DECIZIE Nr. 74 din 5 mai 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a art. I pct. 52 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 15/1997 pentru modificarea si completarea Legii
privatizarii societatilor comerciale nr. 58/1991
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 209 din 3 iunie 1998

Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a art. I pct.
52 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1997, invocata de Societatea
Comerciala "Casa Alba" - S.A. in Dosarul nr. 4.678/1997 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 28 aprilie 1998, in
prezenta partilor si a reprezentantului Ministerului Public, si au fost
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 5 mai 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 26 noiembrie 1997, pronuntata de Tribunalul Bucuresti -
Sectia comerciala in Dosarul nr. 4.678/1997 al acestui tribunal, Curtea
Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. I pct. 52 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1997
pentru modificarea si completarea Legii privatizarii societatilor comerciale
nr. 58/1991, invocata de Societatea Comerciala "Casa Alba" - S.A.
intr-un litigiu avand ca obiect obligarea acestei societati la vanzarea unui
activ pe care reclamanta il are in locatie de gestiune.
In motivarea exceptiei invocate se sustine ca dispozitiile art. I pct. 52
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1997, prin care s-a modificat art.
74 din Legea nr. 58/1991, permit o interpretare care "conduce practic, in
fapt, in cazul de fata, la o <<expropriere>> infrangand dispozitiile
constitutionale care ocrotesc dreptul de proprietate".
In opinia instantei, "dispozitiile a caror constitutionalitate se
solicita a se constata pot fi sau nu neconstitutionale in masura in care,
raportat la speta de fata, se vor produce dovezi in sensul celor expuse",
adica, dupa cum cumparatorii actiunilor societatii privatizate au respectat sau
nu contractul incheiat pentru cumpararea acestor actiuni.
In temeiul art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, s-au
solicitat puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernului.
In punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor se arata ca, in
prezent, Legea nr. 58/1991, al carei articol 74 a fost modificat prin art. I
pct. 52 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1997, a fost abrogata prin
art. 44 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societatilor comerciale. Totusi se considera ca, intrucat art. 27 din noua
reglementare cuprinde o solutie asemanatoare cu aceea din prevederea abrogata,
"exceptia de neconstitutionalitate persista si in ceea ce priveste
dispozitiile respective ale art. 27". In sprijinul acestui punct de vedere
se invoca Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. III din 31 octombrie
1995, in care s-a statuat ca "exceptia de neconstitutionalitate are ca
obiect o dispozitie legala nu atat in sens formal, ci, mai ales, in sens
material, intrucat, sub acest aspect, cel ce o invoca sustine ca textul legal
este contrar unei prevederi constitutionale". In concluzie, se arata ca ar
urma sa fie analizata constitutionalitatea art. 27 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 88/1997, despre care se apreciaza ca nu poate avea semnificatia
unei "exproprieri", asa cum se mentioneaza in sesizare, reglementand
numai conditiile de vanzare a unor active celor care le detin in locatiune.
Premisele fiind diferite - in prima ipoteza, dreptul de proprietate, iar in cea
de a doua, un anumit tip de contract de locatiune -, rezulta ca dispozitiile
legale ce fac obiectul exceptiei "sunt constitutionale".
In punctul de vedere al Guvernului se arata ca exceptia a ramas fara
obiect, intrucat art. 74 din Legea nr. 58/1991, care a fost modificat prin art.
I pct. 52 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1997, a fost abrogat, o
data cu legea in ansamblul sau, prin art. 44 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 88/1997.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, sustinerile partilor, concluziile procurorului,
raportul intocmit de judecatorul-raportor, dispozitiile legale a caror
legitimitate constitutionala este contestata, raportate la prevederile
Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata in temeiul art. 144 lit. c) din
Constitutie si al art. 23 si urmatoarele din Legea nr. 47/1992.
Prevederile art. I pct. 52 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
15/1997 au modificat art. 74 din Legea nr. 58/1991, dar, dupa invocarea
exceptiei, aceasta lege a fost abrogata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 88/1997. Rezulta deci ca, in prezent, exceptia a ramas fara obiect.
Sustinerea ca, desi prevederea legala ce face obiectul exceptiei a fost
abrogata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, exceptia urmeaza a
fi solutionata avand in vedere prevederile art. 27 ale noii reglementari, care
au preluat, in parte, solutiile legislative anterioare, nu poate fi retinuta.
In reglementarea initiala a art. 74 din Lege nr. 58/1991, la alin. 1 se
prevedea o solutie legislativa care, intr-adevar, este partial preluata de art.
27 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, intrucat in ambele
dispozitii legale se reglementeaza vanzarea de active celor care le detin in
locatie de gestiune sau in calitate de chiriasi.
Ceea ce nu s-a preluat in noua reglementare sunt dispozitiile alin. 2 al art.
74 din Legea nr. 58/1991, in prezent abrogate, in care se prevedea
posibilitatea instrainarii de active si in situatia cand actiunile sau partile
sociale care alcatuiesc capitalul social au fost vandute, cu plata in rate,
pana la achitarea integrala a pretului ratelor.
Legat de aceasta din urma prevedere, se sustine prin exceptie ca "are
semnificatia unei exproprieri", intrucat reprezinta o vanzare silita la
care este obligata o societate privatizata, in vederea instrainarii activelor
sale, incalcandu-se astfel dreptul de proprietate al actionarilor si puterile
conferite lor de lege in conducerea societatii. Asa cum s-a aratat, prevederea
respectiva nu a fost preluata insa de art. 27 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 88/1997, iar, o data cu abrogarea Legii nr. 58/1991, a fost si
ea abrogata, astfel incat critica formulata priveste un text legal care nu mai
este in vigoare.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 52
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1997 pentru modificarea si
completarea Legii privatizarii societatilor comerciale nr. 58/1991, invocata de
Societatea Comerciala "Casa Alba" - S.A. in Dosarul nr. 4.678/1997 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 mai 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu