LEGE
Nr. 60 din 29 octombrie 1974 * Republicata
Legea sanitara veterinara
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 626 din 2 septembrie 2003
*) Republicata in temeiul art. III din Ordonanta Guvernului nr. 62/2001
pentru completarea Legii sanitare veterinare nr. 60/1974, introdus prin Legea
nr. 758/2001 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 62/2001 pentru
completarea Legii sanitare veterinare nr. 60/1974, dandu-se textelor o noua
numerotare.
Legea sanitara veterinara nr. 60/1974 a fost republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 266 din 30 decembrie 1991 si a fost
modificata si completata prin:
- Ordonanta Guvernului nr. 104/1998 pentru modificarea Legii sanitare
veterinare nr. 60/1974, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 321 din 28 august 1998, aprobata cu modificari prin Legea nr. 254/1998,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 516 din 30 decembrie
1998;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 42/1999 pentru completarea Legii
sanitare veterinare nr. 60/1974, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 151 din 13 aprilie 1999, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 62/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 185 din 28 aprilie 2000;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2000 pentru modificarea si
completarea Legii sanitare veterinare nr. 60/1974, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 310 din 5 iulie 2000, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 374/2002, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 483 din 5 iulie 2002;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 61/2001 privind modificarea Legii
sanitare veterinare nr. 60/1974, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 231 din 7 mai 2001, aprobata cu modificari prin Legea nr.
538/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 661 din 22
octombrie 2001;
- Ordonanta Guvernului nr. 62/2001 pentru completarea Legii sanitare
veterinare nr. 60/1974, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 531 din 31 august 2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
758/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 3 din 7
ianuarie 2002.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Apararea sanatatii animalelor si prevenirea transmiterii de boli de la
animale la om este o problema de stat si constituie o sarcina permanenta pentru
toate unitatile, precum si o indatorire pentru toti locuitorii tarii.
Art. 2
Conducatorii unitatilor de stat, publice si ai oricaror alte unitati
detinatoare de animale, precum si ai celor care prelucreaza, depoziteaza,
transporta si valorifica produse de origine animala, ca si persoanele fizice
detinatoare de animale sau care valorifica produse de origine animala, poarta
raspunderea pentru aplicarea si respectarea intocmai a masurilor care sa
asigure sanatatea animalelor si salubritatea produselor de origine animala.
Art. 3
Activitatea sanitara veterinara in Romania se desfasoara dupa o conceptie
unitara si trebuie sa contribuie la sporirea efectivelor de animale prin
imbunatatirea indicilor de natalitate, prolificitate, cresterea potentialului
productiv si la asigurarea salubritatii alimentelor de origine animala.
Art. 4
Statul sprijina activitatea de aparare a sanatatii animalelor si de
prevenire a bolilor ce se pot transmite de la animale la om, prin organizarea
asistentei tehnice de specialitate, asigurarea bazei tehnico-materiale necesare
si stabilirea de norme sanitare veterinare obligatorii pentru toate unitatile
si toti cetatenii tarii.
CAP. 2
Atributiile si raspunderile medicilor veterinari
Art. 5
(1) Medicii veterinari raspund de aplicarea masurilor de aparare a
sanatatii animalelor la toate unitatile detinatoare de animale si in
gospodariile populatiei, cat si a celor de asigurare a salubritatii produselor
de origine animala in unitatile producatoare, de prelucrare, de depozitare, de
transport si de valorificare, situate pe teritoriul in care isi desfasoara
activitatea.
(2) Pentru aducerea la indeplinire a acestor indatoriri medicii veterinari
au urmatoarele atributii si raspunderi:
a) sa organizeze efectuarea la timp si in bune conditii a operatiunilor
sanitare veterinare de depistare si prevenire a bolilor infectioase si
parazitare la animale;
b) sa organizeze depistarea animalelor cu tulburari de reproductie si sa
asigure aplicarea tratamentelor necesare pentru cresterea indicelui de
natalitate;
c) in cazul semnalarii unor boli epizootice sau al suspiciunii acestor
boli, sa precizeze diagnosticul, sa stabileasca si sa controleze aplicarea
masurilor de combatere si sa informeze asupra bolii si masurilor luate, in cel
mult 12 ore de la constatare, autoritatile sanitare veterinare ierarhic
superioare si celelalte unitati interesate;
d) sa acorde asistenta sanitara veterinara curenta animalelor de a caror
sanatate raspund;
e) sa asigure controlul produselor alimentare de origine animala in toate
fazele de prelucrare, depozitare, transport si valorificare, in vederea
prevenirii patrunderii in circuitul alimentar a unor produse contaminate cu
germeni transmisibili la om.
Art. 6
Medicii veterinari si medicii umani raspund impreuna de stabilirea si
aplicarea celor mai eficiente masuri pentru prevenirea si combaterea bolilor
comune omului si animalelor, precum si pentru prevenirea toxiinfectiilor la om
prin consum de alimente de origine animala. In acest scop sunt obligati sa se
informeze reciproc, in mod operativ, despre orice situatie care necesita masuri
comune si sa intreprinda, fiecare in sectorul in care lucreaza, toate actiunile
necesare potrivit obligatiilor ce le revin.
Art. 7
(1) Medicii veterinari stabiliti de Agentia Nationala Sanitara Veterinara
cu atributii de medic veterinar de stat au acces liber in unitatile detinatoare
de animale si cele care prelucreaza, depoziteaza, transporta sau valorifica
produse de origine animala.
(2) Accesul medicilor veterinari de stat in unitatile Ministerului Apararii
Nationale sau Ministerului Administratiei si Internelor se va face in
conditiile stabilite de acestea, impreuna cu Agentia Nationala Sanitara
Veterinara.
(3) Medicii veterinari de stat pot dispune distrugerea produselor de
origine animala insalubre, retinerea celor suspecte de contaminare sau
alterare, in vederea efectuarii probelor necesare si pot sa opreasca, pana la
indeplinirea conditiilor sanitare veterinare, activitati de productie ale unor
abatoare sau unitati de prelucrare, depozitare, transport si valorificare a
produselor de origine animala.
Art. 8
Masurile stabilite de medicii veterinari de stat, in exercitarea
atributiilor ce le revin, sunt obligatorii pentru toate unitatile si persoanele
fizice de pe teritoriul in care isi desfasoara activitatea.
