ORDIN
Nr. 90 din 13 octombrie 2004
privind aprobarea Instructiunilor pentru organizarea si desfasurarea
activitatii personalului sanitar veterinar de stat in unitatile de taiere a
animalelor, de colectare, prelucrare, procesare, depozitare, transport si
valorificare a produselor si subproduselor de origine animala
ACT EMIS DE: AUTORITATEA NATIONALA SANITARA VETERINARA SI PENTRU
SIGURANTA ALIMENTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 999 din 29 octombrie 2004
Avand in vedere prevederile art. 19 din Ordonanta Guvernului nr. 42/2004
privind organizarea activitatii sanitar-veterinare si pentru siguranta
alimentelor, aprobata si modificata prin Legea nr. 215/2004,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 308/2004 privind organizarea si
functionarea Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor si a unitatilor din subordinea acesteia, cu modificarile si
completarile ulterioare,
pe baza Referatului de aprobare nr. 52.598 din 14 octombrie 2004,
presedintele Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Instructiunile pentru organizarea si desfasurarea activitatii
personalului sanitar veterinar de stat in unitatile de taiere a animalelor, de
colectare, prelucrare, procesare, depozitare, transport si valorificare a
produselor si subproduselor de origine animala, prezentate in anexa nr. 1.
Art. 2
Se aproba unitatile in care se asigura personal sanitar veterinar de stat
pentru desfasurarea activitatii de asistenta, inspectie si control sanitar
veterinar de stat, prevazute in anexa nr. 2.
Art. 3
Se aproba tarifele pentru activitatea de asistenta, inspectie si control
sanitar veterinar de stat in unitatile de taiere a animalelor, inclusiv a
pasarilor, de colectare, prelucrare, procesare, depozitare, transport si
valorificare a produselor si subproduselor de origine animala, prezentate in
anexa nr. 3.
Art. 4
Directiile sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, vor duce la indeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 5
Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor
va controla modul de aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 6
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 7
Orice prevedere contrara prezentului ordin se abroga.
Art. 8
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va intra in vigoare in termen de 15 zile de la data publicarii lui.
p. Presedintele Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare
si pentru Siguranta Alimentelor,
Gabriel Vasile Dragan
ANEXA 1
INSTRUCTIUNI
pentru organizarea si desfasurarea activitatii personalului sanitar veterinar
de stat in unitatile de taiere a animalelor, de colectare, prelucrare,
procesare, depozitare, transport si valorificare a produselor si subproduselor
de origine animala
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentele instructiuni stabilesc cadrul organizatoric in care, in
conformitate cu prevederile legislatiei sanitare veterinare in vigoare,
personalul sanitar veterinar de stat isi desfasoara activitatea de asistenta,
inspectie si control sanitar veterinar de stat in unitatile care taie animale,
inclusiv pasari, colecteaza, prelucreaza, proceseaza, depoziteaza si valorifica
produse de origine animala.
Art. 2
In sensul prezentelor instructiuni, expresiile de mai jos au urmatoarele
semnificatii:
a) personal sanitar veterinar de stat - medicii veterinari de libera
practica imputerniciti si personalul mediu ajutator contractant, angajat in
conditiile legii cu contract individual de munca pe perioada determinata, care
isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile art. 19 din Ordonanta
Guvernului nr. 42/2004, aprobata cu modificari prin Legea nr. 215/2004, in
unitatile care taie animale, inclusiv pasari, colecteaza, prelucreaza,
proceseaza, depoziteaza si valorifica produse de origine animala;
b) asistenta sanitara veterinara de stat - activitatea de supraveghere pe
care o asigura personalul sanitar veterinar de stat in unitatile prevazute la
art. 19 din Ordonanta Guvernului nr. 42/2004, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 215/2004;
c) inspectie si control sanitar veterinar de stat - totalitatea
investigatiilor efectuate de personalul sanitar veterinar de stat la animalele
destinate taierii, la produsele de origine animala in timpul obtinerii,
prelucrarii, depozitarii si valorificarii lor, precum si la alte produse si
materii prime supuse controlului sanitar veterinar;
d) unitati - unitatile care taie animale, inclusiv pasari, colecteaza,
prelucreaza, proceseaza, depoziteaza si valorifica produse de origine animala,
stabilite prin ordin al presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare
si pentru Siguranta Alimentelor;
e) tarife - valoarea operatiunilor, stabilita in echivalent euro, care se
realizeaza in exercitarea activitatii de asistenta, inspectie si control
sanitar veterinar de stat in unitati si care se vireaza lunar de catre acestea
in contul directiei sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, la cursul oficial al zilei in care se
efectueaza plata.
