HOTARARE Nr. 2193 din 30 noiembrie 2004
pentru aprobarea Normelor privind privatizarea societatilor comerciale cu
capital majoritar de stat care au ca obiect principal de activitate
cercetarea-dezvoltarea
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 19 din 6 ianuarie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 14
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica
si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele privind privatizarea societatilor comerciale cu capital majoritar
de stat care au ca obiect principal de activitate cercetarea-dezvoltarea,
prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei si cercetarii,
Alexandru Athanasiu
Presedintele Autoritatii pentru
Valorificarea Activelor Statului,
Mircea Ursache
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Alin Teodorescu
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME
privind privatizarea societatilor comerciale cu capital majoritar de stat care
au ca obiect principal de activitate cercetarea-dezvoltarea
Art. 1
Privatizarea societatilor comerciale cu capital majoritar de stat care au
ca obiect principal de activitate cercetarea-dezvoltarea, definite conform
codurilor CAEN 73 si 74, denumite in continuare societati comerciale de CD, se
va face potrivit cadrului legislativ existent, referitor la privatizarea
societatilor comerciale, si in conformitate cu dispozitiile prezentelor norme.
Art. 2
La privatizarea societatilor comerciale de CD trebuie avute in vedere atat
considerente de ordin strategic, cat si considerente de oportunitate si
atractivitate, care vizeaza in principal:
a) experienta si rezultatele obtinute de societatea comerciala de CD in
domeniul sau de activitate;
b) interesul cumparatorului pentru pastrarea, continuarea si cresterea
volumului activitatii de cercetare-dezvoltare si mentinerea personalului
incadrat pe functii de specialitate;
c) raportul intre cererea si oferta produselor stiintifice in domeniu;
d) aspecte legate de eficientizarea activitatii, valorificarea superioara a
dotarii, cresterea calitatii rezultatelor prin dezvoltarea si modernizarea
bazei materiale, valorificarea rapida a rezultatelor, asigurarea informarii
tehnico-stiintifice la zi, perfectionarea pregatirii salariatilor si altele
asemenea;
e) gradul in care privatizarea societatii comerciale de CD determina
dezvoltarea in perspectiva a unor domenii, corelarea unor sectoare si
subsectoare, restructurarea si retehnologizarea unor societati comerciale si
altele asemenea.
Art. 3
Procesul de privatizare a fiecarei societati comerciale de CD se va realiza
cu respectarea prevederilor strategiei specifice de privatizare.
Art. 4
(1) Strategia specifica de privatizare a unei societati comerciale de CD,
stabilita de institutia publica implicata, va consta in ansamblul de metode de
privatizare/restructurare/lichidare permise de lege, propuse a fi aplicate
individual sau intr-o combinatie data pentru indeplinirea urmatoarelor
obiective prioritare:
a) pastrarea profilului de cercetare-dezvoltare a respectivelor societati
comerciale, dupa privatizare;
b) protejarea, valorificarea si dezvoltarea drepturilor de proprietate
intelectuala existente in patrimoniul societatii comerciale de CD.
(2) Pentru a stabili strategia specifica se procedeaza la identificarea:
a) caracteristicilor specifice societatilor comerciale de CD, care
determina nivelul importantei in domeniul lor de activitate, cum ar fi:
participarea la programe nationale ori internationale in domeniu, valoarea
calitativa a patrimoniului si a documentatiilor/rezultatelor cercetarii,
valoarea calitativa a personalului specializat, relatii de interdependenta cu
societati comerciale cu semnificatie internationala, nationala si/sau regionala
si altele asemenea;
b) caracteristicilor generale preconizate ale potentialului cumparator al
pachetului de actiuni, care poate fi: investitor strategic, de portofoliu,
asociatie de salariati;
c) clauzelor contractuale specifice, recomandate a fi avute in vedere la
incheierea contractelor de vanzare-cumparare de actiuni, suplimentare fata de
cele prestabilite prin contractul-cadru de vanzare-cumparare de actiuni,
prevazute la art. 11.
Art. 5
(1) Institutia publica implicata intocmeste sau dispune intocmirea
dosarului de prezentare a societatii comerciale de CD. Dosarul de prezentare a
societatii comerciale de CD, intocmit conform reglementarilor legale in
vigoare, contine si listele cu:
a) rezultatele activitatilor de cercetare-dezvoltare obtinute in baza
derularii unui contract finantat din fonduri publice, astfel cum sunt definite
prin Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si
dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, cu modificarile ulterioare, denumite in continuare rezultatele
cercetarii, detinute de societatea comerciala de CD pana la data elaborarii
raportului de evaluare, dupa cum urmeaza:
(i) rezultatele cercetarii de tipul brevete de inventie cu obiect care se
incadreaza in categoria documentatiilor de interes national sau care contin
informatii clasificate;
(ii) rezultatele cercetarii, altele decat cele prevazute la pct. (i);
b) documentatiile de interes national aflate in arhivele societatii
comerciale de CD, acumulate pana la data privatizarii.
