HOTARARE Nr.
133 din 16 februarie 2011
privind modificarea si
completarea unor acte normative referitoare la Planul national de
cercetare-dezvoltare si inovare
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 146 din 28 februarie 2011
In temeiul art. 108 din Constitutia României,
republicata, Guvernul României adopta prezenta hotarâre.
Art. I. - Normele metodologice privind
contractarea, finantarea, monitorizarea si evaluarea programelor, proiectelor
de cercetare-dezvoltare si inovare si a actiunilor cuprinse în Planul national
de cercetare-dezvoltare si inovare, aprobate prin Hotarârea Guvernului nr.
1.265/2004, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 776 din
25 august 2004, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa articolul 10 se introduce un nou articol,
articolul 101, cu urmatorul cuprins:
„Art. 101. - In cazul atribuirii directe a
conducerii de programe prevazute în Planul national de cercetare-dezvoltare si
inovare catre Unitatea Executiva pentru Finantarea Invatamântului Superior, a
Cercetarii, Dezvoltarii si Inovarii, autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare
impune în mod univoc clauzele contractului de finantare si nu se aplica
prevederile art. 9 si 10."
2. La articolul 14, litera a) se abroga.
3. Articolul 22 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
„Art. 22. - Odata cu anuntul public al intentiei de
lansare a competitiei se solicita si exprimarea interesului potentialilor
contractori de a participa la aceasta, adresata în scris autoritatii
contractante, în termen de cel putin 30 de zile calendaristice de la data
publicarii anuntului."
4. Articolul 43 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
„Art. 43. - Conducerea de catre autoritatea contractanta
a unui program component al Planului national de cercetare-dezvoltare si
inovare se realizeaza în coordonarea stiintifica a unui consiliu stiintific,
care are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza, cu sprijinul tehnic al conducatorului de
program, propuneri de pachete de informatii pentru program si pentru
subprogramele acestuia;
b) stabileste procedurile de selectie a expertilor
evaluatori care asigura evaluarea si monitorizarea proiectelor, procedurile de
alocare a proiectelor catre evaluatori, procedurile de evaluare si monitorizare
stiintifica a proiectelor, precum si procedurile de negociere a contractelor de
finantare, cu respectarea pachetelor de informatii aprobate;
c) supravegheaza si controleaza selectia expertilor
evaluatori, alocarea proiectelor catre evaluatori, procesele de evaluare si
monitorizare stiintifica a proiectelor si procesul de negociere a contractelor,
cu respectarea dispozitiilor legale privind conflictul de interese;
d) avizeaza rezultatele evaluarii, negocierii si
monitorizarii stiintifice;
e) alte atributii stabilite prin ordin al conducatorului
autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare, conform legii."
5. Articolul 44 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
„Art. 44. - Pachetul de informatii al unui program sau
al unui subprogram este elaborat de catre consiliul stiintific coordonator al
programului cu sprijinul tehnic al conducatorului de program, în corelare cu
prevederile Planului national de cercetare- dezvoltare si inovare, si se aproba
de catre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare."
6. Articolul 45 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
„Art. 45. - (1) Programele de finantare pot include unul
sau mai multe subprograme, care pot fi denumite si module, instrumente,
obiective sau tipuri de proiecte.
(2) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare
poate decide deschiderea competitiei doar pentru o parte din subprogramele din
cadrul unui program, caz în care anuntul public prevazut la art. 41 si
pachetele de informatii se refera doar la subprogramele pentru care s-a deschis
competitia."
7. Articolul 46 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
„Art. 46. - (1) In vederea evaluarii proiectelor,
conducatorul de program selecteaza evaluatori pentru fiecare proiect, cu
respectarea urmatoarelor prevederi:
a) fiecare propunere de proiect este evaluata de cel
putin 3 evaluatori, specialisti în domeniul proiectului respectiv;
b) fiecare evaluator îsi declara în scris
impartialitatea, confidentialitatea si competenta în domeniul caruia îi
apartine propunerea de proiect supusa evaluarii si se angajeaza ca în orice
moment, pe parcursul procesului de evaluare, daca constata ca una dintre aceste
conditii nu este satisfacuta sau ca se gaseste în conflict de interese, sa
semnaleze de îndata acest fapt conducatorului de program, în scris;
c) în cazurile în care conducatorul de program constata
sau este sesizat în legatura cu existenta unui conflict de interese ori a unei
alte nerespectari a declaratiei prevazute la lit. b), acesta are obligatia de a
lua masurile necesare înlocuirii evaluatorului în cauza si desfasurarii normale
a procesului de evaluare.
(2) Consiliul stiintific coordonator al programului
poate desemna reprezentanti ai sai în scopul supravegherii si controlului
procesului de evaluare, fara a participa la evaluarea propunerilor de proiecte
si fara a comunica cu evaluatorii sau a influenta în vreun fel opiniile si
deciziile acestora."
