LEGE Nr. 388
din 31 decembrie 2007
bugetului de stat pe anul
2008
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 902 din 31 decembrie 2007
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Obiectul prezentei legi îl constituie
stabilirea volumului veniturilor şi a structurii
acestora, pe capitole şi subcapitole, al cheltuielilor pe destinaţii şi pe
ordonatori principali de credite pentru bugetul de stat, bugetele Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate, creditelor externe, fondurilor
externe nerambursabile, precum şi pentru sumele alocate din venituri proprii,
pentru anul 2008.
Art.2. - (1) Sinteza bugetului de stat pe anul 2008,
detaliată la venituri pe capitole şi subcapitole, iar la cheltuieli, pe părţi,
capitole, subcapitole, paragrafe şi titluri, articole şi alineate, după caz,
este prevăzută în anexa nr. 1.
(2) Bugetul de stat pe anul 2008 se stabileşte la
venituri în sumă de 67.004,7 milioane lei, iar la cheltuieli în sumă de
78.867,9 milioane lei, cu un deficit de 11.863,2
milioane lei.
(3) Sinteza cheltuielilor bugetare pe anul 2008, pe
surse de finanţare, cu detalierea pe capitole, subcapitole, paragrafe, titluri,
articole şi alineate, după caz, este prevăzută în anexa nr. 2.
(4) Bugetele ordonatorilor principali de credite şi anexele la acestea sunt prevăzute în anexa nr. 3.
(5) Se interzic reţinerea şi utilizarea de către
ordonatorii de credite finanţaţi integral din bugetul de stat a oricăror
venituri proprii care nu sunt prevăzute în anexe la bugetele ordonatorilor principali de credite.
CAPITOLUL II
Structura veniturilor bugetului de stat
Art.3. -Veniturile bugetului de stat pe anul 2008 sunt
în sumă de 67.004,7 milioane lei şi se prezintă astfel:
- milioane lei -
VENITURI-TOTAL din care:
|
67.004,7
|
1.Venituri curente din acestea:
|
66.888,5
|
a) Venituri fiscale: din care:
|
60.175,5
|
a1) Impozit pe venit, profit şi câştiguri din capital de la
persoane juridice din care:
|
14.477,3
|
- impozit pe profit
|
12.821,3
|
- alte impozite pe venit, profit şi câştiguri din capital de la persoane juridice
|
1.656,0
|
a2) Impozit pe venit, profit şi câştiguri de la persoane fizice,,
din care:
|
4.177,3
|
- impozit pe venit şi salarii
|
17.543,2
|
- cote defalcate din impozitul pe venit (se scad)
|
-13.366,4
|
a3) Impozite şi taxe pe bunuri şi servicii din care:
|
40.397,1
|
- taxa pe valoarea adăugată
|
41.000,0
|
- sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată (se scad)
|
-15.063,8
|
- alte impozite şi taxe generale pe bunuri şi servicii
|
91,4
|
- accize
|
13.201,2
|
- taxe pe utilizarea bunurilor, autorizarea
utilizării bunurilor sau pe desfăşurarea de activităţi
|
1.168,3
|
a4) Impozit pe comerţul exterior şi tranzacţiile internaţionale
|
1.123,8
|
b) Contribuţii de asigurări
|
355,5
|
c) Venituri nefiscale
|
6.357,5
|
2.Venituri din capital
|
112,0
|
3. Incasări din rambursarea împrumuturilor
acordate
|
4,2
|
CAPITOLUL III
Regimul şi destinaţiile cheltuielilor bugetului de
stat
Art.4. - (1) Cheltuielile bugetului de stat pe anul
2008 sunt în sumă de 78.867,9 milioane lei.