(2) Listele prevazute la alin. (1) se intocmesc pe propria raspundere de
catre reprezentantii legali ai societatii comerciale de CD si se verifica prin
sondaj de catre institutia publica implicata.
Art. 6
(1) Prin documentatie de interes national se intelege documentatia scrisa si/sau
desenata, indiferent de suportul sau modul de inregistrare/copiere utilizat,
care cuprinde informatii de interes national, de natura celor de mai jos:
a) titluri care confera drepturi;
b) harti;
c) lucrari cu informatii ecologice, geologice, marine, sanitare,
meteorologice si altele asemenea;
d) lucrari de structura, infrastructura, suprastructura;
e) planuri ale constructiilor de utilitate publica, ale cailor de
comunicatie, planuri cu privire la retelele publice de telecomunicatii;
f) planuri relevand capacitati de stocare, cheiuri, diguri, sisteme de
irigatii, amenajari funciare;
g) desene-planuri, scheme si certificate de inregistrare a desenelor si
modelelor;
h) lucrari de investitii de interes public;
i) documentatii referitoare la domeniul nuclear, magistrale de transport al
combustibilului, ca de exemplu: produse petroliere, gaze naturale si altele
asemenea;
j) documentatii cu privire la resursele naturale ale Romaniei;
k) orice alte bunuri, activitati si servicii din domeniul public al
statului.
(2) Documentatiile de interes national, create si/sau detinute de
societatile comerciale de CD supuse privatizarii, se identifica de o comisie,
numita in acest scop de catre institutia publica implicata, in conformitate cu
prevederile Legii Arhivelor Nationale nr. 16/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare, si se depun la institutele nationale de
cercetare-dezvoltare sau la institutiile publice de cercetare-dezvoltare
desemnate in acest scop de Ministerul Educatiei si Cercetarii sau la Arhivele
Nationale. Comunicarea va fi transmisa in timp util Ministerului Educatiei si
Cercetarii de catre institutia publica implicata.
(3) In cazul rezultatelor cercetarii prevazute la art. 5 alin. (1) lit. a)
pct. (i), calitatea de titular al acestora se transmite institutelor nationale
de cercetare-dezvoltare sau institutiilor publice de cercetare-dezvoltare
desemnate in acest scop de Ministerul Educatiei si Cercetarii.
Art. 7
(1) Vanzarea actiunilor detinute de stat la societatile comerciale de CD se
realizeaza de catre institutia publica implicata, prin utilizarea metodei de
negociere cu selectie pe baza de oferte tehnice, in cadrul careia oferta
tehnica va avea o pondere de 60% .
(2) In cazul in care procesul de privatizare a unei societati comerciale de
CD nu se poate finaliza in urma aplicarii, de doua ori consecutiv in termenul
de valabilitate a pretului de oferta, a metodei prevazute la alin. (1), pentru
motive intemeiate, cum ar fi: lipsa ofertantilor, neindeplinirea criteriilor de
precalificare si altele asemenea, in limitele strategiei de privatizare,
institutia publica implicata poate schimba metoda de privatizare cu una dintre
urmatoarele metode:
a) negociere pe baza de oferte finale, imbunatatite si irevocabile;
b) licitatie cu strigare la pretul simbolic reprezentand echivalentul unui
euro.
Art. 8
(1) In vederea stabilirii pretului de oferta, institutia publica implicata
va dispune intocmirea unui raport de evaluare de catre un evaluator autorizat,
persoana fizica sau juridica, romana ori straina, agreat de catre aceasta in
baza unei preselectii.
(2) La intocmirea raportului de evaluare se vor lua in considerare:
a) activele necorporale de tipul: brevete, licente, know-how, marci,
inscrise in bilantul contabil;
b) calitatea si structura personalului de specialitate;
c) activele corporale;
d) documentatia specifica detinuta in proprietate;
e) rezultatele cercetarii prevazute la art. 5 alin. (1) lit. a) pct. (ii).
Art. 9
(1) Anuntul de vanzare si oferta de vanzare se publica de catre institutia
publica implicata, conform reglementarilor legale in vigoare.
