ORDONANTA Nr. 42 din 29 ianuarie 2004
privind organizarea activitatii veterinare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 94 din 31 ianuarie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 1
pct. III.1 din Legea nr. 559/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Apararea sanatatii animalelor, protectia animalelor, prevenirea
transmiterii de boli de la animale la om, siguranta alimentelor de origine
animala destinate consumului uman, salubritatea furajelor pentru animale si
protectia mediului, in raport cu cresterea animalelor, constituie o problema de
stat si o indatorire pentru toti locuitorii tarii.
Art. 2
Persoanele fizice si juridice proprietare sau detinatoare de animale vii
ori material germinativ de origine animala, cele care produc, depoziteaza,
colecteaza, transporta, proceseaza, intermediaza, pun pe piata, importa,
exporta sau comercializeaza animale vii ori material germinativ de origine
animala, produse si subproduse de origine animala, produse medicinale
veterinare, deseuri, subproduse de origine animala care nu sunt destinate
consumului uman sau agenti patogeni de origine animala, produse si materii
utilizate in nutritia animalelor ori alte materii si produse ce pot influenta
starea de sanatate a animalelor raspund pentru aplicarea si respectarea
intocmai a prevederilor legislatiei veterinare, in vederea asigurarii si
garantarii sanatatii animalelor, a sanatatii publice, protectiei animalelor,
protectiei mediului si a sigurantei alimentelor.
Art. 3
Statul sprijina activitatea de aparare a sanatatii animalelor, de
supraveghere, prevenire si control al bolilor ce se pot transmite de la animale
la om, prin asigurarea cadrului institutional si juridic, a resurselor
financiare, a bazei tehnico-materiale necesare pentru desfasurarea in conditii
optime a activitatilor din domeniul veterinar.
CAP. 2
Organizarea si functionarea serviciilor veterinare
Art. 4
Serviciile veterinare se organizeaza si functioneaza ca sistem veterinar
unic si sunt structurate astfel:
a) servicii veterinare de stat - publice;
b) activitati veterinare de libera practica;
c) formatiuni de asistenta veterinara ce pot functiona in cadrul regiilor
autonome, societatilor nationale, societatilor comerciale, asociatiilor sau
societatilor agricole ori al altor asemenea structuri.
Art. 5
Serviciile veterinare de stat se organizeaza dupa o conceptie unitara, in
sistem piramidal al fluxului de comanda, pe principiu teritorial, ca sector
distinct si autonom, avand urmatoarea structura:
a) Agentia Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, autoritatea
veterinara centrala care coordoneaza tehnic si administrativ intreaga
activitate a serviciilor veterinare, organizeaza si controleaza efectuarea
activitatilor veterinare publice;
b) institutele veterinare, autoritati de referinta la nivel national pentru
domeniile de competenta specifice acestora, cu personalitate juridica, in
subordinea Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor;
c) directiile veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene si a
municipiului Bucuresti, autoritati veterinare judetene si a municipiului
Bucuresti, cu personalitate juridica, in subordinea Agentiei Veterinare si
pentru Siguranta Alimentelor, care se infiinteaza prin reorganizarea
directiilor sanitare veterinare judetene si a municipiului Bucuresti, servicii
publice descentralizate care functioneaza in subordinea Ministerului
Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului;
d) circumscriptiile veterinare zonale si circumscriptiile veterinare si
pentru siguranta alimentelor, fara personalitate juridica, organizate in
structura directiilor veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene si a
municipiului Bucuresti;
e) posturile de inspectie la frontiera, fara personalitate juridica,
organizate in structura Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
Art. 6
(1) Agentia Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor se infiinteaza prin
reorganizarea Agentiei Romane pentru Siguranta Alimentelor si a Agentiei
Nationale Sanitare Veterinare din cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor,
Apelor si Mediului.
(2) Unitatile care functioneaza in subordinea Agentiei Veterinare si pentru
Siguranta Alimentelor sunt prevazute in anexa nr. 2.
(3) Agentia Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor preia drepturile, obligatiile,
competentele, personalul si resursele financiare ale Agentiei Nationale
Sanitare Veterinare.
Art. 7
(1) Agentia Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor are in structura sa
urmatoarele directii generale:
a) Directia generala veterinara, condusa de un director general - medic
veterinar;
b) Directia generala pentru siguranta alimentelor, condusa de un director
general;
c) Directia generala pentru inspectie, control, inspectie la frontiera si
coordonarea institutelor veterinare, condusa de un director general;
d) Directia generala economica, administrativa, juridica si relatii
internationale, condusa de un director general.
(2) Directorii generali ai directiilor generale sunt numiti, in conditiile
legii, prin ordin al presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor.
(3) In exercitarea atributiilor sale directorul general al Directiei
generale veterinare emite decizii tehnice si poate dispune masuri urgente in
cazul unor situatii deosebite in domeniul veterinar.
Art. 8
(1) Medicii veterinari oficiali sunt medicii veterinari din cadrul
autoritatii veterinare centrale, institutelor veterinare si directiilor
veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene si a municipiului
Bucuresti.
(2) Medicii veterinari care isi desfasoara activitatea in structura altor
ministere au atributii si competente de medic veterinar oficial si pot fi
trecuti, cu acordul partilor, in structura autoritatii veterinare.
CAP. 3
Atributii si competente ale serviciilor veterinare de stat
Art. 9
Domeniile de competenta ale serviciilor veterinare de stat sunt:
a) stabilirea obligatiilor si responsabilitatilor persoanelor fizice si
juridice in domeniul veterinar;
b) stabilirea obligatiilor si responsabilitatilor institutiilor si
organelor administratiei publice in domeniul veterinar;
c) autorizarea, omologarea si acreditarea in domeniul veterinar;
d) sistemul informatic veterinar national;
e) autoevaluarea serviciilor veterinare;
f) definirea termenilor tehnici utilizati in domeniul veterinar, prevazuti
in anexa nr. 1;
g) sanatatea animalelor: calificarea statusului de sanatate a animalelor,
certificarea veterinara, masurile de protectie, notificarea veterinara,
declararea bolilor, controlul bolilor la animale si prevenirea transmiterii
acestora de la animale la om;
h) sanatatea publica veterinara;
i) identificarea si inregistrarea animalelor;
j) stabilirea cerintelor veterinare si controlul producerii, miscarii
interne, punerii pe piata, comertului, importului, tranzitului si exportului de
animale vii, material germinativ de origine animala, produse si subproduse
supuse supravegherii si controlului veterinar;
k) nutritia animalelor, furajele medicamentate si aditivii furajeri;
l) stabilirea cerintelor veterinare pentru protectia si bunastarea
animalelor si controlul aplicarii acestora;
m) inspectia si controalele veterinare;
n) cerintele veterinare pentru activitatea de reproductie a animalelor;
o) stabilirea cheltuielilor in domeniul veterinar;
p) elaborarea si punerea in aplicare a sistemului de instruire in domeniul
veterinar;
q) stabilirea necesitatilor de investitii si dotare in domeniul veterinar.
Art. 10
Autoritatea veterinara centrala are urmatoarele atributii:
a) organizeaza activitatile veterinare publice pe intreg teritoriul tarii,
dupa o conceptie unitara, pentru asigurarea sanatatii animalelor, a sanatatii
publice, protectiei animalelor, protectiei mediului si a sigurantei
alimentelor;
b) elaboreaza norme veterinare care se aproba prin ordin al presedintelui
Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, pentru domeniile de
competenta ale serviciilor veterinare, unice si obligatorii pentru persoanele
fizice si juridice prevazute la art. 2;
c) controleaza aplicarea normelor veterinare;
d) stabileste responsabilitatile generale ale medicilor veterinari;
e) stabileste drepturile si obligatiile medicilor veterinari oficiali;
f) stabileste drepturile si obligatiile medicilor veterinari de libera
practica imputerniciti pentru efectuarea unor activitati veterinare publice;
g) participa la elaborarea sau avizarea conventiilor si acordurilor privind
colaborarea in domeniul veterinar;
h) impreuna cu Ministerul Sanatatii raspunde de organizarea si aplicarea
masurilor necesare pentru prevenirea si combaterea bolilor comune omului si
animalelor, precum si pentru siguranta alimentelor de origine animala;
i) organizeaza, coordoneaza, gestioneaza si controleaza activitatea privind
identificarea si inregistrarea animalelor;
j) organizeaza, coordoneaza, gestioneaza si controleaza activitatea
posturilor de inspectie la frontiera;
k) organizeaza si asigura functionarea sistemului informatic veterinar
national si conectarea acestuia la sistemul informatic veterinar al Uniunii
Europene;
l) elaboreaza regulamentele de organizare si functionare ale serviciilor
veterinare de stat si stabileste atributiile si responsabilitatile acestora;
m) organizeaza si controleaza activitatile veterinare publice efectuate de
medicii veterinari de libera practica imputerniciti si controleaza activitatea
formatiunilor de asistenta veterinara ce pot functiona in cadrul regiilor
autonome, societatilor nationale, societatilor comerciale, asociatiilor sau
societatilor agricole ori al altor asemenea structuri;
n) stabileste cerintele veterinare;
o) elaboreaza programele nationale in domeniul veterinar, aprobate prin
ordin al presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
Art. 11
Drepturile si competentele autoritatii veterinare sunt urmatoarele:
a) are acces liber, pentru a-si exercita competentele specifice, in
obiectivele prevazute la art. 18 alin. (1), precum si in alte locuri ce sunt
supuse supravegherii si controlului veterinar;
b) solicita prezentarea si verificarea oricaror documente, date si
informatii relevante, referitoare la obiectivele prevazute la art. 18 alin.
