ORDIN Nr. 11
din 24 ianuarie 2007
pentru aprobarea Normei
sanitare veterinare privind organizarea si desfasurarea activitatii de control
oficial sanitar-veterinar efectuat de catre personalul sanitar-veterinar in
unitatile care produc alimente de origine animala
ACT EMIS DE: AUTORITATEA
SANITARA VETERINARA SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 95 din 7 februarie 2007
Având în vedere prevederile art. 10 lit. b) din
Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza Hotărârii Guvernului nr. 130/2006 privind
organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru
Siguranţa Alimentelor şi a unităţilor din subordinea acesteia,
în temeiul Regulamentului Parlamentului European şi al
Consiliului nr. 882/2004/CE pentru aprobarea Regulilor privind controalele
oficiale efectuate pentru a se asigura verificarea conformităţii cu legislaţia
privind hrana pentru animale şi cea privind alimentele şi cu regulile de
sănătate şi de protecţie a animalelor, care reprezintă transpunerea în
legislaţia naţională a prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 925/2005,
văzând Referatul de aprobare nr. 65.323 din 23 ianuarie
2007, întocmit de Direcţia de igienă şi sănătate publică veterinară din cadrul
Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor,
preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Norma sanitară veterinară privind
organizarea şi desfăşurarea activităţii de control oficial sanitar-veterinar
efectuat de către personalul sanitar-veterinar în unităţile care produc
alimente de origine animală, prevăzută în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Norma sanitară veterinară menţionată la art.
1 a fost elaborată în vederea stabilirii cadrului organizatoric în care îşi
desfăşoară activitatea personalul sanitar-veterinar care efectuează controalele
oficiale în unităţile care produc alimente de origine animală şi în vederea stabilirii procedurii de
tarifare a controalelor oficiale în unităţile care produc alimente de origine
animală, în conformitate cu prevederile Regulamentului Parlamentului European
şi al Consiliului nr. 882/2004/CE pentru aprobarea Regulilor privind
controalele oficiale efectuate pentru a se asigura verificarea conformităţii cu
legislaţia privind hrana pentru animale şi cea privind alimentele şi cu
regulile de sănătate şi de protecţie a animalelor.
Art. 3. - Direcţiile sanitare veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi
pentru Siguranţa Alimentelor va controla modul de aplicare a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 5. - La data intrării în vigoare a prevederilor
prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale
Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 90/2004 privind aprobarea Instrucţiunilor pentru
organizarea şi desfăşurarea activităţii personalului sanitar-veterinar de stat
în unităţile de tăiere a animalelor, de colectare, prelucrare, procesare,
depozitare, transport şi valorificare a produselor şi subproduselor de origine
animală, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 999 din 25 octombrie 2004.
Art. 6. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare
şi pentru Siguranţa Alimentelor,
Marian Avram
ANEXĂ
NORMĂ SANITARĂ VETERINARĂ
privind organizarea şi desfăşurarea activităţii de
control oficial sanitar-veterinar efectuat de către personalul sanitar-veterinar în unităţile care
produc alimente de origine animală
Art. 1. - Prezenta normă sanitară veterinară stabileşte
cadrul organizatoric în care îşi desfăşoară activitatea personalul
sanitar-veterinar care efectuează controalele oficiale în unităţile care produc
alimente de origine animală şi procedura de tarifare a controalelor oficiale în
unităţile care produc alimente de origine animală, în conformitate cu
prevederile Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului nr.
882/2004/CE.
Art. 2. - (1) In aplicarea
prezentei norme sanitare veterinare se aplică definiţiile prevăzute la art. 2
din Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului nr. 882/2004/CE.
(2) In sensul prezentei norme sanitare veterinare,
următorii termeni se definesc astfel:
a) control oficial sanitar-veterinar - orice formă de control pe care îl efectuează personalul
sanitar-veterinar pentru verificarea conformităţii cu legislaţia în domeniul alimentelor
şi cu regulile de sănătate şi bunăstare a animalelor;
b) personal sanitar-veterinar - personalul care efectuează controlul oficial sanitar-veterinar în
unităţile prevăzute la pct. I din anexa nr. 1;
c) document justificativ - actul oficial întocmit de medicul veterinar şef de circumscripţie
în baza căruia direcţia sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor
judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, întocmeşte formalităţile de
plată pe care le transmite la unitate.
