ORDIN
Nr. 1059 din 20 noiembrie 2003
privind declararea nominala obligatorie si evidenta medicilor
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 860 din 3 decembrie 2003
Avand in vedere prevederile:
- Legii nr. 100/1998 privind asistenta de sanatate publica, cu modificarile
si completarile ulterioare;
- Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si
functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, cu modificarile si
completarile ulterioare;
- Legii nr. 74/1995 privind exercitarea profesiunii de medic, infiintarea,
organizarea si functionarea Colegiului Medicilor din Romania, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare;
- Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea
datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date;
- Ordonantei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea si functionarea
cabinetelor medicale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
629/2001, cu modificarile ulterioare;
- Hotararii Guvernului nr. 899/2002 privind organizarea invatamantului
postuniversitar medical si farmaceutic uman,
vazand Referatul de aprobare al Directiei generale asistenta medicala,
Directiei resurse umane, formare profesionala, concursuri si examene si al
Centrului de Statistica Sanitara si Documentare Medicala nr. IB.5555/2003,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 743/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Sanatatii,
ministrul interimar al sanatatii emite urmatorul ordin:
Art. 1
(1) Se aproba reorganizarea activitatii de declarare nominala, raportare si
evidenta a medicilor din reteaua Ministerului Sanatatii, din retelele
ministerelor si altor institutii centrale cu retea sanitara proprie si
reactualizarea registrelor institutionale ale medicilor, a registrelor
teritoriale ale medicilor si a Registrului national al medicilor, conform
anexelor nr. 1, 2 si 3 care fac parte integranta din prezentul ordin.
(2) Activitatea de declarare, raportare, evidenta, precum si datele
continute in registrele mai sus mentionate sunt confidentiale, conform
legislatiei in vigoare.
Art. 2
(1) Unitatile sanitare publice de stat si private - persoane juridice,
unitatile sanitare organizate conform Ordonantei Guvernului nr. 124/1998
privind organizarea si functionarea cabinetelor medicale, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 629/2001, din reteaua Ministerului Sanatatii, precum
si unitatile din celelalte retele mentionate la art. 1 sunt obligate sa
raporteze datele privind evidenta medicilor angajati sau datele privind medicii
titulari, dupa caz, conform structurilor prevazute in anexa nr. 1.
(2) Datele transmise se refera la medicii stagiari, medicii de medicina
generala, medicii stomatologi, medicii rezidenti, specialisti sau primari, care
sunt in activitate la data la care se face raportarea, si constituie registrul
institutional al medicilor al unitatii respective.
(3) Raportarea se va face semestrial, respectiv la 1 februarie si 1
septembrie, catre directiile de sanatate publica judetene si a municipiului
Bucuresti, pentru toate unitatile sanitare de pe teritoriul acestora, sau catre
directiile nominalizate ale ministerelor si ale celorlalte institutii centrale
cu retea sanitara proprie, conform structurilor prevazute in anexa nr. 1.
(4) Unitatile sanitare aflate in subordinea, sub autoritatea sau in
coordonarea Ministerului Sanatatii, precum si universitatile de medicina si
farmacie vor raporta datele privind evidenta medicilor angajati la directiile
de sanatate publica pe teritoriul carora functioneaza.
Art. 3
Directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, precum
si directiile nominalizate ale ministerelor si celorlalte institutii centrale
cu retea sanitara proprie reactualizeaza registrele teritoriale ale medicilor
si transmit Centrului de Statistica Sanitara si Documentare Medicala datele
colectate si validate conform prevederilor anexei nr. 2.
Art. 4
Centrul de Statistica Sanitara si Documentare Medicala colecteaza si
valideaza datele primite conform art. 3, constituie si actualizeaza Registrul
national al medicilor, in vederea elaborarii rapoartelor necesare Ministerului
Sanatatii, conform anexei nr. 3.