8. Articolul 47 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
„Art. 47. - (1) Procedurile de selectie a evaluatorilor
si de alocare a proiectelor catre evaluatori se stabilesc de catre consiliul
stiintific care coordoneaza stiintific conducerea programului, cu respectarea
pachetelor de informatii aprobate, si se publica pe site-ul web al
conducatorului de program.
(2) Evaluatorii sunt experti recunoscuti pe plan
international si trebuie sa îndeplineasca standardele minimale prevazute în
pachetele de informatii.
(3) Ponderea expertilor din strainatate, selectati din
celelalte state membre ale Uniunii Europene sau din statele membre ale
Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica, este de cel putin 50%
pentru fiecare proiect si program, cu exceptia proiectelor din domenii stiintifice
cu specific românesc, a proiectelor care solicita o finantare mai mica decât
echivalentul în lei a 20.000 euro si a cazurilor în care cel putin 50% din
bugetul proiectului evaluat este cofinantat în bani de catre persoane de drept
privat.
(4) Domeniile stiintifice cu specific românesc, precum
si ponderea minima a expertilor din strainatate în evaluarea proiectelor din
aceste domenii se stabilesc prin ordin al conducatorului autoritatii de stat
pentru cercetare-dezvoltare."
9. Articolul 48 se modifica si va avea urmatorul
continut:
„Art. 48. - Evaluarea propunerilor de proiecte se face
conform criteriilor de evaluare stabilite prin pachetul de informatii."
10. Articolul 49 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
„Art. 49. - Evaluarea propunerilor de proiecte ia în
considerare:
a) competenta si rezultatele anterioare ale directorului
de proiect si, dupa caz, ale altor persoane-cheie ale echipei proiectului;
b) relevanta stiintifica/tehnica, pe plan international,
a proiectului;
c) impactul potential al proiectului;
d) modul de implementare a proiectului;
e) adecvarea bugetului si a modului de repartizare a
acestuia;
f) alte aspecte stiintifice/tehnice, financiare,
administrative sau manageriale specificate în pachetul de informatii."
11. Articolul 50 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
„Art. 50. - (1) Procedura de evaluare specifica
proiectelor derulate în cadrul unui program sau subprogram se stabileste prin
pachetul de informatii si are în vedere mai multe faze, incluzând:
a) faza evaluarii individuale în care, pentru fiecare
propunere de proiect, fiecare evaluator din comitetul desemnat pentru evaluarea
proiectului acorda pentru fiecare criteriu examinat un punctaj si consemneaza
un comentariu atasat criteriului;
b) faza evaluarii în comitetul de evaluatori în care,
pentru fiecare propunere de proiect repartizata acestuia, evaluatorii din
comitet discuta evaluarile individuale si îsi ajusteaza punctajele si
comentariile pentru a ajunge la consens. Propunerile de proiecte pentru care
comitetul de evaluatori nu poate ajunge la consens se evalueaza de catre un alt
comitet.
(2) Se considera ca a fost atins consensul daca
diferentele dintre punctajele proiectelor, acordate de fiecare evaluator, si
media acestor punctaje nu depasesc un prag stabilit prin pachetul de
informatii."
12. Articolul 51 se abroga.
13. Articolul 52 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
„Art. 52. - (1) Expertii evaluatori, personalul
conducatorului de program, precum si reprezentantii consiliului stiintific
coordonator al programului care supravegheaza si controleaza procesul de
evaluare au obligatia de a sesiza conducatorului de program nerespectarea
procedurilor stabilite pentru evaluare si existenta informatiilor false în
solicitarile de finantare, iar conducatorul de program are obligatia de a
verifica sesizarile si de a le transmite, împreuna cu rezultatul verificarilor,
consiliului stiintific coordonator al programului.
(2) In cazul în care consiliul stiintific coordonator al
programului constata nerespectarea procedurilor stabilite pentru evaluare, în
urma unor sesizari primite sau prin autosesizare, propunerile de proiecte
respective se aloca spre evaluare unor noi comitete de evaluatori, cu reluarea
fazei evaluarii individuale.
(3) In cazul în care consiliul stiintific coordonator al
programului constata existenta informatiilor false în solicitarile de
finantare, în urma unor sesizari primite sau prin autosesizare, propunerile de
proiecte respective sunt declarate respinse, iar conducatorul de program are
obligatia de a sesiza Consiliul National de Etica a Cercetarii Stiintifice,
Dezvoltarii Tehnologice si Inovarii pentru analiza cazurilor si stabilirea
sanctiunilor care urmeaza a fi aplicate, conform legii."
