LEGE
Nr. 100 din 26 mai 1998
privind asistenta de sanatate publica
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 204 din 1 iunie 1998
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Asistenta de sanatate publica cuprinde activitati care se adreseaza
comunitatii sau individului in vederea protectiei comunitare, cu scopul
pastrarii si promovarii starii de sanatate a populatiei.
(2) Asistenta de sanatate publica este garantata de stat si finantata din
bugetul de stat, bugetele locale, bugetele asigurarilor sociale de sanatate sau
din contributiile directe ale beneficiarilor, dupa caz, potrivit legii.
(3) Asistenta de sanatate publica cuprinde activitatile care se desfasoara
in scopul prevenirii imbolnavirilor, promovarii si asigurarii sanatatii
populatiei, precum si al controlului aplicarii normelor de igiena,
antiepidemice si de sanatate publica.
(4) Asistenta de sanatate publica este asigurata de Ministerul Sanatatii
prin unitati specializate proprii sau private, conform legii.
Art. 2
Asistenta medicala curativa se asigura in cadrul unui sistem de asigurari
sociale de sanatate, potrivit legii, dupa cum urmeaza:
a) asistenta medicala primara, prin cabinete medicale de stat sau private;
b) asistenta medicala de specialitate, prin cabinete medicale, spitale,
centre de diagnostic si tratament, centre de sanatate sau alte unitati de
profil, de stat sau private.
Art. 3
Activitatea de recuperare medicala se organizeaza la toate nivelurile de
acordare a asistentei medicale, precum si prin institutii specializate.
Art. 4
Asistenta medicala de urgenta se asigura la toate nivelurile de asistenta
medicala, precum si prin unitati destinate acestui scop.
Art. 5
Unitatile de asistenta sociala in care se acorda asistenta medicala sunt:
cresele, leaganele de copii si caminele-spital.
Art. 6
Asistenta medicala de hemotransfuziologie sau alte servicii si prestatii
autorizate se asigura prin unitati specializate in acest scop.
Art. 7
Activitatile medicale prevazute la art. 2, 3 si 4 se finanteaza din bugetul
asigurarilor sociale de sanatate, conform prevederilor Legii nr. 145/1997
privind asigurarile sociale de sanatate, iar cele de la art. 1 alin. (3) si
(4), art. 5 si 6 se finanteaza de la bugetul de stat, de la bugetele locale,
precum si din contributiile directe ale beneficiarilor, dupa caz, potrivit
legii.
CAP. 2
Autoritatile din domeniul asistentei de sanatate publica
Art. 8
Ministerul Sanatatii, ca organ de specialitate al administratiei publice
centrale, este autoritatea centrala din domeniul asistentei de sanatate
publica.
Art. 9
Directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti sunt
unitati descentralizate ale Ministerului Sanatatii, cu personalitate juridica,
reprezentand autoritatea de sanatate publica la nivel local. In mod similar se
pot organiza directii de sanatate publica in cadrul ministerelor cu retea de
sanatate proprie, care colaboreaza cu unitatile descentralizate ale
Ministerului Sanatatii.
Art. 10
(1) Institutele de sanatate publica din Bucuresti, Cluj-Napoca, Iasi si
Timisoara, precum si Institutul de Management al Serviciilor de Sanatate sunt
institutii publice, cu personalitate juridica, care se organizeaza de catre
Ministerul Sanatatii, in scopul de a indeplini rolul de for tehnic si
profesional al Ministerului Sanatatii, pentru elaborarea si fundamentarea
stiintifica si profesionala a strategiilor specifice de politica sanitara a
Ministerului Sanatatii.
(2) Institutele mentionate la alin. (1) vor elabora propuneri metodologice
pentru programele nationale de sanatate publica, impreuna cu directiile de
sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti si cu Colegiul Medicilor
din Romania, pentru realizarea acestor programe.
Art. 11
Centrul de Calcul si Statistica Sanitara este institutia de specialitate
din structura Ministerului Sanatatii, finantata de la bugetul de stat, care are
ca principala atributie organizarea sistemului informational si informatic al
activitatii de ocrotire a sanatatii populatiei.