(1);
c) dispune masuri de protectie si restrictie privind animalele vii,
materialul germinativ de origine animala, produsele si subprodusele supuse
supravegherii si controlului veterinar din obiectivele prevazute la art. 18
alin. (1);
d) suspenda sau interzice functionarea obiectivelor prevazute la art. 18
alin. (1);
e) impune masuri de restrictie privind miscarea si certificarea veterinara
pentru animale vii, material germinativ de origine animala, produse si
subproduse supuse supravegherii si controlului veterinar ce se afla in
obiectivele prevazute la art. 18 alin. (1);
f) limiteaza sau interzice comertul, importul, producerea sau punerea pe
piata, exportul si tranzitul de animale vii, material germinativ de origine
animala, produse si subproduse supuse supravegherii si controlului veterinar;
g) recolteaza probe destinate examenelor de laborator, pentru elucidarea
unor factori de risc privind sanatatea animalelor, sanatatea publica, protectia
animalelor, protectia mediului si siguranta alimentelor;
h) verifica daca personalul angajat al obiectivelor prevazute la art. 18
alin. (1) respecta cerintele veterinare privind sanatatea animalelor, sanatatea
publica, protectia animalelor, protectia mediului si siguranta alimentelor;
i) inspecteaza si controleaza conformitatea cu cerintele veterinare pentru
obiectivele prevazute la art. 18 alin. (1);
j) dispune punerea sub sechestru veterinar sau uciderea animalelor ori
punerea sub sechestru veterinar, confiscarea si distrugerea produselor si
subproduselor supuse supravegherii si controlului veterinar;
k) aplica sanctiuni contraventionale in cazul savarsirii unor fapte care
constituie contraventii la legislatia veterinara;
l) solicita organelor administratiei publice centrale si locale aplicarea
masurilor legale in caz de necesitate sau de risc iminent pentru sanatatea
animalelor, sanatatea publica, protectia animalelor, protectia mediului si
siguranta alimentelor.
Art. 12
In vederea realizarii activitatilor veterinare publice, in limitele de
competenta ale serviciilor veterinare de stat, autoritatea veterinara centrala
colaboreaza cu autoritatile administratiei publice centrale si locale, cu
asociatiile si patronatele din domeniul agricol si industria farmaceutica, cu
reprezentantii societatii civile si cu organizatiile internationale din
domeniul veterinar.
CAP. 4
Obligatiile medicilor veterinari
Art. 13
In exercitarea profesiunii medicii veterinari au urmatoarele obligatii:
a) sa anunte fara intarziere autoritatea veterinara despre orice suspiciune
privind aparitia unei boli supuse notificarii obligatorii, conform legii,
precum si a oricarui risc privind sanatatea animalelor, sanatatea publica,
bunastarea si protectia animalelor, protectia mediului si siguranta
alimentelor;
b) sa ia masurile de urgenta prevazute de lege, pentru a preveni si a opri
difuzarea unor boli transmisibile ale animalelor sau a oricarui risc de natura
a afecta sanatatea animalelor si sanatatea publica, protectia animalelor,
protectia mediului si siguranta alimentelor;
c) sa participe, la solicitarea autoritatii veterinare judetene, respectiv
a municipiului Bucuresti, sau, dupa caz, a autoritatii veterinare centrale, la
actiuni de eradicare a unor boli transmisibile ale animalelor sau la cele de
control in cazul izbucnirii unor boli transmisibile emergente pentru Romania;
d) sa dispuna respectarea perioadelor de asteptare si intrerupere,
referitoare la eliminarea sau prezenta de reziduuri la animale vii, in produse
ori subproduse de origine animala destinate consumului uman;
e) sa inregistreze si sa pastreze, pentru o perioada stabilita de
autoritatea veterinara centrala, un registru cu activitatea desfasurata si
evidenta modului de prescriere, distribuire si utilizare a produselor
medicinale veterinare, a aditivilor furajeri si a furajelor medicamentate;
f) sa pastreze confidentialitatea asupra oricaror fapte, informatii sau
documente de care iau cunostinta in exercitarea activitatilor, pentru care
exista drepturi de autor, protectie de confidentialitate comerciala sau daca
utilizarea acestor date este licentiata.
Art. 14
(1) Medicii veterinari oficiali au urmatoarele obligatii principale:
a) dispun aplicarea prevederilor legislatiei veterinare, controleaza
respectarea acestora si efectueaza activitatile veterinare publice ce intra in
responsabilitatea lor;
b) dispun masurile necesare si supravegheaza aplicarea acestora de catre
persoanele fizice si juridice, pentru apararea si imbunatatirea sanatatii
animalelor, protectia sanatatii publice, protectia animalelor, protectia
mediului si siguranta alimentelor;
c) dispun fara intarziere masurile necesare, pana la clarificarea oricarei
suspiciuni referitoare la aparitia unei boli sau a unui element de risc in
relatie cu sanatatea animalelor, sanatatea publica, protectia animalelor,
protectia mediului si siguranta alimentelor;
d) dispun masurile necesare pentru precizarea cauzelor imbolnavirilor si
controleaza aplicarea masurilor specifice in vederea controlului si eradicarii
bolilor transmisibile ale animalelor si zoonozelor;
e) participa la evaluarea costurilor de compensare, in cazul taierii sau
uciderii de animale vii, a celor de ecarisare si procesare a deseurilor
animaliere, de dezinfectie, deratizare si dezinsectie, de confiscare sau
distrugere de material germinativ de origine animala ori de produse si
subproduse supuse supravegherii si controlului veterinar;
f) asigura controlul produselor si subproduselor de origine animala
destinate consumului uman, precum si al celor ce nu sunt destinate acestui
scop, al materiilor furajere utilizate in nutritia animalelor si al produselor
medicinale veterinare, in toate fazele de producere, depozitare, colectare,
transport, procesare, intermediere, punere pe piata, si al celor ce fac
obiectul importului, exportului, tranzitului si comertului;
g) participa la cursuri de instruire in domeniul veterinar.
(2) Masurile stabilite de medicii veterinari oficiali in exercitarea
atributiilor si responsabilitatilor lor sunt obligatorii pentru toate persoanele
fizice si juridice care desfasoara activitati ce intra sub incidenta
competentelor serviciilor veterinare.
(3) Drepturile specifice ale medicilor veterinari oficiali sunt conferite
de competentele autoritatii veterinare, prevazute la art. 11.
(4) In functie de strategia nationala in domeniul veterinar, autoritatea
veterinara centrala poate stabili si alte drepturi si obligatii ale medicilor
veterinari oficiali.
Art. 15
(1) Medicii veterinari de libera practica imputerniciti au obligatiile prevazute
la art. 13, precum si cele ce rezulta din contractele pentru efectuarea unor
activitati veterinare publice, incheiate cu directiile veterinare si pentru
siguranta alimentelor judetene si a municipiului Bucuresti.
(2) Directiile veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene si a
municipiului Bucuresti pot contracta anual cu medicii veterinari organizati in
conditiile legii unele activitati veterinare publice de interes national
prevazute in "Programul actiunilor de supraveghere, prevenire si control
al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protectia
animalelor si protectia mediului", stabilite de Agentia Veterinara si
pentru Siguranta Alimentelor.
(3) Activitatile de asistenta medical-veterinara sunt asigurate in
exclusivitate de serviciile medicale veterinare particulare.