14. Dupa articolul 52 se introduce un nou articol,
articolul 521, cu urmatorul cuprins:
„Art. 521. - (1) Pentru programele sau
subprogramele de sustinere a performantei institutionale sau de premiere a
rezultatelor cercetarii, în cazul în care, conform pachetului de informatii
aprobat, evaluarea proiectului se face prin evaluarea rezultatelor anterioare
ale entitatii care solicita finantare, folosindu-se exclusiv indicatori cantitativi
de evaluare a acestor rezultate, conform unei grile de punctaj, se aplica
urmatoarele prevederi, prin exceptie de la prevederile art. 46, 49 si 50:
a) proiectul se bazeaza pe autoevaluarea prin
completarea grilei de punctaj, conform rezultatelor anterioare ale entitatii
care solicita finantare;
b) grilele de punctaj completate prin autoevaluare se
publica pe site-ul web al conducatorului de program;
c) conducatorul de program verifica grilele de punctaj
completate prin autoevaluare;
d) în cazul în care, în urma verificarii prevazute la
lit. c), se depisteaza erori în punctajele rezultate din autoevaluare, acestea
se corecteaza de catre conducatorul de program;
e) în cazul în care, în urma verificarii prevazute la
lit. c), se depisteaza informatii false în grilele de punctaj completate prin
autoevaluare, se aplica prevederile art. 52;
f) grilele de punctaj verificate si corectate se publica
pe site-ul web al conducatorului de program;
g) punctajul obtinut în urma evaluarii este punctajul
corespunzator grilelor verificate si corectate de catre conducatorul de
program.
(2) Pentru programele sau subprogramele prin care se
cofinanteaza proiecte de cercetare-dezvoltare care sunt finantate partial în
urma unor competitii internationale si au fost evaluate anterior în cadrul
acestor competitii, evaluarea proiectelor se poate baza pe rezultatele
evaluarii anterioare, prin exceptie de la prevederile art. 46, 49 si 50."
15. Articolul 53 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
„Art. 53. - Clasamentul propunerilor de proiecte se
stabileste în ordinea descrescatoare a punctajului obtinut în urma
evaluarii."
16. Articolul 57 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
„Art. 57. - (1) Pe baza listei elaborate, avizate si
aprobate potrivit prevederilor art. 53-55 si în limita fondurilor publice
alocate cu aceasta destinatie programului sau, dupa caz, subprogramului ori
domeniului care face obiectul competitiei, autoritatea contractanta desfasoara
negocierea contractului de finantare pentru fiecare proiect, în ordinea din lista,
pâna la concurenta valorii fondurilor publice alocate cu aceasta destinatie.
(2) Negocierea fiecarui contract de finantare are în
vedere cuantumul si structura bugetului solicitat, în baza recomandarilor
evaluatorilor."
17. Articolul 61 se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
„Art. 61. - (1) Instrumentele de planificare,
programare, monitorizare si evaluare a proiectelor de cercetare-dezvoltare si
inovare se stabilesc prin contractele de finantare.
(2) Instrumentele de planificare, programare,
monitorizare si evaluare a programelor si subprogramelor de
cercetare-dezvoltare si inovare includ:
a) planuri periodice;
b) rapoarte punctuale sau periodice înaintate de
conducatorul de program autoritatii contractante finantatoare.
(3) Planificarea si programarea programelor si
subprogramelor se elaboreaza si se publica sub forma urmatoarelor documente:
a) planul strategic, elaborat, pentru întreaga durata a
programului, de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare si inovare, cu
consultarea Colegiului Consultativ pentru Cercetare, Dezvoltare si Inovare si a
consiliului stiintific coordonator al programului;
b) planul anual, elaborat de conducatorul programului,
cu consultarea consiliului stiintific coordonator al programului, si aprobat de
autoritatea contractanta finantatoare;
c) programul de lucru, elaborat de conducatorul
programului pentru durata unei etape, pe baza planului anual, si aprobat de
autoritatea contractanta finantatoare.
(4) Evaluarea si monitorizarea programelor si
subprogramelor se efectueaza de catre autoritatea contractanta finantatoare pe
baza rapoartelor periodice si a altor rapoarte necesare înaintate de conducatorul
de program, specificate prin contractul de finantare sau prin cerere punctuala
din partea autoritatii contractante finantatoare.
(5) Structurile-cadru ale rapoartelor înaintate de
conducatorul de program sunt stabilite de autoritatea contractanta finantatoare
prin contractul de finantare a programului sau, în cazul cererilor punctuale,
prin textul cererii.
(6) Toate instrumentele de planificare, programare,
monitorizare si evaluare a programelor si subprogramelor de
cercetare-dezvoltare si inovare sunt informatii de interes public si se publica
pe site-ul web al autoritatii contractante finantatoare."
