ORDONANTA
URGENTA Nr. 37 din 26 martie 2008
privind reglementarea unor
masuri financiare in domeniul bugetar
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 276 din 8 aprilie 2008
Luând în considerare principalele caracteristici ale
politicii fiscal-bugetare în perioada 2005-2008, care sunt subordonate obiectivelor de susţinere a creşterii economice şi de
reducere a inflaţiei şi care privesc: stabilirea deficitului bugetar la un
nivel corelat cu obiectivele macroeconomice; susţinerea procesului de
convergenţă a economiei româneşti cu economiile europene; relaxarea
fiscalităţii asupra muncii, venitului şi capitalului; scăderea ratelor de
contribuţii la asigurările sociale; creşterea capacităţii de absorbţie a
fondurilor structurale,
urmărindu-se în acelaşi timp continuarea şi
consolidarea politicilor de capital uman - învăţământ, sănătate, pensii - ce
vor asigura premise pentru realizarea unei economii durabile în domeniul forţei
de muncă, asigurarea cu prioritate a sumelor destinate cofinanţării proiectelor
finanţate din fonduri europene şi a contribuţiei României la bugetul comunitar,
având în vedere necesitatea armonizării metodologiei
naţionale de raportare a deficitului cu metodologia europeană (Sistemul
european de conturi naţionale şi regionale din Comunitate) prin instituirea
unor reguli de raportare a tuturor elementelor de
calcul al deficitului public,
aliniindu-ne la opiniile şi recomandările Comisiei
Europene, dar şi ale agenţiilor de rating efectuate cu ocazia evaluărilor
periodice, referitoare la reducerea cheltuielilor bugetare, rezultă că, pentru
evitarea riscurilor semnalate şi implicit a riscului declanşării procedurii de
deficit excesiv este necesară adoptarea unei politici de restrângere a
cheltuielilor bugetare şi de abordare mai prudentă a deficitului bugetar,
în considerarea faptului că
aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de
urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I
Reglementări privind cheltuielile publice
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă,
cu excepţia prevederilor art. 15, se aplică autorităţilor şi instituţiilor
publice a căror finanţare se asigură astfel:
a) integral din bugetul de
stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele
fondurilor speciale, după caz;
b) din venituri proprii şi subvenţii acordate de la
bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat,
bugetele fondurilor speciale, după caz;
c) integral din venituri proprii.
SECŢIUNEA a 2-a
Măsuri de reducere a cheltuielilor publice în
anul 2008
Art. 2. - (1) Autorităţilor şi instituţiilor publice
prevăzute la art. 1 li se interzice achiziţionarea de mobilier, aparatură
electrocasnică, aparate de telecomunicaţii pentru birouri, astfel cum sunt clasificate
în Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind
clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, precum şi
imobile, autoturisme, aparate de aer condiţionat şi aparate audiovideo.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1)
achiziţiile pentru:
a) autorităţile şi instituţiile publice nou-înfiinţate
în anii 2007 şi 2008, numai dacă acestea nu provin din restructurarea altor
instituţii publice, deja existente, şi cele care se mută în sedii noi, precum şi
cele din domeniul cadastrului şi publicităţii imobiliare;
b) proiectele finanţate din împrumuturi interne şi
externe, din bugetul propriu al ordonatorului principal de credite pentru
liniile de asistenţă ale programelor operaţionale finanţate din fonduri
structurale, proiecte finanţate din fonduri externe nerambursabile şi din
fonduri provenite din donaţii şi sponsorizări;
c) imobilele şi dotarea cu
obiecte de inventar de natura mobilierului şcolar a unităţilor de învăţământ
preuniversitar de stat;
d) dotarea spaţiilor de învăţământ, a căminelor şi
cantinelor instituţiilor de învăţământ superior de stat, achiziţionate din
fonduri provenite din venituri proprii şi în completare de la bugetul de stat;
e) creşe, grădiniţe, unităţi
sanitare publice, unităţi de asistenţă medico-socială, căminele şi cantinele
pentru elevii din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat;
f) obiectivele de investiţii cu
punere în funcţiune în anul 2008, cu condiţia ca în devizul general al lucrării
acestea să fi fost prevăzute ca primă dotare;
g) organizarea şi desfăşurarea Summitului NATO,
alegerile locale şi parlamentare şi pentru participarea României la Expoziţia
Internaţională 2008 „Apă şi dezvoltare durabilă", Zaragoza, Spania;
h) imobilele revendicate, precum şi imobilele în care
se vor muta autorităţile şi instituţiile publice în vederea retrocedării
imobilelor revendicate;
i) dotarea spaţiilor destinate desfăşurării
activităţilor finanţate integral din venituri proprii;
j) autoturismele de transport blindate şi neblindate şi
alte autoturisme de teren cu destinaţie militară.
(3) Achiziţiile publice aflate în curs de desfăşurare
la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se vor definitiva
pe baza prevederilor legale în vigoare la data iniţierii procedurilor
respective, numai în condiţiile în care autoritatea contractantă a transmis
deja până la acea dată spre publicare anunţul sau invitaţia de participare.
SECŢIUNEA a 3-a
Măsuri privind redistribuiri de fonduri în
bugetele ordonatorilor principali de credite
Art. 3. - (1) In structura şi volumul bugetului
asigurărilor sociale de stat, bugetului asigurărilor pentru şomaj şi în anexele la acestea aprobate pe anul 2008 se
efectuează următoarele modificări:
a) redistribuiri de sume, între
titlurile, articolele şi alineatele de cheltuieli din cadrul aceluiaşi capitol,
pentru asigurarea fondurilor necesare transmiterii drepturilor care se plătesc
din aceste bugete şi asigurării derulării corespunzătoare a programelor
finanţate din fonduri externe rambursabile şi nerambursabile, precum şi pentru
finanţarea unor programe de informatizare în domeniul pensiilor şi accidentelor
de muncă;
b) redistribuiri de sume, pe
parcursul întregului an, în cadrul bugetelor sumelor alocate din credite
externe, între capitole, titluri, articole şi alineate de cheltuieli pentru
asigurarea derulării corespunzătoare a programelor finanţate din credite
externe;
c) bugetul sumelor alocate din
credite externe anexă la bugetul asigurărilor sociale de stat se suplimentează
cu suma de 12.680 mii lei;
d) în bugetul asigurărilor pentru şomaj, pentru
funcţionarea „Centrului de Formare Profesională a adulţilor Mehedinţi" şi
„Centrului de Formare Profesională a Adulţilor Târgu Mureş" se introduc
anexa nr. 6/04/07 şi anexa nr. 6/04/08 „Bugetele instituţiilor publice
finanţate parţial din venituri proprii pe anul 2008", ale căror subvenţii
se asigură prin redistribuiri de sume, în cadrul capitolului „Invăţământ"
al acestui buget.