(2) Anuntul de vanzare de actiuni va cuprinde si urmatoarele informatii cu
privire la precalificarea potentialilor cumparatori, altii decat asociatiile de
salariati:
a) criteriile de precalificare pentru participarea la negocieri/licitatii;
b) documentele care atesta indeplinirea criteriilor de precalificare;
c) persoana desemnata de catre institutia publica implicata sa puna la
dispozitie gratuit regulamentul de organizare si desfasurare a sedintei de
precalificare si sa dea informatii privind desfasurarea acesteia;
d) data limita de depunere a documentelor necesare precalificarii pentru
participarea la negocieri/licitatii;
e) data tinerii sedintei de precalificare a potentialilor cumparatori.
(3) Criteriile de precalificare se stabilesc de catre institutia publica
implicata, avand in vedere criteriile orientative de precalificare, astfel
incat sa-i permita sa aprecieze daca potentialii cumparatori:
a) poseda competenta tehnica, experienta, capacitate manageriala, reputatie
si altele asemenea, care le permit sa-si indeplineasca obligatiile rezultate
din contractul de vanzare-cumparare de actiuni;
b) nu sunt insolvabili, in incapacitate de plata, in stare de faliment,
activitatile lor comerciale nu sunt suspendate ori impotriva lor nu exista
sentinte definitive si irevocabile pentru oricare dintre situatiile aratate.
(4) Criteriile orientative de precalificare a potentialilor cumparatori
sunt prevazute in anexa nr. 1.
(5) Asociatiile de salariati constituite in cadrul societatii comerciale de
CD care se privatizeaza, potrivit prevederilor art. 56 - 60 si anexei nr. 1.1A
la Normele metodologice privind privatizarea societatilor comerciale si
vanzarea de active, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 55/1998, cu
modificarile ulterioare, sunt considerate precalificate pentru participarea la
negocieri/licitatii, deoarece sunt interesate in pastrarea si continuarea
activitatii de cercetare-dezvoltare.
Art. 10
(1) La vanzarea actiunilor prin negociere cu selectie pe baza de oferte
tehnice, respectiv prin negociere pe baza de oferte finale imbunatatite si
irevocabile, cele doua oferte, tehnica si financiara, se selecteaza prin
aplicarea Criteriilor de evaluare si a grilei de punctaj pentru oferta
financiara si tehnica, adaptate la specificul activitatii de
cercetare-dezvoltare, conform anexei nr. 2, astfel incat dupa privatizare sa
fie asigurate pastrarea si dezvoltarea activitatilor de cercetare-dezvoltare.
(2) In sensul prezentelor norme, oferta tehnica include si planul de
afaceri care va fi prevazut ca anexa la contractul de vanzare-cumparare de
actiuni. Planul de afaceri se incheie pentru o perioada de minimum 5 ani.
(3) In evaluarea finala ponderea celor doua oferte va fi: 60% pentru oferta
tehnica si 40% pentru oferta financiara.
Art. 11
Contractele de vanzare-cumparare de actiuni ale societatilor comerciale de
CD cuprind clauze specifice, ferme, privind:
a) pastrarea si dezvoltarea obiectului de activitate de
cercetare-dezvoltare al societatii comerciale de CD si pastrarea personalului
incadrat pe functii de specialitate pentru o perioada de minimum 5 ani de la
data privatizarii;
b) asumarea de catre cumparator a obligatiilor de a realiza un volum de
investitii care sa asigure viabilitatea societatii comerciale de CD;
c) alte masuri de protectie sociala a salariatilor, cu respectarea
prevederilor legale;
d) protectia interna si internationala, dupa caz, a marcilor si
indicatiilor geografice, a proprietatii intelectuale;
e) pastrarea in custodia societatii comerciale de CD a rezultatelor
cercetarii prevazute la art. 5 alin. (1) lit. a) pct. (ii), care nu au fost
evaluate si cuprinse in pretul de oferta;
f) masuri de protejare a rezultatelor cercetarii prevazute la art. 5 alin.
(1) lit. a) pct. (i), prin depunere la institutele nationale de
cercetare-dezvoltare sau la institutiile publice de cercetare-dezvoltare
desemnate in acest scop de Ministerul Educatiei si Cercetarii;
g) masuri de protejare a documentatiilor de interes national, prin depunere
la institutele nationale de cercetare-dezvoltare sau la institutiile publice de
cercetare-dezvoltare desemnate in acest scop de Ministerul Educatiei si
Cercetarii si la Arhivele Nationale;
h) pastrarea si conservarea de catre cumparator a arhivei societatii
comerciale de CD privatizate, in conditiile stipulate de Legea nr. 16/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare;
i) pastrarea conditiilor din contract, indiferent de schimbarea
proprietarului.
Art. 12
(1) In perioada de custodie, documentatiile prevazute la art. 11 lit. e)
pot fi utilizate de catre societatea comerciala de CD care se privatizeaza,
pentru elaborare de alte proiecte proprii.
(2) Costurile mentinerii in custodie a documentatiilor prevazute la alin.
(1) sunt suportate de societatea comerciala de CD care se privatizeaza.
Art. 13
Anexele nr. 1 si 2*) fac parte integranta din prezentele norme.
------------
*) Anexele nr. 1 si 2 sunt reproduse in facsimil.
ANEXA 1
la norme
Criterii orientative de precalificare a potentialilor cumparatori
Pentru participarea la negociere sau licitatie, potentialii cumparatori vor
depune documentele care atesta indeplinirea criteriilor de precalificare:
A - Reputatie (criteriu eliminatoriu)
Existenta sanctiunilor penale pentru savarsirea urmatoarelor fapte:
gestiune frauduloasa, abuz de incredere, fals, inselaciune, delapidare,
marturie mincinoasa, dare sau luare de mita sau alte contraventii si
infractiuni prevazute in Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurentei
neloiale, cu modificarile si completarile ulterioare, atrage eliminarea de la
negocieri/licitatii a potentialilor cumparatori numai daca nu a operat
reabilitarea.
Documente doveditoare pentru:
a) persoane fizice romane/straine: certificat de cazier judiciar;
b) persoane juridice romane/straine:
(i) certificat de cazier judiciar pentru managerul si prepusii sai
implicati in mod direct;
(ii) certificat emis de Oficiul Registrului Comertului prin care se
confirma/infirma ca persoana juridica are inscrise mentiuni cu privire la
faliment, condamnari, amenzi, abuz de incredere, fals, concurenta neloiala,
abateri.
B - Experienta potentialilor cumparatori in domeniul cercetarii-dezvoltarii
pentru ramura de stiinta a societatii comerciale de CD sau pentru o ramura
inrudita
B = B1 + B2
Bmax. = B1max + B2max = 50 pct
Bmin. = B1 + B2min = 30 pct
B1 - Vechime neintrerupta
- de la 0 la 1 an ............. 0 pct
- de la 1 an la 5 ani ......... 10 pct
- peste 5 ani ................. 30 pct
Documente doveditoare pentru:
a) persoane fizice romane/straine: diploma de studii si/sau specializari;
cartea de munca;
b) persoane juridice romane/straine: certificatul de inmatriculare eliberat
de Oficiul Registrului Comertului; actul constitutiv, inclusiv actele
aditionale relevante.
B2 - Experienta in realizarea de contracte pentru executia de proiecte/teme
de cercetare-dezvoltare
- fara participare ......................... 0 pct
- participare la 0 - 10 contracte .......... 05 pct
- participare la peste 10 contracte ........ 20 pct
B2min = 05 pct
Documente doveditoare pentru:
a) persoane fizice romane/straine: declaratie pe proprie raspundere si
referinte de la conducatorul contractului;
b) persoane juridice romane/straine: declaratie pe proprie raspundere si
extrase de pe toate actele relevante.
C - Bonitate financiara si capacitate de a prelua o noua afacere
C = C1 + C2
Cmax. = 50 pct
Cmin. = 30 pct
C1 - Profitul brut, indicator de bonitate
Profitul brut, obtinut in afaceri de catre potentialul cumparator in
ultimul an, exprimat in %, rezulta din situatia financiara anuala inregistrata
la organele fiscale locale.
0 - 2% ............ 0 pct
2 - 5%............ 10 pct
> 5% ............. 25 pct
Documente doveditoare pentru:
- persoane juridice romane/straine: date financiare conform ultimului
bilant contabil inregistrat la organele fiscale locale.
C2 - Nivelul datoriilor potentialului cumparator
Nivelul datoriilor, exprimat in % fata de cifra de afaceri, cumulate de
potentialul cumparator pana la data depunerii ofertei de cumparare. Nivelul
datoriilor se determina pe baza datelor din ultima balanta contabila aprobata.
> 50% ............ 0 pct
30 - 50% ......... 05 pct
10 - 30% ......... 15 pct
< 10% ............ 25 pct
Documente doveditoare pentru:
- persoane juridice romane/straine: situatia financiara intocmita pe baza
datelor din ultima balanta contabila aprobata de conducerea persoanei juridice.
