HOTARARE Nr. 637 din 29 mai 2003
pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare si functionare a
institutelor nationale de cercetare-dezvoltare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 418 din 16 iunie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 19 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea
tehnologica,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul-cadru de organizare si functionare a institutelor
nationale de cercetare-dezvoltare, prevazut in anexa care face parte integranta
din prezenta hotarare.
Art. 2
Regulamentele de organizare si functionare a institutelor nationale de
cercetare-dezvoltare se intocmesc pe baza Regulamentului-cadru de organizare si
functionare a institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, prevazut la art.
1, si se aproba prin hotarare a Guvernului.
Art. 3
In termen de 180 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari, regulamentele de organizare si functionare a institutelor nationale
de cercetare-dezvoltare infiintate in temeiul Ordonantei Guvernului nr. 25/1995
privind reglementarea organizarii si finantarii activitatii de
cercetare-dezvoltare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
51/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, abrogata prin Ordonanta
Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea
tehnologica, se elaboreaza potrivit prevederilor art. 2.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul delegat la
Ministerul Educatiei si Cercetarii
pentru activitatea de cercetare,
Serban Constantin Valeca
p. Ministrul industriei si resurselor,
Mihai Berinde,
secretar de stat
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
REGULAMENT-CADRU
de organizare si functionare a institutelor nationale de cercetare-dezvoltare
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Institutul national de cercetare-dezvoltare, denumit in continuare
institut national, este persoana juridica romana in coordonarea organului
administratiei publice centrale coordonator in domeniul de activitate al
institutului national, denumit in continuare minister coordonator.
(2) Institutul national functioneaza pe baza de gestiune economica si
autonomie financiara, calculeaza amortismente si conduce evidenta contabila in
regim economic si isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea
tehnologica, precum si ale prezentului regulament-cadru.
Art. 2
(1) Institutul national este infiintat in scopul desfasurarii activitatii
de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul specific de
activitate, corespunzator hotararii Guvernului de infiintare a acestuia.
(2) Institutul national contribuie, in principal, la elaborarea strategiei
de dezvoltare a domeniului specific, potrivit hotararii de infiintare, si la
realizarea cu prioritate a obiectivelor stiintifice si tehnologice stabilite
prin programele nationale de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 3
(1) Obiectul de activitate al institutului national cuprinde, in principal:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare:
a) in cadrul Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare;
b) alte activitati de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica;
c) pentru realizarea planurilor sectoriale si a programelor nucleu;
d) in cadrul programelor internationale de cercetare-dezvoltare si inovare.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare, desfasurate in
domeniul propriu de activitate, cu aprobarea ministerului coordonator si cu
avizul autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare si, dupa caz, cu
autorizarea institutiilor abilitate, constand in:
a) participare la elaborarea strategiei domeniului;
b) formare si specializare profesionala;
c) consultanta si asistenta de specialitate;
d) editare si tiparire a publicatiilor de specialitate;
e) prestari de servicii;
f) participare la realizarea transferului tehnologic;
g) executie de unicate si serii mici, in cadrul activitatii de
microproductie;
h) activitati de comert interior si de import-export aferente obiectului
sau de activitate, in conditiile legii.
(2) In cadrul obiectului sau de activitate, institutul national poate
colabora si la realizarea unor activitati de cercetare-dezvoltare privind
domeniile strategice si de aparare nationala sau poate desfasura si alte
activitati conexe, cu aprobarea ministerului coordonator si cu avizul
autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(3) Activitatile prevazute la alin. (1) si (2) sunt precizate si detaliate,
dupa caz, in regulamentul de organizare si functionare al fiecarui institut national.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 4
(1) Patrimoniul institutului national este stabilit de Guvern prin
hotararea de infiintare a acestuia, pe baza ultimului bilant contabil.
(2) Institutul national administreaza, cu diligenta unui bun proprietar,
bunuri proprietate publica si privata a statului, precum si bunurile proprii
dobandite in conditiile legii sau realizate din venituri proprii. Bunurile
proprietate publica si privata a statului administrate de institutul national,
precum si bunurile proprii dobandite in conditiile legii sau realizate din
venituri proprii, dupa caz, prevazute in hotararea Guvernului de infiintare a
institutului national, se inregistreaza distinct in patrimoniul acestuia.
(3) Rezultatele cercetarilor obtinute in baza derularii unui contract
finantat din fonduri publice apartin institutului national, in calitate de
persoana juridica executanta, si ordonatorului principal de credite, in egala
masura, daca prin contract nu s-a prevazut altfel. Administrarea, inregistrarea
in evidenta contabila a institutului national, precum si instrainarea,
inchirierea sau concesionarea si casarea rezultatelor cercetarilor obtinute in
baza derularii unui contract finantat din fonduri publice se fac potrivit
Ordonantei Guvernului nr. 57/2002.
