LEGE
Nr. 554 din 2 decembrie 2004
Legea contenciosului administrativ
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1154 din 7 decembrie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Subiectele de sezina
(1) Orice persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau ori
intr-un interes legitim, de catre o autoritate publica, printr-un act
administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, se poate
adresa instantei de contencios administrativ competente, pentru anularea
actului, recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim si repararea
pagubei ce i-a fost cauzata. Interesul legitim poate fi atat privat, cat si
public.
(2) Se poate adresa instantei de contencios administrativ si persoana
vatamata intr-un drept al sau sau intr-un interes legitim printr-un act
administrativ cu caracter individual, adresat altui subiect de drept.
(3) Avocatul Poporului, ca urmare a controlului realizat, potrivit legii
sale organice, in baza unei sesizari a unei persoane fizice, daca apreciaza ca
ilegalitatea actului sau excesul de putere al autoritatii administrative nu
poate fi inlaturat decat prin justitie, poate sesiza instanta competenta de
contencios administrativ de la domiciliul petentului. Petitionarul dobandeste,
de drept, calitatea de reclamant, urmand a fi citat in aceasta calitate.
(4) Ministerul Public, atunci cand, in urma exercitarii atributiilor
prevazute de legea sa organica, apreciaza ca incalcarile drepturilor,
libertatilor si intereselor legitime ale persoanelor se datoreaza existentei
unor acte administrative unilaterale individuale ale autoritatilor publice
emise cu exces de putere, sesizeaza instanta de contencios administrativ de la
domiciliul persoanei fizice sau de la sediul persoanei juridice vatamate.
Petitionarul dobandeste, de drept, calitatea de reclamant, urmand a fi citat in
aceasta calitate.
(5) Cand Ministerul Public apreciaza ca, prin excesul de putere,
concretizat in emiterea unui act administrativ normativ, se vatama un interes
public, va sesiza instanta de contencios administrativ competenta de la sediul
autoritatii publice emitente.
(6) Autoritatea publica emitenta a unui act administrativ nelegal poate sa
solicite instantei constatarea nulitatii acestuia, in situatia in care actul nu
mai poate fi revocat, intrucat a intrat in circuitul civil si a produs efecte
juridice. In cazul admiterii actiunii, instanta se va pronunta, la cerere, si
asupra legalitatii actelor civile incheiate in baza actului administrativ
nelegal, precum si asupra efectelor civile produse.
(7) Persoana vatamata in drepturile sale sau in interesele sale legitime,
prin ordonante sau dispozitii din ordonante ale Guvernului neconstitutionale,
se poate adresa instantei de contencios administrativ, in conditiile prezentei
legi.
(8) In conditiile prezentei legi, actiunile in contencios administrativ pot
fi introduse de prefect si de Agentia Nationala a Functionarilor Publici,
precum si de orice persoana de drept public vatamata intr-un drept sau, dupa
caz, cand s-a vatamat un interes legitim.
(9) Participarea in instanta a reprezentantului Ministerului Public este
obligatorie. Pentru situatia prevazuta la alin. (5), instanta, din oficiu sau
la cerere, poate introduce in cauza organismele sociale cu personalitate
juridica interesate.