CAP. 3
Obligatiile detinatorilor de animale si ale unitatilor care prelucreaza,
depoziteaza, transporta si valorifica produse de origine animala
Art. 9
In vederea desfasurarii activitatii in conditiile stabilite prin normele
sanitare veterinare, unitatile de stat, publice si orice alte unitati
detinatoare de animale, precum si cele care prelucreaza, depoziteaza,
transporta si valorifica produse de origine animala au, dupa caz, urmatoarele
obligatii:
a) sa aplice regulile sanitare veterinare si de zooigiena privind
adapostirea, hranirea, ingrijirea, reproductia si exploatarea rationala a
animalelor, precum si masurile stabilite de autoritatile sanitare veterinare;
b) sa execute masurile sanitare veterinare pentru prevenirea introducerii
in unitatile zootehnice a bolilor transmisibile, precum si pentru lichidarea si
prevenirea difuzarii acestor boli din unitatile contaminate, asigurand in acest
scop toate conditiile materiale si organizatorice necesare;
c) sa supuna examenului medical personalul din unitatile zootehnice,
interzicand persoanelor bolnave ori purtatoare de germeni infectiosi ce se pot
transmite la animale sau ar putea contamina produsele alimentare de origine
animala sa lucreze in aceste unitati;
d) sa intretina, cu respectarea stricta a regulilor sanitare veterinare,
locurile de prelucrare, depozitare si valorificare a produselor de origine
animala, mijloacele pentru transportul animalelor si produselor de origine
animala, taberele de vara pentru animale, adapatorile si pasunile pe care le
folosesc;
e) sa anunte, fara intarziere, circumscriptiei sanitare veterinare si
consiliului local aparitia ori suspiciunea unei boli transmisibile la animale,
iar pana la sosirea medicului veterinar, sa izoleze animalele bolnave, moarte
sau taiate din necesitate, fiind interzisa folosirea sau vanzarea carnii si a
altor produse de la aceste animale fara aprobarea medicului veterinar de stat.
Se excepteaza de la obligatia anuntarii cazurile de imbolnaviri provocate in
scopul productiei de biopreparate sau pentru efectuarea de cercetari
stiintifice.
Art. 10
Persoanele fizice detinatoare de animale, pentru prevenirea aparitiei si
difuzarii bolilor epizootice, au urmatoarele obligatii:
a) sa anunte in maximum 24 de ore autoritatile sanitare veterinare locale
atunci cand dobandesc animale provenite din alte localitati, apartinand
speciilor cabalina, bovina, ovina, caprina sau porcina si sa nu introduca in
turme sau cirezi timp de cel putin 15 zile aceste animale;
b) sa permita personalului sanitar veterinar de stat verificarea starii de
sanatate a animalelor din gospodaria proprie si sa-l sprijine in efectuarea
operatiunilor sanitare veterinare;
c) sa prezinte animalele pentru efectuarea operatiunilor sanitare
veterinare la locul, data si ora stabilite de autoritatile sanitare veterinare;
d) sa anunte fara intarziere circumscriptiei sanitare veterinare ori consiliului
local aparitia cazurilor de boala la animale, moartea sau taierea din
necesitate a acestora, iar pana la sosirea personalului sanitar veterinar, sa
izoleze animalele bolnave, cadavrele, carnea, organele si alte produse
rezultate din taiere, fiind interzisa folosirea sau vanzarea carnii si a altor
produse de la aceste animale fara aprobarea medicului veterinar de stat.
Art. 11
Orice persoana care prin activitatea pe care o desfasoara vine in contact
cu animale are obligatia sa anunte fara intarziere autoritatii sanitare
veterinare sau consiliului local aparitia cazurilor de boli la animale.
Art. 12
Unitatile Ministerului Apararii Nationale si Ministerului Administratiei si
Internelor sunt obligate sa anunte fara intarziere medicului veterinar de stat
local cazurile de boli transmisibile aparute la animalele pe care le poseda,
sa-l informeze despre evolutia acestor boli si sa aplice prin personalul
sanitar veterinar propriu masurile de combatere si de prevenire a difuzarii
bolilor. La unitatile care nu dispun de personal sanitar veterinar propriu,
aceste masuri se aplica de catre medicul veterinar de stat.
CAP. 4
Prevenirea si combaterea bolilor transmisibile la animale
Art. 13
(1) Pentru combaterea si prevenirea extinderii epizootiilor, cand se
constata la animale boli transmisibile sau cand acestea sunt suspecte de
asemenea boli, se instituie masuri obligatorii de carantina, diferentiate in
raport cu gravitatea bolii, gradul de difuzibilitate si particularitatile cailor
de transmitere, in conditiile stabilite de Agentia Nationala Sanitara
Veterinara.
(2) Daca bolile constatate au difuzibilitate mare si prezinta un pericol
deosebit, cu aprobarea Agentiei Nationale Sanitare Veterinare se poate
interzice intrarea sau iesirea din zona de carantina si a persoanelor.
Despagubirile ce pot fi acordate persoanelor in astfel de situatii se
reglementeaza prin hotarare a Guvernului.
Art. 14
(1) Instituirea si ridicarea masurilor de carantina se stabilesc, in raport
cu extinderea si pericolul de difuzare a bolii, de catre consiliile locale sau
judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, dupa caz, pe baza actului de
constatare intocmit de medicul veterinar de stat.
(2) La unitatile militare instituirea si ridicarea masurilor de carantina
se stabilesc de catre comandantii unitatilor, pe baza constatarii medicilor
veterinari proprii. La unitatile care nu dispun de medic veterinar propriu,
constatarea se va face de medicul veterinar de stat.
Art. 15
(1) Masurile de carantina stabilite de consiliile locale sau judetene,
respectiv al municipiului Bucuresti, pe raza teritorial-administrativa in
care-si desfasoara activitatea, sunt obligatorii pentru toate persoanele
juridice si fizice.
(2) Pentru sprijinirea actiunilor de lupta impotriva bolilor transmisibile,
prin decizia consiliului local sau judetean, respectiv al municipiului
Bucuresti se constituie comandamente antiepizootice, alcatuite din conducatori
ai unitatilor de pe teritoriul respectiv si alte persoane carora le revin
sarcini in aplicarea masurilor transmise de Ministerul Agriculturii, Padurilor,
Apelor si Mediului, cu privire la combaterea bolilor. Aceste comandamente
raspund de aplicarea tuturor masurilor pentru prevenirea si lichidarea
epizootiilor.
(3) Daca epizootia prezinta un pericol deosebit pentru economia nationala,
cu aprobarea Guvernului se constituie comandamentul antiepizootic central,
alcatuit din conducatori ai ministerelor si altor organe centrale interesate,
care stabileste masurile ce se impun in toate sectoarele social-economice si
raspunde de aplicarea acestora in conditiile legii.
(4) La propunerea comandamentelor antiepizootice locale, consiliile
judetene si al municipiului Bucuresti pot suspenda operatiunile de incarcare si
descarcare a animalelor, produselor de origine animala si furajelor in statii
de cale ferata, locuri de incarcare-descarcare in mijloacele de transport auto,
porturi si aeroporturi situate in zona de carantina, sau sa conditioneze aceste
operatiuni de respectarea unor restrictii sanitare veterinare speciale.
Aplicarea masurii se va face cu anuntarea organelor centrale care coordoneaza
activitatile de transport afectate.
Art. 16
Consiliile locale sau judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, la propunerea
medicului veterinar de stat, pot mentine si dupa ridicarea masurilor de
carantina unele restrictii privind circulatia animalelor si produselor.
Art. 17
(1) Pentru apararea sanatatii animalelor din unitatile zootehnice de tip
industrial, amplasarea, proiectarea si executarea constructiilor si a
instalatiilor aferente se vor face cu respectarea normativelor sanitare
veterinare stabilite de Agentia Nationala Sanitara Veterinara.
(2) Din comisia de receptie a acestor obiective, in toate cazurile, va face
parte si un medic veterinar din cadrul autoritatii sanitare veterinare judetene
sau a municipiului Bucuresti.
