ORDONANTA
URGENTA Nr. 4 din 2 februarie 2011
privind stabilirea unor
masuri pentru reorganizarea Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului
si pentru executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice stabilite
prin titluri executorii
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 96 din 4 februarie 2011
Având în vedere că în temeiul Legii nr. 329/2009
privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea
cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea
acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional, cu
modificările şi completările ulterioare, Autoritatea pentru Valorificarea
Activelor Statului (A.V.A.S.) s-a reorganizat prin schimbarea regimului de finanţare, devenind
din instituţie publică finanţată integral din venituri proprii instituţie
publică finanţată de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General
al Guvernului,
luând în considerare faptul că de la bugetul statului,
prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, se asigură exclusiv
finanţarea cheltuielilor de personal şi a celor de funcţionare a instituţiei,
în timp ce cheltuielile aferente activităţii de privatizare şi valorificare
sunt prevăzute într-un buget distinct, aprobat prin hotărâre a Guvernului,
având în vedere volumul obligaţiilor de plată aflate în
sarcina A.V.A.S., care, în condiţiile raportului de subordonare faţă de
Secretariatul General al Guvernului, grevează şi asupra bugetului acestei din
urmă instituţii,
constatând că, în lipsa măsuri imediate de separare a
bugetului A.V.A.S. de bugetul Secretariatului General ai Guvernului, afectarea
interesului public al bunei funcţionări a Guvernului României este iminentă,
luând în considerare dificultăţile întâmpinate până în
prezent în ceea ce priveşte executarea obligaţiilor de plată ale instituţiilor
publice, stabilite prin titluri executorii,
având în atenţie necesitatea instituirii unor
reglementări speciale - de generală aplicabilitate în materia executării
obligaţiilor de plată stabilite prin titluri executorii în sarcina
instituţiilor publice - privind posibilitatea obţinerii, pe cale
judecătorească, a unor termene de graţie sau/şi a unor termene de plată
eşalonată a acestor obligaţii,
având în vedere necesitatea adoptării unor măsuri care
să asigure, pe de o parte, evitarea blocării activităţii instituţiilor publice
debitoare, realizarea adecvată şi eficientă a atribuţiilor acestora şi buna
funcţionare a administraţiei publice, iar, pe de altă parte, respectarea
dreptului creditorului la executarea în termen rezonabil a hotărârii
judecătoreşti,
luând în considerare că, în lumina interpretării Curţii
Constituţionale şi a Curţii Europene a Drepturilor Omului, autorităţile dispun
de o marjă de apreciere şi un termen rezonabil în identificarea celor mai
adecvate mijloace de punere în executare a hotărârilor judecătoreşti ce
stabilesc obligaţii de plată în sarcina statului sau a
autorităţilor/instituţiilor publice,
apreciind faptul că în actuala criză
economico-financiară, fără o promovare şi o publicitate susţinută, A.V.A.S. nu
va putea transfera activele şi acţiunile din portofoliu în sectorul privat,
prin vânzarea participaţiilor deţinute la societăţile comerciale din portofoliu
sau prin executarea garanţiilor constituite pentru creanţele de recuperat,
ţinând seama de faptul că nepromovarea prezentei
ordonanţe de urgenţă ar avea drept consecinţă imposibilitatea menţinerii
echilibrelor bugetare şi în mod implicit nerespectarea angajamentelor interne
şi internaţionale asumate de Guvernul României, inclusiv în ceea ce priveşte
nivelul deficitului bugetar,
având în vedere necesitatea asigurării condiţiilor
materiale pentru exercitarea de către A.V.A.S. a competenţelor de reprezentare
a României la Curtea de Arbitraj Internaţională a Centrului Internaţional
pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii, precum şi de
reprezentare a instituţiei în procedurile judiciare interne,
luând în considerare faptul că A.V.A.S. nu dispune de
resursele băneşti pentru asigurarea cheltuielilor necesare reprezentării
României în astfel de litigii, inclusiv pentru plata arbitrilor desemnaţi de
partea română în procedurile arbitrale, în condiţiile blocării conturilor
instituţiei, ca urmare a executărilor silite declanşate în temeiul unor titluri
executorii,
ţinând seama de faptul că neadoptarea urgentă a
prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă creează riscul ca România să nu fie
reprezentată ori să fie reprezentată necorespunzător în faţa Curţii de Arbitraj
Internaţională a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor
Relative la Investiţii, iar instituţia să nu poată interveni în procedurile
judiciare interne, cu consecinţe financiare grave pentru bugetul statului, precum
şi imposibilitatea funcţionării instituţiei, în condiţiile în care
valorificarea activelor statului constituie o nouă sursă de echilibrare
bugetară,
întrucât aceste împrejurări vizează interesul public şi
constituie elementele unei situaţii extraordinare, ce nu suferă amânare,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind
valorificarea unor active ale statului, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 948
din 24 decembrie 2002, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică
şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1,
după litera f) se introduce o nouă literă, litera g), cu următorul cuprins:
,,g) valorificarea unor creanţe proprii rezultate din
activitatea Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului, denumită în
continuare A.V.A.S."