Art. 2
Semnificatia unor termeni
(1) In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
a) persoana vatamata - orice persoana fizica sau juridica ori grup de
persoane fizice, titulare ale unor drepturi subiective sau interese legitime
private vatamate prin acte administrative; in sensul prezentei legi, sunt asimilate
persoanei vatamate si organismele sociale care invoca vatamarea unui interes
public prin actul administrativ atacat;
b) autoritatea publica - orice organ de stat sau al unitatilor
administrativ-teritoriale care actioneaza, in regim de putere publica, pentru
satisfacerea unui interes public; sunt asimilate autoritatilor publice, in
sensul prezentei legi, persoanele juridice de drept privat care, potrivit
legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze
un serviciu public;
c) act administrativ - actul unilateral cu caracter individual sau
normativ, emis de o autoritate publica in vederea executarii ori a organizarii
executarii legii, dand nastere, modificand sau stingand raporturi juridice;
sunt asimilate actelor administrative, in sensul prezentei legi, si contractele
incheiate de autoritatile publice care au ca obiect:
- punerea in valoare a bunurilor proprietate publica;
- executarea lucrarilor de interes public;
- prestarea serviciilor publice;
- achizitiile publice;
d) act administrativ-jurisdictional - actul juridic emis de o autoritate
administrativa cu atributii jurisdictionale in solutionarea unui conflict, dupa
o procedura bazata pe contradictorialitate si cu asigurarea dreptului la aparare;
e) contenciosul administrativ - activitatea de solutionare, de catre
instantele de contencios administrativ competente potrivit legii, a litigiilor
in care cel putin una dintre parti este o autoritate publica, iar conflictul
s-a nascut fie din emiterea sau incheierea, dupa caz, a unui act administrativ,
in sensul prezentei legi, fie din nesolutionarea in termenul legal ori din
refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau la un
interes legitim;
f) instanta de contencios administrativ, denumita in continuare instanta -
Sectia de contencios administrativ si fiscal a Inaltei Curti de Casatie si
Justitie, sectiile de contencios administrativ si fiscal ale curtilor de apel
si tribunalele administrativ-fiscale;
g) nesolutionarea in termenul legal a unei cereri - faptul de a nu raspunde
solicitantului in termen de 30 de zile de la inregistrarea cererii, daca prin
lege nu se prevede alt termen;
h) refuzul nejustificat de a solutiona o cerere - exprimarea explicita, cu
exces de putere, a vointei de a nu rezolva cererea;
i) plangere prealabila - plangerea prin care se solicita autoritatii
publice emitente sau celei ierarhic superioare, dupa caz, reexaminarea unui act
administrativ cu caracter individual sau normativ, in sensul revocarii
acestuia;
j) act de comandament cu caracter militar - actul administrativ referitor
la problemele strict militare ale activitatii din cadrul fortelor armate,
specifice organizarii militare, care presupun dreptul comandantilor de a da ordine
subordonatilor in aspecte privitoare la conducerea trupei, in timp de pace sau
razboi, sau, dupa caz, la indeplinirea serviciului militar;
k) serviciu public - activitatea organizata sau autorizata de o autoritate
publica, in scopul satisfacerii, dupa caz, a unui interes public;
l) interes public - interesul care vizeaza ordinea de drept si democratia
constitutionala, garantarea drepturilor, libertatilor si indatoririlor
fundamentale ale cetatenilor, satisfacerea nevoilor comunitare, realizarea
competentei autoritatilor publice;
m) exces de putere - exercitarea dreptului de apreciere, apartinand
autoritatilor administratiei publice, prin incalcarea drepturilor si
libertatilor fundamentale ale cetatenilor, prevazute de Constitutie sau de lege;
n) drept vatamat - orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de
lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrativ;
o) interes legitim privat - posibilitatea de a pretinde o anumita conduita,
in considerarea realizarii unui drept subiectiv viitor si previzibil,
prefigurat;
p) interes legitim public - posibilitatea de a pretinde o anumita conduita,
in considerarea realizarii unui drept fundamental care se exercita in colectiv
ori, dupa caz, in considerarea apararii unui interes public;
r) organisme sociale interesate - structuri neguvernamentale, sindicate,
asociatii, fundatii si altele asemenea, care au ca obiect de activitate
protectia drepturilor diferitelor categorii de cetateni sau, dupa caz, buna
functionare a serviciilor publice administrative;
s) paguba iminenta - prejudiciu material viitor, dar previzibil cu evidenta
sau, dupa caz, perturbarea previzibila grava a functionarii unei autoritati
publice ori a unui serviciu public;
s) instanta de executare - instanta care a solutionat fondul litigiului de
contencios administrativ.
(2) Se asimileaza actelor administrative unilaterale si refuzul
nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau la un interes
legitim ori, dupa caz, faptul de a nu raspunde solicitantului in termenul
legal.