CAP. 5
Obligatiile si responsabilitatile in domeniul veterinar
Art. 16
Persoanele fizice si juridice prevazute la art. 2 au urmatoarele obligatii:
a) sa anunte autoritatii veterinare judetene sau a municipiului Bucuresti
inceperea ori sistarea activitatilor supuse supravegherii si controlului
veterinar;
b) sa asigure sprijinul necesar autoritatilor veterinare pentru realizarea
atributiilor si responsabilitatilor acestora;
c) sa permita accesul liber, permanent si nerestrictionat al autoritatilor
veterinare pentru efectuarea inspectiilor, controalelor, verificarilor sau
examinarilor in obiectivele prevazute la art. 18 alin. (1);
d) sa ofere autoritatilor veterinare asistenta necesara in timpul
controalelor, inspectiilor, verificarilor si examinarilor pe care le intreprind
pentru realizarea obiectivelor, atributiilor si responsabilitatilor acestora;
e) sa anunte fara intarziere autoritatile veterinare locale si
administratia publica locala despre aparitia oricarei suspiciuni sau
imbolnaviri a animalelor, iar pana la sosirea medicului veterinar sa izoleze
animalele bolnave, moarte, ucise ori taiate, fiind interzisa folosirea sau
comercializarea carnii si a altor produse si subproduse provenite de la aceste
animale, fara aprobarea autoritatii veterinare locale;
f) sa anunte autoritatile veterinare locale, in termenul stabilit de
prevederile legale specifice, despre intrarea/iesirea de animale din/in
localitati, instrainarea si dobandirea de animale, disparitia, moartea, taierea
de animale, precum si orice alte evenimente privind miscarea animalelor;
g) sa sprijine autoritatile veterinare in efectuarea actiunilor veterinare
de interes public;
h) sa prezinte animalele pentru efectuarea actiunilor veterinare de interes
public, la locul, data si ora stabilite de medicul veterinar oficial sau de
medicul veterinar de libera practica imputernicit;
i) sa respecte masurile stabilite de autoritatea veterinara;
j) sa anunte autoritatea veterinara locala si sa solicite certificatul de
sanatate animala si de transport ori alte documente necesare in vederea
miscarii sau transportului de animale vii, material germinativ de origine
animala, produse si subproduse supuse supravegherii si controlului veterinar;
k) sa trimita autoritatii veterinare, la solicitarea acesteia, copii ale
documentelor si certificatelor ce insotesc animalele vii, materialul germinativ
de origine animala, produsele si subprodusele supuse supravegherii si
controlului veterinar;
l) sa respecte interdictiile si restrictiile stabilite de autoritatea
veterinara privind activitatile prevazute la art. 2;
m) sa puna pe piata, sa importe, sa exporte si sa comercializeze numai
animale vii, material germinativ de origine animala, produse si subproduse
provenite de la animale, pentru care, daca au fost tratate cu produse
medicinale veterinare, s-au respectat perioadele de asteptare sau de
intrerupere;
n) sa respecte masurile de interdictie si restrictie pentru produse
medicinale veterinare si pentru produse si materii utilizate in nutritia
animalelor, pentru unele substante interzise sau neautorizate a fi administrate
animalelor ori a fi folosite in relatie cu produsele de origine animala;
o) sa puna la dispozitie autoritatilor veterinare animalele vii sau
materialul germinativ de origine animala, produsele si subprodusele de origine
animala, produsele medicinale veterinare, deseurile, subprodusele de origine
animala care nu sunt destinate consumului uman sau agentii patogeni de origine
animala, produsele si materiile utilizate in nutritia animalelor ori alte
materii si produse ce pot influenta starea de sanatate a animalelor, in vederea
examinarii si testarii acestora, pentru depistarea unor substante interzise sau
neautorizate a fi utilizate in scopuri veterinare;
p) sa respecte masurile de interzicere sau restrictionare privind punerea
in piata, importul, exportul, tranzitul si comertul cu produse si subproduse ce
nu sunt destinate consumului uman sau sunt improprii consumului uman ori pentru
nutritia animalelor, precum si dispozitiile autoritatii veterinare de
distrugere a produselor si subproduselor ce nu sunt destinate consumului uman
sau sunt improprii consumului uman ori pentru nutritia animalelor, ce pot
constitui un risc potential pentru sanatatea animalelor, sanatatea publica,
protectia animalelor, protectia mediului si siguranta alimentelor;
q) sa aplice normele veterinare privind cerintele de zooigiena, de
adapostire, ingrijire, de reproductie si utilizare rationala a animalelor,
precum si masurile suplimentare stabilite de autoritatile veterinare in aceste
domenii;
r) sa aplice masurile veterinare pentru prevenirea bolilor animalelor,
precum si pentru controlul si eradicarea sau prevenirea difuzarii acestora in
teritoriu;
s) sa intretina in buna stare de functionare si igiena, cu respectarea
stricta a regulilor veterinare, obiectivele prevazute la art. 18 alin. (1),
mijloacele pentru transportul animalelor vii, materialului germinativ de
origine animala, produselor si subproduselor supuse supravegherii si
controlului veterinar;
s) sa pastreze, in limitele de timp stabilite de autoritatea veterinara,
certificatele si documentele ce atesta sau certifica starea de sanatate a
animalelor vii, a materialului germinativ de origine animala sau a produselor
si subproduselor supuse supravegherii si controlului veterinar;
t) sa respecte masurile de suspendare sau retragere de pe piata a
produselor medicinale veterinare, stabilite de autoritatea veterinara, si sa
puna la dispozitie acesteia documentele si produsele respective, pentru
examinarea acestora, inclusiv prin prelevare de probe pentru examene de
laborator;
t) sa se conformeze cerintelor veterinare stabilite prin ordin al
presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
Art. 17
Autoritatile administratiei publice centrale si locale au obligatia sa
colaboreze si sa sprijine medicii veterinari oficiali si medicii veterinari de
libera practica imputerniciti in exercitarea competentelor specifice domeniului
veterinar.
CAP. 6
Autorizarea, omologarea si acreditarea in domeniul veterinar
Art. 18
(1) Functionarea exploatatiilor de animale, a fermelor de carantina, a
celor cu animale de vanat, parcurilor, rezervatiilor nationale si gradinilor
zoologice, pasunilor si taberelor de vara, aglomerarilor temporare de animale,
statiilor de incubatie a oualor, precum si a unitatilor care produc,
depoziteaza, colecteaza, transporta, proceseaza, intermediaza, pun pe piata,
importa, exporta sau comercializeaza animale vii, material germinativ de
origine animala, produse si subproduse de origine animala destinate consumului
uman, produse medicinale veterinare, deseuri, subproduse de origine animala
care nu sunt destinate consumului uman sau agenti patogeni de origine animala,
produse si materii utilizate in nutritia animalelor ori alte materii si produse
ce pot influenta starea de sanatate a animalelor este permisa numai daca sunt
autorizate de catre autoritatile veterinare judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, ori, dupa caz, de catre autoritatea veterinara centrala si au
asigurate supravegherea si controlul veterinar, in conditiile legii.
(2) Autoritatile veterinare autorizeaza unitatile prevazute la alin. (1)
numai daca acestea indeplinesc cerintele prevazute de legislatia veterinara in
vigoare.
(3) Autoritatea veterinara centrala autorizeaza, in conditiile legii,
unitatile prevazute la alin. (1) care efectueaza activitati de export.
(4) Autoritatea veterinara participa in comisiile de omologare si
acreditare pentru domeniul veterinar, in conditiile legii.
(5) Pentru eliberarea autorizatiilor, avizelor si certificatelor veterinare
se stabilesc taxele prevazute in anexele nr. 3, 4 si 5, care se platesc
anticipat, se constituie ca venit la bugetul de stat si se actualizeaza
periodic, in functie de rata inflatiei, prin hotarare a Guvernului, la
propunerea Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor impreuna cu Ministerul
Finantelor Publice.
(6) Autoritatea veterinara centrala va elabora norme veterinare privind
cerintele specifice pe care trebuie sa le indeplineasca obiectivele prevazute
la alin. (1) in vederea autorizarii pentru activitatile supuse autorizarii veterinare,
care se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Veterinare si pentru
Siguranta Alimentelor.
Art. 19
(1) Functionarea unitatilor de taiere a animalelor, de colectare,
prelucrare, procesare, depozitare, transport si valorificare a produselor si
subproduselor de origine animala, stabilite prin ordin al presedintelui
Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, este permisa numai daca
sunt autorizate si au asigurata asistenta tehnica veterinara de stat, in
conditiile legislatiei veterinare.
(2) Asistenta tehnica veterinara prevazuta la alin. (1) se asigura de
personalul veterinar angajat, in conditiile legii, pe perioada determinata, de
catre directiile veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene si a
municipiului Bucuresti, in baza tarifelor stabilite conform art. 48 alin. (6).
CAP. 7
Cerinte veterinare si controale de sanatate pentru animale vii si material
germinativ de origine animala
Art. 20
(1) In vederea certificarii miscarii animalelor si a aplicarii conceptului
de zonare si regionalizare, autoritatea veterinara judeteana, respectiv a
municipiului Bucuresti, defineste sau califica statusul de sanatate a
animalelor aflate in obiectivele prevazute la art. 18 alin. (1) si a zonelor
sau regiunilor epidemiologice din Romania, in raport cu bolile specifice ale
animalelor, stabilite de autoritatea veterinara centrala, in baza
"Programului actiunilor de supraveghere, prevenire si control al bolilor
la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protectia animalelor si
protectia mediului", in conditiile prevazute de legislatia veterinara in
vigoare.
(2) Institutul veterinar de profil intocmeste si monitorizeaza situatia
actualizata a statusului de sanatate a animalelor aflate in obiectivele prevazute
la art. 18 alin. (1), precum si a zonelor si regiunilor epidemiologice
stabilite ca urmare a calificarii veterinare, prevazuta la alin. (1).
Art. 21
(1) Miscarea interna, importul, tranzitul, exportul si comertul cu animale
vii si material germinativ de origine animala sunt supuse certificarii
veterinare.
(2) Animalele vii si materialul germinativ de origine animala, pentru a fi
puse pe piata, importate, exportate sau pentru a face obiectul tranzitului ori
al comertului, trebuie sa fie insotite de certificat veterinar si, dupa caz, de
alte documente pentru atestarea indeplinirii cerintelor veterinare si de
conformitate.
(3) Cerintele veterinare, conditiile, modalitatile si competentele de
certificare veterinara sunt stabilite de autoritatea veterinara centrala si se
aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor.
(4) Autoritatea veterinara centrala poate modifica si completa cerintele,
conditiile, modalitatile si competentele de certificare, in functie de
strategia serviciilor veterinare.
Art. 22
(1) Autoritatea veterinara centrala pune in aplicare la nivel national un
sistem unic de identificare si inregistrare a animalelor, care sa faca posibila
trasabilitatea animalelor si a materialului germinativ de origine animala, in
corelatie directa cu sistemul de etichetare si marcare utilizat pentru
produsele si subprodusele obtinute de la acestea.
(2) Autoritatea veterinara centrala este coordonatorul activitatilor
privind identificarea si inregistrarea animalelor si proprietarul sistemului
informatic pentru identificarea si inregistrarea animalelor.
Art. 23
(1) Comertul, importul, miscarea interna, tranzitul si exportul de animale
vii si material germinativ de origine animala se realizeaza in baza cerintelor
veterinare specifice prevazute in normele veterinare elaborate de autoritatea
veterinara centrala si aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei Veterinare
si pentru Siguranta Alimentelor.
(2) Autoritatea veterinara centrala stabileste tarile terte autorizate si
unitatile pentru export in Romania de animale vii si material germinativ de
origine animala.
Art. 24
(1) Materialul germinativ de origine animala trebuie sa fie produs in
unitati specializate, autorizate de autoritatea veterinara.
(2) Unitatile specializate prevazute la alin. (1) trebuie sa fie inscrise
in lista oficiala elaborata de autoritatea veterinara centrala si sunt supuse
inspectiei si controalelor veterinare, in vederea conformitatii cu cerintele
veterinare prevazute de legislatia veterinara.
(3) Prelevarea, prelucrarea si depozitarea materialului germinativ de
origine animala se efectueaza de echipe specializate, autorizate de autoritatea
veterinara centrala.
CAP. 8
Masuri de protectie si de control al bolilor transmisibile ale animalelor
Art. 25
(1) In cadrul comertului, tranzitului sau importului de animale vii si
material germinativ de origine animala, produse si subproduse supuse
supravegherii si controlului veterinar, autoritatea veterinara centrala poate
dispune, in anumite cazuri, luarea unor masuri speciale de protectie impotriva
oricarui risc de natura sa afecteze sanatatea animalelor, sanatatea publica,
protectia animalelor, protectia mediului si siguranta alimentelor.