18. La anexa nr. 1, „Definitiile termenilor
utilizati", punctele 4, 21-25, 31, 32 si 35 se modifica dupa cum urmeaza:
„4. comisie de evaluare - grup format din 5 sau 7
persoane, desemnate de autoritatea contractanta dupa criterii de competenta,
obiectivitate si impartialitate, în vederea evaluarii ofertelor în cadrul unei
licitatii restrânse sau al unei cereri de oferta;
21. pachet de informatii al programului sau
subprogramului- prezentare detaliata a scopului, obiectivelor, continutului
tematic, a calendarului actiunilor, a fondurilor publice alocate cu aceasta
destinatie, a conditiilor de eligibilitate, a modului de acces la un program, a
modelelor-cadru de contracte de finantare si de documente de raportare
aplicabile proiectelor, a categoriilor de cheltuieli eligibile, a calendarului
de evaluare, negociere, contractare, raportare si decontare, daca acesta este
cunoscut, a criteriilor si indicatorilor de evaluare si monitorizare si a
standardelor minimale pe care trebuie sa le îndeplineasca evaluatorii
proiectelor si/sau directorii de proiect;
22. panel de evaluatori - grup compus din cel
putin 9 experti în domeniul de specialitate sau unul din domeniile de specialitate
ale proiectelor evaluate, alcatuit în vederea evaluarii mai multor propuneri de
proiecte;
23. plan anual- instrument de planificare a
implementarii unui program si a subprogramelor aferente, elaborat pentru durata
unui an bugetar din derularea programului, pe baza planului strategic
corespunzator si a sumelor alocate anual programului. In cazul începerii si
încheierii programului în cursul unui singur an bugetar, planul strategic
coincide cu planul anual;
24. plan strategic - principalul instrument de
planificare a implementarii unui program, elaborat pentru întreaga durata a
programului, care sta la baza contractului de finantare, si care cuprinde:
a) planul operational prin care sunt descrise
principalele activitati necesare implementarii programului si subprogramelor
aferente, modul de implementare, termenele pentru atingerea obiectivelor
propuse si termenele pentru elaborarea si prezentarea programelor de lucru;
b) planificarea implementarii programului si
subprogramelor aferente, continând esalonarea în timp a principalelor
activitati si termenele prevazute, inclusiv pentru anuntarea/organizarea de
competitii/licitatii;
25. program de lucru - instrument de programare a
implementarii unui program si a subprogramelor aferente, pe baza caruia se
fundamenteaza derularea finantarii, elaborat pentru durata unei etape din
derularea programului. Programul de lucru detaliaza actiunile necesare
realizarii obiectivelor din planul strategic;
31. raport de evaluare - document elaborat de
catre sau prin grija autoritatii contractante, în urma evaluarii rezultatelor
efective;
32. monitor de proiect - persoana stabilita de
catre si la nivelul autoritatii contractante, în scopul de a asigura
monitorizarea unui proiect finantat de autoritatea contractanta;
35. subcontractor- persoana juridica sau fizica
catre care contractorul poate subcontracta o parte din activitati, în
conditiile prevazute de contractul de finantare;".
19. La anexa nr. 1 „Definitiile termenilor
utilizati", dupa punctul 22 se introduce un nou punct, punctul 221,
cu urmatorul cuprins:
„221. comitet de evaluatori - grup
compus din cel putin 3 experti în domeniul de specialitate al proiectelor
evaluate, alcatuit în vederea evaluarii uneia sau mai multor propuneri de
proiecte;".
20. La anexa nr. 1 „Definitiile termenilor
utilizati", punctul 28 se abroga.
21. Anexa nr. 2 „Instrumente de planificare,
programare, monitorizare si evaluare a programelor/proiectelor de cercetare,
dezvoltare, inovare" se abroga.
Art. II. - Hotarârea Guvernului nr. 475/2007 privind
aprobarea Planului national de cercetare-dezvoltare si inovare II, pentru
perioada 2007-2013, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
371 din 31 mai 2007, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza
dupa cum urmeaza:
1. La articolul 2 alineatul (1), litera a) se
modifica si va avea urmatorul cuprins:
,,a) Resurse umane, pentru cresterea numarului de
cercetatori, îmbunatatirea performantelor acestora, atragerea în România a
cercetatorilor din afara granitelor tarii si cresterea atractivitatii carierei
în cercetare;".
2. La articolul 4, alineatul (3) se modifica si va
avea urmatorul cuprins:
„(3) Plafoanele de angajare a fondurilor bugetare pe
programele componente ale Planului national II, pe subprograme, domenii
prioritare si domenii stiintifice, dupa caz, pe perioade multianuale, se
stabilesc prin decizie a presedintelui Autoritatii Nationale pentru Cercetare
Stiintifica."
3. Articolul 6 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
„Art. 6. - (1) Conducerea programelor cuprinse în Planul
national II se realizeaza în sistem descentralizat de catre Unitatea Executiva
pentru Finantarea Invatamântului Superior, a Cercetarii, Dezvoltarii si
Inovarii.
(2) In baza caracterului de recurenta al contractului
încheiat de catre A.N.C.S. cu institutia prevazuta la alin. (1), aceasta
dobândeste calitatea de autoritate contractanta pentru sumele alocate din
bugetul de stat pentru finantarea de proiecte.