(2) Cheltuielile bugetului de stat pe anul 2008, în structură economică, se prezintă astfel:
- milioane lei -
CHELTUIELI-TOTAL din care:
|
78.867,9
|
1. Cheltuieli curente din acestea:
|
67.943,6
|
a) Cheltuieli de personal
|
13.482,1
|
b) Bunuri şi servicii
|
5.869,1
|
c) Dobânzi
|
3.137,0
|
d) Subvenţii
|
5.350,2
|
e) Fonduri de rezervă
|
13,0
|
f) Transferuri între unităţi ale administraţiei publice
|
12.656,3
|
g) Alte transferuri
|
12.616,9
|
h) Asistenţă socială
|
13.505,7
|
i) Alte cheltuieli
|
1.313,3
|
2. Cheltuieli de capital
|
8.302,5
|
3. Imprumuturi
|
6,3
|
4. Rambursări de credite
|
2.615,5
|
(3) Cheltuielile bugetului de stat pe anul 2008, în
structură funcţională, pe capitole, se prezintă astfel:
- milioane lei -
CHELTUIELI-TOTAL din care:
|
78.867,9
|
1) Autorităţi publice şi acţiuni externe
|
8.064,6
|
2) Cercetare fundamentală şi cercetare-dezvoltare
|
2.521,9
|
3) Alte servicii publice generale
|
1.198,4
|
4) Tranzacţii privind datoria publică şi împrumuturi
|
2.686,6
|
5) Transferuri cu caracter general între diferite nivele ale
administraţiei
|
1.366,3
|
6) Apărare
|
5.737,6
|
7) Ordine publică şi siguranţă naţională
|
9.259,8
|
8) Invăţământ
|
9.688,9
|
9) Sănătate
|
2.909,5
|
10) Cultură, recreere şi religie
|
1.776,8
|
11) Asigurări şi asistenţă socială
|
15.265,4
|
12) Locuinţe, servicii şi dezvoltare publică
|
1.683,1
|
13) Protecţia mediului
|
457,8
|
14) Acţiuni generale economice,
comerciale şi de muncă
|
1.429,3
|
15) Combustibili şi energie
|
806,4
|
16) Industria extractivă, prelucrătoare şi construcţii
|
475,0
|
17) Agricultură, silvicultură, piscicultura şi vânătoare
|
6.331,9
|
18) Transporturi
|
7.011,2
|
19) Comunicaţii
|
27,3
|
20) Cercetare şi dezvoltare în domeniul economic
|
117,6
|
21) Alte acţiuni economice
|
52,5
|
Art.5. - Cheltuielile bugetare sunt detaliate în
bugetele ordonatorilor principali de credite pe surse de finanţare, iar în
cadrul acestora, pe capitole, subcapitole, titluri, paragrafe, articole şi
alineate de cheltuieli.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii referitoare la bugetele locale
Art.6. - Din taxa pe valoarea adăugată se alocă
15.063,8 milioane lei sume defalcate pentru bugetele locale, din care:
a) 1.702,9 milioane lei
pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul judeţelor, potrivit
anexei nr. 4;
b) 9.621,4 milioane lei pentru finanţarea
cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor,
sectoarelor şi municipiului Bucureşti, potrivit anexei nr. 5;
c) 527,0 milioane lei destinate finanţării
cheltuielilor privind drumurile judeţene şi comunale, prevăzute în anexa nr. 6,
a căror repartizare, pe unităţi administrativ-teritoriale, se face în funcţie
de lungimea şi starea tehnică a acestora, prin hotărâre, de către consiliul
judeţean, după consultarea primarilor;
d) 2.402,5 milioane lei pentru echilibrarea bugetelor
locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi judeţelor, prevăzute în anexa
nr. 7, care se repartizează pe unităţi administrativ-teritoriale prin hotărâre
a consiliului judeţean, prin derogare de la prevederile Legii nr. 273/2006
privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare;
e) 810,0 milioane lei pentru finanţarea Programului de
dezvoltare a infrastructurii şi a unor baze sportive din spaţiul rural, care se
vor repartiza pe judeţe şi proiecte eligibile prin hotărâre a Guvernului,
potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 7/2006 privind instituirea Programului de
dezvoltare a infrastructurii şi a unor baze sportive din spaţiul rural,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 71/2007.