Punctaj final
Pmax = Bmax + Cmax = 100 pct
Pmin = Bmin + Cmin = 60 pct
Se considera precalificat acel potential cumparator care, in urma analizei
documentelor de la lit. B si C, intruneste minimul de 60 puncte din cele 100 de
puncte maxime si care corespunde criteriului de la lit. A
Documente doveditoare vor fi prezentate in original sau in copie legalizata
si dupa caz, traduse si legalizate. Documente doveditoare se depun de fiecare
potential cumparator in plic inchis, sigilat, cu opis de documente. Pe plic se
inscriptioneaza:
- denumirea, sediul, telefonul potentialului cumparator;
- denumirea societatii comerciale de CD la care se vand actiuni;
- continutul plicului respectiv: documente pentru preselectie.
ANEXA 2
Criteriile de evaluare si grila de punctaj pentru oferta financiara si
tehnica
Institutia publica implicata va solicita potentialilor cumparatori ca
oferta financiara si oferta tehnica sa fie depuse separat, in plicuri sigilate,
indiferent de felul negocierii.
OFERTA FINANCIARA (O.F.)
1. PRETUL PE ACTIUNE
Pret oferit de potential cumparator
Nr. puncte = ----------------------------------- x 100 ........ = ...
puncte
Pret vanzator
Total (1) ..................................................... = ...
puncte
2. INVESTITII DIN SURSE PROPRII ALE POTENTIALULUI CUMPARATOR NECESARE
PENTRU DEZVOLTAREA SOCIETATII COMERCIALE
2.1. Volumul total de investitii garantat
a1) Anul 1.
Volumul total de investitii in anul 1 100
- Nr. puncte = ------------------------------------- x ... = ... puncte
n x Capitalul social 1
a2) Anul 2.
Volumul total de investitii in anul 2 100
- Nr. puncte = ------------------------------------- x ... = ... puncte
n x Capitalul social 2
a5) Anul 5.
Volumul total de investitii in anul 5 100
- Nr. puncte = ------------------------------------- x ... = ... puncte
n x Capitalul social 5
Total (2.1) = (a1 + a2 + ......... + a5) ........................ = ...
puncte
NOTA:
Perioada de realizare a investitiilor pentru dezvoltarea societatii, ce va
sta la baza determinarii punctajului, este de maxim 5 ani.
n = reprezinta raportul dintre volumul total de investitii necesar pentru
dezvoltarea societatii, mentionat de vanzator, si capitalul social al
societatii.
2.2. Programul de investitii care asigura realizarea masurilor de
restructurare si retehnologizare a societatii comerciale
Total (2) + k x Total (2.1)
- unde k este un coeficient de corectie cu valori cuprinse intre 0 si 1;
- coeficientul k este raportul dintre numarul de puncte obtinut de
potentialul cumparator la subcriteriile "masuri de restructurare" si
"masuri de retehnologizare" si numarul maxim de puncte acordat pentru
aceste doua subcriterii.
suma obtinuta pentru subcriteriile 4 si 5
K = ----------------------------------------- =
39
3. Modalitate de plata
Plata integrala la termen si/sau in rate
Punctajul se determina dupa urmatoarea formula de calcul:
Pret investitor - Avans
Total (3) = Avans + ----------------------- = ... puncte
Perioada
in care:
Avans = ... puncte
(corespunde % din pretul oferit de investitor)
Pret investitor = 100 puncte
Perioada = numar de ani in care se achita pretul contractului = (1 - 5 ani)
4. REESALONAREA PLATII DATORIILOR CATRE CREDITORII BUGETARI preluate de
cumparator, care urmeaza a fi platite din sursele proprii ale acestuia:
a1) Anul 1.
Volumul datoriilor platite in anul 1 100
- Nr. puncte = ------------------------------------ x ... = ... puncte
Total datorii reesalonate 1
a2) Anul 2.
Volumul datoriilor platite in anul 2 100
- Nr. puncte = ------------------------------------ x ... = ... puncte
Total datorii reesalonate 2
a5) Anul 5.
Volumul datoriilor platite in anul 5 100
- Nr. puncte = ------------------------------------ x ... = ... puncte
Total datorii reesalonate 5
Total (4) = (a1 + a2 + ....... + a5) ............................ = ...
puncte
5. CAPITAL DE LUCRU (APORT DE NUMERAR)
Capital de lucru (aport de numerar)
oferit de P.C.
