HOTARARE Nr. 10 din 28 ianuarie 1997
privind autorizarea societatilor comerciale care desfasoara activitati de
intermediere pentru angajarea personalului navigant maritim sau fluvial roman
pe nave sub pavilion strain
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 13 din 31 ianuarie 1997
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Societatile comerciale, persoane juridice romane, sau reprezentantele din
Romania ale unor firme straine care desfasoara activitati de intermediere
pentru angajarea personalului navigant maritim sau fluvial roman pe nave sub
pavilion strain, denumite in continuare societati de crewing, vor putea
desfasura aceasta activitate numai in baza autorizatiei emise de Ministerul
Transporturilor, potrivit metodologiei din anexa la prezenta hotarare.
Art. 2
Pentru obtinerea autorizatiei, societatile de crewing vor trebui sa faca
dovada constituirii unei garantii in valoare de 100.000 dolari S.U.A., care
reprezinta contravaloarea estimativa a salariului pe o perioada de 3 luni,
pentru un echipaj complet, precum si a cheltuielilor aferente repatrierii
echipajului.
Art. 3
Garantia prevazuta la art. 2 se poate constitui fie prin depunerea acestei
sume intr-un cont deschis la o banca din Romania, fie sub forma unei polite de
asigurare eliberata de o societate romaneasca de asigurare, intocmita pentru
acest scop.
Sumele prevazute la alin. 1 vor putea fi disponibilizate la solicitarea
Ministerului Transporturilor, pentru plata salariilor neachitate de armatori,
precum si pentru acoperirea cheltuielilor ocazionate de repatrierea
personalului navigant.
Art. 4
Personalul navigant poate beneficia de protectia prevazuta in prezenta
hotarare, o singura data pe parcursul unui contract.
Art. 5
Societatile de crewing sunt obligate ca, in termen de 60 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei hotarari, sa obtina autorizatia emisa de
Ministerul Transporturilor.
Art. 6
Personalul navigant care se angajeaza in baza unui contract individual,
incheiat direct cu armatorii straini, va depune la capitania unde este
inmatriculat o copie de pe contract sau o declaratie privind denumirea si
sediul companiei angajatoare, functia la bordul navei si durata angajarii.
Art. 7
Anexa face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
ANEXA 1
METODOLOGIE
privind obtinerea autorizatiei pentru desfasurarea activitatii de intermediere
pentru angajarea personalului navigant maritim sau fluvial roman pe nave sub
pavilion strain
Art. 1
Societatile de crewing pot desfasura activitate de intermediere pentru
angajarea personalului navigant maritim sau fluvial roman pe nave sub pavilion
strain, numai daca sunt autorizate de Ministerul Transporturilor.
Modelul autorizatiei si al documentelor anexa la autorizatie sunt cele
prevazute in Normele metodologice de acordare a licentelor si a autorizatiilor
privind efectuarea transporturilor navale de marfuri si calatori si de
autorizare a functionarii agentilor economici in perimetrul infrastructurilor
portuare si de cai navigabile, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 112/1996.
Art. 2
Societatile de crewing care solicita autorizarea din partea Ministerului
Transporturilor trebuie sa faca dovada constituirii unei garantii in valoare de
100.000 dolari S.U.A., reprezentand salariul estimativ al unui echipaj complet
pentru o perioada de 3 (trei) luni, precum si pentru acoperirea cheltuielilor
ocazionate de repatrierea acestui echipaj.
Garantia se poate constitui intr-una dintre modalitatile urmatoare:
a) prin depunerea sumei intr-un cont deschis la o banca din Romania, pentru
care sa existe o clauza de operare numai cu avizul Ministerului
Transporturilor;
b) prin depunerea la Ministerul Transporturilor a unei polite de asigurare
la o societate romaneasca de asigurari, pentru cazurile de neplata a salariilor
echipajelor care sunt imbarcate pe nave straine si pentru acoperirea
cheltuielilor ocazionate de repatrierea acestora.