2. La articolul 2
alineatul (1), după litera g) se introduce o nouă literă, litera h), cu
următorul cuprins:
,,h) creanţe proprii rezultate din activitatea
A.V.A.S."
3. La articolul 3,
după litera h) se introduce o nouă literă, litera i), cu următorul cuprins:
,,i) creanţe proprii
rezultate din activitatea A.V.A.S. - creanţele
definite la art. 2 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 26/2004
privind unele măsuri pentru finalizarea privatizării societăţilor comerciale
aflate în portofoliul Autorităţii pentru Privatizare şi Administrarea
Participaţiilor Statului şi consolidarea unor' privatizări, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 442/2004, cu modificările ulterioare,
precum şi creanţele provenite din executarea contractelor de vânzare cumpărare
de acţiuni."
4. Articolul 10 se
abrogă.
5. La articolul 12, după alineatul (1) se introduce
un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Prevederile
alin. (1) lit. f) şi g) se aplică şi creanţelor proprii rezultate din
activitatea A.V.A.S., asa cum au fost definite la art. 3 lit. i)."
Art. II. - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2004 privind stabilirea
unor măsuri de reorganizare a Autorităţii pentru Valorificarea Activelor
Bancare prin comasarea prin absorbţie cu Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor
Statului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 23 aprilie 2004, aprobată cu
completări prin Legea nr. 360/2004, cu modificările ulterioare, se modifică
după cum urmează:
1. Articolul 3 va
avea următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) Finanţarea cheltuielilor de personal, a
celor aferente funcţionării A.V.A.S. şi a celor pentru reprezentarea României,
de către A.V.A.S., în faţa Curţii de Arbitraj Internaţională a Centrului
Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor relative la Investiţii se
asigură integral de la bugetul de stat.
(2) Bugetul de venituri şi
cheltuieli aferent activităţii de privatizare şi de valorificare a activelor
statului se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(3) Veniturile rezultate din
activitatea de privatizare şi valorificare a activelor statului urmează regimul
stabilit potrivit legislaţiei specifice în domeniu, cu excepţia veniturilor
cuvenite bugetului de stat care se virează integral la acesta.
(4) Cheltuielile directe
aferente activităţii de privatizare şi administrare a participaţiilor statului
şi activităţii de valorificare a activelor statului se deduc din sumele
încasate, iar cheltuielile indirecte se repartizează pe cele două activităţi
proporţional cu veniturile încasate."
2. La articolul 6,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) Supravegherea şi îndrumarea activităţii
A.V.A.S. sunt asigurate de un consiliu de supraveghere şi îndrumare, format din
5 membri, în următoarea componenţă:
a) un preşedinte, care este
reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice;
b) 4 membri, respectiv câte un reprezentant al Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, Ministerului
Justiţiei, Secretariatului General al Guvernului şi Corpului de Control al
Primului-Ministru."
3. La articolul 7
alineatul (1), literele a) şi b) vor avea următorul cuprins:
,,a) avizează şi propune Guvernului aprobarea şi
modificarea bugetului de venituri şi cheltuieli aferent activităţii de
privatizare şi de valorificare a activelor statului;
b) aprobă Regulamentul de organizare si funcţionare a
A.V.A.S.;".
4. La articolul 8, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Preşedintele este ordonator principal de credite
atât pentru cheltuielile care se asigură de la bugetul de stat, cât şi pentru
bugetul de venituri şi cheltuieli aferent activităţii de privatizare şi de
valorificare a activelor statului."
5. La articolul 9
alineatul (1), litera e) va avea următorul cuprins:
,,e) asigură elaborarea proiectului bugetului de
venituri şi cheltuieli aferent activităţii de privatizare şi de valorificare a
activelor statului, pe care îl remite spre avizare Consiliului de supraveghere şi îndrumare;".
Art. III. -Alineatul (3)
al articolului 15 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind
reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 276 din 8 aprilie 2008, aprobată cu modificări prin Legea nr.
275/2008, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„(3) Bugetele de venituri şi cheltuieli privind
activitatea de privatizare ale instituţiilor publice implicate se aprobă prin
hotărâre a Guvernului, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice."
Art. IV. - După
articolul 5 al Ordonanţei Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligaţiilor
de plată ale instituţiilor publice, stabilite prin titluri executorii,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 1 februarie 2002, aprobată cu completări prin Legea nr.
288/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se introduc două noi
articole, articolele 6 şi 7, cu următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) In cazurile în care, din motive
temeinice privind realizarea atribuţiilor prevăzute de lege, instituţia
debitoare nu îşi poate îndeplini obligaţia de plată în condiţiile prevăzute la
art. 1, 2 sau 4, aceasta va putea solicita instanţei judecătoreşti care
soluţionează cauza acordarea, în condiţiile legii, a unui termen de graţie
sau/şi stabilirea unor termene de plată eşalonată a obligaţiei respective.
(2) In cazurile în care obligaţia de plată este
stabilită prin hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă, instituţia
debitoare poate solicita instanţei care a dat această hotărâre luarea măsurilor
prevăzute la alin. (1), care se aplică în mod corespunzător.
(3) Dacă obligaţia de plată
este stabilită printr-un titlu executoriu, altul decât o hotărâre
judecătorească, cererea formulată potrivit alin. (1) se soluţionează de către
instanţa de executare competentă.
(4) Instanţa sesizată potrivit
alin. (1), (2) sau (3), la cererea instituţiei debitoare, prin încheiere
executorie, când este cazul, va putea suspenda începerea ori continuarea
executării silite până la soluţionarea prin hotărâre definitivă şi irevocabilă
a cererii privind acordarea termenului/termenelor de plată a sumei datorate.
Suspendarea se dispune fără plata unei cauţiuni, Incheierea poate fi atacată cu
recurs, în mod separat.
(5) In cazuri urgente, instanţa
prevăzută la alin. (4), la cererea instituţiei debitoare, poate dispune, prin
încheiere şi fără citarea părţilor, suspendarea provizorie a executării până la
soluţionarea cererii de suspendare formulate potrivit alin. (4). Suspendarea se
dispune fără plata unei cauţiuni. Incheierea nu este supusă niciunei căi de
atac.
(6) Cererile introduse potrivit
alin. (1)-(5) sunt scutite de taxa judiciară de timbru şi se judecă cu
precădere. Hotărârea dată în cauzele prevăzute la alin. (1)-(3) poate fi
atacată numai cu recurs.
Art. 7. - Dispoziţiile prezentei ordonanţe se aplică în
mod corespunzător şi executării obligaţiilor de plată stabilite, prin titluri
executorii, in sarcina autorităţilor administrative autonome."
Art. V. - Dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 22/2002, aprobată cu
completări prin Legea nr. 288/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi cu completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se aplică şi cauzelor în curs de judecată
ori de executare silita.
Art. VI. - Dispoziţiile
art. I din prezenta ordonanţă
de urgenţă sunt aplicabile valorificării, prin modalităţile prevăzute la art.
12 alin. (1) lit. f) şi g) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 51/1998, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, creanţelor proprii
rezultate din activitatea A.V.A.S., născute după intrarea în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. VII. - (1) Se
autorizează Ministerul Finanţelor Publice să introducă modificările ce decurg
din aplicarea prevederilor art. II din prezenta ordonanţă de urgenţă în structura bugetului de stat şi
în anexele la acesta, la propunerea ordonatorilor principali de credite, pe
baza protocolului de predare-preluare.
(2) Protocolul de
predare-preluare se încheie în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare
a prezentei ordonanţe de urgenţă şi cuprinde prevederile bugetare, execuţia
bugetară până la data încheierii acestuia, posturile şi patrimoniul aferent,
precum şi celelalte drepturi şi obligaţii.
(3) Modificările în execuţia
bugetului de stat ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de
urgenţă se efectuează pe baza protocolului de predare-preluare prevăzut la
alin. (2) şi a instrucţiunilor comunicate de Ministerul Finanţelor Publice
ordonatorilor principali de credite.
Art. VIII. - Pentru
finanţarea cheltuielilor legate de reprezentarea în procedurile judiciare
prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă şi pentru reprezentarea în faţa
Curţii de Arbitraj Internaţionala
a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor relative la
Investiţii, A.V.A.S. poate beneficia de sume repartizate din Fondul de rezervă
bugetară la dispoziţia Guvernului, în condiţiile legii. Aceste sume au
destinaţie specială în condiţiile prevederilor art. 452 alin. (2) lit. a) din
Codul de procedură civilă şi nu pot fi urmărite silit pentru obligaţiile de
plată ale A.V.A.S., stabilite prin titluri executorii.
Art. IX. - La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă,
poziţia 3 din anexa nr.1 la Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor
autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice,
susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia
Europeană şi Fondul Monetar Internaţional, cu modificările şi completările
ulterioare, se abrogă.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu
Preşedintele Autorităţii pentru Valorificarea Activelor
Statului,
Aurelian Popa
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Ialomiţianu