Art.7. - (1) Sumele defalcate din taxa pe valoarea
adăugată, prevăzute la art. 6 lit. a), sunt destinate finanţării:
a) sistemului de protecţie a
copilului şi centrelor de asistenţă socială a persoanelor cu handicap;
b) drepturilor privind acordarea de produse lactate şi
de panificaţie pentru elevii din clasele I-VIII din învăţământul de stat şi pentru copiii preşcolari din
grădiniţele de stat cu program normal de 4 ore;
c) cheltuielilor aferente învăţământului special şi
centrelor judeţene de resurse şi asistenţă educaţională;
d) instituţiilor de cultură descentralizate începând
cu anul 2002;
e) plăţii contribuţiilor pentru personalul neclerical
angajat în unităţile de cult din ţară;
f) serviciilor publice comunitare de evidenţă a
persoanelor de sub autoritatea consiliilor judeţene;
g) ajutoarelor de stat regionale acordate în temeiul
Legii nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, cu modificările
şi completările ulterioare, pentru administraţiile zonelor libere aflate sub
autoritatea consiliilor judeţene.
(2) In anul 2008 se vor acorda gratuit produse lactate
şi de panificaţie şi pentru elevii din clasele V-VIII din învăţământul preuniversitar de stat, în condiţiile
prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 96/2002 privind acordarea de
produse lactate şi de panificaţie pentru elevii din clasele I-IV din învăţământul de stat, precum şi
pentru copiii preşcolari din grădiniţele de stat cu program normal de 4 ore,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 16/2003, cu modificările
ulterioare.
(3) In situaţiile în care contractarea produselor
lactate şi de panificaţie se face şi de către consiliile locale ale comunelor,
oraşelor şi municipiilor, consiliul judeţean va repartiza sume cu această
destinaţie unităţilor administrativ-teritoriale respective.
(4) Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată,
prevăzute la art. 6 lit. b), sunt destinate finanţării:
a) cheltuielilor de personal,
burselor şi obiectelor de inventar ale instituţiilor sau ale unităţilor de
învăţământ preuniversitar de stat;
b) drepturilor asistenţilor personali ai persoanelor
cu handicap grav;
c) ajutorului social şi a ajutorului pentru
încălzirea locuinţei cu lemne, cărbuni şi combustibili petrolieri;
d) serviciilor publice comunitare de evidenţă a
persoanelor de sub autoritatea consiliilor locale ale comunelor, oraşelor,
municipiilor, sectoarelor şi Consiliului General al Municipiului Bucureşti;
e) ajutoarelor de stat
regionale acordate în temeiul Legii nr. 84/1992, cu modificările şi
completările ulterioare, pentru administraţiile zonelor libere aflate sub
autoritatea consiliilor locale;
f) cheltuielilor creşelor;
g) cheltuielilor descentralizate la nivelul sectoarelor şi municipiului Bucureşti, respectiv
pentru: sistemul de protecţie a copilului, centrele de asistenţă socială a
persoanelor cu handicap, drepturile privind acordarea de produse lactate şi de
panificaţie pentru elevii din clasele I-VIII din învăţământul de stat şi pentru copiii preşcolari din
grădiniţele de stat cu program normal de 4 ore, învăţământul special şi
centrele de resurse şi asistenţă educaţională, instituţiile de cultură
descentralizate, începând cu anul 2002, şi plata contribuţiilor pentru
personalul neclerical angajat în unităţile de cult.
(5) Repartizarea sumelor defalcate din taxa pe
valoarea adăugată prevăzute la alin.(4) pe comune, oraşe, municipii, sectoare
şi municipiul Bucureşti, după caz, se face prin decizie a directorului
direcţiei generale a finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti, după consultarea consiliului judeţean şi a primarilor, şi cu
asistenţa tehnică de specialitate a inspectoratului şcolar sau a direcţiei de
muncă, solidaritate socială şi familie, după caz, în funcţie de numărul de
beneficiari ai serviciilor respective şi de alte criterii specifice.