(4) In exercitarea drepturilor sale, institutul national poseda si
foloseste bunurile aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea
in conditiile legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate.
(5) Institutul national poate realiza servicii sau activitati de
microproductie prin asociere in participatiune, in scopul stimularii
valorificarii rezultatelor cercetarii, cu aprobarea ministerului coordonator si
a autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(6) Patrimoniul institutului national poate fi modificat conform
prevederilor legale in vigoare.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 5
(1) Institutul national poate avea in structura subunitati, cu sau fara
personalitate juridica, departamente, sectii, laboratoare si alte structuri
organizatorice necesare realizarii obiectului sau de activitate. Sediul
subunitatilor se prevede in hotararea de infiintare a institutului national,
infiintarea sau desfiintarea acestora fiind aprobata prin hotarare a
Guvernului.
(2) Structura organizatorica a institutului national se aproba prin ordin
al conducatorului organului administratiei publice coordonator, denumit in
continuare ministru coordonator, in termen de 30 de zile de la intrarea in
vigoare a hotararii de infiintare a acestuia si cuprinde, pe langa structura
organizatorica prevazuta la alin. (1), si urmatoarele compartimente:
compartimentul juridic, compartimentul de marketing, compartimentul
financiar-contabil, compartimentul de audit si control financiar,
compartimentul de diseminare a informatiilor, relatii publice si mass-media.
(3) In functie de specificul activitatii, prin decizie a directorului
general, cu aprobarea consiliului de administratie, se pot organiza colective specializate
sau colective interdisciplinare proprii ori in colaborare cu alte unitati din
tara sau din strainatate.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 6
Conducerea institutului national este asigurata de:
a) consiliul de administratie;
b) comitetul de directie;
c) directorul general.
Art. 7
Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din institutul
national sunt asigurate de consiliul stiintific.
Art. 8
(1) Relatiile dintre subunitatile aflate in structura institutului
national, precum si relatiile acestora cu tertii sunt stabilite de directorul
general, care poate acorda imputerniciri de reprezentare in numele institutului
national, cu avizul consiliului de administratie.
(2) Conducatorii subunitatilor din structura institutului national raspund
in fata consiliului de administratie si a directorului general de indeplinirea
tuturor atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de
acestia.
Consiliul de administratie
Art. 9
(1) Consiliul de administratie este format din 7 sau 9 membri, cetateni
romani, numiti prin ordin al ministrului coordonator, cu avizul autoritatii de
stat pentru cercetare-dezvoltare, la propunerea conducerii autoritatii de la
care acestia provin, pentru un mandat de 4 ani care poate fi reinnoit.
(2) Din consiliul de administratie fac parte in mod obligatoriu:
a) directorul general al institutului national, care este presedintele
consiliului de administratie;
b) presedintele consiliului stiintific al institutului national;
c) un reprezentant al autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare;
d) un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
e) un reprezentant al Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale;
f) un reprezentant al ministerului coordonator, dupa caz.
(3) Ceilalti membri ai consiliului de administratie sunt specialisti din
domeniu, propusi de ministerul coordonator.
(4) Revocarea membrilor consiliului de administratie se face de acelasi
organ care a facut numirea, in caz de abateri sau de nerespectare a
indatoririlor ce le revin.
Art. 10
(1) Membrii consiliului de administratie isi pastreaza calitatea de
angajati la institutia sau unitatea de la care provin, precum si toate
drepturile si obligatiile care deriva din aceasta calitate.
(2) Pentru activitatea desfasurata, in calitatea de membri ai consiliului
de administratie, acestia beneficiaza de o indemnizatie lunara stabilita de
consiliul de administratie, dar nu mai mult de 20% din salariul de baza al
directorului general al institutului national.
(3) Persoanele numite ca membri ai consiliului de administratie nu pot face
parte din mai mult de doua consilii de administratie ale institutelor nationale
si nu pot participa in aceeasi calitate la alte unitati cu care institutul
national are relatii contractuale sau interese concurente.
(4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal, sotul/sotia ori rudele pana la gradul al
doilea inclusiv, sunt in acelasi timp patroni sau asociati la alte unitati cu
acelasi profil sau cu care institutul national se afla in relatii comerciale
directe.