(2) Pentru aplicarea
prevederilor alin. (1) lit. a), c) şi d), în termen de 20 de zile de la
intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se autorizează ordonatorul
principal de credite să introducă modificările corespunzătoare în bugete şi în
anexele la acestea şi să le comunice Ministerului Economiei şi Finanţelor.
(3) Prevederile art. 4 alin.
(1) lit. a) se aplică şi în cazul bugetului asigurărilor sociale de stat şi
bugetului asigurărilor pentru şomaj.
Art. 4. - (1) In structura bugetului de stat şi
bugetelor ordonatorilor principali de credite aprobate pe anul 2008 se
efectuează următoarele modificări:
a) In vederea aplicării prevederilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 146/2007 pentru aprobarea plăţii primelor de concediu
de odihnă suspendate în perioada 2001-2006, ordonatorii principali de credite
pot efectua redistribuiri de sume în cadrul bugetului propriu şi bugetelor
instituţiilor subordonate, între subdiviziunile titlului „Cheltuieli de personal" pe parcursul întregului an bugetar.
b) Administraţia Prezidenţială şi Ministerul Afacerilor
Externe efectuează redistribuiri de sume în cadrul titlului „Bunuri şi
servicii", în vederea asigurării necesarului de fonduri la articolul
„Deplasări, detaşări, transferări" şi la articolul „Alte cheltuieli",
alineatele „Protocol şi reprezentare" şi „Chirii".
c) Administraţia Prezidenţială introduce, ca anexă la
buget, fişa cod 01.51.01.003 „c - Cheltuieli pentru elaborarea studiilor de
fezabilitate şi a altor studii aferente obiectivelor de investiţii", cu
suma de 20 mii lei prin diminuarea corespunzătoare a fişei cod 01.51.01.002 „e
-Alte cheltuieli asimilate investiţiilor".
d) Curtea Constituţională, Consiliul Concurenţei,
Cancelaria Primului-Ministru, Secretariatul General al Guvernului, Ministerul
Economiei şi Finanţelor şi Serviciul de Protecţie şi Pază efectuează redistribuiri
de sume în cadrul titlului „Bunuri şi servicii", în vederea asigurării
necesarului de fonduri la articolul „Deplasări, detaşări, transferări",
precum şi în cadrul titlului „Cheltuieli de personal", în vederea
asigurării necesarului de fonduri la alineatele „Indemnizaţii de delegare"
şi „Indemnizaţii de detaşare".
e) Consiliul Legislativ introduce în bugetul propriu, la
capitolul 51.01 „Autorităţi publice şi acţiuni
externe", alineatul 55.02.01 „Contribuţii şi cotizaţii la organisme
internaţionale", cu suma de 8 mii lei, prin redistribuire de la titlul
„Bunuri şi servicii".
f) Consiliul Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii introduce în bugetul propriu, la titlul „Active
nefinanciare", alineatul 71.01.02 „Maşini, echipamente şi mijloace de
transport", prin redistribuiri de sume între subdiviziunile acestui titlu.
g) Cancelaria Primului-Ministru
efectuează redistribuiri de credite bugetare în bugetul sumelor alocate din
fonduri externe nerambursabile, între subdiviziunile capitolului 51.08 „Autorităţi
publice şi acţiuni externe".
h) Ministerul Afacerilor Externe introduce, la capitolul
54.01 „Alte servicii publice generale", articolul
„Transferuri interne" cu alineatul „Asistenţă pentru dezvoltare alocată în
beneficiul statelor partenere", cu suma de 7.000 mii lei, iar la articolul
„Transferuri curente în străinătate", alineatul „Asistenţă pentru
dezvoltare alocată în străinătate", cu suma de 10.000 mii lei, sume
redistribuite de la alineatul „Cooperare economică internaţională".
i) Ministerul Economiei şi Finanţelor efectuează
redistribuiri de sume la capitolul 51.01 „Autorităţi publice şi acţiuni
externe" între subdiviziunile titlului „Active nefinanciare", cu
modificarea corespunzătoare a fişelor de investiţii, anexe la bugetul acestuia,
iar la titlul „Cheltuieli de personal" introduce alineatele: „Alocaţii
pentru transportul la şi de la locul de muncă", „Alocaţii pentru
locuinţe" şi „Locuinţe de serviciu", cărora li se vor aloca credite
bugetare prin redistribuire în cadrul titlului.
Pentru asigurarea fondurilor necesare finanţării
activităţii Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor, Ministerul
Economiei şi Finanţelor poate efectua redistribuiri de credite bugetare între
toate subdiviziunile bugetului, inclusiv din suma alocată Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, potrivit anexei nr. 3/16 la Legea bugetului de stat pe
anul 2008 nr. 388/2007, cu modificările şi completările ulterioare.
j) Ministerul Justiţiei efectuează redistribuiri de
sume între subdiviziunile titlului „Bunuri şi servicii", pentru asigurarea
fondurilor necesare la alineatele „Materiale şi prestări de servicii cu
caracter funcţional" şi „Alte cheltuieli cu bunuri şi servicii".