(2) Autoritatea veterinara centrala stabileste cerintele veterinare pentru
anuntarea, declararea, notificarea interna si internationala a oricarei
suspiciuni de boala sau imbolnavire.
(3) Sunt exceptate de la obligatia anuntarii si notificarii cazurile de
imbolnavire provocate in scopul producerii de biopreparate sau pentru
efectuarea de cercetari stiintifice ori testari ale unor produse medicinale
veterinare.
Art. 26
(1) Depistarea bolilor transmisibile ale animalelor este realizata prin
efectuarea actiunilor de supraveghere veterinara activa si pasiva, in vederea
cunoasterii incidentei si prevalentei acestora.
(2) Pentru prevenirea difuzarii bolilor transmisibile prin miscarea
animalelor vii, materialului germinativ de origine animala, produselor si
subproduselor supuse supravegherii si controlului veterinar, autoritatea
veterinara centrala elaboreaza norme veterinare care se aproba prin ordin al
presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
(3) Autoritatea veterinara centrala stabileste si actualizeaza lista
bolilor transmisibile ale animalelor, ce sunt supuse declararii si notificarii
oficiale, precum si a celor supuse carantinei de necesitate, diferentiate in
raport cu gravitatea bolii, gradul de difuzibilitate, particularitatile modului
si ale cailor de transmitere a acesteia, precum si cu implicatiile
economico-sociale.
(4) Pentru sprijinirea actiunilor de lupta impotriva bolilor transmisibile
ale animalelor, prin hotarare a consiliului local sau judetean, respectiv al
municipiului Bucuresti, se constituie comandamente antiepizootice formate din
conducatori ai unitatilor de pe teritoriul respectiv si alte persoane carora le
revin sarcini in aplicarea masurilor de control stabilite de autoritatea veterinara
centrala cu privire la combaterea bolilor.
(5) Daca epizootia prezinta un pericol deosebit pentru economia nationala,
prin hotarare a Guvernului se constituie comandamentul antiepizootic central,
alcatuit din conducatori ai ministerelor si ai altor organe ale administratiei
publice centrale, care stabileste masurile ce se impun in toate sectoarele
social-economice si raspunde de aplicarea acestora, in conditiile legii.
(6) In cazul masurilor ce se intreprind pentru lichidarea rapida a
focarelor de boli transmisibile ale animalelor, ce implica taierea sau uciderea
unor animale, se acorda despagubiri proprietarilor pentru animalele taiate,
ucise sau altfel afectate, in conditii care se stabilesc prin hotarare a
Guvernului.
(7) Plata despagubirilor prevazute la alin. (6) se asigura de la bugetul de
stat prin bugetul Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului, la
valoarea de inlocuire la pretul pietei a animalelor taiate, ucise sau altfel
afectate, dupa caz, la suma pierderii suferite de proprietar, la data cand a
avut loc actiunea de lichidare a focarului de boala, cu respectarea
prevederilor legale in vigoare.
(8) Sursele financiare pentru alte masuri ce se impun pentru prevenirea si
combaterea epizootiilor si apararea sanatatii animalelor, in cazul actiunilor
de importanta deosebita, se asigura de la bugetul de stat prin bugetul Agentiei
Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
(9) Autoritatea veterinara centrala va elabora si va pune in aplicare
strategii nationale de control al bolilor transmisibile la animale, bazate pe
principii si criterii similare cu cele utilizate de statele membre.
(10) Autoritatea veterinara centrala elaboreaza si pune in aplicare planuri
nationale de necesitate si alerta pentru controlul unor boli transmisibile ale
animalelor.
(11) Lista bolilor pentru care se elaboreaza programe nationale de
necesitate si alerta se stabileste de autoritatea veterinara centrala.
Art. 27
(1) Autoritatea veterinara centrala elaboreaza, pentru bolile transmisibile
ale animalelor, deja existente pe teritoriul Romaniei, programe nationale de
eradicare si controleaza aplicarea corecta si in termenele stabilite a
acestora.
(2) Autoritatea veterinara centrala intocmeste documentatia necesara pentru
obtinerea statusului de tara sau zona libera ori oficial libera de aceste boli
si dispune aplicarea masurilor pentru mentinerea acestui status.
(3) Autoritatea veterinara centrala realizeaza zonarea si regionalizarea
teritoriului Romaniei in relatie cu bolile prevazute la alin. (1).
Art. 28
Consiliile locale sau judetene, respectiv al municipiului Bucuresti,
asigura strangerea si distrugerea cadavrelor de animale care nu pot fi ridicate
de unitatile de ecarisaj, organizeaza actiuni de strangere a cainilor fara
stapan si asigura aplicarea in acest scop a tehnicilor admise de normele
veterinare internationale si amenajeaza si intretin locurile de depozitare a
resturilor menajere, potrivit normelor veterinare.
CAP. 9
Cerinte veterinare privind produsele si subprodusele de origine animala
destinate consumului uman
Art. 29
(1) Comertul, importul, producerea, punerea pe piata, tranzitul si exportul
de produse si subproduse de origine animala destinate consumului uman se
realizeaza in baza cerintelor veterinare specifice prevazute de normele
veterinare elaborate de autoritatea veterinara centrala si aprobate prin ordin
al presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
(2) Autoritatea veterinara centrala stabileste, prin ordin al presedintelui
Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, tipurile de produse si
subproduse de origine animala destinate consumului uman, ce nu pot fi produse,
puse pe piata si care nu pot face obiectul importului, exportului sau tranzitului.
Art. 30
Produsele si subprodusele de origine animala destinate consumului uman sau
utilizate in alte scopuri pot fi puse pe piata, importate sau exportate numai
daca au fost supuse inspectiilor si controalelor veterinare in conformitate cu
prevederile legislatiei veterinare si daca au fost obtinute de la animale care:
a) nu au facut obiectul unor restrictii din motive veterinare; sau
b) au facut obiectul unor restrictii din motive veterinare, dar care:
- au fost marcate cu o marca speciala in acest sens;
- au fost tratate si procesate printr-o metoda adecvata pentru inactivarea
sau distrugerea agentului cauzal.
Art. 31
(1) Miscarea interna, importul, tranzitul, exportul si comertul cu produse
si subproduse de origine animala destinate consumului uman sunt supuse
certificarii veterinare.
(2) Cerintele veterinare, conditiile si modalitatile realizarii
certificarii veterinare, precum si stabilirea competentelor de certificare
pentru operatiunile prevazute la alin. (1) se stabilesc de autoritatea
veterinara centrala prin ordin al presedintelui Agentiei Veterinare si pentru
Siguranta Alimentelor.
CAP. 10
Cerinte veterinare privind deseurile animaliere, subprodusele de origine
animala ce nu sunt destinate consumului uman, agentii patogeni de origine
animala si produsele selectate de origine vegetala
Art. 32
Comertul, importul, miscarea interna, tranzitul si exportul deseurilor
animaliere, subproduselor de origine animala ce nu sunt destinate consumului uman,
agentilor patogeni de origine animala si produselor selectate de origine
vegetala se realizeaza in baza cerintelor veterinare specifice prevazute de
normele veterinare elaborate de autoritatea veterinara centrala si aprobate
prin ordin al presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor.
Art. 33
Schimbul de agenti patogeni si de material patologic de origine animala se
realizeaza numai intre unitati de invatamant superior medical, institute
veterinare, laboratoare veterinare, unitati si institutii de cercetare, unitati
ce produc preparate imunologice, kituri si reagenti de diagnostic, ce sunt
autorizate de autoritatea veterinara centrala pentru a desfasura astfel de
activitati, in baza cerintelor veterinare specifice prevazute de normele
veterinare elaborate de autoritatea veterinara centrala si aprobate prin ordin
al presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
Art. 34
Deseurile animaliere si subprodusele de origine animala ce nu sunt
destinate consumului uman sunt supuse inspectiei si controalelor veterinare la
locurile de producere, colectare, depozitare, sortare, precum si in unitatile
de procesare a acestora, in scopul prevenirii si raspandirii de boli la animale
si oameni si respectarii conditiilor igienice de procesare a acestora, in baza
cerintelor veterinare specifice prevazute de normele veterinare elaborate de
autoritatea veterinara centrala si aprobate prin ordin al presedintelui
Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
Art. 35
Miscarea interna, importul, tranzitul, exportul si comertul cu deseuri
animaliere, subproduse de origine animala ce nu sunt destinate consumului uman,
agenti patogeni de origine animala si produse selectate de origine vegetala se
realizeaza in baza cerintelor veterinare specifice prevazute de normele
veterinare elaborate de autoritatea veterinara centrala si aprobate prin ordin
al presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
CAP. 11
Cerinte veterinare comune pentru protectia sanatatii publice
Art. 36
Autoritatea veterinara centrala stabileste cerintele veterinare pentru
producerea, comercializarea, detinerea si utilizarea substantelor tireostatice,
hormonale, beta agoniste ori a altor substante similare, pentru administrare la
animale producatoare de hrana.
Art. 37
(1) Autoritatea veterinara centrala stabileste cerintele veterinare
specifice, prevazute de normele veterinare aprobate prin ordin al presedintelui
Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, pentru supravegherea si
monitorizarea unor substante si a reziduurilor la animale vii, produse si
subproduse de origine animala destinate consumului uman.
(2) Autoritatea veterinara centrala elaboreaza si pune in aplicare, prin
institutul veterinar de profil, "Programul national de supraveghere si
monitorizare a unor substante si a reziduurilor la animale vii, produse si
subproduse de origine animala" si controleaza respectarea cerintelor
veterinare specifice.
(3) Autoritatea veterinara centrala transmite organismelor internationale
informatiile si datele din domeniul veterinar, conform obligatiilor asumate.
Art. 38
(1) Autoritatea veterinara centrala stabileste si pune in aplicare, prin
autoritatile veterinare, cerintele veterinare pentru supravegherea, prevenirea
si controlul zoonozelor.