Art. 3
Unitatile in care personalul sanitar veterinar de stat isi desfasoara
activitatea de asistenta, inspectie si control sanitar veterinar de stat sunt
cuprinse in anexa nr. 2.
Art. 4
(1) Tarifele pentru activitatea de asistenta, inspectie si control sanitar
veterinar de stat sunt prevazute in anexa nr. 3.
(2) Tarifele pentru activitatea de asistenta, inspectie si control sanitar
veterinar de stat, desfasurata in zilele nelucratoare si in cele de sarbatoare
legala, se majoreaza conform prevederilor legale in vigoare.
Art. 5
Functionarea unitatilor cuprinse in anexa nr. 2 este permisa numai daca au
asigurate asistenta, inspectia si controlul sanitar veterinar de stat, in
conditiile legii.
Art. 6
Asistenta, inspectia si controlul sanitar veterinar de stat se asigura pe
baza contractului incheiat in acest scop intre directia sanitara veterinara si
pentru siguranta alimentelor si unitate.
CAP. 2
SECTIUNEA 1
Obligatiile directiilor sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor
Art. 7
Directiile sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, identifica unitatile in care este necesara
asigurarea asistentei, a inspectiei si a controlului sanitar veterinar de stat.
Art. 8
Directia sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor judeteana,
respectiv a municipiului Bucuresti, inscrie intr-un registru special unitatile
nominalizate, cu toate datele de identificare.
Art. 9
(1) Directia sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor judeteana,
respectiv a municipiului Bucuresti, stabileste numarul de personal sanitar
veterinar de stat necesar fiecarei unitati, in functie de specificul
activitatii acesteia, de capacitatea de productie, de fluxul tehnologic si de
sistemul de organizare.
(2) Directia sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor judeteana,
respectiv a municipiului Bucuresti, desemneaza circumscriptia sanitara
veterinara si pentru siguranta alimentelor in a carei subordine directa se
desfasoara activitatea de asistenta, inspectie si control sanitar veterinar de
stat a personalului sanitar veterinar de stat si numeste medicul veterinar sef
de circumscriptie. Medicul veterinar sef de circumscriptie intocmeste prezenta
pentru personalul sanitar veterinar de stat din subordine, vizeaza documentul
justificativ intocmit de medicul veterinar de stat din unitate si il depune la directia
sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor judeteana, respectiv a
municipiului Bucuresti, concomitent cu raportul de activitate lunar.
Art. 10
(1) Directia sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor judeteana,
respectiv a municipiului Bucuresti, incheie, in conditiile legii, contract cu
unitatile identificate si inregistrate, pentru plata activitatii de asistenta,
inspectie si control sanitar veterinar de stat, asigura personalul sanitar
veterinar de stat necesar si incaseaza lunar sumele reprezentand contravaloarea
activitatii desfasurate, calculata in baza tarifelor prevazute in anexa nr. 3.
(2) Sumele rezultate, virate de catre unitati in contul directiilor
sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, sunt evidentiate distinct in contabilitate si
constituie pentru acestea fonduri extrabugetare care se utilizeaza conform
legii.
(3) In limita sumelor incasate potrivit prevederilor prezentului ordin
directiile sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, pot angaja, pe perioada determinata,
personal de specialitate si auxiliar, inclusiv pentru laboratorul sanitar
veterinar de stat.
(4) In functie de capacitatea si de specificul de activitate ale unitatii,
prezenta permanenta a personalului sanitar veterinar in unitatile precizate in
anexa nr. 2 se dispune de catre directorul executiv al directiei sanitare
veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti.