CAP. 3
Atributiile autoritatilor din domeniul asistentei de sanatate publica
Art. 12
Ministerul Sanatatii, ca autoritate centrala in domeniul asistentei de
sanatate publica, are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza norme de organizare si functionare a unitatilor care asigura
asistenta de sanatate publica;
b) organizeaza si finanteaza programele nationale de sanatate publica,
prevazute in anexa nr. 1;
c) aproba normele tehnice cuprinse in programele nationale de sanatate
publica, prevazute in anexa nr. 2;
d) elaboreaza norme privind organizarea si functionarea inspectiei sanitare
de stat;
e) imputerniceste personalul sanitar care urmeaza sa indeplineasca
sarcinile de inspectie sanitara de stat;
f) participa la acreditarea unitatilor sanitare care presteaza servicii
pentru autoritatile din domeniul asistentei de sanatate publica;
g) infiinteaza si desfiinteaza filiale ale institutelor din domeniul
asistentei de sanatate publica de interes national sau local;
h) organizeaza sistemul informational din domeniul asistentei de sanatate
publica si modul de raportare a datelor pentru cunoasterea starii de sanatate a
populatiei;
i) prezinta rapoarte periodice pentru informarea Guvernului privind starea
de sanatate a populatiei tarii;
j) fundamenteaza necesarul de resurse financiare pentru asistenta de
sanatate publica;
k) reprezinta statul roman in relatiile cu organismele internationale din
domeniul sanatatii publice;
l) tipareste si gestioneaza legitimatiile nominale pentru persoanele
imputernicite sa exercite inspectia sanitara de stat.
Art. 13
(1) Directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti
sunt institutii publice cu personalitate juridica, care isi desfasoara
activitatea pe plan local, in scopul realizarii politicilor si programelor
nationale de sanatate publica, a activitatii de medicina preventiva si a
inspectiei sanitare de stat, a monitorizarii starii de sanatate si a
organizarii statisticii de sanatate, precum si a planificarii si derularii
investitiilor finantate de la bugetul de stat pentru sectorul de sanatate.
(2) Regulamentul de functionare si organigrama directiilor de sanatate
publica judetene si a municipiului Bucuresti se aproba de catre Ministerul
Sanatatii.
Art. 14
Directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti
organizeaza si controleaza punerea in aplicare a programelor nationale de
sanatate publica cuprinse in anexa nr. 1.
Art. 15
Directiile de sanatate publica organizeaza si supravegheaza activitatea de
medicina preventiva din teritoriul judetului si, respectiv, al municipiului
Bucuresti, indeplinind urmatoarele activitati:
a) cerceteaza si evalueaza starea de sanatate a populatiei, studiaza
calitatea factorilor de mediu si stilul de viata, in vederea prevenirii
imbolnavirilor si promovarii sanatatii;
b) informeaza populatia si autoritatile administratiei publice locale
despre factorii de risc asupra sanatatii din mediul inconjurator si despre
masurile care vor fi aplicate pentru reducerea riscurilor de imbolnavire si de
prevenire a unor imbolnaviri cauzate de factorii de mediu;
c) emit avize si autorizatii sanitare de functionare, solicitate, potrivit
legii, pentru obiective economice sau social-culturale care urmeaza a fi
amplasate, construite sau amenajate in teritoriu, potrivit normelor aprobate de
Ministerul Sanatatii;
d) efectueaza determinari pentru supravegherea poluarii aerului, a apei, a
solului, a poluarii sonore a zonelor de locuit si a locurilor de munca;
e) organizeaza depistarea bolnavilor cu boli infectioase, supravegherea
contactilor, luand masuri de aplicare a tratamentului necesar;
f) organizeaza si supravegheaza realizarea, pe baza calendarului national,
a vaccinarilor obligatorii si a celor facultative, cu respectarea normelor
tehnice de vaccinare;
g) analizeaza morbiditatea din teritoriu cauzata de boli infectioase si
transmit Ministerului Sanatatii rapoarte periodice, conform normelor stabilite
de acesta, avand dreptul sa instituie carantina pe raza teritoriului, in
cazurile in care se impune o asemenea masura;
h) organizeaza, indruma si controleaza activitatea de depistare, tratament
si prevenire a bolilor cu transmitere sexuala, potrivit normelor stabilite de
Ministerul Sanatatii;
i) asigura depistarea infectiilor HIV, HBV, HCV si a altor infectii virale
transmise prin sange si controleaza aplicarea normelor legale in vigoare pentru
asistenta medicala si tratament corect;
j) organizeaza depistarea bolnavilor de tuberculoza, supravegheaza
tratamentul bolnavilor si al contactilor, potrivit normelor stabilite de Ministerul
Sanatatii, si raspund de realizarea programului de prevenire a tuberculozei;
k) organizeaza, indruma si controleaza activitatea de depistare a bolilor
profesionale si supravegheaza tratamentul bolnavilor, potrivit normelor
stabilite de Ministerul Sanatatii;
l) organizeaza, potrivit normelor Ministerului Sanatatii, depistarea
precoce a tumorilor maligne, a unor boli cronice, cum sunt: diabetul zaharat,
bolile cardiovasculare, bolile psihice, bolile renale etc., stabilite in
programele nationale de sanatate publica, si raspund de realizarea masurilor
cuprinse in programe;
m) initiaza, proiecteaza si implementeaza programe locale de sanatate
publica.
