ORDONANTA Nr.
29 din 31 ianuarie 2007
privind modul de alocare a
instrumentelor structurale, a prefinantarii si a cofinantarii alocate de la
bugetul de stat, inclusiv din Fondul national de dezvoltare, in bugetul
institutiilor implicate in gestionarea instrumentelor structurale si utilizarea
acestora pentru obiectivul convergenta
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 86 din 2 februarie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 1 pct. I.5 din Legea nr. 502/2006 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta ordonanţă stabileşte cadrul
financiar general pentru gestionarea asistenţei financiare nerambursabile
alocate României în calitate de stat membru al Uniunii Europene, precum şi a
prefinanţării şi cofinanţării aferente acestei asistenţe, în vederea asigurării
unui management financiar eficient al fondurilor provenite din instrumentele
structurale.
(2) In sensul prezentei ordonanţe, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
a) instrumente structurale - asistenţa financiară nerambursabilă primită de România, în calitate
de stat membru al Uniunii Europene, prin intermediul Fondului european de
dezvoltare regională, Fondului social european şi Fondului de coeziune;
b) program operaţional - documentul de programare elaborat de România şi adoptat de Comisia
Europeană, prin care este stabilită o strategie de dezvoltare printr-un set de
priorităţi coerente pentru a căror realizare se face apel la un fond sau, în
cazul obiectivului de convergenţă, la Fondul de coeziune şi la Fondul european
de dezvoltare regională;
c) Autoritate de
certificare şi plată - structura organizatorică în
cadrul Ministerului Finanţelor Publice, responsabilă de certificarea sumelor
cuprinse în declaraţiile de cheltuieli transmise la Comisia Europeană şi pentru
primirea fondurilor transferate României din Fondul european de dezvoltare
regională, Fondul social european şi Fondul de coeziune şi asigurarea
transferului acestora către beneficiari, precum şi a sumelor de prefinanţare şi
cofinantare aferente acestora din fonduri alocate de la bugetul de stat;
d) Autoritate de management - structura din cadrul unei autorităţi publice centrale, responsabilă
pentru gestionarea unui program operaţional;
e) Organism intermediar - structura din sectorul public sau privat care îndeplineşte
atribuţii delegate de către Autoritatea de management vizavi de relaţia cu
beneficiarii;
f) Unitate de plată - structura din cadrul unei autorităţi
publice centrale cu rol de Autoritate de management pentru un program
operaţional, având responsabilitatea transferării sumelor de prefinanţare,
cofinanţare alocate de la bugetul de stat, precum şi a sumelor din asistenţa
financiară nerambursabilă către beneficiari;
g) beneficiar - organismul,
autoritatea, instituţia sau societatea comercială din sectorul public ori
privat, unitatea administrativ-teritoriala, organismele prestatoare de servicii
publice şi de utilitate publică de interes local sau judeţean, responsabile
pentru iniţierea ori iniţierea şi implementarea proiectelor aprobate spre
finanţare în cadrul unui program operaţional;
h) obiectivul convergenţă - obiectivul finanţat din instrumentele structurale, cu scopul
creşterii convergenţei statelor membre ale Uniunii Europene şi a regiunilor mai
puţin dezvoltate;
i) prefinanţare - sumele transferate din bugetul de stat sau din instrumente
structurale către un beneficiar, cu excepţia celor din sectorul privat (dacă
prin acest transfer nu se intră sub incidenţa prevederilor legale cu privire la
ajutorul de stat) ori unei organizaţii neguvernamentale - prin plată directă
sau prin plată indirectă - pentru lichidarea angajamentelor de plată faţă de un
contractor, în stadiul iniţial de implementare a proiectelor, în baza unui
contract de finanţare încheiat între beneficiar şi Autoritatea de
management/Organismul intermediar responsabil/ responsabilă, în vederea asigurării
derulării corespunzătoare a proiectelor;
j) avans - sumele transferate de către beneficiar unui contractor, în baza documentelor
justificative, conform legii, în cadrul unui proiect finanţat din instrumente
structurale;
k) cofinanţare publică - sumele alocate în bugetele prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea
finanţelor publice nr. 500/2002, cu modificările ulterioare, şi la art. 1 alin.
