit;
7. contract de finantare - contractul in care una dintre parti, denumita
autoritate contractanta, are dreptul si obligatia de a impune in mod univoc
celeilalte parti, denumita contractor, obiectivele pentru care se face
finantarea si conditiile in care se realizeaza aceasta finantare;
8. contract de finantare principal - contractul de finantare care sta la
baza incheierii unui alt contract de finantare si prin care se confera
contractorului competenta de a se constitui autoritate contractanta pentru
acest ultim contract;
9. contract de finantare subsidiar - contractul de finantare incheiat de o
autoritate contractanta, in baza obligatiilor pe care aceasta si le-a asumat,
in calitate de contractor, printr-un contract de finantare principal.
Contractul de finantare subsidiar nu poate contine, sub sanctiunea nulitatii,
prevederi care contravin clauzelor contractului de finantare principal;
10. contractor - parte intr-un contract de finantare, care, acceptand
finantarea si conditiile asociate acesteia, stabilite de autoritatea
contractanta, se obliga sa asigure realizarea contractului;
11. contractori asociati - ofertanti asociati a caror oferta
comuna/propunere de proiect comuna a fost acceptata si contractata de catre
autoritatea contractanta;
12. director de program/proiect - persoana stabilita de catre si la nivelul
conducatorului de program/proiect, in scopul de a asigura conducerea acestuia;
13. evaluare - analiza rezultatelor obtinute in timpul si dupa
implementarea programului/proiectului si indicarea unor actiuni corective,
acolo unde este cazul, in vederea obtinerii rezultatelor si atingerii
obiectivelor prevazute prin instrumentele de planificare a
programului/proiectului;
14. expresie de interes - notificarea interesului de a participa la o
licitatie adresata autoritatii contractante, in forma stabilita de aceasta, fie
de catre un potential contractor inscris in Registrul central al potentialilor
contractori ai autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare, in urma
invitarii sale de catre autoritatea contractanta, fie de catre o alta persoana
juridica sau fizica, in urma anuntului autoritatii contractante privind
intentia de a lansa licitatia, anunt care se publica in presa scrisa de
raspandire nationala si se difuzeaza prin medii de informare specifice
domeniului;
15. lista propunerilor de proiecte care se pot finanta - lista cuprinzand
acele propuneri de proiect care, in urma evaluarii, clasificarii si aplicarii
criteriilor suplimentare stabilite prin pachetul de informatii al programului,
pot fi finantate de autoritatea contractanta in cadrul respectivului program;
16. monitorizare - activitatea de a urmari, a observa, a masura si a
verifica in mod sistematic, precum si de a promova masurile adecvate pentru a
mentine pe calea predefinita o operatiune, un proces sau altele asemenea;
17. monitor de program - persoana stabilita de catre si la nivelul
autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare, in scopul de a asigura
monitorizarea si evaluarea unui program;
18. ofertant - potential contractor care a depus o oferta/propunere de
proiect;
19. ofertanti asociati - potentiali contractori asociati care au depus o
oferta comuna/propunere de proiect comuna;
20. oferta - propunerea tehnica si propunerea financiara asociata acesteia,
elaborate de catre un potential contractor, in baza invitatiei primite de
acesta de la autoritatea contractanta pentru a participa la licitatie sau la o
procedura competitionala simplificata;
21. pachet de informatii al programului - prezentare detaliata a scopului,
obiectivelor, continutului tematic, a calendarului actiunilor, fondurilor
publice alocate cu aceasta destinatie, precum si a modului de acces la un
program elaborat de catre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare sau,
dupa caz, de catre alta autoritate contractanta avand calitatea de conducator
de program/proiect, in vederea selectarii contractorilor (conducatorilor de
proiecte) prin procedura de evaluare a propunerilor de proiecte;
22. panel de evaluatori - grup compus din 3 experti, alcatuit de
autoritatea contractanta dupa criteriul domeniilor de specialitate ale
expertilor, in vederea evaluarii uneia sau mai multor propuneri de proiecte;
