HOTARARE Nr. 137 din 6 februarie 2003
pentru aprobarea Normelor metodologice privind contractarea, finantarea,
monitorizarea si evaluarea programelor-nucleu de cercetare-dezvoltare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 110 din 20 februarie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 60 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea
tehnologica,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice privind contractarea, finantarea,
monitorizarea si evaluarea programelor-nucleu de cercetare-dezvoltare,
prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul delegat la Ministerul Educatiei
si Cercetarii - pentru
activitatea de cercetare,
Serban Constantin Valeca
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind contractarea, finantarea, monitorizarea si evaluarea programelor-nucleu
de cercetare-dezvoltare
CAP. 1
Cadrul general
Art. 1
Programele-nucleu de cercetare-dezvoltare, denumite in continuare
programe-nucleu, pot fi initiate de unitatile de drept public, cu personalitate
juridica, acreditate in acest sens, care fac parte din sistemul de
cercetare-dezvoltare de interes national, prevazute la art. 7 din Ordonanta
Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea
tehnologica.
Art. 2
(1) Unitatile prevazute la art. 1 elaboreaza programe-nucleu, pe perioade
anuale sau multianuale, avand obiective din domeniul specific de activitate,
care se incadreaza in strategia pe termen mediu si lung a domeniului/sectorului
respectiv.
(2) Pentru realizarea obiectivelor stabilite in programele-nucleu se
finanteaza proiecte de cercetare-dezvoltare.
(3) Programele-nucleu nu pot contine propuneri de proiecte finantate in
cadrul altor programe.
(4) Fiecare dintre unitatile prevazute la art. 1 transmite pentru avizare
si aprobare o singura propunere de program-nucleu.
Art. 3
(1) Propunerea de program-nucleu se intocmeste pe baza unei structuri-cadru
obligatorii, care contine:
a) scopul programului-nucleu;
b) durata programului-nucleu;
c) obiectivele si proiectele inscrise in ordinea prioritatii;
d) rezultatele estimate ale acestora;
e) resursele umane si materiale necesare.
(2) Fiecare propunere de proiect component al programului-nucleu se va
intocmi pe baza unei structuri-cadru obligatorii, care contine:
a) titlul, obiectivul si rezultatele preconizate pentru realizarea
proiectului;
b) rezumatul si prezentarea detaliata a proiectului, cu evidentierea
situatiei existente pe plan national si international;
c) schema de realizare si costurile aferente proiectului;
d) resursele existente si necesare pentru realizarea proiectului;
e) valorificarea si diseminarea rezultatelor cercetarii obtinute in
proiect.
Art. 4
(1) Propunerea de program-nucleu, intocmita potrivit art. 3 alin. (1), se
transmite de unitatea elaboratoare spre avizare institutiei publice sub
coordonarea sau in subordinea careia aceasta functioneaza.
(2) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare aproba propunerea de
program-nucleu, in baza evaluarii si selectarii propunerilor de proiecte
continute in aceasta, facuta de catre Colegiul consultativ pentru cercetare,
dezvoltare si inovare, denumit in continuare Colegiul consultativ, prin
comisiile de specialitate organizate in cadrul acestuia, in conditiile
prezentelor norme metodologice.
(3) Valoarea anuala pentru finantarea de la bugetul de stat a
programului-nucleu propus de una dintre unitatile prevazute la art. 1 nu poate
depasi 50% din veniturile din activitatea de cercetare-dezvoltare realizate de
aceasta in anul anterior.
Art. 5
Termenele in care se depun propunerile de programe-nucleu se comunica de
catre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare printr-un anunt care se
va publica pe pagina de Internet la adresa: http://www.mct.ro.