(2) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, respectiv în
bugetele organismelor prestatoare de servicii publice şi de utilitate publică
de interes local sau judeţean, după caz, pentru finanţarea cheltuielilor
eligibile aferente proiectelor finanţate în cadrul programelor operaţionale;
l) cofinanţare privată - orice contribuţie la finanţarea cheltuielilor eligibile, alta decât
cea prevăzută la lit. k), aferentă proiectelor finanţate în cadrul programelor
operaţionale;
m) cheltuieli eligibile - cheltuielile realizate de către un beneficiar, aferente proiectelor
finanţate în cadrul programelor operaţionale, care pot fi finanţate atât din
instrumente structurale, cât şi din bugetul de stat şi/sau contribuţia proprie
a beneficiarului;
n) cheltuieli neeligibile - cheltuielile inerente realizării proiectelor finanţate din
instrumente structurale în cadrul programelor operaţionale, care nu pot fi
finanţate din instrumentele structurale, conform reglementărilor comunitare şi
naţionale;
o) cheltuieli conexe proiectului - cheltuielile care intervin în derularea proiectelor finanţate din
instrumentele structurale, implementate de organisme, autorităţi, instituţii
sau societăţi comerciale din sectorul public, unitate
administrativ-teritoriala, organisme prestatoare de servicii publice şi de
utilitate publică de interes local sau judeţean,cheltuieli fără de care proiectul
nu poate fi implementat şi care nu pot fi finanţate din instrumente structurale;
p) contribuţia naţională - totalul sumelor cheltuite în cadrul implementării programelor
operaţionale, fiind formată din cofinanţarea publică, cheltuielile conexe şi cheltuielile
neeligibile;
q) plată directă - transferul sumelor reprezentând prefinanţare
sau al sumelor din instrumente structurale şi al cofinanţării suportate din
surse de la bugetul de stat, direct de la Autoritatea de certificare şi plată
la beneficiar;
r) plată indirectă - transferul sumelor reprezentând prefinanţare sau al sumelor din
instrumente structurale şi al cofinanţării suportate din surse de la bugetul de
stat, indirect de la Autoritatea de certificare şi plată la beneficiar, prin
intermediul Unităţii de plată;
s) debite faţă de bugetul
Uniunii Europene - sumele datorate bugetului Uniunii Europene ca urmare a nerespectării prevederilor
legale comunitare sau a altor documente încheiate ori convenite între Comisia
Europeană şi Guvernul României.
Art. 2. - Ministerul Finanţelor Publice, prin
Autoritatea de certificare şi plată, este autorizat să asigure gestionarea
financiară a fondurilor reprezentând asistenţa financiară nerambursabilă sub
forma instrumentelor structurale, primită de România în calitate de stat membru
al Uniunii Europene, şi a fondurilor publice reprezentând prefinanţarea şi
cofinanţarea acesteia din fonduri alocate de la bugetul de stat.
CAPITOLUL II
Fondurile externe nerambursabile de la Uniunea
Europeană, aferente instrumentelor structurale
Art. 3. - (1) Fondurile externe nerambursabile, aferente
instrumentelor structurale, se alocă şi se derulează
în baza prevederilor Regulamentului Consiliului nr. 1.083/2006 privind
stabilirea cadrului general pentru Fondul european de dezvoltare regională,
Fondul social european şi Fondul de coeziune şi abrogarea Regulamentului
Consiliului nr. 1.260/1999, precum şi a prevederilor Cadrului strategic
naţional de referinţă şi programelor operaţionale, aprobate de Comisia
Europeană.
(2) Creditele bugetare aferente instrumentelor
structurale, stabilite pe baza Cadrului strategic
naţional de referinţă şi a programelor operaţionale aprobate de Guvern, au
caracter previzional şi se reflectă în anexa la bugetul ordonatorului principal
de credite cu rol de Autoritate de management, respectiv în anexa la bugetul
unităţii administrativ-teritoriale, organismelor prestatoare de servicii
publice şi de utilitate publică de interes local sau judeţean, în situaţia în
care acestea au calitatea de beneficiar.
Art. 4. - Sumele prevăzute la art. 3 alin. (2) se
transferă de către Autoritatea de certificare şi plată din cadrul Ministerului
Finanţelor Publice prin plată directă către beneficiari pentru Programul
operaţional sectorial transport şi Programul operaţional sectorial mediu şi
plată indirectă prin intermediul unităţilor de plată de pe lângă autorităţile
de management, pentru restul programelor operaţionale, prin conturi deschise la
instituţii financiar-bancare şi Trezoreria Statului.
CAPITOLUL III
Contribuţia naţională
Art. 5. - Sumele aferente contribuţiei naţionale pentru
fiecare program operaţional
se cuprind astfel:
1. In bugetul Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni
generale, în poziţia globală distinctă denumită „Cofinanţarea asistenţei
financiare nerambursabile postaderare de la Comunitatea Europeană" pentru:
a) sumele reprezentând
cofinanţare publică din fonduri de la bugetul de stat;
b) sumele necesare asigurării prefinanţare;
c) sumele necesare continuării finanţării proiectelor
în cadrul programelor operaţionale, în cazul indisponibilităţii temporare a
fondurilor comunitare;
d) sumele necesare finanţării cheltuielilor aferente
transferului de fonduri din conturile Ministerului Finanţelor Publice în
conturile beneficiarilor sau unităţilor de plată.
2. In bugetele unităţilor
administrativ-teritoriale, respectiv ale organismelor prestatoare de servicii
publice şi de utilitate publică de interes local sau judeţean, în calitate de
beneficiar, pentru sumele necesare asigurării cofinanţării locale, finanţării
cheltuielilor neeligibile aferente implementării proiectelor proprii.
3. In bugetele ordonatorilor principali de credite cu
rol de autorităţi de management, pentru:
a) sumele necesare prefinanţării/cofinanţării axelor
prioritare de asistenţă tehnică din cadrul programelor operaţionale;
b) sumele necesare finanţării cheltuielilor
neeligibile atât în cazul în care aceştia au calitatea de beneficiar, cât şi în
cazul în care au beneficiari din sectorul public cărora li se alocă finanţări
de la bugetul de stat, prin bugetul ordonatorului principal de credite, în
condiţiile legii;
c) sumele aferente achitării unor debite datorate
bugetului Uniunii Europene, pentru nereguli, inclusiv a majorărilor de
întârziere ca urmare a nerecuperării la timp de la beneficiari.
Art. 6. - Cheltuielile conexe
proiectelor implementate de un beneficiar, cu excepţia celor din sectorul
privat, se cuprind în bugetele ordonatorilor principali de credite cu rol de
autorităţi de management, în condiţiile prevederilor Legii nr. 500/2002, cu
modificările ulterioare.
Art. 7. - Propunerile de credite bugetare necesare
asigurării sumelor prevăzute la art. 5 pct. 2 se stabilesc pe baza proiectelor
aprobate şi/sau a estimării cuantumurilor proiectelor ce urmează a se aproba,
conform tabelelor financiare cuprinse în programele operaţionale aprobate.
Art. 8. - Alocarea sumelor prevăzute la art. 5 pct. 3
lit. c) pentru plata debitelor faţă de bugetul Uniunii Europene, inclusiv a
majorărilor de întârziere ca urmare a nerecuperării la timp de la beneficiari,
în bugetele ordonatorilor principali de credite, se realizează potrivit
prevederilor Legii nr. 500/2002, cu modificările ulterioare. Sumele alocate în
acest scop nu pot fi realocate pentru alte destinaţii.
Art. 9. - (1) Se autorizează Ministerul Finanţelor
Publice să repartizeze şi să introducă în volumul şi în structura bugetelor
ordonatorilor principali de credite cu rol de autorităţi de management, la
propunerea acestora, modificările determinate de utilizarea sumelor prevăzute
la art. 5 pct. 1 şi să efectueze, după caz, plăţi din această poziţie de
cheltuieli.
(2) Sumele prevăzute la art. 5 pct. 1 lit. c) se
transferă la beneficiar prin plată directă sau plată indirectă. Aceste sume se
regularizează din fondurile comunitare sau, dacă este cazul, cu sumele
recuperate de la beneficiari în cazul plăţilor directe ori de la autorităţile
de management în cazul plăţilor indirecte.
Art. 10. - (1) Creditele bugetare aprobate potrivit
art. 7 şi neutilizate ca urmare a neaprobării proiectelor se redistribuie la
propunerea primarilor şi conducătorilor organismelor prestatoare de servicii
publice şi de utilitate publică de interes local sau judeţean, după caz,
formulate în condiţiile
legii, pe bază de justificări temeinic fundamentate.
(2) Disponibilităţile din
fondurile aferente instrumentelor structurale şi din fondurile publice
destinate cofinanţării/ prefinanţării rămase în conturile Autorităţii de
certificare şi plată, unităţilor de plată şi/sau ale unităţilor administrativ-teritoriale
şi ale organismelor prestatoare de servicii publice şi de utilitate publică de
interes local ori judeţean, la sfârşitul anului bugetar, se reportează în anul
următor cu aceeaşi destinaţie.
(3) Disponibilităţile din fondurile publice aflate în
conturile Autorităţii de certificare şi plată destinate finanţării proiectelor
aferente programelor de preaderare, în cazul indisponibilităţilor temporare,
vor fi realocate cofinanţării/ prefinanţării instrumentelor structurale, după
încheierea programelor de preaderare.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 11. - (1) Se autorizează Ministerul Finanţelor
Publice să repartizeze şi să introducă în bugetele ordonatorilor principali de
credite care gestionează fonduri comunitare modificările determinate de
realocările între programele operaţionale, efectuate în conformitate cu
procedurile comunitare.
(2) Fondurile prevăzute la alin. (1) se evidenţiază în
bugetele ordonatorilor principali de credite în primul trimestru, în vederea
utilizării acestora pentru implementarea şi derularea corespunzătoare a
programelor şi proiectelor aprobate.
