ORDONANTA
URGENTA Nr. 4 din 11 februarie 2009
privind reglementarea unor
masuri in domeniul bugetar
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 92 din 16 februarie 2009
Luând în considerare presiunile şi riscurile
determinate de evoluţiile economice interne şi externe, necesitatea susţinerii
creşterii economice şi reducerii inflaţiei, precum şi asigurarea cu prioritate
a sumelor destinate finanţării proiectelor de infrastructură şi a cofinanţării
proiectelor finanţate din fonduri europene şi a contribuţiei României la
bugetul comunitar,
având în vedere opiniile şi
recomandările Comisiei Europene şi ale organismelor financiare internaţionale,
referitoare la reducerea cheltuielilor bugetare, rezultă că, pentru evitarea
riscurilor semnalate şi implicit a riscului declanşării procedurii de deficit
excesiv este necesară adoptarea unei politici de restrângere a cheltuielilor
bugetare şi de abordare mai prudentă a deficitului bugetar.
Luând în considerare faptul că aceste elemente vizează
interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a
căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1. - Articolul 11 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul
bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 276 din 8 aprilie 2008, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările şi completările ulterioare,
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) Pentru încadrarea în nivelul anual al
deficitului bugetului general consolidat, prin hotărâre a Guvernului, la
propunerea Ministerului Finanţelor Publice, se stabilesc limite anuale pentru
finanţările rambursabile care urmează a fi contractate de unităţile
administrativ-teritoriale şi pentru tragerile ce se pot efectua din finanţările
rambursabile contractate sau care urmează a fi contractate.
(2) La stabilirea limitelor prevăzute la alin. (1) nu
se includ finanţările rambursabile pentru prefinanţarea şi/sau cofinanţarea
proiectelor care beneficiază de fonduri nerambursabile de la Uniunea Europeană
şi tragerile din aceste finanţări rambursabile, contractate sau care urmează a
fi contractate de către unităţile administrativ-teritoriale.
(3) Comisia de autorizare a împrumuturilor locale,
constituită în baza prevederilor art. 61 din Legea nr. 273/2006 privind
finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare,
autorizează finanţările rambursabile care urmează a fi contractate de unităţile
administrativ-teritoriale, precum şi tragerile ce se pot efectua din
finanţările rambursabile contractate sau care urmează a fi contractate, în
limita cărora se pot efectua plăţi, cu încadrarea în limitele anuale prevăzute
la alin. (1)."
Art. 2. -Alineatele (3) şi (5) ale articolului 1 din
Ordonanţa Guvernului nr. 9/1996 privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare a
instituţiilor publice de cultură finanţate din venituri extrabugetare şi
alocaţii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, a sistemului de
salarizare a personalului din aceste instituţii, precum şi îmbunătăţirea
salarizării personalului din instituţiile şi activităţile cu profil cultural,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 21 din 30 ianuarie 1996, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 86/1996, cu modificările şi completările ulterioare,
se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(3) Alocaţiile de la bugetul de stat sau de la
bugetele locale, după caz, pentru finanţarea instituţiilor publice prevăzute la
alin. (1) se prevăd, în sumă globală, în bugetele ordonatorilor principali de credite bugetare şi se
repartizează de către aceştia pe instituţiile din subordine, în raport cu
obligaţiile sau cu programele propuse. Sumele astfel repartizate se includ în
bugetul de venituri şi cheltuieli al fiecărei instituţii publice.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(5) Bugetele de venituri şi
cheltuieli elaborate de instituţiile publice prevăzute la alin. (1) se aprobă
de către ordonatorul principal de credite bugetare, după aprobarea legii
bugetului de stat."
Art. 3. -Alineatele (3) şi (4) ale articolului 1 din
Ordonanţa Guvernului nr. 10/1996 privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare
a unităţilor sportive finanţate din venituri extrabugetare şi din alocaţii de
la bugetul de stat, precum şi a sistemului de salarizare a personalului din
aceste unităţi, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 21 din 30 ianuarie 1996,
aprobată prin Legea nr. 59/1996, cu modificările ulterioare, se modifică şi vor
avea următorul cuprins:
„(3) Alocaţiile de la bugetul de stat pentru finanţarea
unităţilor prevăzute la alin. (1) se prevăd, în sumă globală, în bugetele
ordonatorilor principali de credite bugetare şi se repartizează de către
aceştia pe unităţile din subordine, în raport cu activităţile sau cu programele
propuse. Sumele astfel repartizate se includ în bugetul de venituri şi
cheltuieli al fiecărei unităţi.
(4) Bugetele de venituri şi cheltuieli elaborate de
unităţile prevăzute la alin. (1) se aprobă de către ordonatorii principali de
credite bugetare, după aprobarea legii bugetului de stat."
Art. 4. - Bugetele de venituri
şi cheltuieli ale instituţiilor publice finanţate integral din venituri
proprii, care funcţionează în coordonarea primului-ministru, direct sau prin
Cancelaria Primului-Ministru, şi bugetul Autorităţii Naţionale de Reglementare
în Domeniul Energiei, care funcţionează în coordonarea viceprim-ministrului, se
aprobă prin hotărâre a Guvernului, în termen de 15 zile de la data publicării
legii bugetare anuale sau a legii de rectificare bugetară.
Art. 5. - Prin derogare de la prevederile art. 58 din
Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale,
cu modificările şi completările ulterioare, subvenţiile de la bugetul de stat
către bugetele locale, necesare susţinerii derulării proiectelor finanţate din
fonduri externe nerambursabile postaderare, rămase neutilizate la finele
exerciţiului bugetar, se reflectă în excedentul bugetului local şi, respectiv,
în fondul de rulment, şi vor fi utilizate în anul următor cu aceeaşi destinaţie
pentru care aceste fonduri au fost acordate, până la finalizarea proiectelor
respective.