Art. 16
In colaborare cu autoritatile locale, cu institutii de invatamant si
organizatii guvernamentale si neguvernamentale, directiile de sanatate publica
teritoriale organizeaza actiuni de educatie pentru sanatatea populatiei.
Art. 17
Directiile de sanatate publica teritoriale controleaza respectarea
conditiilor de igiena, potrivit anexei nr. 2, si a normelor de aplicare
elaborate de Ministerul Sanatatii.
Art. 18
Directiile de sanatate publica teritoriale coordoneaza serviciile de
salvare din teritoriu, organizeaza si coordoneaza asistenta medicala in caz de
calamitati, catastrofe si situatii deosebite.
Art. 19
In colaborare cu Colegiul Medicilor din Romania, directiile de sanatate
publica teritoriale supravegheaza asistenta de medicina legala in teritoriul
judetului sau al municipiului Bucuresti, dupa caz.
Art. 20
Directiile de sanatate publica teritoriale organizeaza culegerea si
prelucrarea informatiilor statistice medicale, intocmesc rapoarte care sunt
puse la dispozitie Ministerului Sanatatii si autoritatilor locale, potrivit
legii, respectandu-se confidentialitatea datelor referitoare la persoane.
Art. 21
La cererea unor persoane fizice sau juridice, directiile de sanatate
publica teritoriale efectueaza servicii privind sanatatea publica, potrivit
dispozitiilor legale.
Art. 22
Institutele de sanatate publica, precum si Institutul de Management al
Serviciilor de Sanatate sunt institutii publice cu personalitate juridica, care
isi desfasoara activitatea pe baza unui statut si a unei organigrame aprobate
prin ordin al ministrului sanatatii, si au urmatoarele atributii:
a) asigura fundamentarea stiintifica a politicii sanitare si a strategiilor
din domeniul prevenirii imbolnavirilor, promovarii si apararii sanatatii
populatiei;
b) efectueaza studii in domeniul sanatatii publice si al conducerii
sistemului de sanatate;
c) elaboreaza proiecte de norme, metodologii si instructiuni privind
sanatatea publica;
d) asigura consultanta de specialitate si colaboreaza cu autoritatile
publice, cu celelalte unitati sanitare, inclusiv de asistenta medicala primara,
cu institutiile de invatamant medical universitar, in domeniul asigurarii
sanatatii publice;
e) colaboreaza cu organizatiile si institutiile internationale care
desfasoara activitati de sanatate publica;
f) participa la procesul de invatamant medical de specializare si
perfectionare in domeniul sanatatii publice si al managementului serviciilor de
sanatate;
g) institutele medicale de specialitate efectueaza examene clinice si
expertize medicale, elibereaza certificate cerute de autoritatile publice,
precum si de catre persoane fizice sau juridice, si efectueaza expertize
sanitare in unitatile economice si in institutiile publice;
h) efectueaza expertize, asigura asistenta tehnica si realizeaza servicii,
la solicitarea unor persoane fizice sau juridice, pentru produsele care sunt
supuse obligatiei de inregistrare si autorizare, precum si la cerere, in
domeniile de competenta specifice.