Nr. puncte = ------------------------------------ x 100 = ... puncte
Cel mai mare capital de lucru oferit
Total (5) ................................................... = puncte
NOTA:
In calculul punctajului pentru selectia cumparatorului se va considera si
un aport de numerar in suma mai mare de ... USD ce va fi considerat capital de
lucru pentru plata materiilor prime, materiale si altele necesare productiei
societatii, in termen de maxim ..... luni de la semnarea contractului de
vanzare-cumparare actiuni. Garantarea se va realiza prin instrumente de
garantare reala financiara de tip scrisoare de garantie, bilet la ordin
avalizat sau prin depunerea aportului de numerar intr-un cont de garantie.
Punctajul ofertei financiare se determina astfel:
Pf =Total (1) x A + Total (2) x B + Total (3) x C + Total (4) x D + Total
(5) x E = ... puncte
A = 0,40
B = 0,15
C = 0,05
D = 0,30
E = 0,10
______
Total 1,00
in care A, B, C, D, E, reprezinta ponderile elementelor componente in
punctajul ofertei financiare.
NOTA:
Ponderile elementelor componente in punctajul ofertei financiare, stabilite
si aprobate prin "Nota privind propunerea de pret", se vor comunica
ofertantilor.
OFERTA TEHNICA (O.T)
Oferta tehnica reprezinta angajamentul ferm al potentialului cumparator de
conformare cu caietul de sarcini si cuprinde PLANUL DE AFACERI pe 5 ani.
Sunt punctele obligatorii ale Planului de afaceri urmatoarele capitole:
1) Rezumatul executiv cu elementele esentiale ale planului de afaceri:
Punctaj 0 - 5 puncte
Gradul de complinire* 0 - 3 puncte
Claritatea si concizia
rezumatului 0 - 2 puncte
*arata cat de complet este rezumatul executiv (daca au fost atinse toate
punctele esentiale)
2) Analiza firmei care se privatizeaza prin care potentialul cumparator
probeaza cunoasterea firmei/afacerii. Sunt prezentate principalele puncte tari
si slabe ale firmei, oportunitatile si pericolele (riscurile) prezente si
viitoare in raport cu concurenta si cu piata previzionata.
Punctaj 0 - 10 puncte
a) Cunoasterea societatii comerciale (activitate, produse/servicii,
organizare, active si mijloace fixe, resurse umane, situatia financiara,
nevoile societatii, punctele tari si punctele slabe etc.)
Punctaj 0 - 5 puncte
b) Cunoasterea pietii de cercetare-dezvoltare-proiectare
(produsele/serviciile, clientii, stadiul si tendintele pietii de
cercetare-dezvoltare-proiectare, oportunitati, riscuri/pericole, identificarea
concurentei etc.)
Punctaj 0 - 5 puncte
3) Obiectivele principale propuse pentru mentinerea si dezvoltarea
activitatii de cercetare-dezvoltare, precum si a altor activitati competitive
pe piata, preconizate a se desfasura in firma
Punctaj 0 - 10 puncte
a) Calitatea si concretetea obiectivelor in raport cu punerea in valoare a
punctelor tari, diminuarea efectelor punctelor slabe, fructificarea
oportunitatilor etc.
Punctaj 0 - 6 puncte
b) Realismul obiectivelor (posibilitatea realizarii acestora cu resursele
financiare si umane existente sau preconizate la termenele propuse)
Punctaj 0 - 3 puncte
c) Obiectivele legate de activitati noi cerute pe piata
Punctaj 0 - 1 puncte
4) Masuri de restructurare de natura organizatorica, a fortei de munca,
manageriala si financiara pentru realizarea obiectivelor propuse, evaluarea
costurilor necesare si a termenelor de executie privind aceste masuri.
Punctaj 0 - 19 puncte
4.1. Masuri organizatorice majore privind:
- restructurarea personalului:
a) mentinerea personalului
existent (+/- 5%) timp de 2 ani 4 puncte
b) idem, timp de 3 ani 5 puncte
c) idem, timp de 4 ani 6 puncte
d) idem, timp de 5 ani 7 puncte
e) disponibilizari de personal
mai mari de 5% fata de cel existent 0 puncte
- instruire, perfectionarea/specializarea
personalului 0 - 2 puncte
- stimularea participarii personalului
(cointeresare etc.) 0 - 5 puncte
4.2. Alte masuri de natura organizatorica
manageriala si/sau financiara 0 - 5 puncte
NOTA:
Disponibilizarea de personal intr-un procent mai mare de 5% face
inaplicabila acordarea de puncte potrivit prevederilor de la literele a), b),
c) sau d).