Art. 3
Tutela administrativa
(1) Prefectul poate ataca, in termenele prevazute la art. 11, in fata
instantei de contencios administrativ, actele emise de autoritatile
administratiei publice locale, daca le considera nelegale.
(2) Agentia Nationala a Functionarilor Publici poate ataca in fata
instantei de contencios administrativ actele autoritatilor publice centrale si
locale prin care se incalca legislatia privind functia publica, in conditiile prezentei
legi si ale Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici,
republicata.
(3) Pana la solutionarea cauzei, actul atacat potrivit alin. (1) si (2)
este suspendat de drept.
Art. 4
Exceptia de nelegalitate
(1) Legalitatea unui act administrativ unilateral poate fi cercetata
oricand in cadrul unui proces, pe cale de exceptie, din oficiu sau la cererea
partii interesate. In acest caz, instanta, constatand ca de actul administrativ
depinde solutionarea litigiului pe fond, va sesiza prin incheiere motivata
instanta de contencios administrativ competenta, suspendand cauza.
(2) Instanta de contencios administrativ se pronunta, dupa procedura de
urgenta, in sedinta publica, cu citarea partilor.
(3) Solutia instantei de contencios administrativ este supusa recursului,
care se declara in 48 de ore de la pronuntare ori de la comunicare si se judeca
in 3 zile de la inregistrare, cu citarea partilor prin publicitate.
(4) In cazul in care instanta de contencios administrativ a constatat
nelegalitatea actului, instanta in fata careia s-a ridicat exceptia va
solutiona cauza, fara a tine seama de actul a carui nelegalitate a fost
constatata.
Art. 5
Actele nesupuse controlului si limitele controlului
(1) Nu pot fi atacate in contenciosul administrativ:
a) actele administrative ale autoritatilor publice care privesc raporturile
acestora cu Parlamentul;
b) actele de comandament cu caracter militar.
(2) Nu pot fi atacate pe calea contenciosului administrativ actele
administrative pentru modificarea sau desfiintarea carora se prevede, prin lege
organica, o alta procedura judiciara.
(3) Actele administrative emise pentru aplicarea regimului starii de
razboi, al starii de asediu sau al celei de urgenta, cele care privesc apararea
si securitatea nationala ori cele emise pentru restabilirea ordinii publice,
precum si pentru inlaturarea consecintelor calamitatilor naturale, epidemiilor
si epizootiilor pot fi atacate numai pentru exces de putere.
(4) In litigiile prevazute la alin. (3) nu sunt aplicabile prevederile art.
14 si 21.
Art. 6
Actele administrativ-jurisdictionale
(1) Jurisdictiile administrative speciale sunt facultative si gratuite.
(2) Actele administrativ-jurisdictionale pot fi atacate direct la instanta
de contencios administrativ competenta potrivit art. 10, in termen de 15 zile
de la comunicare, daca partea nu exercita caile administrativ-jurisdictionale
de atac.
(3) Daca partea care a optat pentru jurisdictia administrativa speciala
intelege sa nu utilizeze calea administrativ-jurisdictionala de atac, va
notifica aceasta organului administrativ-jurisdictional competent. Termenul
prevazut la alin. (2) incepe sa curga de la data notificarii.
(4) Daca partea care a optat pentru jurisdictia administrativa speciala
intelege sa renunte la calea administrativ-jurisdictionala in timpul
solutionarii acestui litigiu, va notifica intentia sa organului
administrativ-jurisdictional sesizat, care emite o decizie ce atesta renuntarea
la jurisdictia administrativa speciala. Termenul prevazut la alin. (2) incepe
sa curga de la data comunicarii acestei decizii.
CAP. 2
Procedura de solutionare a cererilor in contenciosul administrativ
Art. 7
Procedura prealabila
(1) Inainte de a se adresa instantei de contencios administrativ
competente, persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau sau
intr-un interes legitim, printr-un act administrativ unilateral, trebuie sa
solicite autoritatii publice emitente, in termen de 30 de zile de la data
comunicarii actului, revocarea, in tot sau in parte, a acestuia. Plangerea se
poate adresa in egala masura organului ierarhic superior, daca acesta exista.