Polita de asigurare va prevedea, in mod obligatoriu, ca sumele necesare
platii salariilor si acoperirii cheltuielilor ocazionate de repatrierea
echipajelor se vor elibera din dispozitia Ministerului Transporturilor.
Art. 3
Autorizatiile pentru societatile de crewing se elibereaza de catre
Ministerul Transporturilor prin:
a) Directia generala a transporturilor maritime, pentru societatile de
crewing care asigura personal navigant pentru nave maritime;
b) Directia generala a Dunarii si cailor navigabile, pentru societatile de
crewing care asigura personal navigant pentru nave fluviale.
Art. 4
Directia generala a transporturilor maritime si Directia generala a Dunarii
si cailor navigabile vor informa despre autorizatiile emise Inspectoratul
Navigatiei Civile si capitaniile zonale de port.
Art. 5
In situatia in care:
a) drepturile salariale nu au fost achitate pentru o perioada de maximum
doua luni, in conformitate cu contractul individual de munca, semnat cu
armatorul; si
b) neplata drepturilor salariale este confirmata de reprezentantul
Sindicatului International al Lucratorilor din Transporturi (I.T.F.),
personalul navigant poate solicita, prin intermediul serviciului consular
roman din zona, plata salariilor neachitate si repatrierea.
Ministerul Transporturilor va dispune plata salariilor si a sumelor pentru
repatrierea personalului navigant din garantia constituita de societatea de
crewing, prin intermediul careia a fost semnat contractul de munca, daca sunt
indeplinite toate conditiile mai sus mentionate.
Art. 6
In cazul societatilor de crewing care au constituit garantia prin depunerea
sumei intr-un cont bancar, la solicitarea Ministerului Transporturilor, aceste
societati vor efectua plata in contul indicat de fiecare persoana indreptatita.
Art. 7
In situatia in care a fost executata garantia, partial sau total,
societatea de crewing are obligatia reconstituirii in termen de 10 zile a
acesteia pana la nivelul sumei de 100.000 dolari S.U.A.
Art. 8
In cazul societatilor de crewing care au constituit garantia prin
incheierea unei polite de asigurare, Ministerul Transporturilor va dispune
societatii de asigurare efectuarea platii in contul indicat de fiecare persoana
indreptatita, comunicand aceasta si societatii de crewing.
Art. 9
In situatia in care polita de asigurare a fost executata total, conform
termenilor din aceasta, in maximum 10 (zece) zile, societatea de crewing are
obligatia incheierii unei noi polite de asigurare.
Art. 10
In situatia in care societatea de crewing isi inceteaza activitatea,
aceasta este obligata sa predea autorizatia organului emitent, dupa care va
putea solicita eliberarea garantiei constituite la obtinerea autorizatiei.
Garantia se va putea elibera dupa prezentarea documentelor prin care sa se
dovedeasca ca nu mai exista nici o persoana cu contract de munca individual,
intermediat de societatea de crewing.
Art. 11
Societatile de crewing vor informa Inspectoratul Navigatiei Civile despre
personalul navigant imbarcat, prin intermediul lor, pe nave sub pavilion
strain. Informarea va contine urmatoarele date:
a) numele si prenumele persoanei imbarcate;
b) numarul carnetului de marinar si capitania emitenta;
c) functia si nava pe care este imbarcat;
d) denumirea si sediul armatorului;
e) data imbarcarii si durata contractului.
Inspectoratul Navigatiei Civile va transmite aceste informatii la
capitaniile zonale si la sindicatul de ramura afiliat Federatiei Internationale
a Transportatorilor.
Art. 12
La intoarcerea din voiaj, personalul navigant va prezenta la capitaniile de
port o adeverinta de imbarcare, eliberata de nava pe care a fost imbarcat,
pentru a fi inscrisa in foaia matricola.
Art. 13
Prezenta metodologie se completeaza cu normele metodologice aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 112/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 47 din 6 martie 1996.