(3) Conducerea programelor cuprinse în Planul national
II se realizeaza în coordonarea stiintifica a urmatoarelor consilii
stiintifice:
a) programele Resurse umane, Idei si Capacitati sunt
coordonate de catre Consiliul National al Cercetarii Stiintifice;
b) programele Parteneriate în domeniile prioritare si
Inovare sunt coordonate de catre Consiliul National pentru Dezvoltare si
Inovare;
c) programul Sustinerea performantei institutionale este
coordonat de catre Colegiul Consultativ pentru Cercetare, Dezvoltare si
Inovare."
4. La articolul 7, litera b) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
,,b) posibilitatile de efectuare a unor plati în avans
pentru realizarea activitatilor contractate, conform legii, precum si
modalitatile de decontare a cheltuielilor dupa încheierea fiecarei perioade de
raportare stiintifica si tehnica si cele de efectuare a platilor."
5. La articolul 8, alineatele (4) si (5) se modifica
si vor avea urmatorul cuprins:
„(4) Pentru evaluarea proiectelor si a programelor se
utilizeaza experti recunoscuti pe plan international. Ponderea expertilor din
strainatate, selectati din celelalte state membre ale Uniunii Europene sau din
statele membre ale Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica, este
de cel putin 50% pentru fiecare proiect si program, cu exceptia proiectelor din
domenii stiintifice cu specific românesc, a proiectelor care solicita o
finantare mai mica de echivalentul în lei a 20.000 euro si a cazurilor în care
cel putin 50% din bugetul proiectului evaluat este cofinantat în bani de catre
persoane de drept privat. Selectia acestor experti se face conform principiilor
si procedurilor de buna practica utilizate la nivel international.
(5) Anual, fiecare conducator de program face publica,
pe site-ul web propriu, lista cuprinzând numele expertilor folositi pentru
evaluarea proiectelor de la competitiile din anul precedent, inclusiv pentru
fiecare expert folosit, numarul de proiecte evaluate. Lista expertilor folositi
pentru evaluarea programelor se publica pe site-ul web al A.N.C.S."
6. Articolul 10 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
„Art. 10. - (1) Contractarea, finantarea, monitorizarea
si evaluarea proiectelor realizate în cadrul programelor din Planul national II
se realizeaza conform prevederilor prezentei hotarâri, completate cu
prevederile Normelor metodologice privind contractarea, finantarea,
monitorizarea si evaluarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare si
inovare si a actiunilor cuprinse în Planul national de cercetare-dezvoltare si
inovare, aprobate prin Hotarârea Guvernului nr. 1.265/2004, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(2) In cazul în care, ca urmare a reducerii bugetului
alocat A.N.C.S. fata de nivelul prevazut la data contractarii proiectelor,
finantarea proiectelor contractate nu poate fi asigurata la nivelul prevazut
initial, selectia proiectelor care continua sa fie finantate si redimensionarea
bugetelor se fac conform unei metodologii stabilite prin pachetele de
informatii ale competitiilor în urma carora au fost contractate proiectele, în
functie de unul sau mai multe din urmatoarele criterii:
a) punctajul obtinut în urma evaluarii initiale din
cadrul competitiei de proiecte;
b) rezultatele obtinute în cadrul proiectului, în cazul
în care proiectul se deruleaza de peste 18 luni."
7. La anexa nr. 1, punctul 2 „Programele Planului
national II", paragraful 6 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Programul Sustinerea performantei institutionale stabileste
mecanisme de finantare complementara, prin competitie, de sustinere a
performantei institutiilor si unitatilor de cercetare-dezvoltare de drept
public si de drept privat fara scop patrimonial. Programul are drept obiectiv
sprijinirea entitatilor de cercetare performante pentru ca ele sa îsi
implementeze strategiile proprii de dezvoltare în acord cu Strategia Nationala
pentru CDI. Acest program va asigura concentrarea resurselor si dezvoltarea
institutionala necesare obtinerii unor performante internationale. In cadrul
acestui program, evaluarea competitiva are ca obiect, în principal, evaluarea
rezultatelor anterioare ale entitatii care solicita finantarea, iar finantarea
are drept scop, în principal, sustinerea directiilor de cercetare-dezvoltare în
derulare în cadrul entitatii, pentru dezvoltarea acestora, sau a dezvoltarii
unor directii noi de cercetare-dezvoltare complementare celor existente,
prevazute în planul strategic de dezvoltare al entitatii solicitante. Evaluarea
rezultatelor anterioare se face în baza unor indicatori cantitativi care
reflecta rezultatele cu relevanta internationala în cercetare-dezvoltare. Evaluarea
rezultatelor anterioare se poate baza pe evaluari realizate de experti, caz în
care se utilizeaza, în majoritate, experti din strainatate, selectati din
celelalte state membre ale Uniunii Europene sau din statele membre ale
Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica."