Art. 5
(1) Centrul de Statistica Sanitara si Documentare Medicala asigura pentru
directiile de sanatate publica, pentru directiile nominalizate ale ministerelor
si celorlalte institutii centrale cu retea sanitara proprie listele cu coduri libere
disponibile pentru medicii nou-intrati in sistem cu drept de libera practica,
conform prevederilor anexei nr. 3.
(2) Codul de parafa atribuit fiecarui medic activ este confidential, se
comunica de catre directiile de sanatate publica si directiile nominalizate din
ministerele si celelalte institutii centrale cu retea sanitara proprie,
personal fiecarui medic care indeplineste conditiile legale de libera practica,
conform prevederilor anexei nr. 2.
(3) Codul de parafa nu poate face obiectul nici unui fel de raport
statistic si constituie identificarea fiecarui medic pentru documentele cu
caracter medico-legal.
Art. 6
In vederea obtinerii continuitatii datelor din Registrul national al
medicilor, modificarea legislatiei privind nomenclatoarele specialitatilor
medicale, ale unitatilor sanitare, ale locurilor de munca, ale functiilor si
titlurilor medicale, ale cazurilor de inactivitate se va face numai cu
precizarea corespondentelor dintre vechile nomenclatoare si cele nou-aprobate.
Art. 7
Nerespectarea prevederilor prezentului ordin constituie abateri ce se
incadreaza in legislatia privind raportarile statistice.
Art. 8
Unitatile sanitare, directiile de sanatate publica si Centrul de Statistica
Sanitara si Documentare Medicala vor duce la indeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 9
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul interimar al sanatatii,
Ionel Blanculescu
ANEXA 1
DECLARAREA NOMINALA SI RAPORTAREA
medicilor din unitatile sanitare publice de stat si private si alte institutii
nominalizate
Art. 1
Sarcinile unitatilor sanitare in aplicarea prevederilor prezentului ordin
sunt urmatoarele:
a) toate unitatile sanitare publice de stat si private au obligatia de a
raporta, pe baza evidentelor constituite la nivelul serviciilor de personal,
datele privind medicii angajati;
b) datele prevazute la lit. a) se refera la medicii nou-angajati in unitati
de la data ultimei raportari, medicii care continua sa fie angajati ai
unitatii, cu eventualele modificari, precum si la medicii deveniti inactivi din
diverse motive (pensionare, transfer, demisie, incapacitate definitiva de munca,
deces etc.) si constituie evidentele specifice fiecarei unitati, cu denumirea
registru institutional al medicilor;
c) categoriile de medici raportate sunt urmatoarele: medicii de medicina
generala, medicii stomatologi, medicii stagiari, medicii rezidenti, medicii
specialisti si medicii primari;
d) serviciile de resurse umane au obligatia de a asigura corectitudinea
raportarilor prin corespondenta datelor transmise cu evidentele specifice
(cartile de munca, statele de functiuni, decizii, certificate medicale, ordine
ale ministrului pentru confirmarea in specialitate etc.);
e) unitatile sanitare din reteaua Ministerului Sanatatii actualizeaza si
raporteaza directiilor de sanatate publica registrele institutionale ale
medicilor specifice Registrului national al medicilor, semestrial, respectiv la
1 februarie si 1 septembrie;
f) medicii titulari ai unitatilor sanitare, organizate pe baza Ordonantei
Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea si functionarea cabinetelor
medicale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 629/2001, sau pe
baza Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, sunt obligati sa
actualizeze si sa raporteze, semestrial, directiilor de sanatate publica datele
prezentate in structura prevazuta in anexa nr. 1a).
Art. 2
Centrele de transfuzie judetene vor actualiza registrele institutionale ale
medicilor si vor transmite datele privind medicii angajati la Institutul
National de Hematologie Transfuzionala "Prof. dr. C. T. Nicolau"
Bucuresti la aceleasi date stabilite pentru intreaga retea sanitara.
