ORDONANTA
URGENTA Nr. 19 din 16 iulie 2008
pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 29/2007 privind modul de alocare a
instrumentelor structurale, a prefinantarii si a cofinantarii alocate de la
bugetul de stat, inclusiv din Fondul national de dezvoltare, in bugetul
institutiilor implicate in gestionarea instrumentelor structurale si utilizarea
acestora pentru obiectivul convergenta
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 559 din 24 iulie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 1 pct. I.6 din Legea nr. 142/2008 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă.
Art. I. - Ordonanţa Guvernului
nr. 29/2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a
prefinanţării şi a cofinanţării alocate de la bugetul de stat, inclusiv din
Fondul naţional de dezvoltare, în bugetul instituţiilor implicate în
gestionarea instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul
convergenţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 86 din 2 februarie 2007, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 249/2007, cu completările ulterioare,
se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1
alineatul (2), literele b), d), e), h), n), o) şi s) se abrogă.
2. La articolul 1
alineatul (2), literele f), i), k), m) şi p) se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
,,f) Unitate de plată - structura din cadrul unei autorităţi publice centrale cu rol de
Autoritate de management pentru un program operaţional, având responsabilitatea
transferării către beneficiari a sumelor de prefinanţare, cofinanţare alocate
de la bugetul de stat, a sumelor din asistenţa financiară nerambursabilă de la
Uniunea Europeană şi a sumelor pentru acoperirea plăţii taxei pe valoarea
adăugată aferentă cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor
finanţate din instrumente structurale în cadrul programelor operaţionale,
precum şi către contractori a sumelor aferente finanţării proiectelor de
asistenţă tehnică, după caz;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
i) prefinanţare - sumele transferate din bugetul de stat sau din instrumente
structurale către un beneficiar, dacă acest transfer nu se realizează în cadrul
unui proiect care intră sub incidenţa ajutorului de stat/de minimis, prin plată directă sau prin
plată indirectă, de regulă în stadiul iniţial de implementare a proiectelor, în
baza unui contract de finanţare încheiat între beneficiar şi Autoritatea de
management/Organismul intermediar responsabilă/responsabil, în vederea
asigurării derulării corespunzătoare a proiectelor;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
k) cofinanţare publică - sumele alocate în bugetele prevăzute la art. 1 alin. (2) din
Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările ulterioare, la
art. 1 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu
modificările şi completările ulterioare, respectiv în bugetele organismelor
prestatoare de servicii publice şi de utilitate publică de interes local sau
judeţean, după caz, precum şi alte cheltuieli similare, în sensul art. 2 (5)
din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de
stabilire a prevederilor generale privind Fondul European de Dezvoltare
Regională, Fondul Social European şi Fondul de Coeziune şi de abrogare a
Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999, pentru finanţarea cheltuielilor eligibile
aferente proiectelor finanţate în cadrul programelor operaţionale;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
m) cheltuieli eligibile -
cheltuielile realizate de către un beneficiar, aferente proiectelor finanţate
în cadrul programelor operaţionale, care pot fi finanţate atât din instrumente
structurale, cât şi din bugetul de stat şi/sau contribuţia proprie a
beneficiarului, conform reglementărilor legale comunitare şi naţionale în
vigoare;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
p) contribuţia publică
naţională - totalul fondurilor publice cheltuite
în cadrul implementării programelor operaţionale, format din cofinanţarea
publică şi cheltuieli publice, altele decât cele eligibile.
3. La articolul 1,
după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul
(21), cu următorul cuprins:
„(21) Termenii program
operaţional, Autoritate de management, Organism intermediar, obiectivul
convergenţă au înţelesurile prevăzute în
Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006.
4. Articolul 2 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin
Autoritatea de certificare şi
plată, este autorizat să asigure gestionarea financiară a fondurilor
reprezentând asistenţa financiară nerambursabilă sub forma instrumentelor
structurale, primită de România în calitate de stat membru al Uniunii Europene,
a fondurilor publice reprezentând prefinanţarea, cofinanţarea din fonduri
alocate de la bugetul de stat, aferentă instrumentelor structurale, şi a
sumelor pentru acoperirea plăţii taxei pe valoarea adăugată aferente
cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din instrumente
structurale în cadrul programelor operaţionale."
5. La articolul 3,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Creditele bugetare aferente instrumentelor
structurale, stabilite pe baza Cadrului strategic naţional de referinţă şi a
programelor operaţionale aprobate de Comisia Europeană, au caracter previzional
şi se reflectă în anexa la bugetul ordonatorului principal de credite cu rol de
Autoritate de management, respectiv în bugetul Ministerului Economiei şi
Finanţelor, în calitate de Autoritate de certificare şi plată."