23. plan anual - instrument de planificare a implementarii unui
program/proiect, elaborat de conducatorul de program/proiect pentru durata unui
an bugetar din derularea programului/proiectului, pe baza planului strategic si
a sumelor alocate anual programului/proiectului. In cazul inceperii si
incheierii programului/proiectului in cursul unui singur an bugetar, planul
strategic coincide cu planul anual;
24. plan strategic - principalul instrument de planificare a implementarii
unui program/proiect, elaborat de conducatorul de program/proiect pentru
intreaga durata a programului/proiectului, pe baza contractului de finantare,
si care cuprinde:
a) planul operational prin care sunt descrise principalele activitati
necesare implementarii programului/proiectului, modul de implementare,
termenele pentru atingerea obiectivelor propuse, termenele pentru elaborarea si
prezentarea programelor de lucru;
b) planificarea implementarii programului/proiectului, continand esalonarea
in timp a principalelor activitati si termenele prevazute, inclusiv pentru
anuntarea/organizarea de competitii/licitatii;
c) dupa caz, descrierea proiectelor;
25. program de lucru - instrument de programare a implementarii unui
program/proiect, pe baza caruia se fundamenteaza derularea finantarii, elaborat
de conducatorul de program/proiect pentru durata unui trimestru/semestru din
derularea programului/proiectului. Programul de lucru detaliaza actiunile
necesare realizarii obiectivelor din planul strategic;
26. propunere de proiect - solicitare de finantare a unui proiect initiat
de un potential contractor, elaborat de catre acesta in cadrul tematic si cu
respectarea conditiilor indicate prin pachetul de informatii al unui program,
in scopul de a participa la o competitie de selectare a contractorilor,
organizata in cadrul acelui program/proiect prin procedura de evaluare a
propunerilor de proiecte;
27. propunere de proiect comuna - propunere de proiect unica, elaborata in
comun de mai multi potentiali contractori;
28. raport de consens - document elaborat de panelul de evaluatori, in faza
evaluarii in panel din cadrul etapelor de evaluare stiintifica/tehnica si de
evaluare a managementului, a oportunitatii, a impactului si a costurilor
propunerii de proiect, prin care se stabilesc notele si comentariile in consens
ale panelului de evaluatori, pe baza notelor acordate si a comentariilor
consemnate anterior, in faza evaluarii individuale, de catre fiecare evaluator,
pentru fiecare propunere de proiect si, in cadrul propunerii, pentru fiecare
criteriu evaluat;
29. raport de activitate - document elaborat de conducatorul de
program/proiect, pe baza compararii stadiului efectiv al
programului/proiectului cu stadiul prevazut prin instrumentele de planificare
si programare. In cazul in care conducatorul de program/proiect este autoritate
contractanta, raportul de activitate se elaboreaza pe baza informatiilor
continute in rapoartele de activitate ale proiectelor finantate prin
program/proiect, rapoarte, care, la randul lor, se elaboreaza de catre
conducatorii de proiecte. Raportul de activitate descrie activitatile
desfasurate in perioada de referinta, evidentiaza intarzierile si necorelarile
aparute in derularea programului/proiectului si cauzele acestora, propune
masuri corective;
30. raport final de activitate - instrument de monitorizare a implementarii
unui program/proiect, elaborat de conducatorul de program/proiect la incheierea
implementarii programului/proiectului, pe baza compararii stadiului final
obtinut cu cel prevazut prin instrumentele de planificare si programare;
31. raport de evaluare - document elaborat numai de catre sau prin grija
autoritatii contractante. Raportul de evaluare a programului se elaboreaza de
catre monitorul de program, iar raportul de evaluare a proiectului se
elaboreaza de catre responsabilul de proiect. Raportul intermediar de evaluare
a programului se elaboreaza la periodicitatea prevazuta prin contractul de
finantare, de regula trimestrial sau semestrial, iar raportul de evaluare
intermediar al proiectului se elaboreaza anual. Raportul independent de
evaluare se elaboreaza de catre echipe de evaluatori externi
programului/proiectului, alcatuite la solicitarea autoritatii contractante.