Art. 6. - Prin derogare de la prevederile alin. (4) al
art. 21 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările
ulterioare, pentru cheltuielile de personal care se regăsesc în structura altor
categorii de cheltuieli nu se aplică reţinerea de 10% din prevederile aprobate
ordonatorilor principali de credite.
Art. 7. - Prevederile art. 49 alin. (3) din Ordonanţa
Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea
tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu
modificările ulterioare, referitoare la creşterea alocaţiilor bugetare, nu se
aplică în anul 2009.
Art. 8. - Prevederile art. 80
alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte
drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, nu
se aplică în anul 2009.
Art. 9. - Prin derogare de la prevederile art. 43 alin.
(3) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii
administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în anul 2009 cota de contribuţie la fondul de pensii este de 2% din baza de
calcul, stabilită potrivit legii.
Art. 10. - Prin derogare de la
prevederile art. 47 alin. (7) din Legea nr. 500/2002, cu modificările
ulterioare, pentru asigurarea sumelor pentru sprijinirea producătorilor
agricoli în anul 2009, Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale
poate efectua virări de credite bugetare în condiţiile prevederilor art. 47
alin. (5) şi (6) din Legea nr. 500/2002, cu modificările ulterioare, pe tot
parcursul anului bugetar. Aceste virări se efectuează dacă nu contravin
prevederilor art. 47 din Legea nr. 500/2002, cu modificările ulterioare, şi ale
legilor bugetare anuale, precum şi ale celor de rectificare bugetară.
Art. 11. - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
221/2008 pentru stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei
publice centrale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 882 din 24 decembrie 2008, se
modifică după cum urmează:
1.
La articolul 22, alineatul (1) va avea
următorul cuprins:
„Art. 22. - (1) Efectuarea modificărilor în execuţia
bugetului de stat pe anul
2009, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, se va face de către
ordonatorii principali de credite, pe baza protocoalelor de predare-preluare şi
a precizărilor Ministerului Finanţelor Publice."
2. La articolul 22,
alineatul (8) se abrogă.
Art. 12. - (1) Cheltuielile privind
despăgubirile, inclusiv cele provenite din aplicarea legislaţiei privind
creanţele fiscale administrate de Ministerul Finanţelor Publice şi Agenţia
Naţională de Administrare Fiscală, alte daune stabilite ca fiind datorate de
Ministerul Finanţelor Publice şi de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală,
în nume propriu sau în reprezentarea intereselor statului, pe baza hotărârilor
definitive ale instanţelor judecătoreşti, cheltuielile rezultate în urma
soluţionării de către Ministerul Finanţelor Publice, pe cale amiabilă, în
condiţiile art. 7201 din Codul de procedură civilă sau ale Legii nr. 192/2006 privind
medierea şi organizarea profesiei de mediator, a diferendelor ivite în
activitatea sa, precum şi obligaţiile băneşti ale statului român, născute din aplicarea Convenţiei europene a
drepturilor omului şi constatate prin acorduri de soluţionare amiabilă, prin
decizii ale Comitetului Miniştrilor Consiliului Europei şi hotărâri ale Curţii
Europene a Drepturilor Omului, se acoperă de către Ministerul Finanţelor
Publice, pe bază de documente legale, din sumele prevăzute cu această
destinaţie în bugetul de stat.
(2) Din sumele prevăzute în bugetul Ministerului
Finanţelor Publice pentru despăgubiri civile, precum şi pentru cheltuieli
judiciare şi extrajudiciare derivate din acţiuni în reprezentarea intereselor
statului, potrivit dispoziţiilor legale, se asigură şi fondurile necesare
pentru:
a) aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor preţioase şi pietrelor
preţioase în România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
261/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b) suportarea despăgubirilor, a cheltuielilor
judiciare şi extrajudiciare derivate din acţiuni în care Guvernul României este parte;
c) aplicarea prevederilor art. 141 alin. (4) din titlul VII al Legii nr. 247/2005 privind reforma în
domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, cu
modificările şi completările ulterioare.
(3) Pe măsura necesităţilor de finanţare prevăzute la
alin. (2) lit. b), se autorizează Ministerul Finanţelor Publice, la solicitarea
Secretariatului General al Guvernului, să introducă modificările
corespunzătoare în bugetul de stat şi în bugetele celor 2 ordonatori principali
de credite, în scopul asigurării creditelor bugetare în limita cărora vor fi
efectuate plăţile.
(4) In vederea asigurării fondurilor prevăzute la alin.
(2) lit. c), se autorizează Ministerul Finanţelor Publice să introducă
modificările corespunzătoare în volumul şi în structura veniturilor şi
cheltuielilor bugetului de stat, precum şi în volumul şi în structura bugetului
Ministerului Finanţelor Publice, în funcţie de încasarea dividendelor aferente
acţiunilor deţinute de stat la Fondul „Proprietatea".
Art. 13. - (1) Prin derogare de la prevederile alin.
(2) al art. 10 din Hotărârea Guvernului nr. 518/1995 privind unele drepturi şi
obligaţii ale personalului român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor
misiuni cu caracter temporar, cu modificările şi completările ulterioare, în
anul 2009, în statele europene, personalul român trimis în străinătate pentru
îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar poate să călătorească cu avionul
astfel:
a) la business class, membrii Guvernului;
b) la clasa economică, restul
personalului.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (7) al art.
10 din Hotărârea Guvernului nr. 518/1995, cu modificările şi completările
ulterioare, în anul 2009, pentru personalul român trimis în străinătate pentru
îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar care nu se încadrează la
categoria a II-a de diurnă, transportul dus-întors, pe distanţa dintre aeroport
sau gară şi locul de cazare, se face cu mijloacele de transport în comun.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea