ORDONANTA
URGENTA Nr. 64 din 3 iunie 2009
privind gestionarea
financiara a instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru
obiectivul convergenta
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 413 din 17 iunie 2009
Având în vedere necesitatea optimizării fluxurilor
financiare din cadrul programelor operaţionale finanţate din instrumente
structurale şi asigurarea capacităţii de absorbţie a acestor fonduri, precum şi
prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului de stabilire a
anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională,
Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului
(CE) nr. 1.260/1999, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L
nr. 210 din 31 iulie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, se
impune elaborarea în regim de urgenţă a unor reglementări privind gestionarea
financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru
obiectivul convergenţă.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I
Obiectul reglementat. Definiţii
Art. 1. - Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte
cadrul financiar general pentru gestionarea asistenţei financiare
nerambursabile alocate României pentru obiectivul convergenţă al politicii de
coeziune a Uniunii Europene, precum şi a prefinanţării şi cofinanţării aferente
acestei asistenţe, în vederea asigurării unui management financiar eficient al
fondurilor provenite din instrumente structurale.
Art. 2. - (1) Termenii program operaţional,
Autoritate de management, organism intermediar, obiectiv convergenţă,
beneficiar, corecţii financiare, dezangajare automată au înţelesurile
prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006
de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de
Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi de
abrogare a Regulamentului (CE) nr. l .260/1999.
(2) Termenii neregulă, creanţe bugetare rezultate
din nereguli, autorităţi cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare au
înţelesurile prevăzute în Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi
recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare
aferente utilizate necorespunzător, aprobată cu modificări prin Legea nr.
529/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) In sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii
şi expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
a) instrumente structurale - asistenţa
financiară nerambursabilă primită de România, în calitate de stat membru al
Uniunii Europene, prin intermediul Fondului european de dezvoltare regională,
Fondului social european şi Fondului de coeziune;
b) Autoritate de certificare şi plată -
structura organizatorică din cadrul Ministerului Finanţelor Publice,
responsabilă de certificarea sumelor cuprinse în declaraţiile de cheltuieli
transmise la Comisia Europeană, primirea de la Comisia Europeană a fondurilor
transferate României din instrumente structurale şi transferul către
beneficiari/unităţi de plată de pe lângă autorităţile de management a
fondurilor primite din instrumente structurale, precum şi a celor alocate de la
bugetul de stat, în cazul programelor operaţionale care utilizează mecanismul
plăţii directe;
c) Unitate de plată - structura din cadrul unui
ordonator principal de credite, cu rol de autoritate de management, având
responsabilitatea managementului financiar al fondurilor aferente unui program
operaţional care utilizează mecanismul plăţii indirecte, precum şi
responsabilitatea efectuării plăţilor către contractori în cadrul proiectelor
de asistenţă tehnică, după caz;
d) prefinanţare - sumele transferate din
instrumente structurale către beneficiari, alţii decât cei prevăzuţi la art. 5
alin. (1)-(3), prin plată directă ori prin plată indirectă, în stadiul iniţial
pentru susţinerea începerii derulării proiectelor şi/sau pe parcursul implementării
acestora, în condiţiile prevăzute în contractul/decizia/ordinul de finanţare
încheiat între un beneficiar şi Autoritatea de management/organismul
intermediar responsabilă/responsabil, în vederea asigurării derulării
corespunzătoare a proiectelor finanţate în cadrul programelor operaţionale;
e) cofinanţare publică - orice contribuţie
pentru finanţarea cheltuielilor eligibile din sumele aprobate în bugetele
prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a)-g) din Legea nr. 500/2002 privind
finanţele publice, cu modificările ulterioare, la art. 1 alin. (2) lit. a)-d)
din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi
completările ulterioare, inclusiv cofinantarea acordată de la bugetul de stat
pentru alţi beneficiari decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3), precum şi
alte cheltuieli similare, în sensul art. 2 alin. 5 din Regulamentul (CE) nr.