5) Masuri de retehnologizare si modernizare si programe de investitii
necesare si/sau rentabile. In programul de investitii necesare pentru
asigurarea profitabilitatii si dezvoltarii firmei sunt aratate investitiile in
echipamente si instalatii, tehnologii si training de personal, investitiile
pentru realizarea de noi activitati sau amenajari de spatii etc.
Programul cuprinde atat valori de investitii cat si esalonarea acestora,
care nu va depasi de regula o durata de 5 ani.
Punctaj 0 - 20 puncte
a) Masuri de retehnologizare privind:
a.1) modernizarea si dezvoltarea activitatii de cercetare-dezvoltare
Punctaj 0 - 4 puncte
a.2) introducerea de noi activitati sau tehnologii in cercetare-dezvoltare
Punctaj 0 - 3 puncte
b) Program de investitii
b.1) principalele aparate, echipamente si instalatii pentru reinnoirea si
modernizarea activitatii de cercetare-dezvoltare
Punctaj 0 - 5 puncte
b.2) principalele aparate, echipamente si instalatii pentru introducerea de
noi tehnologii in activitatea de cercetare-dezvoltare
Punctaj 0 - 3 puncte
b.3) principalele elemente "software" si "hardware"
pentru proiectare/procesare asistata de computer
Punctaj 0 - 2 puncte
b.4) principalele echipamente si instalatii necesare extinderii gamei de
produse/servicii ale societatii comerciale
Punctaj 0 - 2 puncte
b.5) alte elemente pentru investitii noi
Punctaj 0 - 1 puncte
6) Sursele de finantare si analiza capacitatii de finantare a investitiilor
si a celorlalte masuri identificate la punctele 4 si 5
Punctaj 0 - 30 puncte
a) Pentru capital din surse atrase se acorda puncte n = 0,8[30 - (C - SA)]
b) Pentru capital din surse proprii, numarul de puncte se calculeaza cu formula:
Nr. puncte = 30 - (C - SP) = ....... puncte, in care:
C = capital necesar pentru realizarea investitiilor si pentru plata
datoriilor (C = 30 puncte)
SP = capitalul din surse proprii angajat in realizarea investitiilor pentru
dezvoltarea societatii comerciale, precum si pentru plata datoriilor acesteia.
(SP se exprima in puncte corespunzator % pe care SP il reprezinta in raport cu
"C")
SA = capitalul din surse atrase
7) Optiuni de utilizare a activelor si a altor mijloace fixe, disponibile,
existente in firma
Punctaj 0 - 3 puncte
a) Pentru optiunea vanzarii activelor disponibile nu se acorda puncte
b) Pentru optiunea contractelor de inchiriere sau de leasing imobiliar cu
clauza ferma de cumparare a activelor disponibile
Punctaj 0 - 1 puncte
c) Pentru optiunea utilizarii activelor disponibile in scopul dezvoltarii
activitatii sau pentru noi activitati profitabile
Punctaj 2 - 3 puncte
8) Planul financiar, evaluarea profitabilitatii afacerii, situatii
previzionate (pe 5 ani)
Ex.: - evolutia cifrei de afaceri
- evolutia previzionata a profitului
- evolutia numarului de salariati
- evolutia estimativa a productiei
- termene de realizare a obiectivelor
- costuri estimate pentru realizarea masurilor de restructurare si
retehnologizare
Punctaj 0 - 5 puncte
a) Fundamentarea (justificarea) evaluarilor si a previzionarilor
Punctaj 0 - 3 puncte
b) Corelarea evaluarilor
Punctaj 0 - 2 puncte
Punctajul ofertei tehnice
i=9
___
Pot = \ pi puncte
/__
i=1
unde Pi este numarul de puncte obtinut de potentialul cumparator pentru fiecare
capitol al planului de afaceri.
IMPORTANT
1. Dupa depunerea ofertei finale, la componenta tehnica nu se permit
modificari sau adaugiri, dar, la cererea comisiei de negociere, se pot face
clarificari, inclusiv detalieri.
2. Ofertantul care, pentru oferta tehnica, componenta a ofertei finale, nu
obtine un punctaj minim de 50% din punctajul maxim care se poate acorda pentru
aceasta componenta, este descalificat.
In evaluarea finala ponderea celor doua oferte, tehnica si financiara, va
fi urmatoarea:
- Oferta tehnica 60%
- Oferta financiara 40%
Formula finala de calcul pentru evaluarea ofertelor si desemnarea
castigatorului va fi rezultatul insumarii punctajului obtinut pentru oferta
financiara si a celui pentru oferta tehnica:
PF = Pot x 0,6% + Pof x 0,4%
SELECTIA OFERTELOR
1. Se vor puncta Ofertele tehnice conform grilei de punctaj a ofertei
tehnice si se vor selecta potentialii cumparatori care vor intruni punctajul
minim precizat.