(2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile si in ipoteza in care legea
speciala prevede o procedura administrativ-jurisdictionala, iar partea nu a
optat pentru aceasta.
(3) Este indreptatita sa introduca plangere prealabila si persoana vatamata
intr-un drept al sau sau intr-un interes legitim, printr-un act administrativ
cu caracter individual, adresat altui subiect de drept, din momentul in care a
luat cunostinta, pe orice cale, de existenta acestuia, in limitele termenului
de 6 luni prevazut la alin. (7).
(4) Plangerea prealabila, formulata potrivit prevederilor alin. (1), se
solutioneaza in termenul prevazut la art. 2 alin. (1) lit. g).
(5) In cazul actiunilor introduse de prefect, Avocatul Poporului,
Ministerul Public, Agentia Nationala a Functionarilor Publici sau al celor care
privesc cererile celor vatamati prin ordonante sau dispozitii din ordonante,
precum si in cazul prevazut la art. 4 alin. (2), nu este obligatorie procedura
prealabila.
(6) Plangerea prealabila in cazul actiunilor care au ca obiect contractele
administrative are semnificatia concilierii in cazul litigiilor comerciale,
dispozitiile din Codul de procedura civila fiind aplicabile in mod
corespunzator.
(7) Plangerea prealabila in cazul actelor administrative unilaterale se
poate introduce, pentru motive temeinice, si peste termenul prevazut la alin.
(1), dar nu mai tarziu de 6 luni de la data emiterii actului. Termenul de 6
luni este termen de prescriptie.
Art. 8
Obiectul actiunii judiciare
(1) Persoana vatamata intr-un drept recunoscut de lege sau intr-un interes
legitim, printr-un act administrativ unilateral, nemultumita de raspunsul
primit la plangerea prealabila adresata autoritatii publice emitente sau daca
nu a primit nici un raspuns in termenul prevazut la art. 7 alin. (4), poate
sesiza instanta de contencios administrativ competenta, pentru a solicita
anularea, in tot sau in parte, a actului, repararea pagubei cauzate si,
eventual, reparatii pentru daune morale. De asemenea, se poate adresa instantei
de contencios administrativ si cel care se considera vatamat intr-un drept al
sau, recunoscut de lege, prin nesolutionarea in termen sau prin refuzul
nejustificat de solutionare a cererii.
(2) Instanta de contencios administrativ este competenta sa solutioneze
litigiile care apar in fazele premergatoare incheierii unui contract
administrativ, precum si orice litigii legate de aplicarea si executarea
contractului administrativ.
(3) La solutionarea litigiilor prevazute la alin. (2) se va avea in vedere
regula dupa care principiul libertatii contractuale este subordonat principiului
prioritatii interesului public.
Art. 9
Actiunile impotriva ordonantelor Guvernului
(1) Persoana vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim prin
ordonante sau dispozitii din ordonante introduce actiune la instanta de contencios
administrativ, insotita de exceptia de neconstitutionalitate.
(2) Instanta de contencios administrativ, daca apreciaza ca exceptia
indeplineste conditiile prevazute de art. 29 alin. (1) si (3) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, sesizeaza, prin incheiere motivata, Curtea Constitutionala si
suspenda solutionarea cauzei pe fond.
(3) Instanta de contencios administrativ, dupa pronuntarea Curtii
Constitutionale, repune cauza pe rol si va da termen, cu citarea partilor,
numai daca ordonanta sau o dispozitie a acesteia a fost declarata
neconstitutionala. In caz contrar, respinge actiunea ca inadmisibila pe fond.
(4) In situatia in care decizia de declarare a neconstitutionalitatii este
urmarea unei exceptii ridicate in alta cauza, sesizarea instantei de contencios
administrativ se va face in conditiile art. 7 alin. (5) si ale art. 11 alin.