Art. 11
(1) Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului national, de introducere a unor
tehnologii de varf si de modernizare a celor existente, in concordanta cu
strategia generala a domeniului propriu de activitate;
b) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului national, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura acestuia;
c) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli,
care se depune la ministerul coordonator in vederea aprobarii conform
reglementarilor legale;
d) analizeaza si avizeaza bilantul contabil si contul de profit si
pierdere, pe care le supune spre aprobare ministerului coordonator, si aproba
raportul de gestiune asupra activitatii desfasurate de institutul national in
anul precedent;
e) analizeaza realizarea criteriilor de performanta si raportarea
trimestriala privind activitatea realizata de institutul national si aproba
masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru ale bugetului de
venituri si cheltuieli;
f) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institutul
national;
g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum si
concesionarea sau inchirierea unor bunuri din patrimoniul institutului
national, in conditiile legii;
h) aproba valorificarea bunurilor proprii dobandite, cu respectarea
prevederilor legale;
i) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 32 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
j) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
k) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
l) aproba criteriile si comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor
vacante din cadrul institutului national.
(2) Consiliul de administratie exercita orice alte atributii stabilite,
potrivit prevederilor legale.
Art. 12
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea pe baza
regulamentului propriu de organizare si functionare, avizat de ministerul
coordonator. Acesta hotaraste in problemele privind activitatea institutului
national, cu exceptia celor care, potrivit legii, sunt date in competenta altor
organe.
Art. 13
(1) Consiliul de administratie se intruneste de regula o data pe luna sau
ori de cate ori interesele institutului national o cer, la convocarea
presedintelui sau la solicitarea unei treimi din numarul membrilor consiliului
de administratie.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedintele ales de catre
membrii acestuia.
Art. 14
(1) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel
putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita aceasta
conditie, sedinta consiliului de administratie poate fi reprogramata intr-un
interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unu din numarul total al
membrilor.
Art. 15
La sedintele consiliului de administratie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul
national sau un reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt
constituiti in sindicat.
Art. 16
Pentru luarea unor decizii vizand probleme complexe, consiliul de
administratie poate atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti
din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remunerata
conform prevederilor legale.
Art. 17
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin si raspund solidar pentru
gestionarea patrimoniului institutului national.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au abtinut ori s-au
impotrivit luarii unei decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru institutul
national nu raspund daca au consemnat expres punctul lor de vedere in registrul
de sedinte al consiliului de administratie si daca au anuntat in scris despre
aceasta ministerul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu respecta prevederile art.
10 alin. (3) si (4) raspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate
institutului national ca urmare a acestui fapt.
Art. 18
In primul trimestru al fiecarui an, consiliul de administratie prezinta
ministerului coordonator un raport asupra activitatii desfasurate in anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 19
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institutul
national. Atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de
organizare si functionare a consiliului de administratie.
Comitetul de directie
Art. 20
(1) Conducerea operativa a institutului national este asigurata de un
comitet de directie, compus din directorul general si conducatorii principalelor
compartimente din structura organizatorica a institutului national.
(2) La sedintele comitetului de directie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentat al sindicatului reprezentativ din institutul national
sau un reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt
constituiti in sindicat.
Art. 21
(1) Comitetul de directie exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor propuse de directorul general si aprobate de consiliul de
administratie.
(2) Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului national;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) bugetul de venituri si cheltuieli;
d) programul de investitii;
e) sistemul de asigurare a calitatii;
f) alte obligatii.
Art. 22
Comitetul de directie se intruneste decadal si ori de cate ori interesele
institutului national o impun.
Art. 23
(1) La nivelul subunitatilor din institutul national se organizeaza si
functioneaza comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in
conformitate cu propriul regulament de organizare si functionare aprobat de
consiliul de administratie al institutului national si este prezidat de
directorul subunitatii respective.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului national si
aprobate de consiliul de administratie.
Directorul general
Art. 24
(1) Activitatea curenta a institutului national este condusa de directorul
general, numit pentru o perioada de 4 ani, pe baza rezultatelor concursului de
selectie organizat conform metodologiei elaborate de autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare. La expirarea acestui termen, in functie de performantele
realizate, numirea directorului general poate fi prelungita pentru o perioada
de cel mult 4 ani.
(2) Numirea si eliberarea din functie a directorului general se fac prin
ordin al ministrului coordonator.