1.083/2006;
f) cofinanţare privată - orice contribuţie a
beneficiarului la finanţarea cheltuielilor eligibile, alta decât cea prevăzută
la lit. e), aferentă proiectelor finanţate în cadrul programelor operaţionale;
g) cheltuieli eligibile - cheltuielile
efectuate de beneficiar, aferente proiectelor finanţate în cadrul programelor
operaţionale, care pot fi finanţate atât din instrumente structurale, cât şi
din cofinantarea publică şi/sau cofinantarea privată, conform reglementărilor
legale comunitare şi naţionale în vigoare privind eligibilitatea cheltuielilor;
h) contribuţia publică naţională totală -
totalul fondurilor publice necesare implementării programelor operaţionale,
format din cofinantarea publică şi fondurile aferente cheltuielilor publice,
altele decât cele eligibile;
i) plată directă - transferul direct din contul
Autorităţii de certificare şi plată în contul beneficiarului al sumelor reprezentând
prefinanţare şi/sau rambursarea cheltuielilor eligibile, precum şi restituirea
de la bugetul de stat a sumelor pentru finanţarea contravalorii taxei pe
valoarea adăugată plătite, aferentă cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul
proiectelor finanţate din instrumente structurale;
j) plată indirectă - transferul, prin
intermediul Unităţii de plată, în contul beneficiarului, al sumelor
reprezentând prefinanţarea şi/sau rambursarea cheltuielilor eligibile, precum
şi restituirea de la bugetul de stat a sumelor pentru finanţarea contravalorii
taxei pe valoarea adăugată plătite, aferentă cheltuielilor eligibile efectuate
în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale;
k) valoarea totală a proiectului- totalul
fondurilor aferente cheltuielilor necesare implementării proiectului, la
nivelul beneficiarului, format din contravaloarea contribuţiei din instrumente
structurale, valoarea cofinanţării publice şi/sau private, precum şi din
valoarea cheltuielilor publice şi/sau private altele decât cele eligibile.
CAPITOLUL II
Managementul financiar al instrumentelor structurale
Art. 3. - Fondurile aferente instrumentelor structurale
se alocă şi se derulează în baza prevederilor regulamentelor comunitare, precum
şi a prevederilor Cadrului strategic naţional de referinţă şi ale programelor
operaţionale, aprobate de Comisia Europeană, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 4. - (1) Ministerul Finanţelor Publice asigură
coordonarea managementului financiar al instrumentelor structurale, precum şi
coordonarea managementului financiar al contribuţiei publice naţionale totale.
(2) Prin derogare de la prevederile Legii nr.
500/2002, cu modificările ulterioare, se autorizează Ministerul Finanţelor
Publice să efectueze, pe parcursul întregului an, redistribuiri de credite
bugetare între ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat,
bugetului asigurărilor sociale de stat şi ai bugetelor fondurilor speciale, în
funcţie de stadiul implementării proiectelor finanţate din instrumente structurale
la nivelul fiecărui ordonator de credite, precum şi în funcţie de modificările
determinate de realocările de fonduri din instrumente structurale între
programele operaţionale, efectuate în conformitate cu procedurile comunitare.
(3) Ministerul Finanţelor Publice asigură gestionarea
instrumentelor structurale prin conturi deschise la Banca Naţională a României
şi/sau Trezoreria Statului.
(4) Conturile aferente gestionării instrumentelor
structurale şi a contribuţiei publice naţionale totale se stabilesc prin ordin
al ministrului finanţelor publice.
(5) Sumele aferente derulării proiectelor finanţate din
instrumente structurale, existente în conturile beneficiarilor, nu sunt supuse
executării silite pe perioada de valabilitate a contractelor/deciziilor/ordinelor
de finanţare, cu excepţia creanţelor bugetare rezultate din aplicarea
prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 529/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL III
Contribuţia publică naţională totală
Art. 5. - (1) In bugetele beneficiarilor care sunt
finanţaţi integral din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat
sau bugetele fondurilor speciale se cuprind integral sumele necesare finanţării
valorii totale a proiectelor proprii, cu respectarea prevederilor art. 12.
(2) In bugetul Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii se cuprind integral, cu respectarea prevederilor art. 12 şi a
prevederilor legislaţiei naţionale şi comunitare privind ajutorul de stat,
sumele necesare finanţării valorii totale a proiectelor proprii, precum şi
sumele necesare finanţării valorii totale a proiectelor ai căror beneficiari
sunt Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A.,
Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R" - S.A., Regia Autonomă
„Administraţia Fluvială a Dunării de Jos" Galaţi, Compania Naţională
„Administraţia Porturilor Maritime" - S.A. Constanţa, Compania Naţională
„Administraţia Porturilor Dunării Maritime" - S.A. Galaţi, Compania
Naţională „Administraţia Porturilor Dunării Fluviale" - S.A. Giurgiu,
Compania Naţională „Administraţia Canalelor Navigabile" - S.A., Compania
Naţională „Aeroportul Internaţional Henri Coandă - Bucureşti" - S.A.,
Societatea Naţională „Aeroportul Internaţional Bucureşti Băneasa -Aurel
Vlaicu" - S.A., Societatea Naţională „Aeroportul Internaţional Mihail
Kogălniceanu - Constanţa" - S.A, Societatea Naţională „Aeroportul
Internaţional Timişoara - Traian Vuia" - S.A.
(3) In bugetul Ministerului Mediului se cuprind
integral, cu respectarea prevederilor art. 12, sumele necesare finanţării
valorii totale a proiectelor proprii, precum şi sumele necesare finanţării
valorii totale a proiectelor al căror beneficiar este Administraţia Naţională
„Apele Române".
(4) In bugetele instituţiilor publice finanţate
integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetul de stat,
bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale se
cuprind sumele necesare implementării proiectelor proprii finanţate din
instrumente structurale.
Art. 6. - (1) In bugetele beneficiarilor care au
calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local se cuprind sumele
necesare finanţării valorii totale a proiectelor proprii, precum şi a
proiectelor ai căror beneficiari sunt entităţi finanţate integral din bugetele
acestora.
(2) In bugetele beneficiarilor care sunt entităţi
publice locale finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial
de la bugetele locale se cuprind sumele necesare implementării proiectelor
proprii finanţate din instrumente structurale.
(3) Pe parcursul execuţiei bugetare, pentru
asigurarea resurselor de finanţare prevăzute la alin. (1), beneficiarii care au
calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local pot contracta finanţări
rambursabile sau pot utiliza disponibilităţile fondului de rulment, prin
derogare de la prevederile art. 58 alin. (3) şi art. 61 alin. (1) din Legea nr.
273/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 7. - (1) După certificarea cheltuielilor de către
Autoritatea de certificare şi plată, conform prevederilor legale comunitare şi
naţionale, sumele din instrumente structurale cuvenite a fi rambursate
beneficiarilor prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3), conform
contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare, se virează de către
autorităţile de management/Autoritatea de certificare şi plată în conturile de
venituri ale bugetelor din care au fost finanţate proiectele respective.
(2) După autorizarea cheltuielilor de către
autorităţile de management, conform prevederilor legale comunitare şi
naţionale, sumele cuvenite a fi rambursate beneficiarilor prevăzuţi la art. 6
alin. (1), conform contractelor/deciziilor/ ordinelor de finanţare, se virează
de către autorităţile de management/Autoritatea de certificare şi plată în
conturile de venituri ale bugetelor locale din care au fost finanţate
proiectele respective.
(3) După autorizarea cheltuielilor de către
autorităţile de management, conform prevederilor legale comunitare şi naţionale,
sumele cuvenite a fi rambursate altor beneficiari decât cei prevăzuţi la art. 5
alin. (1)-(3) şi art. 6 alin. (1), conform contractelor/deciziilor/ordinelor de
finanţare, se virează de către autorităţile de management/Autoritatea de
certificare şi plată în conturile de disponibilităţi prin care se gestionează
bugetele de venituri şi cheltuieli ale acestora.
Art. 8. -In bugetele ordonatorilor principali de
credite cu rol de Autoritate de management pentru programele operaţionale care
utilizează mecanismul plăţii indirecte, cu excepţia Autorităţii de management
pentru Programul operaţional „Asistenţă tehnică", se cuprind:
a) sumele reprezentând cofinanţarea publică asigurată
de la bugetul de stat pentru proiectele finanţate din instrumente structurale
ai căror beneficiari sunt alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3);
b) sumele pentru finanţarea contravalorii taxei pe
valoarea adăugată plătite, aferentă cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul
proiectelor finanţate din instrumente structurale prin programele operaţionale
care utilizează mecanismul plăţii indirecte, pentru categoriile de beneficiari
prevăzute la art. 15 alin. (1);
c) sumele necesare plăţii creanţelor bugetare ale
bugetului Uniunii Europene şi/sau bugetului de stat ca urmare a unor nereguli
sau corecţii financiare, în cadrul programului operaţional gestionat, inclusiv
majorările de întârziere ca urmare a imposibilităţii recuperării ori, după caz,
a nerecuperării la timp de la beneficiari a acestora;
d) sumele necesare finanţării cheltuielilor aferente
transferului de fonduri din conturile proprii în conturile beneficiarilor;
e) sumele necesare pentru finanţarea diferenţelor
rezultate la închiderea parţială/finală a programelor operaţionale care
utilizează mecanismul plăţii indirecte, ca urmare a depăşirii sumelor alocate
în euro la nivel de program operaţional, din instrumente structurale şi din
cofinanţare publică, prin încheierea contractelor/deciziilor/ordinelor de
finanţare, conform prevederilor art. 13;
f) sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor
financiare ale suspendării plăţilor de către Autoritatea de certificare şi
plată sau de către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile
regulamentelor comunitare;
g) sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor
financiare ale dezangajării automate, în conformitate cu prevederile
regulamentelor comunitare;
h) sumele necesare reîntregirii conturilor Autorităţii
de certificare şi plată, în cazul aplicării prevederilor art. 82 alin. (2) din
Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006, la solicitarea Autorităţii de certificare şi
plată.
Art. 9. -In bugetul ordonatorului principal de credite
cu rol de Autoritate de management pentru Programul operaţional „Asistenţă
tehnică" se cuprind:
a) sumele reprezentând cofinanţarea publică asigurată
de la bugetul de stat pentru proiectele finanţate din instrumente structurale
ai căror beneficiari sunt alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3);
b) sumele pentru finanţarea contravalorii taxei pe
valoarea adăugată plătite, aferentă cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul
proiectelor finanţate din instrumente structurale, pentru categoriile de
beneficiari prevăzute la art. 15 alin. (1);
c) sumele necesare plăţii creanţelor bugetare ale
bugetului Uniunii Europene şi/sau bugetului de stat ca urmare a unor nereguli
sau corecţii financiare, în cadrul programului operaţional gestionat, inclusiv
majorările de întârziere ca urmare a imposibilităţii recuperării ori, după caz,
a nerecuperării la timp de la beneficiari a acestora;
d) sumele necesare finanţării valorii totale a
proiectelor propuse în cadrul Programului operaţional „Asistenţă tehnică",
în cazul proiectelor în care Autoritatea pentru coordonarea instrumentelor
structurale, structurile din cadrul acesteia sau Autoritatea de certificare şi
plată au calitatea de beneficiar;
e) sumele necesare finanţării cheltuielilor aferente
transferului de fonduri din conturile proprii în conturile beneficiarilor;
f) sumele necesare pentru finanţarea diferenţelor
rezultate la închiderea parţială/finală a Programului operaţional „Asistenţă
tehnică" ca urmare a depăşirii sumelor alocate în euro la nivel de program
operaţional, din instrumente structurale şi cofinanţare publică, prin
încheierea contractelor/deciziilor/ ordinelor de finanţare, conform
prevederilor art. 13;
g) sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor
financiare ale suspendării plăţilor de către Autoritatea de certificare şi
plată sau de către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile
regulamentelor comunitare;
h) sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor
financiare ale dezangajării automate, în conformitate cu prevederile
regulamentelor comunitare;
i) sumele necesare reîntregirii conturilor Autorităţii
de certificare şi plată, în cazul aplicării prevederilor art. 82 alin. 2 din
Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006, la solicitarea Autorităţii de certificare şi
plată.
Art. 10. -In bugetele ordonatorilor principali de
credite cu rol de Autoritate de management pentru programele operaţionale care
utilizează mecanismul plăţii directe se cuprind:
a) sumele necesare plăţii creanţelor bugetare ale
bugetului Uniunii Europene şi/sau bugetului de stat ca urmare a unor nereguli
sau corecţii financiare, în cadrul programului operaţional gestionat, inclusiv
majorările de întârziere ca urmare a imposibilităţii recuperării ori, după caz,
a nerecuperării la timp de la beneficiari a acestora;
b) sumele necesare reîntregirii conturilor Autorităţii
de certificare şi plată, în cazul aplicării prevederilor art. 82 alin. 2 din
Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006, la solicitarea Autorităţii de certificare şi
plată;
c) sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor
financiare ale suspendării plăţilor de către Autoritatea de certificare şi
plată sau de către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile
regulamentelor comunitare;
d) sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor
financiare ale dezangajării automate, în conformitate cu prevederile
regulamentelor comunitare.
Art. 11. -In bugetul Ministerului Finanţelor
Publice-Acţiuni generale, la poziţia globală distinctă denumită „Cofinanţarea
asistenţei financiare nerambursabile postaderare de la Comunitatea
Europeană" se cuprind:
a) sumele reprezentând cofinanţare publică din bugetul
de stat pentru programele operaţionale care utilizează mecanismul plăţii
directe, în cazul proiectelor ai căror beneficiari sunt alţii decât cei
prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3);
b) sumele necesare asigurării prefinanţării proiectelor
ai căror beneficiari sunt alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3), în
cazul indisponibilităţii temporare a fondurilor din instrumente structurale;
c) sumele necesare continuării finanţării proiectelor
în cadrul programelor operaţionale, în cazul indisponibilităţii temporare a
fondurilor din instrumente structurale;
d) sumele necesare finanţării cheltuielilor aferente
transferului de fonduri din conturile Ministerului Finanţelor Publice în
conturile beneficiarilor/unităţilor de plată de pe lângă autorităţile de
management;
e) sumele pentru finanţarea contravalorii taxei pe valoarea
adăugată plătite, aferentă cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul
proiectelor finanţate din instrumente structurale din programele operaţionale
care utilizează mecanismul plăţii directe, pentru categoriile de beneficiari
prevăzute la art. 15 alin. (1);
f) sumele necesare pentru finanţarea diferenţelor
nefavorabile de curs valutar, aferente operaţiunilor financiare efectuate de
Autoritatea de certificare şi plată;
g) sumele necesare pentru finanţarea diferenţelor
rezultate la închiderea parţială/finală a programelor operaţionale care
utilizează mecanismul plăţii directe, ca urmare a depăşirii sumelor alocate în
euro la nivel de program operaţional, din instrumente structurale şi
cofinanţare publică, prin încheierea contractelor/deciziilor/ordinelor de
finanţare, conform prevederilor art. 13;
h) sumele necesare pentru finanţarea cheltuielilor
declarate eligibile de Autoritatea de certificare şi plată şi care nu sunt
considerate eligibile de Comisia Europeană, altele decât cele prevăzute la art.