(6) Pentru finanţarea cheltuielilor prevăzute la art.
6, pe lângă sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată, autorităţile
administraţiei publice locale vor aloca şi sume din bugetele locale ale
acestora.
(7) Numărul maxim de posturi finanţate pentru
personalul neclerical din unităţile de cult este prevăzut în anexa nr. 8.
Art.8. - Categoriile de venituri şi cheltuieli aferente
bugetelor locale pe anul 2008 sunt prevăzute în anexa nr. 9.
CAPITOLUL V
Dispoziţii referitoare la bugetul
Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate
Art. 9. - (1) Veniturile şi cheltuielile bugetului
Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate pe anul 2008,
constituit în baza prevederilor Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, sunt prevăzute în anexa
nr. 10.
(2) Prevederile art. 28 se aplică şi bugetului Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
(3) Pentru anul 2008 cotele de contribuţii pentru
asigurările de sănătate, prevăzute de Legea nr. 95/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, se stabilesc astfel:
a) 5,5% începând cu 1 ianuarie 2008 şi 5,2% începând
cu 1 decembrie 2008, pentru cota prevăzută la art. 258 din Legea nr. 95/2006,
cu modificările şi completările ulterioare;
b) 5,5% începând cu 1 iulie 2008 pentru cota prevăzută
la art. 257 din Legea nr. 95/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Cotele prevăzute la alin.(3) se aplică începând
cu drepturile salariale aferente lunilor ianuarie, iulie, respectiv decembrie
2008.
(5) Cheltuielile de administrare, funcţionare şi de
capital ale bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate
sunt de maximum 5,4% din sumele colectate.
CAPITOLUL VI
Responsabilităţi în aplicarea legii
Art. 10. - Guvernul poate aproba prin hotărâre
modificări în structură şi între ordonatorii principali de credite, cu
încadrarea în nivelul total al cheltuielilor din credite externe prevăzute în
anexa nr. 2, în funcţie de derularea programelor de împrumut extern, aprobate
potrivit legii.
Art. 11. - Se interzice ordonatorilor principali de
credite redistribuirea creditelor bugetare de la
obiectivele de investiţii în continuare, respectiv de la obiectivele de
investiţii noi la poziţia „Alte cheltuieli de investiţii", cuprinse în
programele de investiţii publice, anexă la bugetele acestora.
Art. 12. - (1) In bugetele ordonatorilor principali de credite sunt prevăzute, după caz, şi sumele reprezentând
contribuţia Guvernului României la realizarea programelor şi proiectelor cu
finanţare internaţională.
(2) Ordonatorii principali de credite au obligaţia ca,
în cadrul creditelor bugetare aprobate pe anul 2008, să asigure integral şi cu
prioritate fondurile necesare reprezentând componenta locală aferentă derulării
programelor şi proiectelor cu finanţare internaţională, precum şi fondurile
necesare finanţării angajamentelor asumate prin documentele privind aderarea
României la Uniunea Europeană.
(3) Se interzice ordonatorilor principali de credite
să efectueze virări de credite bugetare de la titlul „Transferuri între unităţi
ale administraţiei publice", alineatele „Transferuri privind contribuţii
de sănătate pentru persoanele care execută pedepse privative de libertate sau
arest preventiv" şi „Transferuri privind contribuţii de sănătate pentru
persoanele aflate în concediu pentru creşterea copilului" la celelalte alineate
şi articole de cheltuieli ale aceluiaşi capitol sau la alte capitole bugetare.
(4) Se interzice ordonatorilor principali de credite
să efectueze virări de credite bugetare de la titlul „Bunuri şi servicii",
articolul „Asistenţă tehnică în cadrul programelor operaţionale", precum
şi de la titlul „Alte transferuri", alineatele „Programe cu finanţare
rambursabilă", „Programe comunitare", „Programe PHARE şi alte
programe cu finanţare nerambursabilă", „Programe ISPA", „Programe
SAPARD", „Programe FEDR", „Programe FSE", „Programe FC",
„Programe FEADR", „Programe FEGA", „Programe FEP", „Programe
IPA" şi „Programe ENPI" la celelalte alineate şi articole de
cheltuieli ale aceluiaşi capitol sau la alte capitole bugetare, cu excepţia
realocărilor între aceste poziţii.
(5) Din sumele prevăzute în bugetele ordonatorilor
principali de credite la titlul „Bunuri şi servicii", articolul „Asistenţă
tehnică în cadrul programelor operaţionale", precum şi la alineatele
„Programe comunitare", „Programe PHARE şi alte programe cu finanţare
nerambursabilă", „Programe ISPA", „Programe SAPARD", „Programe
FEDR", „Programe FSE", „Programe FC", „Programe FEADR",
„Programe FEGA", „Programe FEP", „Programe IPA" şi „Programe
ENPI" se pot efectua cheltuieli curente şi de capital pentru derularea
corespunzătoare a obiectivelor cuprinse în aceste programe.
(6) Sumele reprezentând contribuţia Guvernului la
realizarea obiectivelor de investiţii cu finanţare externă de la titlul „Alte
transferuri", alineatul „Investiţii ale agenţilor economici cu capital de
stat" şi de la titlul „Active nefinanciare" nu pot fi redistribuite
la alte obiective sau categorii de investiţii.
(7) In condiţiile prevederilor Legii nr. 500/2002
privind finanţele publice, cu modificările ulterioare, în cursul întregului an,
ordonatorii principali de credite pot efectua virări de credite bugetare între
titlurile şi articolele de cheltuieli din cadrul aceluiaşi capitol sau de la alte capitole pentru asigurarea:
a) plăţii la scadenţă a contribuţiei României la
bugetul Uniunii Europene, a cotizaţiilor şi contribuţiilor la organisme
internaţionale, la organisme financiar-bancare internaţionale, a rambursărilor
de credite externe, a dobânzilor şi a altor costuri aferente creditelor
externe, precum şi derulării corespunzătoare a programelor finanţate din
fonduri comunitare, pre- şi post aderare şi a programelor cu finanţare
rambursabilă;
b) sumelor necesare achitării debitelor datorate
bugetului Comunităţii Europene, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la gestionarea fondurilor
nerambursabile alocate României de către Comunitatea Europeană, precum şi a
fondurilor de cofinanţare aferente acestora, aprobată prin Legea nr. 22/2000,
cu modificările şi completările ulterioare, şi cele reprezentând majorările de
întârziere.
(8) Ministerul Economiei şi Finanţelor poate efectua
în cursul întregului an virări de credite bugetare între alineatele articolului
bugetar „Contribuţia României la bugetul Uniunii Europene".
(9) Se interzice ordonatorilor principali de credite
să efectueze virări de credite bugetare de la titlul „Rambursări de
credite" la celelalte titluri de cheltuieli din cadrul aceluiaşi capitol
sau la alte capitole bugetare.
Art. 13. - (1) Pentru anul 2008, numărul de posturi
aferent Curţii de Conturi se suplimentează cu 7 posturi destinate Autorităţii
de Audit de pe lângă aceasta.
(2) In bugetul pe anul 2008, fondurile destinate Autorităţii de Audit se evidenţiază distinct în
bugetul Curţii de Conturi.
(3) In termen de 30 de zile de la publicarea prezentei
legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, Curtea
de Conturi va comunica Ministerului Economiei şi Finanţelor modul de
evidenţiere distinctă a cheltuielilor destinate Autorităţii de Audit.
Art. 14. - Sumele pentru proiectele de comunicare,
informare publică şi promovarea intereselor româneşti peste hotare, precum şi
pentru finanţarea unor acţiuni cu caracter social-cultural sunt prevăzute în
anexa nr. 3/12/02a la bugetul Cancelariei Primului-Ministru, iar modul de
repartizare şi utilizare a acestora se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Art. 15. - Sumele pentru sprijinirea organizaţiilor
cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, precum şi pentru finanţarea de
proiecte şi programe interetnice şi de combatere a intoleranţei sunt prevăzute
în anexa nr. 3/13/02a la bugetul Secretariatului General al Guvernului, iar
modul de repartizare şi utilizare a acestora se aprobă prin hotărâre a
Guvernului.