Art. 3. - Unităţile în care personalul
sanitar-veterinar îşi desfăşoară activitatea de control oficial
sanitar-veterinar sunt prevăzute la pct. I din anexa nr. 1 şi sunt definite la pct. I din anexa nr. 1 la Norma sanitară veterinară privind procedura de
autorizare sanitară veterinară a unităţilor care produc alimente de origine
animală, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 276/2006.
Art. 4. - Tarifele pentru activitatea de control
oficial sanitar-veterinar al activităţilor din unităţile care produc alimente
de origine animală sunt prevăzute la pct. II din anexa
nr. 1.
Art. 5. - Unităţile prevăzute la pct. I din anexa nr. 1 pot funcţiona numai dacă
sunt supuse controalelor oficiale sanitar-veterinare şi achită tarifele
prevăzute la pct. II din anexa nr. 1.
Art. 6. - In vederea asigurării
controlului oficial sanitar-veterinar, direcţiile sanitare veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi
unităţile prevăzute la pct. I din
anexa nr. 1 încheie contracte conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 7. - (1) Direcţiile sanitare veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, stabilesc
numărul de personal sanitar-veterinar necesar fiecărei unităţi menţionate la
pct. I din anexa nr. 1, în
funcţie de specificul activităţii acesteia, capacitatea de producţie, fluxul
tehnologic şi de sistemul de organizare.
(2) Direcţiile sanitare veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, desemnează
circumscripţia sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor în a cărei
subordine se desfăşoară activitatea de control oficial sanitar-veterinar a
personalului sanitar-veterinar şi numesc medicul veterinar şef de
circumscripţie.
(3) Medicul veterinar şef de circumscripţie sanitară
veterinară şi pentru siguranţa alimentelor întocmeşte prezenţa pentru
personalul sanitar-veterinar oficial din subordine, vizează documentul
justificativ întocmit de medicul veterinar din unitate şi îl depune la direcţia
sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a
municipiului Bucureşti.
Art. 8. - (1) Sumele virate de către unităţi în contul
direcţiilor sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti, ca urmare a efectuării controalelor
veterinare oficiale sunt gestionate separat în contabilitate şi se constituie
ca fonduri extrabugetare, care se utilizează conform legii.
(2) In limita sumelor încasate potrivit prevederilor
prezentului ordin, direcţiile sanitare veterinare şi pentru siguranţa
alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, angajează personalul
sanitar-veterinar necesar pentru efectuarea controlului sanitar-veterinar
oficial, precum şi pentru activităţile conexe, în unităţile menţionate la pct. I din anexa nr. 1, în condiţiile legii,
în baza unui contract individual de muncă pe perioadă determinată, cu normă
întreagă sau parţială, după caz.
(3) In cazul imposibilităţii asigurării controlului
sanitar-veterinar oficial de către medicii veterinari încadraţi pe perioadă
determinată în conformitate cu prevederile alin. (2), direcţiile sanitare
veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti, pot angaja şi personal sanitar-veterinar pensionat.
Art. 9. - Direcţia sanitară veterinară şi pentru
siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, în primele
5 zile lucrătoare ale lunii curente, înaintează unităţilor documentele de plată
pentru activitatea de control oficial efectuat în luna precedentă, care conţin
sumele stabilite pe baza documentului justificativ întocmit şi semnat de
medicul veterinar de stat din unitate şi de reprezentantul legal al unităţii şi
vizat de medicul veterinar şef al circumscripţiei sanitare veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor în a cărui subordine îşi desfăşoară activitatea.
Art. 10. - In vederea asigurării personalului
sanitar-veterinar de specialitate pentru desfăşurarea corespunzătoare a
controlului sanitar-veterinar în unităţile prevăzute la pct. I din anexa nr. 1, unităţile comunică
săptămânal direcţiei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor
judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, programul de activitate.