8 lit. c), art. 9 lit. c) şi art. 10 lit. a).
Art. 12. - (1) Propunerile de credite de angajament şi
de credite bugetare necesare asigurării sumelor prevăzute la art. 8 lit. a) şi
b), art. 9 lit. a) şi b) şi art. 11 lit. a) şi e) se stabilesc de ordonatorii principali
de credite cu rol de Autoritate de management pe baza valorii proiectelor
aprobate şi/sau a estimării valorii proiectelor ce urmează a fi finanţate în
cadrul programelor operaţionale, aferente altor beneficiari decât cei prevăzuţi
la art. 5 alin. (1)-(3).
(2) Propunerile de credite de angajament şi de credite
bugetare pentru asigurarea sumelor necesare implementării corespunzătoare a
proiectelor proprii pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3) se
stabilesc de către aceştia pe baza fişelor de fundamentare ale proiectelor
propuse la finanţare/finanţate în cadrul programelor operaţionale, avizate de
principiu de către autorităţile de management, inclusiv în funcţie de
cheltuielile estimate pentru anul respectiv, în cazul proiectelor aflate în
implementare conform contractelor/ deciziilor/ordinelor de finanţare.
(3) Avizul de principiu al Autorităţii de management se
acordă pe baza informaţiilor din fişa de fundamentare a proiectului propus la
finanţare şi se referă la eligibilitatea activităţilor din cadrul proiectului,
fără a reprezenta un angajament al acesteia de a accepta la finanţare proiectul
respectiv.
(4) Propunerile de credite de angajament şi
propunerile de credite bugetare prevăzute la alin. (1) şi (2) se includ anual
la titlul din clasificaţia bugetară referitor la proiecte cu finanţare din
fonduri externe nerambursabile postaderare.
(5) Fondurile cuprinse în bugetele ordonatorilor de
credite, conform prevederilor alin. (4), sunt exclusiv destinate proiectelor
finanţate din instrumente structurale şi nu pot fi utilizate pentru finanţarea
altor naturi de cheltuieli prin redistribuire cu ocazia rectificărilor bugetare
şi/sau prin virări de credite ori prin cedarea la Fondul de rezervă bugetară la
dispoziţia Guvernului prevăzut în bugetul de stat.
(6) Din fondurile prevăzute la alin. (4) se pot efectua
cheltuieli curente şi de capital pentru derularea corespunzătoare a proiectelor
finanţate din instrumente structurale.
(7) Se autorizează ordonatorii de credite prevăzuţi la
art. 5 alin. (1)-(3) să efectueze pe parcursul exerciţiului bugetar, fără a
depăşi însă data de 31 octombrie, redistribuiri de fonduri între proiectele
finanţate/propuse la finanţare în cadrul titlului din clasificaţia bugetară
referitor la proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile
postaderare, precum şi virări de credite de la alte titluri ori capitole de
cheltuieli, astfel încât să se asigure implementarea corespunzătoare a acestor
proiecte şi/sau să se asigure finanţarea unor proiecte noi. Aceste modificări
vor fi comunicate lunar Ministerului Finanţelor Publice.
Art. 13. - (1) Autorităţile de management sunt
autorizate să încheie contracte/decizii/ordine de finanţare a căror valoare
poate determina depăşirea sumelor alocate în euro la nivel de axă prioritară,
din instrumente structurale şi cofinanţare publică.
(2) Limitele admise pentru depăşirea sumelor alocate în
euro din instrumente structurale se stabilesc în normele metodologice de
aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 14. - (1) Sumele prevăzute la art. 11 lit. b) şi
c) se transferă la beneficiar prin plată directă sau plată indirectă.
(2) Sumele prevăzute la art. 11 lit. b) şi c),
utilizate temporar din bugetul de stat, se regularizează de Autoritatea de
certificare şi plată din instrumente structurale la momentul primirii acestora
de la Comisia Europeană sau cu sumele recuperate de la beneficiari, în cazul
plăţilor directe, ori de la Autoritatea de management, în cazul plăţilor
indirecte, şi se virează la bugetul de stat.
(3) Din sumele prevăzute la art. 8 lit. h), art. 9 lit.
i) şi art. 10 lit. b), Autoritatea de management reîntregeşte conturile
Autorităţii de certificare şi plată cu echivalentul sumelor returnate Comisiei
Europene în cazul aplicării prevederilor art. 82 alin. 2 din Regulamentul (CE)
nr. 1.083/2006 şi, după efectuarea de către Comisia Europeană a plăţii finale
în cadrul programului operaţional, recuperează aceste sume de la Autoritatea de
certificare şi plată şi le virează în conturile de venituri ale bugetului de stat.
Art. 15. - (1) Sumele prevăzute la art. 8 lit. b), art.
9 lit. b) şi art. 11 lit. e) se acordă, prin plată directă, respectiv plată
indirectă, următorilor beneficiari:
a) instituţii publice finanţate integral din venituri
proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor
sociale de stat ori bugetele fondurilor speciale;
b) autorităţi ale administraţiei publice locale sau
entităţi publice finanţate integral din bugetele acestora;
c) entităţi publice locale finanţate integral din
venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetele locale;
d) organisme neguvernamentale nonprofit, de utilitate
publică, cu personalitate juridică, care funcţionează în domeniul dezvoltării
regionale;
e) organisme neguvernamentale nonprofit, cu
personalitate juridică, pentru activitatea desfăşurată fără scop patrimonial;
f) unităţi de cult şi structuri ale cultelor
aparţinând cultelor religioase recunoscute în România, conform Legii nr.
489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor;
g) societăţi comerciale care au calitatea de furnizori
de formare profesională, care desfăşoară numai activităţi scutite de taxa pe
valoare adăugată, fără drept de deducere, conform prevederilor art. 141 alin.
(1) lit. f) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare;
h) operatori regionali de apă, definiţi în baza art. 2
lit. g1) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr.
51/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) In cazul proiectelor care intră sub incidenţa
ajutorului de stat/de minimis, sumele prevăzute la art. 8 lit. b), art.
9 lit. b) şi art. 11 lit. e) se acordă beneficiarilor menţionaţi la alin. (1),
numai cu condiţia nedepăşirii intensităţii maxime admise a ajutorului de
stat/de minimis.
(3) Beneficiarii prevăzuţi la alin. (1) care, potrivit
prevederilor Legii nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
îşi exercită dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată aferente
cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din
instrumente structurale în cadrul programelor operaţionale au obligaţia să
restituie la bugetul de stat sumele reprezentând taxa pe valoarea adăugată
dedusă, a cărei contravaloare a fost plătită beneficiarilor potrivit prezentei
ordonanţe de urgenţă, în condiţiile stabilite prin normele metodologice.
Art. 16. - (1) Disponibilităţile din fondurile aferente
instrumentelor structurale şi fondurilor publice destinate
finanţării/cofinanţării/prefinanţării, rămase la sfârşitul anului bugetar în
conturile Autorităţii de certificare şi plată, unităţilor de plată, precum şi
ale beneficiarilor de proiecte aprobate spre finanţare în cadrul unui program
operaţional, se reportează în anul următor cu aceeaşi destinaţie.
(2) Disponibilităţile din fondurile de la bugetul de
stat, aflate în conturile Autorităţii de certificare şi plată, destinate
finanţării proiectelor aferente programelor de preaderare, în cazul
indisponibilităţilor temporare, se realocă prefinanţării/continuării finanţării
proiectelor în cadrul programelor operaţionale, în cazul indisponibilităţii
temporare a fondurilor din instrumentele structurale, după încheierea
programelor de preaderare.
CAPITOLUL IV
Prefinanţarea
Art. 17. - (1) Sumele acordate ca prefinanţare în
cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale se deduc prin
aplicarea unui procent la valoarea cererilor de rambursare transmise de
beneficiari, conform prevederilor contractelor/ deciziilor/ordinelor de
finanţare.
(2) Beneficiarii pot avansa din prefinanţare sume
partenerilor şi contractorilor, după caz, în limita şi în condiţiile stabilite
de Autoritatea de management prin contractele/deciziile/ordinele de finanţare.
(3) Prefinanţarea acordată se restituie de către
beneficiar Autorităţii de management/Autorităţii de certificare şi plată, dacă
nicio cerere de rambursare nu a fost depusă de acesta în termenul stabilit
conform prevederilor contractelor/deciziilor/ ordinelor de finanţare.
(4) Sumele recuperate potrivit prevederilor alin. (3)
din prefinanţarea acordată, provenind din instrumente structurale, se
utilizează pentru continuarea finanţării programului operaţional.
(5) Prefinanţarea acordată beneficiarilor prevăzuţi la
art. 6 alin. (1), rămasă neutilizată la finele exerciţiului bugetar, se
reflectă în excedentul bugetului local şi, respectiv, în fondul de rulment şi
va fi utilizată în anul următor cu aceeaşi destinaţie, prin derogare de la
prevederile art. 58 alin. (3) din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi
completările ulterioare.