Art. 11
(1) Directiile sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, angajeaza personal sanitar
veterinar de stat, in conditiile legii, in baza unui contract individual de
munca pe perioada determinata, cu norma intreaga sau partiala, dupa caz.
(2) Directiile sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pot angaja, potrivit legii, si
personal de specialitate pensionat, numai in conditiile in care nu se asigura o
norma intreaga pentru personalul sanitar veterinar de stat si atunci cand
conditiile o impun.
Art. 12
In primele 3 zile lucratoare ale lunii curente, directia sanitara
veterinara si pentru siguranta alimentelor judeteana, respectiv a municipiului
Bucuresti, inainteaza unitatilor documentele de plata pentru activitatea depusa
in luna precedenta; sumele se stabilesc pe baza documentului justificativ
intocmit si semnat de medicul veterinar de stat din unitate si de
reprezentantul legal al unitatii si vizat de catre medicul veterinar sef al
circumscriptiei sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor in a carui
subordine directa isi desfasoara activitatea.
SECTIUNEA a 2-a
Obligatiile unitatilor
Art. 13
Unitatile, persoane fizice si/sau juridice, incheie cu directia sanitara
veterinara si pentru siguranta alimentelor judeteana, respectiv a municipiului
Bucuresti, contracte pentru asigurarea si finantarea asistentei, inspectiei si controlului
sanitar veterinar de stat.
Art. 14
In interesul desfasurarii corespunzatoare a activitatii unitatii, al
prevenirii perioadelor neproductive, pentru asigurarea numarului necesar de
personal sanitar veterinar de stat si pentru diminuarea costurilor ocazionate
de inspectia si de controlul sanitar veterinar de stat, unitatile inainteaza
directiei sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, saptamanal, programul de activitate pentru
saptamana urmatoare.
Art. 15
Pentru buna desfasurare si exercitare a activitatii de asistenta, inspectie
si control sanitar veterinar de stat, in conformitate cu prevederile legale,
unitatile asigura permanent conditii optime pe intregul flux tehnologic,
inclusiv vestiare, birouri, facilitati pentru pastrarea sigiliilor si
documentelor sanitare veterinare in conditii de securitate, echipament de lucru
si de protectie, materiale de igienizare, ustensile de lucru, personal ajutator
si altele asemenea.
Art. 16
(1) Unitatile vireaza in contul directiei sanitare veterinare si pentru
siguranta alimentelor judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, sumele
calculate de aceasta pentru activitatea de asistenta, inspectie si control
sanitar veterinar de stat desfasurata de personalul sanitar veterinar de stat
in luna precedenta, in termen de 3 zile de la data primirii documentelor de
plata.
(2) In ultima zi a lunii medicul veterinar de stat din unitate intocmeste
si inainteaza medicului veterinar sef de circumscriptie spre avizare documentul
justificativ care cuprinde sumele calculate conform tarifului legal pentru
activitatea de asistenta, inspectie si control sanitar veterinar de stat
desfasurata de personalul sanitar veterinar de stat existent in unitate, pentru
luna expirata, si care constituie actul oficial in baza caruia directia
sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor judeteana, respectiv a
municipiului Bucuresti, intocmeste formalitatile de plata.
SECTIUNEA a 3-a
Obligatiile personalului sanitar veterinar de stat
Art. 17
Personalul sanitar veterinar de stat este subordonat tehnic si
administrativ directiei sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, prin medicul veterinar sef de
circumscriptie sanitara veterinara, si are, in principal, urmatoarele
obligatii:
a) desfasurarea activitatii conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
42/2004, aprobata cu modificari prin Legea nr. 215/2004, precum si ale
dispozitiilor, instructiunilor si oricaror alte reglementari legale;
b) respectarea prevederilor contractului semnat cu directia sanitara
veterinara si pentru siguranta alimentelor judeteana, respectiv a municipiului
Bucuresti;
c) intocmirea si inaintarea la directia sanitara veterinara si pentru
siguranta alimentelor judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, prin
medicul veterinar sef de circumscriptie sanitara veterinara si pentru siguranta
alimentelor, la termenele si in conditiile stabilite de aceasta, a situatiilor
si documentelor solicitate, precum si a celor prevazute de reglementarile in
vigoare;
d) pastrarea confidentialitatii activitatii desfasurate in unitate, in
raport cu persoanele fizice.