8. La anexa nr. 1, punctul 2 „Programele Planului
national II", indicatorii de rezultat ai programelor Planului national II,
prevazuti în tabelele fiecarui program, se înlocuiesc cu indicatorii de proces
si de rezultat, prevazuti în anexa care face parte integranta din prezenta
hotarâre.
9. La anexa nr. 1, punctul 2 „Programele Planului
national II", dupa tabele se introduc doua noi paragrafe cu urmatorul
cuprins:
„Programele vor fi evaluate pe baza indicatorilor de
rezultat, avându-se în vedere intervalele tipice de timp necesare pentru
publicarea, brevetarea si comercializarea rezultatelor obtinute în cadrul unui
proiect.
Urmatorii termeni: fluxul stiintific principal
international, factorul de impact relativ cumulat, numarul de citari normalizat
la domeniu al publicatiilor, veniturile rezultate din exploatarea brevetelor si
a altor titluri de proprietate intelectuala se definesc prin ordin al
conducatorului autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare."
10. La anexa nr. 1, punctul 2 „Programele Planului
national II", dupa tabelul 1 „Domeniile de cercetare fundamentala cu
potential, din România" se introduce o nota cu urmatorul cuprins:
„NOTA:
Informatiile din tabelul 1 au un rol orientativ si se
pot actualiza, prin hotarâre a Guvernului, conform rezultatelor cercetarii si
dezvoltarii stiintifice pe plan international."
11. La anexa nr. 1, punctul 3.1 „Modelul
investitional" primele trei paragrafe se modifica si vor avea urmatorul
cuprins:
„3.1. Modelul investitional
Modelul investitional reprezinta ansamblul procedurilor
prin care se stabileste nivelul initial al bugetelor pe programe ale PN II si
se ajusteaza pe parcursul derularii planului.
Derularea programului investitional consta în
parcurgerea urmatoarelor etape:
Etapa 1: Decizia
A.N.C.S. privind repartizarea bugetului între:
- Planul national II (minimum 65%, în anul 2011, si
minimum 70%, începând cu anul 2012);
- alte capitole de cheltuieli ale bugetului A.N.C.S.
Etapa 2: Decizia
A.N.C.S. privind repartizarea bugetului Planului national II între:
- programele 1-5 (65-90%); si
- programul 6 (10-35%).
Etapa 3: Dimensionarea
initiala, în primul an al derularii Planului national II, a bugetelor alocate
fiecaruia dintre programele 1-5, conform prevederilor din anexa nr. 2.
Etapa 4: Evaluarea
programelor 1-5 ale PNCDI Evaluarea se face pe baza urmatorilor indicatori:
- indicatorii de rezultat ai programelor;
- indicatorii-tinta de evaluare a sistemului de CDI
(tabelul 2);
- indicatorii de impact al sistemului de CDI (tabelul 3).
Etapa 5: Ajustarea alocatiilor initiale pentru programele 1-5
Ajustarea se va efectua anual în functie de:
a) rezultatele fiecarui program;
b) prioritatile economico-sociale ale României;
c) tendintele cercetarii stiintifice pe plan mondial.
Performantele programelor se masoara prin indicatorii de rezultat ai fiecarui
program si prin contributia programelor la realizarea valorilor-tinta stabilite
de A.N.C.S. pentru indicatorii prezentati în tabelele 2 si 3."
12. La anexa nr. 1, punctul 3.3 „Cadrul institutional"
se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„3.3. Cadrul institutional
In vederea coordonarii stiintifice a conducerii unor
programe, se constituie Consiliul National pentru Dezvoltare si Inovare,
organism consultativ de nivel national al autoritatii de stat pentru
cercetare-dezvoltare, fara personalitate juridica. Componenta, structura si
regulamentul de organizare si functionare ale Consiliului National pentru
Dezvoltare si Inovare se stabilesc prin ordin al conducatorului autoritatii de
stat pentru cercetare-dezvoltare."
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si
sportului,
Daniel Petru Funeriu
Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale,
Ioan Nelu Botis
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
ANEXA
INDICATORI DE PROCES SI DE REZULTAT
pentru programele componente ale Planului national II
Programul Resurse umane
|
Denumirea indicatorilor
|
UM/an
|
Indicatori de proces
|
Numarul de doctoranzi finantati prin proiecte de cercetare
|
Nr.
|
Numarul de doctoranzi în cotutela cu universitati din strainatate,
finantati prin proiecte de cercetare
|
Nr.
|
Ponderea doctoratelor obtinute în termen din totalul celor
finantate
|
%
|
Numarul de cercetatori postdoctorat finantati prin proiecte de
cercetare
|
Nr.
|
Stagii de formare interne intrasectoriale
|
Luni x om
|
Stagii de formare interne intersectoriale
|
Luni x om
|
Stagii de formare internationale
|
Luni x om
|
Numarul de participari la conferinte internationale finantate
|
Nr.