k) Ministerul Internelor şi Reformei Administrative
efectuează redistribuiri de sume în cadrul şi între capitolele, titlurile şi
alineatele de cheltuieli din bugetul acestuia, în volumul şi structura
bugetelor instituţiilor publice din subordinea ministerului, finanţate din
venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, precum şi în
volumul şi structura veniturilor şi cheltuielilor aferente activităţilor
finanţate integral din venituri proprii. Redistribuirile aferente titlului
„Active nefinanciare" se efectuează cu modificarea corespunzătoare a
fişelor de investiţii, anexe la bugetul acestuia.
l) Ministerul Apărării
efectuează redistribuiri de sume în cadrul şi între capitolele, titlurile,
articolele şi alineatele de cheltuieli din bugetul acestuia, precum şi ale
veniturilor şi cheltuielilor aferente activităţilor finanţate integral din
venituri proprii.
m) Bugetul sumelor alocate din credite externe anexă la
bugetul Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse se diminuează cu
suma de 12.680 mii lei.
n) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
introduce în bugetul propriu, la capitolul 86.01 „Cercetare şi dezvoltare în
domeniul economic", alineatul 71.01.01 „Construcţii", cu suma de
1.527 mii lei, prin diminuarea corespunzătoare a sumelor de la titlul „Alte
transferuri" alineatul 55.01.12 „Investiţii ale agenţilor economici cu
capital de stat".
In bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale, pentru plata lucrărilor executate în anul 2007, se introduc fişele
obiectivelor de investiţii „Amenajarea hidroameliorativă Câmpia Covurlui",
cod 22.83.01.5057, cu suma de 80 mii lei, „Modernizarea SPACama, jud.
Giurgiu", cod 22.83.01.5330, cu suma de 44 mii
lei, „Extinderea frontului captare din sistemul Hărman
Prejmer, judeţul Braşov", cod 22.83.01.5414, cu suma de 141 mii lei, şi
„Modernizarea staţiei de pompare SPE Berveni Someş-Crasna, judeţul Satu
Mare", cod 22.83.01.5431, cu suma de 14 mii lei prin diminuarea cu suma de
279 mii lei a obiectivului de investiţii „Reabilitarea lucrărilor de desecare
din incinta îndiguită Gostinu Greaca Argeş, judeţul Giurgiu şi Călăraşi",
cod 22.83.01.5527.
o) Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile
introduce modificările corespunzătoare în bugetul propriu, în vederea aplicării
prevederilor Legii nr. 349/2007 privind reorganizarea cadrului instituţional în
domeniul managementului substanţelor chimice, şi efectuează redistribuiri de
sume în cadrul şi între capitolele, titlurile, articolele şi alineatele de
cheltuieli din bugetul său.
In bugetul Ministerului Mediului şi Dezvoltării
Durabile se introduc fişele obiectivelor de investiţii în continuare,
„Reconstrucţie ecologică a amenajărilor piscicole abandonate din zona
Holbina-Dunavăţ Delta Dunării", cod 23.74.01.01.01.25, cu suma de 71 mii
lei, „Staţie de monitorizare a peştilor migratori din Dunăre", cod 23.74.01.02.01.31,
cu suma de 482 mii lei, „Staţia meteorologică Târgovişte", cod
23.80.01.55.01.12.01, cu'suma de 80 mii lei, „Staţie regională de supraveghere
a radioactivităţii mediului", cod 23.74.01.02.01.33, cu suma de 668 mii
lei, şi fişa obiectivului nou de investiţii, „Lucrări de decolmatare a
principalelor canale şi gârle pescăreşti din Delta Dunării, judeţul Tulcea -
etapa II", cu suma de 6.500 mii lei, finanţarea asigurându-se prin redistribuire în cadrul
bugetului aprobat.
p) Ministerul Sănătăţii Publice redistribuie la
capitolul 66.01 „Sănătate" suma de 71.100 mii lei de la alineatul
„Transferuri pentru finanţarea investiţiilor la spitale", aferentă
obiectivelor de investiţii noi la alineatul nou ce va fi introdus în buget
„Aparatură medicală şi echipamente de comunicaţii în urgenţe".
La capitolul 66.10 „Sănătate" se efectuează
redistribuiri de sume între şi în cadrul titlurilor: „Bunuri şi servicii",
„Active nefinanciare" şi „Transferuri între unităţi ale administraţiei
publice". In cadrul alineatului 51.01.35 „Transferuri din venituri proprii
ale Ministerului Sănătăţii Publice către fondul de asigurări sociale de
sănătate" suma de 40.000 mii lei se utilizează pentru reîntregirea
plăţilor efectuate de unităţile sanitare publice în anii 2006-2007 pentru datoriile
către furnizori înregistrate până la finele anului 2005, potrivit art. 192 din
Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi
completările ulterioare.
q) Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, la
capitolul 65.01 „Invăţământ", redistribuie sume între subdiviziunile
titlului „Alte cheltuieli" pentru finanţarea taberelor studenţeşti şi
introduce la titlul „Bunuri şi servicii" articolul „Comisioane şi alte
costuri aferente împrumuturilor externe", ale cărui alocaţii se asigură
prin redistribuire în cadrul titlului.
Pentru organizarea Conferinţei Internaţionale European
Youth Card Association „Mobilitate interculturală - Politici publice de Tineret
România", Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului efectuează
redistribuiri de sume de la capitolul 65.01 „Invăţământ", titlul „Alte
cheltuieli" la capitolul 67.01 „Cultură, recreere şi religie", titlul
„Transferuri între unităţi ale administraţiei publice".