Art. 11. - Pentru buna desfăşurare a controlului
oficial sanitar-veterinar, în conformitate cu prevederile legale, unităţile
asigură permanent condiţii optime pe întregul flux tehnologic, inclusiv
vestiare, birouri, facilităţi pentru păstrarea sigiliilor şi documentelor
sanitare veterinare în condiţii de securitate, echipament de lucru şi de
protecţie, materiale de igienizare, ustensile de lucru, personal ajutător şi
pun la dispoziţie medicilor veterinari toate documentele şi înregistrările
solicitate.
Art. 12. - In ultima zi a lunii, medicul veterinar din
unitate întocmeşte şi înaintează medicului veterinar şef de circumscripţie,
spre avizare, documentul justificativ care cuprinde sumele calculate conform
tarifului legal pentru activitatea de control sanitar-veterinar desfăşurată de
personalul sanitar-veterinar în unitate, pentru luna precedentă, şi care
constituie actul oficial în baza căruia direcţia sanitară veterinară şi pentru
siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, întocmeşte
formalităţile de plată pe care le transmite la unitate.
Art. 13. - Unităţile virează în contul direcţiei
sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, sumele calculate pentru activitatea de control sanitar-veterinar
de stat desfăşurată de personalul sanitar-veterinar în luna precedentă, în
termen de 5 zile de la data primirii documentelor de plată.
Art. 14. - Personalul sanitar-veterinar care realizează
controlul în unităţile prevăzute la pct. I din anexa nr. 1 este subordonat tehnic şi administrativ direcţiei
sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, prin medicul veterinar şef de circumscripţie sanitară
veterinară şi pentru siguranţa alimentelor, şi are, în principal, următoarele
obligaţii:
a) desfăşurarea activităţii conform prevederilor
Ordonanţei Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi conform altor prevederi legale în vigoare;
b) desfăşurarea activităţii cu respectarea
prevederilor contractului semnat de unitate cu direcţia sanitară veterinară şi
pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti;
c) întocmeşte şi înaintează la direcţia sanitară
veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului
Bucureşti, prin medicul veterinar şef de circumscripţie sanitară veterinară şi
pentru siguranţa alimentelor, la termenele şi în condiţiile stabilite de
aceasta, situaţiile şi documentele solicitate, precum şi pe cele prevăzute de
reglementările în vigoare;
d) păstrează confidenţialitatea activităţii
desfăşurate în unitate, conform prevederilor legislaţiei în vigoare.
Art. 15. - In exercitarea atribuţiilor de serviciu,
medicii veterinari angajaţi pe perioadă determinată efectuează certificarea
sanitar-veterinară la produsele de origine animală la care se impune eliberarea
certificatului sanitar-veterinar şi aplică mărcile de sănătate pe documentele
comerciale care însoţesc produsele pe timpul transportului, întocmesc documente
de prelevare a probelor în cadrul programului strategic, sechestru şi
confiscare.
Art. 16. - Personalul sanitar-veterinar încadrat pe
perioadă determinată poartă întreaga răspundere pentru activitatea prestată,
deciziile stabilite, documentele şi situaţiile întocmite.
Art. 17. - Refuzul unităţii de a semna cu direcţia
sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a
municipiului Bucureşti, contractul pentru asigurarea şi finanţarea controlului
sanitar-veterinar sau neplata la timp a sumelor stabilite conform prevederilor
legale, precum şi neasigurarea condiţiilor necesare desfăşurării optime a
activităţii sanitar-veterinare oficiale conduc la retragerea personalului
sanitar-veterinar din unitate şi pierderea dreptului de funcţionare a acesteia
până la intrarea în legalitate.
Art. 18. - Nu este permisă rambursarea directă sau
indirectă către medicii veterinari a sumelor ce reprezintă cuantumul tarifelor
pentru asigurarea controlului oficial
sanitar-veterinar.
Art. 19. - (1) In cazul în care unitatea nu virează, în
termen de două luni, direcţiei sanitare veterinare şi pentru siguranţa
alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sumele ce reprezintă
cuantumul tarifelor pentru asigurarea controlului sanitar-veterinar, direcţia
sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor acţionează unitatea în
instanţă pentru obligarea acesteia la plata sumelor datorate.
(2) Până la soluţionarea litigiului de către instanţă
unitatea nu mai beneficiază de personal sanitar-veterinar pentru controlul
oficial sanitar-veterinar şi îşi pierde dreptul de funcţionare.