6. La articolul 5
punctul 1, litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,e) sumele pentru acoperirea
plăţii taxei pe valoarea adăugată aferente cheltuielilor eligibile efectuate în
cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale în cadrul programelor
operaţionale."
7. La articolul 5,
punctele 2 şi 3 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„2. In bugetele unităţilor administrativ-teritoriale,
respectiv ale organismelor prestatoare de servicii publice şi de utilitate
publică de interes local sau judeţean, în calitate de beneficiar, pentru sumele
necesare asigurării cofinanţării locale, finanţării altor cheltuieli decât cele eligibile, aferente
implementării proiectelor proprii;
3. în bugetele ordonatorilor principali de credite cu
rol de Autoritate de management, pentru:
a) sumele necesare finanţării cheltuielilor eligibile
pentru proiectele propuse în cadrul axelor prioritare de asistenţă tehnică din
programele operaţionale, în cazul proiectelor în care Autoritatea de
management, respectiv organismele intermediare care nu sunt ordonatori
principali/secundari de credite au calitatea de beneficiar, precum şi pentru
sumele necesare finanţării cheltuielilor eligibile pentru proiectele propuse în
cadrul Programului operaţional „Asistenţă tehnică", în cazul proiectelor
în care Autoritatea de management are calitatea de beneficiar;
b) sumele necesare finanţării altor cheltuieli decât
cele eligibile, în cazul în care aceştia au calitatea de beneficiar pentru
proiectele de asistenţă tehnică, în cazul în care organismele intermediare,
care nu sunt ordonatori principali/secundari de credite, au calitatea de
beneficiar pentru proiectele propuse în cadrul axelor prioritare de asistenţă
tehnică din programele operaţionale, precum şi în cazul în care beneficiarii
sunt entităţi din sectorul public cărora li se alocă finanţări de la bugetul de
stat, prin bugetul ordonatorului principal de credite, în condiţiile legii;
c) sumele necesare plăţii creanţelor bugetare ale
bugetului Uniunii Europene şi/sau bugetului general consolidat ca urmare a unor
nereguli definite conform Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul
şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare
aferente utilizate necorespunzător, aprobată cu modificări prin Legea nr.
529/2003, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv majorările de
întârziere, ca urmare a nerecuperării la timp de la beneficiari."
8. La articolul 5,
după punctul 3 se introduc trei noi puncte, punctele 4, 5 şi 6, cu următorul
cuprins:
„4. In bugetul ordonatorului principal de credite cu rol
de Autoritate de management pentru Programul
operaţional „Asistenţă tehnică", pentru:
a) sumele necesare finanţării cheltuielilor eligibile
pentru proiectele propuse în cadrul Programului operaţional „Asistenţă
tehnică", în cazul proiectelor în care Autoritatea pentru coordonarea
instrumentelor structurale, direcţiile/serviciile din cadrul acesteia şi
Autoritatea de certificare şi plată au calitatea de beneficiar;
b) sumele necesare finanţării altor cheltuieli decât
cele eligibile, în cazul în care Autoritatea pentru coordonarea instrumentelor
structurale, direcţiile/serviciile din cadrul acesteia şi Autoritatea de
certificare şi plată au calitatea de beneficiar;
c) sumele necesare plăţii creanţelor bugetare ale
bugetului Uniunii Europene şi/sau bugetului general consolidat ca urmare a unor
nereguli definite conform Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 529/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
inclusiv majorările de întârziere, ca urmare a nerecuperării la timp de la
beneficiari.
5. In bugetele ordonatorilor
principali/secundari de credite cu rol de organism intermediar, pentru sumele
necesare finanţării proiectelor propuse în cadrul Programului operaţional
„Asistenţă tehnică" sau în cadrul axelor prioritare de asistenţă tehnică
din programele operaţionale în care organismul intermediar are calitatea de
beneficiar.
6. In bugetele beneficiarilor care au calitatea de
ordonatori de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de
stat şi ai bugetului asigurărilor pentru şomaj, pentru sumele necesare
pregătirii şi implementării corespunzătoare a proiectelor proprii, inclusiv
asigurarea cofinanţării proprii şi finanţarea altor cheltuieli decât cele
eligibile."
9. Articolul 6 se
abrogă.