CAP. 4
Exercitarea inspectiei sanitare de stat
Art. 23
(1) Exercitarea inspectiei sanitare de stat se realizeaza de catre persoane
imputernicite de Ministerul Sanatatii.
(2) Activitatea de inspectie sanitara de stat este finantata de la bugetul
de stat, din fondurile alocate Ministerului Sanatatii.
(3) Responsabilitatea organizarii, precum si coordonarea activitatii
inspectiei sanitare de stat se realizeaza de catre secretarul de stat desemnat
prin ordin al ministrului sanatatii.
(4) Persoanele imputernicite de catre Ministerul Sanatatii pentru
exercitarea inspectiei sanitare de stat au urmatoarele obligatii:
a) sa solicite unitatilor controlate documentele si informatiile necesare
evaluarii riscurilor pentru sanatate, precum si inlaturarea deficientelor de
igiena constatate;
b) sa dispuna suspendarea temporara a activitatii pana la remedierea
deficientelor, precum si retragerea autorizatiei sanitare de functionare;
c) sa dispuna suspendarea lucrarilor de constructii, montaj, amenajari, in
cazul in care nu se respecta clauzele stabilite prin avizul sanitar sau in
normele de igiena;
d) sa opreasca sau sa conditioneze darea in consum public a alimentelor
care nu corespund normelor de igiena, precum si folosirea obiectelor, a
materialelor sau a substantelor care, prin natura sau prin modul lor de
utilizare, pericliteaza sanatatea populatiei;
e) sa recolteze probe necesare evaluarii riscului pentru sanatate;
f) sa dispuna masuri speciale pentru bolnavii, suspectii si contactii de
boli transmisibile sau purtatorii de germeni patogeni, precum si alte masuri cu
caracter obligatoriu pentru prevenirea si combaterea bolilor transmisibile si
profesionale;
g) sa opreasca folosirea preparatelor biologice, de diagnostic, profilaxie,
tratament, care se dovedesc necorespunzatoare sau nocive sanatatii;
h) sa constate si sa sanctioneze contraventiile privind normele de igiena,
conform legii;
i) sa participe la alte activitati specifice, impuse de riscul deteriorarii
starii de sanatate a populatiei.
(5) Inspectorii sanitari de stat au dreptul sa intre in unitati de orice
tip din raza lor de activitate si in locuinte particulare numai cu acordul
celor care ocupa locuinta sau cu autorizarea procurorului, pentru efectuarea
controlului sanitar sau pentru instituirea masurilor de prevenire si combatere
a bolilor transmisibile.
(6) Concluziile activitatii desfasurate, abaterile de la normele legale
constatate, recomandarile si termenele de inlaturare a deficientelor, precum si
alte masuri legale aplicate sunt consemnate in procese-verbale sau acte legale
de sanctionare si sunt comunicate celor in cauza, respectiv sunt raportate
Ministerului Sanatatii sau Guvernului, dupa caz.
Art. 24
Cetatenii, precum si conducatorii de unitati sunt obligati sa respecte
intocmai normele de igiena si sanatate publica, sa ofere informatiile
solicitate si sa aplice masurile stabilite privind instituirea conditiilor
pentru prevenirea imbolnavirilor si pentru promovarea sanatatii individului si
a populatiei.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 25
Directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti se vor
infiinta pana la data de 1 ianuarie 1999 prin reorganizarea actualelor directii
sanitare judetene si inspectorate de sanatate publica, conform normelor
elaborate de Ministerul Sanatatii.
Art. 26
Pentru servicii de asistenta de sanatate publica, efectuate la cererea unor
persoane fizice si juridice, se percep tarife potrivit actelor normative in
vigoare.
Art. 27
Veniturile proprii constituie surse extrabugetare care se folosesc in
conditiile legii.
Art. 28
Agentii economici si celelalte persoane juridice sunt obligate sa asigure
fondurile si conditiile necesare pentru:
a) efectuarea examenului medical la angajarea in munca si a controlului
periodic, conform normelor de sanatate publica si securitate in munca;
b) aplicarea normelor legale de igiena;
c) aplicarea masurilor de igiena, dezinfectie, dezinsectie si deratizare
periodica.
Art. 29
Orice persoana aflata pe teritoriul Romaniei are obligatia sa se supuna
masurilor de prevenire si combatere a bolilor transmisibile, sa respecte si sa
aplice normele de igiena.
Art. 30
(1) Informatiile privind sanatatea persoanelor se pastreaza la directiile
de sanatate publica teritoriale, precum si la Centrul de Calcul si Statistica
Sanitara si, dupa caz, la institutele de sanatate publica si pot fi folosite in
scopul intocmirii rapoartelor statistice nenominalizate, in vederea evaluarii
starii de sanatate a populatiei. Folosirea in alte scopuri a informatiilor
inregistrate se poate admite numai daca este indeplinita una dintre urmatoarele
conditii:
a) exista o dispozitie legala in acest sens;
b) acordul persoanei in cauza;
c) datele sunt necesare pentru prevenirea imbolnavirii unei persoane sau a
comunitatii, dupa caz;
d) stabilirea vinovatiei in cadrul unei infractiuni prevazute de lege.
(2) Pastrarea confidentialitatii informatiilor referitoare la persoane este
obligatorie pentru toti salariatii care au acces la acestea, prin activitatea
pe care o desfasoara, in mod direct sau indirect.
Art. 31
Nerespectarea prevederilor art. 23 alin. (4) si (5), precum si ale art. 24,
29 si 30 atrage raspunderea contraventionala sau penala, potrivit legii, dupa
caz.
Art. 32
Pentru situatii speciale cu implicatii asupra sanatatii publice se
constituie, de catre Ministerul Sanatatii, o rezerva de medicamente, seruri,
vaccinuri, dezinfectante, insecticide si alte materiale specifice. Normele
metodologice de constituire, pastrare si utilizare a rezervei se stabilesc prin
ordin al ministrului sanatatii.
Art. 33
Ministerul Sanatatii va elabora programele nationale de sanatate publica si
normele tehnice stabilite in anexe. Programele nationale de sanatate publica
vor fi revizuite, anual, de catre Ministerul Sanatatii, in colaborare cu
Colegiul Medicilor din Romania.
Art. 34
Ministerele cu retea sanitara proprie vor aplica prevederile prezentei
legi.
Art. 35
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta lege.
Art. 36
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga art. 1-15, 18,
40-49, 52-56, 82-96 si 123 din Legea nr. 3/1978 privind asigurarea sanatatii
populatiei, publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 54 din 12 iulie 1978,
precum si orice alte dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta
comuna din 5 mai 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) si ale
art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
PAULA MARIA IVANESCU
p. PRESEDINTELE SENATUI
MIRCEA IONESCU-QUINTUS
ANEXA 1
PROGRAME NATIONALE DE SANATATE PUBLICA,
organizate si finantate de Ministerul Sanatatii
1. Programul national de supraveghere si control al bolilor infectioase;
2. Programul national de imunizari;
3. Programul national de supraveghere si control al tuberculozei;
4. Programul national de supraveghere si control al infectiei HIV/SIDA;
5. Programul national de prevenire si control al bolilor venerice;
6. Programul national de prevenire si control al infectiilor nosocomiale
(intraspitalicesti);
7. Programul national de transfuziologie si hematologie transfuzionala;
8. Programul national de prevenire si control al toxicomaniei si patologia
indusa;
9. Programul national de actiune pentru mediu si sanatate (impactul
factorilor de risc din mediu);
10. Programul national de supraveghere a starii de sanatate in
colectivitati de copii si adolescenti;
11. Programul national de supraveghere a factorilor de risc din mediul de
munca si de risc profesional;
12. Programul national de planificare familiala si de protectie a starii de
sanatate a mamei si copilului;
13. Programul national de sanatate mintala si profilaxie in patologia
psihiatrica si psihosociala;
14. Programul national de preventie geriatrica/gerontologica si protectia
varstnicului;
15. Programul national de profilaxie si control pentru bolile
cardiovasculare medicale si chirurgicale;
16. Programul national de preventie in patologia nefrologica si dializa
renala/transplant renal;
17. Programul national de preventie si control in patologia oncologica si
transplant medular;
18. Programul national de preventie in talasemie, hemofilie si alte
hemopatii;
19. Programul national de preventie si control in diabet si alte boli de
nutritie;
20. Programul national de ortopedie preventiva si recuperatorie;
21. Programul national de preventie in patologia endocrina;
22. Programul national de preventie stomatologica;
23. Programul national de sustinere a centrelor nationale de referinta
pentru laborator;
24. Programul national de standardizare a serviciilor medicale in sanatatea
publica;
25. Programul national de educatie pentru sanatate;
26. Programul national de evaluare a starii de sanatate a populatiei si
supraveghere demografica;
27. Programul national de perfectionare profesionala continua si strategia
resurselor umane;
28. Programul national de preventie si recuperare in neurologie;
29. Programul national de reabilitare a serviciilor de urgenta
prespitaliceasca;
30. Programul national de acreditare a unitatilor medicale de sanatate
publica si servicii de interes national;