(1) si (2), cu precizarea ca termenele incep sa curga de la data publicarii
deciziei Curtii Constitutionale in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 10
Instanta competenta
(1) Litigiile privind actele administrative emise sau incheiate de
autoritatile publice locale si judetene, precum si cele care privesc taxe si
impozite, contributii, datorii vamale si accesorii ale acestora, de pana la 5
miliarde lei, se solutioneaza, in fond, de tribunalele administrativ-fiscale,
iar cele privind actele administrative emise sau incheiate de autoritatile
publice centrale, precum si cele care privesc taxe si impozite, contributii,
datorii vamale si accesorii ale acestora, mai mari de 5 miliarde lei, se
solutioneaza, in fond, de sectiile de contencios administrativ si fiscal ale
curtilor de apel, daca prin lege speciala nu se prevede altfel.
(2) Recursul impotriva sentintelor pronuntate de tribunalele
administrativ-fiscale se judeca de sectiile de contencios administrativ si
fiscal ale curtilor de apel, iar recursul impotriva sentintelor pronuntate de
sectiile de contencios administrativ si fiscal ale curtilor de apel se judeca
de Sectia de contencios administrativ si fiscal a Inaltei Curti de Casatie si
Justitie, daca prin lege speciala nu se prevede altfel.
(3) Reclamantul se poate adresa instantei de la domiciliul sau sau celei de
la domiciliul paratului. Daca reclamantul a optat pentru instanta de la
domiciliul paratului, nu se poate invoca exceptia necompetentei teritoriale.
Art. 11
Termenul de introducere a actiunii
(1) Cererile prin care se solicita anularea unui act administrativ
individual sau recunoasterea dreptului pretins si repararea pagubei cauzate se
pot introduce in termen de 6 luni de la:
a) data primirii raspunsului la plangerea prealabila sau, dupa caz, data
comunicarii refuzului, considerat nejustificat, de solutionare a cererii;
b) data expirarii termenului legal de solutionare a cererii, fara a depasi
termenul prevazut la alin. (2);
c) data incheierii procesului-verbal de finalizare a procedurii
concilierii, in cazul contractelor administrative.
(2) Pentru motive temeinice, in cazul actului administrativ unilateral,
cererea poate fi introdusa si peste termenul prevazut la alin. (1), dar nu mai
tarziu de un an de la data emiterii actului.
(3) In cazul actiunilor formulate de prefect, Avocatul Poporului,
Ministerul Public sau Agentia Nationala a Functionarilor Publici, termenul
curge de la data cand s-a cunoscut existenta actului nelegal, fiind aplicabile
in mod corespunzator prevederile alin. (2).
(4) Ordonantele sau dispozitiile din ordonante care se considera a fi
neconstitutionale, precum si actele administrative cu caracter normativ care se
considera a fi nelegale pot fi atacate oricand.
(5) Termenul prevazut la alin. (1) este termen de prescriptie, iar termenul
prevazut la alin. (2) este termen de decadere.
Art. 12
Documentele necesare
Reclamantul va anexa la actiune copia actului administrativ pe care il
ataca sau, dupa caz, raspunsul autoritatii publice prin care i se comunica
refuzul rezolvarii cererii sale. In situatia in care reclamantul nu a primit
nici un raspuns la cererea sa, va depune la dosar copia cererii, certificata
prin numarul si data inregistrarii la autoritatea publica, precum si orice
inscris care face dovada indeplinirii procedurii prealabile.
Art. 13
Citarea partilor, relatii
(1) La primirea cererii, instanta va dispune citarea partilor si va putea
cere autoritatii al carei act este atacat sa ii comunice de urgenta acel act,
impreuna cu intreaga documentatie care a stat la baza emiterii lui, precum si
orice alte lucrari necesare pentru solutionarea cauzei.
(2) In situatia in care reclamant este un tert in sensul art. 1 alin. (2)
sau cand actiunea este introdusa de Avocatul Poporului ori de Ministerul
Public, instanta va cere autoritatii publice emitente sa ii comunice de urgenta
actul atacat impreuna cu documentatia care a stat la baza emiterii lui, precum
si orice alte lucrari necesare pentru solutionarea cauzei.