CAPITOLUL V
Angajarea, lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor
efectuate la nivelul programelor operaţionale
Art. 18. - (1) Proiectele implementate în cadrul
programelor operaţionale finanţate din instrumente structurale sunt considerate
acţiuni multianuale.
(2) Angajamentele legale, inclusiv contractele de
achiziţii publice, aferente proiectelor implementate în cadrul programelor
operaţionale finanţate din instrumente structurale pot fi anuale sau
multianuale.
(3) Creditele de angajament şi creditele bugetare
necesare implementării fiecărui program operaţional se stabilesc având în
vedere decizia Comisiei Europene de adoptare a acestuia şi se reflectă în anexa
la bugetul ordonatorului principal de credite cu rol de autoritate de
management pentru respectivul program.
(4) In cazul programelor operaţionale care utilizează
mecanismul plăţii directe, ordonatorii principali de credite cu rol de
autoritate de management efectuează la nivel de program angajarea cheltuielilor
în baza creditelor prevăzute la alin. (3), precum şi lichidarea acestora,
Autoritatea de certificare şi plată urmând să efectueze ordonanţarea şi plata.
(5) In cazul programelor operaţionale care utilizează
mecanismul plăţii indirecte, ordonatorii principali de credite cu rol de
autoritate de management efectuează la nivel de program angajarea cheltuielilor
în baza creditelor prevăzute la alin. (3), precum şi lichidarea, ordonanţarea
şi plata acestora.
(6) In cazul programelor operaţionale care utilizează
mecanismul plăţii indirecte, autorităţile de management au responsabilitatea
efectuării reconcilierii contabile între conturile contabile proprii şi cele
ale beneficiarilor pentru operaţiunile gestionate în cadrul programelor
operaţionale.
(7) In cazul programelor operaţionale care utilizează
mecanismul plăţii directe, autorităţile de management au responsabilitatea
efectuării reconcilierii contabile între conturile Autorităţii de certificare
şi plată şi cele ale beneficiarilor, pe baza documentelor transmise de
Autoritatea de certificare şi plată, pentru operaţiunile gestionate în cadrul
programelor respective.
Art. 19. - (1) Ordonatorii principali de credite cu rol
de autoritate de management pot delega angajarea şi/sau lichidarea
cheltuielilor efectuate la nivelul programelor operaţionale ordonatorilor de
credite cu rol de organism intermediar, în limita competenţelor reglementate
prin ordin comun al conducătorilor celor două instituţii implicate şi/sau pe
baza acordului de delegare de atribuţii încheiat între Autoritatea de
management şi organismul intermediar, în conformitate cu prevederile
regulamentelor comunitare. Ordonatorul principal de credite cu rol de
Autoritate de management nu este exonerat de răspundere prin actul de delegare.
(2) Prin derogare de la prevederile Legii nr.
500/2002, cu modificările ulterioare, ordonatorul de credite cu rol de organism
intermediar poate angaja cheltuieli în baza creditelor de angajament prevăzute
la art. 18 alin. (3), cu avizul Autorităţii de management, şi poate efectua
unele operaţiuni specifice fazei de lichidare a acestor cheltuieli.
(3) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, în
calitate de autoritate de management pentru Programul operaţional regional,
poate delega agenţiilor pentru dezvoltare regională, în calitatea acestora de
organisme intermediare, angajarea şi/sau lichidarea cheltuielilor aferente
proiectelor finanţate în cadrul programului, în baza acordului de delegare de
atribuţii încheiat cu fiecare dintre acestea, în conformitate cu prevederile reglementărilor
comunitare. Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei nu este exonerat de
răspundere prin actul de delegare.
CAPITOLUL VI
Păstrarea documentelor, control, audit, nereguli
Art. 20. - (1) Controlul financiar preventiv şi auditul
intern al fondurilor derulate la nivelul programelor operaţionale se exercită
la nivelul Autorităţii de management/organismului intermediar şi Autorităţii de
certificare şi plată, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu normele
metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Prin derogare de la prevederile Ordonanţei
Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern şi controlul financiar
preventiv, republicată, cu modificările ulterioare, controlul financiar
preventiv delegat nu se exercită asupra proiectelor de operaţiuni iniţiate la
nivelul Autorităţii de management/ organismului intermediar/Autorităţii de
certificare şi plată în vederea gestionării financiare a programelor
operaţionale finanţate din instrumente structurale, cu excepţia proiectelor de
operaţiuni privind proiectele pentru care Autoritatea de management/organismul
intermediar/Autoritatea de certificare şi plată are calitatea de beneficiar.
Art. 21. - (1) Beneficiarul unui proiect finanţat din
instrumente structurale are obligaţia îndosarierii şi păstrării în bune
condiţii a tuturor documentelor aferente proiectului, conform prevederilor
Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006.