Art. 16. - In anul 2008, prin derogare de la
prevederile art. 190 alin. (21) lit. a) din Legea nr. 95/2006 privind reforma
în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, bugetul
Academiei Române, la capitolul 66.01 „Sănătate", cuprinde şi suma de 10
milioane lei, ce se utilizează pentru achiziţionarea de echipamente medicale,
în condiţiile legii.
Art. 17. - In bugetul Ministerul Educaţiei, Cercetării
şi Tineretului la capitolul „Invăţământ" sunt prevăzute, pentru unităţile
de învăţământ preuniversitar de stat, sume pentru: obiective de investiţii,
consolidări, reabilitări, achiziţii de imobile, reparaţii capitale,
achiziţionarea de mijloace pentru transportul elevilor, edificarea şi
construirea de campusuri şcolare, dotarea cu mobilier şcolar, înfiinţarea şi
modernizarea unor şcoli de arte şi meserii, continuarea procesului de
informatizare, asigurarea utilităţilor de natura investiţiilor, dotarea
bibliotecilor şcolare cu cărţi
şi material didactic, dotarea laboratoarelor şcolare, dotarea şcolilor cu
echipament sportiv, dotarea unităţilor conexe, alte dotări specifice
învăţământului, reforma educaţiei timpurii, precum şi granturi pentru educaţie.
Art. 18. - (1) In anul 2008 se acordă transferuri din
bugetul de stat către bugetele locale, prin bugetul Ministerului Educaţiei,
Cercetării şi Tineretului, în sumă de 900,0 milioane lei, pentru finanţarea
unor cheltuieli de capital ale unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat,
repartizate pe judeţe şi pe municipiul Bucureşti, conform anexei nr. 3/25/02b.
(2) Repartizarea pe comune, oraşe, municipii, judeţe şi
sectoarele municipiului Bucureşti şi, în cadrul acestora, pe unităţi de
învăţământ preuniversitar de stat a transferurilor de la bugetul de stat către
bugetele locale prevăzute la alin. (1) se face prin hotărâre a Guvernului, la
propunerea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului.
Art.19. - In anul 2008, obiectivul de investiţii
„Spital Municipal Bacău" se finanţează şi de la bugetul de stat prin
bugetul Ministerului Sănătăţii Publice, în limita sumei de 16 milioane lei.
Art. 20. - In anul 2008 se alocă din bugetul de stat
4,55 milioane lei la Societatea Română de Radiodifuziune, pentru conservarea şi
păstrarea Fonotecii de aur a Radioului.
Art. 21. - Se interzice
ordonatorilor principali de credite să suplimenteze creditele bugetare aprobate
la titlul II „Bunuri şi
servicii", la articolul 20.01 „Bunuri şi servicii", alineatul
20.01.08 „Poştă, telecomunicaţii, radio, tv, internet" şi la articolul
20.13 „Pregătire profesională", prin virări de credite de la alte
articole/alineate de cheltuieli.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 22. - (1) Cheltuielile privind despăgubirile,
inclusiv cele provenite din aplicarea legislaţiei privind creanţele fiscale
administrate de Ministerul Economiei şi Finanţelor şi Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală, alte daune stabilite ca fiind datorate de Ministerul
Economiei şi Finanţelor şi de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, în
nume propriu sau în reprezentarea interesului statului, pe baza hotărârilor
definitive ale instanţelor judecătoreşti, precum şi obligaţiile băneşti ale
statului român, născute din aplicarea Convenţiei europene a drepturilor omului
şi constatate prin acorduri de soluţionare amiabilă, prin decizii ale
Comitetului Miniştrilor Consiliului Europei şi hotărâri ale Curţii Europene a
Drepturilor Omului, se acoperă de către Ministerul Economiei şi Finanţelor, pe
bază de documente legale, din sumele prevăzute cu această destinaţie în bugetul de stat pe anul 2008.