Pentru plata lucrărilor executate în anul 2007, se
introduc fişele obiectivelor de investiţii „Spaţii cazare 402 locuri la
Universitatea «Valachia» din Târgovişte", cod 25.65.01.43, cu suma de
1.400 mii lei şi „Clădire boxe pentru butelii azot şi hidrogen, Facultatea de
Chimie a Universităţii din Craiova", cod 25.65.01.170, cu suma de 73 mii
lei, finanţate din surse proprii, precum şi „Amenajare şi acoperire a bazinului
de înot al
Universităţii de Medicină şi Farmacie Bucureşti",
cod 25.65.01.75, cu suma de 350 mii lei şi „Corp de legătură la clubul elevilor
din Intorsura Buzăului, judeţul Covasna", cod 25.65.01.116, cu suma de 182
mii lei, finanţate de la bugetul de stat, prin redistribuire a sumelor de la
poziţia C -Alte cheltuieli de investiţii fişa cod 25.65.01.83 „e -Alte
cheltuieli asimilate investiţiilor".
r) Ministerul Culturii şi Cultelor efectuează, la
capitolul 67.01 „Cultură, recreere şi religie", redistribuiri de sume
între subdiviziunile titlului „Active nefinanciare", cu modificarea
corespunzătoare a fişelor de investiţii, anexe la bugetul acestuia, iar în cadrul
capitolului 67.10 „Cultură, recreere şi religie", la titlul „Cheltuieli de
personal", introduce alineatul 10.03.03 „Contribuţii de asigurări sociale
de sănătate" prin redistribuire de la alte subdiviziuni în cadrul acestui
titlu.
Suma alocată programului „Sibiu - capitală culturală
europeană 2007" se majorează cu 600 mii lei, prin redistribuire în cadrul
titlului „Bunuri şi servicii".
Ministerul Culturii şi Cultelor introduce, ca anexă la
bugetul propriu, fişa Programului PHARE 2006/018-147.05.01.02 - „Consolidarea
sectorului audiovizual din România".
In anexa nr. 3/27/02c, la nr. crt. 2, în loc de „comuna
Breaza" se va citi „comuna Berzeasca".
s) Ministerul Public redistribuie suma de 12 mii lei de
la proiectul 12 Facilitatea de tranziţie 2007/19343.01.04 „Intărirea
capacităţii operaţionale a agenţiilor de aplicare a legii din România în
domeniul criminalităţii economico-financiare (PICCJ)" la proiectul 4 RO
05/IB/JH/03 „Consolidarea cadrului instituţional şi legislativ în domeniul
cooperării judiciare internaţionale (PICCJ)", în cadrul sursei de
finanţare „Buget de stat", completează finanţarea proiectului 13
Facilitatea de tranziţie (convenţia de twinning) DNA cu sursa de finanţare
externă nerambursabilă primită de la Comisia Europeană, în sumă de 2.042 mii
lei, şi introduce ca anexă la bugetul propriu proiectul „JLS/2007/JPEN/227
Intărirea cooperării româno-belgiene în domeniul investigării criminalităţii
organizate" cu finanţare de la bugetul de stat şi din fonduri externe
nerambursabile.
ş) Ministerului Transporturilor majorează titlul
„cheltuieli de personal" cu suma de 10.500 mii lei, prin diminuarea
celorlalte titluri de cheltuieli ale capitolului „Transporturi", şi
efectuează redistribuiri de sume între titlurile, articolele şi alineatele de
cheltuieli ale acestui capitol.
In bugetul Ministerului Transporturilor se introduc
fişele obiectivelor de investiţii noi, „Lărgire la 4 benzi de circulaţie a DN
73 între km 7+000 - 13+800", cod 24.84.01.05200802, cu suma de 25.000 mii
lei, „Lărgire la 4 benzi centura Bucureşti Sud între A2
km 23+600 şi A1 km
55+520" cod 24.84.01.05200815, cu suma de 10.000
mii lei, şi „Modernizare DN 72 Găeşti - Ploieşti km 0+000 - 76+180" cod 24.84.01.05200816,
cu suma de 5.000 mii lei, a căror finanţare în anul 2008 se asigură prin
redistribuire în cadrul bugetului aprobat acestui minister.
t) Secretariatul de Stat pentru Problemele
Revoluţionarilor din Decembrie 1989 redistribuie suma de 251 mii lei de la
titlul „Asistenţă socială" la titlul „Bunuri şi servicii".
ţ) Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării
introduce, ca anexe la bugetul propriu, „Bugetul sumelor alocate din fonduri
externe nerambursabile" şi proiectul cu finanţare nerambursabilă
„Imbunătăţirea managementului cazurilor de discriminare în faţa instanţelor de
judecată", cu finanţare de la bugetul de stat şi din fonduri externe
nerambursabile.
u) Academia Română introduce, ca anexă la bugetul
propriu, fişa obiectivului de investiţii „Extindere spaţii pentru secţia de chirurgie pavilion nr. 1 CMDTAMP",
cod 37.66.01.004, a cărui finanţare se asigură în cadrul bugetului aprobat.
v) Societatea Română de Radiodifuziune introduce, ca
anexă la bugetul propriu, fişa obiectivului de investiţii cod 46.67.01.003 „e
-Alte cheltuieli asimilate investiţiilor" cu suma de 300 mii lei, prin
diminuarea corespunzătoare a fişei cod 46.67.01.002 „b - Dotări
independente".
w) Societatea Română de Televiziune introduce în
bugetul propriu, la capitolul 67.01 „Cultură, recreere şi religie",
alineatul 71.01.02 „Maşini, echipamente şi mijloace de transport", prin
diminuarea corespunzătoare a sumelor de la alineatul 71.01.03 „Mobilier,
aparatură, birotică şi alte active corporale".
x) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor majorează cu suma de 65.701 mii lei prevederile alineatului
71.01.01 „Construcţii" al capitolului 70.01 „Locuinţe, servicii şi
dezvoltare publică", prin redistribuiri în cadrul bugetului aprobat, şi
introduce ca anexă la buget fişa obiectivului de investiţii „Construcţii
locuinţe sociale şi alimentare cu apă", cod 15.70.01.012001106, cu sursa
de finanţare „buget de stat", în limita sumei de 70.145 mii lei.