(3) Agentia Nationala Sanitara Veterinara stabileste tehnologiile sanitare
veterinare pentru fiecare tip de exploatare din unitatile zootehnice de tip
industrial, normativele de dotare cu aparatura si utilajele necesare pentru
prevenirea si combaterea epizootiilor, precum si normativele privind
echipamentul de protectie antiepizootica.
(4) La darea in functiune a unitatilor zootehnice de tip industrial,
autoritatile sanitare veterinare judetene si a municipiului Bucuresti stabilesc
zone de protectie antiepizootica in care se vor aplica masuri speciale de
profilaxie.
Art. 18
(1) Se interzice accesul oricarei persoane in unitatile zootehnice de tip
industrial, fara respectarea regimului de filtru sanitar.
(2) De asemenea, se interzice introducerea si scoaterea de animale, furaje,
materiale, obiecte si mijloace de transport, fara respectarea intocmai a
regulilor si restrictiilor specifice stabilite pentru astfel de unitati.
(3) Conducatorii unitatilor respective raspund de realizarea intocmai a
acestor masuri.
Art. 19
(1) In cazul actiunilor de importanta deosebita ce se intreprind pentru
lichidarea rapida a focarelor de boli transmisibile, prin sacrificarea unor
animale si prin alte masuri ce se impun pentru prevenirea difuzarii
epizootiilor si pentru apararea sanatatii efectivelor de animale, se acorda
despagubiri, proprietarilor animalelor sacrificate sau altfel afectate
indiferent daca animalele respective sunt asigurate sau nu.
(2) Sacrificarea unor animale si alte masuri ce se impun pentru prevenirea
epizootiilor si apararea sanatatii efectivelor de animale, in cazul actiunilor
de importanta deosebita prevazute la alin. (1), se aproba in conditiile
stabilite prin hotarare a Guvernului.
(3) Proprietarii de animale, care nu au anuntat fara intarziere
imbolnavirea animalelor, nu au izolat animalele bolnave si cei care nu au
respectat masurile stabilite de autoritatile sanitare veterinare nu au drept la
despagubiri.
(4) Plata despagubirilor se face din fondurile prevazute pentru combaterea
epizootiilor, la valoarea de inlocuire la pretul pietei a animalului
sacrificat, dupa caz, la suma pierderii suferite de proprietar prin redarea,
indisponibilizarea ori afectarea in alt fel a animalului, la data cand a avut
loc actiunea de lichidare a focarelor de boala sau de asanare a acestora, cu
respectarea prevederilor legale in vigoare.
(5) Constituirea si reconstituirea stocului de siguranta de material viral
si de vaccin antiaftos trivalent, pentru utilizare in caz de necesitate, se
aproba in conditiile stabilite prin hotarare a Guvernului.
(6) Cheltuielile aferente productiei, depozitarii, conservarii materialului
viral si a vaccinului antiaftos trivalent, cele ocazionate de distrugerea
acestuia dupa pierderea valorii imunizante, precum si cele de refacere a
stocului se suporta din credite bugetare alocate prin Ministerul Agriculturii,
Padurilor, Apelor si Mediului la capitolul "Cheltuieli materiale pentru
combaterea epizootiilor".
Art. 20
(1) Circulatia animalelor si produselor de origine animala in interiorul
tarii este supusa controlului sanitar veterinar de stat.
(2) Pentru prevenirea difuzarii bolilor transmisibile prin circulatia
animalelor si produselor de origine animala, se interzice:
a) scoaterea din locurile contaminate cu boli epizootice a animalelor,
produselor de origine animala sau vegetala si a oricaror alte produse si
materiale care pot fi purtatoare de contagiu, fara aprobarea autoritatilor
sanitare veterinare;
b) transportul interurban de animale si produse de origine animala sau
deplasarea de animale in afara comunei, orasului sau municipiului fara
respectarea regulilor sanitare veterinare stabilite de Agentia Nationala
Sanitara Veterinara;
c) imbarcarea si debarcarea animalelor in alte statii de cale ferata,
porturi si aeroporturi, decat cele autorizate de catre autoritatile sanitare
veterinare judetene sau a municipiului Bucuresti;
d) imbarcarea animalelor fara controlul medicului veterinar de stat, ca si
efectuarea acestei operatiuni in timpul noptii, cu exceptia cazurilor cand este
asigurata o iluminatie artificiala corespunzatoare pentru efectuarea examenului
sanitar veterinar in bune conditii;
e) efectuarea transportului de animale fara asigurarea personalului
insotitor instruit pentru ingrijirea si supravegherea starii de sanatate a
animalelor;
f) folosirea de mijloace de transport - auto, feroviare, navale si aeriene
- care nu intrunesc toate conditiile de igiena si profilaxie stabilite de
Agentia Nationala Sanitara Veterinara prin normative tehnice de proiectare,
fabricare si folosire;
g) continuarea transportului fara acordul medicului veterinar de stat, daca
in lotul de animale se constata cazuri de imbolnavire.
(3) De aplicarea masurilor prevazute in prezentul articol raspund
detinatorii de animale, primarii, autoritatile sanitare veterinare, iar, dupa
caz, si unitatile Ministerului Administratiei si Internelor ori ale altor
ministere sau organe centrale ale administratiei de stat care au atributii cu
privire la circulatia si transportul animalelor.
Art. 21
(1) Autoritatile sanitare veterinare judetene sau a municipiului Bucuresti
vor elibera autorizatie sanitara veterinara statiilor, porturilor si
aeroporturilor numai daca acestea au rampe corespunzatoare si asigura
indeplinirea conditiilor de profilaxie pentru imbarcarea si debarcarea
animalelor.
(2) Unitatile care detin mijloace pentru transportul animalelor si
produselor de origine animala sunt obligate sa organizeze statii sau puncte de
spalare si dezinfectie, cu respectarea conditiilor tehnice stabilite de Agentia
Nationala Sanitara Veterinara.
Art. 22
Transportul animalelor afectate de boli transmisibile, al produselor
provenite de la aceste animale si al produselor alimentare de origine animala
improprii consumului uman este permis numai pentru destinatia si cu respectarea
conditiilor stabilite in certificatul sanitar veterinar insotitor, eliberat de
medicul veterinar de stat.
Art. 23
(1) Detinatorii animalelor sunt obligati sa predea cadavrele de animale
unitatilor autorizate de autoritatile sanitare veterinare judetene sau a
municipiului Bucuresti, iar in cazul cand predarea sau preluarea acestora nu
este posibila, si se certifica aceasta de catre autoritatea sanitara veterinara
de stat, sa le distruga, cu respectarea conditiilor sanitare veterinare
stabilite de Agentia Nationala Sanitara Veterinara.
(2) Utilizarea in hrana animalelor a produselor de origine animala,
improprii consumului uman, ca si a resturilor culinare, este permisa numai dupa
ce au fost sterilizate, in conditiile tehnice stabilite de Agentia Nationala
Sanitara Veterinara.
Art. 24
(1) Importul, exportul si tranzitul de animale, produse de origine animala
si furaje se efectueaza numai prin punctele de control pentru trecerea
frontierei de stat, stabilite in acest scop de Ministerul Agriculturii,
Padurilor, Apelor si Mediului, prin Agentia Nationala Sanitara Veterinara sau
prin conventiile sanitare veterinare incheiate cu alte tari. Ministerul
Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului, prin Agentia Nationala Sanitara
Veterinara, organizeaza la aceste puncte controlul sanitar veterinar.