(2) Din sumele prevăzute în bugetul Ministerului
Economiei şi Finanţelor pentru despăgubiri civile, precum şi pentru cheltuieli
judiciare şi extrajudiciare derivate din acţiuni în reprezentarea intereselor
statului, potrivit dispoziţiilor legale, se asigură şi fondurile necesare
pentru:
a) aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
190/2000 privind regimul metalelor preţioase şi pietrelor preţioase în România,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b) suportarea despăgubirilor, a
cheltuielilor judiciare şi extrajudiciare derivate din acţiuni în care Guvernul
României este parte;
c) aplicarea prevederilor art. 141 alin. (4) din titlul VII al Legii nr. 247/2005 privind reforma în
domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, cu
modificările şi completările ulterioare.
(3) Pe măsura necesităţilor de finanţare prevăzute la
alin. (2) lit. b), se autorizează Ministerul Economiei şi Finanţelor, la
solicitarea Secretariatului General al Guvernului, să introducă modificările
corespunzătoare în bugetul de stat şi în bugetele celor 2 ordonatori principali
de credite, în scopul asigurării creditelor bugetare în limita cărora vor fi
efectuate plăţile.
(4) In vederea asigurării fondurilor prevăzute la alin.
(2) lit. c), se autorizează Ministerul Economiei şi Finanţelor să introducă modificările
corespunzătoare în volumul şi în structura veniturilor şi cheltuielilor
bugetului de stat, precum şi în volumul şi în structura bugetului Ministerului
Economiei şi Finanţelor, în funcţie de încasarea dividendelor aferente
acţiunilor deţinute de stat la Fondul „Proprietatea".
Art. 23. - (1) In anul 2008, Ministerul Apărării poate
încheia angajamente legale peste limita creditelor bugetare aprobate prin
buget, până la nivelul maxim al creditelor de
angajament pe acest an, reprezentând 2,38% din Produsul Intern Brut.
(2) Angajamentele legale prevăzute la alin. (1) sunt
destinate finanţării proiectelor de investiţii prioritare, în condiţiile
dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2006 privind
finanţarea unor proiecte de investiţii care necesită o perioadă mai lungă de un
an până la finalizare, aprobată prin Legea nr. 126/2007, cu completările
ulterioare.
(3) In anul 2008, cheltuielile pentru transmiterea şi plata pensiilor militare şi a altor drepturi de asigurări
sociale cuvenite personalului din sistemul naţional de apărare, ordine publică
şi siguranţă naţională se stabilesc prin aplicarea coeficientului de până la
1,3% asupra sumelor virate şi se suportă din bugetele din care se finanţează
drepturile respective.
(4) Plata pensiilor pentru pensionarii din sistemul
naţional de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, cu domiciliul în
municipii şi oraşe, se efectuează prin intermediul conturilor şi cârdurilor,
urmând ca trecerea la acest sistem de plată să se facă până la data de 31
martie 2008.
(5) Categoriile de pensionari exceptate de la
prevederile alin. (4) sunt stabilite prin ordin al ministrului economiei şi
finanţelor, la propunerea ordonatorilor principali de
credite.
Art. 24. - (1) Instituţiile şi autorităţile administraţiei
publice centrale şi locale care au în administrare hoteluri, case de odihnă şi
de oaspeţi, baze de odihnă, tratament şi alte asemenea unităţi asigură
finanţarea cheltuielilor curente şi de capital pentru respectivele unităţi
exclusiv din veniturile proprii ale acestor unităţi.
(2) Ordonatorii de credite nu vor putea finanţa nicio
activitate legată de administrarea unităţilor prevăzute la alin.(1) din sume
alocate de la bugetul de stat, bugetele locale şi bugetul Fondului naţional
unic de asigurări sociale de sănătate.