CAP. 2
Evaluarea si aprobarea programelor-nucleu
Art. 6
(1) In termenul stabilit de catre autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare, fiecare unitate prevazuta la art. 1 depune propunerea de
program-nucleu, avizata conform prevederilor art. 4 alin. (1) si insotita de
documentul care certifica indeplinirea conditiei prevazute la art. 4 alin. (3),
la autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(2) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare stabileste, in cadrul
alocatiilor bugetare anuale aprobate pentru activitatea de cercetare
stiintifica, fondurile destinate finantarii programelor-nucleu si repartizeaza,
in sistem competitional, aceste fonduri pe fiecare program-nucleu, tinand seama
de:
a) orientarea de dezvoltare generala la care trebuie sa contribuie
programul-nucleu;
b) coerenta si realismul programului-nucleu;
c) impactul pozitiv al programului-nucleu asupra domeniului sau sectorului
respectiv;
d) mijloacele si resursele necesare pentru implementare.
Art. 7
Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare transmite repartizarea
fondurilor destinate finantarii fiecarui program-nucleu, precum si propunerile
de programe-nucleu si proiecte componente Colegiului consultativ, care
repartizeaza comisiilor de specialitate organizate in cadrul acestuia
propunerile de proiecte componente ale fiecarui program-nucleu, in vederea
evaluarii si selectarii acestora.
Art. 8
Propunerile de proiecte cuprinse intr-o propunere de program-nucleu se
evalueaza de catre un panel constituit din 3 membri ai comisiei de
specialitate, selectati conform regulamentului-cadru al comisiei de
specialitate a Colegiului consultativ, aprobat prin ordin al conducatorului
autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
Art. 9
(1) Evaluarea propunerilor de proiecte componente ale programului-nucleu se
face potrivit urmatoarelor criterii:
a) incadrarea si contributia la obiectivul stabilit in propunerea de
program-nucleu;
b) claritatea si credibilitatea scopului;
c) cunoasterea situatiei curente in domeniu si gradul de originalitate si
inovare a propunerii;
d) abordarea stiintifica/tehnica, claritatea si adecvanta metodologiei;
e) credibilitatea si claritatea definirii fazelor si rezultatelor;
f) competenta stiintifica si/sau tehnica a personalului propus, incadrarea
fiecarei persoane numai cu contract individual de munca;
g) nivelul adecvat al bugetului propus;
h) calitatea managementului proiectului, inclusiv planificarea resurselor;
i) planul de exploatare si/sau diseminare, transfer tehnologic.
(2) Pe baza acestor criterii comisia de specialitate a Colegiului
consultativ elaboreaza si supune spre aprobare autoritatii de stat pentru
cercetare-dezvoltare urmatoarele:
a) metodologia de notare si cea de selectare a propunerilor de proiecte in
vederea finantarii;
b) fisa de evaluare individuala a propunerii de proiect;
c) fisa de evaluare in panel a propunerii de proiect.
(3) Membrii comisiilor de specialitate vor respecta regulile stabilite prin
codul de conduita prevazut in regulamentul-cadru aprobat.
(4) Pentru activitatea desfasurata in cadrul comisiilor de specialitate
membrii acestora raspund in conditiile legii.
Art. 10
In baza evaluarilor individuale si a evaluarilor in panel, comisia de
specialitate intocmeste raportul de evaluare pentru fiecare program-nucleu, pe
care il transmite la directia de specialitate a autoritatii de stat pentru
cercetare-dezvoltare, insotit de propunerea de program-nucleu si de lista
proiectelor componente admise in urma evaluarii.
Art. 11
Conducerea autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare, la propunerea
directiei de specialitate, aproba programul-nucleu si proiectele componente
pentru fiecare unitate de drept public prevazuta la art. 7 din Ordonanta
Guvernului nr. 57/2002.
CAP. 3
Contractarea si finantarea programelor-nucleu
Art. 12
Pentru fiecare program-nucleu aprobat se incheie un contract de finantare
intre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, in calitate de
autoritate contractanta, si unitatea executanta, in calitate de contractor.
Art. 13
Modelul contractului de finantare se elaboreaza de autoritatea de stat
pentru cercetare-dezvoltare si se comunica unitatilor interesate o data cu
programul-nucleu aprobat.