Se va puncta Oferta financiara conform grilei de punctaj a ofertei
financiare.
Punctajul final va reprezenta suma celor doua punctaje, tinand seama de
ponderea fiecarei oferte, financiara si tehnica, in punctajul final.
2. Ofertele nu vor cuprinde conditionari ce contravin reglementarilor
legale in vigoare si/sau a caror rezolvare nu intra in competenta institutiei
publice implicate.
3. Dintre ofertantii admisi la negociere se selecteaza ofertantul cu
punctajul cel mai mare.
4. La punctaj egal, va fi selectat ofertantul a carei oferta tehnica are
punctajul cel mai mare.
NOTA:
a) La stabilirea punctajului se va lua in calcul un volum total de
investitii garantat, mentionat de vanzator, in marime de n x capital social al
societatii comerciale;
b) Volumul total al investitiilor pentru protectia mediului prezentat in
oferta nu poate fi mai mic decat volumul investitiilor mentionat de vanzator;
c) Valoarea investitiilor in lei se va consolida in echivalentul in dolari
SUA la data angajarii acestora, respectiv la data semnarii procesului-verbal de
selectie;
d) Data de referinta a calculelor temporale, respectiv esalonarea
investitiilor, este data semnarii contractului de vanzare-cumparare actiuni;
e) Investitiile vor fi considerate realizate daca documentele privind
inregistrarea in contabilitatea societatii a investitiilor - vizate de comisia
de cenzori -, precum si documentele care sa ateste majorarea capitalului social
cu valoarea acestor investitii, reprezinta echivalentul in lei a sumei in dolari
SUA, determinata in conditiile mentionate la litera c);
f) Sunt considerate "surse proprii de finantare" a investitiilor
angajate de cumparatori prin contractele de vanzare-cumparare de actiuni,
urmatoarele:
- aporturi ale cumparatorului la capitalul social al societatii comerciale:
- in numerar, in moneda nationala sau in valuta convertibila;
- in natura, constand in imobilizari corporale (mijloace fixe noi,
precum: cladiri si constructii, utilaje, echipamente tehnologice, mijloace de
transport destinate exclusiv productiei, consolidari, refaceri retele etc.) si
necorporale (concesiuni, brevete, licente, know-how, marci si indicatii
geografice, programe informatice create sau achizitionate de la terti etc.), a
caror valoare va fi stabilita si inregistrata in conformitate cu prevederile
legale;
- credite angajate de cumparator pe numele sau si garantate de acesta fara
a implica patrimoniul societatii;
- suma neta a dividendelor obtinute de catre societate, cuvenita cumparatorului
proportional cu cota de capital detinuta de acesta;
- bunuri care fac obiectul unor contracte de leasing incheiate intre
cumparator si o alta persoana fizica/juridica si a caror folosinta exclusiva
apartine societatii. Contractele de leasing vor trebui sa fie incheiate pe o
perioada mai mica sau cel mult egala cu perioada de efectuare a investitiilor.
Cumparatorul se va obliga fata de vanzator ca, la sfarsitul perioadei de
leasing, sa cumpere aceste bunuri si sa majoreze corespunzator capitalul social
al societatii;
g) Sunt considerate "surse atrase pe numele sau" aporturile in
numerar si/sau in natura ale actionarilor/asociatilor/afiliatilor persoanei
juridice cumparatoare, creditele angajate de catre
actionarii/asociatii/afiliatii persoanei juridice cumparatoare si o alta
persoana fizica/juridica, in aceleasi conditii precum cele aratate la litera
f);
h) Pentru ambele tipuri de surse de realizare a investitiilor aratate se va
include o clauza prin care cumparatorului i se va da posibilitatea realizarii
unei delegatii perfecte/imperfecte a obligatiei investitionale catre o alta
persoana fizica/juridica, cu acordul prealabil al vanzatorului;
i) Cumparatorul ramane responsabil pentru realizarea integrala a volumului
de investitii angajat prin contractul de vanzare cumparare, pana la finalizarea
demersurilor legale pentru includerea investitiilor, efectuate in nume propriu
sau prin aportul unor terte persoane, in capitalul social al societatii
comerciale;
j) Ofertele care includ "investitii in natura" vor fi confirmate
prin factura externa, raport al comisiei de cenzori si raport de expertizare
efectuat de un evaluator neutru, agreat de comun acord de cumparator si
vanzator.