Art. 25. - Ministerul Economiei şi Finanţelor va
exercita controlul financiar preventiv delegat şi după data de 1 ianuarie 2008
la entităţile publice la care, în urma procesului de evaluare efectuat în
condiţiile prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind controlul
intern şi controlul financiar preventiv, republicată, se constată menţinerea
unor deficienţe ale mediului
de control intern şi se manifestă un risc semnificativ privind buna gestiune a
fondurilor şi/sau patrimoniului public.
Art. 26. - (1) Pentru orele prestate peste durata
normală a timpului de lucru de către funcţionarii publici numiţi în funcţii de
execuţie, aceştia au dreptul la compensarea cu timp liber corespunzător.
(2) Prin excepţie, munca prestată, conform alin.(1),
poate fi plătită, dacă nu a putut fi recuperată cu timp liber corespunzător,
pentru nu mai mult de 30% din personalul de execuţie, prin acordarea unui spor
din salariul de bază, în condiţiile legii.
(3) Munca peste durata normală a timpului de lucru
poate fi prestată, iar sporul prevăzut la alin.(2) se poate plăti, numai dacă
efectuarea orelor suplimentare a fost dispusă şi aprobată, după caz, de
superiorul ierarhic, fără însă a depăşi 360 de ore anual.
Art. 27. - Prin excepţie de la prevederile Hotărârii
Guvernului nr. 1.209/2003 privind organizarea şi dezvoltarea carierei
funcţionarilor publici, cu modificările ulterioare, în anul 2008, pentru
participarea la lucrările comisiilor de concurs, precum şi la cele ale
comisiilor de soluţionare a contestaţiilor, membrii acestora au dreptul la o
indemnizaţie care nu poate depăşi, cumulat, limita lunară a unui salariu de
bază al acestora, indiferent de numărul de comisii la care se participă.
Art. 28. - (1) Plata premiului anual aferent anului
2008 pentru personalul din instituţiile publice, indiferent de sistemul de
finanţare şi de subordonare, inclusiv pentru personalul aferent activităţilor
de pe lângă unele instituţii publice finanţate integral din venituri proprii,
se efectuează din prevederile bugetare pe anul 2009, începând cu luna ianuarie
2009.
(2) Din prevederile bugetare aprobate pentru anul 2008,
instituţiile publice prevăzute la alin.(1) asigură plata premiului anual aferent anului 2007.
Art. 29. - (1) Incepând cu 1 martie 2008, cuantumul
alocaţiei de stat pentru copii, prevăzut de Legea nr. 61/1993 privind alocaţia
de stat pentru copii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
se stabileşte la 40 lei.
(2) Cuantumul ajutorului lunar acordat soţului
supravieţuitor în baza Legii nr. 578/2004 privind acordarea unui ajutor lunar
pentru soţul supravieţuitor, cu modificările şi completările ulterioare, se
majorează cu 25%.
Art. 30. -In anul 2008, beneficiari
ai Programului naţional de protecţie socială „Bani de liceu" sunt elevii
care urmează, la cursuri de zi, liceu sau învăţământ profesional, şcoala de
arte şi meserii şi anul de completare, aflaţi în întreţinerea familiilor al
căror venit brut lunar pe membru de familie, realizat în ultimele 3 luni
anterioare depunerii cererii, este de maximum 200 lei, precum şi elevii care
beneficiază de o măsură de protecţie ori aflaţi sub tutelă sau curatelă, în
cazul respectării condiţiei de venit.
Art.31. - Anexele nr. 1-10*)
fac parte integrantă din prezenta lege.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 65 alin. (2) şi ale art. 76 alin.
(2) din Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
*) Anexele nr. 1-10 se publică ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 902 bis în afara abonamentului, care se poate achiziţiona de la
Centrul pentru vânzări şi relaţii cu publicul al Regiei Autonome „Monitorul
Oficial", Bucureşti, şos. Panduri nr. 1.