(2) Unitatile care raspund de administrarea cladirilor si instalatiilor de
la punctele de control pentru trecerea frontierei de stat sunt obligate sa ia
masuri pentru asigurarea conditiilor de desfasurare a activitatii sanitare
veterinare, precum si baza materiala si forta de munca necesare pentru
efectuarea dezinfectiilor, distrugerea cadavrelor, produselor alterate si a
deseurilor de origine animala. La punctele de frontiera rutiere, aceste
obligatii revin consiliilor judetene.
Art. 25
(1) Importul si tranzitul de animale, produse de origine animala si furaje
se pot face numai cu avizul prealabil al Agentiei Nationale Sanitare
Veterinare.
(2) Unitatile importatoare sunt obligate sa obtina avizul de import din
partea Agentiei Nationale Sanitare Veterinare, inainte de incheierea
contractelor cu furnizorii externi.
Art. 26
Animalele, produsele de origine animala si furajele ce se importa sau se
tranziteaza trebuie sa fie insotite de certificate sanitare veterinare, prin care
sa se ateste indeplinirea conditiilor sanitare veterinare stabilite de catre
Agentia Nationala Sanitara Veterinara.
Art. 27
(1) Daca la punctele de control pentru trecerea frontierei de stat se
depisteaza boli transmisibile sau exista suspiciunea acestor boli, intregul lot
de animale se va returna peste frontiera, iar daca aceasta masura nu este
posibila, Agentia Nationala Sanitara Veterinara poate dispune taierea imediata
si valorificarea in conditii speciale sau uciderea intregului lot de animale,
precum si distrugerea obiectelor si materialelor aferente, anuntand autoritatea
sanitara veterinara a tarii exportatoare despre constatarile facute si masurile
luate.
(2) Cand prin conventiile sau acordurile sanitare veterinare incheiate de
Romania cu alte state s-a stabilit altfel, se va proceda potrivit prevederilor
acestora.
Art. 28
(1) Animalele importate se supun in mod obligatoriu carantinei
profilactice, in locuri izolate si special amenajate, stabilite de autoritatile
sanitare veterinare judetene sau a municipiului Bucuresti, care vor autoriza
aducerea animalelor in aceste locuri numai dupa verificarea indeplinirii
tuturor conditiilor pregatitoare necesare.
(2) Dupa expirarea perioadei de carantina profilactica, animalele importate
vor fi supuse in continuare supravegherii sanitare veterinare, in conditiile
stabilite de Agentia Nationala Sanitara Veterinara.
CAP. 5
Asigurarea salubritatii produselor de origine animala
Art. 29
Se interzice utilizarea produselor de origine animala care nu indeplinesc
conditiile de salubritate corespunzatoare destinatiei lor. Conditiile de
salubritate se stabilesc de Agentia Nationala Sanitara Veterinara. Pentru
produsele de origine animala destinate consumului uman, acestea se stabilesc
impreuna cu Ministerul Sanatatii.
Art. 30
(1) Functionarea abatoarelor, punctelor de taiere si a unitatilor care
prelucreaza, depoziteaza sau valorifica produse de origine animala, este
permisa numai daca sunt autorizate si de autoritatile sanitare veterinare de
stat.
(2) Autorizatia poate fi retrasa in cazul cand conducatorii unitatilor nu
asigura respectarea regulilor de igiena si profilaxie si conditiile necesare
pentru buna desfasurare a activitatii sanitare veterinare.
(3) Functionarea unitatilor de taiere a animalelor si a pasarilor, de
colectare, prelucrare, procesare, depozitare si valorificare a produselor de
origine animala, unitati stabilite prin ordin al ministrului agriculturii,
padurilor, apelor si mediului, este permisa numai daca au asigurata asistenta
sanitara veterinara de stat, in conditiile prezentei legi.
(4) Asistenta tehnica si controlul sanitar veterinar al animalelor,
produselor de origine animala si altor produse si materii supuse controlului
sanitar veterinar in unitatile prevazute la alin. (3) se asigura de personalul
sanitar veterinar angajat, in conditiile legii, pe perioada determinata, de
catre directiile sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti.
(5) Stabilirea tarifelor se face conform prevederilor art. 33 alin. (4).
(6) Valoarea operatiunilor care se realizeaza in exercitarea activitatii de
inspectie si control sanitar veterinar se vireaza lunar de catre unitatile
prevazute la alin. (3) in contul directiilor sanitare veterinare judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, competente teritorial, si constituie,
pentru acestea, fonduri extrabugetare destinate in vederea finantarii
cheltuielilor materiale si de personal, care se inregistreaza in contabilitate
in mod distinct.
CAP. 6
Organizarea si functionarea serviciilor sanitare veterinare
Art. 31
(1) Ministerul Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului, prin Agentia
Nationala Sanitara Veterinara, stabileste normele sanitare veterinare unice si
obligatorii pentru toate persoanele juridice sau fizice detinatoare de animale,
pentru cele care prelucreaza, depoziteaza, transporta si valorifica produse de
origine animala, participa la elaborarea proiectelor sau avizeaza, in
conditiile legii, conventiile si acordurile sanitare veterinare internationale.
Aproba omologarea metodelor si metodologiilor de diagnostic paraclinic medical
veterinar, metode si tehnici pentru expertiza produselor de origine animala si
a furajelor, precum si pentru controlul medicamentelor si produselor biologice
si al altor produse de uz veterinar.
(2) De asemenea, stabileste lista bolilor transmisibile in cazul carora se
instituie masuri obligatorii de prevenire si combatere.
(3) Impreuna cu Ministerul Sanatatii raspunde de organizarea si aplicarea
tuturor masurilor necesare pentru prevenirea si combaterea bolilor comune
omului si animalelor, precum si pentru asigurarea salubritatii produselor de
origine animala. Organele centrale de specialitate ale celor doua ministere vor
analiza periodic si ori de cate ori este nevoie rezultatele actiunilor
intreprinse in acest scop, stabilind masurile ce se impun.
(4) Actiunile cuprinse in Programul de supraveghere, profilaxie si
combatere a bolilor la animale, de prevenire a transmiterii de boli de la
animale la om si de protectie a mediului, aprobat prin ordinul ministrului
agriculturii, padurilor, apelor si mediului, se finanteaza din credite bugetare
alocate prin Ministerul Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului la
capitolul "Cheltuieli materiale pentru combaterea epizootiilor".
(5) Activitatile sanitare veterinare de interes public national din
Programul de supraveghere, profilaxie si combatere a bolilor la animale, de
prevenire a transmiterii de boli de la animale la om si de protectie a mediului
se pot concesiona de medicii veterinari cu drept de libera practica, in baza
contractului de concesiune incheiat cu Ministerul Agriculturii, Padurilor,
Apelor si Mediului, cu respectarea prevederilor Legii nr. 219/1998 privind
regimul concesiunilor.
(6) Certificatele sanitare veterinare de sanatate si cele de transport pe
teritoriul tarii se elibereaza de medicii veterinari oficiali.