Art. 3
Unitatile sanitare din subordinea ministerelor si celorlalte institutii
centrale cu retea sanitara proprie vor actualiza registrele institutionale ale
medicilor si vor transmite datele privind evidenta medicilor la directiile
nominalizate ale ministerelor sau institutiilor centrale respective, la
aceleasi date stabilite pentru intreaga retea sanitara, pe baza protocoalelor
incheiate, in termen de 30 de zile de la publicarea prezentului ordin in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, intre Ministerul Sanatatii si aceste ministere
si institutii centrale.
Art. 4
Universitatile de medicina si farmacie acreditate au obligatia de a raporta
datele privind medicii angajati catre directiile de sanatate publica pe
teritoriul carora functioneaza, la aceleasi date ca si unitatile sanitare, pe
baza protocoalelor incheiate, in termen de 30 de zile de la data publicarii
prezentului ordin, cu directiile sanitare respective, conform modelului
prezentat in anexa nr. 1b).
Art. 5
Unitatile sanitare si celelalte institutii cu personalitate juridica aflate
in subordinea, sub autoritatea sau in coordonarea Ministerului Sanatatii vor
actualiza registrele institutionale ale medicilor si vor raporta datele privind
evidenta medicilor angajati la directiile de sanatate publica pe teritoriul
carora functioneaza, la datele stabilite pentru intregul sector sanitar.
Art. 6
Toate unitatile mentionate la art. 2 - 5 vor transmite informatiile privind
evidenta medicilor angajati, conform structurii prezentate in anexa nr. 1a).
ANEXA 1a)