10. Articolul 7 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 7. - Propunerile de credite bugetare necesare
asigurării sumelor prevăzute la art. 5 pct. 2 şi 6 se stabilesc pe baza
proiectelor aprobate şi/sau a estimării cuantumurilor proiectelor ce urmează a
se aproba pentru finanţare în cadrul programelor operaţionale."
11. Articolul 8 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 8. -Alocarea sumelor prevăzute la art. 5 pct. 3
lit. c) şi la art. 5 pct. 4
lit. c) pentru plata sumelor necesare plăţii creanţelor bugetare ale bugetului
Uniunii Europene şi/sau bugetului general consolidat, inclusiv majorările de
întârziere, ca urmare a nerecuperării la timp de la beneficiari, în bugetele
ordonatorilor principali de credite, se realizează potrivit prevederilor Legii
nr. 500/2002, cu modificările ulterioare. Sumele alocate în acest scop nu pot
fi realocate pentru alte destinaţii.
12. La articolul 9,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Sumele prevăzute la art. 5 pct. 1 lit. e) se
acordă, prin plată directă sau plată indirectă, următorilor beneficiari:
autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, unităţi subordonate
sau în coordonarea acestora, organisme neguvernamentale nonprofit, de utilitate
publică, cu personalitate juridică, care funcţionează în domeniul dezvoltării
regionale, organisme neguvernamentale nonprofit, cu personalitate juridică,
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.Â. şi
Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R." - S.A., instituţii de cult şi
structuri ale cultelor aparţinând cultelor religioase recunoscute în România
conform Legii nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al
cultelor, precum şi societăţi comerciale care au calitatea de furnizori de
formare profesională, care desfăşoară numai activităţi scutite de taxa pe
valoare adăugată, fără drept de deducere, conform prevederilor art. 141 alin.
(1) lit. f) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare. Această prevedere nu se aplică altor
beneficiari."
13. La articolul 9,
după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (4) şi (5), cu
următorul cuprins:
„(4) Sumele restituite pentru acoperirea plăţii taxei
pe valoarea adăugată, aferentă cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul
proiectelor finanţate din instrumente structurale, se acordă numai cu condiţia
nedepăşirii intensităţii maxime admise a ajutorului de stat, pentru categoriile
de beneficiari prevăzuţi la alin. (3), care beneficiază atât de ajutor de stat,
cât şi de restituirea taxei pe valoarea adăugată.
(5) Beneficiarii prevăzuţi la alin. (3) au obligaţia să
informeze Agenţia Naţională de Administrare Fiscală referitor la sumele primite
pentru acoperirea plăţii taxei pe valoarea adăugată aferente cheltuielilor
eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale
în cadrul programelor operaţionale."
14. La articolul 10,
alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(1) Creditele bugetare aprobate potrivit art. 7 şi neutilizate ca urmare a neaprobării proiectelor se
redistribuie la propunerea ordonatorilor de credite ai bugetului de stat, ai bugetului
asigurărilor sociale de stat şi ai bugetului asigurărilor pentru şomaj,
primarilor şi conducătorilor organismelor prestatoare de servicii publice şi de
utilitate publică de interes local sau judeţean, după caz, formulată în
condiţiile legii, pe bază de justificări temeinic fundamentate.
(2) Disponibilităţile din fondurile aferente
instrumentelor structurale şi din fondurile publice destinate finanţării/
cofinanţării/prefinanţării, rămase în conturile Autorităţii de certificare şi
plată, unităţilor de plată, organismelor intermediare, altor ordonatori de
credite beneficiari în cadrul proiectelor aprobate spre finanţare în cadrul
unui program operaţional şi/sau
ale unităţilor administrativ-teritoriale şi ale organismelor prestatoare de
servicii publice şi de utilitate publică de interes local ori judeţean la
sfârşitul anului bugetar, se reportează în anul următor cu aceeaşi
destinaţie."
15. Articolul 12 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 12. - Sumele prevăzute la art. 5 pct. 3 lit. c)
şi la art. 5 pct. 4 lit. c),
care se recuperează în cursul aceluiaşi an bugetar în care au fost plătite,
reîntregesc plăţile de casă şi creditele bugetare aferente bugetului din care
au fost acordate, iar cele recuperate în anii următori se fac venit la bugetul
de stat."
16. La articolul 13,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Scopul acordării prefinanţării este acela de a
asigura resursele financiare necesare începerii derulării proiectelor, cu
excepţia proiectelor finanţate din Programul operaţional sectorial „Dezvoltarea
resurselor umane", pentru care prefinanţarea poate fi acordată
beneficiarilor atât la începutul, cât şi pe parcursul derulării proiectelor;
din aceste sume se pot plăti inclusiv facturile de avans, conform prevederilor
legale."