Art. 14
(1) Prin contractul de finantare se stabilesc cheltuielile estimate pentru
intreaga durata de realizare a programului-nucleu si se angajeaza cheltuieli
numai pentru primul an bugetar.
(2) In cazul programelor-nucleu cu o desfasurare pe mai multi ani,
angajarea de cheltuieli pentru anii bugetari urmatori se face anual, prin act
aditional la contractul de finantare, prin care vor fi prevazute sumele pentru
finantarea programelor respective, stabilite in limita alocatiilor bugetare
aprobate cu aceasta destinatie pentru anul respectiv.
Art. 15
(1) Cheltuielile care pot fi angajate si efectuate pentru realizarea
proiectelor componente ale programului-nucleu se stabilesc prin contractul de
finantare dintre categoriile de cheltuieli prevazute in normele metodologice
aprobate prin hotarare a Guvernului, potrivit art. 58 din Ordonanta Guvernului
nr. 57/2002.
(2) Pentru efectuarea achizitiilor de produse, servicii sau lucrari
necesare realizarii programelor-nucleu, contractorii aplica prevederile legale
privind achizitiile publice.
Art. 16
(1) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, in calitate de
autoritate contractanta, poate acorda trimestrial, la solicitarea
contractorului, plati in avans in cuantum de pana la 30% din valoarea platilor
prevazute a fi efectuate in trimestrul respectiv pentru executia proiectelor
din programul-nucleu.
(2) Recuperarea avansului acordat potrivit prevederilor alin. (1) se face
la efectuarea platilor prevazute in contractul de finantare pentru trimestrul
respectiv.
(3) Autoritatea contractanta poate efectua plata in avans pentru un
trimestru numai daca suma acordata in avans pentru trimestrul precedent a fost
recuperata integral.
(4) Platile in avans prevazute la alin. (1) se efectueaza, dupa semnarea
contractului de finantare, in baza conventiei de acordare a avansului,
incheiata intre parti, numai in cazul indeplinirii de catre contractor a
conditiilor prevazute la art. 65 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr.
57/2002.
Art. 17
(1) In vederea calcularii costurilor aferente fiecarui proiect si fazelor
sale de executie pe baza cheltuielilor inregistrate in contabilitatea generala,
contractorii asigura:
a) colectarea cheltuielilor directe pe fiecare proiect, precum si pe faze
de executie;
b) repartizarea cheltuielilor indirecte pe baza coeficientilor stabiliti in
functie de criteriile de repartizare adoptate de contractor.
(2) Pe baza operatiunilor prevazute la alin. (1) contractorul intocmeste
devizul postcalcul pentru fiecare proiect, pe faze de executie.
(3) Devizul postcalcul va fi semnat de directorul economic sau de
contabilul-sef si de reprezentantul autorizat al contractorului, care raspund
potrivit legii pentru exactitatea, realitatea si legalitatea cheltuielilor
inscrise in acesta.
Art. 18
(1) Decontarea cheltuielilor aferente fazelor de executie realizate in
cadrul proiectelor se efectueaza de catre autoritatea contractanta, in limita
valorii acestor faze prevazute in contractul de finantare, la valoarea
cheltuielilor inscrise in devizul postcalcul, pe baza urmatoarelor documente:
a) cerere de plata;
b) proces-verbal de avizare interna;
c) raport de activitate;
d) deviz postcalcul.
(2) Pentru efectuarea platii autoritatea contractanta emite ordin de plata.
CAP. 4
Monitorizarea programelor-nucleu
Art. 19
Activitatile de monitorizare a programului-nucleu si a proiectelor de
cercetare-dezvoltare din componenta acestuia se realizeaza, in moduri
specifice, de contractor si de autoritatea contractanta.
Art. 20
(1) Contractorul stabileste si aplica, in conditiile legii, proceduri
proprii de monitorizare prin care asigura urmarirea, verificarea in mod
sistematic si adoptarea masurilor adecvate in scopul realizarii obiectivelor
prestabilite ale programului-nucleu si ale proiectelor de cercetare-dezvoltare
componente, precum si utilizarea, in conditii de legalitate, eficacitate si
eficienta, a fondurilor alocate de la bugetul de stat si prevazute in
contractul de finantare.