(2) Autoritatea veterinara are responsabilitatea supravegherii, prevenirii
si controlului zoonozelor in relatie cu sanatatea animalelor si a produselor si
subproduselor de origine animala supuse supravegherii si controlului veterinar.
Art. 39
(1) Autoritatea veterinara centrala stabileste si pune in aplicare, prin
autoritatile veterinare, cerintele veterinare pentru producerea, testarea,
autorizarea, prescrierea, utilizarea, importul, comertul, tranzitul si exportul
de furaje medicamentate, aditivi furajeri si hrana concentrata pentru animale
de companie.
(2) Autoritatea veterinara centrala elaboreaza si actualizeaza lista
sortimentelor de produse ce constituie furaje medicamentate sau hrana
concentrata pentru animale de companie, a aditivilor furajeri si lista
unitatilor si intreprinderilor autorizate sa produca furaje medicamentate,
aditivi furajeri si hrana concentrata pentru animale de companie.
CAP. 12
Cerinte veterinare privind inspectiile si controalele veterinare
Art. 40
(1) Importul, exportul si tranzitul de animale vii, material germinativ de
origine animala, produse si subproduse supuse supravegherii si controlului
veterinar se efectueaza numai prin posturile de inspectie la frontiera (PIF)
organizate in punctele de trecere a frontierei Romaniei.
(2) Autoritatea veterinara centrala elaboreaza cerintele veterinare pentru
organizarea si functionarea posturilor de inspectie la frontiera, precum si
procedurile de efectuare a acestor inspectii si controale, aprobate prin ordin
al presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
(3) Administratorii punctelor de control la trecerea frontierei de stat a
Romaniei au obligatia sa ia masuri pentru asigurarea conditiilor
corespunzatoare de desfasurare a activitatii veterinare, precum si a bazei
materiale si a fortei de munca necesare pentru efectuarea dezinfectiei,
dezinsectiei si deratizarii in aceste locuri, precum si pentru distrugerea
cadavrelor de animale, a produselor improprii consumului uman, a unor deseuri
sau subproduse de origine animala ce nu sunt destinate consumului uman.
(4) Activitatea de dezinfectie a mijloacelor de transport rutiere de la
punctele de trecere a frontierei este asigurata de autoritatea veterinara
judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, conform normelor veterinare
elaborate de autoritatea veterinara centrala si aprobate prin ordin al
presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
(5) Daca la punctele de inspectie si controale veterinare de frontiera se
depisteaza boli transmisibile ale animalelor sau exista suspiciunea acestora
ori un risc de alta natura ce poate pune in pericol sanatatea animalelor,
sanatatea publica, protectia animalelor, protectia mediului si siguranta
alimentelor, intregul lot de animale se va returna catre tara de origine, iar
daca aceasta masura nu este posibila, autoritatea veterinara centrala poate
dispune taierea imediata si valorificarea in conditii speciale sau uciderea
intregului lot de animale, precum si distrugerea obiectelor si materialelor
aferente.
(6) In situatiile prevazute la alin. (5) autoritatea veterinara centrala
trebuie sa notifice masurile dispuse autoritatii veterinare centrale a tarii
exportatoare.
(7) Cand prin conventiile sau acordurile veterinare incheiate de Romania cu
alte state s-a stabilit altfel, se va proceda potrivit prevederilor acestora.
Art. 41
(1) Animalele vii, materialul germinativ de origine animala, produsele si
subprodusele supuse supravegherii si controlului veterinar, care provin din
statele membre sau din tari terte, fac obiectul inspectiei si controalelor
veterinare la frontiera, efectuate de autoritatile veterinare in baza
cerintelor veterinare specifice prevazute de normele veterinare elaborate de
autoritatea veterinara centrala si aprobate prin ordin al presedintelui
Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
(2) Animalele provenite din import se supun in mod obligatoriu carantinei
profilactice, in locuri izolate si special amenajate, autorizate de
autoritatile veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, care
permit introducerea animalelor in aceste locuri numai dupa verificarea
indeplinirii cerintelor veterinare specifice.
Art. 42
(1) Autoritatea veterinara centrala stabileste si pune in aplicare prin
autoritatile veterinare cerintele veterinare privind inspectia si controalele
veterinare ce trebuie sa se efectueze pentru animalele vii, materialul
germinativ de origine animala, produsele si subprodusele supuse supravegherii
si controlului veterinar si controleaza conformitatea cu aceste cerinte.
(2) Responsabilitatea respectarii conditiilor de igiena privind producerea,
transportul, punerea pe piata si comercializarea animalelor vii, materialului
germinativ de origine animala, produselor si subproduselor supuse supravegherii
si controlului veterinar apartine unitatilor prevazute la art. 18 alin. (1).
(3) Agentia Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor controleaza respectarea
conditiilor de igiena prevazute la alin. (2).
(4) Autoritatea veterinara centrala elaboreaza si pune in aplicare
programul national de inspectie si controale veterinare, stabilind
responsabilitatile autoritatii veterinare centrale si ale directiilor
veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene si a municipiului
Bucuresti.
Art. 43
In vederea importului din tari terte al produselor prevazute la art. 18
alin. (1), intocmirii listelor oficiale cu tarile, unitatile sau intreprinderile
autorizate pentru export in Romania, reprezentanti ai autoritatii veterinare
centrale pot efectua evaluari veterinare in tarile si la obiectivele
mentionate, privind respectarea cerintelor veterinare si conformitatea acestor
obiective cu prevederile legislatiei veterinare romanesti ce reglementeaza
importul din tari terte.
CAP. 13
Cerinte veterinare privind protectia si bunastarea animalelor
Art. 44
(1) Proprietarii, detinatorii sau ingrijitorii de animale au obligatia sa
respecte si sa aplice prevederile legislatiei veterinare sau alte prevederi
privind adapostirea si ingrijirea animalelor din exploatatii, gradini, parcuri
si rezervatii zoologice ori din aglomerarile temporare de animale sau pe
perioada pasunatului, in scopul respectarii cerintelor fiziologice si de
comportament ale acestora, potrivit legislatiei in domeniul protectiei si
bunastarii animalelor.
(2) Autoritatea veterinara centrala stabileste, prin ordin al presedintelui
Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, cerintele veterinare
pentru protectia animalelor de ferma, a animalelor in timpul transportului, in
timpul taierii sau uciderii, a animalelor utilizate in scopuri de cercetare, de
experimentare sau diagnostic, a animalelor din parcurile, gradinile, rezervatiile
zoologice, a animalelor salbatice, a animalelor de companie sau de serviciu, a
animalelor de competitie, a animalelor din aglomerari temporare de animale, a
animalelor din speciile pe cale de disparitie si controleaza conformitatea cu
aceste cerinte.
(3) Autoritatea veterinara centrala, in colaborare cu organizatiile
neguvernamentale pentru protectia animalelor, va lua masurile necesare pentru
respectarea cerintelor veterinare prevazute la alin. (2).
Art. 45
(1) Autoritatea veterinara centrala stabileste, prin ordin al presedintelui
Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, cerintele veterinare
pentru producerea, testarea, autorizarea, depozitarea, transportul,
comercializarea, utilizarea, importul, tranzitul, exportul si comertul cu
furaje, materii furajere, premixuri, zooforturi, aditivi furajeri, furaje
complete, furaje suplimentare, furaje combinate, alte materii si produse
utilizate in furajarea si nutritia animalelor.
(2) Autoritatea veterinara centrala stabileste lista diferitelor categorii
de furaje si materii furajere, premixuri, aditivi furajeri, furaje complete,
furaje suplimentare, furaje combinate si a altor materii si produse utilizate
in furajarea sau nutritia animalelor in Romania.
Art. 46
(1) Autoritatea veterinara centrala stabileste, prin ordin al presedintelui
Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, cerintele veterinare
pentru producerea, testarea, autorizarea, depozitarea, transportul,
comercializarea, utilizarea, importul, tranzitul, exportul si comertul cu
produse medicinale veterinare.
(2) Autoritatea veterinara centrala elaboreaza si actualizeaza, prin ordin
al presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, lista
unitatilor care fabrica produse medicinale veterinare, precum si lista
fabricantilor si distribuitorilor autorizati sa aiba in posesie substante
active cu proprietati anabolice, antiinfectioase, antiparazitare,
antiinflamatorii, hormonale sau psihotrope care pot fi folosite la fabricarea
produselor medicinale veterinare.
(3) Autoritatea veterinara centrala stabileste si actualizeaza, prin ordin
al presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, lista
produselor medicinale veterinare autorizate, a perioadelor de asteptare si intrerupere,
precum si a interdictiilor privind utilizarea unora dintre aceste produse.
(4) Autoritatea veterinara centrala elaboreaza si pune in aplicare un
program de farmacovigilenta.
Art. 47
Impreuna cu autoritatea nationala responsabila pentru activitatile de
ameliorare si selectie a animalelor si cu organizatiile si asociatiile
crescatorilor de animale, autoritatea veterinara centrala stabileste cerintele
veterinare privind animalele si activitatea de reproductie.
CAP. 14
Finantarea si cheltuielile serviciilor si activitatilor veterinare de stat
Art. 48
(1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Agentiei Veterinare
si pentru Siguranta Alimentelor si ale unitatilor din subordinea sa, prevazute
la anexa nr. 2, se asigura din venituri proprii si din subventii acordate de la
bugetul de stat prin bugetul Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si
Mediului.
(2) Din bugetul Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor se
asigura finantarea cheltuielilor, pe baza de programe ce se aproba ca anexe la
bugetul acesteia, pentru:
a) efectuarea actiunilor cuprinse in Programul actiunilor de supraveghere,
prevenire si control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la
animale la om, protectia animalelor si protectia mediului;
b) actiunile cuprinse in programele nationale de necesitate si alerta;
c) actiunile cuprinse in programele nationale de eradicare a unor boli
transmisibile ale animalelor;
d) instituirea, organizarea si functionarea sistemelor informatice
veterinare nationale;
e) actiunile privind identificarea si inregistrarea suinelor, ovinelor si
caprinelor, potrivit legii;
f) actiunile privind identificarea si inregistrarea bovinelor, potrivit
legii;
g) asigurarea instruirii continue a medicilor veterinari oficiali si a
medicilor veterinari de libera practica imputerniciti;
h) actiunile prevazute in alte programe nationale pe care autoritatea
veterinara centrala trebuie sa le puna in aplicare;
(3) Activitatile prevazute la alin. (2) lit. g) se realizeaza pe baza de
contract incheiat, in conditiile legii, cu institutiile de invatamant sau cu
alte institutii abilitate.