Art. 18
In exercitarea atributiilor de serviciu medicii veterinari de stat
contractanti emit documente sanitare veterinare oficiale pentru certificare,
intocmesc acte de prelevare a probelor, sechestru si confiscare.
Art. 19
Personalul sanitar veterinar de stat contractant poarta intreaga raspundere
pentru activitatea prestata, deciziile stabilite, documentele si situatiile
intocmite.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 20
Refuzul unitatii de a semna cu directia sanitara veterinara si pentru
siguranta alimentelor judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, contractul
pentru asigurarea si finantarea asistentei, inspectiei si controlului sanitar
veterinar de stat sau neplata la timp a sumelor stabilite conform prevederilor
legale, precum si neasigurarea conditiilor necesare desfasurarii optime a
activitatii sanitare veterinare oficiale conduc la retragerea personalului
sanitar veterinar de stat din unitate si la pierderea dreptului de functionare
a acesteia pana la intrarea in legalitate.
Art. 21
Nu este permisa rambursarea directa sau indirecta a tarifelor pentru
asigurarea asistentei, inspectiei si controlului sanitar veterinar de stat.
Art. 22
(1) In cazul in care unitatea nu vireaza directiei sanitare veterinare si
pentru siguranta alimentelor judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, suma
de bani necesara pentru plata personalului sanitar veterinar de stat, directia
sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor actioneaza unitatea in
instanta pentru obligarea la plata sumelor datorate.
(2) Pana la solutionarea litigiului in instanta unitatea nu mai beneficiaza
de asistenta, inspectie si control sanitar veterinar de stat, motiv pentru care
isi pierde dreptul de functionare.
Art. 23
Nerespectarea dispozitiilor cuprinse in prezentele instructiuni conduce la
aplicarea sanctiunilor legale.
ANEXA 2
UNITATILE
in care se asigura personal sanitar veterinar de stat pentru desfasurarea
activitatii de asistenta, inspectie si control sanitar veterinar de stat
1. Unitati pentru taierea mamiferelor si pasarilor
2. Unitati independente de transare a carnii
3. Unitati independente de transare/prelucrare a carnii (fabrici de produse
din carne, inclusiv ateliere pentru preparate din carne)