|
Numarul de scoli de excelenta finantate
|
Nr.
|
Numarul de doctoranzi în scolile doctorale sustinute prin program
|
Nr.
|
Numarul de postdoctoranzi în scolile doctorale sustinute prin
program
|
Nr.
|
Numarul de persoane care au urmat cursuri de formare în domeniul
managementului cercetarii si/sau inovarii
|
Nr.
|
Indicatori de rezultat
|
Numarul de articole publicate sau acceptate spre publicare în
fluxul stiintific principal international
|
Nr.
|
Factorul de impact relativ cumulat al publicatiilor publicate sau
acceptate spre publicare
|
|
Numarul de citari normalizat la domeniu al publicatiilor
|
|
Numarul de cercetatori din afara granitelor tarii integrati în
sistemul CDI
|
Nr.
|
Cresterea relativa a numarului de cercetatori
|
%
|
Programul Capacitati
|
Denumirea indicatorilor
|
UM/an
|
Indicatori de proces
|
Investitii noi în infrastructura CDI
|
Mii lei
|
Gradul mediu de utilizare a echipamentelor CDI
|
%
|
Numarul de entitati sustinute pentru cresterea capacitatii de
ofertare a serviciilor de experiment
|
Nr.
|
Numarul de reviste stiintifice din fluxul stiintific principal
international finantate
|
Nr.
|
Numarul de conferinte internationale organizate
|
Nr.
|
Numarul de expozitii finantate
|
Nr.
|
Valoarea investitiei în infrastructura si servicii de comunicatii
|
Mii lei
|
Ponderea cercetatorilor care au acces on-line la principalele
reviste stiintifice internationale din domeniul lor de activitate
|
%
|
Numarul de articole si emisiuni dedicate popularizarii stiintei
|
Nr.
|
Numarul de proiecte de comunicare stiinta-societate
|
Nr.
|
Numarul de proiecte de studii prospective
|
Nr.
|
Numarul de proiecte de pregatire a unor participari la programe
internationale
|
Nr.
|
Valoarea apelurilor tematice comune cu agentii internationale de
finantare a cercetarii-dezvoltarii
|
Mii lei
|
Indicatori de rezultat
|
Numarul de articole publicate sau acceptate spre publicare în
fluxul stiintific principal international
|
Nr.
|
Factorul de impact relativ cumulat al publicatiilor publicate sau
acceptate spre publicare
|
|
Numarul de citari normalizat la domeniu al publicatiilor
|
|
Numarul de cereri de brevete depuse, în urma proiectelor, din
care:
- nationale;
- EPO (Oficiul European de Brevete);
- USPTO (Oficiul SUAde Brevete si Marci);
- triadice.
|
Nr.
|
Numarul de brevete acordate, în urma proiectelor, din care:
- nationale;
- EPO (Oficiul European de Brevete);
- USPTO (Oficiul SUAde Brevete si Marci);
- triadice.
|
Nr.
|
Veniturile rezultate din exploatarea brevetelor si a altor titluri
de proprietate intelectuala
|
Mii lei
|
Valoarea fondurilor atrase din surse internationale prin proiecte
sustinute prin program
|
Mii lei
|
Valoarea fondurilor atrase prin Programele-cadru (PC) ale UE, JTI,
CIP prin proiecte sustinute prin program
|
Mii lei
|
Valoarea fondurilor atrase din surse private, nationale sau
internationale, prin proiecte sustinute prin program
|
Mii lei
|
Numarul de entitati române participante la PC al UE
|
Nr.
|
Rata de succes a participarii entitatilor române la PC al UE
|
%
|
Numarul de infrastructuri paneuropene sustinute
|
Nr.
|
Numarul de infrastructuri partenere regionale create si/sau
sustinute
|
Nr.
|
Valoarea fondurilor atrase din surse nationale, altele decât
PNCDI, prin proiecte sustinute prin program
|
Mii lei
|
Programul Idei
|
Denumirea indicatorilor
|
UM/an
|
Indicatori de proces
|
Numarul de workshopuri exploratorii
|
Nr.
|
Valoarea proiectelor în colaborare internationala
|
Mii lei
|
Indicatori de rezultat
|
Numarul de articole publicate sau acceptate spre publicare în
fluxul stiintific principal international
|
Nr.
|
Factorul de impact relativ cumulat al publicatiilor publicate sau
acceptate spre publicare
|
|
Numarul de citari normalizat la domeniu al publicatiilor
|
|
Numarul de cereri de brevete depuse, în urma proiectelor, din
care:
- nationale;
- EPO (Oficiul European de Brevete);
- USPTO (Oficiul SUAde Brevete si Marci);
- triadice.
|
Nr.
|
Numarul de brevete acordate, în urma proiectelor, din care:
- nationale;
- EPO (Oficiul European de Brevete);
- USPTO (Oficiul SUAde Brevete si Marci);
- triadice.
|
Nr.