STRUCTURA DATELOR
privind evidenta medicilor din registrele institutionale, teritoriale si
national
_ _ _ _ _ _ _ _
1. Data la care se introduc datele (ziua/luna/anul): |_|_|_|_|_|_|_|_|
_ _ _ _ _ _
2. Marca (cod de parafa): |_|_|_|_|_|_|
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
3. Numele anterior casatoriei: |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
4. Numele: |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
_ _ _ _
5. Initiala tatalui: |_|_|_|_|
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
6. Prenumele: |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
7. Codul numeric personal: |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
_
8. Sexul (1/2 = M/F): |_|
_ _ _ _ _ _ _ _
9. Data nasterii (ziua/luna/anul): |_|_|_|_|_|_|_|_|
10. Facultatea absolvita:
_ _
11. Locul absolvirii facultatii: |_|_|
_ _ _ _
12. Anul absolvirii facultatii: |_|_|_|_|
_ _ _ _
13. Anul examenului de stat: |_|_|_|_|
_ _
14. Titlul medical la examen 1: |_|_|
_ _ _
15. Specialitatea medicala la examen 1: |_|_|_|
_ _ _ _
16. Anul ordinului ministrului sanatatii la examen 1: |_|_|_|_|
_ _ _ _ _
17. Numarul ordinului ministrului sanatatii pentru examen 1: |_|_|_|_|_|
_ _
18. Titlul medical la examen 2: |_|_|
_ _ _
19. Specialitatea medicala la examen 2: |_|_|_|
_ _ _ _
20. Anul ordinului ministrului sanatatii la examen 2: |_|_|_|_|
_ _ _ _ _
21. Numarul ordinului ministrului sanatatii pentru examen 2: |_|_|_|_|_|
_ _ _
22. Competenta 1: |_|_|_|
_ _ _ _
23. Anul: |_|_|_|_|
_ _
24. Seria: |_|_|
_ _ _ _ _ _
25. Nr.: |_|_|_|_|_|_|
_ _ _
26. Competenta 2: |_|_|_|
_ _ _ _
27. Anul: |_|_|_|_|
_ _
28. Seria: |_|_|
_ _ _ _ _ _
29. Nr.: |_|_|_|_|_|_|
_ _ _
30. Competenta 3: |_|_|_|
_ _ _ _
31. Anul: |_|_|_|_|
_ _
32. Seria: |_|_|
_ _ _ _ _ _
33. Nr.: |_|_|_|_|_|_|
_ _ _
34. Competenta 4: |_|_|_|
_ _ _ _
35. Anul: |_|_|_|_|
_ _
36. Seria: |_|_|
_ _ _ _ _ _
37. Nr.: |_|_|_|_|_|_|
_ _ _ _
38. Supraspecializare 1: |_|_|_|_|
_ _ _ _
39. Anul: |_|_|_|_|
_ _
40. Seria: |_|_|
_ _ _ _ _ _
41. Nr.: |_|_|_|_|_|_|
_ _ _ _
42. Supraspecializare 2: |_|_|_|_|
_ _ _ _
43. Anul: |_|_|_|_|
_ _
44. Seria: |_|_|
_ _ _ _ _ _
45. Nr.: |_|_|_|_|_|_|
_ _
46. Judetul in care persoana ocupa functia de baza: ..................
|_|_|
_
47. Felul incadrarii in functia de baza: ...............................
|_|
_ _ _ _ _ _
48. Unitatea functiei de baza: ...............................
|_|_|_|_|_|_|
_ _ _ _
49. Serviciul/Sectia functiei de baza: ...........................
|_|_|_|_|
_ _
50. Functia de baza: .................................................
|_|_|
_ _ _
51. Specialitatea functiei de baza: ................................
|_|_|_|
_
52. Modul de ocupare a functiei de baza: ...............................
|_|
_ _ _ _ _ _ _ _
53. Data incadrarii in functia de baza (ziua/luna/anul) ..
|_|_|_|_|_|_|_|_|
_
54. Alte functii (Da. 1/Nu. 2): |_|; daca da, se completeaza urmatoarele
rubrici:
_
55. Felul incadrarii in functia a 2-a: .................................
|_|
_ _ _ _ _ _
56. Unitatea functiei a 2-a: .................................
|_|_|_|_|_|_|
_ _ _ _
57. Serviciul/Sectia functiei a 2-a: .............................
|_|_|_|_|
_ _
58. Functia a 2-a: ...................................................
|_|_|
_ _ _
59. Specialitatea functiei a 2-a: ..................................
|_|_|_|
_
60. Modul de ocupare a functiei a 2-a: .................................
|_|
_
61. Felul incadrarii in functia a 3-a: .................................
|_|
_ _ _ _ _ _
62. Unitatea functiei a 3-a: ................................. |_|_|_|_|_|_|
_ _ _ _
63. Serviciul/Sectia functiei a 3-a: .............................
|_|_|_|_|
_ _
64. Functia a 3-a: ...................................................
|_|_|
_ _ _
65. Specialitatea functiei a 3-a: ..................................
|_|_|_|
_
66. Modul de ocupare a functiei a 3-a: .................................
|_|
_
67. Felul incadrarii in functia a 4-a: .................................
|_|
_ _ _ _ _ _
68. Unitatea functiei a 4-a: .................................
|_|_|_|_|_|_|
_ _ _ _
69. Serviciul/Sectia functiei a 4-a: .............................
|_|_|_|_|
_ _
70. Functia a 4-a: ...................................................
|_|_|
_ _ _
71. Specialitatea functiei a 4-a: ..................................
|_|_|_|
_
72. Modul de ocupare a functiei a 4-a: .................................
|_|
Rubricile 73 - 77 se completeaza numai in cazul in care persoana nu mai
lucreaza in nici o unitate sanitara din judet.
_ _
73. Cauza inactivitatii: .............................................
|_|_|
_ _ _ _
74. Anul de cand nu mai activeaza (sau a plecat in alt judet): ...
|_|_|_|_|
_ _
75. Luna de cand nu mai activeaza (sau a plecat in alt judet): .......
|_|_|
_ _
76. Ziua de cand nu mai activeaza (sau a plecat in alt judet): .......
|_|_|
_ _
77. Judetul in care a plecat: ........................................
|_|_|
ANEXA 1b)
PROTOCOL
Incheiat intre Directia de sanatate publica ..................., denumita
in continuare DSP, si Universitatea de Medicina si Farmacie .............,
denumita in continuare UMF, privind raportarea datelor medicilor angajati in
universitatile de medicina si farmacie acreditate si eliberarea codurilor de
parafa pentru medicii din UMF nou-angajati pe perioada .................
Responsabilitatile partilor:
1. DSP are obligatia de a informa UMF asupra metodologiei de actualizare
semestriala a datelor din registrul institutional al medicilor cu 30 de zile
inainte de termenele fixate pentru raportare. Totodata DSP va inainta UMF
ultima varianta a registrului institutional al medicilor, respectiv vechile state
de functii specifice.
2. DSP are obligatia de a valida datele din registrul institutional al
medicilor actualizat, inaintat de UMF la termenele fixate pentru raportare.
3. DSP are obligatia de a acorda coduri de parafa personal fiecarui medic
nou-angajat al UMF, care are drept de libera practica.
4. UMF are obligatia de a actualiza si raporta DSP, la termenele stabilite,
datele privind medicii angajati conform metodologiei si registrului
institutional al medicilor specific.
Data:
Director general, Rector,
DSP ............. UMF .........
ANEXA 2
SARCINILE
directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, ale
directiilor nominalizate din ministerele si celelalte institutii centrale cu
retea sanitara proprie si ale Institutului National de Hematologie
Transfuzionala "Prof. dr. C. T. Nicolau" Bucuresti
Art. 1
(1) Directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti,
Institutul National de Hematologie Transfuzionala "Prof. dr. C. T.
Nicolau" Bucuresti si directiile nominalizate din ministerele si celelalte
institutii centrale cu retea sanitara proprie constituie veriga intermediara
intre unitatile sanitare din teritoriu si nivelul central unde se agrega datele
pe intreaga tara. La acest nivel se constituie din suma registrelor
institutionale ale medicilor registrul teritorial specific. Acesta contine date
despre toti medicii din teritoriul respectiv sau din reteaua respectiva.
(2) Directiile de sanatate publica si directiile nominalizate ale
ministerelor si celorlalte institutii centrale cu retea sanitara proprie
realizeaza una dintre functiile principale ale Registrului national al
medicilor, respectiv alocarea codurilor de parafa medicilor nou-intrati in
sistem, in corelatie cu nomenclatorul unitatilor sanitare ce functioneaza in
teritoriu, Registrul unic al cabinetelor medicale etc.
(3) In vederea colectarii, validarii si transmiterii catre nivelul central
a datelor privind evidenta medicilor, unitatile verigii intermediare vor lua
masuri de organizare, planificare, alocare de resurse umane si materiale atat
la nivelul unitatilor sanitare din teritoriu, cat si la nivelul propriilor
compartimente care trebuie sa colaboreze in perioadele stabilite pentru
raportare si sa sprijine serviciile de statistica si informatica direct
implicate in aceasta actiune.
Art. 2
(1) Metodologia de actualizare semestriala a datelor la nivelul directiilor
de sanatate publica si a celorlalte structuri mentionate mai sus se va elabora
si se va transmite de catre Centrul de Statistica Sanitara si Documentare
Medicala cu 30 de zile inainte de termenele fixate pentru raportare.
(2) Centrul de Statistica Sanitara si Documentare Medicala va transmite
unitatilor verigii intermediare si ultima varianta a registrului teritorial al
medicilor respectiv.
Art. 3
In termen de 30 de zile de la termenele fixate, in baza registrelor
institutionale ale medicilor actualizate, unitatile verigii intermediare au
obligatia de a transmite actualizarile registrului teritorial al medicilor
catre Centrul de Statistica Sanitara si Documentare Medicala.