(7) In cadrul actiunii de supraveghere a sanatatii animalelor si a
sanatatii publice autoritatea sanitara veterinara de stat emite: autorizatii
sanitare veterinare de functionare a obiectivelor si activitatilor, in
conditiile stabilite prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor, apelor
si mediului, autorizatii sanitare veterinare pentru mijloace de transport,
avize sanitare veterinare de import, export, tranzit, amplasare, proiectare si
construire a obiectivelor supuse controlului sanitar veterinar, certificate
sanitare veterinare de transport animale, produse de origine animala, furaje de
origine animala si alte marfuri supuse controlului sanitar veterinar, precum si
certificate de sanatate pentru export animale si certificate sanitare
veterinare pentru exportul produselor, al subproduselor comestibile si
necomestibile de origine animala, certificate pentru inregistrarea si
reinregistrarea medicamentelor, produselor biologice si a altor produse de uz
veterinar, certificate de abilitare si acorduri sanitare veterinare pentru
import.
(8) Autorizatia sanitara veterinara de functionare pentru obiectivele,
activitatile si mijloacele de transport supuse controlului sanitar veterinar,
prevazute in prezenta lege, se elibereaza de catre directiile sanitare
veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si, dupa caz, de catre
Agentia Nationala Sanitara Veterinara, conform prevederilor legale in vigoare.
(9) Pentru eliberarea autorizatiilor, avizelor si certificatelor prevazute
la alineatul precedent se stabilesc taxele cuprinse in anexele nr. 1 - 4 care
fac parte integranta din prezenta lege, care se platesc anticipat, se
constituie ca venit la bugetul de stat si se actualizeaza periodic, in functie
de rata inflatiei, prin hotarare a Guvernului.
(10) Certificatele sanitare veterinare pentru intern se elibereaza si de
medicul veterinar oficial.
(11) Medicul veterinar oficial este medicul veterinar imputernicit de
Ministerul Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului, prin Agentia Nationala
Sanitara Veterinara, in conditiile legii, sa indeplineasca unele atributii
publice.
Art. 32
(1) Agentia Nationala Sanitara Veterinara organizeaza si raspunde de
productia de preparate biologice necesare pentru depistarea, prevenirea si
combaterea bolilor la animale; aproba introducerea in practica a produselor
biologice, medicamentelor, dezinfectantelor, insecticidelor, raticidelor si
altor produse de uz veterinar, fabricate in tara sau din import si asigura
controlul sanitar veterinar de stat al acestora; stabileste norme sanitare
veterinare privind producerea, circulatia si folosirea furajelor combinate,
suplimentelor proteino-minerale, iar impreuna cu Ministerul Sanatatii
stabileste norme privind folosirea biostimulatorilor, tranchilizantelor,
substantelor hormonale si altor aditivi la furaje.
(2) Agentia Nationala Sanitara Veterinara, impreuna cu Ministerul Economiei
si Comertului si celelalte organe centrale care au in subordine unitati in care
se fabrica produse de uz veterinar, raspund de realizarea programului de
producere a acestora in cantitati necesare si la nivelul calitativ al produselor
similare pe plan mondial.
Art. 33
(1) Reteaua sanitara veterinara de stat se organizeaza ca sector distinct
si autonom in cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului,
este coordonata de catre ministru si are urmatoarea structura:
- Agentia Nationala Sanitara Veterinara, care se organizeaza ca directie
generala in structura Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului;
- institutiile publice de specialitate cu personalitate juridica, precum si
institutiile fara personalitate juridica, aflate in subordinea Ministerului
Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului si in coordonarea tehnica a
Agentiei Nationale Sanitare Veterinare, prevazute in anexa nr. 5.
(2) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale unitatilor prevazute
in anexa nr. 5 se asigura din alocatii de la bugetul de stat si din venituri
extrabugetare.
(3) Veniturile extrabugetare se constituie din tarifele de manopera pentru
activitati sanitare veterinare si de laborator, din consultanta si din alte
prestatii specifice: actiuni de dezinfectie, dezinsectie, deratizare, examene
si lucrari de laborator, precum si alte activitati din domeniul sanitar
veterinar.
(4) Cuantumul tarifelor pentru veniturile extrabugetare se aproba prin ordin
al ministrului agriculturii, padurilor, apelor si mediului, la propunerea
directorului general al Agentiei Nationale Sanitare Veterinare.
Art. 34
(1) Agentia Nationala Sanitara Veterinara este condusa de un director
general, numit prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor, apelor si
mediului, potrivit legii.
(2) In exercitarea atributiilor sale directorul general emite decizii.
(3) Agentia Nationala Sanitara Veterinara coordoneaza si controleaza
productia de biopreparate strategice, activitatea de cercetare finantata de la
bugetul administratiei publice centrale, aprovizionarea cu produse si materiale
de uz veterinar, avizeaza si controleaza productia de medicamente de uz
veterinar.
Art. 35
Politia sanitara veterinara controleaza aplicarea si respectarea
prevederilor Legii sanitare veterinare si a normelor unitare emise, in toate
domeniile de activitate.
Art. 36
(1) Formatiile de asistenta sanitara veterinara din cadrul regiilor
autonome, societatilor comerciale, asociatiilor si societatilor agricole,
precum si serviciile medicale veterinare particulare, realizate prin cabinete,
clinici, spitale, farmacii si altele, isi desfasoara activitatea cu avizul si
sub indrumarea tehnica a retelei sanitare veterinare de stat.
(2) Formatiile sanitare veterinare si serviciile prevazute la alin. (1) se
organizeaza si functioneaza in baza unui regulament elaborat de catre Agentia
Nationala Sanitara Veterinara.
Art. 37
(1) Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Apararii Nationale
si celelalte organe centrale care au in subordine unitati incadrate cu medici
veterinari proprii raspund de aplicarea in aceste unitati a normelor sanitare
veterinare si a masurilor stabilite de Agentia Nationala Sanitara Veterinara
pentru apararea sanatatii animalelor si asigurarea salubritatii produselor de
origine animala.
(2) Medicii veterinari din cadrul Ministerului Apararii Nationale si
Ministerului Administratiei si Internelor fac parte din sistemul veterinar unic
de stat, avand aceleasi obligatii si raspunderi in cadrul unitatilor in care
functioneaza ca si medicii veterinari de stat.
(3) Ministerul Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului, prin unitatile
silvice locale, raspunde de aplicarea masurilor stabilite de autoritatile
sanitare veterinare pentru apararea sanatatii animalelor salbatice si pentru
prevenirea difuzarii bolilor transmisibile de la acestea la animalele domestice
sau la om.
Art. 38
Ministerul Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului impreuna cu
Ministerul Administratiei si Internelor si toate unitatile teritoriale ale
acestora raspund direct de aplicarea si controlul respectarii prevederilor
prezentei legi cu privire la circulatia animalelor si produselor de origine
animala, instituirea si respectarea masurilor de carantina si a altor masuri cu
caracter republican sau local necesare pentru prevenirea difuzarii bolilor la
animale si de la animale la om.