(4) Valoarea operatiunilor care se realizeaza in exercitarea activitatii de
inspectie si control veterinar se vireaza lunar de catre unitatile prevazute la
art. 19 alin. (1) in contul directiilor veterinare si pentru siguranta
alimentelor judetene si a municipiului Bucuresti si constituie, pentru acestea,
venituri proprii destinate finantarii cheltuielilor curente si de capital, care
se inregistreaza in contabilitate in mod distinct.
(5) Veniturile proprii pentru institutiile prevazute la art. 5 lit. b) si
c) se constituie din exercitarea activitatii de inspectie si control veterinar,
din tarife de manopera pentru activitati veterinare si de laborator, din
consultanta si din alte prestatii specifice: actiuni de dezinfectie,
dezinsectie, deratizare, examene si lucrari de laborator, precum si din alte
activitati din domeniul veterinar.
(6) Cuantumul tarifelor pentru veniturile proprii se aproba prin ordin al
presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
(7) Veniturile proprii ale Agentiei Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor pentru activitatile proprii se constituie dintr-o cota din
veniturile proprii ale directiilor veterinare si pentru siguranta alimentelor
judetene si a municipiului Bucuresti, care se vireaza intr-un cont distinct
deschis de Agentia Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor.
(8) Cotele prevazute la alin. (7) se aproba anual prin ordin al
presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, se
utilizeaza pentru finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Agentiei
Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor si, in functie de politica
veterinara si pentru siguranta alimentelor, pot fi redistribuite la unitati
subordonate.
Art. 49
(1) Activitatea de inspectie si control veterinar de frontiera se face de
catre Agentia Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor prin posturile de
inspectie la frontiera. Veniturile proprii ale Agentiei Veterinare si pentru
Siguranta Alimentelor se constituie si din tarifele privind inspectia si
controlul veterinar pe care exportatorii, importatorii sau, dupa caz, persoana
responsabila, conform conventiei incheiate, pentru activitatile de tranzit,
import si export cu animale vii, material germinativ de origine animala,
produse si subproduse supuse supravegherii si controlului veterinar au
obligatia sa le achite.
(2) Nivelul tarifelor prevazute la alin. (1) se stabileste prin ordin al
presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
Art. 50
(1) Cheltuielile implicate de executarea masurilor dispuse de autoritatea
veterinara la posturile de inspectie la frontiera, prevazute la art. 40 alin.
(5), sunt suportate de exportator, importator sau, dupa caz, de persoana
responsabila conform conventiei incheiate.
(2) Sistemul informatic veterinar national cuprinde: sistemul informatic
intranet, sistemul informatic pentru inregistrarea animalelor, sistemul
informatic pentru notificarea bolilor transmisibile ale animalelor, sistemul
informatic rapid de alerta, sistemul informatic pentru monitorizarea miscarii
animalelor, sistemul informatic privind monitorizarea importului si
tranzitului, sistemul informatic privind supravegherea veterinara a bolilor
transmisibile ale animalelor, precum si alte sisteme informatice necesare
realizarii atributiilor serviciilor veterinare de stat in limitele de
competenta ale acestora.
CAP. 15
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 51
(1) Faptele care constituie contraventii la normele veterinare, precum si
persoanele care pot sa constate contraventii si sa aplice sanctiuni se
stabilesc prin hotarare a Guvernului.
(2) Sanctiunile contraventionale se aplica si persoanelor juridice.
(3) Dispozitiile prezentei ordonante referitoare la contraventii se
completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
180/2002, cu modificarile ulterioare.
Art. 52
Pentru aplicarea unitara a prevederilor prezentei ordonante autoritatea
veterinara centrala a Romaniei elaboreaza si aproba, prin ordin al
presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, norma
veterinara privind definirea termenilor utilizati in domeniul veterinar.
Art. 53
Ordonanta Guvernului nr. 90/2003 privind infiintarea Agentiei Romane pentru
Siguranta Alimentelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 624 din 31 august 2003, aprobata cu modificari prin Legea nr. 600/2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 936 din 24 decembrie
2003, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Titlul va avea urmatorul cuprins:
"Ordonanta privind infiintarea Agentiei Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor"
2. Alineatul (2) al articolului 1 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Finantarea Agentiei se asigura din venituri proprii si subventii
de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii, Padurilor,
Apelor si Mediului."
3. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
Agentia are drept scop:
a) apararea sanatatii animalelor, protectia animalelor, prevenirea
transmiterii de boli de la animale la om, siguranta alimentelor de origine
animala destinate consumului uman, salubritatea furajelor pentru animale si
protectia mediului, in raport cu cresterea animalelor, identificarea si
inregistrarea animalelor;
b) realizarea sigurantei alimentelor, de la producerea materiilor prime
pana la distribuirea alimentelor catre consumator;"
4. Dupa articolul 3 litera f) se introduc literele g) - m) cu urmatorul
cuprins:
"g) organizeaza serviciile veterinare de stat si stabileste
organizarea si necesitatile de finantare ale acestora;
h) organizeaza activitatile veterinare publice pe intreg teritoriul tarii,
dupa o conceptie unitara, pentru asigurarea sanatatii animalelor, a sanatatii
publice, protectiei animalelor, protectiei mediului si a sigurantei
alimentelor;
i) stabileste atributiile si responsabilitatile serviciilor veterinare de
stat;
j) elaboreaza si promoveaza, in colaborare cu alte autoritati abilitate
implicate, cadrul legal in domeniul sigurantei si calitatii alimentelor;
k) participa la activitatea de standardizare, gradare si calificare a
produselor alimentare;
l) organizeaza activitatea in domeniul sigurantei si calitatii alimentelor,
in colaborare cu alte autoritati abilitate implicate, conform limitelor de
competenta legale;
m) realizeaza, in colaborare cu alte autoritati abilitate implicate,
sistemul de analiza, gestionare si comunicare a riscului in domeniul sigurantei
si calitatii alimentelor."
5. Alineatul (1) al articolului 4 se abroga.
6. Alineatul (1) al articolului 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) Agentia este condusa de un presedinte cu rang de secretar de stat,
numit prin decizie a primului-ministru pe o perioada de 5 ani."
7. Alineatul (4) al articolului 7 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Presedintele Agentiei este ordonator secundar de credite."
8. Dupa articolul 7 se introduce articolul 7^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 7^1
Secretarul general al Agentiei este numit prin decizie a primului-ministru.
Atributiile sale sunt stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Veterinare
si pentru Siguranta Alimentelor."
9. Dupa articolul 9 se introduce articolul 9^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 9^1
Agentia Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor poate contracta servicii
de consultanta in domeniul tehnologiei informatiei si comunicarii, relatiilor
publice, organizarii campaniilor de promovare, educare si informare referitoare
la activitatea specifica, precum si in domeniul specific de activitate."
Art. 54
In tot cuprinsul Ordonantei Guvernului nr. 90/2003 sintagma "Agentia
Romana pentru Siguranta Alimentelor" se inlocuieste cu sintagma
"Agentia Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor".
Art. 55
Ordonanta Guvernului nr. 83/2003 privind aprobarea posturilor de inspectie
la frontiera organizate in punctele de trecere a frontierei stabilite pentru
importul, exportul si tranzitul tipurilor de marfuri supuse controalelor
veterinare, precum si conditiile de aprobare a posturilor de inspectie la frontiera
responsabile pentru controalele veterinare ale animalelor vii si produselor
provenind din tarile terte, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 622 din 30 august 2003, aprobata cu modificari prin Legea nr. 524/2003,
se modifica dupa cum urmeaza:
1. Litera d) a articolului 3 va avea urmatorul cuprins:
"d) administrator - Agentia Veterinara si pentru Siguranta
Alimentelor."
2. Alineatul (1) al articolului 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
(1) Pentru a fi incluse in lista posturilor de inspectie la frontiera
aprobate pentru controlul animalelor vii, al produselor de origine animala si
al altor produse supuse controalelor veterinare, PIF trebuie sa corespunda
conditiilor generale si speciale stabilite de autoritatea veterinara centrala a
Romaniei prin ordin al presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor."
3. Alineatul (1) al articolului 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) Inchiderea temporara sau permanenta a PIF sau a unui centru de
inspectie din structura acestuia, precum si reactualizarea listei punctelor de
inspectie la frontiera in care sunt organizate controale veterinare se fac prin
ordin comun al autoritatilor publice centrale care raspund de administratia
publica, agricultura, alimentatie, silvicultura, protectia mediului, transport
si al autoritatii veterinare centrale."
4. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
Tipurile de marfuri care sunt supuse controlului veterinar pentru fiecare
PIF se vor stabili prin ordin comun al autoritatilor publice centrale care
raspund de administratia publica, agricultura, alimentatie, veterinar si
siguranta alimentelor, silvicultura, protectia mediului si transport."
5. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
Serviciile veterinare de control de la punctele de trecere a frontierei se
organizeaza si functioneaza in cadrul PIF, in structura Agentiei Veterinare si
pentru Siguranta Alimentelor."
6. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
Atributiile personalului angajat in PIF se vor stabili prin ordin al
presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor."
7. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
Coordonarea si controlul activitatii tehnice si administrative a PIF,
competentele si responsabilitatile pe linie de comanda sunt stabilite prin
ordin al presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor."