Art. 4
Directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, precum
si directiile nominalizate din ministerele si celelalte institutii centrale cu
retea sanitara proprie sunt abilitate sa acorde coduri de parafa pentru medicii
care au drept de libera practica conform legislatiei in vigoare, din lista de
coduri libere transmisa de Centrul de Statistica Sanitara si Documentare
Medicala.
Art. 5
Datele din registrul teritorial al medicilor se utilizeaza si pentru
fundamentarea deciziilor ce implica politica de personal la nivel teritorial
sau de retea specifica, precum si la solicitarea institutiilor publice si
private, cu respectarea legislatiei in vigoare privind protectia datelor cu
caracter personal.
Art. 6
Prevederile art. 2 - 5 constituie sarcinile concrete ale directiilor de
sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, Institutului National de
Hematologie Transfuzionala "Prof. dr. C. T. Nicolau" Bucuresti si
directiilor nominalizate din ministerele si celelalte institutii centrale cu
retea sanitara proprie.
ANEXA 3
SARCINILE
Centrului de Statistica Sanitara si Documentare Medicala privind colectarea si
validarea datelor de evidenta a medicilor pe tara, constituirea Registrului
national al medicilor si elaborarea rapoartelor necesare Ministerului Sanatatii
in aplicarea politicii de personal
Art. 1
Centrul de Statistica Sanitara si Documentare Medicala - principala unitate
specializata a Ministerului Sanatatii in domeniul sistemului informational
sanitar, asigura coordonarea tuturor activitatilor necesare actualizarii
Registrului national al medicilor, cat si elaborarea rapoartelor privind
personalul sanitar superior necesare fundamentarii politicii de personal la
nivel national.
Art. 2
Principalele activitati si sarcini ale Centrului de Statistica Sanitara si
Documentare Medicala (CSSDM) sunt urmatoarele:
a) in vederea realizarii sarcinilor mentionate la art. 1, elaboreaza
metodologia de actualizare a datelor la nivelul unitatilor sanitare (registrele
institutionale ale medicilor) si a verigii intermediare (registrele teritoriale
ale medicilor), pe care o inainteaza spre aplicare serviciilor specializate din
teritoriu, cu 30 de zile inainte de termenele stabilite. Totodata CSSDM
transmite unitatilor verigii intermediare si ultimele variante ale registrelor
teritoriale ale medicilor;
b) in vederea cresterii calitatii datelor raportate, a respectarii
prevederilor legale si a termenelor stabilite, cat si pentru a asigura
pregatirea continua a personalului implicat in actualizarea Registrului
national al medicilor, are obligatia sa indrume, sa controleze si sa sesizeze
forurile superioare asupra nerespectarii activitatilor stabilite prin prezentul
ordin;
c) la cererea oficiala a directiilor de sanatate publica si a directiilor
nominalizate din ministerele si celelalte institutii centrale cu retea sanitara
proprie, pune la dispozitia acestora noi liste de coduri disponibile, pentru a
fi atribuite medicilor nou-angajati cu drept de libera practica;
d) semestrial, dupa finalizarea raportarii si validarii datelor din
teritoriu, elaboreaza rapoartele privind evidenta medicilor pe specialitati, pe
tipuri de unitati sanitare, pe judete, pe varste si sexe, pe foruri tutelare
etc., pe care le inainteaza Ministerului Sanatatii in vederea fundamentarii
politicilor de personal, cat si in vederea elaborarii prognozelor necesarului
de medici;
e) poate oferi la cerere date din Registrul national al medicilor, atat
persoanelor fizice, cat si persoanelor juridice, asociatiilor profesionale
medicale legal constituite, altor institutii din tara si strainatate abilitate
de Ministerul Sanatatii, atat contra cost, cat si gratuit, cu respectarea
legislatiei in vigoare privind protectia datelor cu caracter personal.