Art. 39
Consiliile locale sau judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, raspund
de buna desfasurare a activitatii sanitare veterinare pe raza
teritorial-administrativa respectiva, in care scop au urmatoarele atributii
principale:
a) asigura fondurile necesare pentru finantarea actiunilor sanitare
veterinare care se suporta din bugetele locale;
b) elibereaza documentele necesare pentru adeverirea proprietatii asupra
animalelor si a starii sanitare veterinare din localitate, potrivit normelor
stabilite de Agentia Nationala Sanitara Veterinara;
c) iau masuri pentru intretinerea si folosirea, conform regulilor sanitare
veterinare, a pasunilor, adapatorilor publice, drumurilor de trecere a turmelor
de animale, a locurilor de aglomerare a animalelor in targuri, mori, abatoare,
puncte de taiere, piete si a locurilor aflate in administrarea consiliilor
locale unde se prelucreaza, depoziteaza si valorifica produse de origine
animala;
d) asigura strangerea si distrugerea cadavrelor de animale care nu pot fi
ridicate de unitatile de ecarisaj; organizeaza actiuni de strangere a cainilor
fara stapan si asigura aplicarea in acest scop a tehnicilor admise de normele
sanitare veterinare internationale; amenajeaza si intretin locurile de
depozitare a resturilor menajere, potrivit regulilor sanitare veterinare.
Sumele necesare pentru realizarea actiunilor mentionate la prezenta litera vor
fi asigurate din fondurile prevazute cu aceasta destinatie in bugetele locale
ale administratiei de stat;
e) indeplinesc orice alte atributii cu privire la activitatea sanitara
veterinara, prevazute de actele normative in vigoare, si raspund de aplicarea
masurilor stabilite de Agentia Nationala Sanitara Veterinara pentru apararea
sanatatii animalelor si asigurarea salubritatii produselor de origine animala.
CAP. 7
Sanctiuni
Art. 40
Incalcarea dispozitiilor prezentei legi atrage, dupa caz, raspunderea
disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala.
Art. 41
(1) Nerespectarea masurilor privitoare la declararea, prevenirea sau
combaterea bolilor molipsitoare la animale, daca a avut ca urmare raspandirea
unei asemenea boli sau alte urmari grave, se pedepseste, potrivit art. 310 din
Codul penal, cu inchisoare de la o luna la un an sau cu amenda.
(2) Daca fapta a avut urmari deosebit de grave, pedeapsa este inchisoare de
la 1 la 5 ani.
(3) Aceleasi pedepse se aplica si celor care ascund, cu buna stiinta,
aparitia unei boli molipsitoare la animale sau se opun aplicarii masurilor
pentru lichidarea focarelor epizootice si prevenirea difuzarii bolilor.
Art. 42
(1) Nerespectarea masurilor privitoare la prevenirea sau combaterea bolilor
molipsitoare, daca a avut ca urmare raspandirea unei asemenea boli de la animal
la om, se pedepseste cu inchisoare de la o luna la 2 ani.
(2) Daca fapta a avut urmari deosebit de grave, pedeapsa este inchisoare de
la 2 la 7 ani.
Art. 43
Incalcarea cu stiinta a unei indatoriri de serviciu in activitatea sanitara
veterinara, savarsita in conditiile art. 248 alin. 1 din Codul penal, se
pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani, iar daca fapta este savarsita
in conditiile art. 248 alin. 2 din Codul penal, se pedepseste cu inchisoare de
la 5 la 15 ani, interzicerea unor drepturi si confiscarea partiala a averii.
Art. 44
Incalcarea din culpa a unei indatoriri de serviciu in activitatea sanitara
veterinara, savarsita in conditiile art. 249 alin. 1 din Codul penal, se
pedepseste cu inchisoare de la o luna la 2 ani sau cu amenda, iar daca fapta
este savarsita in conditiile art. 249 alin. 2 din Codul penal, se pedepseste cu
inchisoare de la 2 la 10 ani.
Art. 45
In cazul in care fapta prevazuta la art. 43 si 44 este savarsita in
conditiile aratate la art. 258 din Codul penal, pedeapsa se stabileste potrivit
dispozitiei din acest articol.
Art. 46
Faptele care constituie contraventii la normele sanitare veterinare, precum
si persoanele care pot sa constate contraventii si sa aplice sanctiuni, se
stabilesc prin hotarare a Guvernului. In conditiile stabilite de Guvern,
sanctiunile contraventionale pot fi aplicate si persoanelor juridice.
Art. 47
Anexele nr. 1 - 5 fac parte integranta din prezenta lege.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 48
(1) Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la publicarea in
Buletinul Oficial al Romaniei*).
(2) Pe aceeasi data se abroga Decretul nr. 167/1955 privind organizarea
apararii sanatatii animalelor, publicat in Buletinul Oficial nr. 9 din 19 mai
1955.
------------
*) Fac exceptie prevederile art. 31 alin. (1) si art. 33 - 36, care au intrat
in vigoare la data de 16 decembrie 1991.
NOTA:
Reproducem mai jos art. II din Ordonanta Guvernului nr. 62/2001 pentru
completarea Legii sanitare veterinare nr. 60/1974, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 758/2001, care nu a fost cuprins in forma
republicabila a Legii sanitare veterinare nr. 60/1974, republicata:
"Art. 2
In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante, prin ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor
vor fi aprobate instructiunile*1) pentru organizarea si desfasurarea
activitatilor efectuate de personalul sanitar veterinar in unitatile prevazute
la art. 30 alin. (3) din Legea nr. 60/1974, republicata, cu modificarile
ulterioare si cu cele aduse prin prezenta ordonanta."
------------
*1) Instructiunile au fost aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii,
alimentatiei si padurilor nr. 400/2001, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 742 din 21 noiembrie 2001, cu modificarile ulterioare.
ANEXA 1
OBIECTIVE, ACTIVITATI SI MIJLOACE DE TRANSPORT
pentru care se elibereaza autorizatii sanitare veterinare de functionare
________________________________________________________________________________
Nr. Obiectiv/Activitate
crt.