La capitolul 51.01 „Autorităţi
publice şi acţiuni externe", prevederile bugetare ale alineatului
„Materiale şi prestări de servicii cu caracter funcţional" se majorează
prin redistribuire de la celelalte alineate ale titlului „Bunuri şi
servicii" ale acestui capitol, iar la capitolul 80.01 „Acţiuni generale
economice, comerciale şi de muncă" se efectuează redistribuiri între titlurile
„Bunuri şi servicii" şi „Alte transferuri", precum şi între
alineatele titlului „Alte transferuri".
y) Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru
Siguranţa Alimentelor efectuează, la capitolul 83.10 „Agricultură,
silvicultură, piscicultura şi vânătoare", redistribuiri de sume în cadrul
titlului „cheltuieli de personal", precum şi între celelalte titluri ale
acestui capitol.
z) Academia Oamenilor de
Ştiinţă din România introduce în bugetul propriu alineatele: „ore
suplimentare", „fond de premiere", „carburanţi şi lubrifianţi",
„piese de schimb", „alte bunuri şi servicii pentru întreţinere şi
funcţionare", „protocol şi reprezentare" şi „alte active fixe",
urmând ca sumele aferente să se asigure prin redistribuiri de sume în cadrul
titlurilor corespunzătoare fiecărui alineat.
(2) Pentru finanţarea
locuinţelor sociale construite în baza Legii nr. 10/2001 privind regimul
juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989, republicată, se efectuează următoarele modificări:
a) se diminuează bugetul
Ministerului Economiei şi Finanţelor - Acţiuni generale, la capitolul
„Autorităţi publice şi acţiuni externe", alineatul „Cofinanţarea
asistenţei financiare nerambursabile postaderare de la Comunitatea
Europeană", cu suma de 50.000 mii lei;
b) se majorează cu aceeaşi sumă
bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, la
capitolul „Locuinţe, servicii şi dezvoltare publică", alineatul „Programul
pentru construcţii de locuinţe şi săli de sport" şi, în mod corespunzător,
Programul construcţii locuinţe sociale pentru chiriaşii evacuaţi din casele
naţionalizate conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 74/2007 privind
asigurarea fondului de locuinţe sociale destinate chiriaşilor evacuaţi sau care
urmează a fi evacuaţi din locuinţele retrocedate foştilor proprietari.
(3) Casa Naţională de Asigurări
de Sănătate efectuează redistribuiri de credite bugetare în bugetul Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate între titlurile „Bunuri şi servicii"
şi „Active nefinanciare" în vederea asigurării fondurilor necesare
implementării Sistemului informatic unic integrat, în cadrul titlului „Bunuri
şi servicii" pentru majorarea sumelor aferente plăţii datoriilor unităţilor sanitare publice,
alocate conform alin. (1) lit. p), precum şi pentru aplicarea prevederilor
alin. (1) lit a).
(4) Redistribuirile prevăzute la alin. (1) se
efectuează în condiţiile art. 12 alin.(3) şi (9) din Legea nr. 388/2007, cu
modificările şi completările ulterioare.
(5) Pentru aplicarea prevederilor alin. (1)-(3), în
termen de 20 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă, se autorizează ordonatorii principali de
credite să introducă modificările corespunzătoare în bugetele proprii şi în
anexele la acestea şi să comunice Ministerului Economiei şi Finanţelor
modificările introduse.
(6) Din bugetul aprobat
Ministerului Transporturilor pe anul 2008, de la capitolul 84.01
„Transporturi", alineatul „Subvenţii pentru transportul de călători cu
metroul", se suportă şi subvenţiile aferente lucrărilor executate şi
neplătite în anul 2007.
(7) Articolul 10 din Legea bugetului de stat pe anul
2008 nr. 388/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 902 din 31 decembrie 2007, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 10. - (1) Guvernul poate
aproba, prin hotărâre, modificări între ordonatorii principali de credite, cu
încadrarea în nivelul total al cheltuielilor din credite externe prevăzute în
anexa nr. 2, în funcţie de derularea programelor de împrumut extern, aprobate
potrivit legii.
(2) In cursul întregului an, ordonatorii principali de
credite pot efectua, în bugetele sumelor alocate din credite externe, virări de
credite bugetare între titlurile şi articolele de cheltuieli din cadrul
aceluiaşi capitol sau de la alte capitole pentru asigurarea sumelor necesare
derulării corespunzătoare a programelor finanţate din fonduri externe
rambursabile."
(8) Termenul prevăzut la art.
23 alin. (4) din Legea nr. 388/2007, cu modificările şi completările
ulterioare, se prorogă până la data de 30 mai 2008.
SECŢIUNEA a 4-a
Reglementări în domeniul monitorizării unor
categorii de cheltuieli publice
Art. 5. - (1) Ordonatorii principali de credite ai
autorităţilor şi instituţiilor publice finanţate integral din bugetul de stat,
bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, din
venituri proprii şi subvenţii acordate de la aceste bugete şi integral din
venituri proprii vor depune centralizat la Ministerul Economiei şi Finanţelor
până la data de 25 a lunii curente pentru luna anterioară situaţii privind
monitorizarea derulării programului de investiţii publice.
(2) Ordonatorii principali de credite vor raporta lunar
situaţiile prevăzute la alin. (1) detaliate în structura stabilită şi aprobată
prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor.
Art. 6. - (1) Beneficiarii de împrumuturi contractate
cu garanţia statului sau contractate de Ministerul Economiei şi Finanţelor şi
subîmprumutate, a căror rambursare se efectuează integral sau parţial de la
bugetul de stat, au obligaţia să transmită în scris Ministerului Economiei şi
Finanţelor - Direcţia generală de trezorerie şi datorie publică, în două zile
lucrătoare după efectuarea tragerilor din împrumut, respectiv a efectuării
cheltuielilor aferente acestora, următoarele informaţii:
a) beneficiarul;
b) anul contractării;
c) destinaţia creditului;
d) valoarea creditului;
e) data efectuării tragerii/plăţii;
f) tragerea/plata în valuta de contract;
g) echivalentul în lei la data înregistrării în
contabilitate.
(2) Pentru împrumuturile
contractate de la instituţiile financiare internaţionale, beneficiarii acestora
raportează şi cheltuiala efectivă care se înregistrează la/grevează bugetul de
stat.
Art. 7. - (1) Ordonatorii principali de credite ai
bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat şi ai bugetelor
fondurilor speciale au obligaţia de a raporta lunar execuţia centralizată a
bugetelor instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din venituri
proprii, aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea lor, inclusiv
a activităţilor finanţate integral din venituri proprii şi, respectiv, a
Fondului pentru mediu.