|
Veniturile rezultate din exploatarea brevetelor si a altor titluri
de proprietate intelectuala
|
Mii lei
|
Programul Parteneriate în domeniile prioritare
|
Denumirea indicatorilor
|
UM/an
|
Indicatori de proces
|
Numarul de proiecte realizate în parteneriat international
|
Nr.
|
Mobilitati interne
|
Luna x om
|
Mobilitati internationale
|
Luna x om
|
Valoarea investitiilor în echipamente pentru proiecte
|
Mii lei
|
Numarul de întreprinderi participante
|
Nr.
|
Numarul de IMM participante
|
Nr.
|
Indicatori de rezultat
|
Numarul de articole publicate sau acceptate spre publicare în
fluxul stiintific principal international
|
Nr.
|
Factorul de impact relativ cumulat al publicatiilor publicate sau
acceptate spre publicare
|
|
Numarul de citari normalizat la domeniu al publicatiilor
|
|
Numarul de cereri de brevete depuse, în urma proiectelor, din
care:
- nationale;
- EPO (Oficiul European de Brevete);
- USPTO (Oficiul SUA de Brevete si Marci);
- triadice.
|
Nr.
|
Numarul de brevete acordate, în urma proiectelor, din care:
- nationale;
- EPO (Oficiul European de Brevete);
- USPTO (Oficiul SUA de Brevete si Marci);
- triadice.
|
Nr.
|
Veniturile rezultate din exploatarea brevetelor si a altor titluri
de proprietate intelectuala
|
Mii lei
|
Veniturile rezultate în urma exploatarii produselor, serviciilor
si tehnologiilor dezvoltate
|
Mii lei
|
Ponderea contributiei financiare private la proiecte
|
%
|
Valoarea contributiei financiare private la proiecte
|
Mii lei
|
Programul Inovare
|
Denumirea indicatorilor
|
UM/an
|
Indicatori de proces
|
Numarul de întreprinderi participante
|
Nr.
|
Numarul de IMM participante
|
Nr.
|
Numarul de proiecte de parcuri stiintifice
|
Nr.
|
Numarul de centre de brokeraj sustinute
|
Nr.
|
Numarul de incubatoare tehnologice sprijinite
|
Nr.
|
Numarul de retele inovative sprijinite
|
Nr.
|
Numarul de platforme tehnologice sprijinite
|
Nr.
|
Valoarea proiectelor CDI desfasurate în cadrul concursurilor
nationale de inovare
|
Mii lei
|
Indicatori de rezultat
|
Numarul de cereri de brevete depuse, în urma proiectelor, din
care:
- nationale;
- EPO (Oficiul European de Brevete);
- USPTO (Oficiul SUA de Brevete si Marci);
- triadice.
|
Nr.
|
Numarul de brevete acordate, în urma proiectelor, din care:
- nationale;
- EPO (Oficiul European de Brevete);
- USPTO (Oficiul SUA de Brevete si Marci);
- triadice.
|
Nr.
|
Veniturile rezultate din exploatarea brevetelor si a altor titluri
de proprietate intelectuala
|
Mii lei
|
Veniturile rezultate în urma exploatarii produselor, serviciilor
si tehnologiilor dezvoltate
|
Mii lei
|
Ponderea contributiei financiare private la proiecte
|
%
|
Valoarea contributiei financiare private la proiecte
|
Mii lei
|
Valoarea tranzactiilor de tehnologie efectuate în centrele de
transfer tehnologic
|
Mii lei
|
Programul Sustinerea performantei institutionale
|
Denumirea indicatorilor
|
UM/an
|
Indicatori de proces
|
Ponderea investitiilor în totalul finantarii obtinute prin program
|
%
|
Ponderea finantarii din program în totalul bugetului entitatilor
finantate
|
%
|
Ponderea finantarii din proiecte internationale în totalul
bugetului entitatilor finantate
|
%
|
Ponderea finantarii din proiecte cu operatori economici privati în
totalul bugetului entitatilor finantate
|
%
|
Indicatori de rezultat
|
Numarul de articole publicate sau acceptate spre publicare în
fluxul stiintific principal international
|
Nr.
|
Factorul de impact relativ cumulat al publicatiilor publicate sau
acceptate spre publicare
|
|
Numarul de citari normalizat la domeniu al publicatiilor
|
|
Numarul de cereri de brevete depuse, în urma proiectelor, din
care:
- nationale;
- EPO (Oficiul European de Brevete);
- USPTO (Oficiul SUA de Brevete si Marci);
- triadice.
|
Nr.
|
Numarul de brevete acordate, în urma proiectelor, din care:
- nationale;
- EPO (Oficiul European de Brevete);
- USPTO (Oficiul SUA de Brevete si Marci);
- triadice.
|
Nr.
|
Veniturile rezultate din exploatarea brevetelor si a altor titluri
de proprietate intelectuala
|
Mii lei
|