31. Profilaxia si recuperarea balneo-fizio-climatologica.
ANEXA 2
ACTIVITATI
in domeniul asistentei de sanatate publica pentru care Ministerul Sanatatii
elaboreaza norme tehnice
I. Protectia populatiei fata de factorii nocivi din mediul de viata si
munca:
1. Norme privind protectia persoanelor impotriva factorilor de poluare a
mediului inconjurator si la locul de munca:
1.1. Norme privind calitatea sanitara a apei potabile;
1.2. Norme privind securitatea sanitara a alimentelor;
1.3. Norme privind protectia persoanelor din colectivitati:
a) functionarea unitatilor hoteliere, a statiunilor balneare, a locurilor
de agrement, a mijloacelor de transport in comun, a garilor, aeroporturilor,
porturilor si a punctelor de trecere a frontierei de stat, a stadioanelor si
terenurilor de sport, a oboarelor si pietelor;
b) protectia speciala a persoanelor cu handicap, incadrate in unitati
speciale ocupationale;
c) asigurarea conditiilor de igiena in unitati de ingrijire a copiilor si
in unitati de invatamant;
d) protectia personalului care este incadrat in munca si organizarea
asistentei medicale preventive la locul de munca; stabilirea standardelor privind
concentratia maxima admisa a noxelor la locurile de munca si a unor masuri de
prevenire a bolilor profesionale;
2. Norme pentru inregistrarea si controlul medicamentelor si al produselor
biologice de uz uman;
3. Norme de igiena si antiepidemice pentru activitatea care se desfasoara,
in unitatile sanitare publice si private;
4. Norme privind functionarea farmaciilor publice si private, a unitatilor
de productie si a depozitelor de distribuire a medicamentelor si materialelor
sanitare;
5. Norme privind productia, pastrarea si utilizarea substantelor toxice si
a stupefiantelor;
6. Norme privind protectia persoanelor care lucreaza in locuri de munca cu
radiatii ionizante sau care vin in contact cu substante radioactive;
7. Norme privind activitatea de servicii funerare;
8. Norme privind modul de indepartare si de neutralizare a reziduurilor
solide, lichide, gazoase, menajere si industriale, precum si de orice alta
natura;
9. Norme privind functionarea unitatilor care asigura servicii pentru
populatie.
II. Alte activitati medicale preventive:
1. Norme privind evaluarea dezvoltarii psihosomatice a copiilor si
organizarea examinarilor de bilant al starii de sanatate;
2. Norme privind functionarea cabinetelor de planificare familiala si de
prevenire a complicatiilor sarcinii si lauziei;
3. Norme privind examinarea elevilor si studentilor care practica sport
competitional neprofesionist;
4. Metodologii privind principiile de promovare a sanatatii si educatiei
pentru sanatate;
5. Norme privind alte probleme de sanatate publica.
III. Activitati medicale pentru autoritati publice:
1. Norme privind consultatiile medicale si eliberarea certificatelor
medicale care se cer de catre autoritatile publice;
2. Norme privind efectuarea expertizelor medicale pentru stabilirea unor
capacitati si aptitudini legate de starea de sanatate a persoanelor, examinarea
conducatorilor auto si a persoanelor care cer sau au autorizatie de portarma;
3. Norme privind raportarea unor date referitoare la morbiditate de catre
unitatile sanitare publice si private.