(3) In mod corespunzator situatiilor prevazute la alin. (1) si (2), dupa
caz, se va proceda si in cazul actiunilor care au ca obiect refuzul de
rezolvare a cererii privind un drept recunoscut de lege sau un interes legitim.
(4) Daca autoritatea publica nu trimite in termenul stabilit de instanta
lucrarile cerute, conducatorul acesteia va fi obligat, prin incheiere
interlocutorie, sa plateasca statului, cu titlu de amenda judiciara, 10% din
salariul minim brut pe economie pentru fiecare zi de intarziere nejustificata.
Art. 14
Suspendarea executarii actului
(1) In cazuri bine justificate si pentru prevenirea unei pagube iminente, o
data cu sesizarea, in conditiile art. 7, a autoritatii publice care a emis
actul, persoana vatamata poate sa ceara instantei competente sa dispuna
suspendarea executarii actului administrativ pana la pronuntarea instantei de
fond.
(2) Instanta va rezolva cererea de suspendare, de urgenta, cu citarea
partilor.
(3) Cand in cauza este un interes public major, de natura a perturba grav
functionarea unui serviciu public administrativ de importanta nationala,
cererea de suspendare a actului administrativ normativ poate fi introdusa si de
Ministerul Public, din oficiu sau la sesizare, prevederile alin. (2)
aplicandu-se in mod corespunzator.
(4) Incheierea sau, dupa caz, sentinta prin care se pronunta suspendarea
este executorie de drept. Ea poate fi atacata cu recurs in termen de 5 zile de
la pronuntare.
Art. 15
Solicitarea suspendarii prin actiunea principala
(1) Suspendarea executarii actului administrativ unilateral poate fi solicitata
de reclamant si prin cererea adresata instantei competente pentru anularea, in
tot sau in parte, a actului atacat. In acest caz, instanta va putea dispune
suspendarea actului administrativ atacat, pana la solutionarea definitiva si
irevocabila a cauzei. Cererea de suspendare se poate formula o data cu actiunea
principala sau printr-o actiune separata, pana la solutionarea actiunii in
fond.
(2) Dispozitiile alin. (2) si (4) ale art. 14 se aplica in mod
corespunzator.
(3) Hotararea data cererii de suspendare este executorie de drept, iar
introducerea recursului, potrivit art. 14 alin. (4), nu suspenda executarea.
Art. 16
Introducerea in cauza a functionarului
(1) Cererile in justitie prevazute de prezenta lege vor putea fi formulate
si personal impotriva persoanei fizice care a elaborat, a emis sau a incheiat
actul ori, dupa caz, care se face vinovata de refuzul de a rezolva cererea
referitoare la un drept subiectiv sau la un interes legitim, daca se solicita
plata unor despagubiri pentru prejudiciul cauzat ori pentru intarziere. In
cazul in care actiunea se admite, persoana respectiva va putea fi obligata la
plata despagubirilor, solidar cu autoritatea publica respectiva.
(2) Persoana actionata astfel in justitie il poate chema in garantie pe
superiorul sau ierarhic, de la care a primit ordin scris sa elaboreze sau sa nu
elaboreze actul.
Art. 17
Judecarea cererilor
(1) Cererile adresate instantei se judeca de urgenta si cu precadere in
sedinta publica, in completul stabilit de lege.
(2) Pentru cererile formulate in baza prezentei legi se percep taxele de
timbru prevazute de Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu
modificarile si completarile ulterioare, pentru cauzele neevaluabile in bani,
cu exceptia celor care au ca obiect contractele administrative, care se vor
taxa la valoare.
(3) Hotararile vor fi redactate si motivate de urgenta, in cel mult 10 zile
de la pronuntare.
Art. 18
Solutiile pe care le poate da instanta
(1) Instanta, solutionand cererea la care se refera art. 8 alin. (1),
poate, dupa caz, sa anuleze, in tot sau in parte, actul administrativ, sa
oblige autoritatea publica sa emita un act administrativ ori sa elibereze un
certificat, o adeverinta sau orice alt inscris.