17. La articolul 16,
după alineatul (5) se introduc şase noi alineate, alineatele (6)-(11), cu
următorul cuprins:
„(6) Autoritatea de certificare şi plată din cadrul
Ministerului Economiei şi Finanţelor este responsabilă de recuperarea sumelor
pe care Comisia Europeană Ie-a diminuat din plăţile din instrumente structurale
efectuate către Autoritatea de certificare şi plată, ca urmare a compensării
acestora cu sumele necesare plăţii creanţelor bugetare ale bugetului Uniunii
Europene de către autorităţile române.
(7) Autoritatea de certificare şi plată recuperează
sumele compensate de Comisia Europeană de la autorităţile cu competenţe în
gestionarea fondurilor comunitare, aşa cum sunt definite în Ordonanţa
Guvernului nr. 79/2003, aprobată cu modificări prin Legea nr. 529/2003, cu
modificările şi completările ulterioare.
(8) Proiectele derulate în cadrul programelor operaţionale finanţate din instrumente structurale sunt considerate
acţiuni multianuale.
(9) In cazul plăţilor directe, ordonatorii principali
de credite cu rol de Autoritate de management efectuează angajarea şi
lichidarea cheltuielilor aferente proiectelor finanţate din instrumente
structurale, Autoritatea de certificare şi plată urmând să efectueze
ordonanţarea şi plata acestora.
(10) In cazul plăţilor indirecte, Autorităţile de
management au responsabilitatea efectuării reconcilierii contabile dintre
conturile sale contabile şi cele ale beneficiarilor pentru operaţiunile
gestionate în cadrul programelor operaţionale finanţate din instrumente
structurale.
(11) In cazul plăţilor directe, autorităţile de
management au responsabilitatea efectuării reconcilierii contabile dintre
conturile Autorităţii de certificare şi plată şi cele ale beneficiarilor, pe
baza documentelor transmise de Autoritatea de certificare şi plată, pentru
operaţiunile gestionate în cadrul programelor operaţionale finanţate din
instrumente structurale."
18. Articolul 17 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 17. - Sumele necesare finanţării altor cheltuieli
decât cele eligibile aferente
implementării proiectelor proprii sunt asigurate de către beneficiari din surse
proprii, cu excepţia sumelor prevăzute la art. 5 pct. 1 lit. e), la art. 5 pct.
3 lit. b) şi la art. 5 pct. 4 lit. b)."
19. După articolul 18
se introduce un nou articol, articolul 181, cu următorul cuprins:
„Art. 181. -
Fondurile Facilităţii de tranziţie reglementate prin Memorandumul de înţelegere
dintre România şi Comisia Europeană pentru punerea în aplicare a Facilităţii de
tranziţie, aprobat spre publicare prin Ordinul ministrului economiei şi
finanţelor nr. 1.849/2007, sunt gestionate conform prevederilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la gestionarea fondurilor
nerambursabile alocate României de către Comunitatea Europeană, precum şi a
fondurilor de cofinanţare aferente acestora, aprobată prin Legea nr. 22/2000,
cu modificările şi completările ulterioare."
20. In tot cuprinsul
ordonanţei, sintagma „contribuţie naţională" se înlocuieşte cu sintagma
„contribuţie publică naţională".
21. In tot cuprinsul ordonanţei, denumirea
„Ministerul Finanţelor Publice" se înlocuieşte cu denumirea „Ministerul
Economiei şi Finanţelor"; sintagma „ministrul finanţelor publice" se
înlocuieşte cu sintagma „ministrul economiei şi finanţelor".
Art. II. -In termen de 30 de
zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor, se
aprobă modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a
prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 29/2007 privind modul de alocare a
instrumentelor structurale, a prefinanţării şi a cofinanţării alocate de la
bugetul de stat, inclusiv din Fondul naţional de dezvoltare, în bugetul
instituţiilor implicate în gestionarea instrumentelor structurale şi utilizarea
acestora pentru obiectivul convergenţă, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 249/2007, aprobate prin Ordinul ministrului economiei şi
finanţelor nr. 911/2007.
Art. III. - Prezenta ordonanţă
intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
p.Ministrul transporturilor,
Barna Tanczos,
secretar de stat
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor,
Laszlo Borbely
Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,
Attila Korodi