Raportul de evaluare se elaboreaza pe baza compararii rezultatelor efective cu
cele planificate, cu accent pe analiza eficientei utilizarii fondurilor.
Raportul de evaluare a programului/proiectului se elaboreaza pe baza
informatiilor continute in rapoartele de activitate ale programelor/proiectelor
finantate prin program/proiect. In cazul in care conducatorii acestor proiecte
sunt, la randul lor, autoritati contractante, raportul de evaluare a
programului/proiectului se elaboreaza si pe baza rapoartelor de evaluare a
proiectelor finantate prin program/proiect;
32. responsabil de proiect - persoana stabilita de catre si la nivelul autoritatii
contractante, in scopul de a asigura monitorizarea si evaluarea unui proiect
pentru care autoritatea contractanta procura, printr-un contract de finantare,
serviciile de conducere si, dupa caz, de realizare/executie;
33. Registrul central al potentialilor contractori - registru de evidenta a
potentialilor contractori, infiintat si tinut la zi de catre autoritatea de
stat pentru cercetare-dezvoltare. Registrul central al potentialilor
contractori se actualizeaza pe baza informatiilor furnizate de autoritatile
contractante si poate fi consultat de acestea in vederea selectarii
contractorilor;
34. specificatie financiara - anexa la contractul de finantare, prin care
se prevede modul de alocare a sumelor totale angajate intr-un program/proiect;
35. subcontractor - persoana juridica sau fizica mentionata intr-un
contract de finantare, catre care contractorul poate subcontracta o parte din
acel contract, cu aprobarea autoritatii contractante. Subcontractorul trebuie
sa indeplineasca criteriile de eligibilitate pentru partea din contract care
urmeaza sa ii fie subcontractata;
36. tarif - contravaloarea serviciilor de conducere a unui program/proiect
si, dupa caz, de realizare/executie a proiectelor situate pe ultimul nivel de
detaliere a programului, prevazut sub acest titlu in specificatia financiara
care este anexa la contractul de finantare prin care o autoritate contractanta
procura respectivele servicii;
37. termeni de referinta - document prin care se stabilesc cerintele ce
trebuie respectate de potentialii contractori in elaborarea ofertei, document
elaborat de catre autoritatea contractanta in vederea atribuirii contractului
de finantare prin licitatie, proceduri competitionale simplificate sau prin
atribuire directa.
ANEXA 2
la normele metodologice
INSTRUMENTE
de planificare, programare, monitorizare si evaluare a programelor/proiectelor
de cercetare, dezvoltare, inovare
_______________________________________________________________________________
Nivelul Activitatea/Tipul documentului Periodicitatea
_______________________________________________________________________________
Planificare si programare:
- plan national de
cercetare-dezvoltare si inovare multianual
- plan anual de
Ansamblul cercetare-dezvoltare si inovare anual
programelor _________________________________________________________________
Monitorizare si evaluare:
- raport anual anual
_______________________________________________________________________________
Planificare si programare:
- plan strategic multianual/pe durata
proiectului
- plan anual anual
- program de lucru trimestrial/semestrial
Programul/ _________________________________________________________________
proiectul Monitorizare si evaluare:
- raport intermediar de activitate trimestrial/semestrial
- raport intermediar de evaluare trimestrial/semestrial/anual
- raport anual de activitate anual
- raport anual de evaluare anual
- raport final de activitate la sfarsit de program/proiect
- raport final de evaluare la sfarsit de program/proiect
- raport independent de evaluare ocazional si la sfarsit de
program/proiect
_______________________________________________________________________________