Art. 12. - Sumele prevăzute la art. 5 pct. 3 lit. c),
care se recuperează în cursul aceluiaşi an bugetar în care au fost plătite,
reîntregesc plăţile de casă şi creditele bugetare aferente bugetului din care
au fost acordate, iar cele recuperate în anii următori se fac venit la bugetul
de stat.
Art. 13. - (1) Sumele reprezentând prefinanţare din
instrumentele structurale şi/sau din sumele de la bugetul de stat, acordate
unui beneficiar, se recuperează până la finalizarea proiectului.
(2) Scopul acordării prefinanţării este acela de a
asigura resursele financiare necesare începerii derulării contractelor; din
aceste sume se pot plăti facturile de avans, conform prevederilor legale.
(3) Sumele recuperate
potrivit prevederilor alin. (1), provenind din sume de la bugetul de stat în
acelaşi an în care s-a efectuat plata, se utilizează cu aceeaşi destinaţie.
Dacă recuperarea sumelor se realizează în anii următori anului în care s-a
efectuat plata, acestea se virează ca venituri la bugetele de la care s-au
efectuat plăţile.
(4) Sumele recuperate potrivit prevederilor alin.
(1), provenind din instrumente structurale, se utilizează cu aceeaşi
destinaţie.
(5) Sumele prevăzute la art. 5 pct. 1 lit. b) se pot
asigura şi din Fondul naţional de dezvoltare la dispoziţia Guvernului, aprobat
anual prin legea bugetului de stat.
Art. 14. - Prefinanţarea acordată din instrumente
structurale şi/sau din sume de la bugetul de stat se restituie sursei de
finanţare din care a fost acordată, dacă nicio justificare privind
achiziţionarea de bunuri ori servicii sau executarea de lucrări nu a fost
furnizată de către beneficiar în termen de 6 luni de la data primirii acesteia
sau conform prevederilor contractuale.
Art. 15. - Controlul financiar
preventiv şi auditul intern al fondurilor aferente asistenţei financiare şi al
celor aferente cofinanţării/prefinanţării se exercită la nivelul Autorităţii de
management/Organismului intermediar şi Autorităţii de certificare şi plată, în
conformitate cu legislaţia în vigoare.
Art. 16. - (1) Beneficiarul unui proiect finanţat din
instrumente structurale are obligaţia îndosarierii şi păstrării în bune
condiţii a tuturor documentelor aferente proiectului, conform prevederilor
Regulamentului Consiliului nr. 1.083/2006 privind stabilirea cadrului general
pentru Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european şi
Fondul de coeziune şi abrogarea Regulamentului Consiliului nr. 1.260/1999.
(2) Beneficiarul are obligaţia de a asigura accesul
autorităţilor naţionale cu atribuţii de control şi audit, precum şi al
serviciilor Comisiei Europene şi al Curţii Europene de Conturi, în limitele
competenţelor care le revin, la toate documentele aferente proiectului
finanţat.
(3) In exercitarea
atribuţiilor de control, reprezentanţii serviciului specializat al Comisiei
Europene - Oficiul European pentru Lupta Antifraudă - OLAF, precum şi
reprezentanţii Departamentului pentru Lupta Antifraudă - DLAF procedează la
efectuarea de controale la faţa locului, la luarea de declaraţii, solicită
toate documentele şi informaţiile necesare, beneficiarul având obligaţia de a
permite accesul necondiţionat în sedii, pe terenuri, în mijloacele de transport
sau în alte spaţii folosite în scopuri economice.
(4) In cazul nerespectării
prevederilor alin. (1), beneficiarul este obligat să restituie întreaga sumă
primită, aferentă proiectului, reprezentând asistenţă financiară nerambursabilă
din instrumente structurale şi cofinanţarea aferentă alocată din fonduri de la
bugetul de stat, inclusiv dobânzile/penalizările aferente.
(5) Autoritatea de management este responsabilă de
recuperarea sumelor plătite necuvenit ca urmare a unor nereguli sau
neutilizării conform destinaţiei stabilite prin contract a instrumentelor
structurale, a prefinanţare şi a cofinanţării alocate de la bugetul de stat
proiectelor finanţate în cadrul programelor operaţionale.
Art. 17. - Sumele necesare finanţării cheltuielilor
neeligibile sunt asigurate de către beneficiari sau de la bugetul de stat, prin
bugetul ordonatorului de credite, după caz, conform prevederilor legale.
Art. 18. - In termen de 90 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe, prin ordin al ministrului finanţelor publice
se aprobă normele metodologice de aplicare.
Art. 19. - Prezenta ordonanţă intră în vigoare la 3
zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Ministrul muncii, solidarităţii
sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Ministrul economiei şi comerţului,
Varujan Vosganian
Ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul delegat cu controlul
implementării programelor cu finanţare internaţională şi urmărirea acquis-ului
comunitar,
Cristian David