Art. 20. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta normă sanitară veterinară.
ANEXA Nr. 1la
norma sanitară veterinară
I. Categoriile de
unităţi care produc alimente de origine animală pentru care se percep tarife
pentru acţiunile de control oficial sanitar-veterinar
A. Carne de ungulate domestice (cabaline, bovine,
suine, ovine şi caprine):
1. abator;
2. unitate de tranşare.
B. Carne de pasăre şi de lagomorfe:
1. abator;
2. unitate de tranşare.
C. Carne de vânat de crescătorie:
1. abator;
2. unitate de tranşare.
D. Carne de vânat sălbatic:
1. unitate care manipulează carne de vânat sălbatic;
2. unitate de tranşare.
E. Carne tocată, preparată şi carne separată mecanic:
1. unitate pentru carne tocată;
2. unitate pentru carne preparată;
3. unitate pentru carne separată mecanic.
F. Produse din carne:
1. unitate de procesare;
2. carmangerie;
3. măcelărie.
G. Peşte şi produse din pescuit:
1. unitate pentru produse proaspete din
pescuit (cherhana);
2. unitate de procesare a produselor din pescuit;
3. piaţă de desfacere;
4. centru de colectare a peştelui;
5. punct de debarcare.
H. Lapte crud şi produse din lapte:
1. unitate de procesare a laptelui materie primă;
2. unitate de procesare a produselor din lapte.
I. Unităţi cu activităţi
generale:
1. depozit frigorific (independent)/depozite
pentru produse de origine animală.
2. piaţă angro;
3. unitate de reambalare.
II. Tarife percepute pentru
activitatea de control oficial sanitar-veterinar al activităţilor din unităţile
care produc alimente de origine animală
Activitatea
|
Specificaţia
|
Tariful
|
1. Abatorizare
|
a) carne de vită de la:
- bovine adulte
- tineret bovin
b) solipede şi ecvidee
c) carne de porc, animale cu greutatea
carcasei:
- mai mică de 25 kg
- egală sau mai mare de 25 kg
d) carne de oaie şi carne de capră,
animale cu greutatea carcasei:
- mai mică de 12 kg
- egală sau mai mare de 12 kg
e) carne de pasăre:
- pui broiler
- găini şi bibilici
- raţe şi gâşte
- curci
- carne de iepure de fermă
|
- 5 euro/animal
- 2 euro/animal
- 3 euro/animal
- 0,5 euro/animal
- 1 euro/animal
- 0,15 euro/animal
- 0,25 euro/animal
- 0,01 euro/animal
- 0,005 euro/animal
- 0,01 euro/animal
- 0,025 euro/animal
- 0,005 euro/animal
|
2. Tranşare
|
a) carne de vită, carne de viţel, carne
de porc,
carne de solipede/ecvidee, carne de oaie
şi carne de capră
b) carne de pasăre şi carne de iepure
de fermă
c) carne de vânat de fermă şi carne de
vânat sălbatic:
- păsări vânat mic şi vânat terestru
- carne de ratite (struţ, emu, nandu)
- carne de mistreţ şi de rumegătoare
|
- 2 euro/tonă
- 1,5 euro/tonă
- 1,5 euro/tonă
- 3 euro/tonă
- 2 euro/tonă
|
3. Procesarea cărnii
|
- produse din carne, carne tocată şi
carne preparată
|
- 1 euro/tonă materie primă recepţionată
|
4. Procesarea cărnii de vânat
|
a) păsări vânat mic
b) vânat mic terestru
c) ratite (struţ)
d) mamifere terestre:
- mistreţ
- rumegătoare
|
- 0,005 euro/animal
- 0,01 euro/animal
- 0,5 euro/animal
- 1,5 euro/animal
- 0,5 euro/animal
|
5. Procesarea laptelui
|
- lapte materie primă intrat la
procesare
|
- 1 euro/tonă până la 30 de tone
- 0,5 euro/tonă peste limita de 30 de
tone
|
Activitatea
|
Specificaţia
|
Tariful
|
6. Producţia de peşte
|
a) prima punere pe piaţă de produse de
pescuit şi de acvacultura (punct de debarcare)
b) prima vânzare pe piaţă de peşte
(centru de colectare, piaţă de desfacere a peştelui)
c) prima vânzare în cazul lipsei
gradării sau al gradării insuficiente pentru prospeţime şi/sau dimensiune, în
conformitate cu prevederile Regulamentului nr. 103/76 şi ale Regulamentului
nr. 104/76 (centru de colectare, piaţă de desfacere a peştelui)
d) procesarea peştelui (unitate de
procesare a produselor din pescuit, unitate de procesare a produselor din
pescuit proaspete - cherhana)
|
- 1 euro/tonă pentru primele 50 de
tone valorificate lunar
- 0,5 euro/tonă peste limita de 50 de tone