(2) Pentru fiecare faza de executie a unui proiect de cercetare-dezvoltare
din cadrul programului-nucleu, realizata in conditiile contractului de
finantare, contractorul intocmeste:
a) deviz postcalcul;
b) raport de activitate;
c) proces-verbal de avizare interna.
(3) Dupa realizarea ultimei faze de executie din anul bugetar a proiectelor
de cercetare-dezvoltare din cadrul programului-nucleu, contractorul elaboreaza
un raport de activitate privind desfasurarea programului-nucleu pe anul
respectiv, insotit de rapoartele de activitate ale proiectelor componente, si
transmite cate un exemplar al acestuia autoritatii contractante si comisiei de
specialitate a Colegiului consultativ.
Art. 21
(1) Autoritatea contractanta asigura, cu respectarea prevederilor legale in
vigoare, prin directiile sale de specialitate, pentru fiecare faza de executie
a proiectelor de cercetare-dezvoltare din cadrul programului-nucleu,
verificarea documentelor prezentate de contractori in vederea decontarii
cheltuielilor efectuate si compararea datelor si informatiilor continute in
acestea cu prevederile corespunzatoare din contractele de finantare.
(2) Prin comisia de monitorizare compusa din 3 membri ai comisiei de
specialitate a Colegiului consultativ, selectati conform regulamentului aprobat
al comisiei de specialitate, autoritatea contractanta asigura monitorizarea de
specialitate a programului-nucleu, pe baza raportului de activitate anual
prevazut la art. 20 alin. (3), in vederea luarii deciziei de continuare in anul
bugetar urmator a executiei programului-nucleu.
(3) Comisia de specialitate, in baza raportului comisiei de monitorizare,
intocmeste raportul anual de evaluare, insotit de lista programelor-nucleu si a
proiectelor componente aflate in derulare, propuse pentru continuarea
finantarii, pe care le transmite la directia de specialitate a autoritatii de
stat pentru cercetare-dezvoltare.
(4) La repartizarea fondurilor pe fiecare program-nucleu, conform
prevederilor art. 6 alin. (2), autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare
va tine seama de propunerile comisiei de specialitate, prevazute in documentele
prezentate conform prevederilor alin. (3), precum si de necesitatea asigurarii
cu prioritate a fondurilor destinate finantarii programelor-nucleu si
proiectelor componente aflate in derulare.
Art. 22
Contractorii au obligatia ca dupa finalizarea fiecarui proiect component al
programului-nucleu sa prezinte autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare
rapoarte de valorificare, intocmite pe baza planului de exploatare si/sau
diseminare.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 23
In cazul solicitarii justificate a uneia dintre parti sau la recomandarea
comisiei de specialitate a Colegiului consultativ, pot fi facute modificari si
completari in structura programului-nucleu si a proiectelor componente, conform
procedurilor utilizate la atribuirea acestora, prin act aditional la contractul
de finantare, cu incadrarea in valoarea aprobata a programului-nucleu.
Art. 24
(1) Rezultatele cercetarii obtinute in cadrul proiectelor componente ale
programului-nucleu apartin contractorului, daca prin contract nu s-a prevazut
altfel.
(2) In vederea aplicarii, rezultatele cercetarii pot fi transferate, la
cererea autoritatilor publice centrale sau locale, prin ordin al conducatorului
autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare, cu acordul autoritatii care a
avizat programul-nucleu.
Art. 25
Modelele documentelor care insotesc procedurile de evaluare, contractare,
finantare si monitorizare a programelor nucleu si a proiectelor componente,
care se elaboreaza sau, dupa caz, se aproba de autoritatea de stat pentru
cercetare dezvoltare, se comunica unitatilor interesate si se publica pe
Internet la adresa: http://www.mct.ro sau prin alte mijloace de informare
specifice.