________________________________________________________________________________
1. Statie de incubatie tip gospodaresc
2. Tabara de vara pentru animale
3. Stana
4. Stupina
5. Menajerie
6. Punct de insamantari artificiale la animale
7. Genoteca de animale
8. Expozitie de animale si gradina zoologica
9. Magazin pentru comercializare animale de companie, pasari si pesti exotici
si/sau hrana, momeli si altele asemenea
10. Ferma de animale
11. Targ de animale
12. Statiune de monta naturala la animale
13. Institute sanitare veterinare de referinta
14. Punct farmaceutic veterinar
15. Cabinet medical veterinar
16. Laborator de control furaje
17. Laborator sanitar veterinar
18. Dispensar sanitar veterinar
19. Canisa, adapost pentru caini
20. Scoala pentru dresaj caini
21. Clinici veterinare universitare
22. Bazine piscicole pentru cresterea materialului piscicol
23. Statie (punct) de spalare si dezinfectie mijloace de transport
24. Statie de incubatie tip industrial
25. Bazine piscicole pentru material biologic
26. Farmacie veterinara
27. Unitati de tehnica medicala veterinara
28. Herghelie
29. Depozit de material seminal
30. Baza de achizitie a animalelor
31. Clinica veterinara sau spital veterinar
32. Pensiune pentru animale de companie
33. Frizerie pentru animale de companie
34. Depozit de produse de uz veterinar
35. Ferma de carantina, centre de colectare animale
36. Unitati de dezinfectie, dezinsectie si deratizare
37. Unitati de reproductie si de selectie animala
38. Fabrica pentru hrana animalelor
39. Unitati de cercetare stiintifica,
inclusiv cele care utilizeaza animale de experienta
40. Unitati specializate pentru producerea unor biostimulatori, premixuri si
nutreturi medicamentate
41. Unitati pentru producerea unor biopreparate sau medicamente de uz
veterinar
42. Unitati de recoltare a materialului seminal
43. Fabrica de nutreturi combinate
44. Fabrica producatoare de medicamente,
biopreparate si alte produse de uz veterinar
45. Puturi seci, cimitire de animale, crematorii
46. Centru colectare lapte
47. Centru colectare oua
48. Centru colectare miere
49. Cantina
50. Unitati prelucrare industriala a cadavrelor, a produselor de origine
animala confiscate, a subproduselor necomestibile
51. Incineratoare pentru produse de origine animala confiscate,
subproduse necomestibile
52. Centru de taiere
53. Depozit subproduse necomestibile
54. Centru colectare peste
55. Centru colectare batracieni, gasteropode, crustacee, fructe de mare
56. Centru colectare, prelucrare lapte
57. Carmangerie, macelarie
58. Unitati portionare, preambalare carne si produse din carne
59. Atelier prelucrare peste, produse din peste
60. Unitati portionare, preambalare produse lactate
61. Unitati colectare-depozitare oua
62. Unitati de colectare si prelucrare miere, alte produse apicole
63. Atelier preparate carne
64. Catering
65. Depozit alimentar, depozit frigorific
66. Restaurant, indiferent de specific
67. Hala pentru desfacerea produselor de origine animala
68. Fabrica de inghetata
69. Laborator cofetarie si/sau laborator patiserie
70. Unitati prelucrare batracieni, gasteropode, crustacee, fructe de mare
71. Fabrica produse din carne: conserve,
semiconserve, preparate din carne, salamuri crude
72. Fabrica semipreparate culinare din carne si mixte
73. Unitati de transare carne
74. Unitati prelucrare membrane naturale
75. Unitati fabricatie membrane artificiale
76. Fabrica conserve, semiconserve peste
77. Fabrica produse lactate
78. Fabrica produse din oua
79. Abator
80. Antrepozit frigorific
81. Supermarket
82. Combinat de carne
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Nr. Mijlocul de transport
crt.
________________________________________________________________________________
1. Slep
________________________________________________________________________________
2. Vagon pentru transport animale
________________________________________________________________________________
3. Vagon frigorific si izoterm pentru produse de origine animala
________________________________________________________________________________
4. Nava pescador, aeronava cargo
________________________________________________________________________________
5. Mijloace auto specializate pentru transport animale, produse de origine
animala, furaje de origine animala, produse de uz veterinar si alte
produse supuse controlului sanitar veterinar
________________________________________________________________________________
NOTA:
Obiectivele, activitatile si mijloacele de transport care fac obiectul controlului
sanitar veterinar si care nu sunt cuprinse in prezenta anexa se supun
inspectiei sanitare veterinare, conform reglementarilor sanitare veterinare in
vigoare, si functioneaza pe baza declaratiei pe propria raspundere a
comerciantului.
ANEXA 2
TARIFE
pentru eliberarea avizului sanitar veterinar de import, export, tranzit, a
acordului sanitar veterinar pentru import, a certificatului de abilitare si a
certificatului de inregistrare si reinregistrare a medicamentelor, produselor
biologice si a altor produse de uz veterinar
________________________________________________________________________________
Nr. Specificatie U.M.
Lei/U.M./
crt. produs
________________________________________________________________________________
1. AVIZ SANITAR VETERINAR DE IMPORT:
- materii prime furajere, furaje concentrate, tona
300
bumbac, premixuri, aditivi furajeri, fainuri
proteice, medicamente pulvis si altele;
- animale mici pentru reproductie, animale mici cap
300
pentru macelarie, animale mici pentru concurs,
expozitii, pasari exotice;
- animale mijlocii pentru macelarie, animale cap
300
mijlocii pentru reproductie;
________________________________________________________________________________
2. - oua pentru incubatie; 1.000
1.000
bucati
________________________________________________________________________________
3. - animale mari pentru macelarie, animale mari cap
2.500
pentru concurs, animale mari pentru reproductie;
- pasari pentru carne; cap
500
- pasari pentru reproductie, porumbei pentru concurs, cap
500
expozitii, alte manifestari;
________________________________________________________________________________
4. - pui de o zi; 1.000 cap.
1.000
- pui reproductie si/sau crestere; 1.000 cap.
________________________________________________________________________________
5. - animale de companie (caini, pisici, maimute si cap
5.000
altele)
________________________________________________________________________________
6. - medicamente, produse biologice, kituri de uz lot
15.000
veterinar, alte produse de uz veterinar, pana la
1.000 flacoane;
________________________________________________________________________________
7. - medicamente de uz veterinar, alte produse de uz lot
20.000
veterinar, intre 1.000 - 5.000 flacoane;
________________________________________________________________________________
8. - medicamente de uz veterinar, ale produse de uz lot
40.000
veterinar, peste 5.000 flacoane;
________________________________________________________________________________
9. - familii de albine; familie nu se
taxeaza
________________________________________________________________________________
10. - oua pentru consum 1.000 buc.
2.500
________________________________________________________________________________
11. - lapte, lapte condensat 100 litri
2.500
________________________________________________________________________________
12. - slanina cruda, grasimi tehnice; tona
4.000
________________________________________________________________________________
13. - subproduse comestibile (cap, creier, limba, burta, tona
5.000
organe, membrane etc.);
- untura, cochilii de melci, organe necomestibile,
coarne, copite, unghii, ongloane, aditivi si
emulgatori alimentari, clei de oase, enzime pentru
industria alimentara, adezivi pentru industria
alimentara, izolat proteic alimentar, gelatina
alimentara si tehnica;
________________________________________________________________________________
14. - produse lactate proaspete (iaurt, frisca etc.), tona
10.000
lapte praf, unt, branzeturi, cascaval, inghetata,
inclusiv praf de inghetata, ingredienti si arome
pentru inghetata, subproduse lactate (zer, cazeina),
cheag, gogosi de matase, condimente, lana, piei
brute, pene, par;
________________________________________________________________________________
15. - produse apicole (ceara, polen, venin etc.); kg
1.500
________________________________________________________________________________
16. - oua de viermi de matase; kg
15.000
________________________________________________________________________________
17. produse din oua (praf, maioneza, melanj etc.), tona
15.000
miere de albine, membrane artificiale;
________________________________________________________________________________
18. - peste viu, peste proaspat, refrigerat, congelat, tona
20.000
produse din peste, inclusiv icre, pulpe de broasca,
carne melci, stridii, scoici, raci, fructe de mare,
vanat mare, vanat mic (in blana, in pene);
- cazatura coarne, conserve si concentrate pentru -"-
-"-
hrana animalelor, carne (toate speciile), conserve,
semiconserve, preparate din carne, inclusiv supe si
sosuri concentrate, piei semiprelucrate, subproduse
de abator pentru industria farmaceutica;
________________________________________________________________________________
19. - trofee vanatoare si blanuri bucata
60.000
________________________________________________________________________________
20. - alte produse nenominalizate; tona, kg,
5.000
hl, sau
alte
unitati de
masura
________________________________________________________________________________
21. - mostre pana la 100 kg total; nu se
- produse de uz veterinar pentru inregistrare;
taxeaza
- ajutoare umanitare;
- donatii in cadrul ajutoarelor umanitare
de orice fel;
________________________________________________________________________________
22. CERTIFICAT DE ABILITARE; bucata
250.000
________________________________________________________________________________
23. CERTIFICAT DE INREGISTRARE SI REINREGISTRARE produs
7.000.000
MEDICAMENTE, PRODUSE BIOLOGICE SI ALTE PRODUSE
DE UZ VETERINAR;
________________________________________________________________________________
24. ACORD SANITAR VETERINAR DE IMPORT; bucata
30.000
________________________________________________________________________________
25. AVIZ SANITAR VETERINAR PENTRU EXPORT: nu se
taxeaza
- animale, produse de origine animala, furaje si
alte produse supuse controlului sanitar veterinar;
________________________________________________________________________________
26. AVIZ SANITAR VETERINAR DE TRANZIT: nu se
taxeaza
- animale, produse de origine animala, furaje si alte
produse supuse controlului sanitar veterinar.