4. Unitati independente de prelucrare a membranelor naturale
5. Depozite/antrepozite frigorifice si/sau depozite alimentare
6. Antrepozite frigorifice cu sala de transare
7. Unitati de procesare a laptelui/produselor lactate
8. Unitati de procesare a produselor din pescuit, molustelor,
gasteropodelor, batracienilor
9. Unitati de procesare a oualor/produselor din oua
10. Unitati de comercializare cu sectii de transare a carnii si/sau de
prelucrare a produselor de origine animala
11. Hala de desfacere a produselor de origine animala
12. Combinat de carne.
ANEXA 3
TARIFELE
pentru activitatea de asistenta, inspectie si control sanitar veterinar de stat
in unitatile de taiere a animalelor, inclusiv a pasarilor, de colectare,
prelucrare, procesare, depozitare, transport si valorificare a produselor si
subproduselor de origine animala
________________________________________________________________________________
Specificatie Tariful
________________________________________________________________________________
I. a) carne de bovine si bubaline adulte 3 euro/animal
carne de bovine si bubaline tineret 1,5 euro/animal
_____________________________________________________________________________
b) carne de solipede si ecvidee 3 euro/animal
- controlul trichinelozei inclusa in activitatea de asistenta
_____________________________________________________________________________
c) carne de porcine 0,8 euro/animal
- controlul trichinelozei inclusa in activitatea de asistenta
_____________________________________________________________________________
d) carne de ovine si caprine
- tineret < 18 kg 0,2 euro/animal
- animale > 18 kg 0,3 euro/animal
_____________________________________________________________________________
e) carne de pasare 0,01 euro/animal
_____________________________________________________________________________
f) carne de vanat mic in pene si vanat 0,03 euro/animal
mic in blana
_____________________________________________________________________________
g) carne de vanat mare in blana
- mistret 1,3 euro/animal
- examinare pentru trichina conform prevederilor legale in
vigoare
- rumegator (cerb, caprior etc.) 4,4 euro/animal
________________________________________________________________________________
II.*) transarea si/sau prelucrarea carnii 3 euro/tona carne si/sau alte
in unitati independente materii prime de origine animala
receptionate
________________________________________________________________________________
III. unitati independente de prelucrare a 3 euro/tona produs materie prima de
membranelor naturale origine animala receptionat
________________________________________________________________________________
IV. depozite/antrepozite frigorifice 2 euro/tona produs de origine
animala receptionat
depozite alimentare 2 euro/tona produs de origine
animala receptionat/10.000 oua
receptionate
________________________________________________________________________________
V. antrepozite frigorifice cu sala de 2 euro/tona produs de origine
transare animala receptionat pentru
depozitare si 3 euro/tona materie
prima de origine animala introdusa
la transare
________________________________________________________________________________
VI. unitati de prelucrare a 0,05 euro/hl lapte crud receptionat
laptelui/produselor lactate 1,5 euro/tona alte materii prime de
origine animala receptionate
________________________________________________________________________________
VII. unitati de prelucrare a produselor 1,5 euro/tona produs receptionat
din pescuit, a molustelor,
gasteropodelor si batracienilor
________________________________________________________________________________
VIII. unitati de prelucrare a 3 euro/10.000 oua/tona produs
oualor/produselor din oua receptionat
________________________________________________________________________________
IX. unitati de comercializare, incluzand 2 euro/tona produs de origine
si activitatea de depozitare, transare animala depozitat
a carnii si/sau de prelucrare a 3 euro/tona produs finit rezultat
produselor de origine animala din transare si/sau din prelucrare
________________________________________________________________________________
X. hala de desfacere a produselor de 2 euro/tona produs/10.000 oua
origine animala receptionate
________________________________________________________________________________
*) Daca operatiunile de transare si/sau de prelucrare se efectueaza in
unitatile in care s-a obtinut carnea (unitati pentru taierea mamiferelor si
pasarilor), la tarifele prevazute la pct. I se adauga 0,5 euro/tona carne
intrata la transare si/sau la prelucrare. Daca in unitatile cu abatorizare se
receptioneaza pentru transare si/sau prelucrare carne din alte surse decat
abatorizarea proprie, pentru aceasta carne se percep tarifele precizate la pct.
II.
NOTA:
a) Sumele care se incaseaza de la unitatile care prelucreaza lapte si peste
se calculeaza in functie de volumul productiei realizate, tinandu-se cont de
tariful stabilit pentru fiecare categorie de unitate.
b) Tariful pentru unitatile care taie animale si pasari, precum si pentru
cele care prelucreaza alte produse de origine animala nu poate fi mai mic de
150 euro/luna si nu poate depasi 5.000 euro/luna.
c) Pentru abatoarele de pasari se aplica numai tariful prevazut la pct. I
lit. e).
d) Produsele de origine animala depozitate in depozite integrate in
unitatile producatoare, in alte depozite autorizate apartinand aceleiasi
unitati, aflate in aceeasi localitate sau in alte localitati, precum si
produsele de origine animala livrate de unitatea producatoare altei unitati in
baza unui contract de franciza si produsele de origine animala livrate de
unitatea producatoare altei unitati in care structura actionariatului este
aceeasi nu se tarifeaza.
e) In unitatile de taiere de capacitate mica si care nu detin echipa
proprie pentru efectuarea examenului trichineloscopic, acesta se efectueaza de
catre personalul sanitar veterinar de stat, fiind inclus in activitatea de
asistenta, inspectie si control sanitar veterinar de stat desfasurata in
unitate.
f) In unitatile de comercializare care desfasoara si activitatea de
depozitare, de transare a carnii si/sau de prelucrare a produselor de origine
animala, pentru produsele depozitate intrate la transare sau prelucrare se
percepe numai tariful de 3 euro/tona produs finit rezultat din transare si/sau
din prelucrare.