Art. 25
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului national
in relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile la nivelul
subunitatilor si departamentelor institutului national, precum si relatiile
acestora cu tertii, cu avizul consiliului de administratie;
c) propune consiliului de administratie modificarea structurii
organizatorice si functionale a institutului national;
d) numeste directorii si conducatorii compartimentelor din structura
organizatorica a institutului national, in urma concursului organizat pe baza
criteriilor propuse de comitetul de directie, si ii revoca, dupa caz, cu avizul
consiliului de administratie;
e) angajeaza si concediaza personalul institutului national, conform
prevederilor legale si ale contractului colectiv de munca;
f) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului national si a salariilor personalului acestuia, prin comitetul de
directie; aproba salariile rezultate din negocierea directa;
g) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
h) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert interior
si de import-export, prin compartimentele proprii specializate;
i) analizeaza lunar stadiul valorificarii rezultatelor cercetarii, inclusiv
activitatea compartimentului de marketing;
j) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului national de la bugetul de stat;
k) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului national;
l) exercita orice alte atributii ce ii sunt delegate de consiliul de
administratie.
Consiliul stiintific
Art. 26
(1) Consiliul stiintific este format din minimum 5 membri, reprezentand
principalele compartimente din cadrul institutului national care desfasoara
activitati de cercetare-dezvoltare.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite in domeniu, salariati ai institutului national, alesi pe 4 ani prin
vot secret de catre cadrele cu studii superioare din institutul national.
(3) Din consiliul stiintific fac parte, de drept, directorul general si
directorul stiintific al institutului national.
(4) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi prin vot secret de catre membrii consiliului stiintific.
(5) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administratie.
Art. 27
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare a domeniului si la elaborarea planurilor proprii de cercetare-dezvoltare;
b) analizeaza, avizeaza si urmareste realizarea lucrarilor de cercetare
stiintifica;
c) propune spre aprobare consiliului de administratie programul anual de
cercetare-dezvoltare si inovare al institutului national;
d) avizeaza hotararile consiliului de administratie care implica politica
de cercetare a institutului national si a ramurii;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala, incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
f) organizeaza si coordoneaza desfasurarea manifestarilor cu caracter
stiintific;
g) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
h) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in tara
si in strainatate.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si executia acestuia. Relatii financiare
Art. 28
(1) Institutul national intocmeste anual buget de venituri si cheltuieli,
bilant contabil si cont de profit si pierdere, potrivit normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor Publice.
(2) Bilantul contabil anual se aproba de catre ministerul coordonator, in
conditiile legii.
Art. 29
(1) Veniturile si cheltuielile institutului national se stabilesc prin
buget pentru fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se intocmeste pe baza indicatorilor
de performanta stabiliti de ministerul coordonator si se aproba prin ordin al
ministrului coordonator, cu avizul Ministerului Finantelor Publice si al
Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale.
Art. 30
Institutul national determina anual volumul de venituri de realizat si de
cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele incheiate pentru
activitatea programata.
Art. 31
(1) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere,
conform reglementarilor legale si prevederilor contractului colectiv de munca,
in limita fondului total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de
venituri si cheltuieli stabilit, potrivit legii.
(2) Salariul de baza al directorului general se stabileste prin ordin al
ministrului coordonator, potrivit reglementarilor legale in vigoare.
Art. 32
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale institutului national nu sunt suficiente,
acesta poate contracta credite bancare in valoare de cel mult 20% din
veniturile brute realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se efectueaza cu
aprobarea ministerului coordonator, pe baza avizului prealabil al Ministerului
Finantelor Publice.
Art. 33
(1) Institutul national hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a
fi realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
surse proprii si din credite bancare, precum si din surse bugetare, prin
ministerul coordonator, potrivit legii.
(2) Ministerul coordonator va cuprinde in bugetul sau de venituri si
cheltuieli fondurile necesare realizarii unor investitii, dotari, achizitionarii
de aparatura, echipamente si instalatii pentru institut.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca
potrivit legii.
Art. 34
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului national se
efectueaza prin conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania.
(2) Institutul national poate efectua operatiuni de incasari si plati in
lei si in valuta, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de
casa si a normativelor de disciplina financiar-valutare stabilite prin actele
normative in vigoare.
(3) Institutul national poate efectua operatiuni de comert exterior,
aferente obiectului sau de activitate, potrivit legii. Operatiunile de incasari
si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la
unitatile bancare specializate cu sediul in Romania.
Art. 35
Institutul national isi va organiza controlul financiar preventiv propriu
si auditul financiar, potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 36
Litigiile institutului national cu persoane fizice sau persoane juridice,
nesolutionate pe cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor
judecatoresti romane de drept comun.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 37
Regulamentul de organizare si functionare propriu fiecarui institut
national, elaborat pe baza si cu respectarea prezentului regulament-cadru, se
aproba prin hotararea Guvernului de infiintare a institutului national.
Art. 38
Statutul de institut national se reinnoieste periodic prin reacreditare,
care are loc intr un interval de maximum 5 ani, sau la modificarea obiectului
de activitate al institutului national.