(2) Beneficiarul are obligaţia de a asigura accesul
neîngrădit al autorităţilor naţionale cu atribuţii de verificare, control şi
audit, al serviciilor Comisiei Europene, al Curţii Europene de Conturi, al
reprezentanţilor serviciului specializat al Comisiei Europene - Oficiul
European pentru Lupta Antifraudă - OLAF, precum şi al reprezentanţilor
Departamentului pentru Lupta Antifraudă - DLAF, în limitele competenţelor care
le revin, în cazul în care aceştia efectuează verificări/controale/audit la
faţa locului şi solicită declaraţii, documente, informaţii.
(3) In cazul nerespectării prevederilor alin. (1) şi
(2), beneficiarul este obligat să restituie întreaga sumă primită, aferentă
proiectului, reprezentând asistenţă financiară nerambursabilă din instrumente
structurale, cofinanţarea şi finanţarea contravalorii taxei pe valoarea
adăugată plătite din fonduri de la bugetul de stat, după caz, inclusiv
dobânzile/penalizările aferente.
Art. 22. - (1) Autoritatea de management este
responsabilă de recuperarea creanţelor bugetare rezultate din nereguli în
cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale, conform prevederilor
Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003, aprobată cu modificări prin Legea nr.
529/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Autoritatea de certificare şi plată recuperează de
la autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare sumele pe
care Comisia Europeană Ie-a diminuat din plăţile din instrumente structurale
efectuate către Autoritatea de certificare şi plată, ca urmare a compensării
acestora cu sumele necesare plăţii creanţelor bugetare ale bugetului Uniunii
Europene de către autorităţile române.
(3) Autoritatea de certificare şi plată recuperează de
la ordonatorul de credite cu rol de autoritate de management, până cel târziu
la data închiderii programului operaţional, orice sume din instrumentele
structurale şi din categoriile prevăzute la art. 11 lit. a), b), c) şi e),
plătite beneficiarilor în cazul programelor operaţionale care utilizează
mecanismul plăţii directe, precum şi din categoriile prevăzute la art. 11 lit.
b) şi c), transferate unităţilor de plată în cazul programelor operaţionale
care utilizează mecanismul plăţii indirecte şi care, ulterior plăţilor
efectuate către beneficiari, nu au fost incluse sau au fost deduse de
Autoritatea de management/Autoritatea de certificare şi plată în/din
cheltuielile eligibile declarate Comisiei Europene ca urmare a sesizării unor
nereguli şi nu au fost recuperate de la beneficiari.
CAPITOLUL VII
Proiecte implementate în parteneriat
Art. 23. - Proiectele finanţate din instrumente
structurale în cadrul programelor operaţionale pentru obiectivul convergenţă
pot avea ca beneficiari parteneriate compuse din două sau mai multe entităţi cu
personalitate juridică, înregistrate în România şi/sau în statele membre ale
Uniunii Europene, cu condiţia desemnării ca lider al parteneriatului a unei
entităţi înregistrate fiscal în România, excepţie făcând proiectele pentru care
beneficiar este o grupare europeană de cooperare teritorială.
Art. 24. - Pentru implementarea proiectelor prevăzute
la art. 23, autorităţile sau instituţiile finanţate din fonduri publice pot
stabili parteneriate cu entităţi din sectorul privat, numai prin aplicarea unei
proceduri transparente şi nediscriminatorii privind alegerea partenerilor din
sectorul privat.
Art. 25. - Aspectele legale, financiare şi de altă natură
privind proiectele implementate în parteneriat, finanţate în cadrul programelor
operaţionale pentru obiectivul convergenţă, vor fi reglementate prin normele
metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii finale
Art. 26. -In termen de 10 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin ordin al ministrului
finanţelor publice, se aprobă normele metodologice de aplicare.
Art. 27. - Sumele neutilizate până la data de 31
decembrie 2008, rămase în conturile de disponibilităţi ale beneficiarilor care
au în implementare proiecte finanţate din instrumente structurale, se
utilizează în continuare din conturile respective în scopul pentru care au fost
acordate, până la lichidarea lor.
Art. 28. - (1) La data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă se abrogă Ordonanţa Guvernului nr. 29/2007 privind modul
de alocare a instrumentelor structurale, a prefinanţării şi a cofinanţării
alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul naţional de dezvoltare, în
bugetul instituţiilor implicate în gestionarea instrumentelor structurale şi
utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 86 din 2 februarie 2007, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 249/2007, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) De la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, dispoziţiile contrare acesteia, cuprinse în Legea
bugetului de stat nr. 18/2009, cu modificările şi completările ulterioare, nu
sunt aplicabile proiectelor/propunerilor de proiecte finanţate din instrumente
structurale.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi internelor,
Dan Nica
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Vasile Puscas