________________________________________________________________________________
NOTA:
Taxa pentru cantitatile exprimate in fractiuni fata de unitatea de masura
prevazuta in prezenta lege se calculeaza proportional cu cantitatea avizata.
ANEXA 3
TARIFE
pentru eliberarea avizului sanitar veterinar privind amplasarea, proiectarea si
construirea obiectivelor supuse controlului sanitar veterinar
Taxele pentru eliberarea avizului sanitar veterinar privind amplasarea,
proiectarea si construirea de noi obiective supuse controlului sanitar
veterinar sunt in valoare de 50% din taxa prevazuta pentru autorizarea sanitara
veterinara de functionare a acestora.
ANEXA 4
TARIFE
pentru eliberarea certificatelor sanitare veterinare pentru transportul intern
al animalelor, produselor de origine animala, furajelor si altor marfuri supuse
controlului sanitar veterinar, precum si a certificatelor de sanatate pentru
export animale si certificatelor sanitare veterinare pentru export produse,
subproduse comestibile si necomestibile de origine animala
________________________________________________________________________________
Nr. Specificatie U.M. Taxa
crt.
(lei/U.M.)
________________________________________________________________________________
1. A. Pentru intern:
Certificat sanitar veterinar pentru transport animale; nu se
taxeaza
________________________________________________________________________________
2. Certificat sanitar veterinar pentru transport oua nu se
de viermi de matase taxeaza
________________________________________________________________________________
3. Certificat sanitar veterinar pentru transport puiet de nu se
pesti fitofagi, icre embrionate si puiet de peste sau taxeaza
peste destinat repopularii;
________________________________________________________________________________
4. Certificat sanitar veterinar pentru transport gunoi de nu se
grajd in scopul comercializarii; taxeaza
________________________________________________________________________________
5. Certificat sanitar veterinar pentru transport cadavre, nu se
deseuri de abator; taxeaza
________________________________________________________________________________
6. Certificat sanitar veterinar pentru transport furaje; tona 5.000
________________________________________________________________________________
7. Certificat sanitar veterinar pentru transport oua nu se
pentru incubatie; taxeaza
________________________________________________________________________________
8. Certificat sanitar veterinar de transport produse de
origine animala:
- carne toate speciile, inclusiv vanat impuscat nu se
destinat consumului public; taxeaza
- slanina, seu, subproduse comestibile: organe,
intestine, stomace;
- grasimi tehnice, oase, par, piei, coarne, unghii,
copite;
- alte produse de origine animala nenominalizate;
- produse din carne (preparate din carne, conserve,
semiconserve carne, alte produse din carne);
- lapte lichid si lapte condensat;
- produse lactate proaspete;
- branzeturi, unt, inghetata, lapte praf,
praf de inghetata, cazeina;
- alte produse din lapte nenominalizate;
- peste viu, peste refrigerat, peste congelat,
peste sarat, peste afumat;
- conserve, semiconserve peste;
- icre de sturion;
- icre tarama;
- alte produse din peste nenominalizate;
- miere de albine;
- produse apicole (ceara albine, laptisor de matca,
polen etc.);
- alte produse apicole nenominalizate;
- oua pentru consum;
- produse din oua (melanj, praf de oua, maioneza);
- alte produse din oua nenominalizate.
________________________________________________________________________________
9. Certificat sanitar veterinar de sanatate animala nu se
pentru intern; taxeaza
________________________________________________________________________________
B. Pentru export:
10. Certificat sanitar veterinar pentru sanatate pentru nu se
export animale si certificat de transport taxeaza
international;
________________________________________________________________________________
11. Certificat sanitar veterinar pentru export produse, nu se
subproduse comestibile si necomestibile de origine taxeaza
animala, cu exceptia trofeelor;
________________________________________________________________________________
12. Certificat sanitar veterinar de sanatate pentru
export trofee:
- ursi, cerbi; trofeu 300.000
- capre negre; trofeu 200.000
- mistreti, capriori, cerb; trofeu 100.000
- alte animale salbatice (lup, vulpe, pisica trofeu 100.000
salbatica, viezure, jder etc.);
- blanuri; bucata 100.000
- coarne cerbi, colti mistret; trofeu 50.000
- cocosi de munte; trofeu 25.000
- iepuri, fazani, rate, gaste salbatice, potarnichi; trofeu 10.000
- alte pasari salbatice (prepelite, porumbei,
turturele, sitari, grauri, sturzi etc.). trofeu 5.000
________________________________________________________________________________
NOTA:
Taxa pentru cantitatile exprimate in fractiuni fata de unitatea de masura
prevazuta in prezenta lege se calculeaza proportional cu cantitatea avizata.
ANEXA 5
UNITATI
care functioneaza in subordinea Agentiei Nationale Sanitare Veterinare
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea unitatii Finantare
crt.
________________________________________________________________________________
I. Institutii publice cu - alocatii de la bugetul de stat si
personalitate juridica venituri extrabugetare
1. Institutul de Diagnostic si Sanatate - alocatii de la bugetul de stat si
Animala venituri extrabugetare
________________________________________________________________________________
2. Institutul de Igiena si Sanatate - alocatii de la bugetul de stat si
Publica Veterinara venituri extrabugetare
________________________________________________________________________________
3. Institutul pentru Controlul - alocatii de la bugetul de stat si
Produselor Biologice si venituri extrabugetare
Medicamentelor de Uz Veterinar
________________________________________________________________________________
4. Directiile sanitare veterinare - alocatii de la bugetul de stat si
judetene si a municipiului venituri extrabugetare
Bucuresti, inclusiv laboratoarele
sanitare veterinare de stat
________________________________________________________________________________
II. Institutii publice fara - alocatii de la bugetul de stat si
personalitate juridica venituri extrabugetare
________________________________________________________________________________
1. Circumscriptiile sanitare veterinare - alocatii de la bugetul de stat si
zonale venituri extrabugetare
________________________________________________________________________________
2. Circumscriptiile sanitare veterinare - alocatii de la bugetul de stat si
pentru controlul produselor de venituri extrabugetare
origine animala
________________________________________________________________________________
3. Inspectorate de control sanitar - alocatii de la bugetul de stat si
veterinar de frontiera venituri extrabugetare
________________________________________________________________________________