8. Alineatul (3) al articolului 11 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Dupa realizarea dezbaterilor mentionate, Ministerul Agriculturii,
Padurilor, Apelor si Mediului, Ministerul Administratiei si Internelor,
Ministerul Finantelor Publice, Agentia Veterinara si pentru Siguranta
Alimentelor si Autoritatea Nationala a Vamilor vor elabora norme metodologice
pentru implementarea prevederilor prezentei ordonante, privind strategia pe
termen lung, care se vor aproba prin hotarare a Guvernului si vor cuprinde
raspunderile si termenele, incadrate in strategia nationala privind aderarea la
Uniunea Europeana, pentru cei responsabili cu construirea, echiparea si
asigurarea de personal pentru viitoarele PIF de interes national."
9. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
Agentia Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor este responsabila pentru
finantarea proiectarii si construirii PIF prevazute in strategia pe termen
lung."
10. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
Imobilele necesare constituirii si functionarii PIF vor fi dobandite in
proprietatea publica a statului in unul dintre modurile prevazute la art. 7 din
Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia
si vor fi date in administrarea Agentiei Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor."
Art. 56
(1) Structura organizatorica, functionarea si numarul de posturi ale
Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, ale institutelor
veterinare si ale directiilor veterinare si pentru siguranta alimentelor
judetene si a municipiului Bucuresti se aproba prin hotarare a Guvernului.
(2) Numarul de posturi al Agentiei Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor se asigura prin preluarea unui numar de 14 posturi finantate de la
bugetul de stat de la Ministerul Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului,
14 posturi finantate de la bugetul de stat de la Ministerul Sanatatii si 35 de
posturi finantate de la bugetul de stat preluate prin reorganizarea Agentiei
Nationale Sanitare Veterinare din cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor,
Apelor si Mediului si a posturilor finantate din venituri proprii si
subventiile acordate de la bugetul de stat aferente unitatilor subordonate ce
trec din subordinea Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului la
Agentia Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor.
(3) Personalul din cadrul Agentiei Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor si din cadrul directiilor veterinare si pentru siguranta
alimentelor judetene si a municipiului Bucuresti este format atat din
functionari publici, cat si din personal contractual.
(4) Salarizarea personalului din cadrul Agentiei Veterinare si pentru
Siguranta Alimentelor se face potrivit prevederilor legale aplicabile
personalului salarizat din venituri proprii si subventii de la bugetul de stat,
iar salarizarea personalului din directiile veterinare si pentru siguranta
alimentelor judetene si a municipiului Bucuresti se face potrivit prevederilor
legale aplicabile personalului din serviciile descentralizate ale ministerelor.
(5) Personalul din cadrul institutelor centrale este format atat din
functionari publici, cat si din personal contractual. Salarizarea personalului
se face potrivit prevederilor legale aplicabile personalului din unitatile
bugetare.
(6) Incadrarea in noua structura organizatorica a personalului se face pe
baza unui test de verificare a cunostintelor profesionale, in limita posturilor
disponibile.
Art. 57
(1) Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa introduca modificarile
ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei ordonante in structura bugetului
de stat, a bugetului Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului
si a bugetului Ministerului Sanatatii pe anul 2004 si in anexele la acestea, pe
baza protocolului de predare-primire incheiat intre Ministerul Agriculturii,
Padurilor, Apelor si Mediului, Ministerul Sanatatii si Agentia Veterinara si
pentru Siguranta Alimentelor, in termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a
prezentei ordonante.
(2) Pana la incheierea protocolului prevazut la alin. (1) finantarea
actiunilor si a activitatilor Agentiei Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor si a unitatilor prevazute in anexa nr. 2 se asigura de Ministerul
Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului.
(3) Pana la incheierea protocolului prevazut la alin. (1), de la bugetul de
stat prin bugetul Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului se
asigura sursele financiare pentru activitatile prevazute in:
a) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2002 privind identificarea si
inregistrarea bovinelor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 708 din 27 septembrie 2002, aprobata cu modificari prin Legea nr.
25/2003;
b) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 127/2003 privind identificarea si
inregistrarea suinelor, ovinelor si caprinelor, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 931 din 23 decembrie 2003;
c) Ordonanta Guvernului nr. 83/2003 privind aprobarea posturilor de
inspectie la frontiera organizate in punctele de trecere a frontierei stabilite
pentru importul, exportul si tranzitul tipurilor de marfuri supuse controalelor
veterinare, precum si conditiile de aprobare a posturilor de inspectie la
frontiera responsabile pentru controalele veterinare ale animalelor vii si
produselor provenind din tarile terte, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 622 din 30 august 2003, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 524/2003.
Art. 58
Articolul 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2002 privind
identificarea si inregistrarea bovinelor in Romania, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 708 din 27 septembrie 2002, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 25/2003, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Atribuirea contractelor de servicii privind aplicarea marcilor auriculare
se face, cu respectarea legislatiei privind achizitiile publice, de catre
Agentia Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor medicilor veterinari
organizati in conditiile legii, pe baza fondurilor alocate cu aceasta
destinatie."
Art. 59
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 127/2003 privind identificarea si
inregistrarea suinelor, ovinelor si caprinelor, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 931 din 23 decembrie 2003, se modifica dupa cum
urmeaza:
1. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
Atribuirea contractelor de servicii privind aplicarea marcilor/crotaliilor
auriculare si inregistrarea suinelor, ovinelor si caprinelor se face, cu
respectarea legislatiei privind achizitiile publice, de catre Agentia
Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor medicilor veterinari organizati in
conditiile legii, pe baza fondurilor alocate cu aceasta destinatie."
2. Alineatul (3) al articolului 4 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Achizitionarea elementelor prevazute la alin. (1) lit. a) - d)
pentru identificarea suinelor, ovinelor si caprinelor se face de catre Agentia
Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor prin licitatie publica, conform
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile
publice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 212/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare."
Art. 60
Toate referirile la "Agentia Nationala Sanitara Veterinara" din
legislatia in vigoare se considera ca fiind facute la "Agentia Veterinara
si pentru Siguranta Alimentelor".
Art. 61
Anexele nr. 1 - 5 fac parte integranta din prezenta ordonanta.
Art. 62
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga Legea sanitara
veterinara nr. 60/1974, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 626 din 2 septembrie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare,
precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul agriculturii, padurilor,
apelor si mediului,
Petre Daea,
secretar de stat
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gabriel Oprea
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
DEFINIREA TERMENILOR
- Agentia Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor - autoritate de
reglementare in domeniul veterinar si pentru siguranta alimentelor, organ de
specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in
subordinea Guvernului si in coordonarea directa a primului-ministru;
- activitate veterinara - activitatea desfasurata pe teritoriul Romaniei de
un medic veterinar in limitele de competenta ale serviciilor veterinare
prevazute de prezenta ordonanta;
- activitate veterinara publica - activitati veterinare strategice, de
interes national, efectuate in limitele de competenta ale serviciilor veterinare,
pentru aplicarea strategiilor si politicilor guvernamentale de aparare si
imbunatatire a statusului de sanatate a animalelor, pentru protectia sanatatii
publice, a animalelor, protectia mediului si siguranta alimentelor;
- activitate veterinara de libera practica - activitati veterinare, altele
decat cele publice, efectuate de medicii veterinari de libera practica potrivit
legii;
- autoritate veterinara - autoritatea veterinara centrala ce are atributii
in domeniile de competenta ale serviciilor veterinare sau orice alta autoritate
din domeniul veterinar careia i s-au delegat aceste puteri si competente;
- autoritate veterinara centrala - serviciul veterinar central al Romaniei,
ce are responsabilitatea elaborarii si implementarii strategiilor
guvernamentale in domeniul veterinar, a definirii competentelor si atributiilor
serviciilor veterinare, a stabilirii, gestionarii, realizarii si controlului
activitatilor veterinare publice;
- autoritate veterinara judeteana - serviciile publice veterinare
descentralizate, subordonate tehnic si administrativ autoritatii veterinare
centrale, avand autoritatea si responsabilitatea aplicarii strategiilor
guvernamentale in domeniul veterinar pe teritoriul judetului respectiv, a
gestionarii, realizarii si controlului activitatilor veterinare publice la
acest nivel, precum si alte competente delegate de autoritatea veterinara
centrala; este reprezentata de directia veterinara si pentru siguranta
alimentelor judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti;
- autoritate veterinara locala - autoritatea de la nivelul
circumscriptiilor veterinare teritoriale, subordonata tehnic si administrativ
autoritatii veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, care are
responsabilitatea realizarii, gestionarii si notificarii activitatilor
veterinare publice; este reprezentata de medicul veterinar oficial;
- medic veterinar oficial - medicul veterinar angajat si retribuit de stat,
desemnat pentru a realiza activitatile veterinare stabilite de autoritatea
veterinara la care isi desfasoara activitatea;
- medic veterinar de libera practica - medicul veterinar care efectueaza
activitati veterinare de libera practica, in conditiile legii;
- medic veterinar de libera practica imputernicit - medicul veterinar de
libera practica imputernicit de autoritatea veterinara judeteana, respectiv a
municipiului Bucuresti, pe baza de contract, sa efectueze unele activitati
veterinare publice, in conditiile legii;
- state membre - statele membre ale Uniunii Europene;
- tari terte - orice alt stat decat statele cu care Romania a incheiat
acorduri, conventii sau alte intelegeri internationale privind domeniul
veterinar;
- animal - mamifere, pasari domestice si salbatice, pesti, albine, viermi
de matase, batracieni, moluste, gasteropode, crustacee si tunicate;
- punerea sub sechestru veterinar - procedura ce constituie o atributie a
autoritatilor veterinare si care consta in interzicerea punerii pe piata,
comercializarii si miscarii unor animale vii, produse germinative de origine
animala si a altor produse supuse supravegherii si controlului veterinar,
precum si in cazarea sau depozitarea acestora in spatiile desemnate de
autoritatea veterinara, in vederea stabilirii destinatiei finale sau
distrugerii ori procesarii adecvate a acestora;
- confiscare - scoaterea din consumul uman, punerea sub restrictii
veterinare si dirijarea pentru prelucrare tehnica sau, dupa caz, pentru
distrugere a produselor si subproduselor supuse supravegherii si controlului veterinar,
care la controlul veterinar sunt declarate necorespunzatoare pentru consumul
uman;
- distrugere - neutralizarea deseurilor de origine animala prin incinerare,
coincinerare sau ingropare;
- ucidere - aplicarea unei metode (utilizarea pistolului cu glont liber sau
a pustii, electrocutarea, expunerea la dioxid de carbon etc.) care sa cauzeze o
moarte sigura, precum si injectarea unei supradoze de medicament cu proprietati
anestezice sau a unui produs autorizat pentru eutanasie;
- taiere - provocarea mortii unui animal prin sangerare, pentru a obtine
produse destinate consumului uman.
ANEXA 2
UNITATI
care functioneaza in subordinea Agentiei Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor
__________________________________________________________________________
Nr. Denumirea unitatii
crt.
__________________________________________________________________________
I. Institutii publice cu personalitate juridica:
1. Directiile veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene si
a municipiului Bucuresti, inclusiv laboratoarele veterinare de stat
2. Institutele veterinare:
a) Institutul de Diagnostic si Sanatate Animala
b) Institutul de Igiena si Sanatate Publica Veterinara
c) Institutul pentru Controlul Produselor Biologice si Medicamentelor
de Uz Veterinar
II. Institutii publice fara personalitate juridica:
1. Circumscriptiile veterinare zonale
2. Circumscriptiile veterinare si pentru siguranta alimentelor
3. Posturile de inspectie la frontiera
__________________________________________________________________________
ANEXA 3
TAXE
pentru eliberarea avizului veterinar de import, export, tranzit, a acordului
veterinar pentru import, a certificatului de abilitare si a certificatului de
inregistrare si reinregistrare a medicamentelor, produselor biologice si a
altor produse de uz veterinar
________________________________________________________________________________
Nr. Lei/U.M./
crt. Specificatie U.M. produs
________________________________________________________________________________
1. Aviz veterinar de import:
- materii prime furajere, furaje concentrate,
bumbac, premixuri, aditivi furajeri, fainuri
proteice, medicamente pulvis si altele tona
3.000
- animale mici pentru reproductie, animale mici
pentru macelarie, animale mici pentru concurs,
expozitii, pasari exotice cap
3.000
- animale mijlocii pentru macelarie, animale
mijlocii pentru reproductie cap
3.000
2. - oua pentru incubatie 1.000 bucati
10.000
3. - animale mari pentru macelarie, animale mari
pentru concurs, animale mari pentru reproductie cap
25.000
- pasari pentru carne cap
5.000
- pasari pentru reproductie, porumbei pentru
concurs, expozitii, alte manifestari cap
5.000
4. - pui de o zi 1.000 cap
10.000
- pui reproductie si/sau crestere 1.000 cap
5. - animale de companie (caini, pisici, maimute si
altele) cap
50.000
6. - medicamente, produse biologice, kituri de uz
veterinar, alte produse de uz veterinar, pana
la 1.000 flacoane lot
150.000
7. - medicamente de uz veterinar, alte produse de
uz veterinar, intre 1.000 - 5.000 flacoane lot
200.000
8. - medicamente de uz veterinar, alte produse de
uz veterinar, peste 5.000 flacoane lot
400.000
9. - familii de albine familie nu se
taxeaza
10. - oua pentru consum 1.000 buc.
25.000
11. - lapte, lapte condensat 100 litri
25.000
12. - slanina cruda, grasimi tehnice tona
4.000
13. - subproduse comestibile (cap, creier, limba,
burta, organe, membrane etc.) tona
5.000
- untura, cochilii de melci, organe necomestibile,
coarne, copite, unghii, ongloane, aditivi si
emulgatori alimentari, clei de oase, enzime pentru
industria alimentara, adezivi pentru industria
alimentara, izolat proteic alimentar, gelatina
alimentara si tehnica
14. - produse lactate proaspete (iaurt, frisca etc.),
lapte praf, unt, branzeturi, cascaval, inghetata,
inclusiv praf de inghetata, ingredienti si arome
pentru inghetata, subproduse lactate (zer,
cazeina), cheag, gogosi de matase, condimente,
lana, piei brute, pene, par tona
100.000
15. - produse apicole (ceara, polen, venin etc.) kg
15.000
16. - oua de viermi de matase kg
150.000
17. - produse din oua (praf, maioneza, melanj etc.),
miere de albine, membrane artificiale tona
150.000
18. - peste viu, peste proaspat, refrigerat, congelat,
produse din peste, inclusiv icre, pulpe de broasca,
carne melci, stridii, scoici, raci, fructe de mare,
vanat mare, vanat mic (in blana, in pene) tona
200.000
- cazatura coarne, conserve si concentrate pentru
hrana animalelor, carne (toate speciile), conserve,
semiconserve, preparate din carne, inclusiv supe si
sosuri concentrate, piei semiprelucrate, subproduse
de abator pentru industria farmaceutica tona
200.000
19. - trofee de vanatoare si blanuri bucata
600.000
20. - alte produse nenominalizate tona, kg,
hl sau alte
unitati de
masura
50.000
21. - mostre pana la 100 kg total nu se
taxeaza
- produse de uz veterinar pentru inregistrare
- ajutoare umanitare
- donatii in cadrul ajutoarelor umanitare de orice
fel
22. Certificat de abilitare bucata
2.500.000
23. Certificat de inregistrare si reinregistrare
medicamente, produse biologice si alte produse de
uz veterinar produs
15.000.000
24. Acord veterinar de import bucata
300.000
25. Aviz veterinar pentru export: nu se
taxeaza
- animale, produse de origine animala, furaje si
alte produse supuse controlului veterinar
26. Aviz veterinar de tranzit: nu se
taxeaza
- animale, produse de origine animala, furaje si
alte produse supuse controlului veterinar
________________________________________________________________________________
NOTA:
Taxa pentru cantitatile exprimate in fractiuni fata de unitatea de masura
prevazuta in prezenta ordonanta se calculeaza proportional cu cantitatea
avizata.
ANEXA 4
TAXE
pentru eliberarea avizului veterinar privind amplasarea, proiectarea si
construirea obiectivelor supuse controlului veterinar
Taxele pentru eliberarea avizului veterinar privind amplasarea, proiectarea
si construirea de noi obiective supuse controlului veterinar sunt in valoare de
50% din taxa prevazuta pentru autorizarea veterinara de functionare a acestora.
ANEXA 5
TAXE
pentru eliberarea certificatelor veterinare pentru transportul intern al
animalelor, produselor de origine animala, furajelor si altor marfuri supuse
controlului veterinar, precum si a certificatelor de sanatate pentru export
animale si certificatelor veterinare pentru export produse, subproduse
comestibile si necomestibile de origine animala
________________________________________________________________________________
Nr. Taxa
crt. Specificatie U.M. (lei/U.M.)
________________________________________________________________________________
1. A. Pentru intern:
Certificat veterinar pentru transport animale nu se
taxeaza
2. Certificat veterinar pentru transport oua de
viermi de matase nu se
taxeaza
3. Certificat veterinar pentru transport puiet de
pesti fitofagi, icre embrionate si puiet de peste
sau peste destinat repopularii nu se
taxeaza
4. Certificat veterinar pentru transport gunoi de
grajd in scopul comercializarii nu se
taxeaza
5. Certificat veterinar pentru transport cadavre,
deseuri de abator nu se
taxeaza
6. Certificat veterinar pentru transport furaje tona
50.000
7. Certificat veterinar pentru transport oua pentru
incubatie nu se
taxeaza
8. Certificat veterinar pentru transport produse de
origine animala: nu se
taxeaza
- carne toate speciile, inclusiv vanat impuscat
destinat consumului public
- slanina, seu, subproduse comestibile: organe,
intestine, stomacuri
- grasimi tehnice, oase, par, piei, coarne, unghii,
copite
- alte produse de origine animala nenominalizate
- produse din carne (preparate din carne, conserve,
semiconserve carne, alte produse din carne)
- lapte lichid si lapte condensat
- produse lactate proaspete
- branzeturi, unt, inghetata, lapte praf, praf de
inghetata, cazeina
- alte produse din lapte nenominalizate
- peste viu, peste refrigerat, peste congelat,
peste sarat, peste afumat
- conserve, semiconserve peste
- icre de sturion
- icre tarama
- alte produse din peste nenominalizate
- miere de albine
- produse apicole (ceara albine, laptisor de matca,
polen etc.)
- alte produse apicole nenominalizate
- oua pentru consum
- produse din oua (melanj, praf de oua, maioneza)
- alte produse din oua nenominalizate
9. Certificat veterinar de sanatate animala pentru
intern nu se
taxeaza
B. Pentru export:
10. Certificat veterinar pentru sanatate pentru export
animale si certificat de transport international nu se
taxeaza
11. Certificat veterinar pentru export produse,
subproduse comestibile si necomestibile de origine
animala, cu exceptia trofeelor nu se
taxeaza
12. Certificat veterinar de sanatate pentru export
trofee:
- ursi, cerbi trofeu
3.000.000
- capre negre trofeu
2.000.000
- mistreti, capriori, cerb trofeu
1.000.000
- alte animale salbatice (lup, vulpe, pisica
salbatica, viezure, jder etc.) trofeu
1.000.000
- blanuri bucata
1.000.000
- coarne cerbi, colti mistret trofeu
500.000
- cocosi de munte trofeu
250.000
- iepuri, fazani, rate, gaste salbatice,
potarnichi trofeu
100.000
- alte pasari salbatice (prepelite, porumbei,
turturele, sitari, grauri, sturzi etc.) trofeu
50.000
________________________________________________________________________________
NOTA:
Taxa pentru cantitatile exprimate in fractiuni fata de unitatea de masura
prevazuta in prezenta lege se calculeaza proportional cu cantitatea avizata.