- 0,5 euro/tonă pentru primele 50 de
tone recepţionate lunar
- 0,25 euro/tonă peste limita de 50 de
tone
- 1 euro/tonă pentru primele 50 de
tone valorificate lunar
- 0,5 euro/tonă peste limita de 50 de
tone
- 0,5 euro/tonă de peşte intrat la
procesare
|
7. Activităţi generale
|
- produse de origine animală
recepţionate
|
- 1 euro/tonă de produse de origine
animală recepţionate
|
NOTA:
- în cazul unităţilor de procesare a cărnii cu sală de
tranşare, pentru carnea intrată la tranşare se aplică doar tariful prevăzut la
pct. 2;
- pentru unităţile de procesare a cărnii independente
fără abatorizare şi tranşare, carmangerii şi măcelării, se aplică doar tariful
de la pct. 3;
- în cazul în care în aceeaşi unitate se desfăşoară
activităţi de abatorizare, tranşare şi procesare a cărnii, se aplică doar
tarifele prevăzute la pct. î şi 2;
- tariful pentru unităţile de procesare a cărnii nu
poate fi mai mic de 100 euro/lună.
ANEXA Nr. 2 la norma sanitară veterinară
CONTRACT
nr................, încheiat
la data de...............,
pentru asigurarea controlului oficial
sanitar-veterinar
I. Baza legală
Prezentul contract se încheie în conformitate cu
prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
ale Hotărârii Guvernului nr. 130/2006 privind organizarea şi funcţionarea
Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi a
unităţilor din subordinea acesteia şi ale Ordinului preşedintelui Autorităţii
Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 11/2007.
II. Părţile contractante
Intre Direcţia Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa
Alimentelor.....................
..........................................................., cu sediul în
........................................, cod fiscal nr................, având
contul nr................ deschis la ..................................,reprezentată
prin director executiv .................................................,
denumit în continuare prestator, şi Societatea Comercială
............................................................
- S.R.L., cu sediul în .......................................,
înregistrată la oficiul registrului comerţului sub nr................,
C.U.I............................, cont IBAN nr..........................
deschis la ................................, reprezentată de ................................, în calitate de
................................, cu obiect de activitate
......................................,cod CAEN .................., denumită în
continuare beneficiar, se
încheie prezentul contract pentru asigurarea controlului oficial sanitar-veterinar pentru activitatea de producţie desfăşurată
de beneficiar, cu respectarea următoarelor clauze:
III. Obiectul contractului
Art. 1. - Obiectul contractului constă în asigurarea
controlului oficial sanitar-veterinar de către prestator pentru activitatea de
producţie pe care o desfăşoară beneficiarul în unitatea de procesare, conform
prevederilor legale menţionate.
IV. Durata contractului
Art. 2. - Prezentul contract se încheie pentru o
perioadă determinată de ..............................., de la ..........................până la ...............,
şi se prelungeşte de plin drept
pentru o perioadă ......................................., dacă părţile nu solicită încetarea, în termen de 30 de zile, înaintea expirării termenului
contractual.
V. Preţul contractului
Art. 3. - (1) Tariful este cel prevăzut la pct. II din anexa nr. 1 la Norma sanitară
veterinară privind organizarea şi desfăşurarea activităţii de control oficial
sanitar-veterinar efectuat de către personalul sanitar-veterinar în unităţile
care produc alimente de origine animală, aprobată prin Ordinul preşedintelui
Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr.
11/2007. Plata acestui tarif se va face în lei, la cursul oficial al Băncii
Naţionale a României din ziua plăţii.
(2) Tariful se va plăti prin ordin de plată, în termen
de 5 zile de la data primirii documentelor de plată, pentru asigurarea
controlului sanitar-veterinar pentru marfa controlată în luna precedentă de
personalul sanitar-veterinar oficial angajat de prestator pentru activitatea de
control sanitar-veterinar oficial, conform prevederilor legislaţiei în vigoare.
(3) Nu este permisă rambursarea directă sau indirectă
de către beneficiar a tarifelor pentru asigurarea controlului sanitar-veterinar oficial în alt mod decât cel stabilit prin prezentul
contract.
(4) Sumele aferente activităţii productive din luna
precedentă se stabilesc pe baza documentului justificativ (decont) întocmit şi
semnat de medicul veterinar oficial şi de reprezentantul legal al unităţii
(beneficiarul) şi vizat de medicul veterinar şef al circumscripţiei sanitare
veterinare şi pentru siguranţa alimentelor în a cărui subordine directă îşi
desfăşoară activitatea.
(5) Nerespectarea termenelor de plată stabilite dă
dreptul prestatorului de a calcula şi solicita penalităţi de întârziere, în
conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
(6) Nu se vor percepe tarife pentru perioada în care
beneficiarul, din motive obiective, nu desfăşoară activitate.
VI. Drepturile şi
obligaţiile părţilor
Art. 4. - Prestatorul are următoarele drepturi şi
obligaţii:
a) să stabilească şi să asigure numărul de personal
sanitar-veterinar oficial necesar beneficiarului în funcţie de specificul
activităţii acestuia, de capacitatea de producţie, fluxul tehnologic şi de sistemul
de organizare;
b) să desemneze circumscripţia sanitară veterinară şi
pentru siguranţa alimentelor în a cărei subordine directă se desfăşoară
activitatea de control sanitar-veterinar de stat a personalului sanitar-veterinar;
c) să numească medicul veterinar şef de circumscripţie
sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor;
d) să încaseze lunar sumele reprezentând
contravaloarea activităţii productive desfăşurate, calculată conform tarifelor
prevăzute la pct. II din anexa
nr. 1 la Norma sanitară veterinară privind organizarea şi desfăşurarea
activităţii de control oficial sanitar-veterinar efectuat de către personalul
sanitar-veterinar în unităţile care produc alimente de origine animală,
aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare
şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 11/2007, virate de către beneficiar, ce
trebuie gestionate separat în contabilitate şi se constituie ca fonduri
extrabugetare, care se utilizează conform legii;
e) să angajeze personal sanitar-veterinar de stat în
condiţiile legii, în baza unui contract individual de muncă pe o perioadă
determinată;
f) în primele 5 zile lucrătoare ale lunii curente,
înaintează beneficiarului documentele de plată, vizate de cei în drept, pentru
cantităţile de produse controlate de personalul sanitar-veterinar în luna
precedentă şi confirmate de beneficiar; sumele se stabilesc pe baza
documentului justificativ întocmit şi semnat de medicul veterinar oficial din
unitate şi de reprezentantul legal al unităţii şi vizat de medicul veterinar
şef de circumscripţie sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor în a
cărui subordine directă îşi desfăşoară activitatea;
g) în cazul în care unitatea nu virează direcţiei
sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, sumele ca urmare a efectuării controlului
sanitar-veterinar, direcţia sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor
judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, acţionează unitatea în instanţă
pentru obligarea la plata sumelor datorate;
h) până la soluţionarea litigiului în instanţă unitatea
nu mai beneficiază de control sanitar-veterinar şi îşi pierde dreptul de
funcţionare;
i) în situaţia în care beneficiarul nu este de acord cu
suma pretinsă de prestator, acesta înştiinţează prestatorul în termen de 5 zile
de la data primirii facturii;
j) personalul sanitar-veterinar trebuie să păstreze
confidenţialitatea activităţii desfăşurate în unitate în raport cu persoanele
terţe fizice şi juridice, în caz contrar obligându-se la repararea integrală a
prejudiciului cauzat societăţii beneficiare prin nerespectarea acestei
obligaţii.
Art. 5. - Beneficiarul are următoarele drepturi şi
obligaţii:
a) anunţă prestatorul, printr-o adresă scrisă, cu
privire la perioada în care unitatea nu desfăşoară activitatea;
b) asigură permanent condiţii optime pe întregul flux
tehnologic, necesare desfăşurării activităţii sanitare veterinare, conform
prevederilor legale în vigoare;
c) virează în contul direcţiei
sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, sumele calculate de aceasta pentru activitatea de
control sanitar-veterinar oficial desfăşurată de personalul sanitar-veterinar
în luna precedentă, în termen de 5 zile de la data primirii documentelor de
plată, dacă situaţia justificativă pe baza căreia au fost întocmite este
semnată şi de beneficiar.
VII. Incetarea contractului
Art. 6. - (1) Prezentul contract îşi încetează efectele
de plin drept, fără a mai fi necesară intervenţia instanţei judecătoreşti
competente, în una sau mai multe dintre următoarele situaţii:
a) beneficiarul este declarat în stare de
incapacitate de plată sau a fost declanşată procedura de lichidare (faliment),
iar procesul de producţie încetează;
b) acordul de voinţă al părţilor semnatare;
c) retragerea autorizaţiei de funcţionare.
(2) Partea care invocă o cauză de încetare a
prevederilor prezentului contract o va notifica celeilalte părţi, cu cel puţin
30 de zile înainte de data la care încetarea urmează să-şi producă efectele.
(3) Incetarea prezentului contract nu va avea niciun
efect asupra obligaţiilor deja scadente între părţile contractante.
VIII. Forţa majoră
Art. 7. - (1) Niciuna dintre părţile contractante nu răspunde
de neexecutarea la termen sau/şi de executarea în mod necorespunzător, total
ori parţial, a oricărei obligaţii care îi revine în baza prezentului contract,
dacă neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a obligaţiei respective a
fost cauzată de forţă majoră, aşa cum este definită de lege.
(2) Partea care invocă forţa majoră este obligată să
notifice celeilalte părţi, în termen de 72 de ore, producerea evenimentului şi
să ia toate măsurile posibile în vederea limitării consecinţelor acestuia.
(3) Dacă în termen de 30 de zile de la producere
evenimentul respectiv nu încetează, părţile au dreptul să-şi notifice în scris
încetarea de plin drept a prezentului contract, fără ca vreuna dintre ele să
pretindă daune-interese.
IX. Notificări
Art.8. - In accepţiunea părţilor contractante, orice
notificare adresată de una dintre acestea celeilalte este valabil îndeplinită
dacă va fi transmisă la adresa/sediul prevăzută/prevăzut în partea introductivă
a prezentului contract.
X. Litigii
Art. 9. - (1) Părţile au convenit ca toate
neînţelegerile privind valabilitatea prezentului contract sau rezultate din
interpretarea, executarea ori încetarea acestuia să fie rezolvate pe cale
amiabilă de reprezentanţii lor, în termen de 10 zile de la apariţia lor.
(2) In cazul în care nu este posibilă rezolvarea
litigiilor pe cale amiabilă, părţile se vor adresa instanţelor judecătoreşti
competente. Până la soluţionarea litigiului unitatea nu mai beneficiază de
control sanitar-veterinar de stat, motiv pentru care îşi pierde dreptul de
funcţionare.
XI. Clauze finale
Art. 10. - (1) Modificarea prezentului contract se face
numai prin act adiţional încheiat între părţile contractante.
(2) Neplata la timp a sumelor stabilite conform
documentelor justificative, depuse de prestator,
precum şi neasigurarea de către beneficiar a condiţiilor necesare desfăşurării
optime a activităţii sanitare veterinare oficiale conduc la retragerea
personalului sanitar-veterinar de stat repartizat acestuia şi la pierderea
dreptului de funcţionare a beneficiarului până la intrarea în legalitate.
Prezentul contract a fost încheiat în două exemplare
originale, câte unul pentru fiecare parte.
Prestator
Beneficiar
Direcţia Sanitară Veterinară
Societatea
Comercială şi pentru Siguranţa Alimentelor
........................... ................................
Director
executiv,
Reprezentant,
................................
................................
Consilier juridic,
................................