(2) Prevederile alin. (1) se
aplică şi instituţiilor publice autonome prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. e)
din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările ulterioare.
(3) Unităţile administrativ-teritoriale au obligaţia de
a raporta lunar execuţia cheltuielilor din finanţările rambursabile externe şi
interne, precum şi execuţia veniturilor şi cheltuielilor evidenţiate în afara
bugetului local.
(4) Modul de raportare şi
termenele la care se depun raportările prevăzute la alin. (1)-(3) se stabilesc
prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor.
Art. 8. - (1) Sumele provenite din finanţarea bugetară
a anilor precedenţi, care se restituie în condiţiile legii bugetelor din care
au fost acordate, se evidenţiază în execuţie la o poziţie distinctă de
cheltuieli bugetare.
(2) Modul de reflectare în execuţie a prevederilor
alin. (1) se stabileşte prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor.
(3) Sumele aferente finanţării
de la bugetul de stat în anii precedenţi, încasate în anul 2007, se reflectă în
execuţia bugetului Ministerului Economiei şi Finanţelor - Acţiuni generale la
data de 31 decembrie 2007, potrivit prevederilor alin. (1) şi (2).
(4) Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată,
care se restituie la bugetul de stat în anii bugetari următori celui în care au
fost acordate, se evidenţiază la o poziţie distinctă de venituri ale bugetului
de stat.
Art. 9. - (1) Operatorii economici
care au beneficiat de subvenţii sau transferuri de la bugetul de stat şi nu au
regularizat şi restituit aceste sume la bugetul de stat până la data de 31 ianuarie
a anului următor vor proceda la declararea acestora la organul fiscal competent
până la data de 25 februarie. Modelul şi conţinutul declaraţiei vor fi aprobate
prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor.
(2) Pentru anul 2007, data până
la care se poate efectua declaraţia prevăzută la alin. (1) este 30 aprilie
2008.
(3) Debitelor rezultate din
nerestituirea către bugetul de stat a transferurilor şi subvenţiilor, precum şi
din sumele stabilite suplimentar de organele de control competente li se aplică
reglementările legale în vigoare referitoare la colectarea creanţelor fiscale.
Art. 10. - (1) Pentru
efectuarea plăţii ajutoarelor sociale, a drepturilor asistenţilor personali ai
persoanelor cu handicap, precum şi a altor drepturi de natură socială care se
acordă de la bugetul de stat prin bugetele locale, ordonatorii principali de
credite ai bugetelor locale prezintă la unităţile teritoriale ale Trezoreriei
Statului, în format electronic şi pe suport hârtie, lista cu titularii acestor
drepturi.
(2) Categoriile de drepturi de natură socială prevăzute
de lege, pentru care se întocmesc situaţiile prevăzute la alin. (1), precum şi
modul de raportare se stabilesc prin ordin comun al ministrului economiei şi
finanţelor şi al ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse.
Art. 11. - (1) Pentru încadrarea în nivelul anual al
deficitului bugetului general consolidat, prin
hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Economiei şi Finanţelor, se
stabileşte o limită anuală a
finanţărilor rambursabile ce urmează a fi contractate de autorităţile
administraţiei publice locale şi a tragerilor ce se pot efectua din aceste
finanţări.
(2) Comisia de autorizare a împrumuturilor locale,
constituită în baza prevederilor art. 61 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele
publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, autorizează
finanţările rambursabile ce urmează a fi contractate de autorităţile publice
locale, precum şi tragerile anuale din aceste finanţări, în limita cărora se
pot efectua plăţi, cu încadrarea în limita anuală prevăzută la alin. (1).
(3) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale au obligaţia ca, în 15 zile de la intrarea în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, să raporteze la Ministerul Economiei
şi Finanţelor, prin direcţiile generale ale finanţelor publice:
a) situaţia finanţărilor rambursabile autorizate;
b) situaţia finanţărilor
rambursabile contractate şi banca finanţatoare;
c) tragerile efectuate din finanţările rambursabile
contractate;
d) tragerile pe care urmează a le efectua, eşalonate pe
ani.
(4) Situaţiile prezentate de ordonatorii principali de
credite ai bugetelor locale sunt analizate în cadrul Comisiei de autorizare a
împrumuturilor locale, care aprobă eşalonarea pe ani a tragerilor din
finanţările rambursabile contractate înainte de intrarea în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă şi o comunică beneficiarilor şi băncilor finanţatoare,
aceasta reprezentând limita maximă în cadrul căreia se pot face plăţi.
(5) Pentru finanţările rambursabile autorizate de
Comisia de autorizare a împrumuturilor locale şi necontractate până la data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, autorităţile
administraţiei publice locale vor solicita acestei comisii, înainte de
contractarea finanţărilor rambursabile, autorizarea tragerilor anuale pe care
urmează a le efectua.
(6) In cazul în care ordonatorii
principali de credite ai bugetelor locale nu comunică în termen situaţiile
prevăzute la alin. (3), se autorizează direcţiile generale ale finanţelor
publice să aplice măsurile prevăzute la art. 39 alin. (7) din Legea nr.
273/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 12. - (1) Ordonatorii principali de credite ai
bugetelor locale şi ordonatorii de credite din subordine au obligaţia de a lua
măsuri pentru eşalonarea lunară a plăţilor de casă efectuate din conturile de
cheltuieli bugetare, astfel încât plăţile aferente unei luni să nu depăşească
dublul mediei lunare a creditelor bugetare anuale aprobate în bugetele
acestora.
(2) In cazuri justificate, din bugetele unităţilor
administrativ-teritoriale sau din bugetele instituţiilor şi serviciilor publice
finanţate integral din bugetul local, după caz, pot fi dispuse plăţi lunare
peste limita maximă prevăzută la alin. (1), pe baza notelor de fundamentare
aprobate de ordonatorii de credite, care se prezintă unităţilor Trezoreriei
Statului.
(3) In aplicarea prevederilor
alin. (1) şi (2) Ministerul Economiei şi Finanţelor va elabora norme
metodologice, care se aprobă prin ordin al ministrului.
SECŢIUNEA a 5-a
Reglementări în domeniul aprobării unor bugete de
venituri şi cheltuieli
Art. 13. - Proiectele bugetelor
instituţiilor şi autorităţilor publice autonome, ale bugetelor instituţiilor
publice finanţate integral din venituri proprii, ale bugetelor instituţiilor
publice finanţate din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat, bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale,
după caz, întocmite pentru anul bugetar pentru care se elaborează proiectul de
buget şi pentru următorii 3 ani, se transmit Ministerului Economiei şi Finanţelor până la data de 15
iulie a fiecărui an, astfel:
a) proiectele bugetelor
instituţiilor şi autorităţilor publice autonome, avizate de organele de
conducere ale acestora;
b) proiectele bugetelor
autorităţilor şi instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii,
ale bugetelor instituţiilor publice finanţate din venituri proprii şi subvenţii
acordate de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetele
fondurilorspeciale, după caz, odată cu proiectele bugetelor ale ordonatorilor
principali de credite în subordinea sau în coordonarea cărora funcţionează,
indiferent dacă se aprobă sau nu în anexe distincte la bugetele acestora.
Art. 14. - (1) Dacă bugetele de venituri şi cheltuieli
prevăzute la art. 13 nu au fost aprobate până la începerea anului bugetar,
ordonatorul de credite îndeplineşte sarcinile prevăzute în bugetul anului
precedent.
(2) Limitele lunare de cheltuieli ce se stabilesc
conform prevederilor alin. (1) nu pot depăşi, de regulă, 1/12 din prevederile
bugetului anului precedent, cu excepţia cazurilor deosebite, temeinic
justificate de către ordonatorul de credite, sau, după caz, 1/12 din sumele
propuse în proiectul de buget, în cazul în care acestea sunt mai mici decât
cele din anul precedent.
Art. 15. - (1) Bugetele de venituri şi cheltuieli ale
operatorilor economici cu capital sau patrimoniu integral ori majoritar de stat
aflaţi în subordinea, coordonarea, sub autoritatea sau în portofoliul
ministerelor, celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice
centrale, precum şi al autorităţilor publice centrale se aprobă prin hotărâre a
Guvernului iniţiată de ordonatorul principal de credite, cu avizul Ministerului
Economiei şi Finanţelor şi al Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de
Şanse.
(2) Bugetele de venituri şi
cheltuieli ale filialelor operatorilor economici prevăzuţi la alin. (1) se
aprobă prin ordin comun al ordonatorului principal de credite, al ministrului
economiei şi finanţelor şi al ministrului muncii, familiei şi egalităţii de
şanse.
(3) Bugetul de venituri şi cheltuieli al Autorităţii de
Valorificare a Activelor Statului şi bugetele de venituri şi cheltuieli privind
activitatea de privatizare ale instituţiilor publice implicate se aprobă prin
hotărâre a Guvernului iniţiată de ordonatorul principal de credite, cu avizul
Ministerului Economiei şi Finanţelor şi al Ministerului Muncii, Familiei şi
Egalităţii de Şanse.
(4) Pentru operatorii economici
prevăzuţi la alin. (1) şi (2), ministerele, celelalte organe de specialitate
ale administraţiei publice centrale, precum şi autorităţile publice centrale au
obligaţia de a prezenta la Ministerul Economiei şi Finanţelor situaţiile
financiare anuale, în vederea avizării acestora din punctul de vedere al
încadrării în nivelul veniturilor şi cheltuielilor cuprinse în bugetele de
venituri şi cheltuieli anuale.
(5) Bugetele de venituri şi cheltuieli ale institutelor
naţionale de cercetare-dezvoltare se aprobă potrivit prevederilor Ordonanţei
Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea
tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 16. - Ordonatorii principali de credite care au în
subordine, în coordonare sau sub autoritatea lor autorităţi şi instituţii
publice finanţate integral din venituri proprii, precum şi operatori economici
au obligaţia de a verifica şi controla dacă nivelul cheltuielilor înscrise în
bugetele de venituri şi cheltuieli ale acestora respectă politicile publice în
domeniul cheltuielilor publice.
CAPITOLUL II
Modificarea unor acte normative
Art. 17. - După alineatul (4) al articolului 15 din
Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 94 din 31 ianuarie 2004, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
215/2004, cu modificările şi completările ulterioare, se introduce un nou
alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
„(5) Acţiunile sanitar-veterinare cuprinse în programul
de supraveghere, prevenire şi control al bolilor la animale, al celor
transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului,
precum şi pentru alte acţiuni prevăzute în alte programe naţionale, pe care
Autoritatea trebuie să le pună în aplicare, precum şi tarifele aferente
acestora se aprobă anual prin hotărâre a Guvernului."
Art. 18. - După articolul 2 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1.193 din 30 decembrie 2005, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 105/2006, cu modificările ulterioare, se introduce un nou articol,
articolul 21, cu
următorul cuprins:
„Art. 21. - Bugetul
de venituri şi cheltuieli al Fondului pentru mediu şi al Administraţiei
Fondului pentru Mediu se aprobă anual prin hotărâre a Guvernului, la propunerea
autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului."
Art. 19. -Alineatele (3) şi (5) ale articolului 1 din
Ordonanţa Guvernului nr. 9/1996 privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare a
instituţiilor publice de cultură finanţate din venituri extrabugetare şi
alocaţii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, a sistemului de
salarizare a personalului din aceste instituţii, precum şi îmbunătăţirea
salarizării personalului din instituţiile şi activităţile cu profil cultural,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 21 din 30 ianuarie 1996, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 86/1996, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică
şi vor avea următorul cuprins:
„(3) Alocaţiile de la bugetul de stat sau de la
bugetele locale, după caz, pentru finanţarea instituţiilor publice prevăzute la
alin. (1) se stabilesc în raport cu obligaţiile sau cu programele ce urmează a
fi realizate de către acestea.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(5) Bugetele de venituri şi cheltuieli ale
instituţiilor publice prevăzute la alin. (1) se aprobă ca anexe la bugetele ordonatorilor principali de credite."
Art. 20. -Alineatele (3) şi (4) ale articolului 1 din
Ordonanţa Guvernului nr. 10/1996 privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare
a unităţilor sportive finanţate din venituri extrabugetare şi din alocaţii de
la bugetul de stat, precum şi a sistemului de salarizare a personalului din
aceste unităţi, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 21 din 30 ianuarie 1996, aprobată
prin Legea nr. 59/1996, cu modificările ulterioare, se modifică şi vor avea
următorul cuprins:
„(3) Alocaţiile de la bugetul de stat pentru finanţarea
unităţilor prevăzute la alin. (1) se stabilesc în raport cu activităţile sau
programele ce urmează a fi realizate de către acestea.
(4) Bugetele de venituri şi cheltuieli ale unităţilor
prevăzute la alin. (1) se aprobă ca anexe la bugetele ordonatorilor principali
de credite."
Art. 21. - După articolul 17 din Ordonanţa Guvernului
nr. 29/2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a
prefinanţării şi a cofinanţării alocate de la bugetul de stat, inclusiv din
Fondul naţional de dezvoltare, în bugetul instituţiilor implicate în
gestionarea instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul
convergenţă, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 86 din 2 februarie 2007, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 249/2007, se introduc două noi
articole, articolele 171 şi 172,
cu următorul cuprins:
„Art. 171. - (1) Ordonatorii principali de
credite cu rol de Autoritate de management pot delega
angajarea şi/sau lichidarea cheltuielilor aferente proiectelor finanţate din
instrumente structurale ordonatorilor principali de credite cu rol de Organism
intermediar, în limita competenţelor reglementate prin ordin comun al
conducătorilor celor două instituţii implicate, pe baza Acordului de delegare
de atribuţii, încheiat între Autoritatea de management şi Organismul
intermediar, în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare.
Ordonatorul principal de credite cu rol de Autoritate de management nu este exonerat
de răspundere prin actul de delegare.
(2) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor, în calitate de Autoritate de management pentru Programul
operaţional regional 2007-2013, poate delega agenţiilor pentru dezvoltare
regională, în calitatea acestora de organisme intermediare, angajarea şi/sau
lichidarea cheltuielilor aferente proiectelor finanţate în cadrul programului,
în baza acordului de delegare de atribuţii încheiat cu fiecare dintre acestea,
în conformitate cu prevederile reglementărilor comunitare. Ministerul
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor nu este exonerat de răspundere
prin actul de delegare.
Art. 172. - (1)
Pentru sumele prevăzute în bugetele ordonatorilor principali de credite cu rol
de Autoritate de management, reprezentând finanţarea proiectelor aprobate în
cadrul programelor operaţionale, instituţiile publice cu rol atât de organisme
intermediare, cât şi de beneficiari ai axelor de asistenţă tehnică pot avea
calitatea de ordonator terţiar de credite.
(2) Sumele rambursate de către Comisia Europeană prin
conturile Autorităţii de certificare şi plată în conturile Organismului
intermediar, în calitate de beneficiar, prevăzute la alin. (1), se virează la
bugetul de stat la termenele şi în condiţiile stabilite prin norme metodologice
aprobate prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor."
Art. 22. -Articolul 8 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 149/2007 privind aprobarea unor măsuri în domeniul finanţelor
publice, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 882 din 21 decembrie 2007, se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 8. - Instituţiile publice sau, după caz,
categoriile de persoane pentru care instituţiile publice sunt exceptate de la prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă
sunt stabilite prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor, la propunerea
ordonatorilor principali de credite."
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 23. - Pentru personalul autorităţilor şi
instituţiilor publice, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare,
plata premiului anual aferent anului bugetar încheiat la 31 decembrie se
efectuează din prevederile bugetare ale anului următor, începând cu luna
ianuarie.
Art. 24. -Autorităţile şi instituţiile publice
prevăzute la art. 1 nu vor acorda tichete cadou personalului din cadrul
acestora.
Art. 25. - Ordonatorii principali de credite sunt
abilitaţi să introducă în structura bugetelor proprii şi ale instituţiilor din
subordine subdiviziuni bugetare de la care urmează să fie puse în plată
sentinţele judecătoreşti, asigurând fondurile necesare prin redistribuiri de
sume, pe tot parcursul anului, şi comunicând Ministerului Economiei şi
Finanţelor în termen de 5 zile operarea acestor modificări.
Art. 26. - Programele de
încurajare şi stimulare a înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi
mijlocii, finanţate de la bugetul de stat prin intermediul Ministerului pentru
Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale, vor fi
derulate direct, prin intermediul oficiilor teritoriale pentru întreprinderi
mici şi mijlocii şi cooperaţie sau prin intermediul organizaţiilor ori al
instituţiilor de drept privat.
Art. 27. - Ministerul Economiei şi Finanţelor este
abilitat să blocheze deschiderile de credite bugetare pentru ordonatorii principali
de credite sau, după caz, să blocheze conturile de disponibilităţi deschise la
unităţile Trezoreriei Statului pe numele autorităţilor şi instituţiilor publice
finanţate integral sau parţial din venituri proprii, în cazul în care nu sunt
respectate termenele prevăzute la art. 5-7.
CAPITOLUL IV
Abrogarea unor dispoziţii legale
Art. 28. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă se abrogă:
a) alineatul (2) al articolului 38 din Legea nr.
160/1998 pentru organizarea şi exercitarea profesiunii
de medic veterinar, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 433 din 23 mai 2005, cu modificările
ulterioare;
b) Ordonanţa Guvernului nr.
1/2007 privind aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli ale unităţilor din
subordinea, coordonarea sau sub autoritatea ministerelor, celorlalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi a autorităţilor
publice centrale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 30 din 17 ianuarie 2007, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 176/2007, cu modificările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
Ministrul internelor şi reformei
administrative,
Cristian David