(2) Instanta este competenta sa se pronunte, in afara situatiilor prevazute
la art. 1 alin. (8), si asupra legalitatii actelor sau operatiunilor
administrative care au stat la baza emiterii actului supus judecatii.
(3) In cazul solutionarii cererii, instanta va hotari si asupra
despagubirilor pentru daunele materiale si morale cauzate, daca reclamantul a
solicitat acest lucru.
(4) Atunci cand obiectul actiunii in contencios administrativ il formeaza
un contract administrativ, in functie de starea de fapt, instanta poate:
a) dispune anularea acestuia, in tot sau in parte;
b) obliga autoritatea publica sa incheie contractul la care reclamantul
este indrituit;
c) impune uneia dintre parti indeplinirea unei anumite obligatii;
d) suplini consimtamantul unei parti, cand interesul public o cere;
e) obliga la plata unor despagubiri pentru daunele materiale si morale.
(5) Solutiile prevazute la alin. (1) si la alin. (4) lit. b) si c) pot fi
stabilite sub sanctiunea unei penalitati pentru fiecare zi de intarziere.
Art. 19
Termenul de prescriptie pentru despagubiri
(1) Cand persoana vatamata a cerut anularea actului administrativ, fara a
cere in acelasi timp si despagubiri, termenul de prescriptie pentru cererea de
despagubire curge de la data la care acesta a cunoscut sau trebuia sa cunoasca
intinderea pagubei.
(2) Cererile se adreseaza instantelor de contencios administrativ
competente, in termenul de un an prevazut la art. 11 alin. (2).
(3) Cererile prevazute la alin. (2) se supun normelor prezentei legi in
ceea ce priveste procedura de judecata si taxele de timbru.
Art. 20
Recursul
(1) Hotararea pronuntata in prima instanta poate fi atacata cu recurs, in
termen de 15 zile de la pronuntare ori de la comunicare.
(2) Recursul suspenda executarea si se judeca de urgenta.
(3) In cazul admiterii recursului, instanta de recurs, casand sentinta, va
rejudeca litigiul in fond, daca nu sunt motive de casare cu trimitere. Cand
hotararea primei instante a fost data cu incalcarea dispozitiilor referitoare
la competenta materiala din prezenta lege, cauza se va trimite la instanta
competenta. Cand hotararea primei instante a fost pronuntata fara a se judeca
fondul, cauza se va trimite, o singura data, la aceasta instanta.
Art. 21
Judecarea recursului in situatii deosebite
(1) Recurentul, in situatii deosebite, cum ar fi implinirea termenului pana
la care isi poate valorifica dreptul pretins, va putea solicita presedintelui
instantei competente sa solutioneze recursul si stabilirea termenului de
judecata a recursului chiar inainte de primirea dosarului.
(2) Cererea de fixare a unui termen de urgenta, insotita de dovada
inregistrarii recursului la instanta de fond, se solutioneaza in termen de 24
de ore de la prezentarea acesteia presedintelui instantei de recurs.
(3) Solutia de admitere a cererii se comunica de indata instantei de fond,
care are obligatia redactarii hotararii atacate, a comunicarii acesteia
partilor, precum si a expedierii dosarului, intr-un termen de 5 zile.
(4) Motivarea recursului se poate face, sub sanctiunea nulitatii pentru
tardivitate, in termen de doua zile de la comunicare.
(5) Procedura de citare a partilor si de comunicare a motivelor de recurs
se va efectua cu prescurtarea termenului la 48 de ore, prin agent procedural
sau prin orice mijloc rapid de comunicare a informatiilor scrise.
CAP. 3
Procedura de executare
Art. 22
Titlul executoriu
Hotararile judecatoresti definitive si irevocabile, prin care s-au admis
actiunile formulate potrivit dispozitiilor prezentei legi, constituie titluri
executorii.
Art. 23
Obligatia publicarii
Hotararile judecatoresti definitive si irevocabile, prin care s-au anulat
acte administrative cu caracter normativ, sunt general obligatorii si au putere
numai pentru viitor. Ele se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
sau, dupa caz, in monitoarele oficiale ale judetelor ori al municipiului
Bucuresti, la cererea instantei de executare ori a reclamantului, fiind scutite
de plata taxelor de publicitate.
Art. 24
Obligatia executarii
(1) Daca in urma admiterii actiunii autoritatea publica este obligata sa
incheie, sa inlocuiasca sau sa modifice actul administrativ, sa elibereze un
certificat, o adeverinta sau orice alt inscris, executarea hotararii definitive
si irevocabile se va face in termenul prevazut in cuprinsul ei, iar in lipsa
unui astfel de termen, in cel mult 30 de zile de la data ramanerii irevocabile
a hotararii.
(2) In cazul in care termenul nu este respectat, se va aplica
conducatorului autoritatii publice sau, dupa caz, persoanei obligate o amenda
de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de intarziere, iar reclamantul
are dreptul la despagubiri pentru intarziere.
(3) Neexecutarea sau nerespectarea hotararilor judecatoresti definitive si
irevocabile pronuntate de instanta de contencios administrativ si dupa
aplicarea amenzii prevazute la alin. (2) constituie infractiune si se
sanctioneaza cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda de la 25.000.000
lei la 100.000.000 lei.
Art. 25
Instanta de executare
(1) Sanctiunea si despagubirile prevazute la art. 24 alin. (2) se aplica,
respectiv se acorda, de instanta de executare, la cererea reclamantului.
Hotararea se ia in camera de consiliu, de urgenta, cu citarea partilor.
(2) Cererea prevazuta la alin. (1) este scutita de taxa de timbru.
(3) Hotararea pronuntata de instanta de executare poate fi atacata cu
recurs in termen de 5 zile de la pronuntare.
(4) Prevederile alin. (1) - (3) se aplica, in mod corespunzator, si pentru
punerea in executare a hotararilor instantelor de contencios administrativ date
pentru solutionarea litigiilor ce au avut ca obiect contracte administrative.
Art. 26
Actiunea in regres
Conducatorul autoritatii publice se poate indrepta cu actiune impotriva
celor vinovati de neexecutarea hotararii, potrivit dreptului comun. In cazul in
care cei vinovati sunt functionari publici, se vor aplica reglementarile speciale.
CAP. 4
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 27
Judecarea cauzelor aflate pe rol
Cauzele aflate pe rolul instantelor la data intrarii in vigoare a prezentei
legi vor continua sa se judece potrivit legii aplicabile in momentul sesizarii
instantei.
Art. 28
Completarea cu dreptul comun
(1) Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu prevederile Codului de
procedura civila, in masura in care nu sunt incompatibile cu specificul
raporturilor de autoritate dintre autoritatile publice, pe de o parte, si
persoanele vatamate in drepturile sau interesele lor legitime, pe de alta
parte, precum si cu procedura reglementata de prezenta lege. Compatibilitatea
aplicarii unor norme ale Codului de procedura civila se stabileste de instanta,
cu prilejul solutionarii exceptiilor.
(2) Actiunile introduse de Avocatul Poporului, de Ministerul Public, de
prefect si de Agentia Nationala a Functionarilor Publici, precum si cele
introduse impotriva actelor administrative normative nu mai pot fi retrase.
Art. 29
Corelarea terminologica
Ori de cate ori intr-o lege speciala anterioara prezentei legi se face
trimitere la Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 sau generic la
instanta de contencios administrativ, trimiterea se va socoti facuta la
dispozitiile corespunzatoare din prezenta lege.
Art. 30
Dispozitii tranzitorii
Pana la constituirea tribunalelor administrativ-fiscale, litigiile se
solutioneaza de sectiile de contencios administrativ ale tribunalelor.
Art. 31
Intrarea in vigoare
(1) Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Pe aceeasi data se abroga Legea contenciosului administrativ nr.
29/1990, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 122 din 8
noiembrie 1990, cu modificarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii
contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA